13 Более подробно характеристику данной книги см.: Андросова В. А. Рец. на издание: Baynes L. The Heavenly Book Motif in Judeo-Christian Apocalypses, 200 BCE – 200 CE. Leiden: Brill, 2012 (Supplements to the Journal for the study of Judaism; 152)//Вестник ПСТЕУ Ï Богословие. Философия. Вып. 4 (42). M., 2012. С. 118–123. 15 Stefanovic R. The Background and Meaning of the Sealed Book of Revelation 5. Berrien Springs, 1996 (Andrews University Seminary Doctoral Dissertation Series; 22). Данная диссертация впоследствии была опубликована, однако это издание осталось нам недоступным. 16 Armstrong-Reiner D. R «You opened the book»: An Instrumental Understanding of the Patristic Use of the Revelation to John. Ph. D. Diss, Emory University, Graduate Division of Religion, 2008. 17 Staritz К. Zur Offenbarung Johannis 5: 1//Zeitschrift fiir die neutesta-mentliche Wissenschaft. Vol. 30. 1931. S. 157–170; Roller O. Das Buch mit sie-ben Siegeln//Zeitschrift fiir die neutestamentliche Wissenschaft. Vol. 36.1937. S. 98–113. 18 Того же мнения придерживается Гюнтер Борнкамм (см.: Вогп-катт G. Die Komposition der apokalyptischen Visionen in der Offenbarung Johannis//Zeitschrift fiir die neutestamentliche Wissenschaft. Vol. 36, 1937. S. 132–149). 19 Unnik W. C., van. «Worthy Is the Lamb»: The Background of Apoc 5//Mélanges bibliques en hommage au R. P. Béda Rigaux. Gembloux, 1970. P. 445–461. 20 Ford J. M. The Divorce Bill of the Lamb and the Scroll of the Suspected Adulteress: A Note on Apoc. 5and 10:8–10//Journal for the Study of Judaism. Vol. 2. 1971. P. 136–143. 21 Mazzaferri F. D. The Genre of the Book of Revelation from a Source-Critical Perspective. Berlin, 1989. 22 Нужно отметить, что фамилия Bauckham допускает несколько вариантов написания на русском языке; в частности, в русском издании его книги «Иисус глазами очевидцев» фамилия автора передана как «Бокэм» (Бокэм Р. Иисус глазами очевидцев/Пер. с англ. Н. Холмогоровой. М., 2011 ). 25 Holwerda D. Е. The Church and the Little Scroll (Revelation 10, 11)//Calvin Theological Journal. Vol. 34. 1999. P. 148–161.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/nebesn...

77 . Keep L. Das himmlische Buch in Antike und Christentum: Eine re-ligionsgeschichtliche Untersuchung zur altchristlichen Bildersprache. Bonn, 1952 (Beitrage zur Religions- und Kirchengeschichte des Al-terums; 8). 78 . Paul S. M. Heavenly Tablets and the Book of Life//Journal of the Ancient Near East Studies. Vol. 5. 1973. P. 345–353. 79 . RistM. Life, Book of//The Interpreter’s Dictionary of the Bible/Ed. G. A. Buttrick. Vol. 3. Nashville, 1962. P. 129–133. 80 . Rodriguez A. M. The Heavenly Books of Life and of Human Deeds//Journal of the Adventist Theological Society. Vol. 13 (1). 2002. P. 10–26. 81 . Smith E. W. Book of Life//International Standard Bible Encyclopedia/Ed. G. E. Bromiley. Vol. 1. Grand Rapids, 1979. P. 534. Исследования образов книг в Апокалипсисе 82 . Armstrong-Reiner D. P. «You opened the book»: An Instrumental Understanding of the Patristic Use of the Revelation to John. Ph. D. Diss., Emory University, Graduate Division of Religion, 2008. 83 . Baynes L. Revelation 5and 10: 2a, 8–10 in the Earliest Greek Tradition: A Response to Richard Bauckham//Journal of Biblical Literature. Vol. 129 (4). 2010. P. 801–816. 84 . BergmeierR. Die Buchrolle und das Lamm (Apk5und 10)//Zeitschrift fur die neutestamentliche Wissenschaft. Vol. 76. 1985. S. 225–242. 85 . Ford J. M. The Divorce Bill of the Lamb and the Scroll of the Suspected Adulteress: A Note on Apoc. 5: 1 and 10: 8–10//Journal for the Study of Judaism. Vol. 2. 1971. P. 136–143. 86 . Holwerda D. E. The Church and the Little Scroll (Revelation 10,11)//Calvin Theological Journal. Vol. 34. 1999. P. 148–161. 87 . Moioli M. L. Postille bibliologiche all’Apocalisse di Giovanni//An-nali della Facolta di Lettere e Lilosofia dell’University degli Studi di Milano. Vol. 64 (3). 2011. P. 281–289. 88 . Müller P. Das Buch und die Bficher in der Johannesoffenbarung//Studien zur Johannesoffenbarung und ihrer Auslegung. Neukirchen-Vluyn, 2005. S. 293–309. 89 . Reichelt G. Das Buch mit den sieben Siegeln in der Apokalypse des Johannes. Gottingen, 1975.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/nebesn...

