The monastic settlement on Iona was characterized by communal possession of property, as well as humility and compassion. The latter extended towards animals as well, in agreement with the Irish love for the Creation. As was the case with thousands of Orthodox saints such as St Guthlac of Crowland, St Symeon the New Theologian or St Seraphim of Sarov, St Columcille was at times seen to be radiating a divine, immaterial light. While at prayer the saint was seen surrounded by a heavenly light, descending and filling the entire church building. At other times St Columcille was seen with angels hovering about him, or with a column of light rising from his head. In Orthodox Christian theology, phenomena like these are ascribed to the uncreated energies of God, in which the saints through their exceeding holiness are allowed to participate. St Columcille also played a key role in the establishment of an independent Scottish kingdom, granted at the Irish assembly at Drumceat around 575. Until that time the Scottish king was under Irish suzerainty, since the south of Scotland was colonized by Irish settlers who founded the kingdom of Dalraida around 490. Columcille was a prolific writer of Gospel books and hymns, and also wrote the Cathach, the earliest Irish manuscript of note. Such was the saint’s versatility that he prevented a plan to expel the bards from Ireland and defended their traditional organisation. On Iona he passed into eternity on 9 June 597, afterwards to be celebrated as his feast day. Irish Saints: St Moluag Also born in the north of Ireland, around 530, was St Moluag. He first went to the monastery at Bangor, and in 562 he crossed the sea and founded a monastery on the Scottish island of Lismore. From there he made missionary journeys to Skye and the Outer Hebrides, and to the Great Glen to the east. He founded Christian settlements at Fort Augustus and Glen Urquhart on the shores of Loch Ness, and Rosemarkie on the Black Isle. St Moluag reposed in 592. His crozier, made of blackthorn and originally covered in copper, is still preserved on Lismore Island. Feast day: 25 June.

http://pravoslavie.ru/33743.html

Существует множество других свидетельств об англичанах в Византии. Известно, что английские солдаты понесли тяжелые потери, сражаясь за византийцев против норманнов при Дирраке (Дураццо) в 1081 году. Император Алексей пожаловал англичанам землю на берегу Никомидийского залива, чтобы они построили там укрепленный порт. Между 1101 и 1116 годами некий линкольнширец по имени Ульфрик возвратился в Англию из Константинополя, чтобы вербовать солдат в византийскую армию. Английские солдаты сражались также при обороне города от крестоносцев в 1204 году; современный французский писатель Робер Клер пишет, что у этих англичан были свои священники. Из бытовых свидетельств мы знаем, что в середине XIV века на рождественском пиру у императора потомки английских переселенцев пожелали приветствовать его на их собственном наречии. Что стало с этими англо-саксонскими поселениями после захвата Константинополя в 1453 году турками – неизвестно. По-видимому, те поселения, которые оказались под властью турок, объединились с греческими, а новоанглийская колония на северном побережье Черного моря слилась с русским народонаселением. Православные святые Британии и Ирландии, изображенные на иконе 66 Аван (Afan), Августин Кентербериийский (Augustine, †604), Адомнан (Adomnan), Адриан (Adrian, VI в.), Адриан Кентерберийский (Adrian of Canterbury, †709/710), Айдан (Aidan, †651), Албаний (Albanus, III в.), Альдгельм (Aldhelm, † ок. 700), Альфеге (Alphege, †1012), Асаф (Asaph, VII в.), Аустель (Austel), Беда Досточтимый (Beda Venerabilis, Беуно (Beuno, VI в.), Бирин (Birinus), Бранвал- Православные святые Британии и Ирландии ладер (Branwallader, VI в.), Брендан Мореплаватель (аб. Клонфертский; Brendan, 522-†575), Бригита Килдарская (Brigit, †525), Венедикт/ Бенедикт Нурсийский (Benedict of Nursia, 480-†ок. 550), Вонифатий/Бонифаций (Boniface of Crediton, 675-†754), Гильда 500-†ок. 570), Давид Уэльский (David, VI в.), Дениол (Deniol, †ок. 584), Дублитир (Dublitir), Дунстан (Dunstan, 909-†988), Иллтуд (†нач. VI в.), Кадок (Cadoc), Кедд (Cedd, VII в.), Келлан (Cellan of Peronne, VII в.), Кей (Kew), Киаран (Снагап of Clonmacnois, VI в.), Колман (Colman, VII в.), Колум мак Кримтайн (Colum mac Crimthain of Terryglass, VI в.), Колумбан (Columbanus, 543-†615), Колумкилле (Columcille, 521-†597), Комгалл (Comgall of Bangor, VII в.), Кутберт (Cutbert, 634-†687), Лаврентий (Laurence, †619), Маелруайн (Maelruain), Меллит (Mellitus, VII в.), Мохолд (Maughold, †498), Ниниан (Ninian, сер. V в.), Патрик/ Патрикий Ирландский (Patric/Patricius, 390-†461), Паулин (Paulinus, VII в.), Самсон (Samson), Трилло (Trillo, V в.), Фин(н)иан (Fin(n)ian of Clonard, 512-†ок. 545), Ферси (Fursey, VII в.), Феодор Тарсийский (Theodore of Tarse, †690), Эгберт (Egbert, VIII в.), Юст (Justus, VII в.).

