to omit to not include someone or something to abbreviate to become pregnant a convert a subject that people study or an area of activity that they are involved in as part of their work a field a short piece that is read from the Bible during a service a canticle someone who has been persuaded to change their beliefs and accept a particular religion or opinion a lesson a sentence or phrase from a book, speech, etc. which you repeat in a speech or piece of writing a quotation the way in which someone explains or understands an event, information, someone’s actions an interpretation a short religious song 2. Match each word with a synonym. 1 to regard something as something to revere to contain to see something as something to assign to comprise to venerate to appoint an error a festival a lesson a canticle a mistake a feast a reading ancient entire a hymn/chant 3. Match each English word or phrase with a Russian equivalent. Verbs 1 to derive from объяснять, толковать to accept отличаться от to interpret содержать в себе to differ from назначать, устанавливать to forbid чтить, почитать to venerate принимать, признавать, соглашаться to contain запрещать to appoint получать, извлекать Collocations 1 to be in danger вносить изменения to lay down a rule получать, приобретать авторитет от to derive authority from придавать значение чему-либо to follow somebody’s opinion родить ребенка/сына/дочь to make changes занимать более низкое/одинаковое/равное положение to attach importance to something быть в опасности to stand on a lower/the same/an equal footing следовать чьему-либо мнению to bear a child/son/daughter устанавливать правило the rest of такой же как in the same way известный как in accordance with something вдобавок the same as одинаково, таким же образом known as все остальные, оставшиеся in addition в соответствии с чем-либо, согласно чему-либо Terms and terminological expressions 1 руководство, водительство guidance престол (в алтаре) a parish church жертвенник a sanctuary откровение revelation Великий пост a table of oblation православный богослов an Orthodox scholar алтарь worship богослужебные книги service books по праздникам an altar (table) христианский мир on the eve of песнопение a canticle святые иконы holy icons накануне, в сочельник on feasts крестный ход, шествие Christendom богослужение a procession to celebrate/serve the Liturgy/Eucharist петь церковное песнопение to celebrate/serve Vespers/Matins совершать/служить всенощное бдение to celebrate/serve All-night Vigil совершать/служить литургию to sing a hymn/canticle совершать/служить утреню/вечерню 4. Translate the following words and phrases into Russian and learn them. a convert the faithful the Orthodox the Old Testament the New Testament the Book of the Gospels/the Gospel Book the Septuagint the Hebrew text the Deutero-Canonical Books the Apocrypha the Revelation of St. John the Psalter an Epistle the reading of the Gospel an Old Testament lesson the Lord’s Prayer

http://azbyka.ru/otechnik/Spravochniki/s...

If it were possible for us mortals to imagine the desire of those blessed spirits in heaven, it would no longer be anything for themselves—now their only desire and prayer is for us. Because of their like nature to us, and because they know about human temptations from their own experience, they zealously strive with all their souls to bring us into their most pure assembly; and, if it can be put in this way, the only thing that worries them is that we might deprive ourselves of their blessed lot through our weakness, and end up in the misfortunate lot. If the eye of our mind were more penetrating, we would see ourselves surrounded by Angels as beneficent spirits. They have left the peacefulness of paradise to serve for our salvation. Although our effort against vice and our refusal to give in to temptation may come from our enlightenment and good conscience, I nevertheless believe that they partly owe their success to the ready aid of our Guardian Angels who have been appointed by the Lord’s Providence to protect us. I see with the eyes of faith that when a sinner rises from his fall, the most pure spirits help him to rise; and when the virtuous soul separates from its body, they receive it in their arms, and joyfully clapping their wings, carry it speedily to God’s bosom. Confirming ourselves in this way of thinking, supporting ourselves by holy desires and prayers, and encouraging ourselves by Angelic service, we must carry our ascetic labors through with all courage and vigor, so that we would become not shameful members of the militant Church on earth, but worthy members of the Church Triumphant in Heaven. Amen. St. Sergius Lavra, Archangel Cathedral, November 8/21, 1780 From the “Library” section of the Holy Trinity-St. Sergius Lavra website Metropolitan Platon (Levshin) Translation by OrthoChristian.com 22 ноября 2012 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Предыдущий Следующий Смотри также The defeat of the dark side: Orthodox church celebrates Michaelmas The defeat of the dark side: Orthodox church celebrates Michaelmas According to the Christian Orthodox Church, Saint Michael is one of the seven primary angels, who is always standing besides God " s throne.