271 Это подчеркивают многие исследователи (см.: Bauckham R. The Theology… Р. 34–35; Giesen Н. Die Offenbarung des Johannes. S. 145 и пр.). 272 Так, на рогах дракона – 10 диадим (символ власти), и у Христа в Откр 19: 12 – «много диадим». «Богохульные имена» на звере контрастируют с именем Агнца «Царь царей и Господь господствующих» ( Откр 19: 16 ). Важнейшее сходство: в Откр 5: 6 Тайнозритель видит Христа в образе Агнца «как бы закланного» (dbg е σφαγеуоу). и в описании зверя используется то же самое слово – piav £х xSv хефоЛшу aibxot) dbg еафауцёщу erg Odrvaxov («одна из голов его как бы смертельно была ранена»). Но, как и Агнец, зверь также оказывается живым – его смертельная рана «исце-лела». Данные параллели отмечаются очень многими комментаторами; см., к примеру: Spatafom A. Symbolic language and the Apocalypse. Ottawa, 2008. P. 75–76. «Этот намеренный контраст фигур Агнца и зверя предшествует грандиозному эсхатологическому финалу, когда Агнец и зверь сойдутся лицом к лицу в эсхатологической брани. Она вскоре окончится победным триумфом Агнца и ввержением дракона и зверя “в озеро огненное” на вечное мучение» (Reichelt G. Das Buch mit den sieben Siegeln in der Apokalypse des Johannes. Gottingen, 1975. S. 177–178). 275 См.: Holtz Т. Die Christologie… S. 29;AuneD. E. Revelation 1–5. P. 334; Beale G. K. The Book of Revelation. P. 340; Müller H.-P. Die himmlische Rats-versammlung: Motivgeschichtliches zur Ape 5:1–5//Zeitschrift fiir die neutesta-mentliche Wissenschaft. Vol. 54. 1963. S. 254–255. 277 На это обращает особое внимание Р. Стефанович (см.: Stefanovic R. The Background and Meaning… P. 10). 278 Cyprianus Carthaginensis. Testimonia adversus Judaeos. Patrologiae cur-sus completus. Series Latina (далее – PL) 4. Col. 705–706. 279 Armstrong-ReinerD. R «You opened the book»: An Instrumental Understanding of the Patristic Use of the Revelation to John. Ph. D. Diss. Emory University, Graduate Division of Religion, 2008. P. 91. 280 См.: Hilarius Pictaviensis. De Trinitate. PL 10:192–193. Дальнейший анализ отрывка см.: Armstrong-Reiner D. P. «You opened the book " … P. 93–94.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/nebesn...

