Д. М. отличается богатством гимнографического состава и включает службы равноапостольным Константину (Кириллу) и Мефодию (последнюю - с каноном Константина , еп. Преславского), сокращенные службы перенесению мощей Климента, папы Римского, и болг. царю Петру (эти службы, кроме 1-й, представлены в южнослав. традиции единичными списками), прп. Иоанну Рильскому (с переводным каноном Георгия Скилицы и особой редакцией проложного Жития святого ( Иванов. 1931. С. 365)), прп. Параскеве (Петке) Тырновской, а также песнопения мч. Михаилу воину . Службы слав. первоучителям находились на листах из б-ки Пантелеимонова мон-ря ( Александров А. И. Служба святым славянским апостолам Кириллу и Мефодию в болг. списке XIV в.//РФВ. 1893. Т. 29. 2. С. 193-207). Мнение, что Д. М. восходит к восточнослав. оригиналу (Мошин В. А. О периодизации русско-южнослав. лит. связей X-XV вв.//ТОДРЛ. 1963. Т. 19. С. 79; Miklas H. Kyrillomethodianisches und nachkyrillomethodianisches Erbe im ersten ostslavischen Einfluss auf die südslavische Literatur//Symposium Methodianum: Beitr. der Intern. Tagung in Regensburg zum Gedanken an den 1100. Todestag des hl. Method. Neuried, 1988. S. 458), не имеет достаточных оснований, хотя ряд включенных в нее служб содержит краткие Жития в редакции Пролога Константина , еп. Мокисийского, входящего в число древнерус. переводов домонг. времени. Месяцеслов Д. М. под 26 нояб. содержит память освящения ц. св. Георгия (без указания места события), но это не может считаться надежным признаком «1-го восточнославянского влияния» XII-XIII вв. (см. ст.: Древнерусские (восточнославянские) влияния на южнославянскую книжность, а также: Йовчева М. «Руските» памети Евангелие и Охридски Апостол//Нсть оученикъ надъ оучителемъ своимъ: Сб. в чест на И. Добрев. София, 2005. С. 220-237; Лосева О. В. Рус. месяцесловы XI-XIV вв. М., 2001. С. 95-98). Месяцеслов Д. М., расположенный частями между службами, отличается сложностью состава и, судя по неоднократным повторам памятей, восходит к неск. источникам, один из к-рых по крайней мере близок зап. мартирологам ( Сергий (Спасский). Месяцеслов. Т. 1. С. 131; Лосева. Рус. месяцесловы. С. 69-75).

http://pravenc.ru/text/180379.html

гимнографии, к-рые могут определяться и как локальные центры, и как хронологические периоды: 1) преславско-охридскую (кон. IX-X в.); 2) тырновскую (XIII-XIV вв.) с ее продолжением в творчестве митр. Тырновского Киприана и митр. Киевского Григория Цамблака; 3) рильскую (60-70-е гг. XV в.) и 4) софийскую (XVI в.). Во 2-й пол. 70-х гг. XX в. параллельно и одновременно с Г. Поповым К. выявил и исследовал памятники древнейшей слав. гимнографии, созданные учениками равноапостольных Кирилла и Мефодия. Ему принадлежит открытие и введение в научный оборот канона арх. Михаилу Константина, еп. Преславского («Пети достоит архистратига»: Новооткрито произведение на Константин Преславки//Литературознание и фолклористика: В чест на 70-годишнината на П. Динеков. София, 1983. С. 59-62), канона ап. Андрею Первозванному (Химнописец Наум Охридски//Проблеми на старобълг. поезия. 2004. С. 33-44) - единственного бесспорного произведения равноап. Наума Охридского и канона на Введение во храм Пресв. Богородицы, снабженного анонимным славянским акростихом (Преславски канон за Въведение Богородично: (Към проблема «акростих - реконструкция на състава»)//Старобългаристика. 1991. Год. 15. 4. С. 28-38). К. также существенно расширил сведения о произведениях тырновской и софийской книжных школ. Им были открыты (на основании акростихов) неизвестные ранее авторы: иноки XIV в. Макарий (канон прп. Параскеве-Петке) и Симеон (канон архангелам) и инок XVI в. Андрей (служба мч. Николаю Софийскому). В творчестве авторов тырновской школы К. отметил особую популярность жанра параклиса (канона-молебна). В 1978 и 1979 гг. вместе с Кодовым и Б. Райковым К. участвовал в научных экспедициях в болг. Зографский мон-рь на Афоне (см.: Райков. 1994), результатом к-рых стали подробное описание рукописей библейского содержания ( Кожухаров С., Кодов Х., Райков Б. Опис на слав. ръкописи в б-ката на Зографския манастир в Света гора. София, 1985. Т. 1) и краткий каталог всего собрания ( Кожухаров С., Райков Б., Миклас Х. Каталог на слав.

