Nicolas en 1471-1475//Mémoires de l " Académie nationale de Metz. 2007. P. 283-297; F ö rderer A. Saint-Nicolas-de-Port: Eine spätgotische Wallfahrtskirche in Lothringen. Karlsruhe, 2007; Casti ñ eiras Gonz á les M. A. Iconografia e culto di S. Nicola nella sponda occidentale del Mediterraneo (XI-XIII sec.)//I Santi venuti dal mare: Atti del V Convegno Intern. di Studi (Bari-Brindisi, 14-18 dic. 2005). Bari, 2009. P. 131-154; Vauchez A. Les Saints protecteurs contre le péril de mer dans les miracles médiévaux (XIIe-XVe siècle)//Ibid . P . 3-12; Garipzanov I. H. The Cult of St. Nicholas in the Early Christian North (c. 1000 - 1150)//Scandinavian J. of History. Oslo, 2010. Vol. 35. N 3. P. 229-246; Alle origini dell " Europa: Il culto di S. Nicola tra Oriente e Occidente: Italia-Francia: Atti del Convegno (Bari. 2-4 dic. 2010)/Ed. G. Cioffari, A. Laghezza. Bari, 2011; Campione A. Bari. San Nicola//Santuari d " Italia: Puglia/Ed. G. Otranto, I. Aulisa. R., 2012. P. 173-185; eadem. Il culto di S. Nicola in Inghilterra: Vescovi, miracoli, rappresentazioni e pellegrinaggi//De peregrinatione: Studi in onore di P. Caucci von Saucken/Ed. G. Arlotta. Perugia, 2016. P. 259-278; Oldfield P. Sanctity and Pilgrimage in Medieval Southern Italy, 1000-1200. N. Y., 2014; En Orient et en Occident: Le culte de St. Nicolas en Europe (Xe-XXIe siècle)/Éd. V. Gazeau, C. Guyon, C. Vincent. P., 2015; Hayes D. M. The Cult of St. Nicholas of Myra in Norman Bari, c. 1071-1111//JEcclH. 2016. Vol. 67. P. 492-512; Shores R. An Examination of the Fifth «Nicholas Poem» in Cotton Tiberius B v(i) and Its Source//Studia Neophilologica. Oslo, 2017. Vol. 89. N 2. P. 238-249. А. А. Королёв Славянский агиографический цикл Монастырь свт. Николая в Анже, Франция. XI в., XVIII в. Монастырь свт. Николая в Анже, Франция. XI в., XVIII в. Славянский агиографический цикл произведений, посвященных Н., является самым большим как по репертуару, так и по числу сохранившихся рукописей. Введение в научный оборот и систематизация этих произведений, а также их списков до сих пор являются актуальной археографической проблемой.

http://pravenc.ru/text/2565634.html

Pastoral Liturgy. New York: Herder & Herder, 1962. P. 1–101. Эмон Даффи в работе о народном благочестии в Англии (Duffy E. The Stripping of the Altars. Traditional Religion in England 1400–1580, New Haven/London: Yale University Press, 1992) пе- ревернул «устоявшиеся представления», что английская реформация обновила пришедшее в упадок католичество, пронизанное суевериями. О византийском христианстве в Италии: Croce G. M. La Badia Greca di Grottaferrata e la Rivista «Roma e l " Oriente». 2 vols. Citta del Vaticano: Libre- ria Editrice Vaticana, 1990; Parenti S. Il monastero di Grottaferrata nel medioevo (1004–1462): segni e percorsi di una identita//OCA. Vol. 274. Rome: PIO, 2005. Авторы обоих трудов, миряне, дают возможность читателю соприкоснуться с жизнью древнего византийского монастыря у врат Рима. О греческом народном благочестии см. Hartnup K. «On the Beliefs of the Greeks». Leo Allatios and Popular Orthodoxy//The Medieval Mediterranean Peoples, Economies and Cultures, 400–1500. Leiden/Boston: E.J. Brill, 2004; и в том же самом ключе (в духе парадигмы литургической истории «снизу вверх») написаны работы Берта Гроена об употреблении и злоупотреблении таинством елеопомазания больных в современном греческом православии: Groen B. J. " Ter genezing van ziel en lichaam.» De viering van het oliesel in de Grieks-Orthodoxe Kerk//Theologie & Empirie. 11. Kampen/Weinheim: Deutscher Studien Verlag–J.H. Kok Publishing House, 1990; id. L " onction des malades dans l " Eglise grecque orthodoxe//Concilium. Vol. 234. 1991. P. 71–82. Проект издания документации Эвергетидского монастыря Школы греческих, римских и семитских исследований Королевского университета Белфаста иллюстрирует повседневную жизнь важнейшего средневекового монастыря Богородицы Эвергетиды в Константинополе: The Synaxarion of the Monastery of the Theotokos Evergetis, 2 vols. I: September-February; II: March-August; The Movable Cycle/Text and translation by Robert H. Jordan//BBTT. Vols. 6.5–6.6. Belfast: Belfast Byzantine Enterprises, 2000:2005); также Klentos.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/stat...

