Friday, January 22, 2016 marks the 43rd Anniversary of the Roe v. Wade decision that legalized abortion in the United States, on which Orthodox Christians from across the country will gather in the US Capital for the annual March for Life or participate in similar regional gatherings. His Beatitude, Metropolitan Tikhon will join other Orthodox Christian hierarchs, students from OCA seminaries, and clergy and faithful from around the country in the annual March, which will conclude with prayers on the steps of the US Supreme Court building for the victims of abortion. At 4:00 p.m. on Friday—the day of the March—a two-day retreat titled “Pro-Life is Pro-Woman: An Orthodox Retreat on the Sanctity of Life” will open at the Orthodox Church in America’s Saint Nicholas Cathedral, 3500 Massachusetts Ave NW, Washington, DC. Sponsored by the Office of the Metropolitan, the retreat will conclude after the Saturday evening Vigil. It will feature prayer and worship, educational sessions and discussions, and opportunities for fellowship. Speakers include Archpriest Chad Hatfield, Chancellor of Saint Vladimir’s Seminary, Yonkers, NY; Archpriest Eric G. Tosi, Secretary of the Orthodox Church in America; Hierodeacon Herman [Majkrzak], Liturgical Music Instructor at Saint Vladimir’s Seminary; and Khouria Frederica Mathewes-Green, noted pro-life author and speaker. The registration fee, which includes all meals and lodging, is only per participant per night. “In addition to an open invitation to our hierarchs, clergy and faithful to bear witness to the sanctity of life during the March, we are especially hopeful that many of our youth, young adults and college students will participate in the retreat at the cathedral,” said Metropolitan Tikhon. “Not only is it imperative that Orthodox Christians participate in the March, but the ongoing need for education with regard to pro-life issues, especially among our younger faithful, is crucial in the Church’s ongoing efforts to proclaim the God-given gift of life with renewed fervor. We pray that many of our faithful will attend the weekend retreat as part of their ongoing faith formation.” For more information on the retreat or to register, please visit www.oca.org/marchforlife . The Orthodox Church in America 15 января 2016 г. Смотри также Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/89700.html

Юлия 30 октября 2013, 07:50 К сожалению есть такая практика и В РПЦЗ в Америке причащаться без исповеди когда несколько раз после исповеди причащаются(службы обычно бывают раз в неделю и иногда еще среди недели служба по большим праздникам ) И причащаються один, второй, третий раз без исповеди. Не Дай Бог кому либо испытать это ужасное мучение.Поддашься на убеждения священника а потом мучаешься зная что в России так не делали.Американцы этого не знают.А нас здесь не слушают.Дай Бог самим более не делать то что неправильно и очень больно для души.Хотя Россияне и стараються следовать традиции несмотря на препятствия и убеждения.Россия Храни Веру Православную! В ней же есть спасение! Olga 30 октября 2013, 07:25 Debby, You are right. unfortunately, the OCA church has lost the tradition. There is not only luck of confession, but also I witnessed an altered Liturgy. For example, in our OCA church in San Antonio the priest stops the Liturgy somewhere in the process of preparing the Holy Gifts. Then, he comes out and blesses the basket for donations. Then, he goes back inside the altar to continue preparing the Gifts. While he continues, some person walks around the church and gathers the donations. Right after the donations are gathered the priest comes out to give the communion. Can you imagine that? Ольга 29 октября 2013, 23:47 Ну кто, кто говорит об отмене исповеди? Где это написано??? Речь всего лишь о том, чтобы она не была обязательной перед каждым причастием, т.к. причастие может быть и несколько раз в неделю! В данном случае это просто формальность. Кто может с уверенностью сказать, что он с вечера субботы после исповеди до утра ни разу не согрешит делом, словом или помышлением? Кто в себе так уверен? Ну давайте тогда всю Литургию стоять в очереди на исповедь, чтобы уж наверняка не согрешить перед причастием. Я вот замечала на примере светлой седмицы, или от Вербного воскресения до Пасхи, когда разрешают не исповедоваться (кстати, в том числе в Сретенском монастыре), что когда знаешь, что не будешь исповедоваться, то следишь за собой гораздо серьезнее, замечаешь за собой больше, и с чувством своей ничтожности подходишь к Чаше. А когда исповедуешься перед каждым причастием (я имею в виду только случаи, когда люди причащаются не реже раза в неделю), то это способствует расслаблению,ты знаешь, что все равно исповедуешься перед причастием. При чем это происходит неосознанно. А осознаешь это вот именно в тех случаях, когда приходится причащаться без исповеди (по благословению священников, как я сказала раньше).

