Лит.: Guti é rrez G. Teología de la liberación: Perspectivas. Lima, 1971 (англ. пер.: Idem. A Theology of Liberation: History, Politics and Salvation. Maryknoll (N. Y.), 19882; рус. пер.: Гутьеррес Г. Теология освобождения (отрывки)/Пер.: О. В. Боровая//Соц.-полит. измерение христианства: Избр. теолог. тексты XX в./Ред.: С. В. Лёзов, О. В. Боровая. М., 1994. С. 204-213); idem. Beber en su propio pozo: En el itinerario espiritual de un pueblo. Lima, 1983 (англ. пер.: Idem. We Drink from Our Own Wells: The Spiritual Journey of a People. Maryknoll, 1984); idem. The Poor and the Church in Latin America. L., 1984; idem. The Task and Content of Liberation Theology//The Cambridge Companion to Liberation Theology/Ed. C. Rowland. Camb., 2003. P. 19-38; Boff L. Jesus Cristo libertador: Ensaio de cristologia crítica para nosso tempo. Petrópolis, 1972; idem. A graça libertadora no mundo. Petrópolis, 1976; idem. Igreja: Carisma e poder. Petrópolis, 1982; Bonino J. M. Doing Theology in a Revolutionary Situation. Phil., 1975; idem. Toward a Christian Political Ethic. Phil., 1983; Segundo J. L. Liberación de la teología. Buenos Aires, 1975 (рус. пер.: Сегундо Х. Освобождение теологии (фрагм.)/Пер.: О. В. Боровая//Соц.-полит. измерение христианства. 1994. С. 214-219); idem. El dogma que libera: Fe, revelación y magisterio dogmático. Santander, 1989; Sobrino J. Cristologia desde América Latina: Esbozo a partir del seguimiento del Jesús histórico. México, 1976; Boff C. Teologia e prática: Teologia do político e suas mediações. Petrópolis, 1978; Dussel E. Ethics and the Theology of Liberation. Maryknoll, 1978; Boff L., Boff C. Como fazer teologia da libertação. Petrópolis, 1985 (англ. пер.: Iidem. Introducing Liberation Theology. Maryknoll, 1987); Революция в Церкви?: (Теология освобождения): Док-ты и мат-лы/Сост.: Н. Н. Поташинская. М., 1990; Dyrness W. Learning about Theology from the Third World. Grand Rapids, 1990; The Systematic Theology: Perspectives from Liberation Theology/Ed. J. Sobrino et al. Maryknoll, 1996; Latin American Liberation Theology: The Next Generation/Ed. I. Petrella. Maryknoll, 2005; Гренц С., Олсон Р. Богословие и богословы XX в. Черкассы, 2011. C. 318-340; Заритовская З. А. Теология освобождения в странах Лат. Америки//Зап. философия кон. XX - нач. XXI в.: Идеи. Проблемы. Тенденции/Отв. ред.: И. И. Блауберг. М., 2012. С. 184-209; Крылов П. В. «Теология освобождения» и взгляды ее представителей на концепцию мировой истории//Религия. Церковь. Общество: Исслед. и публ. по теологии и религии. СПб., 2012. Вып. 1. С. 151-178; Introducing Liberative Theologies/Ed. M. A. De la Torre. Maryknoll, 2015; Singh D. Liberation Theology//The Oxford Handbook of the Epistemology of Theology/Ed. W. J. Abraham, F. D. Aquino. Oxf., 2017. P. 551-563.