http://pravoslavie.ru/49963.html

Сергей Худиев События в селе Птичье, Ровенской области, когда путем явного, грубого, беззаконного насилия группа громил пытается забрать храм у общины Украинской Православной Церкви и передать его раскольникам, продолжаются несколько дней. Уже и сам митрополит Онуфрий обратился к президенту Порошенко за защитой - и пока без толку. Святитель Спиридон родился в конце III века на острове Кипр. В молодости он был простым пастухом, имел жену и детей, и все свои средства отдавал на нужды ближних и странников. За это Господь вознаградил его даром чудотворения: он исцелял неизлечимо больных и изгонял бесов. English Edition [Orthodoxy Today] “I entered the Patriarchate, fell on my knees before His Holiness, and began sobbing… I sobbed like any father would who was losing his child and mourning over him. I could barely even get the words out about my catastrophe. Tearfully I begged our Patriarch to save my son“. [Saints. Asceties of Piety. Church Holy Days ] The long-awaited winter holidays in Georgia, New Year and Christmas, are just around the corner. [News] Nativity advert featuring Mary, Joseph and Baby Jesus follows Lord’s prayer advert with cinema ban [Saints. Asceties of Piety. Church Holy Days ] His Holiness Patriarch Kirill, Metropolitan Hilarion (Alfeyev) " Today with hope we listen to the words of the greeting of the angels: Fear not: for, behold, I bring you good tidings of great joy, which shall be to all people. For unto you is born this day in the city of David a Savior, which is Christ the Lord (Lk. 2:10-11). " [Saints. Asceties of Piety. Church Holy Days ] At around midnight on November 12th, the day on which the craftsmen expected to start their work, there was lightening and thunder - thunderbolts, one after the other. It was then that the guard of the governor " s residence saw a monk approaching him holding a lit torch in his hand. [Saints. Asceties of Piety. Church Holy Days ] Fr. Herman (Podmoshensky) And here, in the midst of this pre-Christmas joy so filled with impressions, there enters into the American consciousness a Russian monk from Valaam who was also connected with children, coziness, spice-cake, pretzels, covered by the Alaskan snow—St. Herman the Wonderworker of America.

http://pravoslavie.ru/archive/151225.htm

XIII век. Людовик IX ставит себе целью приобрести Терновый Венец Спасителя у Венецианской республики. Сумма выкупа за Терновый Венец огромна - 130 000 лир, что составляло годовой финансовый оборот Франции. Людмила Штукина 13 января на 84-м году жизни после тяжелой и продолжительной болезни отошел ко Господу схимитрополит Ювеналий, долгие годы подвизавшийся в усердном епископском служении. Григорий Прутцков В эти дни исполняется 70 лет со дня прорыва блокады Ленинграда. Наступательная операция «Искра», начавшаяся 12 января 1943 года, закончилась спустя шесть дней соединением войск Ленинградского и Волховского фронтов и освобождением Шлиссельбурга — крепости у истока Невы. English Edition [Saints. Asceties of Piety. Church Holy Days ] Christ’s baptism in the Jordan was “theophany,” a manifestation of God to the world, because it was the beginning of our Lord’s public ministry. It was also a “theophany” in that the world was granted a revelation of the Holy Trinity. All three Persons were made manifest together: the Father testified from on high to the divine Sonship of Jesus; the Son received His Father’s testimony; and the Spirit was seen in the form of a dove, descending from the Father and resting upon the Son. [Orthodoxy Today] While more young women say that having a successful marriage is important, fewer men share that goal. [Saints. Asceties of Piety. Church Holy Days ] Elena Kontsevitch Two and a half miles from the monastery, on the shore of the Sarovka River, in a dense pine forest, there stood a wooden one-room cell with a porch and a small wing—this was the Saint’s hermitage. He had a small garden where he grew potatoes, cabbage, onions, beets, etc. He lived there nearly sixteen years. “Having tasted of God’s sweetness, one longs for silence,” said St. John of the Well, “in order to partake of it tirelessly without impediment.” The holy Elder’s soul lived in a state of prayer that had long since become ceaseless. [News] A million. And more. The turnout for this Sunday’s demonstration against French President François Hollande’s move to legalize same-sex “marriage” reached gigantic and even un-hoped for proportions. Српска bepзuja

