Orthodox Christians celebrated the Nativity of Christ in the Holy Land Jerusalem, January 8, 2015      The festal service begins with the Christmas Eve, or “Sochelnik”, which is celebrated on January 6, reports the website of the Russian Ecclesiastical Mission in Jerusalem. At the Holy Trinity Cathedral of the Mission in Jerusalem the reading of the Great, or Royal Hours, followed by the Vespers with the Divine Liturgy of St. Basil the Great began at 6 AM. Performing of an earlier Christmas Eve service enables the Mission representatives to take part in the celebrations in Bethlehem, where by tradition the feast of the Birth of Christ is met with a particular solemnity. On this day a special “procession” is held to the site of the Lord’s Birth which symbolizes the Magi, or the Wise Men, who followed the star, according to the Gospel.      The Patriarch of Jerusalem, accompanied by the hierarchs, in a procession of automobiles sets out from the Jerusalem’s Jaffa Gate of the old city walls, stopping on the way at the Monastery of Holy Prophet Elias and meeting with representatives of the Palestinian administration and the public.      The solemn procession and the meeting of the Patriarch that symbolizes the meeting with the Infant Christ took place in the famous Manger Square opposite the Church of the Nativity of Christ in central Bethlehem.      As usual, on this day scouts from Orthodox Arab schools of Bethlehem proceeded one after another, “armed” with various musical instruments. An assembly of clergy went out of the church and solemnly received Patriarch Theophilos III; among them were representatives of the Russian Ecclesiastical Mission in Jerusalem: its head Igumen Theophan and Igumen Leonty.      After that the procession walked to the Basilica of the Nativity of Christ where the Christmas Eve services began. The midnight service started with the Matins which was finished by His Beatitude Patriarch Theophilos in the Grotto of Nativity. This was followed by a procession of the cross inside the church and the Divine Liturgy in the catholicon of the Church of the Nativity of Christ which was headed by the Patriarch of Jerusalem. The Russian Ecclesiastical Mission was represented by Igumen Leonty. The clerics of the Russian Orthodox Church who are currently on their pilgrimage to the Holy Land participated in the midnight service as well.      At the same time the Liturgy was celebrated in the Cave of Nativity, headed by Metropolitan Timothy of Vostra (the Patriarchate of Jerusalem). The midnight Liturgy at the Holy Trinity Cathedral was served by Igumen Theophan with the Mission’s clergy concelebrating. 13 января 2015 г. Смотри также Комментарии Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/76467.html

На последних страницах книги бывший генеральный магистр Ордена доминиканцев Тимоти Рэдклифф (Timothy Radcliffe) говорит о глобализации, которая заставила отступить бедность в целых географических зонах, но привела к «нарушению культурной целостности» многих стран из-за сравнения с идущим от преимущественно христианского запада угнетением. По его словам, ислам привлекает новых последователей неприятием «глобализованной культуры», ее «пустоты», «слепых сил капитализма, коими являются опустошительный консюмеризм и печать безнравственности». Книга не пытается заставить Запад устыдиться в содеянном, а поднимает вопрос о том, как все можно исправить. В ней отмечается прекрасная формулировка интеллектуала Режи Дебре (Régis Debray), который объясняет бездействие международного сообщества тем, что гонения на христиан находятся в «мертвом углу» его поля зрения: жертвы «чересчур христиане», чтобы заинтересовать левых, и «чересчур иностранцы», чтобы привлечь внимание правых. Сегодня политикам и интеллектуалом нужно пересмотреть свои взгляды. Хотя бы из простой порядочности и ради защиты прав человека. Оригинал публикации:  La religion la plus persécutée au monde? Le christianisme Опубликовано: 29/10/2014 Поскольку вы здесь... У нас есть небольшая просьба. Эту историю удалось рассказать благодаря поддержке читателей. Даже самое небольшое ежемесячное пожертвование помогает работать редакции и создавать важные материалы для людей. Сейчас ваша помощь нужна как никогда. Поделитесь, это важно Выбор читателей «Правмира» Подпишитесь на самые интересные материалы недели. Материалы по теме 9 апреля, 2018 4 марта, 2018 24 февраля, 2023 26 ноября, 2019 9 апреля, 2019 17 февраля, 2019 29 января, 2019 26 ноября, 2018 3 мая, 2018 9 апреля, 2018 4 марта, 2018 24 февраля, 2023 26 ноября, 2019 Лучшие материалы Показать еще Друзья, Правмир уже много лет вместе с вами. Вся наша команда живет общим делом и призванием - служение людям и возможность сделать мир вокруг добрее и милосерднее! Такое важное и большое дело можно делать только вместе. Поэтому «Правмир» просит вас о поддержке. Например, 50 рублей в месяц это много или мало? Чашка кофе? Это не так много для семейного бюджета, но это значительная сумма для Правмира.

http://pravmir.ru/hristianstvo-samaya-ug...

