Библия. Книги Священного Писания Ветхого и Нового завета в русском переводе с параллельными местами и приложениями. М., 2006. 2 . Библия. Книги Священного Писания Ветхого и Нового завета на церковно-славянском языке с параллельными местами. М., 1993. 3 . 1.0. Библиология//CD Электронная христианская библиотека. The Learning Alliance, б.г. 2. Конфессиональные источники и материалы 4 . Библейский Комментарий Адвентистов Седьмого Дня на послания ап. Павла 1, 2 Фессалоникийцам, 1, 2. Тимофею, Титу, Филимону и Евреям. Т. 9. Washington, 2002. 5 . В начале было Слово… основы вероучения христиан-адвентистов седьмого дня. Заокский, 1993. 6 . Гольдштейн К. Евангелие, 1844 год и суд. Пособие по изучению Библии. 3 квартал 2006 г. Заокский, 2006. 7 . Краткая история адвентистского движения//Ранние произведения Елены Уайт. Калининград, б.г. 8 . Максвелл С.Артур. Христос и день грядущий. Пособие к изучению книги откровения. California, 1967. 9 . Манселл Дональд E., Когда Бог ясно покажет каменные скрижали?//http://godmercy.narod.ru/index.htm 10 . Мусвоси Д. Отличительные доктрины нашей веры. Пособие по изучению Библии. 3 квартал 2001 г. Заокский, 2001. 11 . Найт Д. Иной взгляд на Вавилон. Возможно ли сотрудничество с другими христианами//Пастырь добрый. Журнал для священнослужителей [Заокский].– 2002. – 5. 12 . Осгуд С. Девитт. Приготовление к позднему дождю Святого Духа. Тула, 1995. 13 . Очерки жизни Е.Уайт//http://www.maranatha.org.ua/lib/ 14 . Паулин Д. Что говорит Библия о последнем времени. Заокский, 1999. 15 . Пфандал Г. Книга пророка Даниила. Пособие по изучению Библии. 4 квартал 2004 г. Заокский, 2004. 16 . Принципы 17 . Семинар по откровению (повышенный курс после обычных библейских курсов)/Ред. А.А.Дымань. Калининград, 1994. 18 . Уайт. Е. Великая борьба. Заокский, 1993. 19 . Уайт Е. Духовные дары. Т. 1.//Ранние произведения Елены Уайт. Калининград, б.г. 20 . Уайт Е. История спасения. Заокский, 1996. 21 . Уайт Е. Патриархи и пророки. Заокский, 1994. 22 . Финли М. Пророчества исполняются.

http://azbyka.ru/otechnik/sekty/eshatolo...

