256 См. Pesch 2, 60; Gnilka 2, 23, 27; Schmithals 1, 391. Шмитхальс, однако, предлагает некоторые другие интерпретации. 259 R. Tannehill, «The Gospel of Mark as Narrative Christology,» Semeia 16 (1979) 73–74 уже отмечал, что в Мк 8:34–38 использованы «почти те же выражения», что и в рассказе о призвании первых учеников. Ясно, что перед нами формулировки, отражающие высшую власть. 260 Как показал W. Marxsen, Mark the Evangelist (1969) 127–129, фраза κα το Ευαγγελου может быть эквивалентна фразе νεκεν μο, но скорее всего, она просто интерпретирует и подчёркивает νεκεν μο. 262 В Мк 8:38 «Сыном Человеческим» почти наверняка назван Иисус. Ср. Мф 16:27 ; Виктор 351; М. Hooker, The Son of Man (1967) 121; Taylor 382–384. Тейлор, однако, также убеждён в различии между этими двумя титулами-именами. Напротив, Gnilka 2, 26 –28 полагает, что в Мк 8:38 личность Иисуса – Сына Человеческого получает в дополнение титул Сын Божий. Ср. Schmithals 1, 395; Lane 210–311; М. Horstmann, Studien (1969) 40–41, 50–54 . 263 Относительно конкретной взаимосвязи между христологическими мотивами Страстей, Воскресением, Крестом и эсхатологическим пришествием в Мк 8:27–9:1 см. D. A. Koch, «Zum Verhältnis von Christologie und Eschatologie im Markusevangelium, » Christus in Historie und Christologie, Festschr. Conzelmann, ed. G. Strecker (Tübingen, 1975) 395–408. 265 См. Феофилакт 577; Damalas 3.105; Nineham 231; M. Horstmann, Studien (1969) 67–69. B своём анализе Мк 9:1 A. Ambrozic, The Hidden Kingdom (1972) 203–240 предпочитает увязывать этот стих c 8:27–38, а не c 9:2–8, и полагает, что здесь упор делается на Страстях. 266 Из литературы по Мк 9:2–8 можно выделить, в частности: М. Horstmann, Studien zur markinischen Christologie (1969) 72–103; J. M. Nützel, Die Verklärungserzählung im Markusevangelium (Würzburg, 1973); U. B. Müller, «Die christologische Absicht des Markusevangeliums und die Verklärungsgeschichte,» ZNW 64 (1973) 159–193; F. R. McCurley, Jr., «And after six days,» JBL 93 (1974) 67–81; B. Trémel, «Des récits apocalyptiques: Baptême et Transfiguration,» LV 23 (1974) 70–83; R. H. Stein, «Is the Transfiguration a Misplaced Resurrection-Account?» JBL 95 (1976) 79–96; A. Fuchs, «Die Verklärungserzählung des Mk-Ev in der Sicht moderner Exegese,» TPQ 125 (1977) 29–37; C. R. Kazmierski, Jesus the Son of God (1979) 105–126; H. J . Steichele, Der leidende Sohn Gottes (1980) 161–192; E. L. Schnellbächer, «Κα μετ μρας ξ ( Mk 9.2 ),» ZNW 71 (1980) 252–257; В. D. Chilton, «The Transfiguration: Dominical Assurance and Apostolic Vision,» NTS 27 (1980) 115–124.

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/vlast-i...

