Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла Содержание БИБЛЕЙСКИЕ ПЕСНИ [песни Свящ. Писания, пророческие песни; греч. δα, лат. cantica], неск. вошедших в богослужебную практику поэтических текстов из ВЗ (из Исх, Втор, 1 Цар, Авв, Ис, Иона, Дан, иногда и из др. книг, за исключением Пс), из Евангелий, а также апокрифического и раннехрист. происхождения. Б. п. используются наравне с псалмами, а их набор обычно рассматривается как дополнение к Псалтири . Ветхий Завет и синагогальное богослужение Хотя полностью достоверных сведений об употреблении Б. п. в ветхозаветном богослужении не сохранилось, упоминания и цитаты из них встречаются в поздних, не вошедших в иудейский канон, книгах ВЗ (см. 2 Макк 7. 6, Сир [LXX] 44. 5), а намеки на их богослужебное употребление присутствуют в самом тексте песен. Наиболее показательна в этом отношении песнь прор. Аввакума (Авв 3. 2-19), к-рая имеет подзаголовок «молитва для пения» (в евр. тексте - «молитва по образцу хвалебных песен (shigonot)»), трижды прерывается словом «selah» (в LXX - διψαλμα; встречается 39 раз в Псалтири) и оканчивается словами: «Начальнику хора» (т. е. хора левитов в храме, ср.: 1 Пар 16. 4, 7; 23. 5, 40; 25). Нек-рые косвенные сведения о богослужебном использовании Б. п. в межзаветную эпоху можно найти в корпусе сочинений Филона Александрийского (I в.),- здесь неоднократно упоминается «великая песнь» прор. Моисея из Втор 32. 1-43 (см., напр.: Philo. Quod deter. pot. 114) и содержатся развернутые описания порядка исполнения песни Моисея из Исх 15. 1-19 ( Idem. De vita Mois. 1. 180 и 2. 256; De vita contempl. 87). Более поздние иудейские источники (Вав. Талмуд. Сота. 39b; ср.: Литература Агады. С. 293, 309-311) говорят о пении последней в храме, в т. ч. на Пасху, а также по субботам во время послеполуденного жертвоприношения (первые 10 стихов в одну субботу, а остальные в следующую - Вав. Талмуд. Рош-ха-Шана. 31а) (см. Goldin. P. 3, 247 ff.). Судя по всему, в качестве особой категории текстов, имеющих богослужебное значение, Б.

http://pravenc.ru/text/149135.html

Battenfield, J. R. «A Consideration of the Identity of the Pharaoh of Genesis 47:11 ». JETS 25 (1972): 77–85. Cassuto, U. «The Story of Tamar and Judah». В Biblical and Oriental Studies. Перевод Israel Abrahams, 2 vols. Jerusalem: Magnes Press, the Hebrew University, 1973, том 1, c. 29–40. Coats, G. W. From Canaan to Egypt: Structural and Theological Contextfor the Joseph Story. Washington: Catholic Biblical Association of America, 1976. . «Redactional Unity in Gen 37–50 ». JBL 93 (1974): 15–21. . «The Joseph Story and Ancient Wisdom: A Reappraisal». CBQ 35 (1973): 285–297. . «Widow " s Rights: A Crux in the Structure of Gen.38 ». CBQ 34 (1972): 461–466. Dahlberg, B. «On Recognizing the Unity of Genesis». TDig 24 (1976): 360–367. Emerton, J. A. «An Examination of a Recent Structuralist Interpretation of Genesis XXXVIII ». IT26 (1976): 79–98. . «Some Problems in Genesis XXXVIII ». VT25 (1975): 338–361. Gevirtz, S. «Of Patriarchs and Puns: Joseph at the Fountain, Jacob at the Ford». HUCA 46 (1975): 33–54. . «The Reprimand of Reuben». JNES 30 (1971): 87–98. Goldin, J. «The Youngest Son or Where Does Genesis 38 Belong». JBL 96 (1977): 27–44. Kitchen, K. A. «Joseph». В New Bible Dictionary. Под ред. J. D. Douglas. London: Inter-Varsity Fellowship, 1962, c. 656–660. Lowenthal, E. I. The Joseph Narrative in Genesis: An Interpretation. New York: Ktav, 1973. Peck, W. J. «Note on Genesis 37, 2 and Joseph " s Character». ExpT82 (1971): 342–343. Rad, G. von. «The Joseph Narrative and Ancient Wisdom». В The Problem of the Hexateuch and Other Essays. Пер. Rev. E. W. Trueman Dicken. Edinburgh and London: Oliver and Boyd, 1966, c. 292–300. Redford, D. B. A Study of the Biblical Story of Joseph ( Genesis 37–50 ). Supplement to Vetus Testamentum 20. Leiden: E. J. Brill, 1970. Seybold, D. A. «Paradox and Symmetry in the Joseph Narrative». В Literary Interpretations of Biblical Narratives. Под ред. Kenneth R. R. G. Louis et al. Nashville: Abingdon, 1974, c. 59–73. Whybray, R. N. «Joseph Story and Pentateuchal Criticism». VT 18 (1968): 522–528.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/spravo...