45. Vicent Taylor, The Gospel according to St. Mark, 2nd ed. (London: Macmillan, 1966), p. 599. 46. John A. T. Robinson, The Human Face of God (Philadelphia: Westminster, 1973), p. 131. 47. Jacob Kremer, Die Osterevangelien – Geschichten um Geschichte (Stuttgart: Katholisches Bibelwerk, 1977), pp. 4950. 48. Gerd Lüdemann, What Really Happened to Jesus?, trans. John Bowden (Louisville, Kent.: Westminster John Knox Press, 1995), p.8. 49. Luke Timothy Johnson, The Real Jesus (San Francisco: Harper San Francisco, 1996), p. 136. 50. N. T. Wright, “The New Unimproved Jesus” Christianity Today (September 13, 1993), p. 26 51. C. Behan McCullagh, Justifying Historical Descriptions (Cambridge: Cambridge University Press, 1984), p. 19. 52. Gerd Lüdemann, “Die Auferstehung Jesu,” in Fand die Auferstehung wirklich statt?, ed. Alexander Bommarius (Düsseldorf: Parega Verlag, 1995), p. 16. 53. Gerd Lüdemann, The Resurrection of Jesus, trans. John Bowden (Minneapolis: Fortress Press, 1994), p. 12. 54. Там же, p. 249. 55. Thomas V. Morris, Philosophy and the Christian Faith, University of Notre Dame Studies in the Philosophy of Religion 5 (Notre Dame, Ind.: University of Notre Dame Press, 1988), pp. 3–4. 56. See George Campbell, Dissertation on Miracles (1762). Reprint: London: T. Tegg & Son, 1834; Gottfried Less, Wahrheit der christlichen Religion (Göttingen: G. L. Förster, 1776); William Paley, A View of the Evidence of Christianity, 2 vols., 5th ed. (London: R. Faulder, 1796; reprint ed.: Westmead, England: Gregg, 1970); Richard Swinburne, The Concept of Miracle (New York: Macmillan, 1970); John Earman, “Baues, Hume, and Miracles”, Faith and Philosophy 2 (1985): 333–346; William Alston, “God’s Action in the World,” in Divine Nature and Human Language (Ithaca, N. Y.: Cornell University Press, 1989), pp. 197–222. 57. Anthony Flew in Did Jesus Rise from the Dead, ed. Terry L. Miethe (San Fransisco: Harper & Row, 1987), p. 4. 58. John Hick, Introduction, in The Existence of God, ed. With an Introduction by John Hick, Problems of Philosophy Series (New York: Macmillan Publishing Co., 1964), pp. 13–14.

http://azbyka.ru/bozhe-ty-est-pjat-dokaz...

Something my great-grandfather did out of necessity, I hope to do by choice. He left his country to find new opportunities in another country; I hope to leave mine to represent it abroad. My goal is to be a Foreign Service Officer — a diplomat representing the United States. For my great-grandfather, life in the United States meant economic security, freedom and safety from the sectarian clashes of the old world. For me, the modern American life makes it difficult to build something enduring while racing from job-to-job and city-to-city searching for that elusive promise of economic security. The two pictures that I’ve seen of my great-grandfather are of an austere, well-mustachioed young man about my age and another from the late 1950s, as a wrinkly, smiling and proudly toothless old man bouncing my father on his lap. At the very least, it’s comforting to know that the life of an immigrant-soldier-autoworker can lead to happiness — which, when I’m feeling cynical, I think is restricted to those getting the “starting street” salary in their first year out of the Business School. I’ve never been to Lebanon. The country of my ancestors (for full disclosure, half of them) is still wracked by violence and plagued by a weak government. A century after my great-grandfather left Lebanon, the Maronites and Muslims have flipped demographics, but it’s still a very divided country with an unfortunate penchant for never-ending retaliatory rocket attacks. Eventually, maybe, I’ll get there. For now, it seems about as distant as America must have seemed to my great-grandfather. 3 октября 2013 г. ... Смотри также Комментарии Hieromonk Timothy Tadros 21 октября 2013, 03:00 In a similar circumstance I can identify your article in remembering my great-grandfather who came to America seeking religious and economic freedom from the Ottoman Turkish rule. I no longer identify with being Arab as much being Middle Eastern in the Middle West. My forefathers came to America in 1888, I " m the fifth generation in America and third born here. My one side of the family all left Zahle and Firzol because of the hardships they endured but with this trying to become American we lost our faith and culture becoming Catholics and Protestants. Me and my brother are the only ones left in our family who have preserved our Orthodox Faith upholding my great-grandfathers Fr. Antonios Abu-Allam Farah " committment to the little church he and his family built in Michigan City, Indiana. He was a priest of the Syro-Arabian Mission under the Russian Orthodox Church in American founded by Saint Raphael Hawaweeeny, Bishop of Brooklyn.

