Nissiotis, N. The Theology of the Church and Its Accomplishment//The Ecumenical Review 29 (1977): 62–76. Timiadis, Emilianos. Disregarded Causes of Disunity//The Ecumenical Review 21 (1969): 299–309. Voulgarakis, Elias. Mission and Unity from the Theological Point of View//International Review of Mission 54 (1965): 298–307. Эта статья в более подробном изложении напечатана в Porefthendes 7 (1965): 4–7, 13–32, 45–47. К главе 13 Activity Report [of the Inter-Orthodox Missionary Centre (Porefthendes)], 1961–1966//Porefthendes 8 (1966): 49–53. Ailmilianos, Metropolitan of Calabria. The Missionary Nature of the Church//Porefthendes 11 (1969): 8–31. Constantelos, Demetrios J. The ‘Neomartyrs’ as Evidence for Methods and Motives Leading to Conversion and Martyrdom in the Ottoman Empire//The Greek Orthodox Theological Review 23 (1978): 216–234. Constantelos, D. J. Theological Considerations for the Social Ethos of the Orthodox Church//Journal of Ecumenical Studies 11 (1974): 25–43. The First Five Years of Porefthendes. Athens: Porefthendes, 1966. Hale, Charles R. The Orthodox Missionary Society. England: privately printed, 1978. Harakas, Stanley. The Local Church: An Eastern Orthodox Perspective//The Ecumenical Review 29 (1977): 141–153. Khodre, George. Christianity in a Pluralistic World – The Economy of the Holy Spirit//The Ecumenical Review 23 (1971): 118–128. Khodre, G. Church and Mission//St. Vladimir’s Seminary Quarterly 6 (1962): 16–25. См. также Porefthendes 3 (1961): 40–42, 56–58. Khodre, G. La paradoxe de l’Église//Contacts 27 (1975): 45–66. Kotsone, leronumou. The Place of the Laity (на греч. яз.). Athens, 1956. Perantonis, John. The Concept of Mission and the Neomartyrs of Ottoman Stock//Porefthendes 8 (1966): 7–16, 40–42. Popescu, Dumitru. The Local Church and Conciliar Fellowship//The Ecumenical Review 29 (1977): 265–272. Siotis, M. A. Thoughts of an Orthodox Theologian on ‘The Missionary Structure of the Congregation’//Concept 3 (January 1963): 2–11. Stroup, Herbert. The Zoe Brotherhood//The Christian Century 72 (1955): 331–332.

http://azbyka.ru/otechnik/missiya/pravos...

Jim Nelson Black, When Nations Die (Wheaton, 111.: Tyndale House Publishers, 1994), p. 9. John Senior, The Death of Christian Culture (New Rochelle, N.Y.: Arlington House Publishers, 1978), p. 7. Abraham Lincoln, “First Inaugural Address”, Washington, D.C., March 4, 1861. James K. Robinson and Walter B. Rideout, eds.. The College Book of Modem Verse (Evanston, 111.: Row, Peterson and Company, 1960), p. 65. Eliot, p. 50. Ibid. Kimball. David Ramsey, “John Brown’s Body Still Draws Americans to Ponder His Legacy”. Houston Chronicle, September 27, 1998, p. 38. (15) Цитата из речи А. Линкольна против рабства, произнесенной 16 июля 1858 г., полностью звучит так: “Дом, в себе разделенный, не устоит”.- Прим. перед. (16) Список 500 крупнейших американских промышленных компаний, ежегодно публикуемый журналом “Форчун”.- Прим. перев. Благодарности Следуя сложившейся многолетней традиции, в ноябре 2000 года я укрылся в своем кабинете, чтобы почитать, подумать и кое-что записать. Эта книга – побочный продукт моего уединения. Без поддержки моей жены Шейлы, особенно необходимой в промежутки между избирательными кампаниями, она никогда не была бы написана. Хочу также выразить свою признательность моему другу, редактору и агенту Фреди Фридман – за ее преданность и щадящую чувства автора редактуру. Это моя четвертая книга, доведенная Фреди до публикации. Также благодарю Тома Данна, моего издателя из “Сент-Мартинс Пресс”, за его помощь и заботу, и Шона Десмонда, который просматривал текст на всех стадиях – от компьютерного набора до печатных листов. Пятеро друзей любезно согласились прочесть рукопись и внести в нее необходимые сокращения, исправления и дополнения, со многими из которых я согласился; это Сэм Фрэнсис, Билл Линд, Скотт Макконнелл, Билл Хоукинс и Аллан Рюскинд. Еще я должен поблагодарить Кару Хопкинс, мою неутомимую помощницу, отыскивавшую цитаты, которые я смутно припоминал, и добывавшую новые факты, аргументы и идеи из книг, мною прежде не читанных. Без ее помощи эта книга была бы не столь исчерпывающей и убедительной, какой она, я надеюсь, является. Наконец благодарю Джозефа Чами из Демографического отдела ООН за его дружеское содействие и быстрый отклик на все мои просьбы. Рекомендуем

http://azbyka.ru/fiction/smert-zapada/?f...