http://azbyka.ru/otechnik/Zhitija_svjaty...

10. N 39. P. 186-204; Plummer Ch. A Tentative Catalogue of Irish Hagiography// Idem. Miscellanea hagiographica Hibernica. Brux., 1925. N 26-28, 103-122, 204, 231. (SH; 15); Kenney J. F. The Earliest Life of St. Columcille//The Catholic Historical Review. Wash., 1926. Vol. 11. P. 636-644; idem. Sources. P. 422-448; Simpson W. D. The Historical Saint Columba. Aberdeen, 1927. Edinb.; L., 19633; Ryan J. Irish Monasticism: Origins and Early Development. L.; N. Y., 1931; Hull V. Amra Choluim Chille//Zschr. f. celtische Philologie. 1960/1961. Bd. 28. S. 242-251; Bullough D. A. Columba, Adomnan and the Achievement of Iona//The Scottish Historical Review. 1964. Vol. 43. P. 111-130; 1965. Vol. 44. P. 17-33; Byrne F. J. The Ireland of St. Columba//Historical Studies. 1965. Vol. 5. P. 37-58; idem. Irish Kings and High-Kings. Dublin, 2004r; Hughes K. The Church in Early Irish Society. Ithaca (N. Y.), 1966; eadem. Early Christianity in Pictland// Eadem. Celtic Britain in the Early Middle Ages. Woodbridge, 1980. P. 38-52; Kelly F. A Poem in Praise of Columb Cille//Ériu. 1973. Vol. 24. P. 1-34; idem. Tiughraind Bhécáin//Ibid. 1975. Vol. 26. P. 66-98; Bannerman J. Studies in the History of Dalriada. Edinb., 1974; idem. The King " s Poet and the Inauguration of Alexander III//The Scottish Historical Review. 1989. Vol. 68. P. 120-149; idem. «Comarba Coluim Chille» and the Relics of Columba//The Innes Review. 1993. Vol. 44. N 1. P. 14-47; Picard J.-M. Une préfiguration du latin carolingien: La syntaxe de la «Vita Columbae» d " Adomnán, auteur irlandais du VIIe siècle//Romanobarbarica. R., 1981/1982. Vol. 6. P. 235-283; idem. The Purpose of Adomnán " s «Vita S. Columbae»//Peritia. Turnhout, 1982. Vol. 1. P. 160-177; idem. The Schaffhausen Adomnán - A Unique Witness to Hiberno-Latin//Ibid. P. 216-249; idem. Bede, Adomnán, and the Writing of History//Ibid. 1984. Vol. 3. P. 50-70; idem. The Metrical Prose of Adomnán " s «Vita Columbae»: An Unusual System//Irland und Europa: Die Kirche im Frühmittelalter/Hrsg.

