Stern F. A Rabbi Looks at Jesus’ Parables. Lanham, 2006. Suggs M. J. Wisdom, Christology and Law in Matthew’s Gospel. Cambridge, MA, 1970. Tannehill R. C. Luke. Nashville, 1996. Tilborg S. van. The Jewish Leaders in Matthew. Leiden, 1972. Turner N. Grammatical Insights into the New Testament. London; NY, 2004. Vermes G. The Authentic Gospel of Jesus. Oxford, 2003. Weir S. A Bridal Headdress from Southern Palestine//Palestine Exploration Quarterly 105. 1973. P. 101–109. Wenham D. The Parables of Jesus. Downers Growe, 1989. White K. D. The Parable of the Sower//Journal of Theological Studies. 1964. 15. P. 300–307. Wierzbicka A. What Did Jesus Mean? Explaining the Sermon on the Mount and the Parables in Simple and Universal Human Concepts. Oxford, 2001. Wilkinson J. The Way from Jerusalem to Jericho//The Biblical Archaeologist. Vol. 38. 1975. 1. P. 10–24. Williams J. G. Gospel against Parable. Mark’s Language of Mystery. Sheffield, 1985. Wright S. I. Jesus the Storyteller. London, 2014. Young B. H. Jesus and His Jewish Parables. Rediscovering the Roots of Jesus’ Teaching. NY, 1989. Young B. H. The Parables. Jewish Tradition and Christian Interpretation. Grand Rapids, 2012. Список сокращений CCSL=Corpus Christianorum, series latina. Turnhout. CSEL=Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum Latinorum. Louvain. PG=Patrologiae cursus completus, series graeca/ed. J. P. Migne. Paris. PL=Patrologiae cursus completus, series latina/ed. J. P. Migne. Paris. SC=Sources Chrétiennes. Paris. TU=Texte und Untersuchungen zur Geschichte der altchristlichen Literatur. Berlin. 3 О притчевом и метафорическом характере поучений Иисуса в Евангелии от Иоанна см.: Dodd C. H. Historical Tradition in the Fourth Gospel. P. 366–387. 6 Perrin N. Jesus and the Language of the Kingdom. P. 56 («A parable is an extended metaphor…»). 9 Ученые по-разному оценивают общее количество притч, содержащихся в Евангелиях. А. Юлихер комментирует 53 притчи (Jülicher A. Die Gleichnisreden Jesu), Ч. Додд (Dodd C. H. Parables of the Kingdom) – 32, Й. Иеремиас (Jeremias J. The Parables of Jesus) – 41, Б. Скотт (Scott B. B. Hear Then the Parable) – 30, А. Хультгрен (Hultgren A. J. The Parables of Jesus) – 38, Г. Вермеш (Vermes G. The Authentic Gospel of Jesus) – 40. А. Хантер считает, что общее число притч в Евангелиях – около 60 (Hunter A. M. Interpreting the Parables); Т. У. Мэнсон насчитывает 65 притч (Manson T. W. The Teaching of Jesus. P. 69).

http://azbyka.ru/otechnik/Ilarion_Alfeev...