http://pravoslavie.ru/65243.html

1956 1.       Paráclisis. Oficio en honor de la Santíssima Madre de Dios, traducido del original griego por los PP. J. Mateos y Emmanuel M. Sotomayor, S.J. de rito bizantino (Granada: Centro Oriental de la Facultad de Teología del Sagrado Corazan 1956). 2.         “A la recherche de l’auteur du canon de l’Euchélaion,” OCP 22 (1956) 361-383. 1957 3.       В соавторстве с Неофитом Эдельби (Néophyte Edelby), “Autour d’un projet de restauration de la Liturgie Byzantine,” POC 7 (1957) 250-260. 1959 4.       Lelya-Sapra. Essai d’interprétation des matines chaldéennes (OCA 156, Rome: PIO 1959) pp. xx + 510. 5.       “La diversité de rites dans l’Église,” POC 9 (1959) 1-7. 6.        “L’action du Saint-Esprit dans la Liturgie dite de Saint Jean Chrysostome,” POC 9 (1959) 193-208. 7.        “Un office de minuit chez les Chaldéenes?” OCP  25 (1959) 101-113. 8.        “Les «semaines de mystères» du Carême chaldéen,” OS 4 (1959) 449-58. 1960 9.       “Les matines chaldéennes, maronites et syriennes,” OCP 26 (1960) 51-73. 10.    “L’Office paroissial du matin et du soir dans le rite chaldéen,” La Maison-Dieu 64 (1960) 65-89. 11.    Рецензия: Jean Colson, La fonction diaconale aux origins de l’Église (Textes et études théologiques, Bruges: Desclée de Brouwer 1960), OCP 26 (1960) 438-439. 1961 12.     “Les différentes espèces de vigiles dans le rite chaldéen,” OCP 27 (1961) 46-63. 13.     “Quelques problèmes de l’orthros byzantin,” POC 11 (1961) 17-35, 201-220. 14.     “La vigile cathédrale chez   Égérie,” OCP 27 (1961) 281-312. 15.    Рецензия: Ernst Hammerschmidt, Aethiopische liturgische Texte der Bodleian Library in Oxford (Deutsche Akademie der Wissenschaften zu Berlin, Institut für Quellenforschung, Veröffentlichung Nr. 38, Berlin Akademie Verlag 1960), OCP 27 (1961) 213. 1962 16.    Le Typicon de la Grande Église (Ms. Sainte-Croix nº 40, X e siècle). Introduction, texte critique, traduction et notes, tome I: Le cycle des douze mois (OCA 165, Rome: PIO 1962). 17.    “Office de minuit et office du matin chez s. Athanase,” OCP 28 (1962) 173-180.

