Iambi Iambi de variis argumentis//PG. T. 99. Col. 1769–1811 (рус. пер.: Преп. Феодор Студит . Ямбы (Эпиграммы)//Там же. Т. 3). Laudatio in matrem Laudatio funebris in matrem suam//PG. T. 99. Col. 883–902 (рус. пер.: Преп. Феодор Студит . Слово надгробное в похвалу матери//Там же. Т. 2). Μεγλη Κατχησις. I Sancti Theodori Studitae sermones magnae catecheseos/Ed. J. Cozza-Luzi, in A. Mai//NPB. T. 9/2. Roma, 1888; 10/1. Roma, 1905; Theodori Studitae Les Grandes Catechises. Livre I. Spiritualite Orientale, 79. Begrolles en Mauges. France, 2002 (рус. пер.: Преп. Феодор Студит . Великое оглашение. Ч. I//Творения. Т. 1. С. 221–428). Μεγλη Κατηχησις. II Toy οσου Θεοδρου του Στουδτου Μεγλη Κατηχησις. Βιβλον δετερον, εκδοθν πδ της Αυτοκρατορικς A­ ρχαιογραφικης Επιτροπς. ν Πετρουπλει, 1906. Σελ. 931 in 16°; Του οσου Θεοδρου του Στουδτου Μεγλη Κατηχησις. Βιβλον δετερον/Изд.: А. И. Пападопуло-Керамевс //Великие Четьи Минеи, собранные Всероссийским митрополитом Макарием. Ноябрь, день 11-й. Выпуск седьмой. Приложение. СПб.: Типография Киршбаума, 1904 (рус. пер.: Преп. Феодор Студит . Великое оглашение. Ч. II//Там же. Т. 1. С. 429–706). Μεγλη Κατηχησις. III Sancti Theodori Studitae sermones magnae catecheseos/Ed. J. Cozza-Luzi, in A. Mai//NPB. T. 9/2. Roma, 1888; 10/1, Roma, 1905 (рус. пер.: Прем. Феодор Студит . Великое оглашение. Ч. III//Там же. Т. 1. С. 707793). Μικρ Κατηχηις. Sancti Theodori Studitae sermones parvae catecheseos/Ed. J. Cozza-Luzi, in A. Mai//NPB. T. 9/1. Roma, 1888; Του οσου πατρδς ημν κα ομολογητου Θεοδρου των Στουδου Μικρ Κατηχηις. Sancti patris nostri confessoris Theodori Studitis praepositi parva catechesis/Ed. E. Auvray Parisiis, 1891 (рус. пер.: Преп. Феодор Студит . Малое оглашение//Там же. Т. 2). Orat. funebr. in Platon Laudatio S. Platonis archimandritae//PG. T. 99. Col. 803–849 (рус. пер.: Прем. Феодор Студит . Слово 10 (Надгробное Платону)//Там же. Т. 2). Poenae Poenae monasteriales//Ibid. Col. 1733–1757 (рус. пер.: Преп. Феодор Студит . Епитимии общие всему братству; Ежедевные епитимии для монахов//Там же. Т. 2).

http://azbyka.ru/otechnik/Feodor_Studit/...