http://pravoslavie.ru/64610.html

Michael Barone, “The 49 Percent Nation”, National Journal. June 9, 2001, p. 1, 715. Terry Teachout, “Republican Nation, Democratic Nation?” Commentary, January 2001.p. 25. “Text of Bush’s Inaugural Speech”, Associated Press, January 20, 2001. Joseph A. D’Agostino & Timothy Carney, “Congressmen: Illegals Here to Stay”, Human Events, April 2, 2001, p.3. Arthur M. Schlesinger, Jr., The Disuniting of America: Reflections on a Multicultural Society (New York: W. W. Norton & Company, 1992), p. 32. “Transcript of Clinton’s Remarks at Portland State Commencement”, U.S. Newswire, June 15, 1998. Jacques Barzun, From Dawn to Decadence: 500 Years of Western Cultural Life (New York: HarperCollins Publishers, 2000), p. 774. ]Ibid. ]“Remarks by the President and President-Elect Fox of Mexico at Press Availability”, Federal Document Clearinghouse Federal Department and Agency Documents, August 24, 2000. ]Edmund Burke, Reflections on the Revolution in France (New Rochelle, N.Y.: Arlington House), p. 91. Hagop Jack Touryantz, “Multifaceted Problems in Multiethnic States: Ethnic Homogeneity Through Population Exchange”, Armenian Reporter, March 20, 1999,p. 4. Teachout, p. 29. Donald M. Rothberg, “Bush’s One-Time Primary Challenger Endorses President, Blasts Democrats”, Associated Press, August 17, 1992. United Nations Secretariat, Department of Economic and Social Affairs, Population Division, World Population Prospects: The 1998 Revision. Vol. 1: Comprehensive Tables, November 24, 1998, pp. 100, 118, 152, 158,164,182,202,224,240,258,268,338,350,352, 366,368,376. Gustave Le Bon, The Crowd (New York: The Viking Press, 1960), p. 13. (1) Перевод с английского А. Сергеева. (10) Имеется в виду Дуайт Эйзенхауэр.- Прим. перед. (10) Имеется в виду Дуайт Эйзенхауэр.- Прим. перед. Рекомендуем 1 Комментарий Самое популярное Библиотека св. отцов и церковных писателей Популярное: Сейчас в разделе 2915  чел. Всего просмотров 67 млн. Всего записей 2583 Подписка на рассылку поделиться: ©2024 Художественная литература

http://azbyka.ru/fiction/smert-zapada/

Мы бунтари. Но созидания ради. Мы все любим рационализировать. Например, заходя в комнату, я всегда думаю, как бы я тут оптимально все переставил. Мы не воспринимаем мир таким, какой он есть. Мы все хотим улучшить. Отлично чувствуем почти любые паттерны, они для нас как мелодия. И как только они изменяются, мы сразу слышим. Да и вы бы услышали, если бы иголка с пластинки уехала куда-то… Например, страдая дисграфией (это когда человек путает буквы), лишь благодаря паттернам я примерно понимаю, какое слово написано правильно. Долгие годы я вообще не мог в письменном виде изложить простейшую мысль. Фото: Timothy Archibald Мы можем часами, днями, годами бить в одну точку, если видим там цель. Мы очень аккуратные в тех вещах, которые нас интересуют. Маниакально аккуратны, перфекционисты бы позавидовали. Мы очень ранимые, потому что наши сенсоры настроены так, что мы впитываем почти все, что происходит вокруг, потому что все это может пригодиться. Вообще природа креативности и оригинальности в том, чтобы смешать то, что никто бы и не подумал использовать, представить, как все это в итоге сработает, и к такой конкретной цели двигаться годами, пока другие даже не понимают, о чем это все… Нам очень сложно общаться с людьми, часто мы даже теряем дар речи в буквальном смысле этих слов. То, с чего я начал свой рассказ. Среди тех, кто страдает синдромом Аспергера, много настоящих гениев. И это легко объяснить — ты отказываешься от жизни обычных людей, почти полностью переключаясь на свои какие-то необычные идеи. А как вы знаете — инновация обычно либо случайна, либо она возникает, когда делаешь тысячи попыток там, где остальные уже потеряли надежду. К слову, чувак, который первым заговорил про кризис 2008-го, живет с Аспергером. Эйнштейн с ним был. Шелдон Купер, кстати, не комический персонаж, а просто конкретно списанный “аспи”. Мы те, про которых Стив Джобс снял рекламу 20 лет назад. Мы – Think different. Там каждое слово про нас. Как бы все это красиво и романтично ни звучало, на самом деле это очень сложная жизнь. Как для человека, так и его близких. Именно поэтому я пишу этот пост.