Isbell, C. «Initial «alef-yod Interchange and Selected Biblical Passages». JNES 37 (1978): 227–236. Janzen, J. G. «What " s in a Name? »Yahweh» in Exodus 3 and the Wider Biblical Context». Intr 33 (1979): 227–239. Jensen, J. «What Happened to Moses?» CBQ 32 (1970): 404–417. Kitchen, K. A. «From the Brickfields of Egypt». ТВ 21 (1976): 137–147. . «Moses: A More Realistic View». CT12 (1968): 920–923. Kline, M. «Old Testament Origins of the Gospel Genre». WTJ 38 (1975): 1–27. Lachs, S. T. «Exodus IV, 11: evidence for an emendation». VT 2b (1976): 249–250. Magonet, J. «The Bush That Never Burnt (Narrative Techniques in Exodus 3 and 6)». 11J 16 (1975): 304–311. Martens, E. A. «Tackling Old Testament Theology». JETS 20 (1977): 123–132. McCarthy, D. J. «Exod 3:14: History, Philology and Theology». CBQ 40 (1978): 311–322. Nixon, R. «New Wine in Old Wine-skins VII. Exodus». ExpTS5 (1973): 72–75. Orlinsky, H. M. «Moses». В Essays in Biblical and Jewish Culture and Bible Translation. New York: Ktav, 1973, c. 5–38. Plaut, W. G. «The Israelites in Pharaoh " s Egypt – A Historical Reconstruction». Jud21 (1978): 40–46. Rand, H. «Figure-Vases in Ancient Egypt and Hebrew Midwives». IEJ 20 (1970): 209–212. Tigay, J. H. ««Heavy of Mouth» and »Heavy of Tongue.» On Moses» Speech Difficulty». BASOR 231 (1978): 57–64. Uphill, E. P. «Pithom and Raamses: Their Location and Significance». JNES 28 (1969): 15–39. Zimmerli, W. Old Testament Theology in Outline. Пер. David E. Green. Atlanta: John Knox, 1978, c. 17–58. 7. Казни, Пасха и исход Исход (7:1–15:21) Этот раздел Книги Исход посвящен преимущественно описанию казней, посланных Богом на Египет (7:14–11:10; 12:29–32), и исходу из Египта через Красное (или Тростниковое) море. Моисей получает от Господа в качестве подготовки эти удивительные слова: «Я поставил тебя Богом фараону» (7:1). Но Моисей и обрадоваться не успел, как Бог добавил: «Фараон не послушает вас» (7:4). Бог, которого не послушают! Казни (7–11) Назначение казней возвращает нас к словам фараона (5:2): «Я не знаю Господа». Ключевым словом здесь является слово «знать». Оно встречается в:

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/spravo...

2 июля 2012 22 июня 2012 Metropolitan Kallistos of Diokleia examines the teachings of St Gregory of Sinai (1255-1346) on the Jesus Prayer. Describing both the form of the Prayer and the inward and outward techniques of prayer of the heart, Metropolitan Kallistos also touches upon the question of possible parallels or influences from other religions on the Jesus Prayer in Eastern Christianity. We are left with a clear impression of the extraordinary saint who, with St Gregory Palamas, initiated the renaissance of hesychasm. 27 апреля 2012 Today being the 61st anniversary of the blessed repose of Schema-Archimandrite Ilarion (Udodov; 1862-1951), Bogoslov.Ru is publishing his life, compiled by Fr Vladislav Michin, a priest of the Church of the Deposition of the Venerable Robe of the Theotokos at Blachernae in Leonovo, and translated from the Russian by Yana Larionova. The account of his life will continue in two further parts. 16 февраля 2012 30 января 2012 Статья Professor Archimandrite Job Getcha traces the origins and development of Russian monasticism, showing how both its roots and its spirituality are firmly based in the Byzantine Hesychast tradition, and highlighting the particular importance of the Athonite influence. Rather than being a poor cousin of the Byzantine monastic tradition, the Russian monastic tradition has, from the very beginning, been a part of it, bringing forth its own great scholars and ascetics. Статья An interview with the librarian of the Monastery of St Catherine, Mount Sinai, Archimandrite Justin Sinaites, on the history and mission of the monastery, the Ladder of St John, and the fear of death. События 11 января 2012 A nuestro país arribó la gran reliquia cristiana -el Cinturón de la Santísima Virgen María. En su viaje por Rusia a ella la acompaña el conocido staretz griego ortodoxo, higúmeno del gran monasterio de Vatopedi del Monte Athos, el archimandrita Efrén. " Tomás " (Revista ortodoxa. Not. trad.) logró conversar con él sobre el monaquismo antiguo y el actual, sobre el papel de la Ortodoxia en el destino de Rusia y sobre el Patriarca Kirill.