47 Cm. Prof. Dr. Joseph Felten, Neutestamentliche Zeitgeschichte oder Judentum und Heidentum zur Zeit Christi und der Apostel II (Regens­burg 1910), S. 289–290. См. и проф. Э. Д. Гримм, Исследования по истории развития Римской императорской власти 1, стр. 219 сл. 49 R. S. Bour, L’inscription de Quirinius et le recensement de S. Luc, p. 51–52, 37–39; H. Lecoultre, De censu Quiriniano, p. 54. 51 † Prof. E. Schürer: Geschichte lies jüdischen Volkes 4 I, S. 525 ff. и в «Theologische Literaturzeitung» 1899, Nr. 25, Sp. 679; Prof. Fr. Spitta в «Zeitschrift für die neutestamtliche Wissenschaft» VII (1906), 4, S. 292; Rev. Joseph Horner, The Gospels of Matthew and Luke, p. 22–23; проф. Гр. Э. Зенгер, Еврейский вопрос в древнем Риме, стр. 125, 1 . 56 Prof Dr. Ludwig Hahn, Rom und Romanismus in griechisch – römischen Osten mit besonderer Berücksichtigung der Sprache (bis auf die Zeit Hadrians), Leipzig 1906, S. 90. 58 Говорится даже, что «Ирод сделался вернейшим рабом Октавиана, не знал границ в угождениях ему и поклонялся ему, как богу», фактически же «это былъ не царь, а римский палач в Иудее» (проф. Я. А. Богородский , Об Ироде так называемом Великом в «Православном Собеседнике» 1896 г., ч. 1, стр. 507, 518 и отдельно, Казань 1896, стр. 13, 24), но здесь крайнее преувеличение несомненной действительности. 59 † Prof. Dr. Moritz von Aberle в «Theologische Quartalschrift» 1874, VI, S. 668 ff: † Prof. Dr. Paul Schanz, Commentar liber das Evangelium des heiligen Lucas (Tübingen 1883), S. 120; † Josephus Knabenbauer. Evangelium secundum Lucam, p. 2 111–112. 60 Эти условия преувеличиваются до признания независимости Иудеи от Сирии (у Henri Begnoult, Une province procuratorienne au de­but I’empire Romain. Le proces de Jesus-Christ. Paris 1909. P. 45), причем первая была организована яко бы тожественно Египту (р. 46 ss.). 62 См. Lic. Dr. Wandel, Der römische Statthalter C. Sentius Saturninus в «Studien und Kritiken» 1892, I, S. 129; R. P. Fr. M.-J. Lagrange в «Revue biblique internationale», nouvelle serie VIII: 1 Janvier 1911, p. 68–70.

http://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Glubok...

20.  Saulnier,  Calendrical Variations in Second Temple Judaism, 40-41. 21.  Jaubert,  The Date of the Last Supper, 107. 22.  Cf. Saulnier,  Calendrical Variations in Second Temple Judaism, 40-41, 53-54, citing Ruckstuhl, Chronology of the Last Days of Jesus, 35-55; C. S. Mann, “The Chronology of the Passion and the Qumran Calendar,” CQR 160 (1959): 446-56 (here 451). 23. Иосиф Флавий. Иудейская война. Пер. с нем. Я. Л. Чертка. СПб., 1900. 560 стр. Книга 5, глава 4. Описание Иерусалима. 24.  See Bargil Pixner,  Paths of the Messiah, 192-220; idem, “Mount Zion, Jesus, and Archaeology,” in Jesus and Archaeology (ed. James H. Charlesworth; Grand Rapids: Eerdmans, 2006), 309-22; Rainer Riesner, “Jesus, the Primitive Community, and the Essene Quarter of Jerusalem,” in Jesus and the Dead Sea Scrolls (ed. James H. Charlesworth; New York: Doubleday, 1992), 198-234; Bargil Pixner, D. Chen, and S. Margalit, “Mount Zion: The ‘Gate of the Essenes’ Reexcavated,” ZDPV 105 (1989): 85-95 and plates 6-16; Rainer Riesner, “Josephus’ ‘Gate of the Essenes’ in Modern Discussion,” ZDPV 105 (1989): 105-9; Bargil Pixner, “The History of the ‘Essene Gate’ Area,” ZDPV 105 (1989): 96-104; idem, “An Essene Quarter on Mount Zion?,” in Studia Hierosolymitana in onore del P. Belarmino Bagatti, vol. 1: Studi archeologici(SBF.CMa 22; Jerusalem: Franciscan, 1976), 245-86. 25.  Pixner,  Paths of the Messiah, 251. 26.  Jaubert ,   The Date of the Last Supper, 97-98; Ruckstuhl, Chronology of the Last Days of Jesus, 19. 27.  Meier,  A Marginal Jew, 1:393. 28.  Joachim Gnilka, Jesus of Nazareth: Message and History (trans. Sigfried S. Schatzmann; Peabody: Hendrickson, 1997), 280. 29. Иосиф Флавий. Иудейские древности. Пер. Г. Г. Генкеля. СПб., 1900. В 2 т. Т. 1. 717 стр. Т. 2. 420 стр. Переизд.: с пред. и прим. В. А. Федосика и Г. И. Довгяло. Минск, Беларусь. 1994. Т.1. 560 стр. Т.2. 608 стр. Кн. 18, гл. 1. 30.  Ratzinger,  Jesus of Nazareth, 111; Meier, A Marginal Jew, 1:392; Brown, The Death of the Messiah, 2:1368; Fitzmyer, The Gospel according to Luke, 2:1381. This was pointed out long ago by J. T. Milik, Ten Years of Discovery in the Wilderness of Judea (London: SCM, 1959), 112-13.