http://pravmir.ru/nado-podumat-ya-ne-mog...

Walzer, Michael. " Drawing the Line. Religion and Politics. " In Thinking Politically: Essays in Political Theory . New Haven: Yale University Press, 2007: 147-167. Yannaras, Christos. Person und Eros: Eine Gegenüberstellung der Ontologie der griechischen Kirchenväter und der Existenzphilosophie des Westens . Göttingen: Vandenhoeck&Ruprecht, 1982. Zizioulas, John. Being as Communion: Studies in Personhood and the Church . Crestwood, NY: St. Vladimir " s Seminary Press, 1985. Хоружий, Сергей С. Синергия: Проблемы Аскетики и Мистики Православия . Москва: Ди-Дик, 1995. Хоружий, Сергей С. К Феноменологии Аскезы . Москва: Издательство Гуманитарной Литературы, 1998. Хоружий, Сергей С. Опыты и з Русской Духовной Традиции . Москва: Изд. Парад, 2005. Хоружий, Сергей С. Очерки Синергийной Антропологии . Москва: Институт философии, теологии и истории Св. Фомы, 2005. Peter L. Berger, " The Desecularization of the World: A Global Overview, " in The Desecularization of the World: Resurgent Religion and World Politics , ed. Peter L. Berger(Washington, D.C.: Ethics and Public Policy Center, 1999). Peter L. Berger, " Secularization falsified, " First Things February, no. (2008); Klaus Eder, " Europäische Säkularisierung. Ein Sonderweg in die postsäkulare Gesellschaft?, " Berliner Journal für Soziologie 12, no. (2002); David Martin, " The Evangelical Upsurge and Its Political Implications, " in The Desecularization of the World: Resurgent Religion and World Politics , ed. Peter L. Berger(Washington, D.C.: Ethics and Public Policy Center, 1999). José Casanova, Public religions in the modern world (Chicago: University of Chicago Press, 1994); José Casanova, " Religion, European Secular Identities, and European Integration, " in Religion in an Expanding Europe , ed. Peter J. Katzenstein and Timothy A. Byrnes(Cambridge: Cambridge University Press, 2006); Danièle Hervieu-Léger, Religion as a Chain of Memory , trans., Simon Lee (Cambridge: Polity Press, 2000). José Casanova, " Secularization, " in International Encyclopedia of the Social and Behavioural Sciences , ed. J. Smelser Neil and Paul B. Baltes(Amsterdam, Paris et.al.: Elsevier, 2001).