http://pravenc.ru/text/1841670.html

   Девица, сестра, жена и мать — эти четыре сербских слова, очевидно, происходят от санскритских корней. «Дева» у нас, в Индии, и сейчас на разговорном языке означает божество и девицу. И действительно, у сербов истинная девица, девственница, считается неким высшим существом, чем-то святым и возвышенным. В южных областях Сербии, где европейская «госпожа культура» еще не испортила народ, перед девицей встают и старики, и старухи. В великом народном эпосе с почтением воспеваются девицы, сестры и матери. Жена как таковая не воспета столько и с таким почтением. А если и воспевается, то не без примеси иронии и шутки. Между тем, нигде нет иронии и шутки, когда речь идет о девице, сестре и матери.    Сербская женщина как отшельница, молитвенница и святая возвеличилась до небес. Святая Петка, Параскева, как дева — изначальный образец для целых поколений женщин во все века. Она жила в Х веке по Рождестве Христовом. Девица из дворянской семьи, она удалилась в Палестину в суровую Заиорданскую пустыню, чтобы жить жизнью святого Иоанна, Христова Крестителя. И прожила там всю свою жизнь до глубокой старости, питаясь, так сказать, ничем и не общаясь ни с кем. Величественный образец, который, без сомнения, импонировал бы и нашим наивеличайшим гималайским аскетам.    Святой Петке подражали и нищенки, и царицы сербские в течение тысячи лет. Почти все королевы и княгини из династии Неманичей удалились в монастыри и окончили свои дни в монашеском чине. Над всеми ними сияет подобно утренней звезде царица Милица, вдова последнего сербского царя Лазаря, убитого турками на Косовом поле. Мы, индийцы, ценим нечто подобное превыше всего. Аскеза — сердцевина Индии: сердцевина ее истории, ее культуры и любой ее философии любого направления.    Сербская женщина как воительница в народной борьбе за освобождение от турок — это святительница своего рода. Княгиня Любица сто двадцать лет тому назад воодушевила разбитую сербскую армию и повела ее на бой с турками. Турки были разбиты, и Сербия освобождена.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3742...

деспот измоли потврду од околних му господара, па и од самог угарског да трговци свако у тим Зато из околних почеше непрестано из дана у дан долазити становници, и за мало времена веома се густо насели град. Но уколико град биваше, утолико се дугоруки деспот) не становништвом. он становницима преписа и од и свуда пославши сабра их, и насели град као некада (Неем. гл. 7). Тако да град више од осталих градова и свима потребама, као заиста царски дом. И тако дакле, у све дане живота свога град се и узрасташе, да се и за као за могло кликнути и „Подигни около очи и види сабрана чеда (Ис. 49, 18)“. Овом дивном Константиновом опису деспотовог Београда треба додати нешто: споменути нека дела светог деспота у овом граду. Свети деспот као што вели и Константин, посветио град Београд Владичици Богородици, а то учинио пре свега из сопствене и побожности према Богоматери, а затим и по угледу на равноапостолног цара Константина и на свете праоце Св. Саву и Симеона, посветише и Хиландар и Студеницу; и деспот посвети град Богоматери зато што у цркви српска била из времена Драгутина, чувана древна чудотворна икона Пресвете Богородице од самог Св. апостола и Митрополит Београдски тада беше познати сарадник деспотов Исидор; и он са светом деспотовом, преподобном пренесе и положи у ову цркву чудотворне мошти Св. Петке-Параскеве, света била донела из Трнова. мало, око 1417 године, деспот Петки у граду нову цркву и у пренети свете и чудотворне мудри, и владар Српски Стефан само уредио живот у престоници Београду, него и по осталим градовима и областима смо споменули како биограф вели да, кад се деспот ослободи турског и врати се у слободан, тада у деспотовини „свака непобожност би згажена“ и „правда процвета и плод донесе“ свуда и на сваком месту. свети деспот заведе праведне судове и законитост по тако да могао прогонити нити неправдовати „ни брзи спорога, ни богати убогога, нити узимати поседе нити се крв праведника проливати“. Праведни деспот знао и врло строго да и великодушно и милостиво да опрашта, све ради добра А изобилна и превелико доброчинство постали су свуда познати, тако да било бедника ни кога он или помагао.