In illud: Tunc et Ipse Filius 44, 13041325 Ср.: 4102 In verba faciamus hominem. Oratio I, II 44, 257296 De anima [Sp.] Ср.: 743/1 45, 188221 46, 628652 In sanctum Pascha. Oratio V 46, 684689 TLG (2017) Additamentum ad catechesis illuminandorum sextae decimae caput tertium 33, 964965 Tituli catechesium —475— Латинское название TLG (2017) Homilia aquae in vinum conversae (fragmenta) [Sp.] PG 33, 1181 Homilia in illud: Ego vado ad Patrem Meum (fragmenta) [Sp.] PG 33, 1181 Suppositarum Cyrilli et Julii pontificis epistularum compendium [Sp.] PG 33, 12081209 Catechesis ad illuminandos 2 (exemplar alterum) Catechesis ad illuminandos 2 (recensio e cod. Paris. 409) Suppositae s. Augustini ad Cyrillum et Cyrilli ad Augustinum epistulae – PL 33, 11201153 PL 22, 281326 TLG (2017) Commentarii in Canticum Canticorum Commentarii in Psalmos Fragmented Ep. ad Philopheum Ep. ad monachos Tractatus de virtute ad Theosebium Tractatus de septem passionibus Exhortatio 79, 14361472 —476— Латинское название TLG (2017) 79, 14891502 Martyrium s. Theodoti Ancyrani et uirginum vii [Sp.] 4110/43 TLG (2017) Graecarum affectionum curatio 83, 7841152 Eranistes 83, 28317 Commentaria in Isaiam 81, 216493 Quaestiones et responsiones ad orthodoxos [Dub.] 6, 12491400 De theologia Sanctae Trinitatis et de oeconomia a) De Sancta Trinitate 75, 11481189 b) De incarnatione Domini 75, 14201477 Haereticarum fabularum compendium. Lib. IIV 83, 336437 —477— Латинское название TLG (2017) Libellus contra Nestorium ad Sporacium [Sp.] 83, 11531164 Contra ludaeos (fragmentum) Ad quaesita magorum (fragmentum) 80, 741742 Libri v contra Cyrillum et concilium Ephesinum (Pentalogus) 84, 6588 Expositio rectae fidei 6, 12081240 Pro Diodoro et Theodoro Ex sermonibus quinquem in S. lohannem Chrysostomum 84, 4853 (=64, 8991) Fragmenta incerta 83, 11641165 De Trinitate 83, 11671172 (лат.) Capita ascetica [Sp.] Tractatus de fide orthodoxa 7870 (сир.) (Продолжение следует). Шичалин Ю.А. [Рец. на кн.:] Климент Александрийский. Строматы. Книги 13/Подогот. текста, пер. с древнегреч., предисл. и коммент. Е.В. Афонасина. СПб.: Изд-во Олега Абышко. 2003//Богословский вестник 2004. Т. 4. 4. С. 478496.

http://azbyka.ru/otechnik/pravoslavnye-z...

46, 684–689 30, 9–37 44, 257–277 30, 37–61 44, 277–296 De paradiso [Sp.] 30, 61–72 De creatione hominis sermo primus (recensio C) [Sp.] De creatione hominis sermo alter (recensio C) [Sp.] De paradiso (recensio F) [Sp.] De virginitate (recensio altera) Oratio in diem natalem Christi 46, 1128–1149 In annuntionem [Sp.] Inventio imaginis in Camulianis [Sp.] Testimonia adversus Judaeos [Sp.] 46,193–233 [Dub.] Decem syllogismi contra Manichaeos [Sp.] 46, 541 Encomium in sanctum Stephanum protomartyrem ii 46, 721–736 Epistula xxvi ad Evagrium monachum [Sp.] 46, 1101–1108 Sermo in illud: Hie est Filius Meus dileetus (fragmenta) 46, 1109–1112 3197 (лат. и сир.), 3202 (греч.) 46,1112 De occursu Domini [Sp.] Tractatus ad Xenodorum Sermo in sanctum Romanum (fragmentum) Liber de cognitione Dei (fragmenta ap. Euthymium Zigabenum, Panoplia dogmatica) [Sp.] Epistula ad Philippum monachum (ap. Joannem Damascenum, Contra Jacobitas) (fragmentum) In illud: Tunc et Ipse Filius Fragmenta in catenis 224   In verba faciamus hominem. Oratio I, II De anima [Sp.]   In sanctum Pascha. Oratio II [Sp.] 225 In sanctum Pascha. Oratio V   73 74 75   77       80       81 Ср.: 4102 –   Ср.: 743/1 – 18   3195 3201 3200   3223       3197       3151 3204   –   3219   7035   3177   46, 1152–1181 96, 476–477   46, 1111–1126       46, 1112       44, 1304–1325 – 44, 257–296   45,188–221   46, 628652 46,   684–689 Свт. Кирилл Иерусалимский Латинское название TLG (2110) Additamentum ad catechesis illuminandorum sextae decimae caput tertium Tituli catechesium 3585     3585 33, 964–965     – Homilia aquae in vinum conversae (fragmenta) [Sp.] PG 33, 1181 Homilia in illud: Ego vado ad Patrem Meum (fragmenta) [Sp.] PG 33, 1181 Suppositarum Cyrilli et Julii pontificis epistularum compendium [Sp.] PG 33, 1208–1209 Catechesis ad illuminandos 2 (exemplar alterum) Catechesis ad illuminandos 2 (recensio e cod. Paris. 409) Suppositae s. Augustini ad Cyrillum et Cyril­li ad Augustinum epistulae PL 33, 1120–1153 PL 22, 281–326

