В статье затрагивается вопрос о сущности понятия обожение в учении Дионисия Ареопагита , ставится цель определить, какую окраску имеет это понятие в Ареопагитиках – традиционно православную или гностическую. Сопоставляются гностическая и христианская трактовки обожения в исторической перспективе, выявляются пути обожения в понимании отцов Церкви, анализируется содержание этого понятия в Ареопагитском корпусе. В результате анализа делается вывод о том, что, несмотря на некоторые следы влияния гностицизма, автор Ареопагитик понимал обожение в соответствии со святоотеческой традицией – как соединение с Богом, происходящее при условии праведности жизни и при совершении церковных таинств, обеспечивающих передачу божественной благодати по принципу иерархии. Ключевые слова: Corpus Areopagiticum, обожение, пути обожения, раннехристианское богословие, гностицизм Priest Sergij Shkuro. Deification in the works of Dionysius the Areopagite: Orthodox understanding or Gnostic construct? The article considers the question about the essence of the concept deifica­tion in the teaching of Dionysius the Areopagite, the objective is to determine, what sense has this concept in Corpus Areopagiticum – traditionally Orthodox or Gnostic. The Gnostic and the Christian interpretations of deification are com­pared in historical perspective, the ways of deification are detected in the un­derstanding of the fathers of Church, the content of this term in the Corpus Areopagiticum is analyzed. As a result of analysis it is concluded that, despite some traces of the influence of Gnosticism, the author of this Corpus under­stood deification in accordance with patristic tradition – as the connection with God, which is happening under the condition of righteousness of life and by performing the sacraments of the Church, ensuring transmission of divine grace on the principle of hierarchy. Key words: Corpus Areopagiticum, deification, ways of deification, early-christian theology, Gnosticism. Одним из важнейших богословских понятий Восточной Церкви принято считать обожение: «Именно учение об обожении составляет главную особенность православной христологии и сотериологии...

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

John Anthony McGuckin Dormition JOHN A. MCGUCKIN The term refers to the “Falling Asleep” (death) of the Mother of God. Icons of the Dormition are traditionally placed over the western interior wall of Orthodox churches, so that they are the last thing believers see as they leave. A superlative example is the mosaic panel still surviving in the Savior in Chora Church in Constantinople. They are a didactic icon about the death of the elect believer. Christ, in glory, attends the bier of the Virgin and catches up her soul (depicted as a little child in swaddling clothes) while the attending apostles and ancient fathers (such as James of Jerusalem and Dionysius the Areopagite) surround her, grieving. After receiving her soul, Orthodox tradition states that three days later the Lord resurrected her body in antic­ipation of the End Day, and took it also into heaven. The Feast of the Dormition is one of the solemn festivals of the liturgical year, and observed in the Orthodox world on August 15 with a two-week fasting period preceding it. REFERENCES AND SUGGESTED READINGS Daley, B. E. (trans.) (1997) On the Dormition of Mary: Early Patristic Homilies. Crestwood, NY: St. Vladimir’s Seminary Press. Shoemaker, S. J. (2003) Ancient Traditions of the Virgin Mary’s Dormition and Assumption. Oxford: Oxford University Press. Dostoevsky, Fyodor Mikhailovich (1821–1881) SAMUEL NEDELSKY Russian writer, essayist, and philosopher famous for his exploration of the human psyche within the Christian context of sin, repentance, and rebirth. He was raised in a devoutly Orthodox home in Moscow, where he received formal religious instruc­tion and made annual spring pilgrimages to the Trinity-Sergius Lavra. Following his arrest in 1849 for political conspiracy, he underwent a gradual spiritual regener­ation following a “conversion experience” in the Omsk prison. In June 1878, follow­ing the death of his young son Alyosha, he visited the famous monastery of Optina Pustyn’ with Vladimir Solovyov, where he had three meetings with Starets Amvrosii (Grenkov), who served as a model for Starets Zosima in The Brothers Karamazov. SEE ALSO: Elder (Starets); Optina; Solovyov, Vladimir (1853–1900) REFERENCES AND SUGGESTED READINGS Cassedy, S. (2005) Dostoevsky’s Religion. Stanford: Stanford University Press. Frank, J. (1976–2002) Dostoevsky, 5 vols. Princeton: Princeton University Press. Jones, M. (2005) Dostoevsky and the Dynamics of Religious Experience. London: Anthem Press. Pattison, G. and Thompson, D. (2001) Dostoevsky and the Christian Tradition. Cambridge: Cambridge University Press. Stanton, L. (1995) The Optina Pustyn Monastery in the Russian Literary Imagination: Iconic Vision in Works by Dostoevsky, Gogol, Tolstoy, and Others. New York: Peter Lang. Читать далее Источник: The Encyclopedia of Eastern Orthodox Christianity/John Anthony McGuckin - Maldin : John Wiley; Sons Limited, 2012. - 862 p. Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-ency...

