We make His paths straight by practicing His selfless and generous love in every direction. The love of Christ among us knows how to live, knows what is right and wrong, how to show compassion and care, how to forgive and be reconciled, how to nurture joy and hope when trials and distress strike. Children most clearly recognize what true love is. In the words of St. Paul, “love is patient and kind; love is not jealous or boastful; it is not arrogant or rude . . . it is not irritable and resentful; it does not rejoice at wrong, but rejoices in the right” (1 Cor 13:4-6). When we follow the way of Christ’s love in the family, at work and in the world, we discover that our very different and complex ways get straightened out, become more just and beneficial, and bring along the blessings of cooperation and peace. This is a good way to understand what St. Paul meant when he wrote: “We know that in everything God works for good with those who love Him, who are called according to His purpose” (Rom. 8:28). Let us welcome the New Year with hope and joy! Turn our hearts and minds to God who blesses and calls us to be His creative co-workers in the Church and the world. His grand purpose is nothing less than the salvation of souls, our souls and everyone else’s, whose hearts are open to the miracle of faith and new life in Christ. Re-focus on our priorities: the faithful Christian home and the mission of a living and vibrant Church. Entrust ourselves, our families, our communities, our work, our plans and goals, for blessing and success, to Almighty God, Father, Son and Holy Spirit. There is much to be done and new horizons to reach. While thinking soberly and working steadily, let us place everything in the hands of God for sanctification, wisdom, strength and the fulfillment according to God’s purpose and in praise of His glory, now and forever. Amen. Tweet Donate Share Code for blog The Way of Christ Is The Way of Love Fr. Theodore Stylianopoulos Christ is in our midst! The Lord is with us! Blessed be the name of the Lord! Let us be thankful to God as we continue to observe the twelve days of Christmas up to January 6/19, which is the Feast of Theophany and marks the Baptism of Jesus. May the New Year 2022 be a blessing to all of us, our ...

http://pravmir.com/the-way-of-christ-is-...

Еще одним серьезным врагом И. В. была Клеопатра VII, царица Египта, желавшая превратить Иудею в собственную провинцию и восстановить территорию, принадлежавшую первым Птолемеям. Клеопатра, имевшая сильное влияние на Марка Антония и поддерживавшая тесную дружбу с тещей И. В. Александрой, постоянно требовала у Антония включить в ее царство различные части Иудеи и Сирии. Антоний не желал притеснять верного ему И. В., но все-таки даровал ей значительные территории, среди которых были знаменитые финиковые и бальзамовые рощи у Иерихона и близ Иерусалима (Ibid. 4. 1-2). Раздраженный посягательствами Клеопатры, И. В. даже хотел убить ее, но отказался от этой мысли. Конец вражде между правителями положила битва при Акции 2 сент. 31 г. ( Plut. Antonius. 61-68; Dio Cassius. Hist. Rom. L. 15-35), после которой Антоний и Клеопатра покончили жизнь самоубийством, а И. В. обрел нового покровителя, Октавиана Августа, и получил земли, отнятые у него егип. царицей ( Ios. Flav. De bell. I 22. 3). В 29/28 г. произошла главная драма в жизни И. В.: в приступе ревности он казнил Мариамну (о дате казни см.: Kasher. 2007. P. 165), обвинив ее в супружеской неверности ( Ios. Flav. Antiq. XV 7. 2-3; Idem. De bell. I 22. 4; Вавилонский Талмуд. Бава Батра. 3б) (сюжет с обвинением Мариамны повторяется в «Иудейских древностях» и «Иудейской войне» Иосифа Флавия неск. раз с новыми деталями, подробный анализ см.: Richardson. 1999. P. 216-220). После ее смерти И. В. устранился от управления гос-вом, укрывшись в Самарии ( Ios. Flav. Antiq. XV 7. 7). Однако никто из сыновей не мог править вместо него: старший, Антипатр (17 лет), был в изгнании, а сыновья от Мариамны не достигли соответствующего возраста (Александру было 8, Аристовулу - 7 лет). Власть попыталась взять в свои руки Александра, но И. В., узнав об этом, приказал ее казнить. Несмотря на тоску по Мариамне, И. В. вскоре вступил сразу в неск. новых браков (Ibid. XVII 1. 3; Idem. De bell. I 28. 3), а голод и засуха, поразившие страну ( Idem. Antiq. XV 9. 1), заставили его вернуться к гос. делам. Период относительного благополучия