http://pravenc.ru/text/2581599.html

Editorial Board: S.E.R. CARDINAL ANGELO SCOLA, Archbishop of Milan, Italy; KONSTANTIN ANTONOV, St Tikhon’s Orthodox University, Moscow, Russia; DANIEL M. BELL, JR., Lutheran Theological Southern Seminary, USA; JOHN BETZ, University of Notre Dame, USA; MASSIMO BORGHESI, Università di Perugia, Italy; EVANDRO BOTTO, Università Cattolica del Sacro Cuore, Italy; RÉMI BRAGUE, Académie des Sciences morales et politiques, Ludwig-Maximilians-Universität München, Germany; STRATFORD CALDECOTT, Second Spring/G. K. Chesterton Institute for Faith and Culture, Oxford, UK; WILLIAM T. CAVANAUGH, DePaul University, USA; ROCIO DAGA-PORTILLO, Ludwig-Maximilians-Universität, München, Germany; LUIS DUPRÉ, Yale University, USA; LAURENT LAFFORGUE, Centre National de la Recherche Scientifique, France; SCOTT HAHN, Franciscan University of Steubenville, USA; STANLEY HAUERWAS, Duke University, USA; JOHANNES HOFF, University of Wales Trinity Saint David, UK; KELLY JOHNSON, University of Dayton, USA; ERIC AUSTIN LEE, University of Nottingham, UK; MATTHEW LEVERING, University of Dayton, USA; D. STEPHEN LONG, Marquette University, USA; MARCELO LÓPEZ CAMBRONERO, Instituto de Filosofía ‘Edith Stein’, Granada, Spain; RYAN MCDERMOTT, University of Pittsburgh, USA; FELI MERINO, Instituto de Filosofía ‘Edith Stein’, Granada, Spain; JOHN MILBANK, University of Nottingham, UK; JOHN MONTAG SJ, Institute of Jesuit Sources, USA; AIDAN NICHOLS OP, Blackfriars, Cambridge, UK; EDWARD T. OAKES SJ, University of St. Mary of the Lake/Mundelein Seminary, USA; SIMON OLIVER, University of Nottingham, UK; STEFAN OSTER SDB, Institut für systematische Theologie, Lehrstuhl für Dogmatik und Dogmengeschichte, Germany; ADRIAN PABST, University of Kent, UK; PAOLO PONZIO, Università degli Studi ‘Aldo Moro’, Bari, Italy; JAVIER PRADES, Universidad Eclesiástica San Dámaso, Madrid, Spain; TRACEY ROWLAND, John Paul II Institute for Marriage and Family, Australia; D. C. SCHINDLER,Villanova University, USA; DAVID L. SCHINDLER, Pontifical John Paul Institute for Studies on Marriage and Family, USA; JOSEF SEIFERT, Instituto de Filosofía ‘Edith Stein’, Granada, Spain; PIA DE SIMONE, Università Cattolica del Sacro Cuore, Italy; NEIL TURNBULL, Nottingham Trent University, Nottingham, UK; NATALIA VAGANOVA, St Tikhon’s Orthodox University, Moscow, Russia; OLIVIER-THOMAS VENARD OP, École Biblique et Archéologique Française, Jerusalem; JOSEPH VNUK OP, University of Nottingham, UK; MICHAEL WALDSTEIN, Ave Maria University, USA.

http://bogoslov.ru/event/2636384

Das Evangelische Kirchengesangbuch: Ein Bericht über seine Vorgeschichte, sein Werden und die Grundsätze seiner Gestaltung. Kassel, 1950; Norberg D. Introd. à l " étude de la versification latine médiévale. Stockholm, 1958; Moberg C. -A. Die Musik in Guido von Arezzos Solmisationshymne//Archiv f. Musikwiss. 1959. Bd. 16. S. 187-206; Halporn J. , Ostwald M. , Rosenmeyer Th. The Meters of Greek and Latin Poetry. Indianapolis, 1963; Messenger R. , Pfatteicher H. A Short Bibliography for the Study of Hymns. N. Y., 1964; Gerber R. Zur Geschichte des mehrstimmigen Hymnus. Kassel, 1965; Ward T. R. The Polyphonic Office Hymn from the Late 14th Cent. until the Early 16th Cent.: Diss. Pittsburgh, 1969; idem. The Polyphonic Office Hymn, 1400-1520: A Descriptive Catalog. Stuttg., 1980; Gneuss H. Latin Hymns in Medieval England: Future Research//Chauser and Midle English Studies: In honour of R. H. Robbins/Ed. by B. Rowland. L., 1974. P. 407-424; Blume F. Protestant Church Music. L., 1975; Martimort A. -G. La place des hymnes à l " office dans les liturgies d " Occident//Studi ambrosiani in onore P. Borella/Ed. C. Alzati, A. Majo. Mil., 1982. P. 138-153; Agustoni L. Gregorianischer Choral//Musik im Gottesdienst. Regensburg, 19832. Bd. 1/Hrsg. v. H. Musch; Springer C. P. E. Sedulius «A solis ortu cardine»: The Hymn and Tradition//Ephemerides Liturgicae. 1987. Vol. 110. P. 69-75; Sz övé rffy J. Latin Hymns. Turnhout, 1989; Bullough D. A. , Correa A. L. H. Texts, Chant, and the Chapel of Louis the Pious// Godman P. , Collins R. Charlemagne " s Heir: New Perspectives on the Reign of Louis the Pious (814-840). Oxf., 1990. P. 489-508; Lattke M. Hymnus: Materialen zu einer Geschichte d. antiken Hymnologie. Freiburg (Schweiz); Gött., 1991. (NT et orbis antiquus; 19); Guti é rrez C. J. El himnario de Huesca: nueva aproximación//Anuario musical. 1989. T. 44. P. 23-60; idem. La himnodia medieval en España: Diss. Orviedo, 1993; Ansgar F. Tageslauf und Heilsgeschichte: Untersuch. z. literarischen u.