Professor Christos Terezis (Patras) - Professor Elias Tempelis (Peireus): Aspects of the Revelation of the Divinein St Gregory Palamas’ Treatise De Operationibus Divinis Abstract: In this paper we examine the concepts " destination " , " revelation " , " foreknowledge " and " intention " as they appear in Palamas’ treatise De operationibus divinis. According to the Christian theologian, these four terms correspond to specific ways of God’s manifestation, i.e. His natural and supernatural revelation. They illuminate God’s energies, but not His essence. Therefore, they are participated by the beings of the natural world. The first two terms mainly refer to a general version of the revelation, while the third contains epistemological elements as well and the fourth contains elements referring also to the divine will. By means of these concepts, Palamas preserves the ontological difference between the supernatural and the natural, while, at the same time, he defines the exact way of their communion, which excludes pantheism. Palamas introduces into the divine realm the state of distinction, which, however, does not restrict its unity at all. We could, therefore, argue that he accepts the development of a metaphysical multitude, which is regulated by the divine uniqueness. What emerges is not a kind of Neoplatonic polytheism, but the infinite richness of the divine existence. Thus, Palamas steadily moves within the tradition founded by Dionysius the Areopagite, Maximus the Confessor, John Damascenus and George Pachymeres, the main characteristic of which is ontological monism. Professor Dimitrios Tselengides (Thessaloniki): The Theological Ramifications of Filιoque in the work of St Gregory Palamas. distancelearning2.iocs.cam.ac.uk Другие публикации на портале: © 2007-2024 Портал Богослов.Ru. Издатель: БОГОСЛОВ.RU Адрес издателя: 141300 Московская область, город Сергиев Посад, территория Троице-Сергиевой Лавры. Все права защищены. Свидетельство о регистрации СМИ Эл ФС77-46659 от 22.09.2011

http://bogoslov.ru/event/2478239

Darrouzès 1961 – Nicétas Stéthatos. Opuscules et Lettres/Ed. J. Darrouzès. P., 1961 (SC 81). Heil, Ritter 1991 – Corpus Dionysiacum ii: Pseudo-Dionysius Areopagita. De coelesti hierarchia, de ecclesiastica hierarchia, de mystica theologia, epistulae/G. Heil, A. M. Ritter. B., 1991 (PTS 36). Suchla 1990 – Corpus Dionysiacum i: Pseudo-Dionysius Areopagita. De divinis nominibus/B. R. Suchla. B., 1990 (PTS 33). Abstract Dionysius (Shlenov), hegumen. A fragment concerning participation to «knowledge and wisdom» in the treatise «On the hierarchy» (32–40) of Saint Nicetas Stethatus and its context In this article, The A. analyzes a fragment about the accession to wisdom and knowledge in the treatise «On the hierarchy» (32–40) of St. Nicetas Stethatus, a Byzantine ascetic writer of the XI century, looking at its original and subsequent context. Following his teacher, St. Simeon the New Theologian, St. Nicetas emphasizes the charismatic and spiritual nature of a true ascetic who, contrary to hierarchical laws, may be higher than a bishop. This statement does not seek to overthrow the hierarchy or to introduce a different order in the Church. Rather, it is a reminder and a call to holiness for those who chose the path of monastic life. The acquisition of wisdom and knowledge is the special ability of the cherubim, who are closest among the angels to God, who by virtue of their multiplicity (Ez. 10, 12), have become a symbol of spiritual knowledge and closeness to God. The fragment of the treatise «On the Hierarchy» (32–40) is an important example of a meeting point of ancient and 19th century biblical traditions. Keywords: wisdom, knowledge, heavenly powers, Cherubim, monasticism, hierarchy, episcopate, purity, holiness, measure of initiation, eyes, eye of the soul. 1 Статья является значительно расширенным и исправленным вариантом доклада, прочитанного на научно-практической конференции «Монашество в истории. Актуальные проблемы и новые методы в исследованиях», проходившей в Московском Иоанно-Предтеченском ставропигиальном женском монастыре 6 февраля 2017 г.

http://azbyka.ru/otechnik/Dionisij_Shlen...