http://bogoslov.ru/article/5923176

Лит.: Stummer F. Beschneidung//RAC. 1954. Bd. 2. Sp. 159-169; Bagatti B. L " Église de la circoncision. Jerus., 1965; Meyer R. περιτμνω, περιτομ, περτμητος//TDNT. 1968. Vol. 6. P. 72-81; Stramare T. La circoncisione di Gesù: Significato esgetico e teologico//Biblia e Oriente. Mil., 1984. Vol. 26. N 4. P. 193-203; Ulonska H. Gesetz und Beschneidung: Überlegungen zu einem paulinischen Ablösungskonflikt//Jesu Rede von Gott und ihre Nachgeschichte im frühen Christentum. Gütersloh, 1989. S. 314-331; Carleton Paget J. N. B. Barnabas 9. 4: A Peculiar Verse on Circumcision//VChr. 1991. Vol. 45. N 3. P. 242-254; Hall R. G. Circumcision//ABD. 1992. Vol. 1. P. 1025-1031; Horn F. W. Der Verzicht auf die Beschneidung im Frühen Christentum//NTS. 1996. Vol. 42. N 4. P. 479-505; Barclay J. M. G. Paul and Philo on Circumcision: Romans 2. 25-29 in Social and Cultural Context//Ibid. 1998. Vol. 44. N 4. P. 536-556; idem. Paul, the Gift and the Battle over Gentile Circumcision: Revisiting the Logic of Galatians//ABR. 2010. Vol. 58. P. 36-56; Troiani L. La circoncisione nel Nuovo Testamento e la testimonianza degli autori greci e latini//Verus Israel: Nuove prospettive sul giudeocristianesimo: Atti del Colloquio di Torino (4-5 nov. 1999). Brescia, 2001. P. 95-107; Dunn J. D. G. «Neither Circumcision nor Uncircumcision, but...» (Gal. 5. 1-12; 6. 12-16; cf. 1 Cor. 7. 17-20)// Idem. The New Perspective on Paul: Coll. Essays. Tüb., 2005. P. 307-331; Livesey N. E. Theological Identity Making: Justin " s Use of Circumcision to Create Jews and Christians//JECS. 2010. Vol. 18. N 1. P. 51-79; Ferda T. S. «Sealed» with the Holy Spirit (Eph 1. 13-14) and Circumcision//Biblica. R., 2012. Vol. 93. N 4. P. 557-579; Garroway J. D. The Circumcision of Christ: Romans 15. 7-13//JSNT. 2012. Vol. 34. N 4. P. 303-322; Jacobs A. S. Sordid Bodies: Christ " s Circumcision and Sacrifice in Origen " s 14th Homily on Luke//Asceticism and Exegesis in Early Christianity: The Reception of New Testament Texts in Ancient Ascetic Discourses. Gött., 2013. P. 219-234; Maritano M. Circumcision//Encycl. of Ancient Christianity. Downers Grove (Ill.), 2014. Vol. 1. P. 540; Schwartz D. R., Rey J.-S. Ends Meet: Qumran and Paul on Circumcision//The Dead Sea Scrolls and Pauline Literature. Leiden, 2014. P. 295-307; Thiessen M. Paul " s Argument Against Gentile Circumcision in Romans 2. 17-29//NTIQ. 2014. Vol. 56. N 4. P. 373-391; Bachmann M. Zu temporalen Momenten des Galaterbriefs: Beschneidungsfreiheit für Heidenchristen und Heilsgeschichte//Paulus und Petrus: Geschichte - Theologie - Rezeption. Lpz., 2016. S. 101-136.