http://pravenc.ru/text/1841806.html

All these and many other practices spread to a majority of the Irish monasteries of that time that joined the Culdee movement. Remarkably, the Culdees discouraged and even forbade the practices of “pilgrimage”, or “wandering for Christ” so characteristic of Celts—as well as moving from one monastery to another, sea voyages and settling abroad. The Culdees, on the contrary, preferred a settled communal (as opposed to nomadic) life within their monasteries and solitude, far from the world outside with its hustle and bustle (interestingly, this love for seclusion and retirement was always so typical of Celts). Communities of Culdees (commonly consisting of thirteen members, following the example of Christ and the apostles) usually settled in extremely remote places, resembling what we now call sketes; but they were in fact full-fledged monasteries.   St. Maelruain In time, Culdee communities with their sincerity and candid, open-hearted aspiration for holiness began to attract laypeople as well. Some groups of laypeople gradually started to form their own small communities. They were like villages, situated in wild, remote areas, and people lived there in piety together with their families, without being tonsured or veiled, practicing farming and manual work, and, most significantly, often praying and singing spiritual hymns. It can be said for certain that the Culdees became true spiritual successors of such great holy fathers as Columban, Columba (Columcille), Kevin, Comgall, and many other ancient saints, preserving and reviving their spirit of sanctity and ascetic traditions. They remind us of the Greek kollyvades of a much more recent era. Maelruain reposed in the Lord in 792, and after his repose was venerated as a saint. He had many disciples, among whom perhaps the most famous was St. Oengus, whom we mentioned above. Oengus honored and appreciated his beloved mentor and teacher so much that he called him “the great sun of the south plain of Meath”. The Culdee movement spread to most of Ireland, Scotland and even parts of England, but closer to the Norman Conquest it began to fade away, and a few generations after the Norman Invasion the last remaining communities of Culdees were dissolved. (The Roman Catholic Church, especially after the Anglo-Norman invasion of Ireland, brought with it a strict hierarchy to these Celtic lands, and in this new system there was no room for Celtic asceticism and the Celtic Church—unique in its way, with its lack of a strict hierarchy).

http://pravoslavie.ru/80709.html

Another affinity that the Irish shared with the Orthodox practice was its own form of the liturgy. Over the centuries the Orthodox Church has maintained a variety of liturgies, all of ancient origin, such as the liturgies of St John Chrysostom, St James the Apostle and St Basil the Great. Evidence of a pre-Roman liturgy of the Irish Church can be found in manuscripts such as the Antiphonary of Bangor , a collection of hymns and prayers dating from around 680. These texts radiate a Christian view of the world that echoes the Psalms in praise of God’s creation, as in the writings of the Church Fathers. All of creation is viewed as a vast whole, without the dualism of spirit and matter that would become the dominant post-Patristic medieval Western heterodox cosmology. It is pertinent to note that the metaphysical system expounded by the Irish philosopher John Scottus Eriugena (see further on) would also reflect this awareness of the unity of all creation. This reinforces our view that Irish Christianity was a holistic, Patristic faith. Irish missionary activity From their base in Ireland, missionaries spread out over Britain and continental Europe, proclaiming the Gospel, baptizing the people, and establishing places of worship and instruction. They often wandered about in groups of seven, or more often twelve, plus a leader, following the example of Christ and His twelve apostles. According to a 1966 study by Georges and Bernadette Cerbelaud-Salagnac, nearly 300 Irish missionaries went to Britain and the Continent. An even larger number set out from the monastery at Luxeuil (which was founded by St Columban in Belgium around 591) to the surrounding lands. The major figures in this enormous Irish missionary activity were St Columcille, who founded the monastery on Iona and evangelized the Scots and Picts; St Aidan, who founded the monastery on Lindisfarne and evangelized the Northumbrians; St Fridolin, who founded monasteries in France and Germany; St Fursey, who founded monasteries in East Anglia and Gaul; St Kilian, who did missionary work among the East Franks and the Thuringians, and suffered martyrdom; St Gall, the Enlightener of Switzerland; and St Columban, who founded monasteries in Belgium, Switzerland and Italy against fierce opposition. We will look at their lives further on in this essay.

