А. Конев Глава 3. Учение Григория Паламы об обожении 3.1 Паламизм как символ богословской полемики с Западом Такие православные авторы, как Владимир Лосский и Филипп Шеррард, определяют обожение как окончательную цель человека, полноту мистического соединения с Богом посредством причастности божественным нетварным энергиям, которая начинается уже в этой жизни. Они заявляют о резком контрасте между, с одной стороны, динамизмом восточно-христианского богословия, представляемого Отцами Церкви и Григорием Паламой , и с другой стороны, статикой западного богословия, особенно ярко проявляющейся в трудах Августина и Фомы Аквинского. 134 В то же время некоторые видные католические авторы, такие как Мартин Жюжи, написавший несколько статей исторического характера для Dictionnaire de théologie catholique, нередко отзывались о паламизме в пренебрежительном и враждебном тоне. Жюжи поставил под сомнение ортодоксальность паламизма, и объявил его уже сошедшим со сцены – незадолго до того, как среди православных учёных, прежде всего таких как Иоанн Мейендорф , Владимир Лосский , Василий Кривошеин и Киприан Керн , начался новый подъём интереса к богословию Григория Паламы . 135 Иоанн Мейендорф в одной из своих работ отмечает, что подозрительное отношение к Григорию Паламе на Западе, помимо его неочевидной для западных богословов преемственности в отношении древней традиции Отцов Церкви, во многом определяется неприятием Паламой августинианской и томистской традиций (The Holy Trinity in Palamite Theology, в Trinitarian Theology East and West, p. 26.) 136 . Многие западные богословы до сих пор придерживаются традиционного мнения о несовместимости паламизма и томизма. Например, Катерина Ла Кунья уверена, что паламитская онтология участия творения в божественной жизни посредством причастности через нетварные энергии в корне противоречит схоластическому богословию, отрицающему возможность реального отношения между Богом и творением. 137 Примечательно, что, несмотря на острые дебаты относительно Filioque и примата Папы, именно вопрос об обожении всё более выдвигался на первый план в качестве главного и неустранимого противоречия между Востоком и Западом, а говоря более конкретно, между богословиями Фомы Аквинского и Григория Паламы .

http://azbyka.ru/otechnik/Grigorij_Palam...

Д.Д. Читти (англиканец) Скачать epub pdf Предисловие автора Я хочу выразить свою признательность профессору Катберту Тернеру (Cuthbert Turner), благодаря искренней поддержке которого мне удалось воспользоваться (в 1925 году) вторым годом лидцоновской стипендии для пребывания на Ближнем Воетоке; доминиканским братьям из Ecole Biblique de S. Etienne в Иерусалиме (очень радушно принимавшим и обучавшим меня как в этом, так и в следующем году), которые познакомили меня с историей и с археологией монастырей Иудеи; щедрости New College (Оксфорд), позволившей (при активном посредничестве профессора, а впоследствии сэра Джона Майерза – John Myres) провести в 192730 гг. раскопки одного из этих монастырей; профессору Α. X. М. Джоунзу (Α. Η. М. Jones), участвовавшему в 1928 году в раскопках и в течение многих лет неизменно оказывавшему мне помощь и поддержку; Trinity Colledge (Кембридж), пригласившему меня для прочтения лекционного курса в Беркбеке (Birckbeck) в 195960 гг., следствием чего и стала эта книга; моему шурину доктору Джорджу Китсону Кларку (Dr. George Kitson Clark) и моей сестре Лили Ф. Читги (Lily Ε Chitty), без материальной помощи которых настоящая книга не смогла бы увидеть свет. Также я чувствую себя обязанным доктору Тимоти (Каллисту) Уэру (Dr. Timothy (Kallistus) Ware), принимавшему участие в чтении корректур; сестре из Общины Божественной Любви (Community of the love of God) за кропотливую работу над составлением указателей и моей супруге, помогавшей закончить работу над ними; госпоже Пэт Рассел (Pat Russell) за подготовку необходимых карт; иерусалимскому каноннику Эдварду Эвери (Edward Every), предоставившему в мое распоряжение фотографии возвращения мощей святого Саввы; деревушке Аптон в Беркшире, которая вот уже тридцать лет является моим приходом, побудившей меня связать далекие и давние вещи с тем, что принадлежит этому времени и этому месту; а также Михаилу Маркову и его матери Надежде Александровне, открывшим мне ту сердечную реальность христианской жизни, которую восточная православная церковь сохранила со времен древнего монашества.

http://azbyka.ru/otechnik/Makarij_Veliki...