http://bogoslov.ru/person/525657

N. Berdiaeff, L o_ecuménisme et confessionalisme//Foi et Vie 32 (1931). P. 757–776. Н. Brandenburg, The Meek and the Mighty. The Emergence of the Evangelical Movement in Russia. London-Oxford, 1974. Прот. С. Булгаков , Una Sancta (Основание экуменизма)//Путь. 58 (1938–1939). С 3–14. A. S. Chomjakov, LÉglise latine et le protestantisme au point de vue de lÉglise dOrient. Lausanne, 1872. Русский перевод: А. С. Хомяков, Несколько слов православного христианина о западных вероисповеданиях. 1855 (подлинник по-французски). Христианское Воссоединение. Сборник статей. Париж, YMCA, 1933. Г. Флоровский , Проблематика христианского воссоединения. Париж, 1933 (и другие статьи, напечатанные в сборнике: The Heritage of the Early Church//OCA 195. Roma, 1973. P. 437–451). И. С. Гагарин, О примирении Русской церкви с Римской. Париж, 1858. Н. С. Гордиенко, Современный экуменизм. Движение за единство христианских Церквей. Москва, 1972. J. A. Hebly, The Russians and the World Concil of Churches. Belfast, 1978. Th. Hopko, All the Fulness of God. Essays on Orthodoxy, Ekumenism and the Modern Society. Crestwood, N. Y., 1982. Хризостом OSB, Возможно ли восстановление единства между католическою и православною Церковью? Нью-Йорк (1962?), Russian Center. P. Kovalevskij, Lunité de lÉglise. Chauny, 1946. H. Лаппо-Данилевская, Эмиграция и католичество. Париж, 1924. J. Масна, Ecclesiastical Unification. A Theoretical Framework Together With Case Studies From the History of Latin-Byzantine Relations//OCA 198. Roma, 1974. J. Meyendorff, Vision of Unity. Crestwood, N. Y., 1987. L. Müller, Solovjev und der Protestantismus. Freiburg, 1951. K. Onasch, En quête d une orthodoxie «alternative». Le Christ et LÉglise dans Iceuvre de F. M. Dostonevskij//Mille ans. P. 247–252. P. Pierling, La Russie et Saint Sie Paris, 1907. Россия и латинство. Сборник статей. Берлин, 1923. J. Rupp, Message ecclésial de Solowiew//Présage et illustration de Vatican II. Paris; Bruxelles, 1974. Н. J. Schulz. Ökumenische Glaubenseinheit aus eucharistischer Überlieferung. Paderborn, 1976.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/russ...

Усилие это похвально, но оно приводит к катастрофическому результату, который влечет за собой разрушение индивидуальности, и личность погружается в безличностную нирвану. И потому следует искать другой принцип единства, не разрушающий того, что он соединяет. Итак, любовь – единственная реальность, которая соединяет то, что разделено, сохраняя при этом соединяемое в его собственном бытии. Следовательно, любовь преодолевает пропасть между познающим субъектом и познаваемым объектом; это необходимо, ибо познание должно быть цельным. Ведь для того, чтобы достичь абсолютной истины, – а именно к такой истине мы стремимся, – мы должны подняться до познания, которым Бог обладает о Себе Самом. Он троичен: Отец познается в Сыне, Сын – в Отце, а их вечная любовь ипостазирована и персонализирована в Св. Духе 291 . Лев Карсавин сформулировал то же самое в следующем афоризме: «Истина есть Пресвятая Троица, и Пресвятая Троица есть Истина» 292 . 13 Л. Шестов, Скованный Парменид. Об источниках метафизических истин. Париж, без указания года издания, (YMKA-PRESS). 15 P. Evdokimov, Gogol et Dostoïevski ои la descente aux enfers. Bruges, 1961. P. 192 (цит. по фр. изданию. – Прим. Пер.)., 17 Ср.: P. Leskovec, Basilio Rosanov е la sua concezione religiosa//ОСА 151. Roma, 1958. P. 218 ff. Так произошло, например, в Тирасполе в 1896 году, где «старообрядцы» боялись всеобщей переписи населения, ибо считали ее делом Антихриста. Ср.: Н. Лосский, История русской философии. Москва, 1991. С. 436–437. 26 Ф. Достоевский, Братья Карамазовы. Ч. II. Кн. 6, гл. 1//Полное собр. соч. в 30-ти тт. Т. 14. Ленинград, 1976. С. 259; Там же. Ч. IV. Кн. 11, гл. 10. Т. 15. С. 85, 87. Ср.: P. Evdokimov, Gogol... Р. 282. 30 Т. Špidlík, La Spiritualité de lOrient chrétien. Manuel systematique//OCA 206. Roma, 1978. P. 257. 31 G. Podskalsky, Christentum und theologische Literatur in der Kiever Rus (988–1237). München, 1982. S. 146 ff. 33 Т. Špidlík, La doctrine spirituelle de Théophane le Rectus. Le C o_eur et lEsprit//OCA 172. Roma, 1965. P. 3 ff.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/russ...