Лит.: Koch H. Proklus als Quelle des Pseudo-Dionysius Areopagita in der Lehre vom Bösen//Philologus. 1895. Bd. 54. S. 438-454; Stiglmayr J. Der Neoplatoniker Proclus als Vorlage des sogenannten Dionysius Areopagita in der Lehre vom Übel//Hist. Jb. 1895. Bd. 16. S. 253-273, 721-748; Смирнов П. Ф. Сущность зла, по учению св. Василия Великого//ХЧ. 1907. 2. С. 238-249; Bouyer L. Le problème du mal dans le christianisme antique//Dieu vivant. 1946. T. 6. P. 17-42; Marrou H. I. Un ange déchu, un ange pourtant//Études carmélitaines. 1948. T. 27. P. 28-43; Sertillanges R. P. Le problème du mal. P., 1948. T. 1: L " histoire; Alevisopoulos A. Das Gute und das Böse in der Sicht Basilios der Grossen im Zusammenhang mit seiner Welterklärung: Diss. Mainz, 1963; Philippou A. J. The Doctrine of Evil in St. Gregory of Nyssa//Studia Patristica. B., 1966. Vol. 9. P. 251-256; Danié lou J. L " origine du mal chez Grégoire de Nysse//Diakonia Pistos. Granada, 1969. P. 31-44; Floyd W. E. G. Clement of Alexandria " s Treatment of the Problem of Evil. Oxf., 1971; Tsirpanlis C. N. The Problem of Free Will and Evil in St. John of Damascus//Εκκλησιαστικς Θρος. Αλεξνδρεια, 1977. Τ. 59. Σ. 266-287; Rottenwö hrer G. Unde Malum: Herkunft und Gestalt des Bösen nach heterodoxer Lehre von Markion bis zu den Katharen. Bad Honnef, 1986; W ö rmer A. M. El problema del mal en Orígenes: Importancia y significado teologico del tiempo en la argumentacion sobre el mal del «Peri Archôn» III 1, 1-24//Anales de la Facultad de Teología. Santiago, 1988. Vol. 37; Scouteris C. Malum privatio est: St. Gregory of Nyssa and Pseudo-Dionysius on the Existence of Evil//StPatr. 1989. Vol. 18. P. 539-550; Mosshammer A. A. Non-Being and Evil in Gregory of Nyssa//VChr. 1990. Vol. 44. N 2. P. 136-167; Congourdeau M. H., ed. Dieu et le mal: Basile de Césarée, Grégoire de Nysse, Jean Chrysostome. P., 1997; Steel C. Proclus et Denys: sur l " existence du mal//Denys l " Aréopagite et sa postérité en Orient et en Occident: Actes du Colloque intern. Paris, 21-24 septembre 1994/Ed. Y. de Andia. P., 1997. P. 89-116. (Etudes augustiniennes; 151); Karavites P. Evil, Freedom, and the Road to Perfection in Clement of Alexandria. Leiden, 1999; Флоровский Г. В., прот. Ночная тьма: Существование зла есть парадокс и тайна// Он же. Избр. филос. статьи. М., 2000. С. 201-209; Terezis C. Aspects de la notion de «mal» chez Proclus et chez Denys l " Aréopagite: Une rencontre//Byz. 2000. Vol. 70. N 2. P. 491-506; Dillon J. M., Wear S. K. Dionysius the Areopagite and the Neoplatonist Tradition: Despoiling the Hellenes. Aldershot, 2007. P. 75-84.