прот. Михаил Аксенов-Меерсон От автора Это книга о русской религиозной мысли нового времени, теме давнего интереса автора, который познакомился с этим уникальным и не вполне еще исследованным феноменом в давние советские времена, в середине 60-х годов, когда прочел по-английски книгу Николая Зернова «Русское религиозное возрождение XX века», и потом в сотрудничестве с тогда еще молодыми друзьями и единомышленниками (Сергеем Хоружим, Мариной Бессоновой, Евгением Барабановым и др.) перевел ее на русский язык и даже библиографически дополнил для русского издания. 1 Русская религиозная философия XX века была тогда запретным и забытым плодом: запретным в Советском Союзе, незамеченным в целом русской эмиграцией, мало известным на Западе. Выросла эта книга из моей докторской диссертации, защищенной в 1996-ом году в католическом Фордамском университете в Нью-Йорке. В диссертации я проследил зависимость нового западного богословия троичности от русской религиозной философии и богословия, с одной стороны, и связь самой русской религиозной мысли с западной средневековой традицией умозрительной мистики – с другой. На базе этой диссертации возникло две книги. Первая, The Trinity of Love in Modem Russian Theology, была написана по заказу францисканского издательства, которое просило сократить диссертацию приблизительно на треть для публикации в форме книги. Вторая,»Созерцанием Троицы Святой«, предлагается здесь русскому читателю. Она возникла из перевода моей диссертации, доработанного и дописанного автором именно в форме настоящей книги и с учетом ее русского адресата. Однако эта книга – не только лишь перевод более подробного текста диссертации, которая в сокращенном виде уже существует в форме книги. Со времени публикации книги в 1998-ом году я продолжал исследования как в области философии персонализма – и западного и русского, так и в области западной умозрительной и любовной мистики, а именно ее связи – мало изученной на Западе – с более древней восточной традицией христианского неоплатонизма, нашедшего выражение в александрийском богословии и православной аскетической умозрительной мысли. Нынешнее исследование подчеркивает, как сама западная традиция спекулятивной и любовной мистики восходит философски к неоплатонизму – Плотину и особенно Проклу, с одной стороны, а мистически перекликается с восточной рецепцией неоплатонизма у православных отцов Церкви и аскетических авторов, таких как преподобные Максим Исповедник , Симеон Новый Богослов , Иоанн Лествичник . Эта линия преемственности, мало изученная западными учеными, тем не менее оказалась освещена в работах Алексея Лосева , на мой взгляд, одного из крупнейших знатоков неоплатонизма в XX веке, основные труды которого, однако, были мной основательно изучены уже после написания диссертации и выхода книги на английском языке. Для настоящей же книги исследования Лосева оказались важны.

http://azbyka.ru/otechnik/filosofija/soz...

Journeying Up the Mountain: A Sacred Choral Music Workshop with Maestro Vladimir Gorbik/Православие.Ru Journeying Up the Mountain: A Sacred Choral Music Workshop with Maestro Vladimir Gorbik An Interview with Isaac Crabtree Jesse Dominick , Isaac Crabtree On September 27 we posted an interview with Benedict Sheehan, choirmaster at St. Tikhon's Monastery and Seminary in Pennsylvania, in which he shared his thoughts on the state of Church music in America and about the various projects with which he is involved. One of those projects is the Patriarch Tikhon Russian-American Music Institute (PaTRAM) which is dedicated to promoting high-quality Church singing, through private instructions and also through Master Classes throughout America. September 2 —6 the institute offered its first Master Class in Russia, at the Trinity-St. Sergius Lavra Podvoriye in Moscow, where Institute co-founder Maestro Vladimir Gorbik, of whom Benedict spoke, is choirmaster. Singers from America, Canada, and Russia came together for an intensive workshop in Slavonic choral music, as well as several pilgrimage-outings, under the direction of Maestro Gorbik. We spoke with Isaac Crabtree of St. John Chrysostom Orthodox Church in House Springs, MO, one of the thirty-five participants in the Master Class, about the experience. His thoughts and reflections are a testament to the work of PaTRAM and give us insight into the depth of the Orthodox choral tradition, and what can be accomplished both technically and spiritually when we give our best effort and our first fruits to the Lord. —Give us a run-down of the daily schedule of the conference. —This was a four-day Master Class, Wednesday—Saturday, that also included several planned excursions to holy places. Our final practice was on Saturday afternoon and we sang the Vigil at the Podvoriye Saturday evening, and the Divine Liturgy on Sunday. Each day was scheduled differently, but all were a combination of rehearsals or divine services and either planned or informal excursions.