http://azbyka.ru/otechnik/Patrologija/bi...

Nicolaus Catascepenus. Vita sancti Cyrilli Phileotae (e codice Athonensi Caracalli 42)// Sargologos E. La Vie de Saint Cyrille le Philéote moine byzantin (†1110). Brussels: Société des Bollandistes, 1964. (Subsidia hagiographica; vol. 39). P. 43–264. Nicon Nigri Montis. Canonarium vel Typicon// Hannick C. Das Taktikon des Nikon vom Schwarzen Berge: Griechischer Text und kirchenslavische Übersetzung des 14. Jahrhunderts: in 2 Banden. Freiburg im Breisgau: Weiher, 2014. (Monumenta linguae slavicae dialecti veteris. Fontes et dissertationes; vol. 62.1–2). Bd. I: S. 2–622; Bd. II: S. 624–1000. Serapion Thmuitanus. Euchologium// Johnson M. E. The Prayers of Sarapion of Thmuis: A Literary, Liturgical, and Theological Analysis. Roma: Pontificio Istituto Orientale, 1995. (OCA; vol. 249). P. 46–80. Theodorus II Irenicus Patriarcha. Epistula ad papam (e cod. Urbani 32, ff. 185v–191)// Cataldi Palau A. Una «Lettera al Papa» di Irenico, Cartofilace della grande chiesa (Teodoro Irenico, Patriarca di Constantinopoli 1214–1216) (Bollettino della Badia Greca di Grottaferrata (Nuova Serie) 1994. 48. P. 76–87). Theodorus Studites. Sermones Catecheseos Catecheseos Sermones/ed. J. Cozza-Luzi. Vol. 1. Roma: Bibliotheca Vaticana et Typi Vaticani, 1888. (Nova Patrum Bibliotheca; vol. 9/2). P. 1–217 (Cat. 1–77). Theoleptus Philadelphiensis. Orationes// Sinkewicz R. E. A Critical Edition of the Anti-Arsenite Discourses of Theoleptos of Philadelpheia (Mediaeval Studies. 1988. 50. P. 52–95). Typicon monasterii Theotoci Bebaias Elpidos (sub auctore Theodora Synadena)// Delehaye H. Deux typica byzantins de l’époque des Paléologues. Brussels: Académie Royale de Belgique, 1921. (Mémoires: Second series; vol. 8). P. 18–95. Матфей Властарь. Алфавитная синтагма//Собрание по алфавитному порядку всех предметов, содержащихся в святых и божественных канонах, составленное и обработанное смиреннейшим иеромонахом Матфеем, или Алфивитная синтагма Матфея Властаря/пер. с греч. свящ. Н. Ильинского. Симферополь: Таврическая губернская тип., 1892. (Алфавитная синтагма иеромонаха Матфея Властаря: Канонические правила и гражданские законы о Церкви. Москва: [Б. и.], r2006).

http://mospat.ru/ru/authors-analytics/90...