http://pravenc.ru/text/199913.html

Если такова природа материи, то возникает несколько логических противоречий, согласись мы с Платоном в том, что материя есть начало зла: (1) зло окажется тем, что благое в возможности; (2) зло окажется местом (χρα), в котором актуализируется благо; (3) зло желает того и участвует в том, что разрушает его. Более того, зло как противоположное Благу, должно быть абсолютно несуществующим; но в качестве сущности, причины и подлежащего материя существует. Она не является несуществующим только из-за того, что, что ее атрибутом является лишенность (sterêsis). Настоящей причиной творящей зло является сама лишенность, которая определяется как абсолютная не-бытие и противоположное Благу» (John Phillips. Proclus’ Doctrine of Evil and its Roots in Ancient Platonism. Р. 19). Мы увидим ниже, что Прокл, в отличие от Аристотеля и «лишенность» не будет считать злом и началом зла, хотя вслед за Аристотелем и вопреки Плотину, он будет различать между собой лишенность и материю. [viii] Enn. «когда материя становится объектом очарования, душа, устремляясь к ней, некоторым образом признает, что они ниже, чем то, к чему она устремлена». (Иными словами, у души появляется стремление к низшему, чем она сама, вместо стремления к высшему). [ix] Имеется в виду Душа как таковая. Т.е. частная душа освещается, когда обращается к Душе, являющейся для Плотина одной из божественных ипостасей. [xi] Ян Опсомер убедительно показывает несостоятельность попыток тех толкователей Плотина, которые уверяют, что материя у него только источник зол, но сама не зло. Это действительно не подтверждается из текстов самого Плотина (см. Jan Opsomer. Some Problems with Plotinus’ Theory of Matter/Evil. An Ancient Debate Continued, in Quaestio, 7 (2007), 188-189) [xiii] Здесь и далее пер. Г. М. Прохорова по: Дионисий Ареопагит. Сочинения.   Максим Исповедник. Толкования . СПб .: Алетейя,   2002. С. 355. [xv] См. Stiglmayr J. (1895) «Del’ Neuplatoniker Proclus als Vorlage des sogen. Dionysius Areopagita in del’ Lehre vom Uebel», Historisches Jahrbuch, Bd. 16, s. 253−273; 721−748; Koch B. (1895) «Proklus als Quelle des pseudo-Dionysius Areopagita in del’ Lehre vom Basen», Philologus, Bd. 54, s. 438−454. [xvi] Eric D. Perl, Theophany. The Neoplatonic Philosophy of Dionysius the Areopagite. Albany: SUNY Press, 2007, p. 57. [xvii] Зло не присуще ни ангелам (DN IV.22, 724BC), ни даймонам-бесам (DN IV.23, 724C.725C), ни душам (т.е. душам людей) (DN IV.24, 725D.728A), ни неразумным животным (DN IV.25, 728B); ни природе в целом (DN IV.26, 728C), ни телам (DN IV.27, 728D), ни материи (DN IV.28, 729AB). В последнем пункте он солидаризируется с Проклом против Плотина, не называя, разумеется, ни того ни другого. [xviii] Eric D. Perl, Theophany. The Neoplatonic Philosophy of Dionysius the Areopagite. Albany: SUNY Press, 2007, p. 58. [xix] См. Steel. Introduction//Proclus: On the Existence of Evil, Eds. and tr. by J. Opsomer and C. Steel. (The Greek commentators on Aristotle, 50), London. 2003, p. 4.