http://pravenc.ru/text/165007.html

(Cfr. Jugie, art. Philarète Drozdov, в DTC, t. 12, col. 1380). В России же они переиздавались много раз, с незначительной правкой самого автора; в более поздних изданиях (посмертно), заключительная часть трактата, касающаяся «экуменического» вопроса обычно опускалась. В этой главе я пользовался 2-м изданием (Москва, 1833). Уже в 1811 году Филарет написал «Изложение разностей между Восточной и Западной Церквами в учении веры», вероятно, для императрицы Елизаветы Петровны. В оригинале оно было опубликовано только в 1870 году Болянским, «Чтения в Императорском Обществе Истории и Древностей Российских при Московском Университете», 1870,1; с. 31–34. Но на английском (из рукописи, предоставленной самим Филаретом), оно появилось в 1833 году, в книге Пинкертона, Russia, etc., р. 39–54. На немецком (фрагменты) в обзоре книги Пинкертона, Evangelische Kirchenzeitung (в издательстве Hengstenberg), Bd. 15., 1834, 77–79, etc. О Филарете, cfr. мою работу «Пути...». – С. 166–184 и passim (Библиография). Cfr. А.Р. Stanley, Lectures on the History of the Eastern Church (1861); новое издание в Everymans Library, p. 377: «Филарет, преподобный митрополит Московский, оставляет, в какой-то мере, впечатление той огромного волны реакционного чувства, которое иногда ассоциируется исключительно с Англией, даже с Оксфордом, и с несколькими хорошо известными именами в Оксфорде, но который действительно прошел по всей Европе... Благовоспитанный и праведный, являющийся образчиком в России убеждений и деятельности, которые настолько близки самой Англии, что заслуживают более подробно описания». Cfr. статью Stanley в Macmillans Magazine, February, 1868. Стэнли присутствовал на праздничной службе Филарета в 1857 году. Cfr. The Life and Correspondence of A.P. Stanley, Rowland E. Prothero, v. 1, New York, 1894, p. 527–530. О Филарете cfr. также: Memoirs of Stephen Grellet, I, 395 sv., 414, 421 (личные впечатления), и Notes of a visit to the Russian Church in the years 1840,1841, William Palmer, избранные и систематизированные кардиналом Ньюменом, London, 1882, passim.

http://azbyka.ru/otechnik/Georgij_Florov...

As early as 1811, Philaret wrote an “Exposition of the differences between the Eastern and Western Churches, concerning the teaching of faith”, probably for Empress Elizabeth of Russia. In the original it was published only in 1870. Readings in the Moscow Imperial Society of Russian History and Antiquities, 1870, I; but in English translation (from the manuscript supplied by Philaret himself), it had appeared in 1833, in Pinkerton’s Russia etc., p. 39 – 54; German translation (extracts) in the review of Pinkerton’s book, Evangelische Kirchenzeitung (published by Hengstenberg), Bd. XV., 1834, Nrs. 71 – 73, 77 – 79 etc. On Philaret. see my Ways, p. 166 – 184 and passim (Bibliography). Cf. A. P. Stanley, Lectures on the History of the Eastern Church (1861); new edition in Everyman’s Library, p. 377: “Philaret, the venerable Metropolitan of Moscow, represents, in some measure at least, the effect of that vast wave of reactionary feeling which we sometimes associate exclusively with England, even with Oxford, and a few well-known names in Oxford, but which really has passed over the whole of Europe... The gentle and saint-like representative in Russia of opinion and practices which in England are too near ourselves to be described more closely.” Cf. Stanley " s article in Macmillan’s Magazine, February, 1868. Stanley, “Philaret in 1857”: see The Life and Correspondence of A. P. Stanley, by Rowland E. Prothero, v. I, New York, 1894, p. 527 – 530. On Philaret see also: Memoirs of Stephen Grellet, I, 395 f, 414, 421 (personal impressions); and Notes of a visit to the Russian Church in the years 1840, 1841, by William Palmer, selected and arranged by Cardinal Newman, London, 1882, passim. Only some sermons of Philaret are available in English, but probably his sermons were his major theological contribution: Select Sermons of the late Metropolitan of Moscow Philaret, translated from the Russian, London, Joseph Masters, 1873 (translated by E. Th. Tyutchev); cf. Choix de Sermons et Discours de S.

http://azbyka.ru/otechnik/Georgij_Florov...