http://pravenc.ru/text/2578081.html

of Theology. Fort Worth (Tex.), 1990. Vol. 33. P. 5–19; Tannehill R. C. The Narrative Unity of Luke-Acts: A Literary Interpretation. Minneapolis, 1990. Vol. 2: The Acts of the Apostles; Thornton C. -J.Der Zeuge des Zeugen: Lukas als Historiker der Paulusreisen. Tüb., 1991. (WUNT; 56); Vaganay L. An Introd. to New Testament Textual Criticism. Camb., 19912; Sterling G. E.Historiography and Self-Definition: Josephos, Luke-Acts, and Apologetic Historiography. Leiden; N. Y., 1992; Strange W. A. The Problem of the Text of Acts. Camb., 1992. (SNTS.MS; 71); Alexander L. Acts and the Ancient Intellectual Biography//Ancient LiterarySetting/Ed. B. W. Winter, A. D. Clarke. Grand Rapids, 1993. P. 31–63. (The Book of Acts in its First Century Setting; 1); eadem. The Preface to Luke’s Gospel: Literary Convention and Social Context in Luke 1. 1–4 and Acts 1. 1. Camb., 1993. (SNTS.MS; 78); Conzelmann H. Die Mitte der Zeit: Stud. z. Theologie des Lukas. Tüb., 19937; Parsons M. C., Pervo R. I. Rethinking the Unity of Luke and Acts. Minneapolis, 1993; Text und Textwert der griechischen Handschriften des Neuen Testaments/Hrsg. K. Aland etc. B.; N. Y., 1993. Bd. 3: Die Apostelgeschichte. 2 Tl.; Green J. B., McKeever M. C. Luke-Acts and New Testament Historiography. Grand Rapids, 1994 [Библиогр.]; Soards M. L. The Speeches in Acts: Their Content, Context, and Concerns. Louisville (Ky.), 1994; Bauckham R., ed. The Book of Acts in Its Palestinian Setting. Grand Rapids, 1995; Jervell J. The Theology of the Acts of the Apostles. Camb., 1996; Turner M. Power from on High: The Spirit in Israel’s Restoration and Witness in Luke-Acts. Sheffield, 1996; Zwiep A. W. The Ascension of the Messiah in Lukan Christology. Leiden, 1997; Marguerat D. La première histoire du christianisme: Les Actes des Apôtres. P., 1999; Porter S. E. The Paul of Acts: Essays in Literary Criticism, Rhetoric, and Theology. Tüb., 1999. (WUNT; 115); idem. The Genre of Acts and the Ethics of Discourse//Acts and Ethics/Ed. Th. E. Phillips.