http://pravoslavie.ru/86454.html

А.Г.Дунаев 1. Современные переводы Во всех современных переводах интерпретация 13-й главы «Вопросов и недоумений» 2 одинакова. Приведем эти варианты в хронологическом порядке появления публикаций. Французский перевод Э. Понсуа 3 Pourquoi dans la prothèse du précieux corps et sang du Seigneur est-ce la coutume de l’Église de proposer les pains et les coupes inégales? Tout ce qu’accomplit l’Église a une raison surnaturelle, parce que, par excellence, ces symboles sont des mystères et des images de lessence divine et que celle-ci est non composée. Toute créature est composée, seule, je répète, la Sainte Triade est simple, non composée. C’est pourquoi l’Église propose des pains et des coupes inégales, caractérisant par la le divin. Английский перевод Д. Прассас 4 For what reason, in the preparation 5 of the precious body and blood of the Lord, is there in the church the custom of setting out the loaves of bread and the cups of wine unequally? All things that are accomplished in the church have an extraordinary reason. Since these symbols, especially, are mysteries and representations of the divine essence, and it [the essence] is incomposite – every creature is composite but only, as it is said, is the Holy Trinity simple and incomposite – for this reason, therefore, the church sets out the loaves of bread and the cups unequally, characterizing the divine in these things. Перевод П. К. Доброцветова 6 Ради чего в предложении Честного Тела и Крови Господа в Церкви есть обычай предлагать неравные хлеба и чаши? Все совершающееся в Церкви имеет сверхъестественный смысл, поскольку в особом смысле эти символы являются изображениями и таинствами Божественной сущности, а Она – несложна, в то время как все тварное – сложно. Одна лишь Святая Троица, как сказано, проста и несложна, и поэтому в Церкви хлеба и чаши предлагаются неравные, характеризуя этим Божественное 7 . Перевод под ред. Г. И. Беневича 8 По какой причине во время приношения 9 честного Тела и Крови Господа есть обычай у Церкви хлеба и чаши предлагать неравные?

http://azbyka.ru/otechnik/Maksim_Ispoved...

Conference, " Monasteries and Monasticism--Traditions and Modern Times " , to take place at the Holy Trinity-St. Sergius Lavra/Православие.Ru Conference, " Monasteries and Monasticism--Traditions and Modern Times " , to take place at the Holy Trinity-St. Sergius Lavra Moscow, September 18, 2013 On September 23-24, 2013, with the blessing of His Holiness Patriarch Kirill of Moscow and All Russia, the international theological, research and practical conference, " Monasteries and Monasticism--Traditions and Modern Times " will take place at The Holy Trinity-St. Sergius Lavra, reports the Synodal Information Department of the Russian Orthodox Church. The organizer of the conference is the Russian Orthodox Church's Synodal Department for Monasteries and Monasticism. Leading hierarchs, abbots and abbesses, as well as priests from a number of local Orthodox churches will take part in the conference. The aim of the conference is to continue the discussion in the Church on the " Statute on Monasteries and Monasticism " project, prepared by the Russian Orthodox Church's commission of the inter-conciliar presence for Monasteries and Monasticism. The themes, which are to be discussed at the conference, include: ideas fundamental to monasticism of vows, degrees of monasticism, forms of monastic life, issues of the relationship between a monastery/convent and the local diocesan authority, specifics of monastic rules, and control over a monastery/convent. According to the results of the conference, amendments and additions to the " Statute on Monasteries and Monasticism " project will be proposed, and then the project will be submitted for broader discussion across the Church. Pravoslavie.ru 20 сентября 2013 г. ... Предыдущий Следующий Смотри также Abbess of all Russia Interview with Mother Superior of the Piukhtitsy convent abbess Varvara Abbess of all Russia Interview with Mother Superior of the Piukhtitsy convent abbess Varvara Vladyka Alexy, present patriarch, helped us not only with the household; he was our spiritual guide.

