В святоотеческой традиции полные комментарии на И. Н. к. были написаны Оригеном ( Orig. In Jesu Nav.), блж. Феодоритом Кирским ( Theodoret. Quaest. in Jos.), Прокопием Газским ( Procop. Gaz. In Jos.) и блж. Августином ( Aug. Quaest. in Jes. Nav.). Основные события И. Н. к. в святоотеческой экзегезе служили прообразами для последующих событий НЗ и истории Церкви. Наибольшее внимание помимо личности Иисуса Навина уделялось следующим сюжетам: приему соглядатаев в доме блудницы Раав и спасению ее дома (Нав 2. 1-21), переходу через Иордан и установлению камней свидетельства (Нав 3-4), падению Иерихона (Нав 6) и чудесной остановке солнца и луны в битве при Гаваоне (Нав 10. 12-14). Достаточно рано в христ. традиции Иисус Навин получил именование «великий и сильный пророк» ( Iust. Martyr. Dial. 75. 3). Отрывок из кн. Чисел, повествующий о переименовании прор. Моисеем Осии (  ) в Иисуса (  ) (Числ 13. 17), уже в «Послании Варнавы» (1-я пол. II в.) приобрел христологическое значение ( Barnaba. Ep. 12. 8-10; ср. также: Lact. Epitom. 4. 17). Тот факт, что в греч. языке имена Иисуса Навина и Иисуса Христа являются омонимами (Ιησος), давал христ. экзегетам дополнительные лексические основания для развития прообразовательного истолкования. Мн. раннехрист. авторы, проводя параллели между событиями И. Н. к. и евангельской историей, основывали христологическое значение образа Иисуса Навина на идентичности его имени с именем Спасителя (см., напр: Iust. Martyr. Dial. 113. 1-5; Tertull. Adv. Marcion. 3. 16, а также: Hilar. Pict. De myster. 2. 5, 2; Hieron. Ep. 53. 8, 4; Aug. Contr. Faust. XII 31). Они стремились показать превосходство Евангелия над законом: как Моисей не смог сам привести израильтян в землю обетованную и это право было передано Иисусу, так и закон был не в состоянии даровать спасение, посему и был заменен Евангелием, которое ввело духовный Израиль в землю обетованную (Царствие Божие) ( Iren. Dem. 46; Tertull. Adv. Marcion. 3. 16. 4; 4. 7; Cypr. Carth. Test. adv. Jud. II 21).