http://pravenc.ru/text/171799.html

Talbert, «Worship» Talbert, Charles H. «Worship in the Fourth Gospel and in Its Milieu.» Pages 337–56 in Perspectives on John: Method and Interpretation in the Fourth Gospe1. National Association of the Baptist Professors of Religion Special Studies Series 11. Edited by Robert B. Sloan and Mikeal C. Parsons. Lewiston, N.Y.: Mellen, 1993. Talmon, «Prayer» Talmon, Shemaryahu. «The Emergence of Institutionalized Prayer in Israel in the Light of the Qumran Literature.» Pages 265–84 in Qumran: Sa piété, sa théologie, et son milieu. Edited by M. Dekor. BETL 46. Paris: Gembloux, Leuven University Press, 1978. Tannehill, Acts Tannehill, Robert C. The Acts of the Apostles. Vo1. 2 of The Narrative Unity of Luke-Acts: A Literary Interpretation. 2 vols. Minneapolis: Fortress, 1990. Tannehill, Luke Tannehill, Robert C. The Gospel according to Luke. Vo1. 1 of The Narrative Unity of Luke-Acts: A Literary Interpretation. 2 vols. Philadelphia: Fortress, 1986. Tannehill, Sword Tannehill, Robert C. The Sword of His Mouth. Society of Biblical Literature Semeia Supplements 1. Missoula, Mont.: Scholars Press, 1975. Tannenbaum, «God-Fearers» Tannenbaum, Robert F. «Jews and God-Fearers in the Holy City of Aphrodite.» BAR 12, no. 5 (September/October 1986): 54–57. Tarn, Civilisation Tarn, W. W. Hellenistic Civilisation. Revised by W. W. Tarn and G. T. Griffith. 3d. ed. New York: New American Library, 1974. Tasker, John   Tasker, R. V. G. The Gospel according to St. John. Grand Rapids: Eerdmans, 1972. Taylor, «Artemis» Taylor, Lily Ross. «Artemis of Ephesus.» Pages 251–56 in vo1. 5 of The Beginnings of Christianity. Taylor, Atonement Taylor, Vincent. The Atonement in New Testament Teaching. London: Epworth, 1945. Taylor, «Baptism» Taylor, T. M. «The Beginnings of Jewish Proselyte Baptism.» NTS 2 (1955–1956): 193–98. Taylor, «Capernaum» Taylor, Joan E. «Capernaum and Its " Jewish-Christians»: A Re-examination of the Franciscan Excavations.» Bulletin of the Anglo-Israel Archaeological Society 9 (1989–90): 7–28.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Лит.: Никольский. Устав. Т. 2. С. 253-256; Скабалланович. Типикон. Вып. 2. С. 288-293; Gunkel H. Die Lieder in der Kindheitsgeschichte Jesu bei Lukas//Festgabe für A. von Harnack/Hrsg. K. Holl etc. Tüb., 1921. S. 43-60; Harnack A. Studien zur Geschichte des NT und der alten Kirche. B., 1931. Bd. 1. S. 62-85; Schneider H. Die bibl. Oden im christl. Altertum//Biblica. 1949. Vol. 30. P. 28-65, 239-272, 433-452, 479-500; Tannehill R. C. Magnificat as poem//J. of Biblical Literature. Middletown (Connecticut), 1974. Vol. 93. P. 263-275; Арранц М. Как молились Богу древние византийцы. Л., 1979; Buth R. Hebrew Poetic Tenses and the Magnificat//JSNT. Sheffield, 1984. Vol. 21. P. 67-83; Brown R. E. The Annunciation to Mary, the Visitation, and the Magnificat//Worship. 1988. Vol. 62. P. 249-259; Luzpraga J. Las versiones siriacas del Magníficat//Estudios Bíblicos. Madrid, 1992. Vol. 50. N 1-4. P. 103-122; Theotokos: Ricerche interdisciplinari di Mariologia. R., 1997. Vol. 5. N 2. P. 403-422, 463-485, 643-674; Marshall I. H. The New International Greek Testament Comment.: The Gospel of Luke. Grand Rapids, 19982; Niccacci A. Magnificat: Una ricerca sulle tonalità dominanti//Liber annuus. Jerusalem, 1999. Vol. 49. P. 65-78; Никодим Святогорец, прп. Толкование на 9-ю песнь Богородицы Марии/Пер. и комм. иером. Дионисия (Шленова)//Встреча. Серг. П., 2000. 3 (13). С. 40-43; Farris S. The Canticles of Luke " s Infancy Narrative: The Appropriation of a Biblical Tradition//Into God " s Presence: Prayer in the NT/Ed. R. N. Longenecker. Mich.; Camb., 2001. P. 91-112; Bovon F. Luke 1: Commentary on the Gospel of Luke 1. 1-9. 50. Minneapolis, 2002. А. А. Ткаченко В современной русской певческой практике Известно неск. напевов «В.»: обиходный (Благослови душе моя Господа: Песнопения всенощного бдения. М., 1995. С. 118-121), знаменный распев (в 1-голосном изложении - Обиход. 1909. Л. 62-62 об., в гармонизации - Яичков. С. 23-27), т. н. киевский (Обиход церковного пения. М., 1997. С. 130-133) и его варианты (напевы Дивеевского мон-ря или Зосимовой пустыни (Октоих. М., 1981. С. 30), Яблочинского мон-ря (Нотный сб. С. 118-119), Ф. Мясникова (Всенощное бдение. М., 2000. Сб. 2. С. 35), киевский распев (Обиход нотный Киево-Печерской лавры. Всенощное бдение. М., 2001р. Ч. 1. С. 120-122) и др. В певч. практике РПЦ чаще используется обиходный или т. н. киевский напевы; иногда «В.» может распеваться на гласовый напев ирмосов или других жанров, если структура напева представляет чередование 2 мелодических строк (напр., на 6-й «болгарский»). В старообрядческой практике исполняется «по напевке» (вероятно, устная версия знаменного распева). Существуют также оригинальные муз. сочинения на текст «В.», принадлежащие А. А. Архангельскому , П. Г. Чеснокову , Г. И. Рютову и др. композиторам (Свод напевов. С. 56-59). Во время пения «В.» совершается благовест из 9 или большего количества ударов.