http://pravoslavie.ru/105511.html

Прослава храмовне славе цркве Св. Петке у селу и око цркве у Селу обележена слава овог православног храма. Овим почела и целодневна прослава сеоске славе. Радио КИМ - у цркви Свете Петке у Селу служио намесник приштински уз свештенства рашко- призренске. Он у беседи говорио о животу Свете Петке и истакао да сви да буду примером. „У свим има храмова Петки, Параскеви и данас овде славимо. Приступите смирено не много. Молите се прво за ваше потребна а на и за себе саме. Али не само оно што потребно за кратак живот на него иштите пре свега царства Нека молитве Свете Петке буду са свима вама“, казао – ставрофор По обиласку око храма, водица и пререзан славски колач ове године припремио Бобан из Грачанице. „Желео сам да узмем колач прошле године, па сам то и урадио. Нема ништа лепше него бити славе. Пожелео сам свима све казао нам Око 300 верника окупило се да прослави празник. У дворишту цркве, након мештани централног Косова говорили су нам о празнику и су се пожалили на проблеме и за су се помолили током „Пожелео бих пре свега, породици и свим Да нас уд у наредне године“, поручио Бобан из Села. „Ових дана имамо велике проблеме са исплатом минималца, па се молимо ових дана да нам Света Петка помогне, да се наша влада и реши то Пожелео бих свма и да опстанемо овде на Косову“, каже Момчило из Бадовца. 30 годна долазим на дан у цркву, дешавало се да не много али сад дошло много мештана и надам се да тако бити и казао Томислав из Чаглавице. „За празник сам пожелела све српском народу, да останемо на Косову. Пожелела сам да буде мир и наравно свима истиче Дивна из Чаглавице. из Села изабран за наредног славе и он како налажу године припремити колач. присутнима у цркви за време била и директорка Дома у Грачаници Рада Преподобна мати Параскева, Света Петка, у српском народу веома поштована и важи за заштитницу жена. 9 августа 2013 г. ... Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/63357.html

Света Петка и у      Преосвештенства Епископ далматински г. служио свету у храму Свете Петке у      Прослава храмовне славе, Преподобне Праскеве, у започела хор Свети деспот Стефан из Београда. и молитвом Параскеви у сутону призван благослов на народ. Ово богоугодно народа, пристиглог из свих надахнуто успоменама и дражима родни праг великодушно пружа.      било молитвеним радостима. Они су на молитвеном у и радост празника и благослова богоугодне Надлежни парох, отац Драган Зорица, поздравио присутне и нагласио носе у срцима као извор и      Сутрадан, на празник Свете Петке у храму у свету служио Епископ далматински, Преосвештенство г. уз свештенства и монаштва далматинске, а молитву Богу и празничне радости увеличао хор Свети деспот Стефан из Београда.      од су добар дио чинили и римокатолици из долазе у ову се обратио Епископ далматински Преосвештенство г. у нагласио богонадахнути живот Свете Петке и чудеса ове и данас чини широм Нагласио неопходност да се непрестано молитвено Петки она без обзира на коже, националну и припадност. Присутнима, бившим обратио се и пензионисани парох ставрофор Здравко      народа завршено свечаном и славског колача пред храмом. Свечано су затим уручене и грамате, г. Марку Миодрагу из САД и из Новог Сада, као израз нарочите захвалности за несебични труд и при обнови храма Свете Петке у Празничну радост и увеличало и након више десетина година, младог брачног пара из САД, а родом из овог далматинског села. и трпеза у дому трудом и надлежног пароха Драгана Зорице. Свечаност обогатила и изложба цртежа сликарке Душанке родом из Бенковца, а сада са пребивалишта у Врбасу. 31 октября 2014 г. Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/74757.html