Лит.: Тураев Б. Часослов Эфиопской Церкви. СПб., 1897; Marbach C. Carmina scripturarum. Strassburg, 1907, 19942; Cabrol F. Cantiques//DACL. T. 2. Part 2. Col. 1975-1994, 1994-1999; Mearns J. The Canticles of the Christian Church, Eastern and Western in Early and Medieval Times. Camb., 1914; The Targum to Canticles Accord. to Six Yemen Mss. Compared with the ‘Textus Receptus " (Ed. de Lagarde)/Transl. R. H. Melamed//Jewish Quarterly Review. N. S. Phil., 1919/1920. N 10. P. 377-410; 1920/1921. N 11. P. 1-20; 1921/1922. N 12. P. 57-117; Pelagius " Exposition of Thirteen Epistles of St. Paul/Ed. A. Souter. Camb., 1926. Vol. 2. (Texts and Studies; 9); Cattaneo E. Il Breviario Ambrosiano. Mil., 1943; Rousseau O. La plus ancienne liste des cantiques liturgiques tirés de l " Écriture//RSR. 1948. Vol. 35. P. 120-129; Schneider H. Die biblischen Oden...//Biblica. R., 1949. Vol. 30. S. 28-65, 239-272, 433-452, 479-500; Liebreich L. J. The Pesuke De-Zimra Benedictions//Jewish Quarterly Review. N. S. 1950. Vol. 41. P. 195; Wieder N. The Old Palestinian Ritual: New Sources//JJS. 1953. N 4. P. 30-37, 65-74; Schirmann J. Hebrew Liturgical Poetry and Christian Hymnology//Jewish Quarterly Review. N. S. 1953. N 44. P. 123-161; Tournay R. Le Psaume et les bénédictions de Moise//RBén. 1958. Vol. 65. P. 181-213; Mateos J. L " office paroissial du matin et du soir dans la rite chaldéenne//La Maison-Dieu. P., 1960. Vol. 64. P. 65-89; idem. Les matins chaldéenes, maronites et syriennes//OCP. 1960. Vol. 26. P. 51-73; idem. La vigile cathédrale chez Égérie//Ibid. 1961. Vol. 27. P. 281-312; Il testo integrale della «Narrazione degli abbati Giovanni e Sofronio» attraverso le «Ερμηνεαι» di Nicone/Ed. A. Longo//Riv. di SBN. R., 1965/1966. Vol. 2/3. P. 223-267; Goldin J. The Song at the Sea. New Haven (Conn.), 1971; Bertoni è re G. The Historical Development of the Easter Vigil and Related Services in the Greek Church. R., 1972. (OCA; 193); Γεωργου Κ. Η βδομαδα ντιφωνικ κατανομ τν ψαλμν κα τν δν ες τς σματικς κολουθας σπερινο κα ρθρου.