http://pravenc.ru/text/674087.html

7 . A detailed analysis of the system of theological terms employed by the Cappadocian fathers and St. Cyril of Alexandria to account for material change in the created world under the action of divine energies reveals the true novelty of patristic thinking. Coining terms unknown in Antique philosophy (μεταστοιχειω, in St. Gregory of Nyssa and St. Cyril of Alexandria), and giving completely new uses to other terms (ναστοιχειω, ναπλσσω, νπλασις among the Cappadocians and St. Cyril of Alexandria) Church Fathers meant to emphasise a qualitative change in the essence of human nature in the fullness of its spiritual-corporeal composition, as well as at the elemental physical level regarding the holy Sacraments and the Resurrection. The analysis of the use in early-church writings of the verb ‘ναπλσσω’ descending from the biblical ‘πλασεν’ ( Gen 2. 7 ) revealed remarkable contribution of St. Gregory the Theologian in the broadening of the verb’s meaning. In his theology, the term acquired a new broad spectrum of meaning eligible to describe the transformations of human nature not only in the resurrection but also in the Church sacraments. 8 . The Cappadocians’ theology of deification and that of Maximus the Confessor was a continuation of St. Paul’s anthropology and the Christology of St. Athanasius of Alexandria. Despite the ‘physical realism’ of their sacramentology, the Church Fathers’ views on the mystery of salvation set a pure emphasis on the moral and ascetic obligations of those who were communicants in the holy mysteries of the Church. Especially clearly expressed was the doctrine of the ‘conforming’ of man to Christ ( Phil. 3. 10 , Rom. 8. 29 ) ‘in accordance with the measure of the Incarnation’ (κατ τ μτρον τς νανθρωπσεως), 25 ‘likening to the flesh of Christ’ (μοιτητατς το Κυρου σαρκς). 26 The congruence of the formulae ‘in the likeness of man’, ‘in the likeness of flesh’ (νμοιματι νθρπων, νμοιματι σαρκς) 27 and ‘in the likeness of God (of the Lord)’ (τ καθ’ μοωσιν εναι θεο; καθ’ μοωσιν το Κυρου), 28 taken into the Cappadocian theological synthesis as a revelation of Christocentric anthropology, starkly reveals that the whole material and spiritual human nature takes part in divination. This likewise emphasizes the claim of spiritual fertility within the mystery of the Eucharist and the experience of Christian asceticism.

http://azbyka.ru/otechnik/Kirill_I_Mefod...