Освештан храм Свете Петке у Златишту На празник Светог пророка и Преподобних отаца Прохора и Рилског, у 22. по Духовима, 1. новембра 2015, преосвештенства Епископ захумско-херцеговачки и приморски Г. и Епископ Г. освештали су храм Свете Петке у Златиште, средствима и других донатора и у продужетку одслужили Свету са свештенством и свештеномонаштвом      цркве почела године за потребе села Мируше, су из тог отишли педесет година због Владика захвалио свима, су из долине и у овом што нису заборавили ко су и што цркву не изнова граде и      Он у пред више стотина истакао да храм ПеткиПараскеви, жени постала обожена и бити заштитница Златишта и чудесног народа. Према од Старог Бог дао да се храмови, да се у чува над и над Владика нагласио да радост само у храма и што у крштено дванаесторо али и што у рукоположен отац Александар ускоро бити свештеник у " и кумови су показали да има доброте, и светости. Нису могли изабрати дан да крсте од овог када освештана црква " , рекао владика      Владика у свом нагласио да дан донио велику радост за све и пожелио им да им нови храм донесе нови живот и радост у срца и домове. " Због тога се и граде ове да се у сабирамо, да се у освештавамо, да бисмо и ми постали храмови Бога живога " , рекао владика и додао да Света Петка заштитница свих православних народа повезала. Одбора за цркве Видо рекао да храм великом и навео да ово храм у општини Петки и да се у Мирушама, на обали налази рушевина цркве Свете Петке.      Предраг отац три су крштене у цркви, каже да данас у атмосфери и храму крстио      У порти цркве богат програм. Извор: http://www.srna.rs, опрема Инфо служба ЕБН, фото Сава 3 ноября 2015 г. Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/87377.html

Саборно ученика основних школа са општина Чукарица и Раковица На Цвети, 28. априла 2013. године, у храму Свете Петке Параскеве на падини саборно крштено око 55 ученика основних школа са општина Чукарица и Раковица. Ово саборно ораганизовали су трудом и свештеници са поменутих општина по благослову Светости Српског а под руководством Преосвештенства викарног Епископа хвостанског а уз несебичну подршку старешине цркве Свете Петке Николе Нешто пре осам часова ученици су се на часовима веронауке спремали за свету окупили су се са кумовима, и у цркви Свете Петке. Саборно почело пред почетак свете служио Преосвештенство Епископ са свештенством. У току Епископ извршио и свету Пошто причестио све новокрштене, Еп. им се на очински обратио о свете као почетка новог живота у Цркви Затим истако да, поставши чланови Цркве, ми учесници у борби се у овоме свету. Та борба, како рекао, нема за неке мале и пролазне ствари, Царство односно живот вечни. Поставши учесници у борби, ми истовремено учесници и у победи у овом свету, а то Христова победа над Овим чином поново изражено активно наше на основног задатка им поверен, а то да кроз службу истине вере у Цркве као живог богочовечанског организма наш у реалност начина живота. искреном овом су, Епископом као председником Одбора за верску наставу, и присутним свештенством, дан радосног уласка Господа Исуса Христа у везали и за радосно духовно ученика, су овом приликом започели живот у Христу на чему им од срца честитамо. Координатор актива основних школа Чукарице и Раковице Дарко 1 мая 2013 г. ... Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/61247.html

Женский монастырь Святой Параскевы-Петки Материал из Азбука паломники Идёт загрузка карты… Монастырь Святой Параскевы-Петки (серб. Манастир Свете Петке) — женский монастырь Зворницко-Тузланской епархии Сербской Православной Церкви, посвященный преподобной Параскеве-Петке. Расположен в пригороде Биелины в Республике Сербской Боснии и Гецеговины. Содержание Навигация Персональные инструменты Пространства имён русский Просмотры Портал Навигация Инструменты

http://azbyka.ru/palomnik/Женский_монаст...

Храм Святой Параскевы-Петки на военном кладбище (Соколац) Материал из Азбука паломники Идёт загрузка карты… Храм Святой Параскевы-Петки на военном кладбище в Соколаце (серб. Спомен-црква Свете Петке у у Сокоцу) — храм Дабро-Боснийской митрополии Сербской Православной Церкви в общине Соколац, Источно Сараево, в Боснии и Герцеговине. Находится на военном кладбище «Малый Зейтинлик». Содержание Навигация Персональные инструменты Пространства имён русский Просмотры Портал Навигация Инструменты

http://azbyka.ru/palomnik/Храм_Святой_Па...

   001    002   003     004    005    006    007    008    009    010