112 Soldatow, Selected Letters, Sermons, and Articles, vol. 3, 1(1–2). 113 Ibid., p. 3(9–10). 114 Ibid., p. 5 (13). Kalakuts is a derogatory term referring to a group of Slavic people in the region of Chelm (Kholm) and Podlachia (Podlasie) who accepted Roman Catholicism and adopted a Polish self-identity despite retaining their Ukrainian language. Toth claimed that the East-West divide occurred in the ninth century in other places as well. He seemed to be unaware of the 879–880 reunion council that healed the rift between Rome and Constantinople. 115 Ibid., 25–26 (63, 70–71). 116 Although Rome and the Eastern Churches did separate in 869, a reunion council in 8789–880 revoked the 869 council and healed the division. Ironically, however, the 869 council is considered the eighth ecumenical council by the Roman Catholic Church, and this likely shaped Toth’s views. Most scholars date the separation of the Roman Catholic Church from the Eastern Churches in 1054, when Cardinal Humbert, hotheaded a papal legate, slammed a bull of excommunication upon the altar of Hagia Sophia, the main Orthodox Christian temple in Constantinople. This act, brazen as it was, however, did not become the touchstone it now is until the crusades, which were truly the final rupture between the churches. 117 Ibid., 29 (79). 118 Ibid., 1–2 (6–8). 119 See John Douglas Strickland, The Making of Holy Russia – The Orthodox Church and Russian Nationalism Before the Revolution (Jordanville, NY: Holy Trinity Publications,2013). Interestingly, Nicholas Bjerring had also adopted «Orthodox patriotism.» See my article, «A Catholic, Presbyterian, and Orthodox Journey,» 64. Toth, however, did not use the imagery and culture of the Israelites to make sense of Russian history and culture, as was common amongst «Orthodox patriots.» For more on this aspect of «Orthodox patriotism,» see Daniel Rowland, «Moscow – The Third Rome or the New Israel?» The Russian Review 55 (1996), 591–614. 120 I assume, here, that this is likely the immediate reaction of most contemporary readers, given the secondary literature on ethnoreligiocity. See for example, Paul Mojzes, Yugoslavian Inferno: Ethnoreligious Warfare in the Balkans (New York: Continuum, 1994), where Mojzes analyzed the conflict in the Balkans and relegated religion to a secondary factor, falling in line behind nationalism. It may be worth noting, though, that even Paul Mojzes was later still willing to speak of the «specifically religious factor.» See Paul Mojzes, «The Role of Religious Leaders in Times of Conflict in Multinational and Multi-Religious Societies: A Contribution Toward Interreligious Dialogue in Macedonia,» Journal of Ecumenical Studies 39:1–2 (2002), 83.

http://azbyka.ru/otechnik/world/turning-...

------. «The Role of Religious Leaders in Times of Conflict in Multinational and Multi-Religious Societies: A Contribution Toward Interreligious Dialogue in Macedonia,» Journal of Ecumenical Studies 39:1–2 (2002), 82–86. Murphy, Terrence. ”Trusteeism in Atlantic Canada: the struggle for leadership among the Irish Catholics of Halifax, St Johns, and Saint John, 1780–1850.” In Creed and Culture: the Place of English-speaking Catholics in Canadian society, 1750–1930, edited by Terrence Murphy and Gerald J. Stortz, 126–151. Montreal: McGill University Press, 1993. O " Connell, Marvin R. John Ireland and the American Catholic Church. St. Paul: Minnesota Historical Society Press, 1988. Oleksa, Michael. Orthodox Alaska: A Theology of Mission. Crestwood, New York: St. Vladimir " s Seminary Press, 1998. Orton, Lawrence D. The Prague Slav Conference of 1848. Boulder, CO: East European Quarterly, 1978. Pekar, Athanasius B. Saint Josaphat (1580–1623). Stamford, CT: Publications of Basilian Fathers, 1967. ------. The History of the Church in Carpathian Rus. Translated by Marta Skorupsky. Bio-bibliography by Edward Kasinec and Richard Renoff. New York: Columbia University Press, 1992. Procko, Bohdan P. «The Establishment of the Ruthenian Church in the United States, 1884–1907,» Pennsylvania History 42 (1975), 137–154. Renoff, Richard. «Seminary Background and the Carpatho-Russian Celibacy Schism: A Sociological Approach.» Diakonia 10:1 (1975), 55–62. Rowland, Daniel. «Moscow – The Third Rome or the New Israel?» The Russian Review 55 (1996), 591–614. Russin, Keith S. «Father Alexis G. Toth and the Wilkes-Barre Litigations.» St. Vladimir " s Theological Quarterly 16:3 (1972), 128–149. Sable, Thomas F. «Lay Initiative in Greek Catholic Parishes in Connecticut, New York, New Jersey, and Pennsylvania (1884–1909).» Doctoral dissertation, Graduate Theological Union, 1984. Shelley, Thomas J. «Dean Lings " s Church: The Success of Ethnic Catholicism in Yonkers in the 1890s,» Church History 65:1 (1996), 28–41.