Michael Prokurat, Alexander Golitzin, Michael D. Peterson Скачать epub pdf EXORCISM EXORCISM. We do not know as much as we would like about the content and expression of the daily exorcisms that accompanied instruction in the early catechumenate. The texts we have are the same or similar to those that begin the reception into the catechumenate; and these are known to be markedly different in scope and specificity from the daily exorcisms that were performed by the catechists. It would be safe to say that the exorcisms that we now have were the summary statements made by the clergy over the newly enlisted Christian, claiming that person for the Church and removing him from the power of evil. Similarly, the daily exorcisms most probably dealt with very specific sins (q.v.), which were to be overcome before Baptism (q.v.) could take place. It is pointless to propose for this daily practice any of the curious aspects of exorcism currently popular in the American media, when what was most likely at stake was good, sound spiritual direction against sin over a prolonged period of time. This spiritual approach gives us a principle related to the ethics of the way (q.v.) of the Lord, or two ways, providing practical advice for the daily spiritual life of the catechumen, and at the same time demanding accountability from him. When the adult catechumenate is restored, the first three exorcism prayers of the baptismal service should be included at the beginning of catechesis (q.v.), or perhaps interspersed throughout it; and they should be explained as claiming that person for the Kingdom of God and the Church, and removing him or her from the power of evil. Throughout the catechetical period, the teaching of the Two Ways may serve as a guide to deal with specific sins, which are to be overcome before reception into the Church can take place. This is to provide continuing practical advice for the daily spiritual life of the catechumen. The process logically and naturally leads to the individual’s later participation in the sacrament of Confession (qq.v.). Basically, catechesis, exorcism, and confession require good, sound spiritual direction against sin, and accountability to God (q.v.). Читать далее Источник: The A to Z of the Orthodox Church/Michael Prokurat, Alexander Golitzin, Michael D. Peterson - Scarecrow Press, 2010. - 462 p. ISBN 1461664039 Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-a-to...

S. Symeon Neotheologus Poeta et Theol. Orationes ethicae//J. Darrouzès (ed.). Syméon le Nouveau Théologien, Traités théologiques et éthiques [Sources chrétiennes 122, 129. Paris: Éditions du Cerf, 1966, 1967]: 1: 170–440; 2: 8–458. S. Theodoretus, Cyrensis Episcopus. Graecarum affectionum curatio//P. Canivet (ed.). Théodoret de Cyr. Thérapeutique des maladies helléniques. 2 vols. [Sources chrétiennes 57. Paris: Éditions du Cerf, 1958]: 1: 100–287; 2: 296–446 (TLG). S. Theodoretus, Cyrensis Episcopus. Quaestiones in Octateuchum//N. Fernández Marcos, A. Sáenz–Badillos (ed.). Theodoreti Cyrensis quaestiones in Octateuchum [Textos y Estudios «Cardenal Cisneros» 17. Madrid: Poliglota Matritense, 1979]: 3–318 (TLG). S. Theodorus Studites. Parva Catechesis//E. Auvray (ed.). Theodori Studitis Parva Catechesis. Paris, 1891: 1–471 (TLG). Theophilus. Ad Autolycum//R. M. Grant (ed.). Theophilus of Antioch. Ad Autolycum. Oxford: Clarendon Press, 1970: 2–146 (TLG). Xenophanes. Fragment//M. L. West (ed.). Iambi et elegi Graeci. Vol. 2. Oxford: Clarendon Press, 1972: 164–170 (TLG). Zeno. Testimonia et fragmenta//J. von Arnim (ed.). Stoicorum veterum fragmenta. Vol. 1. Leipzig: Teubner, 1905: 3–71 (TLG). Γρηγορου το Παλαμ Συγγρμματα//κδδονται πιμελε Π. Κ. Χρστου. 5 τ. Θεσσαλονκη, 1988–1992. T. 3. Аристотель. Аналитики первая и аналитика вторая. М.: Изд-во политической литературы, 1995. Аристотель. Категории./Пер. с древнегреч. А. В. Кубицкого в переработке З. Н. Микеладзе//Он же. Сочинения. В 4-х т. (Серия «Философское наследие»). М.: Изд-во Мысль, 1975–1983. Т. 2. Аристотель. Метафизика/Пер. с древнегреч. А. В. Кубицкого в переработке М. И. Иткина//Он же. Сочинения. В 4-х т. (Серия «Философское наследие»). М.: Изд-во Мысль, 1975–1983. Т. 1. Аристотель. О возникновении животных./Пер. с греч. В. П. Карпова. (Серия «Классики естествознания»). М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1940. Аристотель. О душе/Пер. П. С. Попова в переработке М. И. Иткина//Он же. Сочинения. В 4-х т. (Серия «Философское наследие»). М.: Изд-во Мысль, 1975–1983. Т. 1.

http://azbyka.ru/otechnik/Kirill_I_Mefod...