528 Как это делает при рассмотрении доктринальных тем византийского богословия прот. Иоанн Мейендорф ( Мейендорф И. , прот. Византийское богословие. Исторические тенденции и доктринальные темы/Марутик В., пер. с англ. Минск, Лучи Софии, 2001), а в отношении иконопочитательского богословия К. Пэрри (Parry K. Depicting the Word. Byzantine Iconophile Thought in Eighth and Ninth Centuries. Leiden; N.-Y., Köln: Brill, 1996 [=The Medieval Mediterranean. Peoples, Economies, and Cultures, 400–1453. Vol. 12]). 531 VN. P. 171. Столь же ярко в житии Никифора говорится об этом при изложении содержания речи сторонников патриарха, последовавшей за диалогом, о котором идет речь. Защитники иконопочитания указывают на то, что священные иконы чтутся ( τν ερν εκνν σεβζεται ποησις) «от восхода солнца до Гадеса и Геркулесовых столпов», то есть по всей вселенной (VN. P. 188). 535 Acta Conciliorum Oecumenicorum. Series secunda. Volumen tertium. Pars altera/Lamberz E., ed. Berlin: Walter de Gruyter, 2012. Р. 444. 536 Contra imaginum calumniamores orationes tres//Die Schriften des Johannes von Damaskos/Kotter B., hrsg. (=Patristische Texte und Studien 17). Berlin, New York, 1975. Bd. 3. S. 71. 541 Игнатий Диакон показывает здесь исповедание халкидонского учения о Христе, совершенном Боге и совершенном человеке и примененное Платоном противопоставление чувственного и умопостигаемого (см.: Греческая философия. Т. 1/Канто-Спербер М., ред., Гайдамак В. П., Графова В. А., пер. с франц. М., 2006. С. 251). Понятие «νοομενος» по отношению к человеческой природе Христа избирает свт. Григорий Богослов : Gregorii Theol. Carminum. Liber I. Theologica//Patrologia Graeca. T. 37. Col. 467 . 546 Игнатий также пишет здесь, что еретики не хотели взирать на Христа в телесных чертах (σωματικος χαρακτηρζεσται διμασι), не допускали телесные изображения (σωματικ πομιμματα) Божией Матери и святых (VN. P. 145). 548 На этот факт такого знакомства обращает внимания автор наиболее подробного исследования о патриархе Никифоре П. Александер. см.: Alexander P. The Patriarch Nicephorus of Constantinople: Ecclesiastical Policy and Image Workshop in the Byzantine Empire. – Oxford: Clarendon Press, 1958. P. 189.

http://azbyka.ru/otechnik/ikona/ikonopoc...