примером этим апостол не поступок их одобряет, но показывает их твердую веру в воскресение. Епифаний передает это по преданию о Коринфианах (Haeres. 28, 6: ed. Ding. 2. 76–77). Святой Златоуст ed. Oxon. р. 371) думает, что апостол Павел берет доказательство этому из иудейских обычаев ( 1Кор.9:13 ), когда за умиравшего нечистым очищался или омывался кто-либо из живых. Святой Епифаний относит к тем (говорит о тех), кто крестились уже перед самой смертью , чтобы наследовать после смерти вечную жизнь (Comely Comm. in. I. Cor. ad. h. I. p. 483–484). Наконец, святой Иоанн Златоуст крестимся мертвых ради, то есть из-за тел наших; то же пишет Феодорит то для чего и креститься? Экумений, Феофилакт, Пелагий плоть нашу мертвой называют: поскольку этой смертью душа не умирает... какая нужда крестить плоть, если она не воскреснет? (Migne. Seria Lat. t. 30. 767). Святой Исидор Пелусиот (I. 1. Epist. 221) пишет, что крестимся за мертвые по природе тела по вере в то, что они прообразуются в нетление; подобное пишет и Косма Инд. (см. у Migne, ib. 765, not. a.) 57 Имеется троякое чтение этого места: – Ddef Вульг., арм. в Амстердаме и Константинопольское изд. на поле, Иероним, Августин почти все минуск., слав., русск., святые отцы, греч., сир., копт., эфиоп., многие кодексы, некот. лат. отцы; один минуск., греч. кодекс по свидетельству Иеронима и Августина, Дидим, арм., некот. эфиоп, и некот. лат. переводы по Иерониму и Августину. Отсюда видим, что чтение текста у святого Ефрема в данном месте не соответствует ни одному варианту и требует поправки. Чтение этого текста в греч. переводе творений святого Ефрема (Opp. Graec. t. 3, p. 129, ed. Rom.) и толкование на 1Сол.4:15–17 : мы не предварим полетом своим вверх тех, которые уже умерли, ибо когда сойдет Господь наш с неба при звуке трубы Архангельской, прежде чем оставшеся в живых праведники украсятся новыми крыльями, прежде того будет воскресение мертвых, во Христе; потом мы, живые, восхищены будем, но не прежде тех, а с ними, не без них, но вместе, на облаках в сретение Господу на воздухе, – требуют поправки согласно второму чтению, соответствующему и сир. переводу, но не арм. и не Вульг. (см. цитаты у Тишендорфа к этому месту). Читать далее Источник: Творения/Ефрем Сирин : в 8 томах – М.: Русский издательский центр имени св. Василия Великого, 2014./Т. 7. Толковательные писания. – 344 с./1-е послание к Коринфянам. 58-102 с. ISBN 978-5-4249-0036-5 Вам может быть интересно: Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/Efrem_Sirin/to...

Лицемерие было самой характерной чертой этих приживал: «…Сотрапезники, вообще, назывались «паразитами», но в этом слове сначала не было ничего укоризненного, как впоследствии. После паразитами стали называться дармоеды, шуты, приживальщики, приходившие к богатым обедать иногда без зова, сделавшие искусством житье за чужой счет. Паразиты приноравливались к нравам и привычкам своих патронов. Паразит Филиппа Македонского завязывал свой здоровый глаз, выходя с царем, у которого был завязан потерянный глаз; хромал, когда Филипп хромал – он был ранен в ногу. Паразит Александра Македонского не упустил заметить на жалобы Александра, что ему надоедают мухи: «Муха, напившаяся твоей крови, победит прочих мух…Паразит был жалкое создание в доме богача. За ним присматривал распорядитель стола – амфитрион, наблюдал, достаточно ли он лестью платит за съедаемые кушанья, заслуживает ли он быть приглашенным после. Иногда над таким паразитом шутили, трунили, делали его посмешищем всех, иногда били, и…кормили в награду за оскорбление» (Андреев В. Классический мир – Греция и Рим. Указ. соч. С. 104, 286).     Никифор, архимандрит. Библейская энциклопедия. М., 1990. Репринт, 1891. С. 592-593. « В Израиле в рабство попадали люди, захваченные в военных действиях (Втор. 20, 10-18)… Если в рабство по особой нужде продавался израильтянин (Исх. 21, 4, 6), то после 6-ти лет он выходил на волю (Исх. 21, 2) с выплатой положенной мзды (Втор. 15, 13), но только в случае, если он не желал добровольно остаться в семействе, которому принадлежал. Закон защищал и рабынь (Исх. 21, 7-11; Лев. 19, 20-22)…Иногда происходили нарушения закона об освобождении рабов (Иер. 34, 8), известны случаи выкупа рабов во время плена (Неем. 5, 8). В качестве домочадцев рабы могли принимать участие в религиозных праздниках (Втор. 12, 18), и через обрезание (Быт. 17, 12) принимались в общину» (Die Religion in Geschichte und Gegenwart. Auflage 3. Band 6. Tuebingen, 1986. S. 101).     «Новый Завет отражает современные ему воззрения на рабство, например, в притчах (Мф. 18, 23-35; 25, 14-30; Лк. 12, 35-48) и нормах поведения (Лк. 17, 7-10). Терминами, заимствованными из рабовладения и захвата пленных? Павел описывает необходимость избавления человека и домостроительства спасения (напр., Рим. 6, 15-23). Одновременно он уравнивает состояние свободного человека и раба – через крещение оба становятся одно во Христе (Гал. 3, 28), и, ожидая близкое пришествие Спасителя (парусию), призывает новообращенных из рабов оставаться в своем звании и подчиняться своим господам теперь уже по религиозным мотивам, господ обязывает относиться к рабам умеренно и по-братски (1. Кор. 7, 20-24)…Таким образом, он стремится не преодолеть рабство, а сделать его более гуманным» (Lexikon fuer Theologie und Kirche. Band 9. Freiburg – Basel – Rom – Wien, 2000. S. 656-657).