Uspenskij L., L’icône, vision du monde spirituel, Paris 1948. Wunderle G., Um die Seele der heiligen Ikonen. Eine religionspsychologische Betrachtung, in Das östliche Christentum 3, Würzburg 1947. Символизм храма Bandmann G., Kirche, Kirchenbau, in Lexikon der christlichen Ikonographie 2, Herder 1970, 514–529. Leclercq H., Église, DACL 4,2 (1921) 2220–2038; id., Églises, Тале :нсе, 2279–99. Pigna A., Tempio, DESp 2 (1975) 1841–44. Uspenskij L., Essai sur la théologie de Vicône, Paris 1960. Непрестанная молитва Ancilli E., Presenza di Dio, DESp 2 (1975) 1498–1504. Békés G., De continua oratione: Clementis Alexandrini doctrina, in Studia Anselmiana 14 (1942). Hausherr I., Études de spiritualité orientale, OC A 183 (1969) 121–144. Hausherr I., Hésychasme et prière, OCA 176 (1966) 255–306. Hausherr I., La prière perpétuelle du chrétien, in Laïcat et Sainteté, vol. II, Roma 1965, cc. 111–166. Hausherr I., Noms du Christ et voies d’oraison, OCA 157 (1960). Hausherr I., Opus Dei, OCP 13 (1947) 195–218. Marx M. J., Incessant Prayer in the Vita Antonii, in Studia Anselmiana 38 (1956) 108–135. Акеметы Fountoules I.,’ Ακοιμτων Μον, in Threskeutiké каг éthiké enkyklopaideia 1 (1962) 1216–1217. Grumel V., Acémètes, DS 1 (1937) 169–175. Jugie M., Acèmeti, in Enciclopedia Cattolica 1 (1948) 211. Pargoire J., Acémètes, DACL 1 (1907) 307–321. Pericoli Ridolfini F. S., Alessandro VAcemeta, in Bibliotheca Sanctorum 1 (1961) 766–768. Vailhé S., Acémètes, DHG 1 (1912) 274–282. Špidlik T., Acèmeti, DIP 1 (1974) 88. Молитва Иисусова Adnès C., Jésus (prière à), DS 8 (1974) 1126–1150. . Bacht H., Das «Jesus-Gebet», seine Geschichte und Problematik, in Geist und Leben 24 (1951) 326–338. Brjancaninov I., On the Prayer of Jesus. From the Ascetic Essays of Bishop Ignatius Brianchaninov, London 1952. Kallistos II (Xanthopoulos), Das Herzensgebet. Mystik und Yoga der Ost-Kirche. Die Centurie der Mönche Kallistus und Ignatius, München 1955. Hausherr I., Noms du Christ et voies d’oraison, ОСА 157 (1960).

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/duho...

London (б. г.). 80 A. Guillaumont, Copte (littérature spirituelle), DS 2,2 (1953), coll. 2266– 2278 (библиогр.); см. с. 87 . I. Hausherr, Contemplation et sainteté. Une remarquable mise au point par Philoxène de Mabboug (S 523), RAM 14 (1933), ce. 171–195; Hésychasme et prière, OCA 176, Roma, ce. 15–37; Ε. Lemoine, La spiritualité de Philoxène, in L " Orient Syrien 2 (1957), ce. 351–366. 90 A. Guillaumont, Dadiso Quatraya,DS 3 (1957), coll. 2–3; изд. Commentaire du livre d " Abba Isaïe, CSCO 326–327, Syri 144–145. 91 Изд. A. Mingana, Woodbrook Studies, Cambridge 1934, t. 7, ce. 201–248, англ. пер., ее. 76–143. 98 R. Janin, Mékhitar, Mékhitaristes, DThC 10 (1928), coll. 495–502; С Krüger, Die armenischen Mechitaristen und ihre Bedeutung, in Ostkirchliche Studien 16 (1967), cc. 3–14. 103 F. von Lilienfeld, Nil Sorskij und seine Schriften. Die Krise der Tradition in Russland Ivans III, Berlin 1963; G. Malone, The spirituality of Nil Sorskil, Westmale 1964; франц. пер. Bellefontaine 1978. 104 Т. Spidlik, Joseph de Volokolamsk. Un chapitre de la spiritualité russe OCA 146, Roma 1956; id. in DS 8 (1974), coll. 1408–11. 105 . I. Kologrivof, Essai sur la spiritualité en Russie, Bruges, 1953, итал. пер./ Santi Russi, Milano 1977; id. in DS 3 (1957), coll. 982–985. 106 Id., Essai.., ce. 329–378;/Santi russi, ce. 343–396; Gorodetsky, The Humiliated Christ in Modern Russian Thought, London 1938; S. Janezic, Imitazione di Cristo secondo Tichon Zadonskij, Trieste 1962. 107 . I. Kologrivof, Essai.., ce. 379–416; M. Schwarz, Un réformateur du mon achisme du XVIII s.: Paisios Velickovskij, in Irénikon 11 (1934), ce. 561–572; С Hainsworth, Staretz Paisy Velickovsky (1722–1794). Doctrine of spiritual Guidance, Rome 1976. 109 . I. Kologrivof, Santi russi, ce. 417 слл.; F. von Lilienfeld, Hierarchen und Starzen der russischen orthodoxen Kirche, in Aufsätze der Zeitschrift des Moskauer Patriarchats, Berlin 1966. 110 См. I. Hausherr, Les grands courants de la spiritualité orientale, OCP 1 (1935),