http://pravenc.ru/text/149135.html

Интересно, что эта генеалогия упоминает детей Аарона (ст. 23) и одного из его внуков (ст. 25). Однако ничего не сказано о потомках Моисея. Иисус Навин, предки которого восходят корнями к Иосифу, стал преемником Моисея, родословная которого ведется от Левия. Здесь не вводится какая-то каста, в которой Бог избирает предводителей Своего народа на основе наследственности. Царей и священников – да. Но пророков – нет. Библиография Комментарии и монографии Beegle, D. Moses, The Servant of Yahweh. Grand Rapids: Eerdmans, 1972. Cassuto, U. A Commentary on the Book of Exodus. Jerusalem: Magnes Press, the Hebrew University, 1967. Childs, B. The Book of Exodus: A Critical, Theological Commentary. Old Testament Library. Philadelphia: Westminster, 1974. Clements, R. E. Exodus. Cambridge Bible Commentary. Cambridge: At the University Press, 1972. Coats, G. W. Rebellion in the Wilderness: The Murmuring Motif in the Wilderness Traditions of the Old Testament. Nashville: Abingdon, 1968. Cole, R. A. Exodus. Tyndale Old Testament Commentaries. Downers Grove, IL: Inter-Varsity, 1973. Gilmer, H. W. The If You Form in Israelite Law. SBL Dissertation Series. Missoula, MT: Scholars Press for the Society of Biblical Literature, 1975. Greenberg, M. «Exodus, Book of In EncJud6:1050–1067. . Understanding Exodus. New York: Behrman, 1969. Gutzke, M. G. Plain Talk on Exodus. Grand Rapids: Zondervan, 1974. Huey, F. B., Jr. Exodus: A Study Guide Commentary. Grand Rapids: Zondervan, 1977. Hyatt, J. P. Commentary on Exodus. New Century Bible. London: Oliphants, 1971. Knight, G. A. F. Theology As Narration: A Commentary on the Book of Exodus. Edinburgh: Handsel Press, 1976. Maimonides, M. The Song at the Sea: Being a Commentary on a Commentary in Two Parts. Перевод Judah Goldin. New Haven: Yale University Press, 1971. Napier, B. D. The Book of Exodus. Laymen " s Bible Commentary. Richmond: John Knox, 1959. Nicholson, Е. W. Exodus and Sinai in History and Tradition. Richmond: John Knox, 1973. Noth, M. Exodus, a Commentary. Old Testament Library. Philadelphia: Westminster, 1962.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/spravo...

355 Труд Wiesner 1938, посвященный погребальным обычаям в ранний период, до сих пор не потерял своей ценности; см. также ниже с. 105сл. 365 О значении этих слов см., например, Martin–Achard 1960, 36–46; Tromp 1969, Sawyer 1973; Barr 1992, 28–36; Day 1996, 231сл.; Jarick 1999; Johnston 2002, гл. 3. 375 По вопросу о том, понимают ли обитатели Шеола, что происходит, или нет, и наделен ли Яхве властью над Шеолом, см. Day 1996, 233сл. и другую перечисленную в этом труде литературу. 381 См., например, Hachlili 1992, 793; Rahmani 1981/2, 175сл. Кое–где в поздней раввинистической традиции распад тела связывался с искуплением грехов, чтобы кости были подготовлены к воскресению в новую жизнь (см., например, Rahmani 175). 402 Например, Мк 9:11–13 ; см. JVG 167сл. и другие ссылки там же. Greenspoon 1981, 316сл., вспоминает насмешки Илии над Ваалом в 3Цар 18:27 : быть может, говорит пророк, Ваал спит и его нужно разбудить. Если это аллюзия на Ваала как на умирающего и воскресающего бога, в словах Илии можно услышать (будь то его живая аудитория или аудитория 3 Цар, нам сейчас неважно), что ГОСПОДЬ не таков: ГОСПОДЬ – Бог, Который имеет власть над природным миром. 404 См., например, Goldin 1987; Barr 1992, 15сл.; Ginzberg 1998, 3.471–481. О весьма интересном толковании всего этого у Иосифа Флавия см. Tabor 1989. «Гробница Моисея» в Наби–Мусса в Иудейской пустыне есть, безусловно, позднее изобретение (см. Murphy–ÓConnor 1998 369сл.): она построена в 1269 году как святилище, с которого можно обозревать окрестности от Мертвого моря до горы Нево, затем предание начало считать это место подлинной гробницей Моисея. 413 Но нет, я знаю: Мой заступник жив, и в конце встанет над прахом Он, и, когда кожа моя спадет с меня, лишаясь плоти, я Бога узрю! Да, сам я узрю Его, мои не вчуже увидят глаза… (пер. С. Аверинцева ). 415 Так, например, у Martin–Achard 1960, 166–175; Day 1996, 251 сл.; Johnston 2002, 209–214. Hartley 1988, 296сл., предполагает, что, хотя отрывок, возможно, и не имеет прямого отношения к воскресению, он «построен на той же самой логике», которая в конечном итоге привела к первохристианскому мировоззрению. Среди тех, кто все же утверждает, что в этом отрывке предусматривается посмертное оправдание, например, Осборн (Osborne 2000, 932). Файал (Fyall 2002, 51, 64) полагает, предлагая выверенные и тонкие доказательства, что Иов делает «прыжок веры» к «жизни за пределами физического распада». Библиографию старых исследований см. в Horst 1960, 277.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/vosk...