http://pravoslavie.ru/52572.html

Преподобный Адомнан, игумен Ионский Ранние годы Преподобный Адомнан (Адамнан, Адам, Юнан/Adomnan, Adamnan, Eunan, Adam) родился около 625 г. в Ирландии. Приблизительным местом его рождения был городок Рафо (Raphoe) нынешнего графства Донегол в провинции Ольстер. Отца будущего святого звали Ронан, а мать носила имя Ронат. В юном возрасте он учился в одной из обителей, учрежденных на ирландской земле преподобным Колумбой (Columba, Columcille), основателем прославленного шотландского монастыря Иона (Iona), который приходился ему дальним родственником. Возможно, молодой прп. Адомнан также недолго обучался и преподавал в ирландском монастыре Дарроу (Durrow) графства Оффали. По мнению ученых, преподобный какое-то время возглавлял ирландский монастырь Скрин (Skreen) в графстве Слайго – место, на котором стояла эта обитель, первоначально называлось «Холм тюленей». Уже в молодом возрасте будущий светильник Ирландской Церкви прославился необыкновенной ученостью и святостью жизни. Он стал блестящим знатоком Священного Писания и богословских наук, превосходным учителем и талантливым писателем. Англиканский собор св. Адомнана в Рафо, гр. Донегол, Ирландия Служение на острове Иона и миссионерская деятельность в Шотландии Впоследствии прп. Адомнан переехал на остров Иону – великий ранний центр монашеской жизни и светоч христианства не только в Британии, но и всей Западной Европы того времени. Иона расположен к северо-западу от «материковой» Шотландии и относится к Внутренним Гебридам (theInner Hebrides). Административно Иона входит в округ Аргайл-энд-Бьют (ArgyllandBute). На первых порах прп. Адомнан подвизался на Ионе под духовным руководством святого игумена Сегене В 563-м г.прп. Колумба основал на этом маленьком островке монастырь, прославившийся святостью жизни своих насельников, высоким уровнем аскезы, культуры, учености и миссионерства на долгие века. На первых порах прп. Адомнан подвизался на Ионе под духовным руководством святого игумена Сегене (Segene; 5-й настоятель Ионы: 623–652), одним из преемников которого ему было суждено стать. Сегене знаменит тем, что именно при нем на территорию Англии были отправлены первые гаэльские миссионеры, вскормленные монашескими традициями древней Ирландии. Так, в 635-м г. в северное английское королевство Нортумбрию был отправлен свт. Айдан (Aidan), будущий основатель прославленного монастыря на острове Линдисфарн (Lindisfarne) и просветитель северных англов. Благодаря свт. Айдану Линдисфарн стал настоящим маяком христианской цивилизации и «кузницей святых», а его влияние распространилось на большую часть Англии и даже континентальную Европу.

http://pravoslavie.ru/134370.html

Существует множество других свидетельств об англичанах в Византии. Известно, что английские солдаты понесли тяжелые потери, сражаясь за византийцев против норманнов при Дирраке (Дураццо) в 1081 году. Император Алексей пожаловал англичанам землю на берегу Никомидийского залива, чтобы они построили там укрепленный порт. Между 1101 и 1116 годами некий линкольнширец по имени Ульфрик возвратился в Англию из Константинополя, чтобы вербовать солдат в византийскую армию. Английские солдаты сражались также при обороне города от крестоносцев в 1204 году; современный французский писатель Робер Клер пишет, что у этих англичан были свои священники. Из бытовых свидетельств мы знаем, что в середине XIV века на рождественском пиру у императора потомки английских переселенцев пожелали приветствовать его на их собственном наречии. Что стало с этими англо-саксонскими поселениями после захвата Константинополя в 1453 году турками — неизвестно. По-видимому, те поселения, которые оказались под властью турок, объединились с греческими, а новоанглийская колония на северном побережье Черного моря слилась с русским народонаселением. Православные святые Британии и Ирландии, изображенные на иконе 66 Аван (Afan), Августин Кентербериийский (Augustine, †604), Адомнан (Adomnan), Адриан (Adrian, VI в.), Адриан Кентерберийский (Adrian of Canterbury, †709/710), Айдан (Aidan, †651), Албаний (Alba­nus, III в.), Альдгельм (Aldhelm, † ок. 700), Альфеге (Alphege, †1012), Асаф (Asaph, VII в.), Аустель (Austel), Беда Досточтимый (Beda Venerabilis, Беуно (Beuno, VI в.), Бирин (Birinus), Бранвал- Православные святые Британии и Ирландии ладер (Branwallader, VI в.), Брендан Мореплаватель (аб. Клонфертский; Brendan, 522–†575), Бригита Килдарская (Brigit, †525), Венедикт/Бенедикт Нурсийский (Benedict of Nursia, 480–†ок. 550), Вонифатий/Бонифаций (Boniface of Crediton, 675–†754), Гильда 500–†ок. 570), Давид Уэльский (David, VI в.), Дениол (Deniol, †ок. 584), Дублитир (Dublitir), Дунстан (Dun­stan, 909–†988), Иллтуд (†нач. VI в.), Кадок (Cadoc), Кедд (Cedd, VII в.), Келлан (Cellan of Peronne, VII в.), Кей (Kew), Киаран (Снагап of Clonmacnois, VI в.), Колман (Colman, VII в.), Колум мак Кримтайн (Colum mac Crimthain of Terryglass, VI в.), Колумбан (Columbanus, 543–†615), Колумкилле (Columcille, 521–†597), Комгалл (Com­gall of Bangor, VII в.), Кутберт (Cutbert, 634–†687), Лаврентий (Lau­rence, †619), Маелруайн (Maelruain), Меллит (Mellitus, VII в.), Мохолд (Maughold, †498), Ниниан (Ninian, сер. V в.), Пат­рик/Патрикий Ирландский (Patric/Pat­ri­cius, 390–†461), Паулин (Paulinus, VII в.), Самсон (Samson), Трил­­­ло (Trillo, V в.), Фин(н)иан (Fin(n)ian of Clo­nard, 512–†ок. 545), Ферси (Fursey, VII в.), Феодор Тарсийский (Theodore of Tarse, †690), Эгберт (Egbert, VIII в.), Юст (Justus, VII в.). Саксонская церковь — древнейшая деревянная церковь в мире. Эссекс, ок. 800 г.

http://pravmir.ru/paterik-novokanoniziro...

на 77-м году жизни. Его останки перенесли в Даунпатрик и похоронили с мощами святых Патрикия и Бригиты, к-рые вместе с К. почитаются как покровители Ирландии. Католический собор св. Колукмбы в г. Обан (Шотландия). 1932-1953 гг. Архит. Дж. Скотт Католический собор св. Колукмбы в г. Обан (Шотландия). 1932-1953 гг. Архит. Дж. Скотт Память К. указана под 9 июня во мн. шотл. календарях XIII-XVI вв. Оффиций в день памяти святого с 9 чтениями, основанными на сочинении Адомнана, содержится в Абердинском бревиарии (праздник имеет статус «двойного») (Breviarium Aberdonense: Pars Hyemalis. Edinb., 1509. Fol. 102v - 104v). Песнопения оффиция лишь частично совпадают с теми, к-рые приведены в Инчколмском антифонарии. Возможно, составитель бревиария Абердинский еп. Уильям Элфинстон получил тексты молитв и песнопений в честь К. из аббатства Иона, где оффиций святому мог быть составлен вскоре после основания бенедиктинского монастыря (1203); авторы гимнов, включенных в бревиарий, скорее всего были знакомы со среднеирландским Житием К. ( Macquarrie. 2000). Начало почитания К. на континенте связано с деятельностью ирландцев, переселившихся в гос-во франков. Поминовение святого указано в календаре св. Виллиброрда († 739), составленном до 717 г., вероятно в Ирландии (sancti Columcillae - The Calendar of St. Willibrord from MS. Paris. Lat. 10837/Ed. H. A. Wilson. L., 1918. P. 8; см.: Picard. 1998. P. 2-4). Память К. значится в некоторых франкских календарях эпохи Каролингов (Die karolingische Reichskalender und seine Überlieferung bis ins 12. Jh./Hrsg. A. Borst. Hannover, 2001. Bd. 2. S. 972-973. (MGH. Libri Memoriales; 2)), а также в календарях и литаниях X-XII вв., в основном из Германии и Зап. Франции. Под 9 июня поминовение святого указано в Мартирологе Узуарда (3-я четв. IX в.) (Le Martyrologe d " Usuard: Texte et commentaire/Éd. J. Dubois. Brux., 1965. P. 101, 244) и в поздней редакции Мартиролога Адона Вьеннского (Le Martyrologe d " Adon: Ses deux familles, ses trois recensions/Éd.

