Вопрос: Читала рассказ «Мужики» А.П. Чехова: «Сидя на краю обрыва, Николай и Ольга видели, как заходило солнце, как небо, золотое и багровое, отражалось в реке, в окнах храма и во всем воздухе, нежном, покойном, невыразимо-чистом, какого никогда не бывает в Москве». Можно ли считать слово «воздух» покрывалом для чаши, употребляемым в христианском культе? Спасибо. Отвечает Иеромонах Иов (Гумеров) : В приведенной в письме цитате слово «воздух» употреблено в естественном значении – как часть окружающей природы. Возд у хом в христианском Богослужении называется большой плат. Он используется для покрытия Святых Даров, приготовленных к освящению на дискосе и потире и покрываемых сперва порознь малыми покровцами, а потом оба эти священные сосуда вместе покрываются воздухом. Таинственно-символическое значение их заключается в том, что покров для дискоса означает сударь, которым была повита глава погребенного Спасителя, а воздух – камень, которым был закрыт вход во гроб. 24 июня 2008 г. Мы в соцсетях Подпишитесь на нашу рассылку

http://pravoslavie.ru/7112.html

Все: Господи, помилуй. (Трижды.) Иерей: Ещ е м олимся о м илости, ж изни, м ире, здр авии, спас ении, посещ ении, прощ ении и оставл ении грех ов... (Мирской начинает прошение: Помилуй Господи... далее продолжение общее) всех л юбящих, м илующих и пит ающих нас, благод еющих и служ ащих нам, запов едавших и о них же запов едано нам мол итися, и всех ср одников их, о еже возд ати им за люб овь к нам, помян ути их в еру в с илу мол итвы бр атии и свящ енников Твоих, и по вере их исп олните вся прош ения их, изл ити на них бл ага дух овная и тел есная, благослов ити усп ехом труд ы и начин ания их, и сохран ити их от вс яких скорб ей (наип аче же да не б удет им ск орби за си е д ело любв и, нам соверш аемое), м олимся Теб е, Милос ерде Г осподи, усл ыши нас гр ешных, мол ящихся Теб е, и пом илуй. Все: Господи, помилуй. (Трижды.) Иерей: Яко милостив... Все: Аминь. Слава: (Поклон.) И ныне: (Поклон.) Господи, помилуй. (Трижды.) (Поклон.) Благослови. Иерей: Благослов ен Бог, м илуяй и пит аяй нас от Своих бог атых дар ов, Св оею благод атию и человекол юбием, всегд а, н ыне и пр исно, и во в еки век ов. (В отсутствие иерея мирские: Молитвами свят ых от ец н аших, Господи Иис усе Христ е Б оже наш, пом илуй нас.) Все: Аминь. В заключение полагается три поклона с обычными молитвами и все благодарят устроителей трапезы и старшего из сотрапезников. МОЛИТВОСЛОВИЯ ПЕРЕД НЕУСТАВНЫМИ ТРАПЕЗАМИ Три кратких покаянных молитвы с поклонами: Б оже, очисти мя грешнаго. (Поклон.) Созд авый мя, Господи, помилуй мя. (Поклон.) Без числ а согреш их, Господи, помилуй и прости мя, грешнаго. (Поклон.) Пресвят ая Тр оице, пом илуй нас; Г осподи, оч исти грех и н аша; Влад ыко, прост и беззак ония н аша; Свят ый, посет и и исцели н емощи н аша, имене Твоег о р ади. Слава, и ныне. Господи, помилуй. (Трижды.) И благословение как пред завтраком: Христ е Б оже, благослов и... Молитвами свят ых от ец... МОЛИТВОСЛОВИЯ ПОСЛЕ НЕУСТАВНЫХ ТРАПЕЗ Дост ойно есть, яко во истинну, блаж ити Тя, Богор одицу, Присноблаж енную и Пренепор очную и М атерь Бога н ашего.

http://lib.pravmir.ru/library/readbook/2...