http://azbyka.ru/otechnik/world/turning-...

4344 See, e.g., Dahl, «History,» 136; Lightfoot, Gospel, 104. 4345         Gen. Rab. 68:12; cf. 82(purportedly second century; cf. also Lam. Rab. 2:1, §2); Tg. Neof. 1 on Gen 28:12 ; Tg. Ps.-J. on Gen 28:12 . Ladder of Jacob (ΟΓΡ2.—401—11) differs from rabbinic description, but its date is also problematic. One rabbi also supposedly saw rabbis ascending to heaven accompanied by angels who regularly were ascending and descending (b. B. Mesi c a 85b). Jacob " s image may have decorated God " s throne as images did the Roman emperor " s throne (Stern, Parables, 111–12); the nature of the engraved image in 4Q405 frg. 14–15, 1.2–3, 5; frg. 19A-D, lines 2–3, 6–7 (reconstructed in Wise, Scrolls, 374), may be disputed but is possibly the Lord " s. 4346 McNamara, Targum, 147; Rowland, « John 1.51 »; cf. McNamara, Judaism, 229; Morris, «Jesus,» 44. The Targumim stress Jacob " s role in prayer at Bethel (see Clarke, «Dream»; Tg. Neof. 1 on Gen 28:17 ; Tg. Ps.-J. on 28:18). 4347 Borgen, «Agent,» 145–46, citing Philo Confusion 146; Alleg. Interp. 1.43. Odeberg, Gospel, 33–36, contends that the celestial and earthly images of Jacob in rabbinic texts correspond to the heavenly glory of Jesus revealed in the flesh, and cites Philo Dreams 1.23 for the ladder «as a symbol of spiritual process,» noting that the Metatron association is later. But Philo also emphasizes that God was on Jacob " s ladder (Dreams 1.157), and his use of the stairway as the «air» part of heaven, where disembodied souls dwell (1.133ff.), also reflects a different thought world than John. 4348 For how John " s audience might have envisioned various types of ladders, see perhaps p. c Erub. 9:1, §3 (on Tyrian and Egyptian ladders); cf. Apol1. Κ. Tyre 43. 4349 Neyrey, «Allusions,» speculates here that Johannine disciples would be visionaries like Jacob. 4350         Jub. 27:27. If John knew the ancient Jubilees tradition, however, he does not exploit it; in it God stood on Jacob " s ladder (27:21). Cf. the cosmic ladder of later Jewish Christian tradition in Daniélou, Theology, 173–81.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Вхождение первосвященника во Святое Святых только однажды в год указывало на то, что грех положил труднопреодолимую преграду между Богом и согрешившим человеком, оттолкнул человека от Бога, что осуждение тяготеет над согрешившим человеком. Воскурение фимиама означало молитвенное предстательство первосвященника за себя и за народ. Кропление жертвенной кровью крышки и перед крышкой ковчега указывало, что очищения своих грехов человечество ожидает от Бога, видимым местом обитания Которого среди Израиля было Святое Святых. Это же вхождение первосвященника во Святое Святых с жертвенной кровью прообразовывало Христа Спасителя, Который, как Первосвященник будущих благ, придя с большею и совершеннейшею скиниею, нерукотворенною, то есть не такового устроения, и не с кровью козлов и тельцов, но со Своею Кровию, однажды вошел во святилище и приобрел вечное искупление ( Евр. 9:11 – 12 ). Законы святости (Лев. 17:1 – 27:34) Этот раздел, являющийся, по мнению большинства библеистов, частью священнической традиции Пятикнижия, содержит постановления о воплощении в повседневной жизни заповеди Божией о стяжании святости, без которой никто не увидит Бога (см.: Евр. 12, 14 ). Эти повеления говорят о жертвах и пище (см.: Лев. 17:1 – 16 ), семейных отношениях (см.: Лев. 18:1 – 30 ), о взаимоотношениях с ближними (см.: Лев. 19:1 – 37 ), о преступлениях, наказуемых смертью (см.: Лев. 20:1 – 27 ), о святости священников (см.: Лев. 21:1 – 24 ) и совершаемых ими жертвоприношений (см.: Лев. 22:1 – 25 ), о праздниках (см.: Лев. 23:1 – 43 ), о хлебах предложения (см.: Лев. 24:1 – 9 ), о богохульстве (см.: Лев. 24:10 – 23 ), о субботних и юбилейных годах (см.: Лев. 25:1 – 55 ), о благословении исполнителям закона и проклятии нарушителям (см.: Лев. 26:1 – 46 ), о клятвах и десятинах (см.: Лев. 27:1 – 34 ). При истолковании этого раздела книги Левит святые отцы особое внимание уделяли постановлениям о праздниках, а также о субботних и юбилейных годах. Еженедельный праздник – Суббота – была днем покоя от обычных дел и поставляется в связь с творением мира и покоя Творца в седьмой день. В духовно-таинственном смысле суббота была прообразом того истинного покоя, того субботства, которое уготовано людям в Царствии Небесном (см.: Евр. 4:4, 9 – 10 ).