http://bogoslov.ru/article/4205062

You brought us out from non-existence into being, and when we had fallen, you raised us up again, and left nothing undone until you had brought us up to heaven, and granted us the Kingdom that is to come. For all these things we give thanks to you, and to your only-begotten Son, and to your Holy Spirit; for all the ben­efits that we have received, both known and unknown, manifest and hidden. We thank you also for this liturgy which you have been pleased to accept from our hands, even though there stand around you thousands of archangels and tens of thousands of angels, the Cherubim and the Seraphim, six-winged and many-eyed, soaring aloft upon their wings, singing the triumphant hymn, shouting, proclaiming and saying: Holy, Holy, Holy, Lord of Hosts. Heaven and earth are full of your glory. Hosannah in the highest. Blessed is he who comes in the name of the Lord. Hosannah in the highest. (Liturgy of St. John Chrysostom) SEE ALSO: Christ; Contemporary Orthodox Theology; Deification; Holy Spirit; Holy Trinity; Incarnation (of the Logos); Logos Theology; Perichoresis; St. Dionysius the Areopagite; St. Gregory Palamas (1296–1359) REFERENCES AND SUGGESTED READINGS Bentley-Hart, D. (2003) The Beauty of the Infinite: The Aesthetics of Christian Faith. Grand Rapids, MI: Eerdmans. McGuckin, J. A. (1994) “Perceiving Light from Light in Light: The Trinitarian Theology of St. Gregory The Theologian,” Greek Orthodox Theological Review 39: 1–2, 7–32. McGuckin, J. A. (2008) The Orthodox Church: An Introduction to Its History, Theology and Spiritual Culture. Oxford: Wiley-Blackwell. Russell, N. (2004) The Doctrine of Deification in the Greek Patristic Tradition. Oxford: Oxford University Press. Staniloae, D. (1998) The Experience of God: Orthodox Dogmatic Theology Vol. 1: Revelation and the Knowledge of the Triune God. Brookline, MA: Holy Cross Orthodox Press. Читать далее Источник: The Encyclopedia of Eastern Orthodox Christianity/John Anthony McGuckin - Maldin : John Wiley; Sons Limited, 2012. - 862 p. Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-ency...

All this allows one to claim that the author of the Areopagitica possesses a well developed aesthetic sense and esteems aesthetic experience highly as one of the esential ways of ascending to the highest levels of metaphysical reality. In fact, in his theology, which is permeated by beauty, light, and aesthetic terminology and is organized according to the laws of rhetorical art, Dionysius presents to us one of the best examples of implicit aesthetics. It is not an accident, then, that it has become a foundation of many trends in medieval theology and aesthetics, both in the Western Christian world (Byzantium, medieval Russia) and in the West. The mystical luminous aesthetics of the liturgical action in the Orthodox lands, the symbolic mystique of the icons, the exegesis that is based on images and symbols, and even Western scholastic aesthetics in many respects mined the Areopagitica for ideas and aesthetic intuitions. Keywords: Dionysius the Areopagite, Patristics, Byzantine Aesthetics, Patristic symbolism, exegesis, aesthetics, light, beauty, symbol, fragrance (translated from the Russian by O.V.Bychkov) 74 Термин «умопостигаемый» у отцов Церкви отличается от того, что под ним понимаем мы сегодня. См. сноску 49. 76 В схолии к этому месту Максим дает прекрасную дефиницию благодати: «Полная благодать Духа есть мудрость, содержащая в себе по возможности, навыку и действию все ведения, которые приходятся на долю совершенных по Христу людей. Благодаря ей ум, оказавшись вне чувственных образов, соприкасается с лишенными всякой пестроты логосами тварных вещей и письменно запечатленных слов, сводя воедино божественные отпечатления (charakteras), которые в них, и объединяя их вокруг себя в полноту единого богоприличного зрака. Соответственно этой [полноте, ум] единообразно воспринимает и нераздельное ведение сущих, через которое и присуще проявляться сверкающему сиянию Истины» (Творения преподобного Максима Исповедника . Кн. 2. С. 261). 77 Г.У. фон Бальтазар связывал первый уровень (небесного, трансцендентного значения) с теорией Дионисия, а второй (ориентированный на индивидуальное восприятие души) – с учением Евагрия Понтийского .

http://azbyka.ru/otechnik/Dionisij_Areop...