Если же поминовение совершается в других случаях, кроме перечисленных, поется стихира, глас 8-й: Пл ачу и рыд аю,/егд а помышл яю смерть,/и в ижду во гроб ех леж ащую/по образу Б ожию созд анную н ашу красот у,/безобр азну, безсл авну,/не им ущую в ида./О чудес е! Что си е еже о нас бысть т аинство?/К ако пред ахомся тл ению,/к ако сопряг охомся см ерти?/Во истинну Б ога повел ением,/ якоже п исано есть,/Пода ющаго прест авльшемуся (прест авльшейся) упоко ение. Затем иерей: Во блаж енном усп ении раб у Божию (раб е Б ожией) имя, прест авльшемуся (прест авльшейся) в ечная п амять. В отсутствие иерея старший из мирян: Раб у Б ожию (раб е Б ожией) прест авльшемуся (прест авльшейся) в ечная п амять. Все: В ечная п амять (трижды). Пьют заупокойную чашу и вкушают последнее блюдо. Трапеза оканчивается обычным благодарением. МОЛИТВА НА БЛАГОСЛОВЕНИЕ ПАСХАЛЬНЫХ СНЕДЕЙ Господи Иис усе Христ е Б оже наш, по вел икой ск орби Крест а и страд аний Тво их р адости безм ерной тридн евным воскрес ением всех исп олнивый! Благодар им Тя, яко спод обил ес и н ыне и нас, п оприще пост а соверш ивших, дост игнути свят ых сих дней и радости св етлаго Твоего воскрес ения прич астниками б ыти. Благодар им Тя, яко по милос ердию Твоем у и неизреч енному снисхожд ению к н емощем н ашим утеш аеши нас и трап езою пр аздничною в подкрепл ение и услажд ение н емощной плоти. Т емже молим Тя, благослов и сей пасх альный хлеб, мл еко огуст евшее, яица и прочия пасх альныя сн еди, наип аче си и, от н ихже, повин ующеся Уст аву Церкви, в мимош едшие дни пост а возд ерживались рабы Твои, да б удут они вкуш ающим их со благодар ением во здр авие, в подкрепл ение сил тел есных, в вес елие и р адость, да вс якое дов ольство имуще, изоб иловати будем и в дел а благ ая, и от полноты благодарнаго сердца сл авити Тя, Воскр есшаго, пит ающаго и утеш ающаго нас, к упно же с Тобою и Безнач альнаго Твоего Отца и Свят аго Духа во веки веков. Аминь. Молитва сия может быть прочитана иереем или старейшим из присутствующих на первой праздничной трапезе вместо обычной формулы благословения. МОЛИТВА ИНАЯ ПРИ ЗЕЛО СКУДНОЙ ПАСХАЛЬНОЙ ТРАПЕЗЕ Господи Иис усе Христ е Б оже наш, по великой ск орби Креста и страд аний Твоих, радости безм ерной тридн евным воскрес ением вся исп олнивый! Благодар им Тя, яко спод обил ес и и нас, п оприще поста соверш ивших, дост игнути святых сих дней и радости св етлаго Твоего воскрес ения прич астниками быти. М олим Тя: благослов и и освят и хлебы си и, ихже раб ы Твои по ск удости своей вместо пасх альных сн едей угот оваша и пред Твое Свят ое Лиц е принес оша. Да будут они вкушающим их верным в сл адость и утеш ение, и ск удость трап езы да не омрачит праздничной радости людей Твоих. Светом воскресения да разс еяны будут все скорби и печали, да все и богатые и убогие, и изоб илующие, и в скудости с ущие славят Тя, Воскр есшаго, и в скорбях отраду нам Подающаго, к упно же с Тобою и Безнач альнаго Твоего Отца и Свят аго Д уха, во веки веков. Аминь.

http://lib.pravmir.ru/library/readbook/2...