Мошенники начали обманывать россиян под видом «защиты» их денег от санкций 28 февраля, 2022. Новостная служба Они предлагают перевести деньги на «безопасный» счет 28 февраля. ПРАВМИР. Мошенники начали обманывать россиян, предлагая им «спасти» их накопления от западных санкций и перевести их на «безопасный счет», сообщает MK.RU. «Злоумышленники заявляют, что они помогут спасти средства после отключения России от системы международных переводов SWIFT. На самом деле преступники убеждают граждан перечислить деньги на подставные счета», — рассказала глава проекта ОНФ «За права заемщиков» Евгения Лазарева Перевести средства на «безопасный» счет предлагают по телефону и в соцсетях. Кроме того, россиян могут уговаривать поучаствовать в «сборе средств» на гуманитарные нужды. Также встречается сценарий, когда некая организация заявляет, что переведет по 1 центу за репост новости. В то же время у нее открыт прием денег. Таким образом мошенники обогащаются дважды: они получают деньги доверчивых людей и используют их в качестве бесплатной рекламы, пишут «Известия». Чтобы избежать обмана, нельзя по указанию звонящего переводить деньги куда бы то ни было. Прервите телефонный звонок, самостоятельно позвоните в банк по телефону, указанному на оборотной стороне карты или на официальном сайте банка. Независимо от сценария, цель у преступников всегда одна — выудить у потенциальной жертвы конфиденциальную информацию, а затем деньги. Поскольку вы здесь... У нас есть небольшая просьба. Эту историю удалось рассказать благодаря поддержке читателей. Даже самое небольшое ежемесячное пожертвование помогает работать редакции и создавать важные материалы для людей. Сейчас ваша помощь нужна как никогда. Материалы по теме 7 апреля, 2024 4 апреля, 2024 3 апреля, 2024 2 апреля, 2024 26 марта, 2024 25 марта, 2024 25 марта, 2024 19 марта, 2024 16 марта, 2024 Поделитесь, это важно Выбор читателей «Правмира» Подпишитесь на самые интересные материалы недели. Лучшие материалы Показать еще Друзья, Правмир уже много лет вместе с вами. Вся наша команда живет общим делом и призванием - служение людям и возможность сделать мир вокруг добрее и милосерднее!

http://pravmir.ru/moshenniki-nachali-obm...

The New Testament presupposes the stream of Jewish worship and prayer. The Gospel of Luke records exquisite prayers by the Virgin Mary ( Lk. 1.46–55 ), the priest Zechariah ( Lk. 1.68–79 ), and the elder Simeon ( Lk. 2.29–32 ). Jesus himself, cir­cumcised on the eighth day and presented at the Temple on the fortieth, grew up in the tradition of Jewish prayer and piety with frequent appearances at the Temple and the synagogue. He not only gave instruc­tions on prayer but also practiced heartfelt prayer, seeking solitude in the hills where he could pray all night, not least before making important decisions ( Mk. 1.35 ; Lk. 6.12 ). The personal depth of Jesus’ prayers to God the Father breaks forth in dramatic moments of joyful confession ( Mt. 11.25 ), the giving of the Lord’s Prayer ( Mt. 6.5–13 ), the high priestly prayer to the Father ( Jn. 17 ), and the agony at Gethsemane ( Mk. 14.33–5 ), all of which exemplify the intimate relationship with God as a personal and loving Father which Jesus lived and taught. While the early church inherited much of the Jewish tradition of prayer, it gradually moved away from the Temple worship and cultic practices such as animal sacrifices, circumcision, and kosher foods, regarded as no longer compatible with the gospel. Instead, the church focused on its own rites of baptism, the Mystical Supper or Eucharist, and other rites that gradually developed into a whole tradition of worship continuously elaborated in content and structure. St. Paul, large sec­tions of whose letters read like prayers, is a primary figure of the Christian renewal of prayer and worship in trinitarian forms based on the view that each baptized Chris­tian is a living sacrifice to God ( Rom. 6.4, 13; 12.1 ) and the church is the body of Christ and the temple of the Holy Spirit ( 1Cor. 3.16–17; 12.12–27 ). Stirring echoes of early Christian prayers and aspects of wor­ship, replete with Old Testament language, frequently occur in the Book of Revelation, where the eschatological drama of salvation itself is recounted from the perspective of the worship of God (Rev. 4.4–11; 5.8–14; 7.9–12; 11.15–18; 12.10–12; 15.3–4; 19.1–8).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-ency...