147 . Smalley S. S. The Revelation to John: A Commentary on the Greek Text of the Apocalypse. Downers Grove, 2005. 148 . Spatafora A. Symbolic language and the Apocalypse. Ottawa, 2008. 149 . Stefanovic R. Revelation of Jesus Christ: a Commentary on Book of Revelation. Berrien Springs, 2002. 150 . Tavo E Woman, Mother and Bridë An Exegetical Investigation Into the «Ecclesial» Notions of the Apocalypse. Dudley, 2007. 151 . Toth E Der himmlische Kult. Wirklichkeitskonstruktion und Sinnbil-dung in der Johannesoffenbarung. Leipzig, 2006 (Arbeiten zur Bibel und ihrer Geschichte; 22). 152 . Unnik W. C., van. «Worthy Is the Lamb»: The Background of Apoc 5 11 Melanges bibliques en hommage au R. P. B6da Rigaux. Gembloux, 1970. P. 445–461. 153 . VanhoyeA. L’utilisation du livre d’Ezechiel dans LApocalypse//Bib-lica. Vol. 43. 1962. P. 436–476. 154 . Vanni U. La struttura letteraria dellApocalisse. Brescia, 1980. 155 . WongD. K. The Two Witnesses in Revelation 11//Bibliotheca Sacra. Vol. 154. 1997. P. 344–354. Исследования библейских книг и межзаветной литературы 156 . Aune D. Е. Apocalypticism, Prophecy and Magic in Early Christianity. Tiibingen, 2006. 157 . Bietenhard El. Die himmlische Welt im Urchristentum und Spatju-dentum. Tiibingen, 1951. 158 . Carrol R. B. Jeremiah: A Commentary. Philadelphia; Westminster, 1986. 159 . Collins J. J. The Genre Apocalypse in Hellenistic Judaism//Apocalypticism in the Mediterranean World and the Near East/Ed. D. Hellholm. Tiibingen, 1989. P. 531–548. 160 . Collins J. J. Apocalypsë The Morphology of a Genre//Semeia. Vol. 14. Missoula, 1979. P. 1–20. 161 . Colpe C. " O uE6c той dvffpcimou//Theologisches Worterbuch zum Neuen Testament. Vol. 8. Stuttgart; Berlin, 1990. P. 403–481. 162 . Cook S. L. Review «The Ladies and the Cities» of E. Humphrey//Journal of Biblical Literature. Vol. 117. 1998. R 376. 163 . FitzmyerJ. A. The Gospel according to Luke. N.Y., 1985. 164 . Humphrey E. M. Joseph and Aseneth. Sheffield, 2000. 165 . Rad G., von. Old Testament Theology. Vol I. London, 1975.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia2/nebesn...

(44) Следует добавить, что в литургических сценах Апокалипсиса красота представлена не только сферой света и блистания, но и сферами богослужебного жеста (падение ниц, поклонение: Откр 4. 10; 5. 8; 7. 11; 11. 16; 19. 4; полагание венцов перед престолом: Откр 4. 10; каждение: Откр 8. 3 – 5) и музыки (игра на гуслях: Откр 5. 14; 14. 2; 15. 2; пение: Откр 5. 9; 14. 3; 15. 3). (45) «Живущие на земле» – стандартное обозначение в Апокалипсисе грешников и богоборцев (3. 10; 6. 10; 8. 13; 11. 10; 13. 8, 12, 14; 17. 2, 8). (46) В первоначальном контексте Апокалипсиса это, вероятнее всего, Рим. Альтернативная точка зрения, согласно которой под Вавилоном имеется в виду Иерусалим, является гораздо более проблематичной и, соответственно, менее распространенной в науке. Ср. аргументацию в Biguzzi G. Is the Babylon of Revelation Rome or Jerusalem?//Biblica 87 (2006). P. 371-386. (47) Замечательный анализ этого фрагмента Апокалипсиса см. в Bauckham R. The Economic Critique of Rome in Revelation 18//Idem. The Climax of Prophecy. Studies on the Book of Revelation. Edinburgh, 1993. P. 338-383. Ричард Бокэм в данной статье несколько утрирует значимость «экономической критики» в Апокалипсисе, за что подвергся справедливой критике в Provan I. Foul Spirits, Fornication and Finance: Revelation 18 from an Old Testament Perspective//Journal for the Study of the New Testament 64 (1996). P. 81-100. Однако значение сферы роскоши в Апокалипсисе в работе Бокэма показано прекрасно. Ср. также Lichtenberger H. Rom, Luxus und die Johannesoffenbarung//Beitraege zur urchristlichen Theologiegeschichte. Berlin-New-York, 2009. S. 479-493. (48) Нельзя не отметить в связи с этим, что Тайнозритель делает в своей книге явный акцент на значении обольщения в деятельности сил зла в этом мире. Подробный анализ Апокалипсиса, который невозможен в рамках данного выступления, позволил бы показать, что главную опасность для верных представляет не столько грубое и насильственное давление гонителей, сколько вкрадчиво-парализующее обольщение находящихся на их службе «идеологов». С этим связано значение в книге таких образов, как «зверь из земли», именуемый в дальнейшем лжепророком (13. 11 – 18; 16. 13; 19. 20; 20. 10), и великая блудница Вавилон (Откр 17 – 18). Обольщение осуществляется, в частности, с использованием красоты. Об обольщении в Апокалипсисе см. López J. La acción de engañar en el Apocalipsis de Juan//Gregorianum 87 (2006). P. 1-20.