http://pravoslavie.ru/archive/130115

991       Messe und Herrenmahl: Eine Studie zur Geschichte der Liturgie. B., 1926 (англ. пер.: Mass and Lord’s Supper: A Study in the History of the Liturgy. Leiden, 1979). 992       Bd. 1. Zur Geschichte der orientalischen Taufe und Messe im II. und IV. Jahrhundert/Ausgew. von H. Lietzmann; Bd. 3. Die Konstantinopolitanische Messliturgie vor dem IX. Jahrhundert/Von A. Baumstark; Bd. 4. Martin Luthers Von Ordung Gottesdiensts, Raufbuechlein, Formula Missae et Communionis, 1523/Hrsg. von H. Lietzmann; Bd. 5. Martin Luthers Deutsche Messe, 1526/Hrsg. von H. Lietzmann; Bd. 6. Die Klementinische Liturgie aus den Constitutiones apostolorum VIII/Hrsg. von H. Lietzmann; Bd. 7. Die Preussische Agende im Auszug/Hrsg. von H. Lietzmann; Bd. 8. Die Sächsische Agende im Ausguz/Hrsg. von H. Lietzmann; Bd. 9. Die Hannoversche Agende im Auszug/Hrsg. von Johannes Meyer; Bd. 11. Taufe und Firmung nach dem römischen Missale, Rituale und Pontificale/Hrsg. von Ildefons Herwegen. 993       Moreau F.-J. Les liturgies eucharistiques: notes sur leur orogine et leur développement. Bruxelles; P., 1924. 994       Kellner K.A.H. Heortologie oder die geschichtliche Entwicklung des Kirchenjahres und der Kirchenfeste von den ältesten Zeiten bis zur Gegenwart. Freiburg i. Br., 1901 (2. Aufl. – 1906; 3., verb. Aufl. – 1911; англ. пер.: Heortology: A History of the Christian Festivals from Their Origin to the Present Day. L., 1908). 995       Bishop E. Liturgica Historica: Papers on the Liturgy and Religious Life of the Western Church. Oxf., 1918 996       Bishop E., Gasquet F.A. The Bosworth psalter: an account of a manuscript formerly belonging to O. Turville-Petre, Esq. of Bosworth Hall, now Addit. ms. 37517 at the British Museum. L., 1908; Eiusdem. Edward VI and the Book of Common Prayer. 3rd ed. L., 1928 (1st ed.: 1891). 998       Cabrol F. The Year’s Liturgy: The Sundays, Feriae and Feasts of the Liturgical Year. 2 vols. L., 1938–1940 (Vol. I: The Seasons; Vol. 2: The Sanctoral); Idem. Introduction aux études liturgiques. P., 1907; см. также его: The Mass of the Western Rites. L., 1934.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