http://bogoslov.ru/article/863182

Возраставшее копт. самосознание способствовало росту антивизант. настроений, одним из проявлений которых стало неприятие Халкидонского Собора. Оппозицию олицетворял Александрийский архиеп. Диоскор , впосл. прославленный в К. Ц. как исповедник, а в историческую память правосл. Церкви вошедший как осужденный в Халкидоне виновник бесчинств в Эфесе в 449 г., известных под названием «разбойничьего» Собора. Диоскор отстаивал христологическую формулу «единая природа Бога Слова воплощенная» и истолковывал всякое указание на двойство во Христе как на возрождение несторианства, победу над к-рым он считал главной заслугой в области догматики своего предшественника на Александрийском престоле свт. Кирилла. Исповедание «Господа Иисуса, Еммануила, Бога нашего, неделимого в Своих действиях, но Единого Господа, единой природы, имеющего единую волю ( )» ( Hatch W. H. P. A Fragment of a Lost Work on Dioscorus//HarvTR. 1926. Vol. 19. N 4. Р. 377-378) стало основой христологии К. Ц. Богословски необходимой составляющей такой христологии явилось утверждение «бесстрастного страдания» Бога (см.: O " Keefe J. J. Impassible Suffering?: Divine Passion and Fifth-Century Christology//ThSt. 1997. Vol. 58. Р. 53), нашедшее выражение, в частности, в добавлении слов «распныйся за ны» (наряду с «рождейся от Девы» и «вознесыйся на небеса») к Трисвятому пению в литургии К. Ц. ( Ishaq E. M. Trisagion//CoptE. 1991. Vol. 7. P. 2278). Деяния Халкидонского Собора свидетельствуют о защите Диоскором к-польского архим. Евтихия , но об отношении богословия Диоскора к учению Евтихия судить затруднительно ввиду скудости источников. Утверждение Евтихия, что Христос по плоти не единосущен нам, было отвергнуто последующим Александрийским патриархом-антихалкидонитом Тимофеем II Элуром , который, наследуя приверженность Диоскора христологической формуле «единая природа Бога Слова воплощенная», настаивал, что «Бог Слово единосущен нам по плоти и единосущен Отцу Своему по божеству» ( Ebied R. Y., Wickham L. R. A Collection of Unpublished Syriac Letters of Timothy Aelurus//JThSt. N. S. 1970. Vol. 21. N 2. P. 332-333 [сир. текст], 351-352 [англ. пер.]). В полемике против евтихиан богословская позиция приверженности христологической формуле «единая природа» вкупе с отвержением халкидонского вероопределения была обозначена в правосл. сравнительном богословии как монофизитство . К. Ц., отвергающая учение Евтихия, считает такое обозначение ее традиции неприемлемым, т. к. оно подразумевает, что копт. ортодоксия провозглашает во Христе лишь божественную природу, объявляя Его человечество утратившим свою значимость, а это представителями К. Ц. расценивается как полемическое и некорректное утверждение (см.: Shenouda III. 1991. Р. 10). Используемое в современных исследованиях обозначение христологической позиции антихалкидонских Церквей, в т. ч. К. Ц., как «миафизитство» (от μα φσις - единая природа) считается более корректным. Влияние антихалкидонитов Сирии

http://pravenc.ru/text/2057208.html

874 См.: Bishop Kallistos (Timothy) Ware. Silence in Prayer: The Meaning of Hesychia//Theology and Prayer/Ed. А.М. Allchin//SSTS, 3 (1975). Р.8–28; также см.: One Yet Two: Monastic Tradition East and West/Ed. М.В. Pennington//Cistercian Studies, 29 (Kalamazoo, MI, 1976). Р.22–47; The Inner Kingdom. Р.89–110. Рус.пер.: Каллист (Уэр) , митр. Безмолвие и молитва: смысл исихии. Внутреннее Царство. Киев, 2004. 875 См.: Каллист (Уэр Тимоти; еп.Диоклийский). Сила имени: молитва Иисусова в православной духовности. О молитве. Архим. Софроний (Сахаров) . Тула, 2004. С.2–26. Многое переведено и перепечатано; например: Behr-Sigel Е. The Place of the Heart: An Introduction to Orthodox Spirituality/Trans.S.Bigham Torrance. СА, 1992. Р.133–173. 876 См.: Metropolitan Kallistos (Timomhy) Ware. The lnner Unity of the Philokalia and Its Influence in East and West. Athens, 2004. 877 Metropolitan Kallistos Ware. The lnner Unity of the Philokalia and Its Influence in East and West. P.41. 878 Metropolitan Kallistos Ware. The lnner Unity of the Philokalia and Its Influence in East and West. P.49. 879 Metropolitan Kallistos Ware. The lnner Unity of the Philokalia and Its Influence in East and West. P.50. 880 Metropolitan Kallistos Ware. The lnner Unity of the Philokalia and Its Influence in East and West. P.51. 881 Metropolitan Kallistos Ware. The lnner Unity of the Philokalia and Its Influence in East and West. P.52. 882 См.: Bishop Kallistos (Timomhy) Ware. The Inner Unity of the Philokalia and Its Influence in East and West. Athens, 2004. Р.53–61. Более подробное рассмотрение влияния «Филокалии» см. Мою работу: The Influence of the Philokalia in the Orthodox World»//The Philokalia: А Classic Text of Orthodox Spirituality/Ed. B.Bingaman and B.Nassif. New York, 2012. Р.50–60, 286–287 (notes); уточненная версия: The Influence of the Philokalia in the Orthodox World//Annual Report 2010. Athos, 2010. Р.37–52. 883 На ум мне приходят следующие статьи: The Mystery of the Human Person//Sobornost/ECR 3:1 (1981). Р.62–69; Nous and Noesis in Plato, Aristotle and Evagrius of Pontus//Diotima, 13 [Proceedings of the Second International Week оп the Philosophy of Greek Culture, Kalamata 1982, Part 11) (1985), 158–63; The Soul in Greek Christianity//From Soul to Self/Ed. M.J.C.Crabbe, London; New York, 1999. Р.49–69; О Anthropos os «Mysterion»: I Enotita tou Prosopou kata tous Ellenes Pateres. Athens, 2008: инагурационная лекция епископа Каллиста в качестве члена Афинской академии.