http://pravoslavie.ru/36741.html

“He that is joined unto the Lord is one spirit” (with the Lord) ( I Cor. 6:17 ). Our bodies are also members of Christ ( I Cor. 6:15 ). “By one Spirit are we all baptized into the body... and have been all made to drink into one Spirit” ( I Cor. 12:13 ). We are all one body, one Christ ( I Cor. 12:20–27 ; Rom. 12:15 ; cf. Eph. 5:22–23 ). The fullness of Christ is communicated to the Church and com- prehends her: the Church is the “fullness of Him that filleth all in all” ( Eph. 1:23 ). The Church is the kingdom of the Son, of the love of the Father (Col. 1:13), of the Son of God from whom all is derived and in whom all is supported (Col. 14–23). The fullness, which according to the will of God the Father must dwell in His Son, is not only His divinity but also the universe and the Church particularly: they were created by God and they are in God through His Son and the Holy Spirit. We are “complete” in Christ (Col. 2:10), i.e., we have received in us His fullness. The Lord has loved the Church and has sacrificed Himself for her to communicate to her the fullness of perfection ( Eph. 5:25–27 ) and the riches of the glory, and to make every man perfect (Col. 1:27–28). Christ descended to earth and “to the lower parts of the earth” and He ascended into heaven “that He might fill all things” ( Eph. 4:9–10 ). Christians, as the members of Christ’s body, proceed from Christ: we are “of His flesh and of His bones” ( Eph. 5:30 ). We are all branches growing on the vine which is Christ ( John 15:1–8 ). The Book of Revelation also speaks about those who are from the seed of the Church, that is, those who are born by the Church (Rev. 12:17; cf. Gal. 4:26–28 ). The idea of the motherhood of the Church became commonplace in Holy Tradition, although strictly speaking Christians are born of God in Jesus Christ by the grace of the Holy Spirit ( John 1:12–13 ). Nevertheless, we are not born without an action of the Church, and we are associated with her nature by Baptism. The apostles Peter and Paul especially underline the generation of Christians from the word of God which was preached in words and by the very life of the apostles (I Peter 1:23; Rom. 10:14–17; I Cor. 4:14–16; Gal. 4:19 ). The same word of God is preached continuously by the Church. It will not be false to say that the Church gives birth to her new members, but according to the will of God by the power of the Holy Spirit and only in Christ. The Lord Jesus Christ is evidently not born from the Church: “He is the head of the Church from whom is the whole body” (Col. 2:19). God the Father “hath put all things under his feet and gave him to be the head over all things to the Church” ( Eph. 1:22 ). 5

http://azbyka.ru/otechnik/Sergej_Verhovs...