96 Ник. Лет. 7, 284–288. Тогда же некоторые из казанских новокрещенцев отосланы были в новгородские монастыри, с тем, чтобы игумены, снабдив их одеждой, пищей и дворами, смотрели за их верностью христианским обязанностям. Грам. в Новгор. от 11 Февр. 1556 г. в Ж. М. Н. Просв. 1844 г. 99 Письмо в Продол древ. Вивл. 5, 211. В конце сказано, что список списан с собственноручного царского письма. 100 Ркп. житие Гурия и Варсонуфия о Варсонуфии: «бе бо навык писанию срацинску и Моамефова скверная предания добре ведый и языки многими умеяше глаголати» (вероятно, кроме татарского, узнал в Крыму греческий) «и стязаяся с неверными и укоряя их и препирая и ко крещению приводя». 103 Повествование о чудесах Казанской иконы, нап. м. Гермогеном в 1594 г., у Востокова в Опис. муз. 706. 524. 104 См. в Журн. Министр. Народ. Просвещ. 1842 г. об астраханской епархии. Степ. кн. 2, 207. Никон. Лет. 7, 229–250. В 1. т. Ист. Акт. 184. жалов. грам. Астрах. Троицк. мон. 1574 г., где говорится, что в Обители 25 братий, 20 детей и несколько слуг. 105 Христианство между черкесами насаждено было во времена Юстиниана, а частью и ранее. Рубруквис в XIII в. видел на Кавказе христиан-туземцев (Библ. иностр. писат. о России стр. 149). 106 Comment. р. 68 cd: Siarcs. Барбаро в 1450 г., Интериано в 1502 г. говорили, что черкесы исповедуют греческую веру, или, по выражению последнего, имеют священников греческого исповедания (Библ. Иностр. писат. о Рос. 56, 149). Об остатках памятников христианства на северной стороне Кавказа, – Кавказ, 1847 г. 41. 107 Летоп. у Карамз. 8. пр. 416. Крещены – сын князя Сибока (пр. 76), Кудадек-Александр и сын кн. Темрюка Султанук-Михаил, оставшиеся у царя для воспитания, сам князь Тутарик-Иван. См. о кн. Черкасских Родосл. Сборник. кн. Долгорукова, кн. 4, стр. 32. 40. Пять князей черкесских, оставшихся при Иоанне в России, стали родоначальниками князей Черкасских (Ист. Акт. 2; 46, 52, 62; 4; 292, 359, 158–329). 108 Лет. Архив. 340. 349. «Приехал с Дону (сент. 1559) кн. Дм. Ив. Вишневецкий, а с ним Чюрак мурза черкасской, и бил челом от всех Черкас, чтоб их Государь пожаловал, дал бы им воеводу своего в Черкасы и велел бы их крестить всех.... Отпустил царь (в феврале 1560 г.) в Черкасы воеводу своего кн. Д. Вишневецкаго, и с ним князей черкасских кн. Ивана Биашика да кн. Василья Сибока с братьею, и попов крестьянских; и велел их крестити по их обещанью... По челобитью кабардинских князей и по неправдам Шевкаловым, отпустил воеводу Ив. Сем. Черемисинова с товарищи на Шевкал и Тюмень, и с Иваном отпустил попы крестьянские крестити кабардинских Черкас». След., отправлены две миссии священников: одна – при Вишневецком, другая – при Черемисинове.

http://azbyka.ru/otechnik/Filaret_Cherni...

7.9; " Abot R. Nat. 8A; cf. Justinian Codex 9.20, 29). 5317 See, e.g., OGIS 674=IGRR I 1183; McGinn, «Taxation»; Lewis, Life, 141, 145, 171–72. Pay varied according to appearance and skill (e.g., CIL 4.1679). 5320 Cf. Diogenes Ep. 44; Diogenes Laertius 6.2.61, 66; Musonius Rufus frg. 12; Artemidorus Onir. 1.78; Sallust Cati1. 14.6; Livy 23.18.12; Aulus Gellius 9.5.8. Some philosophers did not regard it as an ethical matter (Diogenes Laertius 2.69, 74; Sextus Empiricus Pyr. 3.201). 5324 E.g., Plutarch Bride 42, 46, Mor. 144B, EF; Dio Cassius 77.16.5; Apuleius Metam. 6.22; Athenaeus Deipn. 4.167e. For the gender-based double standard, see, e.g., Euripides Pirithous frg. 1–13; Justinian Codex 9.1; but cf. also Isocrates Nic. 40, Or. 3.35; Diogenes Laertius 8.1.21. Only a few philosophers did not condemn all adultery (Diogenes Laertius 2.99). 5325 Probably with rhetorical overstatement, Seneca Benef. 1.9.4; 3.16.3; Dia1. 12.16.3; Juvenal Sat. 4.1–20. On actual conditions, see Richlin, «Adultery.» 5326 E.g., Euripides Hipp. 403–418; Horace Sat 1.2.38, 49, 64–100; Ep. 1.2.25–26; Carm. 1.15.19–20; Juvenal Sat. 6.231–241; Epictetus Diatr. 2.4; 2.10.18; 2.18.15; Alexander 3 in Plutarch S.K., Mor. 179E; Cornelius Nepos 15 (Epaminondas), 5.5. 5327 Artemidorus Onir. 3.11; Sib. Or. 1.178; 3.38,204; 5.430; Ps.-Phoc. 3; cf. Epictetus Diatr. 3.3.12. 5328 E.g., Sallust Cati1. 25.3–4; Ps.-Cicero Invective against Sallust 5.15–6.16; Appian R.H. 7.9.56; Martial Epigr. 2.47,49; 3.26.6; 6.45.4; 6.91; 9.2. 5330 Cf. Jos. Asen. 21:1, although definite cases of temporary premarital cohabitation are known (see Ilan, «Cohabitation»). 5333 Also Ps 154:14 ; m. «Abot 3:2; »Abot R. Nat. 26, 29A; 32, §68B; p. Hag. 2:1, §9; 2:2, §5; Ta c an. 3:11, §4. See especially the Essenes (cf., e.g., CD 11.4; Josephus War 2.128,132–133; Philo Good Person 76,81–82). 5334 Also Let. Aris. 130; m. «Abot 1:6–7; 2:9; Sipre Deut. 286.11.4; »Abot R. Nat. 16, §36B; Ps.-Phoc. 134; 1Cor 15:33 ). For the warning in Greco-Roman tradition, see, e.g., Gnomologium vaticanum 460 in Malherbe, Exhortation, 110; Crates Ep.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