The Ascetical Homilies of Saint Isaac the Syrian, tr. Dana Miller (Holy Transfiguration Monastery, Boston, Mass. 1984), pp. 344-5; A.M. Allchin (ed.) and Sebastian Brock (tr.), The Heart of Compassion: Daily Readings with St Isaac the Syrian (‘Enfolded in Love’ series: London 1989), p.9. My own rendering is eclectic, drawing on both translations, but mainly following Dr Brock.  This is the opinion of the first editor of Barsanuphius, St Nicodemus of the Holy Mountain, Vivlos Varsanouphiou kai Ioannou (2nd edn, Sotirios Schoinas: Volas 1960), p. 267, n. 1. The Lenten Triodion, tr. Mother Mary and Archimandrite Kallistos Ware (London/Boston 1978), p. 175. On the Lord’s Prayer 5. We should not read into this statement an Augustinian doctrine of original guilt. This service is usually held on the evening of Good Friday. For the full text of the ‘Praises’, see The Lenten Triodion, tr. Mother Mary and Archimandrite Kallistos Ware, pp. 623-44. Issued in collaboration with the World Wide Fund for Nature International (WWF), and obtainable from WWF, World Conservation Centre, Avenue du Mont-Blanc, CH 1196, Gland, Switzerland. Комментарии ( 0): Написать комментарий: Правила о комментариях Все комментарии премодерируются. Не допускаются комментарии бессодержательные, оскорбительного тона, не имеющие своей целью плодотворное развитие дискуссии. Обьём комментария не должен превышать 2000 знаков. Републикация материалов в комментариях не допускается. Просим читателей обратить внимание на то, что редакция, будучи ограничена по составу, не имеет возможности сканировать и рассылать статьи, библиограммы которых размещены в росписи статей. Более того, большинство этих статей защищены авторским правом. На просьбу выслать ту или иную статью редакция отвечать не будет. Вместе с тем мы готовы рассмотреть вопрос о взаимном сотрудничестве, если таковые предложения поступят. Прим.: Адрес электронной почты опубликован не будет и будет виден лишь модераторам. Зарегистрированным пользователям Отправить

http://bogoslov.ru/article/2314168

панихида – the last rites, requiem, the last offices папа римский – the Pope паперть – church porch Папская академия наук – Pontifical Academy Папская марианская академия – Pontifical Marian Academy Папская римская академия археологии – Pontifical Roman Academy of Archaeology Папская римская академия святого Фомы – Pontifical Roman Academy of Thomas Aquinas Папская теологическая академия – Pontifical Roman Academy of Theology папский – papal, pontifical Папский григорианский университет – Pontifical Gregorian University Папский престол – the Holy See Папский урбанианский унивеситет – Pontifical Urbanian University параман – paraman, analabos папство – papacy, pontificate парастас – night requiem парафия – parish парафияльный – parish парафянин – parishioner паремийник – the book of paroemias паремия – paroemia партикулярные баптисты – Particular Baptists пассионисты – Passionists паства – flock, charge пастор – pastor пасторат – pastorate пасторский – pastoral пасторство – pastorate пастырь – pastor Пасха – the Easter пасхалия – paschal cycle, paschal tables пасхальный – Easter, paschal патер – pater, father Патер Ностер – Pater Noster, Our Father, the Lord’s prayer патерик – patristics, patrology патерисса – crosier Патриарх – Patriarch Патриарх антиохийский – Patriarch of Antioch патриархат – patriarchate, patriarchy, Patriarch’s office патриархия – patriarchy, patriarchate, Patriarch’s office патриаршеский – patriarchal патриаршество – patriarchate патриаршествовать – to be a Patriarch патрологический – patrological патрология – patrology патрон – patron певчий – chorister пелагианство – Pelagianism пелена – shroud, altar-cloth пентекостализм – Pentecostal Movement первозванный – the first called Первоиерарх – Supreme Pontiff первордный грех – the original sin перекреститься – to mark oneself with a sign of the cross перекрещенец – anabaptized person перекрещение – Anabaptism перстень – ring перфекционизм – perfectionism перчатки – gloves песнопение – hymn, motet, canticle

http://azbyka.ru/otechnik/Spravochniki/r...