http://pravenc.ru/text/293947.html

La 8 aprilie, în duminica a 6-a din Postul cel Mare, de srbtoarea Intrrii Domnului în Ierusalim, Preafericitul Patriarh al Moscovei i al întregii Rusii Kiril a oficiat liturghia sf. Ioan Gur de Aur în catedrala Hristos Mântuitorul. În timpul liturghiei a fost svârit hirotonirea arhimandritului Augustin (Anisimov) în treapta de episcop de Gorode i Vetluga. Împreun cu Preasfinia Sa au slujit: mitropolitul de Krutiî i Kolomna Iuvenalie; mitropolitul de Nijnii Novgorod i Arzamas Gheorghii; arhiepiscopul de Vitebsk i Ora Dimitrie; episcopul de Dmitrov Teofilact; episcopil de Kemerovo i Novokuznek Aristarh; episcopul de Solnecinogorsk Serghii, eful Secretariatului administrativ al Patriarhiei Moscovei; arhimandritul Barnaba (Baranov), ales i ipopsifiat în treapta de episcop de Vâksa i Pavlovsk; protoiereul Vladimir Divakov, secretarul Patriarhului Moscovei i al întregii Rusii pentru or. Moscova; protoiereul Mihail Reazanev, clucerul catedralei Hristos Mântuitorul; clerul eparhiei de Nijnii Novgorod i Moscova. La serviciul divin au fost prezeni: ministrul justiiei FR A.V.Konovalov; preedintele Departamentului Sinodal informaional V.R. Legoioda; reprezentanii organelor puterii de stat din districtul federal Privoljie i din regiunea Nijnii Novgorod; efii administraiilor din raioanele regiunii Nijnii Novgorod, pe al crui teritoriu se afl eparhia de Gorode nou creat; reprezentanii Universitii din Nijnii Novgorod „N.I. Lobacevski”. La vohodul mic pentru slujirea cu osârdie Bisericii lui Dumnezeu, grija pstoreasc i în legtur cu srbtoarea ce se apropie a Sfintelor Pate, Întâistttorul Bisericii Ortodoxe l-a hirotonit în treapta de arhimandrit pe egumenul Dalmata (Filatov), parohul bisericii Sfânta Treime Dttoare de Via în Karacearov i pe egumenul Savva (Tutunov), parohul bisericii Sfântul Prooroc Ilie în Cerkizovo. Dup terminarea liturghiei Întâistttorul Bisericii Ruse a spus un cuvânt de îndrumare episcopului Augustin pentru slujire i i-a înmânat toiagul arhieresc. Conform tradiiei, episcopul nouhirotonit a dat credincioilor din biseric prima sa binecuvântare arhipstoreasc. Preafericitul Patriarh Kiril s-a adresat ctre credincioi cu o predic, apoi a avut loc scoaterea solemn din altar a raclei cu prticele din Epitaful Domnului i inta de la Crucea Domnului în mijlocul catedralei. La racla cu relictele sfinte Întâistttorul a svârit o scurt rugciune. Mâine, 9 aprilie, în Lunea Mare, Preafericitul Patriarh al Moscovei i al întregii Rusii Kiril va oficia liturghia Darurilor înainte Sfinite la mnstirea stavropighial de clugri Donskoi, or. Moscova. Dup terminarea liturghiei Preafericitul Stpân va oficia un Te Deum la începutul fierberii Sfântului Mir. Serviciul de pres al Patriarhului Moscovei i al întregii Rusii

http://patriarchia.ru/md/db/text/2160551...

Arhiva Пн De srbtoarea Lauda Maicii Domnului (Sâmbta Acatistului) Întâistttorul Bisericii Ruse a oficiat liturghia Dumnezeiasc la biserica în cinstea icoanei Maicii Domnului de la Tihvin i a condus hirotonirea arhimandritului Elisei (Fomkin) în treapta de episcop de Uriupinsk 31 martie 2012 14:45 La 31 martie 2012, în ziua de sâmbt a sptmânii a 5-a din Postul cel Mare – srbtoarea Lauda Maicii Domnului (Sâmbta Acatistului), Preafericitul Patriarh al Moscovei i al întregii Rusii Kiril a oficiat liturghia Dumnezeiasc a sfântului ierarh Ioan Gur de Aur la biserica în cinstea icoanei Maicii Domnului de la Tihvin în raionul Alexeevskii (or. Moscova). În timpul liturghiei a fost svârit hirotonirea arhimandritului Elisei (Fomkin) în treapta de episcop de Uriupinsk i Novoanninskii. Împreun cu Preasfinia Sa au slujit: mitropolitul de Saransk i Mordovia Varsonufie, eful Direciei executive a Patriarhiei Moscovei; mitropolitul de Volgograd i Kamâin Gherman; arhiepiscopul de Istra Arsenie; episcopul de Solnecinogorsk Serghie, eful Secretariatului administrativ al Patriarhiei Moscovei; episcopul de Podolisk Tihon, preedintele Departamentului financiar-economic al Patriarhiei Moscovei; episcopul de Voskresensk Savva, lociitor la mnstirea stavropighial Novospassk; arhimandritul Nichifor (Hoteev), ales i ipopsifiat în treapta de episcop de Otradnâi i Pohvistnevo; arhimandritul Augustin (Anisimov), ales i ipopsifiat în treapta de episcop de Gorode i Vetluga; arhimandritul Barnaba (Baranov) ales i ipopsifiat în treapta de episcop de Vâksa i Pavlovsk; protoiereul Vladimir Divakov, secretarul Patriarhului Moscovei i al întregii Rusii pentru or. Moscova; protoiereul Serghie Kiselev, blagocinul districtului Troikoe al or. Moscova, protoiereul Arcadii Tâciuk, parohul bisericii în cinstea icoanei Maicii Domnului de la Tihvin; clericii mitropoliei de Volgograd i ai or. Moscova. La serviciul divin au fost prezeni: preedintele Comitetului Dumei de Stat al FR pentru afacerile Comunitii Statelor Independente i relaiile cu compatrioii L.E. Sluki; prefectul districtului administrativ Nord-Est al or. Moscova V.Iu. Vinogradov; împuternicitul Radei Supreme a Ucrainei pentru drepturile omului N.I. Korpaciova; eful administraiei or. Uriupinsk al regiunii Volgograd S.V. Gorneakov; primarul or. Novoanninskii al regiunii Volgograd N.S. Moiseev; eful administraiei raionului Alexeevskii al districtului administrativ Nord Est B.V. Andreev; profesori i studeni ai facultii de cultur ortodox a Academiei Militare a trupelor de artilerie cu destinaie strategic „Petru cel Mare”.

http://patriarchia.ru/md/db/text/2129436...

Arhiva Пн De srbtoarea Intrrii Domnului în Ierusalim, Preafericitul Patriarh al Moscovei i al întregii Rusii Kiril a oficiat liturghia în catedrala Hristos Mântuitorul i a condus hirotonirea arhimandritului Augustin (Anisimov) în treapta de episcop de Gorode 8 aprilie 2012 14:20 La 8 aprilie, în duminica a 6-a din Postul cel Mare, de srbtoarea Intrrii Domnului în Ierusalim, Preafericitul Patriarh al Moscovei i al întregii Rusii Kiril a oficiat liturghia sf. Ioan Gur de Aur în catedrala Hristos Mântuitorul. În timpul liturghiei a fost svârit hirotonirea arhimandritului Augustin (Anisimov) în treapta de episcop de Gorode i Vetluga. Împreun cu Preasfinia Sa au slujit: mitropolitul de Krutiî i Kolomna Iuvenalie; mitropolitul de Nijnii Novgorod i Arzamas Gheorghii; arhiepiscopul de Vitebsk i Ora Dimitrie; episcopul de Dmitrov Teofilact; episcopil de Kemerovo i Novokuznek Aristarh; episcopul de Solnecinogorsk Serghii, eful Secretariatului administrativ al Patriarhiei Moscovei; arhimandritul Barnaba (Baranov), ales i ipopsifiat în treapta de episcop de Vâksa i Pavlovsk; protoiereul Vladimir Divakov, secretarul Patriarhului Moscovei i al întregii Rusii pentru or. Moscova; protoiereul Mihail Reazanev, clucerul catedralei Hristos Mântuitorul; clerul eparhiei de Nijnii Novgorod i Moscova. La serviciul divin au fost prezeni: ministrul justiiei FR A.V.Konovalov; preedintele Departamentului Sinodal informaional V.R. Legoioda; reprezentanii organelor puterii de stat din districtul federal Privoljie i din regiunea Nijnii Novgorod; efii administraiilor din raioanele regiunii Nijnii Novgorod, pe al crui teritoriu se afl eparhia de Gorode nou creat; reprezentanii Universitii din Nijnii Novgorod „N.I. Lobacevski”. La vohodul mic pentru slujirea cu osârdie Bisericii lui Dumnezeu, grija pstoreasc i în legtur cu srbtoarea ce se apropie a Sfintelor Pate, Întâistttorul Bisericii Ortodoxe l-a hirotonit în treapta de arhimandrit pe egumenul Dalmata (Filatov), parohul bisericii Sfânta Treime Dttoare de Via în Karacearov i pe egumenul Savva (Tutunov), parohul bisericii Sfântul Prooroc Ilie în Cerkizovo.

http://patriarchia.ru/md/db/text/2147912...

În secolul al XVIII-lea mnstirea a trecut la greci. Returnarea clugrilor rui a început în anii 30 ai secolului al XIX-lea. Înflorirea mnstirii revine la finele secolului al XIX-lea – începutul secolului al XX-lea. În anul 1912 monahii mnstirii ajungeau la numr de 1800 de persoane. Dup revoluie, dup ruperea legturii cu Rusia i în urma eliminrii sistemice a ruilor de pe Sfântul Munte, numrul clugrilor a început s se micoreze cu rapiditate. La finele anilor 1960 în mnstire rmâneau doar 7 monahi btrâni. În prezent numrul lor împreun cu asculttorii este de 106 persoane. Blocurile cu multe etaje, construite pentru numeroi clugri, înconjoar centrul care e mai vechi i are forma de dreptunghi, cu catedrala principal în cinstea sfântului Pantelimon, unde se pstreaz capul sfântului mare mucenic Pantelimon i moatele altor sfini. În a doua catedral în cinstea Acopermântului Preasfintei Nsctoare de Dumnezeu, situat la etajul de sus al blocului mare pentru clugri, se pstreaz moatele cuviosului Siluan Athonitul. Tot aici se gsete icoana fctoare de minuni a Maicii Domnului, numit „A Ierusalimului”, icoana sfântului Ioan Boteztorul, o icoan veche a sfântului mare mucenic Pantelimon i icoana sfântului mucenic Haralambie. A treia biseric este în numele sfântului ierarh Mitrofan al Voronejului. În sfântul loca se mai afl de asemenea o biseric mic în cinstea Adormirii Maicii Domnului i una alipit de catedral „Acopermântului Maicii Domnului” în cinstea sfinilor mari cneji întocmai cu apostolii Vladimir i binecredinciosului Alexandru Nevski. Pe lâng aceste biserici mai exist câteva capele (paraclise). În una din ele, între catedralele „Sfântul Pantelimon” i „Acopermântul Maicii Domnului”, se pstreaz moatele  sfinilor Ioan Boteztorul, ale apostolilor Petru, Andrei, Luca, Filip, Toma, Bartolomeu i Barnaba, ale primului mucenici tefan, ale lui Isaac Dalmatul, ale lui Dionisie Areopaghitul, ale doctorilor fr de argini Cosma i Damian, ale lui Chiril al Ierusalimului, ale lui Trifon i ale multor altor sfini.

http://patriarchia.ru/md/db/text/4480942...

P. 161-176). Вероятно, именно с этой многозначностью связана бинитаристская тенденция Л., которая была свойственна также Тертуллиану и мн. др. греч. и лат. раннехрист. писателям (см.: Barnaba. Ep. 7. 3; 11. 9; Herm. Pastor. III 5. 5; 9. 1. 1; Tertull. Adv. Prax. 7, 26-27, 29; Idem. De orat. 1; Idem. Adv. Marcion. V 14) и к-рая достигает у Л. высшей точки развития: Св. Дух у него полностью растворяется в Сыне, Которого Л. прямо называет Духом, Божественным Духом, Духом Божиим, звучащим Духом и даже Св. Духом ( Lact. Div. inst. IV 5, 6, 12, 14, 15; VI 1; и др.). Единственным исключением, где Л. различает Сына и Св. Духа, является описание им Крещения Христа, во время к-рого на Него снизошел Дух Божий в виде голубя (Ibid. IV 15). Однако это исключение никак не позволяет признать учение Л. о Боге тринитарным, но лишь бинитарным (см.: Macholz W. Spuren binitarischer Denkweise im Abendland seit Tertullian. Halle, 1902. S. 30; Orbe A. Hacia la premiera teologia de la processión del Verbo. R., 1958. Vol. 2. P. 553; Loi. 1970. P. 172), т. к. вместо Троицы он учит о Двоице - Отце и Сыне. Некоторые исследователи связывают это отождествление Сына и Духа с влиянием на Л. стоицизма, в к-ром «логос и пневма являются... по существу своему идентичными и совпадающими друг с другом» ( Морескини. 2011. С. 363). Вместе с тем, поскольку Л. понимает рождение Сына Божия в свете стоической теории «двойственного слова» как «произнесение голоса и дыхания» (prolatio vocis ac spiritus), Сын является у него одновременно и Духом, и Словом Божиим ( Lact. Div. inst. IV 8; см.: Loi. 1970. P. 172). Бинитарное учение Л. осложняется генотеизмом, ставившим в тесную связь с Богом не только Сына, но и ангелов, субстанция к-рых так же есть дух (spiritus) и которые отличаются от Сына лишь меньшим объемом могущества, власти и чести. Учение о творении Подобно Платону, Л. полагал, что причина творения мира заключается в благости Творца. Будучи высшим Благом, Бог захотел, чтобы от Него возникло благо и, подобно реке, распространилось далее на тварный мир ( Lact.

http://pravenc.ru/text/2462563.html

Arhiva Întîistttorul Bisericii Ortodoxe Ruse a svârit slujba Sfintei Liturghii în piaa Teatral a oraului Lugansk 15 septembrie 2011 13:30 În data de 15 septembrie 2011, în ziua de pomenire a Cuvioilor Antonie i Teodosie de la Pecerska Preafericitul Patriarh Kiril al Moscovei i al Întregii Rusii a svârit Sfînta i Dumnezeiasca Liturghie în piaa Teatral a oraului Lugansk. Preafericirii Sale i-au coslujit: eful executiv al Patriarhiei Moscovei mitropolitul Varsanufie de Saransk i Mordovia, mitropolitul Irineu de Dnepropetrovsk i Pavlogradsk, mitropolitul Ioanichie de Lugansk i Alcevsk, ahiepiscopul Onufrie de Iziumsk, arhiepiscopul Arsenie de Sveatogorsk, schiepiscopul Alipie (Pogrebneak), episcopul Agapit de Severodonek i Starobelisk, episcopul Barnaba de Macaveeisk, episcopul Mitrofan de Gorlovsk i Slaveansk, eful Secretariatului Administrativ al Patriarhiei Moscovei episcopul Serghie de Solnecinogorsk, episcopul Elisei de Berdeansk i Primorsk, eclesiarhul catedralei episcopale a Sfîntului Întocmai cu Apostolii Cneaz Vladimir din oraul Lugansk protoiereul Vladimir Konociuk, eclesiarhul catedralei episcopale a Sf. Ierarh Nicolae din or. Alcevsk protoiereul Alexandru Ustimenko, secretarul Departamentului Relaii Externe Bisericeti pentru relaii Interortodoxe protoiereul Igor Iakimciuk, secretarul Serviciului de Pres al eparhiei de Lugansk protoiereul Alexandru Avdiughin, i mai muli clerici ai eparhiei de Lugansk. În timpul ieirii mici, pentru ani îndelungai de activitate i slujire pastoral Preafericitul Patriarh Kiril l-a decorat pe secretarul Direciei Eparhiale de Lugansk protoiereul Vasile Somik cu dreptul de a purta cruce patriarhal. Dup citirea pericopei evanghelice, Întîistttorul Bisericii Ortodoxe Ruse a rostit un cuvânt de învtur. La aceast slujb au fost prezeni preedintele Administraiei Regionale de Stat a regiunii Lugansk V.N.Pristiuk, preedintele Consiliului Regional de Lugansk V.N. Golenko, primarul oraului Lugansk S.I. Kravcenko, Consulul General al Federaiei Ruse în oraul Harikov V.I. Filip, preedintele fraciunii de deputai ai Partidului Regiunilor din rada Suprem a Ucrainei A.S. Efremov, preedintele Departamentului Sinodal Informaional V.R. Legoida. Potrvit aprecierilor organelor locale, la acest eveniment au fost prezeni circa 15 mii de oameni.

http://patriarchia.ru/md/db/text/1623390...

Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла ИЕРЕМИИ ПРОРОКА АПОКРИФЫ I. Ряд текстов на евр. языке, обнаруженных в 4-й кумран. пещере, к-рые в 90-х гг. XX в. были идентифицированы как фрагменты неизвестного апокрифа, связанного с именем прор. Иеремии (издание 27 фрагментов 4Q384 осуществлено М. Смитом в сер.: Qumran Cave 4. XIV: Parabiblical Texts, Pt. 2/Ed. M. Broshi et al., in consult. with J. VanderKam. Oxf.; N. Y., 1995. P. 137-152. (DJD; 19)). Однако, возможно, это фрагменты иного сочинения - Кн. Юбилеев, или «Дамасского документа», или апокрифа, связанного с именем Моисея (см.: Introduction à la littérature religieuse judéo-hellénistique/Ed. A.-M. Denis et al. Turnhout, 2000. Vol. 1. P. 709). Прочие отрывки из Кумрана (4Q383, 385a, 387, 387a, 388a, 389, 390) несомненно относятся к числу И. п. а., поскольку в них фигурируют пророчества, к-рые произносятся Иеремией (изд. Деворой Диман: Qumran Cave 4. XXI: Parabiblical Texts, Pt. 4: Pseudo-Prophetic Texts/Ed. D. Dimant. Oxf., 2001. (DJD; 30)). II. У мн. раннехрист. писателей и св. отцов встречаются упоминания о существовании в их время И. п. а. ( Iust. Martyr. Dial. 72. 4; Iren. Adv. haer. IV 22. 1; Orig. Comm. in Matth. 117 и др.). Блж. Иероним сообщает, что евр. текст И. п. а. ему принес некто, принадлежащий к секте назореев ( Hieron. In Matth. 27. 9). Свт. Григорий Нисский атрибутировал прор. Иеремии слова, которые содержатся в Варнавы апостола Послании ( Barnaba. Ep. 9. 1; 12. 1), а также гимнографическую цитату в Еф 5. 14 ( Greg. Nyss. Adv. Jud.//PG. 46. Col. 213-216, 220). Евфалий в прологе к Деяниям св. апостолов и Соборным Посланиям называет Еф 5. 14 цитатой из И. п. а. Поскольку все эти упоминания так или иначе связаны с объяснением происхождения в составе новозаветных текстов пророческих цитат, которых нет в канонических книгах ВЗ (прежде всего Мф 27. 9), была выдвинута гипотеза о том, что апокрифа на самом деле не существовало, но он был придуман для оправдания якобы ошибки евангелиста Матфея, к-рый приписал Иеремии пророчество, содержащееся в Зах 11. 12-13 ( Harnack A., von. Geschichte der altchristlichen Literatur bis Eusebius. Lpz., 1893. Bd. 1. Hbd. 2. S. 579). Др. ученые предполагали, что текст мог быть заимствован евангелистом из собрания пророческих свидетельств о Мессии (4Q Testimonia) ( Prigent P. Les Testimonia dans le christianisme primitif. P., 1961. P. 116-118) или из утерянного ныне древнего «Жития Иеремии» ( Schoeps H. J. Aus frühchristlicher Zeit. Tüb., 1950. S. 125-137).

http://pravenc.ru/text/293620.html

III 39. 15). Что касается знакомства Папия с Евангелием от Луки, то в дошедших до наст. времени свидетельствах об этом ничего не сказано. Слова Господа Папий черпал не только из письменных документов, но и из устной традиции (Ibid. III 39. 2-4). В цепи свидетельств о формировании евангельского канона информация Папия является важным звеном, демонстрирующим взаимодействие устной и письменной традиций в истории ранней Церкви. Евангелист Лука. Фрагмент царских врат. Кон. XV в. (ЦМиАР) Евангелист Лука. Фрагмент царских врат. Кон. XV в. (ЦМиАР) В Послании Варнавы (кон. I - 1-я пол. II в.; см. Варнавы ап. Послание ) встречаются цитаты, свидетельствующие о том, что Варнава был знаком с Евангелием от Матфея. Напр., говорится, что, когда распинали Иисуса Христа, «дали Ему пить уксуса с желчью» ( Barnaba. Ep. 7. 3; ср.: Мф 27. 34; однако нельзя исключать и влияние Пс 68. 22). Далее автор призывает остерегаться, «чтобы случайно не оказаться вне, как написано, «много званых, но мало избранных»» ( Barnaba. Ep. 4. 14; ср.: Мф 22. 14). В Barnaba. Ep. 5. 9 говорится, что Христос «пришел призвать не праведников, но грешников» (ср.: Мф 9. 13; Мк 2. 17). В Посланиях св. Поликарпа Смирнского († 167) цитаты из канонических Евангелий могут быть связаны в единое высказывание ( Polycarp. Ad Phil. 2. 3; ср.: Мф 7. 1-2; Лк 6. 36-38), приводиться дословно (Ad Phil. 7. 2; ср.: Мф 26. 41), но есть выражения, к-рые не встречаются ни в одном из канонических Евангелий (в Ad Phil. 2 заповеди блаженства Мф 5. 3 и 10 соединены в одну фразу). В Ерма «Пастыре» (кон. I - 1-я пол. II в.) обнаруживаются аллюзии на все 4 канонических Евангелия. Так, говорится, что в Царство Божие входит только тот, кто получил имя Сына Божия ( Herma. Pastor. III 9. 13; ср.: Ин 3. 15-18), в толковании на притчу о сеятеле (Мф 13. 3-8; Мк 4. 3-8; Лк 8. 5-8) автор замечает: «Таким людям (суетным.- Авт.) трудно будет войти в Царство Божье» (Pastor. III 9. 13; ср.: Мф 19. 23), но те, кто подобны детям, «несомненно, будут обретаться в Царстве Божием» (Pastor.

http://pravenc.ru/text/344423.html

2 и 15. 3 ( Ps. -Cypr. De aleat. 4). В др. сочинении, также приписываемом сщмч. Киприану, «Д.» цитируется как Свящ. Писание, хотя текст «золотого правила» здесь отличается от варианта «Д.» ( Ps. -Cypr. De centesima. 14; ср.: Didache. 6. 2). Среди лат. памятников VI в. Didache. 14. 1-3 цитируется в т. н. Правиле Учителя (Reg. Magist. 80. 2). К числу более спорных относятся цитаты из «Д.» в «Gesta apud Zenophilum» (ок. 320) (CSEL. 26. P. 192; ср.: Didache. 2. 7), у Оптата Милевийского ( Optat. Contr. Parmen. 1. 27; 3. 7; ср.: Didache. 4. 3; Оптат называет свой источник capita mandatorum (главы заповедей) и считает его богодухновенным), Лактанция ( Lact. Div. inst. 6. 3. 1; Idem. Epitom. 59(64). 3; ср.: Didache. 4. 10; однако похожее место есть в «Послании Варнавы» - Barnaba. Ep. 19. 7), Коммодиана ( Commod. Instruct. 1. 22. 15; Idem. Carmen. apol. 699), блж. Августина ( Aug. In Ps. 102. 12; 103. 3, 10; 146. 17; ср.: Didache. 1. 6; эта цитата встречается также у Кассиодора и свт. Григория Великого, к-рые могли заимствовать ее у Августина - Cassiod. Exp. in Ps. 40; 103; Greg. Magn. Reg. pastor. 3. 20; позже ее приводят мн. средневек. авторы - Бернард Клервоский, Петр Абеляр и др.). Имеются неск. мест, сопоставимых с «Д.», в сир. Liber Graduum (Liber Graduum. 7. 20; ср.: 2. 2; 22. 15; ср.: Didache. 8. 1 или 8. 3; Liber Graduum. 16. 4; ср.: Didache. 2. 7; Liber Graduum 13. 2; ср.: Didache. 4. 1; 13. 3-7). Ряд цитат из «Д.» содержится в «Дидаскалии апостолов» (Didasc. Apost. (syr.) 1 (402. 12); (lat.) 2. 28-31 (75. 4); ср.: Didache. 1. 3d; Didasc. Apost. (syr.) 17 (408. 161); (lat.) 37. 25-29 (75. 63); ср.: Didache. 1. 5c; но ср. Herma. Pastor. Mand. 2. 5; Didasc. Apost. (syr.) 17 (408. 162); (lat.) 38. 23-25 (75. 64); ср.: Didache. 1. 5c; но ср.: Herma. Pastor. Mand. 2. 6a). Как уже упоминалось, на «Д.» построена кн. VII «Апостольских постановлений» (Const. Ap. VII 1. 2 - VII 32. 4). Ряд памятников содержит схожие с «Д.» выражения, к-рые так или иначе связаны с литургической терминологией.

http://pravenc.ru/text/Дидахе.html

   001    002    003    004    005    006    007   008     009