10 . Наличие гражданского развода супругов, ходатайствующих об официальном признании Церковью их освященного в церковном венчании супружеского союза распавшимся, не является фактом, имеющим обязательное значение для Церкви. Трактуя гражданский развод как факт юридически авторитетный, церковный суд тем не менее должен видеть в нем только компетентную предпосылку для самостоятельного суждения и собственного решения по разуму Священного Писания, по канонам церковном и по долгу пастырского попечения. Поэтому в судопроизводстве церковным по делам о признании супружеского союза, освященного Церковью, распавшимся должны иметь место следующие моменты: а) увещание о примирении супругов; б) исследование дела по существу; в) в случае установления факта распадения супружеского союза, вынесение определения с указанием епитимий виновной стороне; г) предоставление права недовольной стороне обжаловать в апелляционном порядке решение Епархиального Суда в Епископском Суде при Священном Синоде. Приложение 1. препятствия к браку в древней церкви Законодательство древней Церкви о браке слагалось в соответствии с Божественным Откровением. Положив в основу законодательства о браке учение о чистом и полном единобрачии, как идеале брака для христиан, древняя Церковь поставила ряд условий ищущим освящения брачного союза благословением Церкви. Неисполнение поставленных условий являлось препятствием к этому. Свидетельства Св. Писания, канонических правил и истории церковной позволяют сделать заключение, что эти препятствия были таковы: 1 . Состояние в непрекратившемся браке ( Мф.19:9 ; Лк.16:18 ; Mk.6:18; VI Вс. с. 87; Вас. В. 77). 2 . Обручение с другим лицом, благословленное Церковью. 3 . Близкие родственные отношения (происшедшие как от законного брака, так и от незаконного сожительства: Мф.19:5–6 ; Мк.10:7–9 ; 1Кор.6:16 ; Вас. В. 67), а именно: все степени родства по прямой линии, родство кровное в боковой линии, сначала, вслед за ветхозаветным законодательством, до третьей степени включительно ( Лев.18:12–13;20,17 ; Ап. 19) и свойство от двух родов в первых двух степенях (Ап. 19; Неок. 2; Вас. В. 78, 87; Тим. 11), со времени же Шестого Вселенского собора (пр. 54) – как боковое родство, так и двухродное свойство до четвертой степени включительно. 4 . Духовное родство (запрещался брак между восприемником и вдовствующей матерью воспринятого младенца: VI Вс. с., 53). 5 . Наличие в прошлом трех браков. Второй и третий браки допускались лишь из снисхождения к немощи человеческой (Ап. 17; Вас. В. 4, 12, 87; Неокес. 3, 7; VI Вс. с. 3), четвертый же категорически запрещался (Вас. В. 80). 6 . Пребывание в духовном сане (Апост. 26; Анкир. 10; VI Вс. с. 3, 6; Неокес. 1; Вас. В. 12) и пребывание в монашестве (IV Вс. с. 16; Вас. В. 18 и 19).

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Plate 55 Icon of the myrrh-bearing women at the tomb. By Eileen McGuckin. The Icon Studio: www.sgtt.org the New Testament the accounts of Jesus’ resurrection, based on apostolic memories and oral traditions, vary widely in detail. However, the fact and centrality of the resurrection constitute the bedrock of the Christian faith, attested by more than five hundred eyewitnesses ( 1Cor. 15.5–8 ). The gospels indicate that Jesus anticipated his death as blood covenant renewal and viewed his resurrection as God’s vindication of his ministry (e.g., Mk. 8.27–31; 14.22–5, 36, 61–2 ; cf. Acts 3.13–15). Matthew, Luke, and John link Jesus’ resurrection with the gift of the Spirit and the inauguration of the early Christian mission ( Mt. 28.16–20 ; Lk. 24.44–9 ; Jn. 20.19–23 ; cf. Acts 2.32–3). The Gospel ofJohn magnificently integrates the life, death, resurrection, and enthrone­ment of the Son of God as the mutual glo­rification between the Father and the Son, marking the decisive victory over the power of death and the gift of abundant life through the Spirit, available to believers in the present as well as the future ( Jn. 1.14 ; 5 .24–9; 7.37–9; 12.30–1; 14.15–24; 17.1–5). In this similar rich vein, the Apostle Paul provides the most detailed theological explication of the death and resurrection of the incarnate Son ( Gal. 4.4–6 ; Rom. 1.1–4 ) and Lord of glory ( 1Cor. 2.8; 15.1–4 ). For Paul, the death and resurrection of Jesus the Christ mark the cosmic shift from the old age of sin, corruption, and death to the new era of grace, life, incorruption, and transformed bodily immortality ( Rom. 3.21–6; 5.12–21; 8.18–39 ; 1Cor. 15.50–7 ). In Paul, as in John, God’s powers of salvation are at work both now and in the future in those who are united with Christ through faith and baptism, and who enact the pattern of Jesus’ death and resurrection by crucifying their sinful passions and offering themselves as living sacrifice to God ( Rom. 6.1–23; 8.9–13; 10.9–13; 12.1–2 ; 2Cor. 4.7–18 ; Gal. 3.16–24 ).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-ency...

The importance of fasting and its observance today: Draft document of the Pan-Orthodox Council Source: DECR Draft document of the Pan-Orthodox Council, adopted by the 5th Pan-Orthodox Pre-Council Conference in Chambésy on October 10-17, 2015. Photo: http://www.patriarchia.ru/ Published in compliance with the decision of the Synaxis of Primates of the Local Orthodox Churches, Chambésy, January 21-28, 2016. 1. Fast is God’s commandment (Gen 2:16-17). According to St Basil the Great, fasting is as old as humanity itself; it was prescribed in Paradise (On Fasting, 1,3). It is a great spiritual endeavour and the foremost expression of the Orthodox ascetic ideal. The Orthodox Church, in strict conformity with the precepts of the holy apostles, the rules of the Councils and the patristic tradition as a whole, has always proclaimed a great significance of fasting for people’s spiritual life and salvation. The annual cycle of liturgical celebrations fully reflects the patristic teaching on fasting, as well as the teaching on the necessity of constant unrelaxing watchfulness and on how to succeed in spiritual endeavours. The Triodion praises fasting as bringing the light of grace , as the invincible arms , the beginning of spiritual warfare , the perfect path of virtues , the nourishment for the soul , the source of wisdom , the life imperishable and imitation the angelic life , the mother of all blessings and virtues , and as the image of the life to come . 2. As an ancient institution, fasting was mentioned already in the Old Testament (Deut 9:18; Is 58:4-10; Joel 2:15; Jonah 3:5-7) and affirmed in the New Testament. The Lord Himself fasted for forty days before entering upon His public ministry (Lk 4:1-2) and gave to people instructions on how to practice fasting (Mt 6:16-18). Fasting as a means of abstinence, repentance and spiritual growth is presented in the New Testament (Mk 1:6; Acts 13:3; 14:23; Rom 14:21). Since the apostolic times, the Church has being proclaiming a profound importance of fasting, having established Wednesday and Friday as fast days (Didache, 8,1) and the fast before Easter (St Irenaeus of Lyons in Eusebius, Historia Ecclesiastica 5, 24).

http://pravmir.com/the-importance-of-fas...

2016 год, фото: bg-patriarshia.bg vk fb tw ok @ g+ lj Бачковский монастырь, плавание за Крестом 2016 год, фото: bg-patriarshia.bg vk fb tw ok @ g+ lj Иорданов день в Болгарии Фото: БГНЕС vk fb tw ok @ g+ lj Ледяные воды реки Тунджа Фото: БГНЕС vk fb tw ok @ g+ lj Освящение вод и крещенские купания в Александрии Патриарх Феодор II выпускает голубя. Александрия, 2016 год Фото: patriarchateofalexandria.com vk fb tw ok @ g+ lj Иордань на Валааме. 2014 г., фото: valaam.ru vk fb tw ok @ g+ lj На пути к Иордани 2013 г., фото: valaam.ru vk fb tw ok @ g+ lj Наместник Валаамского монастыря епископ Троицкий Панкратий освящает воды 2013 г., фото: valaam.ru vk fb tw ok @ g+ lj Оптина пустынь, народ Божий фото: optina.ru vk fb tw ok @ g+ lj Святогорская Лавра. митрополит Святогорский Арсений совершает Великое освящение воды Фото: svlavra.church.ua vk fb tw ok @ g+ lj Святогорская Лавра Фото: svlavra.church.ua vk fb tw ok @ g+ lj Крестный ход возвращается в Святогорскую лавру Фото: svlavra.church.ua vk fb tw ok @ g+ lj Великое освящение вод на реке Волге совершает архиепископ Костромской Алексий (Фролов) 2012 г., фото kostromaeparhia.ru vk fb tw ok @ g+ lj Архиепископ Костромской Алексий (Фролов) 19 января 2012 г., фото kostromaeparhia.ru Рейтинг: 9.2 Голосов: 1403 Оценка: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 скрыть способы оплаты Комментарии Александр 25 февраля 2016, 16:42 Благодарю за интересную подборку! Фотографии замечательные! Можете ли сообщить, откуда взята миниатюра: Крещение Господне Миниатюра 985 г пищу не из праздного интереса: очень необычная композиция иконы и ее пространственное решения. эта ссылка поможет мне в искусствоведческой работе. Заранее благодарю. Татьяна Константиновна 20 января 2016, 03:04 Дорогие братья и сестры! С Праздником БОГОЯВЛЕНИЯ!!! Спасибо за прекрасные праздничные фотографии! Наташа 19 января 2016, 19:36 С Праздником, православные!!! Бог се в Македонии http://www.bigorski.org.mk/index.php 19 января 2016, 18:54 Милости Божией и благодати от Духа Святаго! С великим праздником Крещения Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, дорогие братия и сестры!

http://pravoslavie.ru/89728.html

Литература 1. Aland, Kurt. Synopsis Quattuor Evangeliorum. Editio quin decima revisa. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1996. 2. Aland, Kurt. Synopsis of the Four Gospels. Bellingham, WA: Logos Research Systems, Inc., 2009. 3. Burton, Ernest DeWitt. A Harmony of the Synoptic Gospels for Historical and Critical Study. Bellingham, WA: Logos Research Systems, Inc., 2009. 4. Kysar, Robert. John, the maverick Gospel. Louisville, Ky.: Westminster/John Knox Press, 1993. 5. McGarvey, John William; Pendleton, Philip Y. The Four Fold Gospel. Cincinnati, OH: The Standard Publishing Company, 1914. 6. Robertson, A. T. A Harmony of the Gospels. Bellingham, WA: Logos Research Systems, Inc., 2009. 7. Cox, Steven L.; Easley, Kendell H. Holman Christian Standard Bible: Harmony of the Gospels. – Nashville, TN: Holman Bible Publishers, 2007. 8. Sharman, Henry Burton. Records of the Life of Jesus Book I: The Record of Mt Mk Lk, Book II: The Record of John. Belling ham, WA: Logos Research Systems, Inc., 2009. 9. Августин Иппонский, блаж. О согласии Евангелистов//Библиотека творений св. отцев и учителей Церкви Западных. Кн. 29. Ч. 10. – Киев: КДА, 1906. 10. Аверкий (Таушев) , архиеп. Четвероевангелие. Апостол. Руководство к изучению Священного Писания Нового Завета. М.: ПСТБИ, 2002. 11. Библия в русском переводе с приложениями. Брюссель: Жизнь с Богом, 1989. 12. Боголепов Д. Руководство к толковому чтению Четверо евангелия и книги Деяний апостольских. М., 1910. 13. Богословский М. И., прот. Священная история Нового Завета: I. История земной жизни Господа нашего Иисуса Хри ста; II. История Церкви Апостольской. М., 1895. 14. Вагнер Н. П. Рассказ о земной жизни Иисуса Христа по Святым Евангелиям, народным преданиям и учениям Святой Церкви. СПб., 1908. 15. Вениамин (Пушкарь) , архиеп. Священная Библейская история. СПб., Владивосток, 2008. 16. Виноградов И. , свящ. Священная история Нового Завета: учеб. рук. Изд. 6 е. СПб., 1915. 17. Георгий (Тертышников), архим. Святитель Феофан Затворник и его учение о спасении. М.: Правило веры, 1999.

http://azbyka.ru/otechnik/Feofan_Zatvorn...

John Anthony McGuckin Ordination JEFFREY B. PETTIS The Orthodox Church looks upon ordina­tion (derived from the Latin term for registering clerics in the official lists of the church), which it designates using the biblical term as the “laying on of hands” (cheirotonia), as the sacramental continua­tion of the setting apart of leaders for the Christian community. Ordination is the regular transmission through the ages of the church of the charism of priesthood, as derived from the apostolic succession the church protects within itself. The Book of Numbers 27.15–23 speaks of the setting apart of Joshua by the Lord to be a leader and shepherd of the congregation. Joshua is one who is “in the Spirit” (18), and Moses places him before the priest and the congregation, lays hands on him, and gives him a charge according to divine com­mand (22–3; cf. Deut. 34.9 ). In the gospels Jesus himself sets apart for ministry the twelve apostles ( Mt. 10.1–5 ; Mk. 3.13–19 ; Lk. 6.12–16 ). He also commissions the Seventy to do the work of evangelizing ( Lk. 10.1 ). In Acts 14.23 the Apostle Paul lays hands (cheirotonesantes) on desig­nated church elders (presbyterous). The lay­ing on of hands is the transmission of the sacred gift of the Spirit, confirming the gift given in Chrismation, for the special role of sanctifying, teaching, healing, and witnessing that constitutes the priestly ser­vice in the church. The Apostle Paul also refers to the bishop (episkopos) who tends the church of God like a shepherd (Acts 20.28; cf. Ignatius, Eph. 1.3; 2 .1f.; 3.2; 4.1; 5.1f.). The Didache refers to the electing of bishops and deacons “who are worthy ofthe Lord, gentle men who are not fond of money, who are true (aletheis) and approved” (Didache 15). The earliest evi­dence for the church’s formal service of ordination is found in the Apostolic Tradi­tion of Hippolytus (ca. 215): Plate 44 Liturgical procession at Optina Hermitage. RIA Novosti/Topfot. Plate 45 Optina Hermitage recently restored. RIA Novosti/Topfoto.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-ency...

In memoriam of Father A. Neliouboff (russ.), in: Vest.russ. chr.st.dv. 1938, Nr. 2, 3 S. Thirty Years (in Memoriam of the Tsar f s Family) (russ.), in: Russ. Mysl» Juli 1948. In Memoriam K.V. Motchulsky (russ.), in: Russ. Mysl’ Nr. 51, 2.4.1948, 3 S. Rodoslovie ducha. Pamjati K.V, Moul " skago, in: Prav. Mysl’ 7(1949) 10 S. The Trial of Metropolitan Benjamin (russ.), in: Word of the Church (Russ. Mysl’) Paris Juni-August 1949, 145, 153, 161 . Archiepiskop Chrisanth, in: Cerk.Vest.Zap.Ev.Ekz. 1949,21, 30–31. Pamjati episkopa Ioanna, ebda 1951,28,2–3. Michail Michailovi Osorgin (29.10.1950), ebda 1951,28,19–20. Pravoslavnyj trud ob Apokalipse (Rez.), ebda 1951,30,8–12. Pamjati G.P. Fedotova, ebda 1951,33,12–15. In Memoriam of G.L. Losinsky (russ.), in: Vozrodenie 23 (Sept.–0kt. 1952) 2 S. L.A. Zander, Vision and action: the problem of oecumenism (Rez.), ebda 1953,41,23–27. WerKe (nach 1954) Christianstvo i pervoe christianskoe pokolenie. Paris 1950; 2 1965, 270 S. Saint Pierre et l " Eglise dans le Nouveau Testament, in: Istina 3(1955)261–304. C.H. Dodd, The interpretation of the Forth Gospel (Rez.), in: Prav. Mysl’ 10(1955)140–151. C. Spicq, L " Epître aux Hébreux (Rez.), ebda 152–154. . Cullmann, Saint Pierre, disciple-Apotre-martyr (Rez.), ebda 155–156. Jésus le Précurseur, in: Theologia 27(1956)104–122. L " étude du Nouveau Testament dans l " Eglise orthodoxe, in: Bulletin de la Faculté libre de théologie protestante de Paris, Nr. 55, Sept. 1956. Tajna Very (К voprosu о tekst» Mk. 9,23 ), in: Cerk.Vest. 1957, 66,61–68. The Family of God, in: Ecum. Rev. 9(1957)129–142. Smert» Pastyrja (K ponimaniju In. XXI,18–19), in: Prav. Mysl» 11(1957)85–99; (engl.) John XXI , in: NTS 3(1956)132–136. Anton Vladimirovi Kartašev, in: Prav. Mysl’ 11(1957)9–16. La Bénédiction de l " eau de l " Epiphanie à la lumière du Nouveau Testament, in: Irénikon 31(1958)5–18. Autor de la Convocation du Concile Oecuménique, in: Le Messager Orthodoxe 6(1959)9–13. Das Studium des Neuen Testamentes in der Orthodoxen Kirche, in: Kyrios 1(1960/61)22–39.

http://azbyka.ru/otechnik/Manuil_Lemeshe...

   001   002     003    004    005    006    007    008    009    010