49 Называемой иногда восточносирийскими писателями «Книгой о таинствах». «Commentary of Theodor of Mopsuestia on the Lord’s Prayer and on the Sacraments of Baptism ant the Eucharist» by A. Mingana. Woodbrooke Studies, vol. VI. Cambridge, 1933. Английский пер. С. 70–123. 50 Ibid. С. 99. 51 Ibid. С. 102. 52 Ibid. С. 105. 53 Texts and Studies, v. VIII, 1. Cambridge, 1909. С. 145; Об авторстве Нарсаи, см. Ibid. R.H. Connolly. С. XIIXLI и КС. Burkitt. The MSS, of «Narsai on the mysteries». The Journal of theological Studies. 1928. P. 269 ff. 54 Собрание древних литургий. Вып. 4. С. 12–33. 55 «Горе мне, горе мне» и пр. ( Ис.6:5 ) в Литургии Фаддея и Мария. Вып. 4. С. 21. 56 Texts and Studies, VII, 1. С. 7. 57 Ibid. С. 10. Возглас диакона в сирийской Литургии Иакова: «Будем стоять со страхом и трепетом… Мы стоим на месте страшном и ужасном и предстоим с херувимами и серафимами». Собрание древних литургий. Вып. 2. С. 26. 58 Толкование Феодора Мопсуэстийского, Woodbrooke Studies. С. 93, 100. Можно указать и другие параллели и примеры влияния Феодора на Нарсаи. 59 Beraza – частно. 60 Texts and Studies. Vol. VIII, 1. Cambridge, 1909. С. 12. 61 Ibid. С. 13. 62 Ibid. С. 18. 63 Ibid. С. 22. Возглас диакона в сирийской Литургии Иакова перед призыванием: «Как страшен настоящий час. Как ужасно, возлюбленные мои, то время, в которое живой и святой Дух приходит с горних высот небесных. Присутствуйте же со страхом и трепетом». В кафолике после анафоры: «Вот время страха, вот час трепета. Горнии предстоят со страхом и служат со трепетом; сынов света объемлет ужас… Трепещите, служители Церкви, совершая священнодействие живого огня… Диаконы, стойте с трепетом». Собрание древних литургий. Вып. 2. С. 30, 38. 64 Иаков, еп. Эдесский. Письмо к Фоме Пресвитеру о древней Сирийской Литургии. Собрание древних литургий. Вып. 3. С. 113–114. 65 Установительные слова в опубликованной Brightman анафоре взяты из фрагментов Rev. A. J. Maclean, полученных в Курдистане. Они были в эпоху Нарсаи и впоследствии, вероятно, были исключены. Lietzmann. Die Messe und Herremahl. С. 33.

http://azbyka.ru/evxaristiya-v-drevnej-c...

пер. с фр. М.: Изд-во Сретенского монастыря, 2011. 32 . Brock (1995) – Brock S.P. Isaac of Nineveh (Isaac the Syrian). “The Second Part”, Chapters IV–XLI. Louvain, 1995. (Corpus scriptorum christianorum orientalium. Vol. 554). 33 . Brock (2004) – Brock S.P. Crossing the Boundaries: An Ecumenical Role Played by Syriac Monastic Literature//Il monachesimo tra Eredita e Aperture/Ed. by M. Bielawski, D. Hombergen. Roma, 2004. (Studia Anselmiana, 140; Analecta monastica, 8). 34 . Draguet (1978) – Draguet R. Les forms syriaques de la matière de l’historie Lausiaque. I. Les manuscrits. Edition des pieces liminaires et des ch. 1–19//Corpus scriptorium christianorum orientalium. Leuven, 1978. Vol. 389. P. 46–47. 35 . Gregorius Nazianzenus (1985) – Gregorius Nazianzenus. Discours 32–37/Ed. par C. Moreschini, P. Gallay. Paris: Cerf, 1985. (Sources chretiennes. Vol. 318, 188). 36 . Isaac (1984) – St. Isaac the Syrian. Ascetical Homilies/Transl. by D. Miller. Boston: Holy Transfiguration Monastery, 1984. 37 . Isaacus Ninivita (1909) – Mar Isaacus Ninivita. De perfectione religiosa/Ed. by P. Bedjan. Paris; Leipzig: Otto Harrassowitz, 1909. 38 . Johannes Apamensis (1972) – Johannes von Apamea. Sechs Gesprache mit Thomasios, Der Briefwechsel zwischen Thomasios und Johannes und Drei an Thomasios gerichtete Abhandlungen/Hrsg. von W. Strothmann. Berlin: Walter de Gruyter, 1972. P. 160–161. 39 . Theodorus Mopsuestenus (1869) – Theodorus Mopsuestenus. Fragmenta Syriaca/Ed. by E. Sachau. Leipzig: Typis Guilelmi Drugulini, 1869. 40 . Theodorus Mopsuestenus (1880) – Theodorus Mopsuestenus. In epistolas B. Pauli commentarii. Vol. I/Ed. by H. B. Swete. Cambridge: University Press, 1880. 41 . Theodorus Mopsuestenus (1882) – Theodorus Mopsuestenus. In epistolas B. Pauli commentarii. Vol. II/Ed. by H. B. Swete. Cambrige: University Press, 1882. 42 . Theodorus Mopsuestenus (1933) – Theodore of Mopsuestia. Commentary on the Lord’s Prayer and on the Sacraments of Baptism and Eucharist/Ed. by A. Mingana.