116 Acta primorum martyrum, ed. Ruinard, p.294–302. 117 Anal.Boll, IX, p. 116. 118 Decennalia — празднования в честь десятилетия. 119 Acta sanct., VI.661; An.Boll., XXI, p.268. 120 Апостольское Предание, XVI. 121 H.Achelis, Die Canones Hippolyti, Leipzig, 1891 (can.13,71–75). 122 Евсевий Кесарийский, Церковная история, VIII, IV. (Русск. пер., с.432–433.) 123 В Римской империи государственные чиновники носили на одежде знаки отличия, нанесенные пурпурной краской. 124 2–е, 4–е, 55–е и 56–е правила Эльвирского собора. 125 De institution divina, V, 18. 126 1–oe правило Афанасия Великого из его послания к Аммуну–монаху. 127 Апостольские постановления, VIII.32,10. 128 Ср. 3–е правило Арльского собора: «qui in pace arma proiciunt». 129 130–ое правило Василия Великого из его послания к Амфилохию, епископу Иконийскому. 130 Толкование 24–го правила Трулльского собора. 131 Толкование 51–го правила Трулльского собора. 132 Apol. 8,1,61. (Русск. пер., с. 101.) 133 Vis. 111,7,3. 134 Praescrip. с.41. 135 Smrom.,I.VII,c.11. 136 Апостольское Предание, XX. 137 См. Funk. Die Katechumensklasse.b.Theol. — Quartel–Schrift., 1881, S.41. 138 3 года: Апостольские Постановления, VIII.32; Testamentum, p.l 17; Египетские Апостольские Постановления, с.ХХП. 2 года: 44–ое правило Эльвирского собора; 144 новелла Юстиниана и др. 139 Апостольское Предание, XVII. 140 Там же, XVI. 141 Там же, XXII. 142 Там же, XX. 143 G.Dix. The Apostolic Tradition, ар. XVI, p.81. 144 См. статью J.Danielou La catechese eucharistique chez les Peres de l’Eglise. — La messe et sa catechese, Paris, 1947. 145 Кирилл Иерусалимский, Огласительное слово XVIII, 33. (Русск. пер., с.234.) 146 Апостольское Предание, XXIII. 147 Это видно из 39–го правила Эльвирского собора (ср. с 59–м правилом того же собора, из которого ясно, что христиане не считаются верными). Поэтому в некоторых литургических сборниках чин поставления оглашенных носил название Ad christianum faciendum (Duchesne, Origines, p.292). В Александрии во время Сократа чтецами бывали и оглашенные, и верные.

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=735...