25 . When were the sacred books written? At different times: some before the birth of Christ, others after. 26 . Have not these two divisions of the sacred books each their own names? They have. Those written before the birth of Christ are called the books of the Old Testament, while those written after are called the books of the New Testament. 27 . What are the Old and New Testaments? In other words, the old and new Covenants of God with men. 28 . In what consisted the Old Testament? In this, that God promised men a divine Saviour, and prepared them to receive him. 29 . How did God prepare men to receive the Saviour? Through gradual revelations, by prophecies and types. 30 . In what consists the New Testament? In this, that God has actually given men a divine Saviour, his own only-begotten Son, Jesus Christ. 31 . How many are the books of the Old Testament? St. Cyril of Jerusalem, St. Athanasius the Great, and St. John Damascene reckon them at twenty-two, agreeing therein with the Jews, who so reckon them in the original Hebrew tongue. (Athanas. Ep. xxxix. De Test.; J. Damasc. Theol. lib. iv. c. 17.) 32 . Why should we attend to the reckoning of the Hebrews? Because, as the Apostle Paul says, unto them were committed the oracles of God; and the sacred books of the Old Testament have been received from the Hebrew Church of that Testament by the Christian Church of the New. Rom. iii. 2. 33 . How do St. Cyril and St. Athanasius enumerate the books of the Old Testament? As follows: 1, The book of Genesis; 2, Exodus; 3, Leviticus; 4, the book of Numbers; 5, Deuteronomy; 6, the book of Jesus the son of Nun; 7, the book of Judges, and with it, as an appendix, the book of Ruth; 8, the first and second books of Kings, as two parts of one book; 9, the third and fourth books of Kings; 10, the first and second books of Paralipomena; 11, the first book of Esdras, and the second, or, as it is entitled in Greek, the book of Nehemiah; 12, the book of Esther; 13, the book of Job; 14, the Psalms; 15, the Proverbs of Solomon; 16, Ecclesiastes, also by Solomon; 17, the Song of Songs, also by Solomon; 18, the book of the Prophet Isaiah; 19, of Jeremiah; 20, of Ezekiel; 21, of Daniel; 22, of the Twelve Prophets.

http://azbyka.ru/otechnik/Filaret_Moskov...

In the world you will have tribulation, but take courage; I have overcome the world " (Jn. 16:32). And how can we forget, “We know that all things work together for good to them that love God, to them who are called according to His purpose” (Rom. 8:28). Today this Russian Orthodox mission in India is very small, feeble, lacks many basic things, and faces many obstacles and problems because of this lack. If the needs of this small, humble, faithful and fruitful mission are met, I am 100 percent sure of the great success of Orthodoxy in India. It is like our fingers—if we have only one finger on our hand it will be alone and unable to do much of what it could have done with the other four fingers. Right now this mission is like one finger on a hand. We need the help of all the other four fingers to function fully for the Glory of God. Furthermore, when we talk about missionary work in India we should not forget that the philosophy of ''Karma-Deeds'' is at the heart of India, and good deeds, charity, etc. are considered the highest forms of morals in India. In a document titled, ''On the external mission of the Russian Orthodox Church today'' by the Department of External Church Relations of our Moscow Patriarchate, I read that social work is a form of Evangelism and missionary work according to Gospels. It says, ''Social witness to Christ through good works, social service, charity, aid to the poor and destitute, according the Gospel call: “Let your light shine before others, that they may see your good deeds and glorify your Father in heaven” (Mt. 5:16). This is certainly true, especially in the context of India, because this is what is seen first. As St. James taught, ''What does it profit, my brethren, if someone says he has faith but does not have works? Can faith save him? If a brother or sister is naked and destitute of daily food, and one of you says to them, ‘Depart in peace, be warmed and filled,’ but you do not give them the things which are needed for the body, what does it profit? Thus also faith by itself, if it does not have works, is dead'' (James 2:14-17). Our faith should be reflected in our works so that we may not be called empty talkers, but rather those actively manifesting God’s love.