56. S. 340-342; Efthymiadis S.//Speculum. 2006. Vol. 81. N 4. P. 1230-1231); Braounou-Pietsch E. Die Chronographia des Michael Psellos: Kaisergeschichte, Autobiographie und Apologie. Weisbaden, 2005; Sarriu L. Ritmo, metro, poesia e stile: Alcune considerazioni sul dodecasillabo di Michele Psello//MEG. 2006. Vol. 6. P. 171-198; Reading Michael Psellos/Ed. Ch. Barber. Leiden, 2006. P. 57-71; Barber C. Contesting the Logic of Painting: Art an Understanding in 11th-Cent. Byzantium. Leiden; Boston, 2007; Bossina L. Psello distratto: Questioni irrisolte nei versi «In Canticum»//Ducle melos: La poesia tardoantica e medievale: Atti del III Conv. Intern. di studi, Vienna, 15-18 nov. 2004/Ed. V. Pangal. Alessandria, 2007. P. 337-360; Lauritzen F. Sul nesso tra stile e contenuti negli encomi di Psello (per una datazione dell Oratio Panegyrica 3 Dennis)//MEG. 2007. Vol. 7. P. 149-158; idem. A Courtier In The Women " s Quarters: The Rise and Fall of Psellos//Byz. 2007. Vol. 77. P. 251-266; idem. Psellos " Early Career at Court//ВВ. 2009. Т. 68. N 135-143; idem. Psello discepolo di Stetato//BZ. 2009. Bd. 101. N 2. S. 715-725; idem. Stethatos " Paradise in Psellos " ekphrasis of Mt Olympos//ВВ. 2011. Т. 70. N 139-150; idem. Autocrate negli encomi imperiali di Michele Psello (1018-1081)//ЗРВИ. 2012. Кн. 49. С. 113-125; idem. The Depiction of Character in the Chronographia of Michael Psellos. Turnhout, 2013; idem. Paraphrasis as Interpretation: Psellos and a Canon of Cosmas the Melodist (Poem 24 Westerink) //Βυζαντιν. Θεσ., 2014. Τ. 33. Σ. 61-74; Reinsch D. R. Warum eine neue Edition der Chronographia des Michael Psellos?//Byzantina Mediterranea: FS für J. Koder zum 65. Geburtstag/Hrsg. K. Belke et al. W., 2007. S. 525-546; idem. Wie und wann ist der uns überlieferte Text der Chronographia des Michael Psellos entstanden?//MEG. 2013. Vol. 13. P. 209-222; idem. Wer waren die Leser und Hörer der Chronographia des Michael Psellos?//ЗРВИ. 2013. Кн. 50. С. 389-398; idem. Der Dual als Mittel literarischer Gestaltung in Michael Psellos " Chronographia//BZ.

http://pravenc.ru/text/2563760.html

Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла КРАСНЫЙ МОНАСТЫРЬ [Кармирванк; арм. Ka8mi8 Vanq ] на Красной горе, один из арм. мон-рей Чёрной Горы , близ Кесуна (Киликия; ныне Чакырхююк, Юж. Турция). В нач. XII в. был резиденцией католикосов Армянской Апостольской Церкви ; один из важнейших миссионерских и образовательных центров в кон. XI-XIII в., где наиболее образованные представители Армянской Церкви из Киликийской Армении , а также из Вел. Армении занимались в основном богословием и переводческой деятельностью. Ок. 1086-1112 гг. владельцем мон-ря был кн. Васил Гох, глава арм. Кесунского княжества, к-рый поддерживал арм. подвижников и их труды. Он приобрел неск. мон-рей Чёрной Горы, принадлежавших ранее сирийцам, в т. ч. К. м. В 1101 г. после долгих странствий на Чёрную Гору прибыл арм. католикос Григор II Вкаясер ; в 1105 г. он скончался в К. м. Интеллектуальная деятельность в К. м. и др. обителях Чёрной Горы пока мало исследована. Однако в этом регионе развивалось сотрудничество между мон-рями, принадлежавшими к разным этно-конфессиональным группам, возрождались старые лит. традиции. В мон-рях ученые разных конфессий и национальностей, хорошо знавшие арм. язык, переводили преимущественно богословские труды с греч., лат., сир. и др. языков по заказам. В К. м. и др. обителях Чёрной Горы подвизались такие средневековые арм. ученые, как католикос Нерсес IV Шнорали (ок. 1102-1173), еп. Степанос Манук, Игнатий Черногорец (ок. 1090 - ок. 1160), Саркис Шнорали (ок. 1100 - ок. 1167), Мхитар Гош и др. Лит.: Алишан Г. Сисуан. Венеция, 1885. С. 402-411 (на арм. яз.); Гарегин I (Овсепян), католикос. Колофоны рукописей. Антилиас, 1951. Т. 1: V в.- 1250 г. С. 248 (на арм. яз.); Норайр (Похарян), еп. Армянские авторы, V-XVII вв. Иерусалим, 1971. С. 203-206 (на арм. яз.); Арутюнова-Фиданян В. А. Армяне-халкидониты на вост. границах Византийской империи (XI в.). Ереван, 1980; Степаненко В. П. Из истории международных отношений на Ближ. Востоке XII в.: Княжество Васила Гоха и Византия//АДСВ. 1980. Вып. 17. С. 34-44; Thomson R. W. A Bibliography of Classical Armenian Literature to 1500 AD. Turnhout, 1995. P. 140-141; Weitenberg J. J. S. The Armenian Monasteries in the Black Mountain//East and West in the Medieval Eastern Mediterranean/Ed. K. N. Ciggaar, D. M. Metcalf. Leuven, 2006. Vol. 1: Antioch from the Byzantine Reconquest until the End of the Crusader Principality. P. 79-94. (OLA; 147). М. С. Ширинян Рубрики: Ключевые слова:

http://pravenc.ru/text/2458979.html

In the Romanian Church one of the great heroic founders was the warrior prince Petru Rares who slaughtered the invading Turkish armies under the guidance of his spiritual father and confessor Saint Daniel the Hesychast. The saint commanded the prince to erect monasteries on the site of the great battles, to ensure mourning and prayer for the lost souls whose blood had been shed. This was an act that was seen as a necessary expiation of Petru’s “equally necessary” violence. Both he and his spiritual mentor were heavily burdened by their perceived duty of defending the borders of Christendom. To this day Romania’s most ancient and beautiful churches stand as mute witnesses to a bloody history where Islam and Christianity’s tectonic plates collided (as often they did in the history of the Christian East). The national perception in Romania of prince Vlad Dracul (the western bogeyman of Dracula) is diametrically opposed to the common perception of more or less everyone outside. Within the country Vlad himself is regarded as a national hero and a great Christian warrior who assumed the duty of defending the Faith against the military attempts of Islam forcibly to convert Europe. Similarly, almost all the saints of Ethiopia are either monastic recluses or warriors. The saints of the (now lost) Church of Nubia 359 were also predominantly warriors. Likewise, the frescoes of saints on the walls of the ancient Stavronikita monastery on Mount Athos, on the Halkidiki peninsula, demonstrate serried ranks of martyr protectors dressed in full Roman battle gear, in attendance on the Christ in Majesty. 360 The monks were not particularly warlike themselves, but knew at first hand the terrors of living in the pirate-infested Mediterranean. Like the Nubians, a life entirely and permanently surrounded by hostile foes, gave the Athonite monks a very practical attitude to violence, pacific resistance, and the need for defense in varieties of forms. The western church too has its share of noble saint-warriors. In medieval English literature the warrior saint was a highly romantic figure. 361 We can also think of the famed Crusading juggernaut Louis the Pious. These, however, are noticeably not, any longer, “popular saints” (as their counterparts remain in Eastern Christianity) though this may be laid to the door of a generic loss of interest in hagiography and the cultus of the saints in contemporary Western Christianity, as much to a sense of embarrassment that the ranks of saints included so many generals of armies.

http://azbyka.ru/otechnik/world/for-the-...