http://pravmir.ru/krasota-v-apokalipsise...

Предыдущий Следующий Смотри также Jesus Christ, The Word of God, and Scriptures Fr. Ted Bobosh Jesus Christ, The Word of God, and Scriptures Fr. Ted Bobosh I am now bringing the quotes together to explore the relationship between the Word of God and the Scriptures. Obviously if Jesus is literally the Word of God, then the Scriptures are the Word of God in some other way. They are the written record of God’s revelation, but Jesus is the full revelation of God. The Scriptures bear witness to Him. It is of Jesus that all the Scriptures speak. Christ in the Old Testament Fr. Ted Bobosh Christ in the Old Testament Fr. Ted Bobosh Central to the teachings of Christ is that Moses and the Prophets wrote about Him. Book of God, Logos of God Seraphim Hamilton Book of God, Logos of God Seraphim Hamilton When you understand the network of symbolic associations made within Scripture itself, you realize that the Bible and the Fathers are not roughly in the same ballpark: both of them are very precise, and they are describing exactly the same thing. Biblical theology and Patristic theology flawlessly roll together. Methodius: The Deep Things of the Scriptures Fr. Ted Bobosh Methodius: The Deep Things of the Scriptures Fr. Ted Bobosh In the world today, especially in American Christianity, there are divisive debates opposing biblical literalists with those who do not think every scriptural verse was or is meant to be read only literally. Similar debates occurred from the beginnings of Christianity. Authority in Ancient Israel Fr. John Whiteford Authority in Ancient Israel Fr. John Whiteford What were the sources of doctrine for the Israelites in the Old Testament? Was it Tradition, or Scripture? Fr. John Whiteford talks about divine revelation and Tradition in the Old Testament. Allegorical Interpretations of Scripture? Fr. John Whiteford Allegorical Interpretations of Scripture? Fr. John Whiteford Clearly, if the Apostles could interpret the Old Testament in allegorical and typological terms, no one who claims to be a Christian should object to the Church Fathers doing likewise. Комментарии Другие статьи автора Metropolitan Saba (Esber) Новые материалы Выбор читателей © 1999-2016 Православие.Ru

http://pravoslavie.ru/99073.html

564 Сторожевая башня. 1999. 1 марта. С. 15. См. также: Сторожевая башня. 1998. 15 февраля. С. 16–17. 566 Эти положения заимствованы из работы Robert М. Bowman. «Only for the 144 000?» (Christian Research Institute). 572 Man’s Salvation Out of World Distress At Hand! (Brooklyn: Watchtower Bible and Tract Society, 1975), p. 325. 574 На самом ли деле Бог заботится о нас? Brooklyn: Watchtower Bible and Tract Society, 1992. C. 3–4. 581 David A. Reed. Jehovah " s Witnesses Answered Verse by Verse (Grand Rapids: Baker Book House, 1992), p. 107. 582 Walter Martin and Norman Klann. Jehovah of the Watchtower (Minneapolis: Bethany House Publishers, 1974), pp. 150–151. 588 The New Treasury of Scripture Knowledge, ed. Jerome H. Smith (Nashville: Thomas Nelson Publishers, 1992), pp. 1095–1516. 589 Norman Geisler and Thomas Howe. When Critics Ask: A Popular Handbook of Bible Difficulties (Wheaton, IL: Victor Books, 1992), p. 553. 590 Expositor s Bible Commentary, «Revelation», ed. Frank E. Gaebelein (Grand Rapids: Zondervan Publishing House, 1978), p. 479. 592 Robert H. Mounce. The Book of Revelation, The New International Commentary on the New Testament (Grand Rapids: Eerdmans, 1977), pp. 169–170. 603 William F. Arndt and F. Wilbur Gingrich. A Greek English Lexicon of the New Testament and Other Early Christian Literature (Chicago: The University of Chicago Press, 1957), p. 270. 605 David A. Reed. How to Rescue Your Loved One from the Watch Tower (Grand Rapids: Baker Book House, 1989), p. 28. 607 Alva J. McClain. The Greatness of the Kingdom (Grand Rapids: Kregel Publications, 1960), p. 35. 613 Vine " s Expository Dictionary of Biblical Words, eds. W. E. Vine, Merrill F. Unger, and William White (Nashville: Thomas Nelson Publishers, 1985), p. 66, курсив автора. 615 Theological Workbook of the Old Testament, ed. R. Laird Harris, vol. 2 (Chicago: Moody Press, 1981), p. 645. Читать далее Источник: Рассуждая со Свидетелями Иеговы при помощи Писания/Пер. с англ. — СПб: Центр Апологетических исследований, 2004. — 408 с.