http://azbyka.ru/otechnik/Endryu-Laut/so...

1957; Timothy H. The early Christian Apologists and Greek Philosophy. Assen, 1973. Об александрийской школе вообще: Bousset W. Jiidisch-christlicher Schulbetrieb in Alexandria und Rom. Gottingen, 1915; Bardy G. Aux origines de l " ecole d " Alexandrie. — «Recher-ches de sciences religieuses», 27 (1937), p. 65—90. 60 О том, какое значение это имело для будущей средневековой идеологии, см. наст, изд., с. 7—9, 18—19. О «филосо–физации христианства» см. Нагпаск А. Lehrbuch der Dogmen-geschichte, 4 Auf. Berlin, 1909—1910, Bd 1, S. 600—601. 61 Cp. Philo. De congressu eruditionis gratia. Климент использует даже те же библейские примеры (Агарь и Сарра) (Str. II 4). 62 В этом контексте Климент говорит о философии в узком, более близком нам смысле, а не как раньше, " при отождествлении ее с христианством. 63 Вся VIIГ книга «Стромат» посвящена вопросам теории познания и логики. Читая ее, можно видеть влияние на Климента и логики Аристотеля, и логики и гносеологии стоиков. Об этом см. Daskadalis М. Die eklecktischen Anschaungen des Clemens von Alexandria. Leipzig, 1908. 64 Сам термин «ортодоксы» в значении консервативных поборников чистой веры без рефлексии употребляется впервые именно Климентом. 65 Напр., Str. V 13—14. Protr. 44. По Клименту, каждый народ, пока он не испорчен демонами, — монотеист (Str. I 68). 66 Примеры экзегетики Климента: Str. II 74—76. 67 Согласно Фотию (Bibliotheca 109), Климент шел еще дальше и разделял учение платоников о переселении душ. 68 Ср. восходящий к Аристотелю схоластический принцип «а prioribus et notioribus». 69 См., напр., Str. II 4; 75. 70 Изложение этого учения можно найти у Толлинтона (см. прим. 2 к настоящей главе). 71 Ориген Александрийский родился в Египте в христианской семье в Й5 г. Учился вместе с Плотином у Аммония Саккаса, а затем в катехитической школе Климента. Преподавал в философских школах Палестины и Кесарии. В Кесарии был посвящен в епископы. Упражняясь в аскезе, оскопил сам себя. В конце жизни подвергался гонению со стороны римских властей. При Деции был арестован. Ум. в 254 г. Труды в PG, t. И—47. О Ет. Бцлотов В. Учение Оригена о св. Троице. СПб., 1879; Faye Е. de. Origene, t. 1—3. Paris, 1923—1928; Koch H. Pronoia und Paideusis. Leipzig, 1932; Danielou J. Origene. Paris, 1948; Crouzel H. Origene et la philosophie. Paris, 1962; Chadwick H. Early Christian Thought and the Classical Tradition. Oxford, 1966. Ориген был автором громадного количества (ючинений, среди которых особое место занимают: «О началах» (De principiis), «Против Цельса» (Contra Celsum) и многочисленные гомилии. Гомилия (греч. homilia, латинский эквивалент — sermo) — одна из литературных форм проповеди, читавшейся по поводу какого-либо события или для разъяснения каких-нибудь мест в Библии, Гомилия чаще всего имела назидательный характер. Христианская гомилетика выросла как жанр из античной «диатрибы» (см. Аверинцев С. С. Плутарх и античная биография. М., 1973, с. 103—105, 152). 72

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=856...

   001    002    003    004   005     006    007    008    009    010