8324 Probably the direct source for most Jewish teachings on love of neighbor (Barrett, John, 452). 8325 Cf. Hillel " s exhortation to love humanity in m. " Abot 1:12; others in T. Iss. 7(text B); cf. rabbinic examples in Dutheil, «Aimeras.» Despite the ethnic perspective of Jubilees, love of neighbors appears to cross ethnic lines at least among nations descended from Abraham in Jub. 20:2; 36:4. Boer, Morality, 62–72, argues (against some) that Greek sources reveal little evidence of universal love of neighbor. 8326 One Tannaitic tradition may harmonize these emphases: love him if he acts like your people ( " Abot R. Nat. 16 A). 8327 E.g., CD 6.20–21 (though also advising help of strangers); cf. 1QS 8.4, 13; 9.21–22. Boismard, «Epistle,» 159, also notes this characteristic of community cohesion in Josephus (Josephus War2.119) and Philo (in Eusebius Praep. ev. 8.11.2). 8328 Flusser, Judaism, 27–28, contrasting the Scrolls and early Christianity. Flusser (p. 483) sees the Essene doctrine as a reaction against the trend toward love of humanity attested in later rabbinic sources. 8329 Cf., e.g., Menander Rhetor 2.3,384.23–25, which advocates both internal community cohesion and like treatment of strangers. 8330 Kelber, «Metaphysics,» 152–53. His claim that the Gospel is anti-Jewish is addressed in our introduction, ch. 5, under «The Jews,» pp. 214–28. 8333 Less relevant are 9:30; 16:30; this is a matter of Johannine style, though often significant (fourteen times in 1 John, including 1 John 2:3–5; 3:10,16; 4:2,9–10 ); in 1 John it is often a criterion by which believers may test themselves (1 John 2:3, 5; 3:19, 24; 4:13, 17; 5:2; cf. 3:10). 8334 Xenophon Mem. 1.2.3; Quintilian 1.2.26; Philostratus Vit. Apol1. 5.21; Josephus Life 11; Kirschner, «Imitatio»; for an extreme example, see Seneca Controv. 9.3.12–13. Rabbis» behavior might even function as legal precedent (t. Piska 2:15–16; Sipre Deut. 221.1.1; p. B. Mesfa 2:11, §1; Nid. 1:4, §2; Sanh. 7:2, §4; Yebam. 4:11, §8), and in an entertaining illustration one later rabbi hid under his master " s bed to learn from his private ways (b. Ber. 62a).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