http://pravoslavie.ru/64259.html

New Book: St. Gregory Palamas " Apodictic Treatise on The Procession of The Holy Spirit, Available From Uncut Mountain Press/Православие.Ru New Book: St. Gregory Palamas " Apodictic Treatise on The Procession of The Holy Spirit, Available From Uncut Mountain Press A new book, Apodictic Treatise on The Procession of The Holy Spirit , by the incomprable St. Gregory Palamas is now available for pre-order from Uncut Mountain Press : " This towering figure of Orthodox spiritual life and teaching, the boast of Thessaloniki and spokesman for the Holy Mountain of Athos, is well known to students of Orthodox theology for his defense of the Hesychasts and exposition of the teaching of the Fathers on the Divine Energies and Theosis. What is not known, and with regard to which there is often great ignorance, even among Orthodox theologians in the West, is that the great hesychast was also a great defender of the Faith and Dogma of the Holy Trinity and a strident polemicist against the heresy of the filioque . Now the divine wisdom of the theologian of Grace applied and embraced by the Church for more than half a millennium is available in the English language for all lovers of the Holy Trinity to be edified and enlightened. For the first time, St. Gregory’s masterpiece, Apodictic Treatise on the Procession of the Holy Spirit , is available in English from Uncut Mountain Press. " Since its inception in 2000, Protopresbyter Peter Heers " Uncut Mountain Press has gained a solid reputation as a provider of Patristic and patristically-minded Orthodox texts, including The Truth of Our Faith by Elder Cleopa (Ilie), Apostle to Zaire: The Life and Legacy of Blessed Father Cosmas of Grigoriou, and St. Nikodemos the Hagiorite " s Exomologetarion: A Manual of Confession , Concerning Frequent Communion, and Confession of Faith, among others. The book can be pre-ordered now and will be available in February 2016. 25 сентября 2015 г. Предыдущий Следующий Смотри также Light for the World: the Life of St.

http://pravoslavie.ru/82461.html

Предыдущий Следующий Смотри также Orthodox church being seized near Kiev Orthodox church being seized near Kiev This was reported at 21.30 by the journalist and staff member of the Publishing Department of the Ukrainian Orthodox Church (the Moscow Patriarchate) Dmitry Marchenko on his “Facebook” page. Schismatics forcibly seize Orthodox church in Rivne region Schismatics forcibly seize Orthodox church in Rivne region Representatives of the self-declared “Kyiv Patriarchate” with support of the nationalists have seized the Church of the Image of Christ, “Not Made by Hands”, in Khodosy village of the Rivne district of the Ukraine’s Rivne region. A church in Ternopol region in the Ukraine seized by “Right Sector” A church in Ternopol region in the Ukraine seized by “Right Sector” On October 5, the parishioners of the Church of Holy Archangel Michael in Butin village of the Zbarazh Deanery of the Ternopol (Ternopil) Diocese (the Ukrainian Orthodox Church of the Moscow Patriarchate – UOC MP) could not celebrate the Liturgy at their church because of a violent occupation by the “Kyiv Patriarchate” schismatics and representatives of the “Right Sector”. Metropolitan Anthony of Boryspil and Brovary: “People are beaten up, kicked out of churches” Metropolitan Anthony of Boryspil and Brovary: “People are beaten up, kicked out of churches” Metropolitan Anthony of Boryspil and Brovary, chancellor of the Ukrainian Orthodox Church of the Moscow Patriarchate (UOC MP), has cited the occurrences of open aggression by the so-called “Kyiv Patriarchate” against UOC MP, its faithful and clergy. Attacks on the Church in Rivne Diocese continue Attacks on the Church in Rivne Diocese continue The day before, there were several unsuccessful attempts to forcibly seize the Holy Trinity Church in Povcha village of the Dubno district of the Rivne region, when Priest John Savchuk was seriously injured (with an internal brain injury and a brain concussion). “Right Sector” militants are seizing churches in the Rivne Diocese “Right Sector” militants are seizing churches in the Rivne Diocese The faithful of these parishes, in protest against the seizure of churches, blocked the Kiev-Chop road for several times, but the action yielded no results. Комментарии © 1999-2015 Православие.Ru