http://pravoslavie.ru/76575.html

21 Якимов И. С. Толкование на книгу святого пророка Исаии. СПб., 1883, с. 124. Wuerthwein Е. Μετανοεω, μετανοια Ibidem 26 Эти термины встречается в синоптических Евангелиях (μετανοεω – 16 раз, в том числе – 9 раз в Евангелии от Луки; μετανοια – 8 раз, в том числе – 5 раз у Луки), книге Деяний апостольских (глагол – 5 раз, существительное – 6), 1 раз во 2 послании св. ап. Петра (существительное), 8 раз у св. ап. Павла (1 и 7 раза соответственно глагол и существительное), 12 раз в Откровении (глагол). См.: Μετανοεω, μετανοια. Е. Μετανοεω and μετανοια in the New Testament. l. The Linguistic Understanding//The Theological Dictionary of the N ew Testament. Ed. ву Kimmel G., Friedrich G. Grand Rapids, MI, 2000. CD ROM Edition. Надо иметь в виду, что употреблением этих терминов не исчерпываются тексты Священного Писания Нового Завета, в которых говорится о понятии покаянии. 27 Μετανοια в восходит к предлогу μετα (имеющего спектр значений: «вслед за», «вместе с», «с помощью чего-либо» и др.) и глаголу νοεω (означающего «направлять ум к какому-либо предмету»). Behm J. Νοω//The Theological Dictionary of the New Testament. Ed. ву Kittel G., Friedrich G. Grand Rapids, MI, 2000. Behm J. Μετανοεω, μετανοια. А. Greek Usage//The Theological Dictionary of the New Testament. 28 Покаяние, каяться//Ринекер Ф., Майер Г. Библейская энциклопедия Брокгауза. Под ред. В.А. Цорна. Paderborn, 2001. Эл. вариант: Изд-е миссии «Свет на Востоке» на CD ROM «Цитата из Библии », версия 4.5.1. 29 Подробнее о влиянии греческого языка LXX на межзаветную литературу на греческом, новозаветные Писания и церковных авторов см. в исследовании: Корсунский И.Н. Перевод LXX: его значение в истории греческого языка и словесности. Сергиев Посад, 1897, с. 527–641. 30 Bertram G. πιστρφω πιστροφ. 2. In the Old Testament//The Theological Dictionary of the New Testament. Ed. Ьу Kittel G., Friedrich G. Grand Rapids, MI, 2000. CD ROM Edition. Μετανοεω, μετανοια. С. Μετανοεω, μετανοια in Hellenistic Jewish Literature. 1. The LXX//The Theological Dictionary of the New Testament. Ed. ву Kimmel G., Friedrich G. Grand Rapids, MI, 2000. CD ROM Edition.

http://azbyka.ru/otechnik/Dimitrij_Yurev...

PROPHET One who proclaims the will of God and/or who foretells the future, especially the coming and mission of Christ, through the inspiration of the Holy Spirit. See Deut. 18:18; Acts 28:25. PROPITIATION An offering that results in atonement, redemption, and reconciliation. Christ offered Himself on the Cross as a propitiation for our sins, to liberate humanity from sin and death. See Rom. 3:21-26; Heb. 2:17; 1 John 2:2; 4:10. PROSELYTE Literally, " one who comes toward. " A proselyte is a convert to the Faith, usually from another religion. In the New Testament, the word usually refers to a Gentile convert to Judaism (see Acts 2:10; 13:43). PROVIDENCE God’s sovereign care in governing His creation, especially His care for the faithful (Rom. 8:28). PURIFICATION The Old Testament rite whereby one is cleansed of ritual impurity caused by such things as contact with leprosy or a dead body, or sexual functions. This cleansing consisted of making a sacrifice or being sprinkled with " water of " (Num. 19:9). Christ liberated the faithful from these rites. Christians are purified by the sacraments and by their spiritual struggle towards transforming their passions. See Lev. 12:6; Num. 19:9-21; Matt. 15:11; Luke 2:22-33; Acts 10:9-16; 15:1-29. RAPTURE The gathering of the Church on earth in the presence of Christ when He comes again to judge the living and the dead (1 Thess. 4:15-17). Orthodox theologians reject the recent minority view that the Church will be taken out of the world before the time of trouble preceding the Second Coming. Christ specifically teaches the faithful will experience the trials of tribulation (Matt. 24:4-28). See also SECOND COMING . RECONCILIATION The removal of hostility and barriers between humans and God, and between individuals, accomplished by Christ (Rom. 5:11; 2 Cor. 5:18, 19). REDEMPTION The deliverance of humanity from sin and death by Christ, who humanity by His Incarnation, conquered sin and death by His life-giving death and glorious Resurrection, releases those who are in captivity to the evil one, and unites humanity to God by His Ascension (Gal. 3:13; Heb. 9:15). See also DEIFICATION and SALVATION.

http://pravoslavie.ru/7165.html

   001    002    003   004     005    006    007    008    009    010