И бо и поклонс. жы. глюще, г Възлю блю т ги... Цлоу етъ ста а та ко коже ст покрове нны. пръ ве връ х стго скоса, та же връ хоу сты а ча ши. и кра й сты тра пезы пре собо ю. аще ли б дтъ сще нник в два, или мн жае, то и ни цлоу ют с въ си съ настоа теле. настоа тел же гле тъ. Хс посре д на съ. И в ща е т цлова вый. И и б де. Та коже же и кни, аще б дт два, или цлоу ют ръ др гаго, и себе въ лице. то же гл ще, е и е. та коже и ко поклан ет с, иже на амбон. и цл ет ра ръ сво й иде же крта обра з . и та ко възглаша етъ. двери двери Далее текст берём из Служебника киевского издания 1620 года (с. 87), так как в Стрятинском этих слов нет. ере же воздви же т возд хъ и де р жи т на сты мн да рми. аще ли же и б д тъ сще н ницы сл та кожде воздвиза ютъ сты й во з д х и держа т на с т да рми, глю ще к себ коже и лю е. исповда в ры С . 297–300 . конъ. Во з лю бимъ др гъ др га... ли. ца, и сна... и сще нникъ поклон етса три. глаго ла та ин. Во з любаю т гди... три. И цл етъ ста сице коже с ть покрове нны. верх ста г ди скоса. таже верх ста г поти ра. и кра й сты трапе зы пред собо ю, аще ли б д тъ сще нниквъ два или множа е. то и они цл ютса вси в рамена. насто тель же глаго летъ. Хрто с посред на. и вща е цлова вый, и и б дет. Та кожде и кони, аще б дт два или три. цл ю т йждо ра рь сво й, ид же крта образ. и др др га в ра мена, то жде глюще. и сще ници. Подо бн же и конъ с поклан етса на не же стои т м ст. и цел е т ра р сво й ид же крта обра з , и та к во з глаша е т . Две ри две ри... Сще нникъ же воздвиза етъ воздхъ, и держи тъ на сты ми дарми. аще же и б д тъ сще нници сл жа та кожде воз двиза ютъ сты й во з д хъ, и держа тъ над сты ми дарми.

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksej_Dmitri...

И рече Святая: «По дломъ ихъ буди тако!» И паки наиде на ня бурна рка и огнена волны, и тма покры я. И рече Михаилъ к Богородицы: «Аще ся кто затворитъ во тм сей, нсть памяти о немъ отъ Бога». И рече Пресвятая: «О лют гршникомъ, яко неусыпаемыи есть пламы огня сего!» И рече къ ней архистратигъ: «Поди, Пресвятая, да ти покажу озеро огнено, да видиши, гд мучатся родъ христьянскии». И вид, и услыша плачъ и вопль отъ нихъ, а онхъ не б видти, и рече: «Котории си суть, что ли согршение ихъ есть?» И рече къ Ней Михаилъ: «Сии суть, иже крестишася и крестъ словомъ нарицаху, а дияволя дла творяще: и погубиша время покаянию, и того ради мучатся тако зд». И рече Пресвятая ко архистратигу: «При единои молитв молютися, да вниду и азъ, да ся мучу со крестьяны, и понеже нарекошася чада сына моего». И рече архистратигъ: «Почиваи въ раи». И рече Пресвятая: «Молю ти ся, и подвигни воинства 7-ми небесъ и вся воинства ангели, да ся помолимъ за гршники, не бы ли насъ услышалъ Господь Богъ и помиловалъ ихъ». «Живъ господь Богъ, имя его велико, 7-жды на день и 7 на нощь, егда хвалу приносимъ Владыц и за гршники, Госпоже, Господеви поклоняемся, да ни худ насъ послушаетъ владыка». И рече Пресвятая Богородица: «Молим ти ся, повели ангельскому воинству, и вознесете мя на высоту небесную и поставите мя предъ невидимымъ Отцемъ». И повел архистратигъ, и предсташа херувими и серафими, и вознесоша Благодатную на высоту небесную, и поставиша ю предъ невидимымъ Отцемъ у престола, и возд руц свои ко благодатному Сыну своему, и рече: «Помилуи, Владыко, гршныя, яко видхъ я, и не могу терпти, да ся мучю и азъ со крестьяны». И прииде гласъ къ ней, глаголя: «Како хощу тыя помиловати? А вижу гвоздия во дланехъ сыну моему, да не имамъ я како т помиловати». И рече: «Владыко, не молюся за неврныя жиды, но за крестьяны молю твое милосердие». И прииде гласъ, глаголя: «Азъ вижу, яко братия моея не помиловаша, да нсть ми како тхъ помиловати». И рече паки Пресвятая: «Помилуй, владыко, гршныя; помилуй, Господи, тварь руку своею, яко по всей земли твое имя нарицаютъ и въ мукахъ и на всякомъ мст, и по всей земли глаголюще: “Пресвятая Госпожа Богородице, помогаи намъ”, и егда ражается человкъ, и глаголетъ: “Святая Богородице, помози ми”».