http://bogoslov.ru/tag/Monasticism

Moravcsik, A. (1998) “The Choice for Europe”. UCL Press. O’Brennan, John (2009) “Ireland says No (again): the 12 June 2008 Referendum on the Lisbon Treaty”. Parliamentary Affairs. Vol.62, No.2, pp.258-277 O " Mahony, Anthony (2009) “The Vatican and Europe: Political Theology and Ecclesiology in Papal Statements from Pius XII to Benedict XVI”.  International Journal for the Study of the Christian Church, Volume 9, Issue 3,  pp. 177 – 194 Risso, Linda (2009) “Cracks in a facade of unity: the French and Italian Christian democrats and the early stages of the European integration process, 1945–1957”. Religion, State and Society, Vol. 37, N. 1 & 2, Special Issues, pp.99-114 Syrpis, Phil (2008) “The Treaty of Lisbon: Much Ado…But About What?” Industrial Law Journal. Vol.37, No.3, pp.219-235 Values and Principles for the building of Europe (2003). Athens: Apostoliki Diakonia of the Church of Greece Vanheeswijck, Guido (1997) “How can we overcome a politics of inarticulacy?” In “More Europe? A critical Christian inquiry into the process of European integration”. Kampen: Pharos, pp. 43-66 Venneri, Giulio and Paolo O. Ferrara (2009) “Alcide De Gasperi and Antonio Messineo: A Spiritual Conception of Politics and a Pragmatic Idea of Religion?” Religion, State and Society, Vol.37, N. 1 & 2, Special Issues, pp. 115-129 Zorbas, Kostas (2003) “Evropi-Thriskiya-Politismos” (in Greek: “Europe-Religion-Civilisation”). Athens: Apostoliki Diakonia Вейсч, Мартина (2010). Интервью автора. 20.07.2010 Елоранта, Елина (2010). Интервью автора. 16.07.2010 Ильин, Антоний (священник) (2010). Интервью автора. 17.07.2010 ин’т Велд, Софи (2010). Интервью автора. 27.08.2010 Павлович, Питер (2007). Интервью автора. 23.01.2007 Павлович, Питер (2010). Интервью автора. 12.07.2010 Порфирий (епископ) (2010). Интервью автора. 12.07.2010 Комментарии ( 1): Dmitrij Serov 01 октября 2012г. 02:06 Интересная статья. Хотя стоит отметить один факт, что это изменение положения христианских церквей при ЕС тесно связано в том числе с изменением самих христианских демократов, которые сейчас все менее отображают христианские ценности.  К примеру, партия ХДС (христианско-демократическая партия Германии) - это уже совсем другая партия по сравнению с ХДС 10-15 лет назад. Что интересно, сами немцы христиане голосуют зачастую за другие партии, которые по факту являются более консервативными.. 