Goldin, «Magic» Goldin, Judah. «The Magic of Magic and Superstition.» Pages 115–47 in Aspects of Religious Propaganda in Judaism and Early Christianity. Edited by Elisabeth Schüssler Fiorenza. University of Notre Dame Center for the Study of Judaism and Christianity in Antiquity 2. Notre Dame, Ind.: University of Notre Dame Press, 1976. Goldstein, «Acceptance» Goldstein, Jonathan A. «Jewish Acceptance and Rejection of Hellenism.» Pages 64–87 in vo1. 2 of Meyer and Sanders, Self-Definition. Goldstein, «Composition» Goldstein, Jonathan A. «The Central Composition of the West Wall of the Synagogue of Dura-Europos.» Journal of the Ancient Near Eastern Society 16–17 (1984–1985): 99–142. Goldstein, «Creation» Goldstein, Jonathan A. «Creation ex Nihilo: Recantations and Restatements.»/5 38 (1987): 187–94. Goldstein, «Origins» Goldstein, Jonathan A. «The Origins of the Doctrine of Creatio ex Nihilo.» JJS 35 (1984): 127–35. Good, King Good, Deirdre J. Jesus the Meek King. Harrisburg, Pa.: Trinity Press International, 1999. Goodblatt, «Suicide» Goodblatt, David. «Suicide in the Sanctuary: Traditions on Priestly Martyrdom.» JJS 46 (1995): 10–29. Goodenough, Church Goodenough, Erwin R. The Church in the Roman Empire. New York: Cooper Square, 1970. Goodenough, Philo Goodenough, Erwin R. An Introduction to Philo Judaeus. 2d ed. Oxford: Blackwell, 1962. Goodenough, «Stamp» Goodenough, Erwin R. «An Early Christian Bread Stamp.» HTR 57 (1964): 133–37. Goodenough, Symbols Goodenough, Erwin R. Jewish Symbols in the Greco-Roman Period. 13 vols. Bollingen Series 37. Vols. 1–12: New York: Pantheon Books, for Bollingen Foundation, 1953–1965. Vo1. 13: Princeton, N.J.: Princeton University Press, for Bollingen Foundation, 1968. Goodman, Demons   Goodman, Felicitas D. How about Demons? Possession and Exorcism in the Modern World. Bloomington: Indiana University Press, 1988. Goodman, «Essenes»   Goodman, Martin. «A Note on the Qumran Sectarians, the Essenes, and Josephus.» JJS 46 (1995): 161–66.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

1557 Neusner, Traditions, 3:4. In Legend, 5–6, he argues that disciples in Babylonian materials sometimes assumed their attributions were right, but the following generation knew better; but his appeal to later traditionaries against the earlier ones seems counter to his normal methodology. 1558 E.g., " Abot R. Nat. 24 A (although we admittedly somewhat circularly assume in this case the correctness of its attribution to Elisha ben Abuyah!); cf. p. Ter. 8for the Amoraic period. Baraitot in Amoraic texts are naturally less dependable than sources in Tannaitic collections, but «our rabbis» seems to have normally served as shorthand for R. Judah ha-Nasi and his court (p. Git. 7:3, §1; Nid. 3:4, §3). 1561 E.g., Neusner, Traditions, 3:147, 163. The unbroken chains of tradition back to Moses (m. «Abot 1:1; »Abot R. Nat. 1 A; 1, §2 B) are certainly late and probably influenced by Hellenistic models (Culpepper, School 185); the view that «pairs» always had to represent opposing positions ( " Abot R. Nat. 22, §46 B) is also questionable, though rabbinic dialectic certainly developed in these terms. 1562 He does argue in a later work (Neusner, New Testament) that one cannot base a case on what one cannot prove to be early, but this view of the burden of proof is a minimalist methodological presupposition, not specifically required by his data and not generally followed by classicists when earlier resources prove limited (cf., e.g., Levinskaya, Diaspora Setting, ix). 1565 Sanders, Jesus to Mishnah, 166–73; idem, Judaism, 496 n. 11, argues that some of the anonymous material is early because it is presupposed in Pharisaic debates. Hauptman, «Sugya,» thinks that these passages are late but may contain a Tannaitic stratum. Some Amoraim believed that anonymous material from Akibás disciples like Meir could be safely assumed to be Akibás (p. Ber. 2:1, §4). 1566 Especially if earlier written sources attribute them to post-first-century rabbis; cf. the introduction of Judah Goldin in The Fathers According to Rabbi Nathan, xxi.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

