The fourth reason that our resolution to lead a better life often fails, lies in the fact that we want immediately to become saints. Many people, when they once feel an aversion to their sinful behaviour, make a firm resolve to change their ways and place a good beginning towards this reform; but because this doesn’t happen as quickly as they would like, and whether by habit or rashness they often fall into their old sins, they lose heart and come to the conclusion that it’s impossible for them to change their ways. Brother! Sister! People don’t become saints overnight, Our old man does not easily yield to being transformed into the new man. A big tree is not felled by a single stroke of the ax. So it is with each evil passion which’ is so firmly rooted in us. The .way to perfection or to spiritual maturity, is almost always unnoticeable, just as are so many things in nature. A spiritual man passes through various stages of growth, just like the physical man. Much time is spent in childhood before reaching the fullness and strength of manhood. There is a long period of weakness, and only then does one become stronger and stronger, until finally one becomes a man. Only at this age is one capable of doing what is proper to amah. Likewise, a ripened ear of corn is at first only a seed, then a small blade of grass, then a stalk, and finally an ear of corn; but even this ear is not ripe all at once, but grows, then flowers, then it tassels and only then does it become ripe. The same is true of a righteous, life! Even the best man in the world does not suddenly become a saint. His perfection for the most part develops slowly and only little by little. Good earth which accepts into itself a good seed brings forth fruit, says the Lord, in patience (Lk. 8:15). To fall, of course, is not good, and it were better not to; but he who falls and then quickly gets up, becomes wiser and more careful, renews his good intention, fervently prays to God for new strength to attain a righteous life. Fails are not such a hindrance for such a man on the path to perfection. At the time of his fall he even gains strength (Sirach 3:31) and like the Apostle Paul, strikes ahead towards the mark of the prize of the high Calling, forgetting those things which are behind (Phil. 3: 13-14).

http://pravmir.com/towards-a-fruitful-sp...

1638 Антонина Пия. 1639 Чтение манускрипта: Qeoda di a)khkoe nai изменено в соответствии с принятым многими исследователями (Stahlin, Grabe, Betntley и др.). 1640 Cf. Hebr. 4: 13. 1641 Здесь, как и в нескольких других местах Стромат, Климент снова обещает сказать нечто специальное о первоначале, возможно, посвятить этому предмету отдельный трактат. Это обещание, насколько нам известно, так и осталось неисполненным. 1642 О неком «Предании Матфея» Климент говорит ранее: Strom. VII 82, 1. 1643 Основателем этой секты был некий Евфрат из г. Перы в Киликии. 1644 Которые учили, что тело Христа является фантомом («кажущееся»). 1645 Эта секта помимо Климента никем не упоминается. 1646 Известные гностические секты, о которых упоминают также Ириней, Ипполит, Ориген, Епифаний, Феодорит, Тертуллиан и др. Обе эти секты почитали тех, кто боролся против злого Бога Ветхого завета, творца этого мира, каковыми были Каин и Змей, первым открывший людям истину о добре и зле и научивший их противиться злому Демиургу. 1647 Последователи Симона, как утверждается, учили, что душа нужна телу лишь для того, чтобы то могло «чувствовать», то есть предаваться чувственным удовольствиям. 1648 Cf. Plato, Rep. V, 475 e. 1649 Далее следует пассаж, который, как показывает сравнение, очень схож с аналогичным местом из Иринея (Irenaeus, Adv. Haer. V 8, 2). Cf. Barnaba, Epist. 10, 11 (­Strom. V 51, 4). Вполне вероятно, что Климент пользуется здесь какой-то ересиологической суммой, аналогичной той, которую использовал Ириней. 1650 Cf. Rom. 3: 2; Num. 24: 6. 1651 Cf. Ps. 1: 2. 1652 Cf. Lk. 10: 22. 1653 Cf. Lk. 6: 46. 1654 Cf. PLG II p. 234. Такого отрывка у Феогнида нет, однако его повторяет Фотий (Phot. Bibl. 618); cf. Callim., Epigr. 25, 6. 1655 Cf. Strom. I 18, 1; VI 2, 1. 1656 Cf. Strom. VI 151, 2. 1657 На этом Строматы заканчиваются. О каком ином «начале» собирается далее говорить Климент мы никогда не узнаем. Так называемая восьмая книга Стромат, а также Эклоги и Извлечения из Теодота представляют собой некие заметки или записные книжки, достаточно неструктуированные.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3549...

   Известный стоический парадокс.    Стоический парадокс. См. SVF III 589—603.    Plato, Theaetetus 176 b.    Philo, Vita Mos. I 22. Филона Климент называет «пифагорейцем» еще раз (I 72, 4). Подробнее об этом примечательном обстоятельстве, равно как и о пифагорейских пристрастиях самого Климента см: Е.В. Афонасин. o(Klhme» puqagorizeï «Гносеология» Климента Александрийского и неопифагорейская традиция. — Историко-философский ежегодник, 99. М., 2001, с. 31—63, в особенности с. 40.    Cf. Lk. 6: 36.    Chrysippus, fr. mor. 4—9; SVF III 4—9.    Cf. Aristoteles, Ethica Nicomachea, VIII 3, 1156 a.    Cf. Prov. 21: 26.    Cf. Prov. 2: 21—22.    Cf. Homer., Odyssea XVII 415.    Добавлено для заполнения возможной лакуны и уточнения смысла.    II Cor. 8: 12—14.    Euripides, Antiope, fr. 200 N.    Dan. 1; 6; 3: 6.    [Plato] Minos, 319; «собеседником» Бога Гомер называет Миноса (Odyssea, XIX, 179).    Cf. Gal. 6: 14.    Plato, Phaedrus 266 a; Homer., Odyssea II, 406.    Euripides, Andromache, 629.    Euripides, Orestes, 1287.    Antisthenes, fr. 11, 1.    Xenophon, Memorabilia II 1, 30.    Ariston, fr. 370 SVF I 85.    Plato, Leg. I 633 d; Phaedo, 83 d.    Cf. Mk. 8: 35.    Plato, Phaedrus, 81 a.    Cf. Eph. 6: 11.    II Cor. 10: 4—5.    Cf. Philo, Leges Alleg. II 22.    Cf. Plato, Phaedrus, 230 d.    Cf. E. de Faye, Gnostiques et Gnosticisme (Paris, 1925), p. 46, n.1, где отмечается сходство этого пассажа с Plato, Rep. 588 b.    H. Jonas сравнивает этот образ с аналогичным у Порфирия, Ad. Marc. 21 (The Gnostic Religion, Boston, 1963, p. 283).    Cf. Mt. 19: 17.    Ипполит пересказывает этот образ в Ref. VI 34. Представление о том, что демоны населяют человека и используют его в своих целях, было довольно распространено в античности. Образ постоялого двора (или караван-сарая) см. также Государство Платона (Rep. 580 a 4 f.), Corpus Hermeticum 16,14; Epist. Barnab. 16,7; Origen, De principiis III, 3,5. Интересные детали см. в: J. Whittaker, " Valentinus fr.2 " , Studies in Platonism and Patristic Thought, XXVI.

http://lib.pravmir.ru/library/readbook/3...

   Начало не сохранилось. Текст начинается цитатой из «Пастыря» (Hermas, Visiones, V 5). О стиле Стромат подробнее см. предисловие. Анализ содержания вступления Стромат см.: E.F. Osborn. Teaching and Writing in the First Chapter of the Stromateis of Clement of Alexandria. — Journal of Theological Studies 10 (1959), p. 335—344.    Menander, Misoumenos 18, fr. 527; cf. Aulus Gellius, Noctes Att. 3, 16, 3; Plato, Rep. VII 535 e.    Aeschylus, Septem contra Thebes, 592.    Ct. Plato, Phaedrus, 276 d-e; Lk. 8:4—8, etc    Plato, Leges, VIII 844 a-b    Этим мудрецом (по предположению Евсевия) был Пантен, учитель Климента. Кто были остальные сказать трудно. Исследователи склонны видеть здесь возможное указание на Мелитона из Сард, Теофила Керарейского, Теодота и др. раннехристианских учителей, с которыми мог общаться Климент.    Ст. Euripides, Hippolytus 73—81    Возможно, указание на практику Элевсинских мистерий, в которых яркий свет означал кульминацию откровения. На это указывает и следующая фраза, где Климент продолжает рассуждение о мистериях.    имеющему да приумножится» (Мф. 25:29). (2) Не содержат эти заметки и полного истолкования всех тайн (я не столь самонадеян!). Книга эта представляет собой всего лишь справочник, способ вспомнить в случае если мы забудем, или же напоминание для того, чтобы предотвратить забвение. Боюсь, что многое тем не менее ушло безвозвратно и кануло в Лету, не будучи записанным вовремя. Вот почему, облегчая задачу своей памяти, я составил этот спасительный мемуар, упорядочив его тематически.    Plato, Epistula II, 314 c.    Clemens Rom. I Cor. 7, 2.    «Золотая рыбка». Cf. Athenaeus, 7, 282. Возможно, имеется в виду Labrus или Serranus Anthias. См.: D " Arcy W. Thompson, A Glossary of Greek Fishes (London, 1947), items 14 and 98. Возможно, здесь Климент имеет в виду Mt. 13: 45—48.    ; " крикуны и ловкачи», как говорит Абдерит    Homerus, Ilias, XX 248—250    Solon, fr. 11, 7.5.6 (Plutarchus, Solon, 30)    Cratinus, fr. 2 CAF. Кратин — комический поэт середины пятого века до н.э.

http://lib.pravmir.ru/library/readbook/3...

The parable of the ten virgins shows that only a man " s earthly life in God, in accordance with the testaments of Christ and therefore consonant with the Kingdom of Heaven, will justify him both at the particular judgment (after death) and at the general Dread Judgment. But all " formal " Christians, who live out of contact with God and care not about their salvation, prepare for themselves rejection. " No one mounts to heaven while only living, " teaches St. Isaac the Syrian. Neither formal faith, without a life according to Christ " s commandments (Lk. 6:46; Jas. 1:22; Rom. 2:13), nor prophecies in Christ " s name or many miracles worked by His Name, as is evident from the Savior " s words (Mt. 7:21-23), are sufficient for inheriting the Kingdom of Heaven. Now if any man have not the Spirit of Christ, he is none of his, says the Apostle Paul (Rom. 8:9), and it will be natural for such to hear the words of the Son of God: " Verily I say unto you, I know you not " (Matthew 25:12). Archpriest Victor Potapov 7 апреля 2015 г. Квитанция Реквизиты для юридических лиц Оплата с банковской карты Visa, MasterCard и Maestro Оплата наличными через кассы и терминалы Пожертвование через Сбербанк Онл@йн Яндекс.Деньги Альфа-клик MasterPass Интернет-банк Промсвязьбанка скрыть способы оплаты Квитанция Реквизиты для юридических лиц Оплата с банковской карты Visa, MasterCard и Maestro Оплата наличными через кассы и терминалы Пожертвование через Сбербанк Онл@йн Яндекс.Деньги Альфа-клик MasterPass Интернет-банк Промсвязьбанка Предыдущий Следующий Смотри также Accompanying Christ. The Services of Passion Week Accompanying Christ. The Services of Passion Week On this day the Church invites all believers to accompany Christ, in a sense to die with Him in regards to earthly pleasures, in order to be resurrected with Him in spirit. Holy Week in Hymns. Holy and Great Monday, Tuesday, and Wednesday Holy Week in Hymns. Holy and Great Monday, Tuesday, and Wednesday The services of Passion Week are a musical feast for the ears and the soul. Russian liturgical tradition is rich in special melodies for certain hymns of this most important week of the liturgical year, and if the services are also sung by a good choir, they are that much more memorable.The Sretensky Monastery in Moscow is fortunate to have a world famous male choir singing at all of these beautiful services. We would like to share some highlights of this singing with our English language readers, and have therefore provided the English texts to match the hymns. Holy Monday. Holy Tuesday Fr. Peter Orfanakos Holy Monday. Holy Tuesday Fr. Peter Orfanakos Each day of Holy Week has its own particular theme. The theme of Monday is that of the barren fig tree which yields no fruit and is condemned. On Tuesday the theme is on the vigilance of the wise virgins who, unlike their foolish sisters, were ready when the Lord came to them. Комментарии Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю:

http://pravoslavie.ru/78470.html

Иерей Димитрий Фетисов На мой взгляд, антиклерикализм – это явление чрезвычайно редкое, прямо скажем, фантомное. Сей редкий зверь – антиклерикал – водится в основном в диких рощах и прериях интернета, и встречать его в реале мне доводилось крайне редко. А тут такой случай... English Edition [Orthodoxy Today] Bishop Hilarion Alfeyev, Metropolitan of Volokolamsk and head of the Russian Orthodox Church " s Department of External Relations, says the Argentine pontiff " s decision to honor Saint Francis of Assisi puts " service to the poor” at the top of the new pope " s agenda. [Saints. Asceties of Piety. Church Holy Days ] St. Gregory of Nyssa I believe that persons who have undergone many harsh experiences can give us encouragement because the sufferings which they and others have endured are a source of special joy. A shepherd rejoices when he sees his abundant flock gathered together; although his pen is large, he expands it to accommodate a large number of sheep. Similarly, Peter saw a throng gathered about the Lord and exclaimed, Master, the crowd surrounds you and presses upon you (Lk. 8.45). [News] Residents of the town of Velikiy Novgorod in Russia will erect a chapel at the mouth of the Indigirka river on the coast of the Arctic ocean where descendants of ancient residents of Novgorod live. [News] The Novgorod administration in Russia will be deciding the issue of handing over two ancient convents in the town of Velikiy Novgorod to the Russian Orthodox Church. [News] On 19 March, 2013 bells for the Church of St Mary Magdalene, Equal-to-the-Apostles, which is now under construction, were blessed in Madrid. Thirteen bells with total weight of 3600 kilograms were cast at the " Liteks " factory in Moscow. [Theology] Vincent Martini Again, the focus of these cults and their “rituals” was to ensure—or rather, to attempt to ensure—that their crops would be fruitful at the time of harvest. The movement of these “gods” and “goddesses” from life to death was symbolic of, and intimately connected with, the life and death of their crops (and the resulting offspring). This, of course, begs the question: What does this have to do with the resurrection of Jesus Christ as the only-begotten Son of God the Father? Српска bepзuja

http://pravoslavie.ru/archive/130322

Three days later the martyrs appeared in a dream to St Peter, Bishop of Sebaste, and commanded him to bury their remains. The bishop together with several clergy gathered up the relics of the glorious martyrs by night and buried them with honor. There is a pious custom of baking “skylarks” (pastries shaped like skylarks) on this day, because people believed that birds sing at this time to announce the arrival of spring. Forty “skylarks” are prepared in honor of the Forty Martyrs. SOURCE: The Orthodox Church in America 22 марта 2015 г. Подпишитесь на рассылку Православие.Ru Рассылка выходит два раза в неделю: Предыдущий Следующий Смотри также The 40 Martyrs of Sebaste: Confession through martyrdom Elder Joseph of Vatopaidi The 40 Martyrs of Sebaste: Confession through martyrdom Elder Joseph of Vatopaidi What were they " suffering at present " from? They were tortured with whatever the devil threw at them, since he is always generating ways to prevent the devout from getting on with their business. He begins with minor internal or external annoyances and reaches even the highest of all evil, death. The Holy Forty Martyrs— " Winter Is Harsh, but Paradise Is Sweet! " The Holy Forty Martyrs— " Winter Is Harsh, but Paradise Is Sweet! " According to the tradition about the Holy Forty Martyrs, as they were suffering in the freezing lake, they strengthened themselves and one another by saying “Winter is harsh, but paradise is sweet!” This captures the spirit and essence of Christian martyrdom, which always sees the experiences of this world in the light of the heavenly kingdom. Homily Concerning the Forty Martyrs St. Gregory of Nyssa Homily Concerning the Forty Martyrs St. Gregory of Nyssa I believe that persons who have undergone many harsh experiences can give us encouragement because the sufferings which they and others have endured are a source of special joy. A shepherd rejoices when he sees his abundant flock gathered together; although his pen is large, he expands it to accommodate a large number of sheep. Similarly, Peter saw a throng gathered about the Lord and exclaimed, Master, the crowd surrounds you and presses upon you (Lk. 8.45). Комментарии © 1999-2016 Православие.Ru

http://pravoslavie.ru/60292.html

Лит.: G ö pfert A. Lullus, der Nachfolger des Bonifatius im Mainzer Erzbistum: Diss. Lpz., 1880; Hahn H. Bonifaz und Lul: Ihre angelsächsischen Korrespondenten. Erzbischof Luls Leben. Lpz., 1883; Tangl M. Studien zur Neuausgabe der Bonifatius-Briefe//NA. 1916. Bd. 40. S. 639-790; 1919. Bd. 41. S. 23-102; H ö lk E. Zehnten und Zehntkämpfe der Reichsabtei Hersfeld im frühen Mittelalter. Marburg, 1933; B ü ttner H. Das Erzstift Mainz und die Sachsenmission//Jb. f. das Bistum Mainz. 1950. Bd. 5. S. 314-328; idem. Ein Gedenken zur Gründung des Klosters Lorsch vor 1200 J.//Beiträge z. Geschichte des Klosters Lorsch. 1978. S. 25-39; Schieffer T. Angelsachsen und Franken: Zwei Studien z. Kirchengeschichte des 8. Jh. Wiesbaden, 1950. S. 45-113; Baumann F. Lullo//BiblSS. 1966. Vol. 8. Col. 372; Heinemeyer K. Hersfeld im frühen Mittelalter//Zschr. des Vereins f. hessische Geschichte und Landeskunde. 1991. Bd. 96. S. 17-35; Schipperges S. Bonifatius ac socii eius: Eine sozialgeschichtliche Untersuch. des Winfrid-Bonifatius und seines Umfeldes. Mainz, 1996. (QAMKG; 79); Padberg L., von. Heilige und Familie: Studien zur Bedeutung familiengebundener Aspekte in den Viten des Verwandten- und Schülerkreises um Willibrord, Bonifatius und Liudger. Mainz, 19972. (QAMKG; 83); Garrison M. Letters to a King and Biblical Exempla: The Examples of Cathuulf and Clemens Peregrinus//Early Medieval Europe. 1998. Vol. 7. P. 305-328; Patzold S. Konflikte im Kloster Fulda z. Zeit der Karolinger//Fuldaer Geschichtsblätter. 2000. Bd. 76. S. 69-162; Staab F. Die Mainzer Kirche im Frühmittealter//Handbuch der Mainzer Kirchengeschichte/Hrsg. F. Jürgensmeier. Mainz, 2000. Bd. 1. Tl. 1. S. 87-194; Усков Н. Ф. Христианство и монашество в Зап. Европе раннего средневековья: Герм. земли II/III - сер. I в. СПб., 2001. С. 255-261; Palmer J. The «Vigorous Rule» of Bishop Lull: Between Bonifatian Mission and Carolingian Church Control//Early Medieval Europe. 2005. Vol. 13. P. 249-276; Fleck M., Hrsg. Lampert von Hersfeld: Das Leben des hl. Lullus. Marburg, 2007. (Veröffentlichungen der Historischen Kommission f. Hessen; 67. 1); Pangerl D. C. Die Metropolitanverfassung des karolingischen Frankenreiches. Hannover, 2011. (MGH. Scr.; 63); Fried J. Karl der Grosse: Gewalt und Glaube: Eine Biographie. Münch., 2013.

http://pravenc.ru/text/2110885.html

446 Plato, Theaetetus, 176 a-b. 447 Speusippus, fr. 194 Mullach. 448 Xenocrates, fr. 77 Heinze. 449 Hebr. 2: 11; Rom. 8: 17. 450 Cf. Hebr. 3: 7 — 4: 11. 451 Ezek. 18: 4—9; цитата слегка исправлена в соответствии с текстом Септуагинты. 452 Cf. Is. 55: 6—7.9. 453 Cf. Prov. 1: 33. 454 Cf. Plato, Theaetetus 176 b. 455 Вероятно, именно здесь должна заканчиваться вторая книга Стромат. Следующая глава является переходной и касается одновременно цели человеческой жизни и христианских воззрений на брак, то есть непосредственно примыкает к началу третьей книги. 456 Menander, fr. 720 CAF. 457 Cf. Gen. 20: 12. 458 Cf. Plato, Leg. VI 773 b; Symposium 207 d — 208 b; Democrites, A 170 DK; Usener, Epicurea 526. 459 Cf. Chrysippus, fr. mor. 163 SVF III. 460 Diogenes Laert., X 4. 461 Мифологическому герою Бузигу приписывают приручение быков и изобретение ярма, а также введение многих аграрных обычаев, за нарушение которых налагалось проклятье (Verg. Georg. I 19). 462 Homer., Ilias II, 700; X 496. 463 Menander, fr. 325. 464 В действительности, не совсем точная цитата из Эсхила (Choephori 505—507). Вероятно, Климент цитирует по памяти. 465 Plato, Leg. VI 774. 466 Menander, fr. 1085. 467 Homer., Odyssea VI, 181 468 I Tim. 2: 9; Petr. 3: 3. 469 Euripides, Hecuba 568—570. 470 Cf. Is. 50: 1. 471 Hesiod., Opera et Dies, 339. 472 Cf. Mt. 19: 9; Mk. 10: 11. 473 I Tim. 2: 9—10. 474 I Tim. 5: 5. 475 Cf. Mt. 5: 32. 476 Cf. Lev. 20: 10; Deut. 22: 22. 477 Cf. Lk. 12: 48. 478 Cf. Mt. 19:11. Но Климент, по-видимому, пользуется каким-то иным источником. 479 Некоторые исследователи полагают, что эта фраза является поздней глоссой. 480 Далее Климент цитирует Этику Исидора, текст см. в разделе, посвященном Василиду и Исидору. 481 Пассаж довольно сложен, текст местами очевидно испорчен. В данном месте я следую чтению, предложенному Hilgenfeld и принятому Chadwick. Чтение манускрипта a)nte xou, т.е. борись, в то время как Епифаний, который цитирует Климента, пишет a)ne xou сдайся. Таким образом, как же именно Исидор советует поступить со сварливой женой остается непонятным!

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3549...

Hört der heutige Deutsche das Wort „Keuschheit“, so denkt er ausschließlich an geschlechtliche Abstinenz. Für einen Orthodoxen dagegen beinhaltet „целомудрие“ oder „sophrosyne“ viel mehr als nur das, hier geht es nämlich um die Ein-mütigkeitder menschlichen Dynamik, ein ganzheitliches Sinnen. Laut Wikipedia: „besonnene Gelassenheit“. Am besten lässt sich diese Tugend im Gebet erfahren. Im Positiven – wenn alle Kräfte einmütig zu Gott streben; und im Negativen – wenn der Mensch ge-vier-teiltvor Gott steht, nämlich, wenn der Leib, der Geist, die Seele, der Wille je das ihre beanspruchen. Ganzheitliches Sinnen verlangt Askese (Übung) und Gottes Beistand! Noch schwieriger ist wohl das Wort священствовать, ερατεω (Lk. 1,8) zu erklären. Es kommt im NT nur ein Mal vor (ein Hapax Legomenon), wo es von Zacharias heißt: „Und es begab sich, da er Priestersampt pfleget“ (Luther), oder: „da er des Priesteramts waltete“ (nach Luther, Gideon), „als er nach der Ordnung seiner Klasse Priesterdienst vor Gott tat“ (Herder-Bibel 1968, Einheitsübersetzung), noch anders: „verrichtete“ etc. Sind diese verbalen „Krücken“ wirklich notwendig, oder stören sie nur? Doch, wenn ich richtig informiert bin, hat sogar das Neugriechische keinen entsprechenden Ausdruck mehr. „Priester sein“ oder „das Priesteramt ausüben“ bzw. „pflegen“ klingt formal. Und erstaunlicherweise unterwirft sich sogar die griechische Umgangssprache geistig dieser formalistischen Sicht, die sich – als sei dies selbstverständlich – fernab des lebenserfüllenden Daseins in Gott bewegt, das wahrhaft priesterlich ist. Wahrlich, das Priesteramt kann mit der Überfülle des Lebens, die von Christus ist, erfüllt sein und entsprechend vollzogen werden. Meine These ist: In unserer Zeit handelt der Mann (sprich: Adam), bzw. handeln die Männer, zusehends nicht priesterlich. Hier komme ich zu meinem eigentlichen Thema: Es muss einen tiefen Grund haben, warum unser orthodoxes Priestertum bis heute fast ausschließlich verheiratet ist. Das Seelenheil des Volkes Gottes ist de facto den verheirateten Priestern anvertraut. Der Priester begleitet einen jeden vom Mutterleib an bis zu seinem Entschlafen, und – streng genommen - auch danach, da wir in der Proskomedie der Entschlafenen gedenken. Es ist einfach die Norm, dass der Priester verheiratet ist, oder sogar sein muss. Der hl. Paulus spricht von der Bewährung eines Priesters – oder Presbyters (Vorstehers) – in der Ehe und im Haushalt der Familie:

http://bogoslov.ru/article/3558344

   001    002    003    004    005   006     007    008    009    010