http://bogoslov.ru/article/2820311

Лит.: Khoury A. T. Les théologiens byzantins et l " Islam. Louvain; P., 1969; Argyriou A. Éléments biographiques concernant le prophète Muhammad dans la littérature grecque des trois premiers siècles de l " hégire//La vie du prophète Mahomet/Éd. T. Fahd. P., 1983. P. 159-182; Griffith S. H. The Prophet Muhammad, His Scripture and His Message according to the Christian Apologies in Arabic and Syriac from the First Abbasid Century//Ibid. P. 99-146 (переизд.: Idem. Arabic Christianity in the Monasteries of Ninth-Century Palestine. Aldershot, 1992. Chap. 1); Troupeau G. La biographie de Mahomet dans l " oeuvre de Barthélémy d " Edesse//Ibid. P. 147-157; Thomson R. W. Muhammad and the Origin of Islam in Armenian Literary Tradition//Armenian Studies in memoriam H. Berbérian/Ed. D. Kouymjian. Lisbon, 1986. P. 829-858; Мкртчян А. Н. Предания о Мухаммаде по армянским источникам//ППС. 1993. Вып. 32(95). С. 27-32; Hoyland R. G. Seeing Islam as Others Saw It: A Survey and Evaluation of Christian, Jewish, and Zoroastrian Writings on Early Islam. Princeton, 1997; idem. The Earliest Christian Writings on Muhammad: An Appraisal//The Biography of Muhammad: The Issue of the Sources/Ed. H. Motzki. Leiden etc., 2000. P. 276-297; Samir S. K. The Prophet Muhammad as Seen by Timothy I and Other Arab Christian Authors//Syrian Christians under Islam: The First Thousand Years/Ed. D. Thomas. Leiden etc., 2001. P. 75-106; Roggema B. The Legend of Sergius Bah  ra  : Eastern Christian Apologetics and Apocalyptic in Response to Islam. Leiden, 2009; Christian-Muslim Relations: A Bibliogr. History/Ed. D. Thomas et al. Leiden; Boston, Vol. Szil á gyi K. A Prophet like Jesus?: Christians and Muslims Debating Muhammad " s Death//Jerusalem Studies in Arabic and Islam. Jerus., 2009. Vol. 6. P. 131-171; eadem. After the Prophet " s Death: Christian-Muslim Polemic and the Literary Images of Muhammad: Diss. Princeton (N. J.), 2014; Shoemaker S. J. The Death of a Prophet: The End of Muhammad " s Life and the Beginnings of Islam. Phil. (Penn.), 2012; Anthony S. W. Muhammad, the Keys to Paradise, and the «Doctrina Iacobi»: A Late Antique Puzzle//Der Islam. B., 2014. Bd. 91. N 2. S. 243-265; idem. Muhammad, Menahem, and the Paraclete: New Light on Ibn Isha  q " s (d. 150/767) Arabic Version of John 15:23-16:1//BSOAS. 2016. Vol. 79. N 2. P. 255-278; Penn M. P. Envisioning Islam: Syriac Christians and the Early Muslim World. Phil., 2015.

http://pravenc.ru/text/2564414.html

233 О. С. Edwards, «A Surprising View of Gnosticism,» New Review of Books and Religion, May, 1980, p. 27. 234 Joseph A. Fitzmyer, «The Gnostic Gospels According to Pagels,» America, February 16, 1980, p. 123. 235 Cp. Drane, Introducing the NT, chapter 11. Гатри приводит подробные обзоры современных критических дискуссий (pp. 43–53 Matthew., pp. 81–84 Mark., pp. 113–125 Luke., pp. 252–283 John.). См. Habermas, Ancient Evidence for the Life of Jesus, p. 63 (и сноски), где перечислены многие современные ученые, подтверждающие традиционное авторство. 236 Помимо историков Майкла Гранта и А. Н. Шервина-Уайта, чьи взгляды на историческую ценность Евангелий рассматривались в главе 3, см.: R.T. France, The Evidence for Jesus (Downers Grove: Inter Varsity, 1986), chapter 3, especially pp. 121–125; Blomberg, Historical Reliability, p. 161; Drane, Introducing the NT, chapter 12. 239 Фем Перкинс, которая сама имеет непосредственное отношение к этим исследованиям и положительно отзывается о некоторых работах Пейджелс, тем не менее, пишет: «Пейджелс проявляет недостаток либо осведомленности, либо заинтересованности в вопросе о богословском многообразии и развитии «ортодоксального» христианского богословия в первые три столетия, что не позволяет ей справедливо судить о его защитниках, споривших с гностиками. Она часто увлекается обобщенной риторикой обеих сторон, ошибочно принимая риторику за факты». (См. Pheme Perkins, «Popularizing the Past,» Commonweal, 9 November, 1979, pp. 634–635.) В числе проблем в работах Пейджелс – методология популяризации, постоянное наложение политических, социологических и современных психологических факторов на древние философские и богословские вопросы, а также отсутствие защиты прав женщин, которую ей хотелось бы видеть в гностических источниках. (Подробнее см.: Edwards, р. 7; Fitzmyer, р. 122; Perkins, р. 635; Raymond Е. Brown, «»The Christians Who Lost Out,» The New York Times Book Review, January 20, 1980, p. 3; Kathleen McVey, «Gnosticism, Feminism, and Elaine Pagels,» Theology Today, vol. 37, January, 1981, pp. 498, 501.)

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/drevnie...

20 Об этом говорит Leo of Ochrid, Ep. ad loannem Tranensem, Will, 57, и все последующие византийские полемисты. 21 Etymologicum Gudianum I, ed Aloysius de Stefani (Leipzig 1909) 209. OбEmymologicum см.К. Krumbacher, Geschichte der byzantinischen Literatur, ed (Munich 1897) 574]. 22 Leo of Preslav, De azymis, ed A. Pavlov, Критические опыты по истории древнейшей греко-русской полемике против латинян (СПб., 1878) 120. 23 Euthymius Zigabenus, Panoplia dogmatica, PG 130, col 1180. Зигабен цитирует Златоуста: «Там буква, здесь дух; там Ковчег Завета, здесь девственница, там жезл Ааронов, здесь крест, там опресноки, у нас хлеб» — пассаж, который часто использовали в полемике против латинян. 24 Humbert, Dialogue Will, 107–108. В дальнейшем это стало обычным. 25 Theorianus, Disputationes cum Armeniorum Catholico, PG 133, col 259. 26 Leo of Ochrid, Ep. ad loannem Tranensem, Will, 57. 27 Nicetas Stethatus, Contra latinos et Armenios, ed J. Hergenrother, Photius, Patriarch van Constantinole: Sein Leben, seine Schriften und das griechische Schismalll (Regensburg 1869) 155. 28 Leo of Preslav, De azymis, ed Pavlov, 127. 29 John II of Kiev, Ep. ad Clementem [and-] Papam, ed Pavlov, 181. 30 Epiphanius, Panarion, 30.16, PG 41, col. 432. 31 Zigabenus, Panoplia PG 130, col 1314; cf. Martin Jugie Theologica dogmatica christianorum orientalium ab Ecclesia catholica dissidentium III (Paris 1930) 184–5. 32 Zigabenus, Panoplia, PG 130, col. 1175, доклады о евхаристическом символизме армян. Об истоках служения армянами на опресноках см. Leib, «Deux inédits…,» l43. 33 Хронология работ Стифата все еще нуждается в уточнении. Первый издатель Стифата, Ж. Дарруз, предполагает, что его антиармянские работы предшествуют его антилатинским трактатам 1054 года: NicétasStéthatos,Opuscules et lettres (Paris 1961) 11–12. На этот вопрос не было дано определенного ответа пока 4 московских неопубликованных трактата Стифиата не были детально изучены. 34 Dialexis et antidialogus, ed Humbert und Kerullarios, II, 322.

http://azbyka.ru/kvasnoj-hleb-i-opresnok...

Leuven, 2011. P. 307-330. (BETL; 244); idem. Nouveaux témoins manuscrits de la chaîne de Polychronios sur le Cantique (CPG. C. 83)//BZ. 2012. Bd. 104. N 2. S. 603-628. Книги великих пророков. Изд.: Agellius A. In Lamentationes Ieremiae commentarium ex auctoribus graecis collectum. R., 1589; Ghisleri M. In Ieremiam Prophetam commentarii. Lugduni, 1623. 3 vol.; Mai A. Scriptorum veterum nova collectio. R., 1825. T. 1(2). P. 161–221; 1831. T. 1(3). P. 27–56; Pitra. Analecta sacra. 1877. T. 2. P. 253–268; PG. 24. Col. 81–83; Ioan. Chrysost. Fragm. in Ier.; PG. 106. Col. 1060–1061; Klostermann E. Die Überlieferung der Jeremiahomilien des Origenes. Lpz., 1897. S. 34–35. (TU; Bd. 16. H. 3); Faulhaber M., von. Die Propheten-Catenen nach römischen Handschriften. Freiburg i. Br., 1899. S. 192–196. (Bibl. Stud.; Bd. 4. H. 2/3); Vianès L. La chaine monophysite sur Ézéchiel 36-48: Présentation, texte crit., trad. franç. comment. P., 1996. P. 165–251. Лит.: Faulhaber M., von. Die Propheten-Catenen nach romischen Handschriften. Freiburg i. Br., 1899. S. 39-190; idem. Die Katenenhandschriffen der spanischen Bibliotheken//BiblZschr. 1903. Bd. 1. S. 361-367; Dieu L. Le commentaire sur Jérémie du Pseudo-Chrysostome serait-il l " œuvre de Polychronius d " Apamée?//RHE. 1913. Vol. 14. P. 687-688; Miller D. R. Found: A Folio of the Lost Full Commentary of John Chrysostom on Jeremiah//HarvSCPh. 1992. Vol. 94. P. 379-385; Vian è s L. Les Gloses sur Ézéchiel d " Hésychius de Jérusalem dans le Laurentianus Pluteus XI 4//REAug. 1995. Vol. 41. P. 315-323; idem. La chaîne monophysite sur Ézéchiel 36-48: Préséntation, texte crit., trad. franç., comment. P., 1996. P. 5-164; idem. Aspects de la mise en page dans les manuscrits de chaînes sur Ézéchiel//Le commentaire entre tradition et innovation: Actes du colloque intern. de l " Inst. des traditions textuelles (22-25 sept. 1999). P., 2000. P. 79-88; S ü tterlin-Aussedat M. Les chaînes exégétiques grecques sur le Livre de Jérémie (chap. 1-4): Présentation, éd. crit., trad. franç., comment.: [Thèse de doct.]. Lille, 2009; eadem. (Aussedat M.). Les deux types de chaînes exégétiques sur le livre de Jérémie: Une mise en page adaptée au contenu?//The Legacy of Bernard de Montfaucon: Three Hundred Years of Studies on Greek Handwriting: Proc. of the 17th Intern. Colloquium of Greek Palaeography (Madrid-Salamanca, 15-20 Sept. 2008)/Ed. A. Bravo García, Turnhout, 2010. Vol. 1. P. 427-436; eadem. Versions et traduction du texte biblique dans les chaînes exégétiques grecques du livre de Jérémie//Eukarpa: Études sur la Bible et ses exégètes en hommage à G. Dorival. P., 2011. P. 45-54.