http://pravenc.ru/text/150153.html

Jeremias, Promise   Jeremias, Joachim. Jesus» Promise to the Nations. Translated by S. H. Hooke. SBT 24. London: SCM, 1958. Jeremias, «Qumran Texts»   Jeremias, Joachim. «The Qumran Texts and the New Testament.» ExpTim 70 (1958–1959): 68–69. Jeremias, Sayings   Jeremias, Joachim. Unknown Sayings of Jesus. 2d English ed. Translated by Reginald H. Fuller. London: SPCK, 1964. Jeremias, Theology   Jeremias, Joachim. New Testament Theology. Translated by John Bowden. New York: Scribner, 1971. Jervell, Luke   Jervell, Jacob. Luke and the People of God: A New Look at Luke-Acts. Foreword by Nils Dah1. Minneapolis: Augsburg, 1972. Jervell, Paul   Jervell, Jacob. The Unknown Paul: Essays on Luke-Acts and Early Christian History. Translated by Roy A. Harrisville. Minneapolis: Augsburg, 1984. Jewett, Chronology   Jewett, Robert. A Chronology of Paul " s Life. Philadelphia: Fortress, 1979. Jobling, «Dominion»   Jobling, David. « " And Have Dominion ...»: The Interpretation of Genesis 1,28 in Philo Judaeus.» JSJ 8 (1977): 50–82. Jochim, Religions   Jochim, Christian. Chinese Religions: A Cultural Perspective. Prentice-Hall Series in World Religions. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, 1986. Jocz, People   Jocz, Jakob. The Jewish People and Jesus Christ: The Relationship between Church and Synagogue. 3d ed. London: SPCK, 1962. Repr., Grand Rapids: Baker, 1979. Joczwiak, «Mesjanizm»   Joczwiak, F. «Mesjanizm w literaturze ζ Qumran (Le messianisme dans les textes de Qumran).» Roczniki teologiczno-kanoniczne 10, no. 1 (1963): 35–42. Johansson, Parakletoi   Johansson, Nils. Parakletoi: Vorstellungen von Fürsprechern für die Menschen vor Gott in der alttestamentlichen Religion, im Spätjudentum und Urchristentum. Lund: Gleerup, 1940. Johns and Miller, «Signs»   Johns, Loren L., and Douglas B. Miller. «The Signs as Witnesses in the Fourth Gospel: Reexamining the Evidence.» CBQ 56 (1994): 519–35. Johnson, Acts   Johnson, Luke Timothy. The Acts of the Apostles. Sacra pagina 5. Collegeville, Minn.: Liturgical Press, 1992.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