http://pravoslavie.ru/76255.html

Разделы портала «Азбука веры» Saint Patrick’s Breastplate Christ with me, Christ before me, Christ behind me, Christ within me, Christ beneath me, Christ above me, Christ at my right, Christ at my left, Christ in the heart of everyone who thinks of me, Christ in the mouth of everyone who speaks to me, Christ in every eye that sees me, Christ in every ear that hears me. The Lorica (St. Patricks Breastplate) I arise today Through a mighty strength, the invocation of the Trinity, Through belief in the Threeness, Through confession of the Oneness of the Creator of creation. I arise today Through the strength of Christ’s birth with His baptism, Through the strength of His crucifixion with His burial, Through the strength of His resurrection with His ascension, Through the strength of His descent for the judgment of doom. I arise today Through the strength of the love of cherubim, In the obedience of angels, In the service of archangels, In the hope of resurrection to meet with reward, In the prayers of patriarchs, In the predictions of prophets, In the preaching of apostles, In the faith of confessors, In the innocence of holy virgins, In the deeds of righteous men. I arise today, through The strength of heaven, The light of the sun, The radiance of the moon, The splendor of fire, The speed of lightning, The swiftness of wind, The depth of the sea, The stability of the earth, The firmness of rock. I arise today, through God’s strength to pilot me, God’s might to uphold me, God’s wisdom to guide me, God’s eye to look before me, God’s ear to hear me, God’s word to speak for me, God’s hand to guard me, God’s shield to protect me, God’s host to save me From snares of devils, From temptation of vices, From everyone who shall wish me ill, afar and near. I summon today All these powers between me and those evils, Against every cruel and merciless power that may oppose my body and soul, Against incantations of false prophets, Against black laws of pagandom, Against false laws of heretics,

http://azbyka.ru/molitvoslov/prayers-to-...

Tweet Нравится Right hand of Grand Duchess Elizabeth the New Martyr to be brought from NYC to St. Petersburg Moscow, April 20, 2017 Photo: orthodoxbakersfield.org A reliquary with the right hand of the venerable Grand Duchess Elizabeth Feodorovna will be brought to St. Petersburg from May 5 to 11, from the Russian Orthodox Church Outside of Russian Synodal Cathedral “Of the Sign” in New York, reports the press service of the St. Petersburg Diocese. The relic is being brought to mark the 100th anniversary of the tragic events surrounding the 1917 Russian revolution which eventually led to St. Elizabeth’s martyrdom, and that of millions more, including the Royal Family. The sacred relic will remain at the Holy Trinity Cathedral of the St. Alexander Nevsky Lavra from May 5 to 9, and at the Cathedral of the Feodorovskaya Icon of the Mother of God in memory of the 300th anniversary of the House of Romanov from May 9 to 11. St. Elizabeth’s hand will be ceremoniously met on May 5 at 12:30 at the St. Alexander Nevsky Lavra. A Moleben will be served before the relic, sung by the diocesan youth choir, after which all desiring to may venerate the relic. The reliquary is being brought to St. Petersburg with the blessing of His Eminence Metropolitan Hilarion of New York and Eastern America (ROCOR), and Metropolitan Barsanuphios of St. Petersburg and Ladoga. The men’s youth choir of the Eastern American Diocese of ROCOR will also be in St. Petersburg from May 4 to 15, and will take part in the service before the relics on May 5 and 7 at the St. Alexander Nevsky Lavra and on May 9 at the Feodorovsky Cathedral. 20 апреля 2017 г. Квитанция Реквизиты для юридических лиц Реквизиты для переводов из-за границы Оплата с банковской карты Visa, MasterCard и Maestro Оплата наличными через кассы и терминалы Пожертвование через Сбербанк Онл@йн Яндекс.Деньги Альфа-клик MasterPass Интернет-банк Промсвязьбанка скрыть способы оплаты Квитанция Реквизиты для юридических лиц Реквизиты для переводов из-за границы Оплата с банковской карты Visa, MasterCard и Maestro Оплата наличными через кассы и терминалы Пожертвование через Сбербанк Онл@йн Яндекс.Деньги Альфа-клик MasterPass Интернет-банк Промсвязьбанка скрыть способы оплаты

http://pravoslavie.ru/102865.html

   001    002    003    004    005   006     007    008    009    010