http://azbyka.ru/otechnik/Isaak_Sirin/ot...

1016 Spatharakis I. Corpus of Dated Illuminated Greek Manuscripts to the Year 1453. 2 vols. Leiden, 1981. 1018 Γιαννπουλος Ε. Τα χεργραφα της ψαλτικς τχνης της νσου νδρου: αναλυτικς περιγραφικς κατλογος. νδρος, 2005; Φουντουλη Ι. Ο Τορκοι κατακτητα ν τας κολουθαις τν Λεσβων γων. θναι, 1962. 1019 Βυζαντιν μνογραφα: π τν Καιν Διαθκη ως τν εκονομαχα. Θεσσαλονκη, 1971; Παπαηλιοπολου–Φωτοπολου . Ταμεον νεκδτων βυζαντινν σματικν Καννων. θναι, 1996. 1020 Πσχος П. Λγος και μλος: εισαγωγ στη βυζαντιν – λειτουργικ υμνογραφα της ορθοδξου Εκκλησας. Αθνα, 1999; Δετορκης Θ. Βυζαντιν θρησκευτικ ποση και υμνογραφα. Πθυμνο, 1997; Βυζαντιν μνογραφα κα ποησης: τοι εσαγωγ ες τν βυζαντινν φιλολογαν. θναι, 1965; ρχαα λληνικ μετρικ ν τ βυζαντιν λειτουργικ μνογραφα. θναι, 1954; Λαυριτου А. Περ διαφρου γραφς το καθστου μνου ν τος ρχαοις χειρογρφοις τς Μ. Λαρας/κκλησιαστικ λθεια. 1892–1893. 12. Σ. 395–396; Λαυριτου Σ. νκδοτοι χριστιανικο μνου 1021 Thuma Mina. Singen mit den Partnerkirchen: Internationales Okumenisches Liederbuch/Hrsg. von der Basler Mission, Basel und dem Evangelischen Missionwerk in Deutschland, Hamburg; erarb. D. Trautwein, D. Aebi, J. Linz, D. Werner, Basel. Miinchen; Berlin, 1995. 1023 Commentary of Theodore of Mopsuestia on the Nicene Creed/Woodbrooke Studies: Christian documents in Syriac, Arabic and Garshuni, ed. and trans. with a critical apparatus by Alphonse Mingana. Vol. 5. Cambridge, 1932; Commentary of Theodore of Mopsuestia on the Lord’s prayer and on the Sacraments of Baptism and the Eucharist/Woodbrooke Studies: Christian documents ed. and trans. with a critical apparatus by A. Mingana; with introd. by Rendel Harris. Vol. 6. Cambridge, 1933. 1026 Рукопись данного толкования в редакции 8–9 вв., датируемая 15 в., была передана в Государственный исторический музей: ГИМ, Синодальное собрание, 327(314). 1027 Николай Кавасила . О жизни во Христе; Изъяснение божественной литургии. М., 2006; Nicolas Cabasilas. The Divine Liturgy/Engl. trans. J.M. Hussey, P.A. McNulty. London, 1960. См. также: Bornert R. Les commentaires byzantines de la Divine Liturgie du 7 е au 15 е siecle. Paris, 1966.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

   001   002     003    004    005    006    007    008    009    010