7783 See Brant, «Husband Hunting,» for comments on how Mary within the story world might view Jesus (though this narrative, in contrast to that of the Samaritan woman, turns to pathos). 7784 See Witherington, Women, 113, citing Petronius Sat. 27. Petronius likely assumes a more widespread custom, probably known to John " s audience and plausibly to Mary as wel1. 7786 Mack, Myth, 200–201. That ancient novelists often combined heroines» heroism with feminine modesty and decency (Wiersma, «Novel») may increase the shock value here. 7787 Abandonment was shameful (e.g., Cornelius Nepos 14 [Datâmes], 6.3) and hence fits the criterion of embarrassment; cf. Keener, Matthew, 642–43; Robbins, Jesus, 30. Still, ancients recognized the difficulty of trusting no one (Polybius 8.36.1–9). 7791 Brown, John, 1:448. Imputing motives to historical figures was a common practice, though it could draw criticism (Plutarch Malice of Herodotus 25, Mor. 861DE). 7792 The contrast here between Mary and Judas is noted also by others, e.g., Blomberg, Poverty, 142. 7793 Ancients recognized that some treasurers grew rich by abusing their office, embarrassing the official for whom they worked (Aeschines Timarchus 56); they respected statesmen who did not touch public revenues (Iamblichus V.P. 27.129). Wisdom warned against entrusting fiscal responsibilities to stingy or greedy persons (e.g., 4Q424 frg. 1, line 10; the issue remained among early Christians, e.g., Acts 6:1–3; 20:33; 1 Thess 2:5; 1Tim 3:3 ; Tit 1:7 ). 7794 In Luke he defended the same Mary on different grounds in Luke 10:42; but Jesus also defends the woman in the other anointing accounts ( Mark 14:6 ; Matt 26:10; Luke 7:40–50). For her continuing «memory» in the oral passion narrative ( Mark 14:9 ), cf. analogous statements in Virgil Aen. 9.446–449; 11.846–847; Ovid Metam. 15.877–879. 7795 Stauffer, Jesus, 107. On the historical level, affection would be a closer motive; but on the theological level, a royal anointing may play a role.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

269 Иоанн Златоуст. Толкование на святого Матфея-евангелиста. 53, 1 (PG 58, 527). Рус. пер.: Т. 7. Кн. 2. С. 544. 274 Иоанн Златоуст. Толкование на святого Матфея-евангелиста. 58, 2 (PG 58, 568–569). Рус. пер.: Т. 7. Кн. 2. С. 595–596. 277 Августин. Толкования псалмов. 34, 2 (CCSL 38, 314–315). Рус. пер.: Библейские комментарии отцов Церкви. Новый Завет. Т. 2. С. 186. 289 Иоанн Златоуст. Толкование на святого Матфея-евангелиста. 56, 1 (PG 58, 498). Рус. пер.: Т. 7. Кн. 2. С. 508–509; Августин. О согласии евангелистов. 2, 56 (PL 34, 1133). Рус. пер.: С. 161–162. 291 Иоанн Златоуст. Толкование на святого Матфея-евангелиста. 56, 1–2 (PG 58, 550–551). Рус. пер.: Т. 7. Кн. 2. С. 574–575. 292 См., в частности: Taylor V. The Gospel according to St Mark. P. 390; Plummer A. A Critical and Exegetical Commentary on the Gospel according to St Luke. P. 251; Schneider G. Das Evangelium nach Lukas. S. 216. 300 Boobyer G. H. St. Mark and the Transfiguration Story. P. 76–79; Riesenfeld H. Jésus transfiguré. P. 146–205; Fitzmyer J. A. The Gospel according to Luke (I–IX). P. 801. 304 Иоанн Златоуст. Толкование на святого Матфея-евангелиста. 56, 4 (PG 58, 555). Рус. пер.: Т. 7. Кн. 2. С. 580. 313 Его же. Гимны. 51, 15 (SC 196, 186); 25, 145–151 (SC 174, 266); Слово нравственное. 4, 263 (SC 129, 26) и др. 314 Его же. Гимны. 38, 64 (SC 174, 472); 51, 141 (SC 196, 22); Слово нравственное. 11, 176 (SC 129, 342) и др. 334 В современном иудаизме во главе синагоги, как правило, стоит раввин. Вопреки распространенному мнению, раввин не является священнослужителем: это ученое звание, дающее право возглавлять общину и проводить богослужебные собрания в синагоге (в этом смысле раввин по своим функциям подобен наставникам в общинах старообрядцев-беспоповцев). Потомственных священников обозначают словом «коэн», но после разрушения Иерусалимского храма коэны утратили основную часть своих функций и в современном иудаизме никакой специальной роли не играют. 336 Иоанн Златоуст. Толкование на святого Матфея-евангелиста. 31, 2 (PG 57, 373). Рус. пер.: Т. 7. Кн. 1. С. 343.

http://azbyka.ru/otechnik/Ilarion_Alfeev...

   001    002    003    004   005     006    007    008    009    010