Nicetas Myrsiniotes (Nilus Rhodensis). Homiliae//Το Νελου Μητροπολτου δου Ο μιλες/κδ. Δ. . Μονου. θνα: κδσεις Π. Κυριακδη, 2010. (Βυζαντιν Γραμματεα; τ. 7). Σ. 147–359. Nicetas Stethatus. De paradiso//Nicétas Stéthatos. Opuscules et lettres/éd. J. P. Darrouzes. Paris, 1961. (SC; vol. 81). P. 154–227. Olympiodorus Diaconus. Commentarii in Ecclesiasten//PG. T. 93. Col. 477–628 . Origenes. Commentarii in epistulam ad Romanos (I.1–XII.21) (in catenis)//Ramsbotham A. Documents: The commentary of Origen on the epistle to the Romans//Journal of Theological Studies. 1912. Vol. 13, 14. Vol. 13. P. 210–224, 357–368. Vol. 14. P. 10–22. Origenes. Fragmenta in Jeremiam (in catenis)//Origenes Werke/hrsg. von E. Klostermann. Bd. 3. Leipzig: Hinrichs, 1901. (GCS; Bd. 6). S. 199–232. Philagaphus. Homiliae//Filagato da Cerami Omelie per i vangeli domenicali e le feste di tutto l " anno/ed. G. Rossi Taibbi. Palermo 1969. (Istituto Siciliano di Studi Bizantini e Neoellenici. Testi e Monumenti; vol. 11). P. 1–244. Theodoretus. Graecarum affectionum curatio//Theodoret de Cyr. Therapeutique des maladies helléniques/ed. P. Canivet. 2 vols. Paris: Editions du Cerf, 1958. (SC; vol. 57). Vol. 1. P. 100–287; vol. 2. P. 296–446. Theodorus Studita. Sermones Catecheseos Magnae//S. Patris Nostri Theodori Studitae Magnae Catecheseos Sermones, Nova Patrum Bibliotheca 9/2 (Cat. 1–77), 10/1 (Cat. 78–111)/ed. J. Cozza-Luzi. Rome: Bibliotheca Vaticana et Typi Vaticani, 1888–1905. P. 1–217 (Cat. 1–77), p. 7–151 (Cat. 78–111). Theoleptus Philadelphiensis. Orationes monasticae//Theoleptos of Philadelphia. The Monastic Discourses/ed. R. E. Sinkewicz. Toronto: Pontifical Institute of Medieval Studies, 1992. (Studies and Texts; vol. 111). P. 84–382. Theophylactus. Epistulae//Theophylacte d’Achrida. Lettres/ed. P. Gautier. Θεσσαλονκη: Association for Byzantine Research, 1986. (CFHB. Series Thessalonicensis; vol. 16.2). S. 137–597. Vita S. Basilii Junioris//The Life of Saint Basil the Younger/ed. S. McGrath, D. F. Sullivan, A.-M. M. Talbot. Washington (D.C.): Dumbarton Oaks, 2014. (Dumbarton Oaks Studies; vol. 45). P. 64–752. Переводы

http://azbyka.ru/otechnik/Dionisij_Shlen...

CSEL 57.176–214, 380–96,428–31 (текст) FaCh 30.301–32 ; 32.57–68, 99–102. (англ. пер.) Афанасий Великий : (Con. Gen.) Oratio contra gentes – PG 25.4–96 Athanasius: Contra Gentes and De Lncarnatione. Edited and translated by Robert W. Thomson. 2–133. Oxford: Clarendon Press, 1971. (текст и англ. пер.) SC 18 (текст и фр. пер.) (De Incar. Ver.) Oratio de incarnatione Verbi – PG 25.96–197 Athanasius: Contra Gentes and De Incarnatione. 134– 277. (текст и англ. пер.) SC 199 (текст и фр. пер.) (Vit. Anton.) Vita Antonii – PG 26.837–976 SC 400 (текст и фр. пер.) NPNF (2) 4.195–221 (англ. пер.) (Ex. Pss.) Expositiones in Psalmos – PG 27.60 – 545 (Con. Arian.) Orationes contra Arianes 3 – PG 26.12–468 NPNF (2) 4.306–431 (англ. пер.) (De Syn.) De synodis Armini in Italia et Seleuciae in Isauria – PG 26.681–794 NPNF (2) 4.451–80 (англ. пер.) Диодор: (Frag.) Fragmenta dogmatica Abramowski, Rudolf. ‘Der theologische Nachlaß des Diodor von Tarsus.’ ZNW 42 (1949): 19–69. (фрагменты текстов, лат. вере, сир. вере, и нем. пер.) Евагрий Понтийский : (Prac.) Practicus SC 171 (текст и фр. пер.) (Keph. Gnost.) Kephalaia gnostica Les six centuries des ‘Kephalaia gnostica’ d’Evagre le Pontique. Edited and translated by A. Guillaumont. Patrologia Orientalis 28. Paris: Firmin-Didot et Compagnie, 1958. (сир. вере, и фр. пер.) Иоанн Антиохийский: (Ер. Nes.) Epistola ad Nestorium – PG 77.1449–57 ACO 1.1.1.93–5 (текст) Festugière, ed. Ephèse et Chalcédoine. 139–43. (фр. пер.) (Ep. Cyr.) Epistola ad Cyrillum – PG 77.169–73 ACO 1.1.4.7–9 (текст) Festugière, éd. Ephèse et Chalcédoine. 474–6. (фр. пер.) (Ep. Six.) Epistola ad Xystum episcopum Romae ACO 1.1.7.158–60 (текст) (Ep. Or.) Epistola adomnes episcopos Orientis – PG 84.573–5 ACO 1.1.7.156–7 (текст) Иоанн Златоуст: (Hom. Stat.) Homiliae 21 de statuts ad populum Antiochenum habitae – PG 49.15–222 NPNF (l) 9.331–489 (англ. пер.) (Cat. 3 Bapt.) Catecheses 3 ad baptizandos SC 366 (текст и фр. пер.) ACW31 (англ. пер.) (Cat. 8 Bapt.) Catecheses 8 ad baptizandos