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/zakonop...

15 воцарился Иосафат, сын его. О царствовании Иосафата см. 22,41–50. 15 царствовал над Израилем два года. Т.е. в 909–908 гг. до Р.Х. 15 во грехах его, которыми тот ввел Израиля в грех. См. ком. к 12,30. 15 при Гавафоне Филистимском. Филистимское поселение к северу от Екрона. 15 избил весь дом Иеровоамов. Придя к власти и желая упрочить свое положение, Вааса уничтожил всех потомков Иеровоама (возможных претендентов на престол). Тем самым исполнилось пророчество Ахии Иеровоаму (14,10.11). Автор не дает оценки этому поступку Ваасы (хотя позже и осуждает его за зло, «какое он делал пред очами Господа», 16,7) истребление Ваасой дома Иеровоамова важно для него, главным образом, как доказательство истинности слов пророка. 15 за грехи Иеровоама. См. ком. к 12,30. 15 в летописи царей Израильских. См. ком. к 11,41. 15 война была между Асою и Ваасою. См. ком. к 14,30. 15 В третий год Асы. См. ком. к 14,21 и 15,1. в Фирце. До построения Амврием Самарии (16,24) Фирца была столицей Израильского царства (см. ком. к 14,17). 15 ходил путем Иеровоама. См. ком. к 12,30. Глава 16 16 к Иую, сыну Ананиеву. См. 2Пар. 16,7–10; 19,2; 20,34 . 16 пошел путем Иеровоама. См. ком. к 12,30. 16 дом Ваасы и дом потомства его. Находясь на Израильском престоле, Вааса вел себя так же, как до него Иеровоам, и потому закономерно, что Ваасу и его потомство ожидала та же судьба, что и дом Иеровоама (15,29). 16 съедят псы... склюют птицы небесные. Точно такие же проклятия были обращены к Иеровоаму (14,11). 16 в летописи царей Израильских. См. ком. к 11,41. 16 В двадцать шестой год Асы. Т.е. в 886 г. до Р.Х. воцарился ... в Фирце, и царствовал два года. Ила царствовал в Израиле в 886–885 гг. до Р.Х. 16 Замврий, поразил его и умертвил его. Ила пал жертвой заговора, во главе которого стоял его военачальник Замврий. в двадцать седьмой год Асы. Т.е. в 885 г. до Р.Х. 16 истребил весь дом Ваасы. Таким образом сбылось пророчество Иуя (16,3.4; см. ком. к 15,29). 16 в летописи царей Израильских. См. ком. к 11,41. 16 В двадцать седьмой год Асы. Т.е. в 885 г. до Р.Х.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/zhenevs...

   001    002    003    004   005     006    007    008    009    010