http://azbyka.ru/otechnik/sekty/rassuzhd...

(17) Срок в три с половиной года, указание на который в разной форме появляется в гл. 11-13: 42 месяца – в Откр 11. 2; 13. 5; 1260 дней – в Откр 11. 3; 12. 6; «время, времена и полвремени» – в Откр 12. 14 (больше нигде в книге указание на этот срок не встречается); слово «знамение» в Откр 12. 1, 3; 15. 1, сообщающее единство гл. 12-16. (18) Зверь из моря, появляющийся в Откр 13. 1, получает власть от дракона (13. 2), представленного в 12. 3. Зверь из земли действует в интересах первого зверя (13. 11 – 18). То, что бедствия чаш обрушиваются на «имеющих начертание зверя и поклоняющихся ему», подчеркнуто при описании излития первой чаши (Откр 16. 2). Четвертая чаша изливается непосредственно на престол зверя, результатом чего стало то, что его царство сделалось мрачно (16. 10). (19) Таковы, например, планы Р. Бокэма (Bauckham R. Op. cit., p. 21-22), Я. Ламбрехта (Lambrecht J. A Structuration of Rev 4. 1 – 22. 5//L’Apocalypse johannique et l’Apocalyptique dans le Nouveau Testament. Leuven — Gembloux, 1980. P. 77-104), Дж. Бигуцци (Biguzzi G. La trama narrativa e l’impianto letterario, p. 18). (20) В обоих случаях источником образности являются египетские казни (Исх 7 – 12). (21) Интересные хиастически-концентрические планы Апокалипсиса предлагают среди прочих Э. Шюсслер-Фьоренца (Schuessler-Fiorenza E. Composition and Structure of the Book of Revelation//Catholic Biblical Quarterly 39 (1977). P. 344-366) и Ф. Мондати (Mondati F. La struttura generale dell’Apocalisse//Rivista Biblica 45 (1997). P. 289-327). При этом нельзя не отметить, что иногда предлагаются и явно неудачные варианты хиастического структурирования Апокалипсиса, очевидным образом искажающие драматургию книги. Ср., напр., Strand K.A. Chiastic Structure and Some Motifs in the Book of Revelation//Andrews University Seminary Studies 16 (1978). P. 401-408. Здесь центром хиазма оказывается Откр 15. 2 – 4.   (22) Aune D.L. The Apocalypse of John and the Problem of Genre//Idem. Apocalypticism, Prophecy, and Magic in Early Christianity. Collected Essays. Grand Rapids, 2008. P. 39-66. «…apocalypses mediate a new actualization of the original revelatory experience through literary devices, structures and imagery which function to «conceal» the message which the text purportedly «reveals.» That is, the skillful apocalyptic writer may portray the revelatory experience which he purportedly had with such literary skill … that the intended audience may indeed participate in the original experience to such an extent that the experience is «re-presented» or re-actualized for them. Further, the peculiar idiom of apocalypses … is to thinly conceal what it purports to reveal so that the audience may themselves have the experience of decoding or deciphering the message» (p. 63).

http://pravmir.ru/krasota-v-apokalipsise...