История Римских пап. Т. 1–2. M., 1995–1997; Он же. История францисканского ордена//Св. Франциск Ассизский. Соч. Т. 1. M., 1995. С. 25–52. 1477       См.: Афиногенов Д.Е. Константинопольский Патриархат и иконоборческий кризис в Византии (784–847 гг.). M., 1997. См. также: Житие св. Порфирия, епископа Газийского. Нила монашествующего повесть об убиении монахов на горе синайской и о пленении Феодула, сына его. M., 2002; «Повесть о прощении императора Феофила» и Торжество Православия. M., 2004. 1479       Hovorun Cyril. Will, Action and Freedom: Christological Controversies in the Seventh Century. Leiden; Boston, 2008 (The Medieval Mediterranean. Vol. 77). 1480       См., в частности, его: Иоанн Евгеник и православное сопротивление Флорентийской унии. СПб., 2008. 1481       См., в частности, ее: Вопросы церковного права в «Тактиконе» византийского канониста XI в. Никона Черногорца: Автореф. дис. ... канд. ист. н. СПб., 1994; Вопросы покаянной дисциплины в «Тактиконе» Никона Черногорца//Виз. временник. 1995. Вып. 56; Неизданные формуляры писем из Номоканона Мануила Малаксы (XVI в.)//Вспомогат. ист. дисциплины. 2000. Сб. 27; Канонические аспекты турецкого нашествия в «Тактиконе» Никона Черногорца//Московия: Проблемы византийской и новогреческой филологии. Т. 1. M., 2003; Рукописи Номоканона Мануила Малаксоса в хранилищах Санкт-Петербурга/Россия и христианский Восток. M., 1997. Вып. 2, 3; Описание двух канонических сборников из библиотеки «Иван Вазов» г. Пловдива//Виз. временник. 2002. Вып. 61; Константинополь и Петербург: церковная политика России на православном Востоке (1878–1898). M., 2006. 1482       См.: Андреев А.Р., Захаров В.А., Настенко И.А. История мальтийского ордена. M., 1999; Андреев А.Р. История ордена иезуитов. M., 1998; Он же. Монашеские ордена. M.; Κ., 2003; Захаров В.А., Чибисов В.Н. Орден госпитальеров. СПб., 2009. 1483       См.: Топорова A.B. Св. Франциск//Свеча. M., 1994. С. 34–48; Она же. Создание и распространение средневековых текстов (на примере францисканской литературы XIII–XIV вв.)//Книга в системе международных культурных связей.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Mots R. Une Approche Sociographique de la Sainteté//Nouvelle Revue Theologique. 95 (1973). P. 748–763. Momigliano A. On Pagans, Jews, and Christians. Hanover, Conn., 1993. Morosan V. Choral Performance in Pre-Revolutionary Russia. Ann Arbor, 1986. Morris R. The Political Saint of the Eleventh Century//The Byzantine Saint/Ed. by Hackel S. London, 1981. University of Birmingham Fourteenth Spring Symposium of Byzantine Studies, Supplement to Sobomost’. Moses, Monk. Married Saints of the Church. Wildwood, 1991. Mukhin V. The Church Culture of Saint Petersburg. СПб., 1994. Neel C. The Origins of the Beguines//Signs. Vol. 4, 2 (winter 1989). P. 321–341. Nichols R. L. The Icon and the Machine in Russia’s Religious Renaissance, 1900–1909//Christianity and the Arts in Russia Ed. by Brumfield W. C., Velimirovich M. M. Cambridge, 1991. O’Shea. J. Priest, Politics, and Society in Post-Famine Ireland. Dublin, 1983. Obolensky D. The Bogomils: A Study in Balkan Neo-Manichaeism. Cambridge, 1948. Obolensky D. Popular Religion in Medieval Russia//The Religious World of Russian Culture, vol. 2: Russia and Orthodoxy/Ed. by Blane A.. The Hague, 1975. The Occult in Russian and Soviet Culture/Ed. by Rosenthal B. G. Ithaca, 1997. Orsi R. A. Thank You, Saint Jude: Women’s Devotion to the Patron Saint of Hopeless Causes. New Haven, 1996. Ouspensky L., Lossky V. The Meaning of Icons. Crestwood, N.Y., 1983. The Paradise or Garden of the Holy Fathers, vol. I, containing the Life of St. Anthony, by Athanasius, Archbishop of Alexandria…/Trans, and ed. by Budge E.A.W. London, 1907; repr. Seattle, 1994. Patlagean E. Sainteté et pouvoir//The Byzantine Saint/Ed. by Hackel S. London, 1981. University of Birmingham Fourteenth Spring Symposium of Byzantine Studies, Supplement to Sobomosi’ . Patrons and Clients in Mediterranean Societies/Ed. by Gellner E., Waterbury J. London, 1977. Peeters P. La Canonisation des Saints dans l’Eglise Russe//Analecta Bollandiana. 33 (1914). P. 380–420. Pelikan J. The Christian Tradition, A History of the Development of Doctrine, vol. 2: The Spirit of Eastern Christendom, 600–1700. London and Chicago, 1974.

http://azbyka.ru/otechnik/Ioann_Kronshta...