Исх. 3, 14. 88 Ср. Ratschow C.H. Werden und Wirken. Eine Untersuchung des Wortes HAJAH als Beitrag zur Wirklichkeitserfassung des Alten Testamerits. Berlin, 1941; Imamichi Т. Die Notizen von der Metamorphose der klassischen Ethik bei den griechischen Kirchenvatern//SP V (TU 80). Berlin, 1962. S. 506–507. 89 Ср.: Albright W.F. From the Stone Age to Christianity. Monotheismand the Historical Process. Baltimore, 1940. P. 198. 90 Ioannis Damasceni De fide orthodoxa I, 9//PG 94. Col. 836 B. 91 Ioannis Damasceni De recta sententia I//PG 94. Col. 1424 B. 92 Gregorii Nazianzeni oratio XXXVIII, 7//PG 36. Col. 317 B. 93 Например, Pseudo-Cyrilli De Trinitate 11//PG 77. Col. 1145 B. 94 Thomae Aquinatis Summa Theologica I, qu. 13, a. 11.9 95 Gregorii Nysseni Dialogus de anima et resurrectione//PG 46. Col.85 A; cp. Procopii de Gaza Catena in Genesim I, 27//PG 87. Col. 128 D. 96 Augustini Confessiones I, 2, 3. 97 Thomae Aquinatis Summa Theologica I, qu. 8, a. 1. 98 Athanasii Alexandrini Oratio contra gentes, 3. 99 Gregorii Nysseni Catechesis magna, 32//PG 45. Col. 80 D. 100 Pseudo-Dionysii Areopagitae De divinis nominibus IV, 23//PG 3.Col. 724—725 101 Plotini Enneades I, 6, 31. 102 Anaximandri fragm. 9 Diels. 103 Pseudo-Dionysii Areopagitae De divinis nominibus V, 4//PG 3.Col. 817. 104 Thaletis fragm. 22 A Diels. 105 Targum Esther 1; Midras Tehilla 40; Beresith Rabba 68. 106 Pseudo-Dionysii Areopagitae Theologia Mystica IV//PG 3. Col.1040 D. 107 Пс. 103, 29–30. 108 II Пар. 6, 18. 109 Пс. 8, 5. 110 Об этом понятии см.: Лосев А.Ф. Античный космос и современная наука. М., 1927. С. 463–528. Обычно «чтойность» относится кобщим понятиям, но иногда Аристотель отождествляет ее с «наличным что». Поздней схоластике пришлось изобрести для конкретно-единичного термин «этость» («haecceitas»). 111 Ср. Лосев А.Ф. Античный космос… С. 450, прим. Rd " hrJ.Der okkulte Kraftbegriff im Altertum. (Philologus. Supplementband XVII,Hft 1). Leipzig, 1923. 112 Творения Василия Великого. Т. 1. СПб., 1911. С. 7. 113

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=767...

Photo: Wikimedia Commons.      For Christians, St. Paul’s words ring in the ears like a wake-up call, but on the day he delivered them, it may have seemed a failure, a seed dropped on rocky ground. One Parthenon historian remarks, “Intellectually sophisticated and with a keen eye for social pretensions, politically impotent, but honed to a ne edge by daily exercise in philosophical dialectic and oratorial tropes, the men of Athens whom St. Paul addressed in AD 54 must have been a formidable audience ... no city resisted Christianity as long or with such a sense of intellectual superiority.” Out of all those thousands of worshippers, philosophers and orators, the Apostle gathered only a handful of people who believed his words. Of these we know only two by name, St. Dionysius the Areopagite, who, tradition tells us, was a judge on the nine-member council of the Areopagus, and a woman named Damaris. Little did sophisticated Athens realize that within a few hundred years these vaguely heard and quickly dismissed words would bring her speculative philosophies tumbling to dust—and the golden spear of Athena supplanted by the life-giving Cross. From Road to Emmaus , Vol. 1, No. 2. Used with permission. Nun Nectaria (McLees) 11 июля 2013 г. Philip Sherrard, Greek scholar and translator, has made the observation that the European interest in Greek mythology and antiquities came at a time when Protestantism had rigidly suppressed the veneration of saints. Many of the educated northern Europeans transferred their affections to the heroic Greek gures, nding in them prototypes of the Protestant competitive spirit, an absorption that was reected in literature and art for the next three centuries. In 1682, an Englishman, George Wheler, saw the apse mosaic almost whole: “The Roof over the Altar and Quire added to the temple by the Greeks, hath the picture of the Holy Virgin on it, of Mosaic Work, left yet by the Turks; because, as They say, a certain Turk having shot a Musquet at it, his hand presently withered.”  (George Wheler,  A Journey Into Greece , London, 1682.)  Green, Peter,  The Parthenon , Newsweek Books, New York, 1973.

http://pravoslavie.ru/62749.html

   001   002     003    004    005    006    007    008    009    010