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Из бытовых суеверий наши памятники констатируют веру – в чех, встречи, птичий крик (=грай), сны, наузы и волшебство. Такие вопросы или заметки в поновлениях, как: «На п .ть идя. въ стрчю вровалъ. или в че х или в пока з или въ птицы по возд . х », «въ сонъ вровалъ и толкова л »; – «В . стречю и в . сонъ и. .., и во птичь граи не вр .еши ли и во иная – «На своей оу креста на гойтан, и оузлов не носилъ ли еси? – Или оу жены своеи, i оу дтеи видя такое или головкя и о томъ не возбранялъ еси ? – лi носи л еси наоузы каковы взима х да на что»? – весьма обычны 993 . Столь же обычны и такие вопросы и признания в грехах: «Или вдевьство и чары знаеши? – «Или къ волхвомъ ходи л и соб въ до м приводи х »? 994 – какова не пивала ли, или ком . неподобнова не давала ли? – Не знаеши ли сама каково или или неподобны х словесъ чаровны х ?» – и и не твориши ли и подобныхъ симъ?» – «Ворожилъ чимъ» ? – «Къ волхвомъ не хажива л ли или оу ни х не оучива л ли ся»? – «Или ворожила, или кланяла . с л.иц . и м с ц ., и звездамъ или зори»? – «Или спорыню ис . хлба из овощей разноличныхъ выимала еси ли оу скота»? (sic). – Цель волшебства и чар по рассматриваемым памятникам – или предвидение будущего, или нанесение зла кому-либо, или предохранение себя от зла. – «Пророчествовалъ еси добро и зло и тварь бию (sic), – спрашивали русские духовники, – и смерть прорекал еси себе и дроугоу»? – «Не знаеши ли недр .г . или ком . ином . лиха доспети или – «Есть ли за тобою которые промыслы. злые... или вщество рекшеи нкоторое или чары или наоузы»? – «Испортила ли еси нивоу нчью, или ино что. или ч л.вка. или скотину, или ино что оуморила ли еси» ? – «Или портежное зелие, или трав . давала пити ком .?» 995 . Но, главным образом, согласно нашим источникам – чары и тому подобное, по представлению древнее-русского человека, имели значение в делах интимного свойства. Отсюда такие вопросы (и в особенности женщинам) встречаются в изобилии, как: – «Или кого порти л и травою доводи л еси си (sic) жены ? – Или на свадбе и на пир .

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksandr_Alma...

Л. 139. Наконец слжениц х . вс х в монатыри , или подробное исчисление братий, обязанных разными службами и послушаниями. По исчислении их сказано: л. 140 об., вс х слженик в въ монастыр бши и менши, и за мостыре (монастырём), е писмены. опри т х , которые старцы по гдрьском на мокв в собре жив т . которы посылаю т на слб. и стацы по гор о мъ, за манастыскыми вскыми длы, ск кпити, мед мала. рыбы. вск обих у мон а стырьског . 404 (по преж. кат. 814). Устав Сийского монастыря, в малую 4-ку, полууставом, 407 л., кон. или нач. XVII в. Изложен в сокращённом виде: по месяцеслову показаны службы праздничные и нарочитым святым. Л. 1. Оглавление в 41 главе. Листы 4–6 белые. Л. 7. Живоначальные трицы мнтр ставъ (зачёркнуто, и на верху надписано: бихо) црковнаго монастырскаго по став, сты ць. по великы лавръ, мнтр. В оглавлении устав сей назван преданием самого преп. Антония Сийского: но в уставе показана служба и на память преп. Антония (7 Декабр.); при этом упоминается и канон на сей день царевича Ивана (л. 41). Изложение устава во многом исправлено, вероятно, в XVI ст., или начале XVII. