Ginet, C. (1975) Knowledge, Perception, and Memory. Dordrecht: Reidel. Grice, Η.P. (1988). The causal theory ofperception. In J. Dancy (ed.), Perceptual Knowledge, 66–78. Oxford: Oxford University Press. Griffith-Dickson, G. (2000) Human and Divine: An Introduction to the Philosophy of Religious Experience. London: Duckworth. Griffith-Dickson, G. (2005) The Philosophy of Religion. London: SCM Press. Griffiths, B. (1989) A New Vision of Reality-Western Science, Eastern Mysticism and Christian Faith. London: Collins. Gutting, G. (1982) Religious Belief and Religious Skepticism. Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press. Haack, S. (1994) Double-aspect foundherentism: a new theory of empirical justification. In E. Sosa (ed.), Knowledge and Justification, 129–144. Aidershot: Dartmouth. Hallett, G. (2000) A Middle Way to God. Oxford: Oxford University Press. Hamlyn, D.W. (1970) The Theory of Knowledge. London: Macmillan. Harris, J.F. (2002) Analytic Philosophy of Religion. Dordrecht: Kluwer. Harrison, J. (1999) God, Freedom and Immortality. Aidershot: Ashgate. Hay, D. (1990) Religious Experience Today. London: Mowbray. Hay, D. (1994) " The biology of God»: what is the current status of Hardy’s hypothesis? International Journal for the Psychology of Religion 4:1,1–23. He, Guanghu. (1995) The root and flower of Chinese culture. Primordial Dao, 2:29–56. (яла , шю –я 1995 5 л, я 29–56 ). Hesse, М. (1981) Retrospect. In A.R. Peacocke (ed.), The Sciences and Theology in the Twentieth Century 281–296. Stocksfield: Oriel Press. Hick, J. (2006) The New Frontier of Religion and Science: Religious Experience, Neuroscience and the Transcendent. Basingstoke, England and New York: Palgrave Macmillan. Huemer, M. (2001) Skepticism and the Veil of Perception. Lanham, MD: Rowan and Littlefield. Katz, S.T. (ed.) (1978) Mysticism and Philosophical Analysis. New York: Oxford University Press. Kwan, K.-M. (2001) A critical appraisal of a nonrealist philosophy of religion: an Asian perspective.

http://azbyka.ru/otechnik/bogoslovie/nov...

237-242; Thümmel H.-G. Eine wenig bekannte Schrift zur Bilderfrage//Studien zum 8. und 9. Jh. in Byzanz. B., 1983. S. 153-157; idem. Die Frühgeschichte der ostkirchlichen Bilderlehre: Texte und Untersuch. z. Zeit vor dem Bilderstreit. B., 1992; idem. Das Florileg des Niketas von Medikion für die Bilderverehrung//BZ. 1993/1994. Bd. 89/88. S. 40-46; Grabar A. L " iconoclasme byzantin: Le dossier archéologique. P., 19842; Griffith S. H. Theodore Abu Qurrah " s Arabic Tract on the Christian Practice of Venerating Images//JAOS. 1985. Vol. 105. P. 53-73; idem, ed. Theodore Abu Qurrah: A Treatise on the Veneration of the Holy Icons. Leuven, 1997; Kartsonis A. D. Anastasis: The Making of an Image. Princeton (N. J.), 1986; Darrouz è s J. Le patriarche Méthode contre les iconoclastes et les Stoudites//REB. 1987. Vol. 45. P. 15-57; Herrin J. The Formation of Christendom. Princeton, 1987; Johannet J. Un office inédit en l " honneur du culte des images, oevre possible de Théodore Studite//Nicée II, 787-1987: Douze siècles d " images religieuses: Actes du colloque intern. P., 1987. P. 143-156; Allen T. Aniconism and Figural Representation in Islamic Art// Idem. Five Essays on Islamic Art. [Manchester (Mich.)], 1988. P. 17-37; Schreiner P. Der byzantinische Bilderstreit: Krit. Analyse d. zeitgenössischen Meinungen u. d. Urteil d. Nachwelt bis heute//Bisanzio, Roma e l " Italia nell " alto Medievo. Spoleto, 1988. T. 1. P. 319-407. (Settimane di studio del Centro italiano di Studi sull " alto medioevo; 34); Treadgold W. T. The Byzantine Revival, 780-842. Stanford, 1988; Auz é py M.-F. La destruction de l " icône du Christ de la Chalcé par Léon III: Propagande ou réalité?//Byz. 1990. Vol. 60. P. 445-492; eadem. L " analyse littéraire et l " historien: L " exemple des vies de saints iconoclastes//Bsl. 1992. Vol. 53. P. 58-67; eadem. À propos des vies de saints iconoclastes//RSBN. 1993. Vol. 30 P. 2-5; eadem. L " Adversus Constantinum Caballinum et Jean de Jérusalem//Bsl. 1995. Vol. 56.

http://pravenc.ru/text/389050.html

Первым известным правосл. автором, к-рый начал писать на арабском, был уроженец Эдессы Феодор Абу Курра , монах лавры св. Саввы и впосл. епископ Харрана (Сирия). Ему принадлежит ключевая роль в оформлении новой арабо-христ. идентичности. Он написал неск. десятков богословских трактатов на сир., греч. и араб. языках, в к-рых излагал и отстаивал основы правосл. вероучения, в т. ч. актуальную тогда тему почитания икон. Мн. труды Феодора Абу Курры в средние века переводились на греч. и груз. языки. Среди переводчиков Феодора был Михаил (761-846), также монах лавры св. Саввы и синкелл Иерусалимского патриарха Фомы (807-821). Ок. 810 г. Михаил составил пособие по греч. грамматике и синтаксису, предназначенное для палестинских монахов, изучающих греч. язык как иностранный, что было частью общей работы по переложению на араб. язык христ. духовного наследия (Ibid. P. 124-128). Среди др. правосл. книжников IX в. известны монах лавры св. Харитона Стефан из Рамлы, переписчик апологетического трактата, впосл. названного учеными «Summa Theologiae Arabicae» (877); монах лавры св. Саввы Антоний Давид Багдадский, переписавший в 885-886 гг. ряд житийных текстов по заказу синайских монахов, которые тоже целенаправленно пополняли свою б-ку араб. книгами (Ibid. P. 123-124; Chap. XI. P. 7-19). В IX-XI вв. продолжались интенсивные контакты между правосл. Церквами мусульм. мира. В палестинских монастырях встречались выходцы из Сирии, Месопотамии, Заиорданья. Ярким примером межцерковных связей может служить поставление в Иерусалиме в 907 г. выходца из Халеба Христодула на Патриарший престол Александрии ( Eutych. Annales. Pars 2. P. 75; Медников. 1897. Т. 2. С. 288-289). Иерусалимский патриарх Фома провел реконструкцию храма Гроба Господня на средства богатого егип. христианина Макария, возможно монофизита по исповеданию ( Eutych. Annales. Pars 2. P. 55; Медников. 1897. Т. 2. С. 280). На Ближ. Востоке продолжалось присутствие груз. монахов; мн. произведения сир. и араб. лит-ры раннего средневековья сохранились только в груз. переводах ( Griffith. 1988. P. 15-17; I dem. 1992. Chap. VIII. P. 125).

http://pravenc.ru/text/293788.html

 Kuzenkov, p. 4.  Stephenson.   Niketas Choniates.  O City of Byzantium, Annals of Niketas Choniates.  Transl. by Harry J. Magoulias. Wayne State University Press, Detroit, 1984. p. 338.  Doukas (ca.1460).  Decline and Fall of Byzantium To The Ottoman Turks . An Annotated Translation by Harry J. Magoulias. Wayne State University Press, 1975. pp. 57-58.   Genesis, Creation, and Early Man,  pp. 539-540.   The Orthodox Study Bible . St. Athanasius Academy of Orthodox Theology. Elk Grove, California, 2008. p. 2.   On the Trinity  4.16.  Fr. Patrick Henry Reardon.  Creation and the Patriarchal Histories: Orthodox Christian Reflections on the Book of Genesis . Conciliar Press, 2008. pp. 34-35.  Paul James-Griffiths.  Creation days and Orthodox Jewish Tradition . AnswersinGenesis.org. March 2004; Ibn Ezra, Abraham ben Meïr, (1092-1167).  Ibn Ezra " s Commentary on the Pentateuch: Genesis (Bereshit) . Vol.1 (Genesis). Transl. and annotated by H. Norman Strickman & Arthur M. Silver. Menorah Pub. Co., New York, N.Y., 1988.  Prof. Dr. Marcus Louis Rautman.  " Time. "  In  Daily Life in the Byzantine Empire . Greenwood Publishing Group, 2006. pp. 3   Ibid. , p. 5.  Fr. Seraphim Rose, p. 236; Barry Setterfield.  Ancient Chronology in Scripture . September 1999.   Ibid.; Ibid.  Roman Martyrology: Some Traditionalist Catholics use the year 5199 BC, which is taken from Catholic martyrologies, and referred to as the true date of Creation in the  Mystical City of God , a 17th-century mystical work written by Maria de Agreda concerning creation and the life of the Virgin Mary. This year was also used earlier by the church historian Eusebius of Caesarea in 324. (V. Grumel.  La Chronologie . 1958. pp. 24-25).  Don Maur François d " Antine.  Art of Verifying Dates . 4 to, 1750. Printed again in folio in 1770. In France the Benedictine Maurist Order presided over the publication of a remarkable series of source collections for both ecclesiastical and secular history, and sponsored the major studies of documentation and chronology of the period. (John McClintock, James Strong.  Cyclopedia of Biblical, theological, and ecclesiastical literature: Supplement . V.2. Harper, 1887. p.235.)

http://pravoslavie.ru/97046.html

Coleman, John A. 1999. “The Bible and Sociology.” Sociology of Religion 60(2):125-148. Darnell, Alfred, and Darren E. Sherkat. 1997. “The Impact of Protestant Fundamentalism on Educational Attainment.” American Sociological Review 62(2):306-315. Ehrman, Bart D. 2007. Misquoting Jesus: The Story Behind Who Changed the Bible and Why . New York: HarperOne. Fee, Gordon D. 1987. The First Epistle to the Corinthians. Grand Rapids, MI: Eerdmans. Finckenauer, James O. 1988. “Public Support for the Death Penalty: Retribution as Just Deserts Or Retribution As Revenge.” Justice Quarterly 5(1):81-100. Franzen, Aaron B. 2013. “Reading the Bible in America: The Moral and Political Attitude Effect.” Review of Religious Research 55(3):393-411. Franzen, Aaron B., and Jenna Griebel. 2013. “Understanding a Cultural Identity: The Confluence of Education, Politics, and Religion within the American Concept of Biblical Literalism.” Sociology of Religion 74(4):521-543. Friesen, Amanda. 2017. “How American Women and Men Read the Bible.” Pp. 266-274 in The Bible in American Life , edited by P. Goff, A. E. Farnsley II, and P. J. Thuesen. New York: Oxford University Press. Gallagher, Sally K. 2003. Evangelical Identity and Gendered Family Life. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press. Goff, Philip, Arthur E. Farnsley Jr., and Peter J. Thuesen. 2017. “The Bible in American Life Today.” Pp. 5-34 in The Bible in American Life , edited by Philip Goff, Arthur E. Farnsley Jr., and Peter Thuesen. New York: Oxford University Press. Greeley, Andrew M., and Michael Hout. 1999. “Americans’ Increasing Belief in Life after Death: Religious Competition and Acculturation.” American Sociological Review 64(6):813-835. Griffith, R. Marie. 2017. Moral Combat: How Sex Divided American Christians and Fractured American Politics . New York: Basic Books. Guhin, Jeffrey. 2014. “Religion as Site Rather Than Religion as Category: On the Sociology of Religion’s Export Problem.” Sociology of Religion 75(4):579-593. Guhin, Jeffrey. 2016. “Why Worry about Evolution? Boundaries, Practicies, and Moral Salience in Sunni and Evangelical High Schools.” Sociological Theory 34(2):151-174.

http://bogoslov.ru/article/6166404

Vol. 3. Ignatius Press, 1993. Balthasar, Hans Urs von. Theo-Drama IV: The Action. San Francisco, 1994. Barth K. Church Dogmatics IV/2. Edinburgh, 1957. Bauckham R . «Only the Suffering God Can help»: divine passibility in modern theology//Themelios. 9.3 (April 1984). P. 6–12. Brasnett B.R. The Suffering of the Impassible God. L., 1928. Braybrooke M. The Resurrection in Christian-Jewish Dialogue//Common Ground. 1991. No 1. Bushnell H. The Vicarious Sacrifice. L., 1866. Cantalamessa R. The Power of the Cross. L., 1966 Doctrine Commission of the General Synod of the Church of England, We Believe in God. L.: Church Publishing House, 1987. Fairbairn A.M. The Place of Christ in Modern Theology. N. Y., 1893. Fiddes P.S. The Creative Suffering of Cod. Oxford: Clarendon Press, 1988. Galot J. Dieu souffre-t-il? Paris: P. Lethielleux, 1976. Goetz R. The Suffering God: The Rise of a New Orthodoxy//Christian Century. 103 (April 16). 1986. P. 385–389. Griffin D. A Process Christology. Philadelphia, 1973. Harries R. Theodicy Will not Go Away//Dialogue With a Difference. L.: SCM Press, 1992. P. 106–107. Heschel A. The Prophets. San Francisco: Harper & Row, 1965. Kitamori. Kazoh. Theology of the Pain of God. London: SCM Press, 1966. Küng H. The Incarnation of God. N. Y., 1987. Macquarrie J . In Search of Deity: An Essay in Dialectical Theism. L.: SCM Press, 1984. McFague Sallie. Models of God: Theology for an Ecological, Nuclear Age. Philadelphia, 1987. McFague Sallie. The Body of God: An Ecologycal Theology. London, 1993. Moltmann Jürgen. Der Weg Jesu Christi: Christologie in messianischen Dimensionen. München, 1989. Moltmann J. The Crucified God. London: SCM Press, 1974. Pittenger N. God in Process. L., 1967. Relton H.M. Studies in Christian Doctrine. L.: Macmillan, 1960. Sarot M. God, Passibility and Corporeality. Kampen: Kok Pharos, 1992. Sarot M. Patripassianism, Theopaschitism, and Suffering of God: Some Historical and Systematic Considerations. Religious Studies. 1990. No. 26, p.

http://bogoslov.ru/article/6192426

Напротив, частое употребление причастных конструкций, сложных слов и частиц говорит в пользу автора, прекрасно владеющего греческим языком». 28 Диалоги Абу Курры полны живых подробностей. Его полемика с неверными написана живым литературным языком, подчас с характерной этому автору иронией и даже колким сарказмом. «Доказательство приводится строго логическим образом и иллюстрируется многочисленными аналогиями. Он очень любит ставить своих противников в безвыходное пооложение при помощи диллем и трилемм, уличает их в абсурдности проповедуемых ими воззрений и упрекает их в незнании, слепоте и закоснелости в весьма многих местах». 29 Это – общий почерк Абу Курры, как в его арабских, так и в его греческих сочинениях. 2 Khoury A.T. Theodor Abu Qurrä griechische schriften zum islam/Johannes Damaskenos und Theodor Abu Qurra. Schriften zum islam. Wurzburg, 1995. – S. 47. 3 Арабского оригинала не сохранилось. Грузинский перевод произведён, как полагают, в одном из Палестинских монастырей, возможно в десятом столетии. 4 Blanchard M.J. The Georgian Version of the Martyrdom of Saint Michael, Monk of Mar Sabas Monastery//ARAM 1994. – Рр. 149–163. 5 Griffith S.H. A treatise on the veneration of the holy icons written in arabic by Theodore Abu Qurrah, Bishop of Harran. Peeters, 1997. – P. 12. До недавнего времени в одной из греческих работ Абу Курры читали, что она записана «с голоса Иоанна Дамасина», что порождало предположения о том, что Феодор являлся учеником прп. Иоанна. Однако новое критическое издание A.-T. Khoury (1988) показало, что это искажение переписчиками изначального: «записано с голоса (т.е. Абу Курры) Иоанном Дикаоном» 6 Lamoreaux J.C. The Biography of Theodore Abu Qurrah Revisited//Dumbarton Oaks Papers 56 2002. – P. 28. 10 PG, t. 152. coll. 784, 809 (только латинский текст); греческий см. Hemmerdinger B. Le synode reuni par Theodore Abu Qurra contre les manicheens (Harran, 764–765?)//RHR (1962). – Р. 270. 14 Lamoreaux J.C. An Unedited Tract against the Armenians by Theodore Abu Qurrah//Le Museon 105 1992.

http://azbyka.ru/otechnik/Georgij_Maksim...

Alexander P.S. (1988). Jewish Aramic Translations of Hebrew Scriptures//M.J.Mulder (ed.), Mikra: Text, Translation, Reading and Interpretation of the Hebrew Bible in Ancient Judaism and Early Christianity, P. 217–253. Assen – Philadelphia: Van Gorkum – Fortress Press. Allert C. (1999). Is a Translation Inspered? The Problems of Verbal Inspiration for Translation//S.E. Porter, R.S. Hess (eds.). Translating the Bible: Problems and Prospects. Sheffield Academic Press. Andiñach P.R. (2009). Latin American Approaches: A Liberationist Reading of the «Day of the Lord» Tradition in Joel//J.M.LeMon, K.H.Richards (eds.), Method Matters: Essays on the Interpretation of the Hebrew Bible in Honour of David L.Petersen, P/311–332. Winona Lake: SBL. Arichea D.C. (1982). Taking Theology Seriously in the Translation Task//The Bible Translator, 33, P.309–316. Ashcroft B., Griffiths G., Tiffin H. (eds.). (1994). The Post-Colonial Study Reader. London: Routledge. Barr J. (1979). The Typology of Literalism in ancient biblical translations//Mitteilungen des Septuaginta-Unternehmens. Akademie der Wissenschaften in Göttingen. Barrick W.D. (2001). The Intergration of OT Theology with Bible Translation//The Master’s Seminary Journal, 12(1), P.15–31. Bascom R. (2003). The Role Of Culture Barr J. (1979). The Typology of Literalism in ancient biblical translations 11 Mitteilun- gen des Septuaginta-Unternehmens. Gottingen: Akademie der Wissenschaften in Gottingen. Bascom R. (2003). The Role of Culture in Translation//T. Wilt (ed.), Bible Translation: Frames of Reference, P. 81–111. Manchester: St. Jerome. Bassnett S. (2002). Translation Studies, 3rd ed. London: Routledge. Batalden S.K. (2013). Russian Bible Wars: Modern Scriptural Translation and Cultural Authority. New York: Cambridge University Press. Batnitzky L. (1997). Translation as Transcendence: A Glimpse into the Workshop on Buber-Rosenzweig Bible translation//New German Critique, 76, P. 87–116. Berlin A. (2002). On Bible Translations and Commentaries//A. Brenner, J.W. van Henten (eds.), The Bible Translation on the Threshold of the Twenty-First Century: Authority, Reception, Culture and Religion, P. 175–192. Sheffield: Sheffield Academic Press.

http://azbyka.ru/otechnik/Andrej_Desnick...

135 . Den Biesen K. La teologia poetica di Sant’Efrem Siro//La scala. Rivista mensile di spiritualità e fiturgia. 1992. 46. 125–158. 136 . Desprez V. L’ascétisme mésopotamien au IV е siecle. I. Saint Éphrem//La Lettre de Liguge. 1991.258. 3–19. 137 . Desprez V. Saint Ephrem. Six hymnes sur la virginitd (1–3,24–25, 31)//La Lettre de Ligugé. 1991. 258. 21–34. 138 . Edmée, Sister. Language and the knowledge of God in Ephrem Syrus//Dialogue and Alliance. 1988. 1. 56–64. Id.//PBR 1986. 5. 91–103. 139 . Esbroeck M. van. Ephraem Syrus, saint//Coptic Encyclopaedia. 1991. 3. 963–964. 140 . Griffith S. Images of Ephraem: the Syrian Holy Man and his Church//Traditio. 1989–1990. 45. 7–33. 141 . Karukarampil G. Enjoy the Lord in Creation. The mystical world view of St. Ephrem//Tuvaik. Studies in Honour of Rev. Jacob Vellian/Ed. Karukarampil G. Kottayam 1995. 195–199. (Syrian Church Series. 16). 142 . Karukarampil G. Experience of pneumatological eschatology in Ephrem//The Harp. Kottayam. 1995–1996. 8–9. 161–165. 143 . Koonammakkal T. Changing views on Ephrem//The Christian Orient. 1993. 14. 113–130. 144 . Koonammakkal T. Divine names and theological language in Ephrem//StPatr 1993. 25. 318–323. 145 . Koonammakkal T. Christ and Christians: an ecclesiological theme in Ephrem//The Christian Orient. 1994. 15. 163–169. 146 . Koonammakkal T. Ephrem and «Greek Wisdom»//VI SympSyr 5 .23) 169–176. 147 . Koonammakkal T. Christ and Christians: an ecclesiological thème in Ephrem//The Harp. Kottayam. 1995–1996. 8–9. 345–354. 148 . Leloir L. Saint Éphrem, moine et pasteur//Théologie de la vie monastique 1 .600). P. 1961. 85–97. 149 . Martikainen J. Das Böse und der Teufel in der Theologie Ephraems des Syrers. Eine systematisch-theologische Untersuchung. Abo 1978. 204. 150 . Martikainen J. Gerechtigkeit und Güte Gottes. Studien zur Theologie von Ephraems dem Syrer und Philoxenox von Mabbug. Wiesbaden 1981. 242. 151 . Martinez F. J. Los himnos «sobre la perla» de san Efrem de Nisibe (de Fide LXXXI-LXXXV)//Salamanticensis. 1991. 38. 5–32.

http://azbyka.ru/otechnik/molitva/isihaz...

Ближнем и Среднем Востоке. Ташкент, 1967. С. 98-101, 158-159; Sezgin F. Geschichte des arabischen Schrifttums. Leiden, 1970. Bd. 3. S. 270-274; 1971. Bd. 4. S. 344-345; 1974. Bd. 5. S. 285-286; 1978. Bd. 6. S. 180-182; Harvey L. R. Qusta   ibn Lu  qa   al-Ba‘labakk//Complete Dictionary of Scientific Biography/Ed. Ch. C. Gillispie. N. Y., 1975. Vol. 11. P. 244-246; Wilcox J. The Transmission and Influence of Qusta   ibn Lu  qa   " s «On the Difference between Spirit and the Soul»: Diss. N. Y., 1985; eadem. Our Continuing Discovery of the Greek Science of the Arabs: The Example of Qusta   ibn Lu  qa  //Annals of Scholarship. N. Y., 1987. Vol. 4. N 3. Р. 57-74; Hill D. Kusta   b. Lu  ka   al-Ba‘labakk//EI. 19862. Vol. 5. P. 529-530; Nasrallah. Histoire. 1988. Vol. 2. T. 2. P. 52, 57-64, 67-70; Siraisi N. G. Medicine and the Italian Universities, 1250-1600. Leiden, 2001. P. 134; Панченко К. А. Коста ибн Лука (830-912) и его место в арабо-христианской историографии//ППС. 2003. Вып. 100. С. 153-163; Gutas D. Pensée grecque, culture arabe. P., 2005. P. 125, 132, 136-140; Kheirandish E. Qusta ibn Luqa al-Ba‘labakki//Biographical Encyclopedia of Astronomers/Ed. Th. Hockey et al. N. Y., 2007. Vol. 2. P. 948-949; Griffith S. H. The Church in the Shadow of the Mosque: Christians and Muslims in the World of Islam. Princeton, 2008. P. 86-88, 120-121; Swanson M. N. Qusta   ibn Lu  qa  //Christian-Muslim Relations: A Bibliogr. History/Ed. D. Thomas et al. Leiden; Boston, 2010. Vol. 2. P. 147-153. Т. К. Кораев Рубрики: Ключевые слова: БУЛЕВ католик, врач вел. кн. московского Василия III Иоанновича, переводчик, адепт астрологии, участник богословской полемики ИБН ЭЗРА (1089 или 1092 - 1164 или 1167), иудейский философ, богослов, толкователь ВЗ, поэт, грамматик, астроном, математик и врач АВРААМ сирийский священник, представитель семейства византийских переводчиков и дипломатов, отстаивавших интересы империи на Востоке в 1-й пол. VI в. АГАПИТ, ВРАЧ БЕЗМЕЗДНЫЙ (XI в.), прп. (пам. 1 июня; 28 сент.- в Соборе преподобных отцов Ближних пещер и в неделю 2-ю Великого поста - в Соборе всех святых, в Малой России просиявших), монах Киево-Печерского монастыря АГРИППА НЕТТЕСГЕЙМСКИЙ [Генрих Корнелий] (1486-1535), нем. гуманист, врач, теолог и натурфилософ, увлекавшийся магией и мистикой АЛЕКСАНДР ФРИГИЕЦ († 177), один из 48 лионских мучеников; врач, по происхождению фригиец, мч. Лугдунский (пам. зап. 25 июля, 2 июня) АССЕМАНИ семья маронитов, из кот. вышли ученые и богословы Иосиф Симон А. (1687-1768), Стефан Эводий А., еп. Апамеи (1707-1782), Иосиф Алоизий А., проф. (1710-1782)

http://pravenc.ru/text/2462331.html

   001    002   003     004    005    006    007    008    009    010