6408         Duke, Irony, 73. 6409 Sophocles Ajax 185; Ant. 955–965; similarly being detained by a deity, P.Lond. 23.5–35; 42.9–13; Nilsson, Piety, 172. Cross-cultural anthropological studies indicate hyperarousal and changes in brain activity during possession trances (Goodman, Demons, 20, 126; cf. further examples in Goodman, Henney and Pressel, Trance). 6410 E.g., Homer Od. 18.15,406; 19.71; much less seriously, cf. 23.166,174,264. Crowds were not always as respectful as teachers would like (e.g., Eunapius Lives 460; Acts 2:13); here some are degrading though not yet fully hostile. 6411 Aune, Environment, 56. Boring et a1., Commentary, 283, cites Porphyry De abstinentia 2.42, although this may betray the influence of Christian ideas. 6412 E.g., PGM 1.80–81, 88–90, 164–166, 181–185, 252–253; 2.52–54; 1 En. 65:6; LA.B. 34:2–3; Ascen. Isa. 2:5; b. Sanh. 67b; cf. CD 12.2–3 (false prophets); T. Jud. 23:1; Irenaeus Haer. 1.13.3–4; Aune, Prophecy, 45. Some pagans felt that particular deities enabled magic (cf. Graf, «Initiation»); the use of angels became dominant in medieval Jewish «good» magic (Fass, «Angels»). 6413 See PGM 5.107–109; 13.345; Gager, «Magician»; idem, Moses, 134–61; on God as magician in some late Jewish sources, see Hayman, «Magician.» 6414 Much Jewish teaching condemned magic, e.g., Exod 22:18; Deut 18:10, 14 ; Wis 17:7; Jub. 48:9; 1 En. 65:6; L.A.B. 34; Ps.-Phoc. 149; Ascen. Isa. 2:5; 2 Bar. 60:2; 66:2; m. Sanh. 7:11; Sipra Qed. pq. 6.203.2.2; b. Sanh. 65b-66a, bar.; 67b; Sebu. 15b; p. Hag. 2:2, §5; Roš Haš 3:8, §1. 6415 E.g., Apuleius Metam. 2.5; Smith, Magician, 75–76; Theissen, Stories, 239–42 (though some regard them as charlatans, e.g., Plato Rep. 2.364BC; Plutarch Bride 48, Mor. 145C). 6416 Nevertheless, in late antiquity many Jews increasingly practiced magic or used amulets to defuse it (e.g., PGM 4.1222, 3040–3041; 13.815–818; CIJ 2:62–65, §819; 2:90f, §849; for more detail, see Jacobson, «Vision»; Isbell, «Story»; Kotansky, «Amulet»; Schäfer, «Magic Literature»; Goodenough, Symbols, 2:153–295; 12:58–63; in the rabbis, cf. " Abot R. Nat. 25A; b. Sanh. 65b; Goldin, «Magic»), as did many Christians in a later period (Gitler, «Amulets»). Pagans also incorporated Jewish elements (e.g., PGM 1.298–305; 4.2355–2356; Deissmann, Studies, 321–36).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