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/duho...

Praying at the divine service were Protopresbyter Daniel Hubiak, first rector of the OCA Representation in Moscow; Archpriest Igor Yakimchuk, DECR secretary for inter-Orthodox relations; and a group of clergymen of the Ukrainian Orthodox Church who had come to Russia on a pilgrimage together with Metropolitan Ioasaf of Kirovograd and Novomirgorod. Among those present were Archbishop Celestino Migliore, Apsotolic Nuncio to the Russian Federation; Mr. Bart Gorman, deputy chief of Mission at the U.S. Embassy in Moscow; Mr. Stephane Jobin, temporary charge d’affaires of Canada in the Russian Federation; Pilot Cosmonaut Oleg Kononenko; and Mr. Valery Alexeyev, president of the International Foundation for the Unity of Orthodox Christian Nations. The Liturgy was celebrated in the Church Slavonic and English languages. At the Litany of Fervent Supplication prayers were lifted up for the unity of the Orthodox Church and preservation of the Church from divisions and schisms. After the Liturgy His Holiness Patriarch Kirill greeted His Beatitude Metropolitan Tikhon of All America and Canada and all those present. The Primate of the Orthodox Church in America thanked Patriarch Kirill, saying in response: “Your Holiness, dear brother in Christ, it is a great joy to concelebrate with Your Holiness and our brothers the bishops on the feast of the Great Martyr Catherine, patron of this sacred temple. This year we celebrate the 25th anniversary of establishment of the Church of St. Catherine In-the-Fields as the Representation of the Orthodox Church in America to the venerable Russian Orthodox Church. And we give thanks to God for He has allowed this concelebration to take place as a visible sign of unity of our Churches.” Metropolitan Tikhon expressed his gratitude to Patriarch Kirill for rendering support to the OCA Representation in Moscow. DECR Communication Service /Patriarchia.ru Календарь ← 21 апреля 2024 г. (8 апреля ст.ст.) воскресенье Неделя 5-я Великого поста. Глас 5-й. Прп. Марии Египетской (переходящее празднование в 5-ю Неделю Великого поста). Апп. Иродиона, Агава, Асинкрита, Руфа, Флегонта, Ерма и иже с ними (I).

http://patriarchia.ru/en/db/text/5546569...