Ancient church discovered in western Turkey Istanbul, January 31, 2011 Laodicea Church An ancient church mentioned in the Bible [Book of Revelations] has been discovered in western Turkey, according to the head of the excavation. Culture and Tourism Minister Erturul Günay visited the ancient city of Laodicea on Sunday in Denizli province and was briefed by Professor Celal imek, head of the excavation team. The professor said they have discovered the Laodicea Church, one of the seven mentioned in the Bible. imek said the church from the fourth century A.D. was found by underground radar search, a system they have tried this year for the first time. “The major part of the church, which is built on an area of 2,000 square meters, has kept its original [status].” Minister Günay said he is very excited about the discovery, adding that archeology in Turkey developed greatly recently and the ministry is supporting academics fully. The minister said the excavations have been running nonstop since the site was transferred to the municipality of Denizli. “This summer we may invite the foreign press and organize a gathering after important steps are taken for renovation and the building is fully unearthed.” The minister said the church added to the already present historical richness of the ancient city and said he was happy that important sites other than Ephesus are coming into the spotlight. According to the minister, the baptismal pool at the Laodicea Church is even more exciting than the one at Hagia Sophia in Istanbul. At a very early period, the city of Laodicea became one of the chief seats of Christianity, and the see of a bishop. Laodicea receives passing mention in the epistle to the Colossians and is one of the seven churches of Asia mentioned in the Book of Revelations. The Laodicean church is thought to have been founded by the Colossian Epaphras, a Christian preacher who spread the Gospel to his fellow Colossian citizens. Hurriyet Daily News 2 февраля 2011 г. ... Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/44479.html

Robert M. Bowman Jr., J. Ed Komoszewski The central theological distinctive of Christianity--that Jesus is God incarnate--has repeatedly come under fire from adherents to other religions and scholars who interpret Jesus as a prophet, angel, or guru. Putting Jesus in His Place is designed to introduce Christians to the wealth of biblical teaching on the deity of Christ. Using evidence from the New Testament, this book helps readers appreciate the significance of Christ " s deity in a personal relationship with Him, and gives them the confidence to share the truth about Jesus with others. The book is divided into five sections, each corresponding to an aspect of the New Testament " s revelation of Jesus as God, and using an acronym based on the letters in the word HANDS: H-Honors (Jesus shares the honors that are due God) A-Attributes (Jesus shares the attributes of God) N-Names (Jesus shares the names of God) D-Deeds (Jesus shares the deeds that God does) S-Seat (Jesus shares the seat of God " s eternal throne) Putting Jesus in His Place engages objections to the divine identity of Jesus Christ from Jehovah " s Witnesses, Mormons, Muslims, Unitarians, and other religious perspectives. Its emphasis throughout, however, is on the positive case for the deity of Christ. The book introduces the reader to cutting-edge scholarship on New Testament Christology and makes the information accessible and usable for those who are not biblical scholars or theologians. Endorsed by an impressive lineup of leading specialists in the field including Martin Hengel, Richard Bauckham, I. Howard Marshall, Craig A. Evans, Daniel B. Wallace, Murray J. Harris, and Larry Hurtado, Putting Jesus in His Place is an indispensable introduction and reference on the New Testament teaching about the identity of Jesus Christ. Contents Part 1: The Devotion Revolution: Jesus Shares the Honors Due to God Part 2: Like Father, Like Son: Jesus Shares the Attributes of God Part 3: Name Above All Names: Jesus Shares the Names of God Part 4: Infinitely Qualified: Jesus Shares in the Deeds That God Does Part 5: The Best Seat in the House: Jesus Shares the Seat of God " s Throne Данный труд пока не переведён в текстовый формат. В виде сканированного документа вы можете ознакомиться с ним по ссылке ниже. Читать в формате pdf . Читать в формате pdf Предлагаем помочь распознать текст этой книги и открыть его для тысяч читателей. Это можно сделать самостоятельно или привлечь профессионала. Предварительно просим уточнять, не взята ли эта книга на распознавание, написав по адресу otechnik@azbyka.ru Читать далее Источник: Robert M. Bowman Jr., J. Ed Komoszewski, " Putting Jesus in His Place: The Case for the Deity of Christ " . Published by Kregel Publications, 2007 Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/world/putting-...

   001    002    003    004    005   006     007    008    009    010