2216 Gager, Anti-Semitism, 107–10; Arnold, Ephesians, 31–32; Goodenough, Symbols, 12:58–63; Hengel, Judaism, 1:241; Gaster, Studies, 1:356–60; even Moses came to be associated with magic (Apuleius Apologia in Stern, Authors, 2:201–5; Gager, Moses, 134–61). Jewish magic influenced Greco-Roman magic (cf. Deissmann, Studies, 277–300,321–36; Knox, Gentiles, 208–11; Koester, Introduction, 1:380–81). Among modern Yemenite Jews, cf. Hes, «Mon,» passim. 2217 Cf., e.g., Text 20.11–12 (Isbell, Bowls, 65); 69.6–7 (150); Pr. Jos. 9–12; T. Sol 18:15–16; b. Git. 68a; Num. Rab. 16:24; Isbell, «Story,» 13; Nock, Conversion, 62–63; MacMullen, Enemies, 103; Tiede, Figure, 170. The name of Israel " s God (in various permutations) outnumbers any other deity in the papyri «by more than three to one» (Smith, Magician, 69); cf. also, e.g., CIJ 1:485, §673; 1:490, §679; 1:517, §717; 1:523, §724; 2:62–65, §819; 2:90–91, §849; 2:92, §851; 2:217, §1168. 2218 On name invocation in general (some references including secret names), see Apuleius Metam. 2.28; Theissen, Stories, 64 (citing Lucian Menippus 9; Philops. 12; Plin. Nat. 28.4.6; PGM 4.1609–1611; 8.20–21); Twelftree, «ΕΚΒΑΛΛΩ,» 376. 2219 M. Sanh. 7:11; p. Hag. 2:2, §5; Roš Haš. 3:8, §1; Sanh. 7:13, §2; Urbach, Sages, 1:97–100, 572: Bietenhard, «νομα,» 270. Note also Wis 17:7; Ps.-Phoc. 149; 1 En. 65(Sim.); Asc. Isa. 2:5; 2 Βαr. 60:2; 66:2; T. Reu. 4:9; cf. Sib. Or. 1.96. The rabbis recognized that not all sorcery was genuine (m. Sanh. 7:11; Sipra Qed. pq. 6.203.2.2; b. Sanh. 67b), although Amoraim stressed the dangers more (e.g., b. Hor. 10a; Sanh. 67b; Šabb. 66b; p. Ketub. 1:1, §2; cf. the amulets and charms in Goodenough. Symbols, 2:153–295), but even when genuine, rabbis stressed its limits (e.g., Gen. Rab. 11:5; Pesiq. Rab. 23:8; 43:6). 2220 See Goldin, «Magic»; Neusner, Sat, 80–81; b. Sanh. 65b; 67b; cf. " Abot R. Nat. 25 A (on R. Eliezer ben Hyrcanus); Basser, «Interpretations.» Such syncretism was not intentional; apparently even Jacob employed pagan fertility rituals in Gen. 30:37–42 , though he trusted that God was the one working through them (31:8–9, 12; cf. 28:15). Cf. also some Jewish polemic in b. Git. 56b-57a which may be rooted in earlier magical tradition (Gero, «Polemic»). Many societies believe that magic can be used either for good or for evil (e.g., Mbiti, Religions, 258–59).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Eusebius. Ecclesiastical History. Translated by C. F. Cruse. Grand Rapids: Baker, 1955. The Fathers according to Rabbi Nathan. Translated by Judah Goldin. Yale Judaica Series 10. New Haven: Yale University Press, 1955. The Fathers according to Rabbi Nathan (Abot de Rabbi Nathan) Version B. Translation and commentary by Anthony J. Saldarini. Studies in Judaism in Late Antiquity 11. Leiden: Brill, 1975. «Fragments of Pseudo-Greek Poets.» Introduction and translation by H. Attridge. OTP 2:821–30. Gaius. The Institutes of Gaius. Translation and introduction by W. M. Gordon and O. F. Robinson, with the Latin text of Seckel and Kuebler. Texts in Roman Law. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1988. Galen. On the Natural Faculties. Translated by Arthur John Brock. LCL. London: Heinemann, 1916. The Gospel according to Philip. Translated by C. J. De Catanzaro. JTS NS 13, no. 1 (1962): 35–71. The Gospel of the Egyptians. Translated by Böhlig and F. Wisse. Pages 195–205 in NHL. The Gospel of Philip. Translated by W. W. Isenberg. Pages 131–51 in NHL. The Greek Anthology. Translated by W. R. Paton. 5 vols. LCL. Cambridge: Harvard University Press, 1916–1917. The Greek Bucolic Poets. Translated by J. M. Edmonds. LCL. Cambridge: Harvard University Press, 1912. The Greek Magical Papyri in Translation Including the Demotic Spells. Edited by Hans Dieter Betz. 2d ed. Chicago: University of Chicago Press, 1992. The Greek Version of the Testaments of the Twelve Patriarchs, Edited from Nine MSS. together with the Variants of the Armenian and Slavonic Versions and Some Hebrew Fragments. Edited by R. H. Charles. Oxford: Clarendon, 1908. Heliodorus. Ethiopian Story. Translated by Sir Walter Lamb. Everyman " s Library 276. New York: Dutton, 1961. Hermogenes, On Issues: Strategies of Argument in Later Greek Rhetoric. Translated with commentary by Malcolm Heath. Oxford: Clarendon, 1995. Herodes, Cercidas, and the Greek Choliambic Poets. Translated by A. D. Knox. LCL. Cambridge: Harvard University Press, 1961.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

  001     002