Holmes, George, ed. The Oxford Illustrated History of Medieval Europe. Oxford, 1980. Hopkirk, Peter. The Great Game. London, 1991. On Secret Service East of Constantinople. London, 1994 . Hourani, Albert. A History of the Arab People. London, 1991. Housley, Norman. The Later Crusades. Oxford, 1992. Howarth, David. The Greek Adventure. London, 1976. Hughes, Thomas Patrick. Dictionary of Islam. Delhi, 1875. Huntingdon, Samuel. The Clash of Civilisations (Foreign Affairs). Washington, 1993. Hussey, J. M. The Byzantine World. London, 1967. Inalcik, Halil. The Ottoman Empire-The Classical Age 1300–1600. London, 1973. Irving, Washington. Life of Mahomet. London, 1856. Jacobi, J. M. Histoire generale de la Corse. Paris, 1835. James, Lawrence. The Rise and Fall of the British Empire. London, 1994. Jelavich, Barbara. History of the Balkans. Cambridge, 1993. Jelavich, Charles and Barbara. The Balkans. Edgewood Cliffs, N.J., 1965. Jonquiere, Vicomte de. Histoire de l " empire ottoman. Paris, 1914. Kamen, Henry. A Concise History of Spain. London, 1973. Keegan, John. A History of Warfare. London, 1994. Keegan, John, and Andrew Wheatcroft. Whós Who in Military History: From 1453 to the Present Day. London, 1991. Keesing " s Record of World Events. London, 1987. Kelsay, John, and James Turner Johnson, eds. Just War and Jihad. New York, 1991. Kemp, Peter, ed. The Oxford Companion to Ships and the Sea. Oxford, 1988. Kennedy, Paul. The Rise and Fall of the Great Powers. London, 1989. Khomeini, S. Principes politiques, philosophiques, sociaux et religieux. In Juifs et Chretiens sous l " Islam. Paris, 1979 . Kinder, Hermann, and Werner Hilgemann. The Penguin Atlas of World History. London, 1978. Kinross, Lord. Ataturk, The Rebirth of a Nation. London, 1964. Kitsikis, Dimitri. L " Empire ottoman. Paris, 1991. Koran, The. Oxford, 1982. Landrau, Rom. Islam and the Arabs. London, 1958. Lane-Poole, Stanley. The Barbary Corsairs. London, 1890. The Mediterranean Dynasties. New York, 1965. The Moors in Spain. London, 1887.

http://azbyka.ru/otechnik/religiovedenie...

Gronewald M., Binder G., hg., übers. (1979) Didymos der Blinde. Kommentar zum Ecclesiastes (Tura-Papyrus). Teil 2. Kommentar zu Eccl. 9.8–10.20. Bonn: Rudolf Habelt Verlag (Papyrologische Texte und Abhandlungen. Bd. 24). Guinot J.-N. (1995) L’exégèse de Théodoret de Cyr. Paris: Beauchesne (Théologie historique. Vol. 100). Hausherr I. (1928) «Syméon le Nouveau Théologien: Introduction». Un grand mystique byzantin: Vie de Syméon le Nouveau Théologien 949–1022, par Nicétas Stéthatos. Texte en grec byzantin et traduction française. Éditeur scientifique: I. Hausherr; traducteur: G. Horn. Rome: Pontificium Institutum Orientalium Studiorum (Orientalia Christiana. Vol. 12. 45). P. I–XCI. Hedges Z. T. (2017) «Filled with the gifts of god»: The holy spirit as agent of virtue formation in the participatory pneumatology of Didymus the Blind (PhD dissertation. Louisville, Kentucky. The Southern Baptist Theological Seminary). Ic I. I. (2017) «Cuviosul Nichita Stethatos contra celor care acuz sfinii». Revista Teologica. Vol. 1. P. 190–202. Jenkins D. (2006) «Psellos’ Conceptual Precision». Reading Michael Psellos. Ed. by C. E. Barber, D. Jenkins. Leiden; Boston: Brill (Medieval Mediterranean. Vol. 61). P. 131–151. Jenkins D. (2017) «Michael Psellos». The Cambridge Intellectual History of Byzantium. Ed. by A. Kaldellis, N. Siniossoglou. Cambridge: Cambridge University Press. P. 447–461. Kaldellis A., Siniossoglou N., eds. (2017) The Cambridge Intellectual History of Byzantium. Cambridge: Cambridge University Press. Karo G., Lietzmann H. (1902) «Catenarum graecarum catalogus». Nachrichten von der Königlichen Gesellschaft der Wissenschaften zu Göttingen. Philologisch-Historische Klasse aus dem Jahre 1902. Göttingen: Commissionsverlag der Dieterich’schen Universitätsbuchhandlung Lüder Horstmann. Teil. 1–3. S. 1–66, 299–350, 559–620. Kirchmeyer J. (1966) «Un commentaire de Maxime le Confesseur sur le Cantique?» Studia Patristica. Vol. 8. P. 406–413. Koehler L., Baumgartner W., Stamm J. J., Richardson M. E. J., eds. (2002) The Hebrew & Aramaic Lexicon of the Old Testament. Ed. by L. Koehler, W. Baumgartner, J. J. Stamm, transl. and ed. under the supervision of M. E. J. Richardson. 2 vols. Vol. 1. Leiden: Brill.

http://azbyka.ru/otechnik/Mihail_Psell/g...

   001    002    003    004    005    006    007    008   009     010