– (1978b) Le symbolisme de la croix dans la nature chez S. Éphrem de Nisibe, Roma, p. 20727 (OCA 205). – (1977/78) «Symbolisme christologique dans la Bible et dans la nature chez S. Éphrem de Nisibe», PdO, 8, 566. – (1978) «St Éphrem on symbols in nature: Faith, the Trinity and the Cross (Hymns on Faith no 18)», ECR, 10, 5260. – (1979/80) «Le repas fraternel ou Tagapé dans les memre sur la table attribués à S. Éphrem», PdO 9, 5166. – (1980) «Les controverses de S. Ephrem sur 1’Eucharistie», Euntes Docete, 33,40526. – (1982) «Typologie und Eucharistie bei Ephräm und Thomas von Aquin», TSA, S. 75107. – (1984a) «Esquisse sur les temps et les Bns dernières chez S. Éphrem de Nisibe», Euntes Docete, yy, 403425. – (1984b) L’Eucharistie chez saint Éphrem de Nisibe, Roma (OCA 224). – (1984c) «II sangue de costato del Salvatore in Sant’Efrem di Nisi- Ы», Atti délia V Settimana di Studi ‘Sangue e Antroplogia, Riti e Culto, Rome, p. 9851007. – (1984/85) «Foi et raison dans l’apologétique de saint Éphrem de Nisibe», PdO, 12,13351. – (1986) «Exégèse et typologie bibliques chez s. Éphrem de Nisibe et chez s. Thomas d’Aquin», PdO, 13, 3150. – (1987) «The Apostle Thomas in the witness of Saint Ephrem of Nisibis», Homage to Mar Cariattil, Rome, 7288. – (1987) «Les formes littéraires du commentaire du Diatessaron de Saint Éphrem de Nisibe», IV Symposium Syriacum, 8392. – (1988/89) «Le sacrifice et loffrande chez s. Éphrem de Nisibe», PdO, 15, 2140. Соколов А. К. (1848) Жизнь св. Ефрема Сирина , характер его сочинений и черты его учения, Санкт-Петербург (ПрТСО, 7). Соколов А. К. (1849) Некоторые черты из учения св. Ефрема Сирина , Санкт-Петербург (ПрТСО, 8). G. Научная литература по Юлиану Adler М. (1893) «The Emperor Julian and the Jews», Jewish Qarterly Review, 5,591651. Ajac G. (1979) «Regards sur astronomie grecque», Asronomie dans Antiquité Classique, Paris, p. 3554. Ajolat N. (1983) «Hélène, Esébie et Julien. I: Le témoignage de Julien. II: Le témoignage des hisoriens», Byzanion, 53,78103; 421452.

http://azbyka.ru/otechnik/Efrem_Sirin/yu...

145–154, и как «Afterword» в The Journals of Father Alexander Schmemann. P. 1973–1983/Translated by Juliana Schmemann. Crestwood: SVSP, 2000. P. 343–351. 703 Г. Флоровский впервые сформулировал это на I Конгрессе православного богословия в Афинах, 29 ноября – 6 декабря 1936: см. Florovsky G. Collected Works. Vol. IV: Aspects of Church History. Belmont, MA: Nord- land Publishing Co., 1975. P. 177–182, особ. 163, где впервые использует термин «псевдоморфозис», который не он первый придумал. О происхождении, значении и использовании этого термина см. исследование Wendebourg D. «Pseudomorphosis» – ein theologisches Urteil als Axiom der kirchen- und theologiegeschichtlichen Forschung//OCA. 251. P. 565–589, прим. 2; английский перевод «Pseudomorphosis»: A Theological Judgement as an Axiom for Research in the History of Church and Theology//The Greek Orthodox Theological Review. 42. 1997. P. 321–342, прим. 2; также Podskalsky G. Ostkirchliche Theologie in der Westkirche: Alternative (Antithese), Annex oder Allheilmittel?//OCA. 251. P. 531–541. Я считаю, что эти две статьи прекрасно раскрывают тему. По этому же самому вопросу есть недавнее исследование Oeldemann J. «Pseudomorphose oder Komplementarität? Historische Entwicklung und heutige Bewertung gegenseitige Einflüsse der Theologie in Ost und West/Ostund Westerweiterung in Theologie: 20 Jahre Orthodox Theologie in München/Nikolau Th Nikolapoulos K, Anapliotis A. (ed.)//Münchener Universitäts Schriften. Reihe: Veröffentlichungen des Instituts für Orthodoxe Theologie. Bd. 9. Erzabtei St. Ottilien, 2006. P. 51–60. Статьи с последующими объективными оценками западного влияния на православное богословие: Meyendorff P. The Liturgical Reforms of Peter Moghila: A New Look//SVTQ. 29. 1985. P. 101114; Max J. Okenfuss, the Rise and Fall of Latin Humanism in Early-Modern Russia. Pagan Authors, Ukrainians, and the Resiliency of Muscovy//Brill " s Studies in Intellectural History. Vol. 64. Leiden/NY/Cologne: E.J. Brill, 1995. 704 См. изложение взглядов Spiteris Y.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/stat...

   001    002    003    004    005    006    007   008     009    010