http://pravenc.ru/text/1681377.html

205 Откровенные рассказы странника духовному своему отцу. М., 1992БС. 35—36, 42. 206 Там же, с. 21—22. 207 «Body and Matter in Spiritual Life», в книге: A. M. Allchin (ed. ), Sacrament and Imagë Essays in the Christian Understanding of Man (The Fellowship of St. Alban and St. Sergius: London 1967), pp 40—41. 208 Ср. с тезисом о «двойном видении» в лекции «Через творение к Творцу//Каллист, еп. Диоклейский. Через творение к Творцу. М., 1998, с. 13—16. 209 On Prayer, 124 (PG 79: 1193C). 210 Mystic Treatises, ed. Wensinck, p. 32. 211 Ep l: ed. F. Nau, Patrologia Orientalis xi 1915 , p. 433, 4—5). 212 Palladius, Lausaic History 18, ed. Butler, 58, 11 213 Constance Babington Smith, Julia de Beausobrë A Russian Christian in the West (London: Darton, Longman & Todd, 1983), pp. 26—27. Юлия Михайловна де Бособр, леди Нэмьер, известна, главным образом, своими книгами The Woman Who Coudn " t Die (London. Chatto & Windus, 1938), Creative Suffering (Westminster: Dacre, 1940), Macarius, Starets of Optinö Russian Letters of Directions 1834—860 (Westminster: Dacre, 1944), Flame in the Snow (London Constable, 1945). 214 Цит по: Charles Williams, The Passions of Christ (London: Oxford University Press, 1939 ), 1. 215 Блез Паскаль. Мысли. М, с. 216 Мученичество святого Поликарпа, с. 236. 217 Nilus, Letters 4. 1 and 17 (PG 79, 541С и 557D); On the superiority of desert hesychasts 1 (PG79: 1061A); Palladius, Life of St. John Chrysostom 8: ed. Coleman-Norton, 50, 6. 218 о. Сергий Гаккель. Мать Мария. М, 1992. 219 A Treasury of Divine Knowledge, tr. Philokalia, 3: 87, 161, 183, 281 Ср.: David Balfour, «Extended Notions of Martyrdom in the Byzantine Ascetical Tradition», Sobornost " 5: 1 (1983), 20—35. 220 N. F. Robinson, Monasticism in the Orthodox Churches (London: Cope & Fenwick, 1916), 83. 221 Лествица, 7. 222 См. The Image of the City and Other Essays, ed. Anne Ridler (London: Oxford University Press, 1958), pp. 137—154. 223 4. 4. 2: ed. Kelley, 233. 224 Мартин Бубер. Хасидские предания. М, 1997. С. 221, 225; Tales of the Hasidim: The Later Masters (New York, Shocken Books, 1966), 93.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3484...

   001    002    003   004     005    006    007    008    009    010