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/uche...

6 . Для преп. Симеона ключевой темой является ипостасное единство двух природ в Таинстве Евхаристии и в обожении, но его ни в коем случае нельзя заподозрить в принятии популярной ныне теории «воипостазирования» хлеба и вина Ипостасью Логоса. Источники S. Athanasius Alexandrinus. Expositiones in Psalmos//J.-P. Migne (ed.). Patrologiae cursus completus (series Graeca) 27. Paris: Migne, 1857–1866: 60–545, 548–589. S. Cyrillus Hierosolymitanus Scr. Eccl. Catecheses ad illuminandos 1–18//W. C. Reischl, J. Rupp (eds.). Cyrilli Hierosolymorum archiepiscopi opera quae supersunt omnia. 2 vols. Munich: Lentner, 1: 1848; 2: 1860 (repr.: Hildesheim: Olms, 1967): 1: 28–320; 2: 2–342. S. Epiphanius Scr. Eccl. Panarion (=Adversus haereses)//K. Holl (ed.). Epiphanius, Bände 1–3: Ancoratus und Panarion [Die griechischen christlichen Schriftsteller 25, 31, 37. Leipzig: Hinrichs, 1: 1915; 2: 1922; 3: 1933]: 1: 153–161, 169–233, 238–464; 2: 5–210, 215–523; 3: 2–229, 232–414, 416–526. Symeon Neotheologus Poeta et Theol. Catecheses//Syméon le Nouveau Théologien. Catéchèses/B. Krivocheine, Paramelle (éds.). [Sources chrétiennes 96, 104, 113. Paris: Éditions du Cerf, 1963, 1964, 1965]: 1: 206–468, 2: 12–392; 3: 12–302. Symeon Neotheologus Poeta et Theol. Epistola//H. J. M. Turner (post J. Paramelle, SJ) (eds.), The Epistles of St. Symeon the New Theologian. Oxford Early Christian Texts. Oxford: Oxford University Press, 2009. Symeon Neotheologus Poeta et Theol. Gratiarum actiones II//Syméon le Nouveau Théologien. Catéchèses. Actions de Grâces 1–2/B. Krivocheine (éd.). [Sources chrétiennes 113. Paris: Éditions du Cerf, 1965]: 304–356. Symeon Neotheologus Poeta et Theol. Hymni (2, 7, 9, 13, 14, 21, 21, 24, 29, 30, 38, 41, 51–53, 58)//Syméon le Nouveau Théologien. Hymnes 1–58/J. Koder, J. Paramelle, L. Neyrand (eds.). [Sources chrétiennes 156, 174, 196. Paris: Éditions du Cerf, 1969, 1971, 1973]. Symeon Neotheologus Poeta et Theol. Orationes ethicae//Syméon le Nouveau Théologien. Traités théologiques et éthiques/J. Darrouzès (ed.). [Sources chrétiennes 122, 129. Paris: Éditions du Cerf, 1966, 1967]: 1: 170–440; 2: 8–458.

http://azbyka.ru/otechnik/Kirill_I_Mefod...

   001    002    003   004     005    006    007    008    009    010