http://pravenc.ru/text/1841806.html

J. Dubois, G. Renaud. P., 1984. P. 189). В Мартирологе Ноткера Заики (90-е гг. IX в.) приведено пространное сказание о К., основанное на сочинении Адомнана. Согласно Ноткеру, К., «известный среди своих соотечественников как Колумбкилли», основал множество церквей и мон-рей, прославился строгой аскезой и даром чудотворений, поэтому его можно называть величайшим святым после апостолов и св. Мартина Турского. В сказании утверждается, что К. из множества своих учеников выделял св. Комгалла, буд. наставника св. Колумбана; св. Галл , основатель аббатства Санкт-Галлен, где жил Ноткер, учился у Колумбана, поэтому между К. и монахами Санкт-Галлена существовало духовное преемство (PL. 131. Col. 1101-1103; см.: Picard. 1998. P. 9). Почитание К. в Санкт-Галлене было связано с тем, что в IX-X вв. среди насельников аббатства были ирландцы; в монастыре хранились реликвии святого ( St ü ckelberg E. A. Geschichte der Reliquien in der Schweiz. Basel, 1908. Bd. 2. S. 3, 6; Picard. 1998. P. 10-12, 14-16). Память К. включена в Римский Мартиролог. В календарях Римско-католической Церкви для Ирландии и Шотландии под 9 июня указано празднование в честь К. (festum), в календаре для Англии - простое поминовение (memoria). Ист.: BHL, N 1884-1891; CPL, N 1131-1135; Adomnani Vita Columbae//Adomnan " s Life of Columba/Ed. A. O. Anderson, M. O. Anderson. Edinb.; L., 1961; The Life of St. Columba, Founder of Hy, Written by Adamnan/Ed. W. Reeves. Dublin, 1857; Adomn á n of Iona. Life of St. Columba/Transl. R. Sharpe. L., 1995; The Bodleian Amra Choluimb Chille/Ed. W. Stokes//Revue celtique. 1899. T. 20. P. 30-55, 132-183, 248-289, 400-437; Nova Legenda Anglie/Ed. C. Horstman. Oxf., 1901. Vol. 1. P. 198-206; Betha Colaim Chille: Life of Columcille, Compiled by Manus O " Donnell in 1532/Ed. A. O " Kelleher, G. Schoepperle. Chicago, 1918; Triadis thaumaturgae seu divorum Patricii, Columbae et Brigidae... acta. Lovanii, 1647. P. 317-514; Iona: The Earliest Poetry of a Celtic Monastery/Transl. T. O. Clancy, G.

http://pravenc.ru/text/1841806.html

Tweet Нравится Four Saints of Aberdeenshire: Sts. Machar, Drostan, Nathalan and Fergus Dmitry Lapa All Saints of Scotland      Scotland forms the northernmost part of the island of Great Britain. It also has some 800 offshore isles, especially to the west, which are divided into several groups: the Hebrides, Orkney, and the Shetlands. Scotland is considerably more sparsely populated than England, and the spirit of its past still can clearly be found in parts of it. Scotland is dominated by the Highlands in the north and the Lowlands in the south. It has many picturesque mountains, numerous lochs (lakes), glens (narrow mountain valleys), heaths and medieval castles. It has a very indented coastline; in general the Scottish landscape can be characterized as austere (even ascetic) and beautiful at the same time. From about 500 BC, the territory of Scotland was populated by the Celtic tribe of the Picts. It formed the pagan kingdom of Pictland which was situated mainly between the Firth of Forth and the Firth of Clyde (this part of Scotland was often called Caledonia, from the word ‘Celt’). From the fifth century AD on, western Scotland was colonized by a Celtic people called the Scots. They came from northern Ireland and founded the kingdom of Dalriada. Though originally small, Dalriada finally came to control the whole territory, giving their name to it, and the unified kingdom of Scotland was eventually established in the eleventh century. Christ and the Saints of Scotland We do not know when Orthodoxy first came to Scottish soil. The first recorded evangelizer of the southern Picts is the Romano-British St. Ninian, who founded his main monastery in southwest Scotland at Whithorn. This was the area where the future St. Patrick, the Romano-British evangelizer of northern Ireland was born. Then there was St. Kentigern Mungo (Mungo meaning “the beloved”, who preached in the Strathclyde region, founded Glasgow and established the Church in Cumbria in what is now northwest England. But the most fruitful and centralized mission in Scotland came by St. Columba (called locally Columcille ), who sailed with his twelve disciples to the isle of Iona in the Inner Hebrides in 563 and founded his famous monastery. From there, through St. Columba himself, his immediate disciples and the disciples of his disciples, Orthodoxy spread all over Scotland and even far beyond.

http://pravoslavie.ru/99531.html

  001     002