10526 See also Byrne, «Faith»; Talbert, John, 250; cf. 1Pet 1:8 . Faith here refers to faith in the resurrection (20:25, 27, 29; Hoskyns, Gospel, 540). 10527 The need to understand Scripture after the resurrection also fits the gospel tradition in Luke 24:25–27, 32,44–47 (Beasley-Murray, John, 373). 10528 Westcott, John, 290, favors Ps 16:10 , but no clues allow us to narrow down the range of possible verses. John 2could refer to Ps 69in John 2:17 , but that is likely only if the entire psalm is in view. 10529 See, e.g., Sipre Deut. 306.28.3; 329.2.1; b. Pesah. 68a; Sanh. 90b; Gen. Rab. 20:10. 10530 A frequent rabbinic interpretive method, e.g., Mek. Nez. 10.15–16,26,38; 17.17; Pisha 5.103; b. Ber. 9a; 35a; B. Qam. 25b; Git. 49a; Ker. 5a; Qidd. 15a; 35b; Menah. 76a; Naz. 48a; Nid. 22b-23a; Roš Haš. 3b; 34a; Sanh. 40b; 51b; 52a; Sabb. 64a; Tem. 16a; Zebah. 18a; 49b-50b; Exod. Rab. 1:20; cf. CD 7.15–20; Chernick, «Application.» 10531 Typical in Jewish sources (e.g., t. c Ed. 3:4; Sipre Num. 1.4.1; see much fuller documentation in comment on 7:23). 10532 Throughout this Gospel, δε usually stands for divine necessity (e.g., 3:14, 30; 10:16). 10533 E.g., Euripides Medea 928; Diodorus Siculus 17.37.3; Dionysius of Halicarnassus R.A. 7.67.2; 8.39.1; losephus Ant. 4.320. 10534 Their going out in 20may be simply «to them» (cf. 7:50) rather than to their homes (NRSV; NASB); in 20they are all together. 10535 Cf. Schneiders, «Encounter,» who argues that lohn presents Mary as the official witness of the resurrection, symbolic for the Johannine community (though her allusions to Song of Songs may be more dubious). 10536 Okure, «Commission.» Mary " s testimony may or may not (cf. Maccini, Testimony, 240–52) teach specifically about women " s testimony, but it prefigures Christian testimony in general, which implies the participation of women in that witness. 10537 Sanders, Figure, 280. 10538 Dio Cassius 58.4.5–6; 63.11.2–12.1. Josephus cites Jews» willingness to die for the law (Ag. Ap. 1.42–43).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

1069 б –1070 а Буквальный перевод 1070 аб 277 2 CD претык. и испр. 1-е 278 2 AB Буквальный перевод 1072 б –1073 а Заимствовано с незначительным сокращением 1073 б –1074 а 279 1 BCD Буквальный перевод 1074 а –1075 а 279 1 DE 2 A 1075 аб 279 2 BC 279 2 DE 280 1 AB Заимствовано с распространением и переделками 1077 б –1078 а Буквальный перевод 1079 а –1080 а 278 1 E 2 A 1080 аб 1080 б –1081 а 280 1 C 2 A 1081 аб 1081 б –1082 а Буквальный перевод Таким образом, трактат «Камня веры» о наказании еретиков представляет собою весьма близкое и большею частию буквальное воспроизведение Disputationes Беллярмина. Некоторая самостоятельность обнаружена автором только в полемическом отделе трактата: именно – возражения 3-е (стр. 1073 а ) и 4-е (1073 аб ) первой главы, 6–9 (1076 аб ) и 13–16 (1078 а –1079 б ) второй и ответы на них не имеют для себя параллельных мест в творении Беллярмина. Что же касается до влияния католического на воззрения Яворского, то оно ясно выразилось в усвоении им основной мысли трактата – о законности смертной казни еретиков. Но как ни настойчиво проводится она в Disputationes и в «Камне веры», тем не менее остается мало доказанною и недостаточно обоснованною в том и другом произведении. Так, доказательства из св. Писания, приводимые Беллярмином и Яворским в ее пользу, нельзя признать твердыми и бесспорными. В частности – цитаты из Ветхого Завета говорят о наказании идолопоклонников и ложных пророков, притом по непосредственному повелению Божию, что не может быть приложимо к еретикам церкви христианской. Новозаветные свидетельства приводятся троякого рода: один ( Мф.18:17 ; Ин.2:15 ; Рим.13:4 ; 2Тим.2:16–17 ; 1Кор.5:5 ; 1Тим.1:20 ), если и могут быть относимы к еретикам, то доказывают меньше того, что хочет доказать «Камень веры», т. е. утверждают, что еретиков должно удалять из общества верующих, или предавать каким-либо исправительным наказаниям, но не содержат мысли, что еретиков следует казнить смертию; другие ( Деян.5:1–10; 13:8–11 ) говорят о чрезвычайных действиях св. Апостолов, совершавшихся по вдохновению от Духа Св., и не могут быть рассматриваемы, как правила и законы, по которым бы церковь могла определять свои отношения к еретикам; третьи, ( Мф.7:15 ; Деян.20:29 ; Ин.10:1 ) только отчасти и только при поверхностном, чисто формальном, их понимании, могут благоприятствовать мысли «Камня веры», так как аналогия между разбойниками и волками с одной стороны, и еретиками с другой – едва ли может быть проведена в отношении к наказанию еретиков.

http://azbyka.ru/otechnik/Ioann_Morev/ka...

4658 E.g., p. Ta c an. 4:5, §13, which may compare the amount of bird offerings to mikvaot but attributes Jerusalem " s destruction to fornication. 4659 E.g., lQpHab 9.6–7; T. Levi 15:1; T. Mos. 5:4; 6:8–9; see Keener, Matthew, 561, 613. Apocalyptic texts frequently critique the priesthood (see Freyne, Galilee, 187–89). 4662 Witherington, Christology, 115, comparing Neh 13:4–9,12–13. See also Evans, «Action,» opposing Sanders " s view, below. Borg, Conflict, 163–99, emphasizes Jesus» opposition to his contemporaries» understanding of holiness. 4664 Sanders, Jesus and Judaism, 65, cites Mai 3:3; Pss. So1. 8; CD 5.6–8. He doubts that the temple system as a whole was corrupt (Judaism, 90–91), but the complaints are multiply attested in various streams of early Jewish tradition (cf. Josephus Ant. 20.181, 206; lQpHab. 9.4–5; Τ Levi 14:1; 2 Bar. 10:18; t. Menah. 13.21 in Avigad, Discovering, 130; cf. Stauffer, Jesus, 67). 4665 Sanders, Jesus and Judaism, 68. Qumranites applied requirements for ritual purity of the sanctuary even to Eden (4Q265 frg. 7,2.11–17). 4668 A coin from 132 C.E., during the Bar Kokhba revolt, indicates the hope for a restored temple after 70 (Carmon, Inscriptions, 81, 178, §§178–179), as do many texts (e.g., 2 Bar. 4:3; 32:4; t. Roš Haš. 2:9; Šabb. 1:13; p. Ber. 1:5, §5; Gen. Rab. 65:23; Num. Rab. 14:8; 15:10; Lam. Rab. proem 33), and probable indications in the sixth-century Beth Alpha mosaic (Dequeker, «Zodiaque»); cf. also the plea for Jerusalem " s rebuilding in the fourteenth benediction of the Amidah (Oesterley, Liturgy, 65) and surrogate temple features in synagogues (e.g., Friedman, «Features»). Worship probably continued on the site of the temple until 135 (Clark, «Worship»). 4669 E.g., 1 En. 90:28–29; Tob 13:10; 14:5; Sib. Or. 3.657–660,702,772–774. The Aramaic may diverge from the Ethiopie of 1 En. 91:13, but the reconstruction of the Aramaic is problematic, so 1 En. 91probably also refers to the future temple. 4670 11QT cols. 30–45; 4Q174, 3.2; 4Q509, 4.2, 12; 4Q511 frg. 35, line 3; notes in Maier, Scroll 98–116; Yadin, «Scroll,» 41; Lincoln, Paradise, 149; Broshi, «Dimensions.»

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

5783 Second-century rabbis also expected at least some children to study Torah under a teacher on Friday evenings (Safrai, «Education,» 954, cites m. Šabb. 1:3; t. Šabb. 1:12). 5784 In rabbinic tradition, joy became a central characteristic of celebrating the Sabbath (Gen. Rab. 100:7). 5785 E.g., t. Ketub. 1:1; b. Šabb. 12b; see further Westerholm and Evans, «Sabbath,» 1031–32. 5786 One could also kill a threatening animal (p. Šabb. 14:1, §2); other peoples had also observed holy days that disallowed offensive warfare (e.g., Xenophon Hel1. 6.4.16; Thucydides 5.54.2–4; 5.75.5; 5.82.2–3; 8.9.1; Ovid Fasti 3.811–812). 5787 M. Pesah. 6(Akiba); t. Pisha 5:1; with regard to warfare, Josephus Life 159, 161. The later practice of a Sabbath goy (e.g., Deut. Rab. 1:21; for sheep tending, t. Seb. 2:20; p. Seb. 3:3,34c) would not have been viewed favorably (CD 11.2; m. Šabb. 16:8; t. Šabb. 13:9; cf. Exod 20:10; Deut 5:14 ). 5788 Sanders, Jesus to Mishnah, 13; cf. Falk, Jesus, 149, on t. Šabb. 17:14; see further, e.g., m. Yoma 8:6; t. Šabb. 12:12–13; p. c Erub. 10:11; Ma c as. S. 2:1, §4; Šabb. 6:3; further discussion in Keener, Matthew, 357–58. Later rabbis preferred death to Sabbath violation if to pagans the latter would imply apostasy (b. Sanh. 74b). 5789 Jesus» argument supports rather than undermines the Sabbath; see Bacchiocchi, « John 5:17 .» 5790 Vermes, Religion, 13. 5791 See, e.g., Apos. Con. 7.36.1–7 (OTP 2:682–83); CP/3:16, §457d. 5792 E.g., Exod. Rab. 30(recounting a purportedly late-first- or, at the latest, early-second-century C.E. episode, but the tradition is probably later); cf. b. Ta c an. 27b. 5793 For a teacher meeting again with a would-be disciple, cf. Diogenes Laertius 6.2.36. On changing onés lifestyle as a prerequisite for a healing that one complains one has never received, see Philostratus Vit. Apol1. 1.9, though it may reflect dependence on John " s story line. 5794 Brown, John, 1:208. 5795 That he went to offer a sin offering for the sin from which his malady stemmed is unlikely; if he acknowledged that sin before Jesus» reproof (5:14), he probably would have made the offering long before, despite his condition.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

6654 Cf. Pilch, «Lying,» 128. 6655 E.g., Thucydides 3.61.1. Circumstances, however, varied, so that sometimes one should open a speech with self-praise, sometimes with accusing opponents, and sometimes with praise of the jury (Dionysius of Halicarnassus Lysias 17). 6656 Normally the prosecutor would speak first, so the accused would be able to respond to the charges specifically (e.g., Cicero Quinct. 2.9; 9.33; Terence Eunuch 10–13; Chariton 5.4.9; Apuleius Metam. 10.7; t. Sanh. 6:3; Acts 24:2–8; cf. a legal exception in t. Sanh. 7:2). But the prosecutor offered entire speeches, not the trading of charges and countercharges found here (though even court transcripts were at best summaries, e.g., P.Oxy. 37; 237.7.19–29; P.Ry1. 75.1–12; P.Strassb. 22.10–24; P.Thead. 15; P. Bour. 20). 6657 Deut 17:6; 19:15 ; 11QT 61.6–7; 64.8; CD 9.3–4,17–23; Josephus Ant. 4.219; T.Ab. 13:8A; see Daube, «Witnesses»; and further citations under the introductory comment to John 5:31–47 . Cf. Rabinovitch, «Parallels,» though he may minimize too much the difference between Qumran and rabbinic approaches. 6658 E.g., Josephus Ant. 4.219; Life 256. 6659 Secondary «even if» claims (here, «Even if I testify concerning myself») appear elsewhere in ancient rhetoric (e.g., Hermogenes Issues 48.19–23). 6660 Cf. also the philosophical condemnation of evaluating by physical standards (Seneca Ep. Luci1. 14.1; 94.13); some philosophers even appeared to condemn sensory knowledge (Plato Phaedo 83A), but most did not (Aristotle Soul 3.1,424b; Seneca Dia1. 5.36.1 ; 7.8.4; Diogenes Laertius 7.1.52, 110; Let. Aris. 156; Philo Spec. Laws 4.92; Confusion 19; Heb 5:14; Murray, Philosophy, 26; Long, Philosophy, 21), and John certainly does not move in a philosophic framework that would condemn the senses. Many writers shared an emphasis on moral discernment (Cicero Off. 3.17.71; Leg. 1.23.60; Seneca Ep. Luci1. 45.6; Epictetus Diatr. 1.4.1; 1.7.8; 2.3.1; Marcus Aurelius 2.1, 13; 4.41; 9.1.2; Diogenes Laertius 7.1.122).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

5. 25-29 декабря 2003 года прошла Епархиальная Рождественская благотворительная выставка. Организатор выставки Отдел Религиозного Образования и Духовного Просвещения. В выставке приняли участие епрахиальные отделы: Молодёжный, Отдел по благотворительности (сестричества красного, синего и жёлтого креста), Миссионерский отдел, Отдел по противодействию наркомании и алкоголизму, 49 приходов и воскресных школ. На выставке дежурили священники из 5 благочиний, студенты духовной академии и семинарии, слушатели богословско-педагогических и миссионерских курсов. По материалам издательского отдела было подготовлено 9 стендов о новомучениках и исповедниках СПб епархии. Впервые на выставке работал читальный зал с церковной периодикой 6. Епархиальная Пасхальная благотворительная выставка будет проходить с 31 марта по 4 апреля. Вход свободный. В выставке принимают участие епархиальные отделы, сестричества, приходы и воскресные школы. Заявки принимаются до 20 марта 2004 года 7. 24-31 января 2004 года - в Москве прошли XII Международные Рождественские Образовательные Чтения. Чтения проходили по шести направлениям. После двухдневных пленарных заседаний работали 76 секций круглых столов конференций. От Санкт-Петербурга выступили на Чтениях более 30 человек. Материалы чтений можно найти в интернете по адресу: www.prokimen.narod.ru В отделе религиозного образования можно посмотреть программу чтений, доклад министра образования, заказать CD диск, в формате MP3 с записью пленарный заседаний. 8. Конкурс: V Межвузовский творческий конкурс, посвященный 2000-летию Христианства. Конкурс проходил по девяти номинациям: сочинения и рассказы, видеофильмы, прикладное искусство, живопись и иконопись, благодатная педагогика, хоры и авторская песня, православие и культура, православие и культура, книгоиздание, рождественский подарок. Итоги конкурса по номинации Благодатная Педагогика: Первое место разделили две работы: Кандидатская диссертация Калачевой Валентины Александровны " Гуманистическая направленность педагогических воззрений святителя Иоанна Златоуста в православной педагогике " и педагогический очерк Мазаевой Елены " Православная миссионерская педагогика в сельском приходе " .

http://mitropolia.spb.ru/news/av/?id=186...

   001    002    003    004    005    006    007    008   009     010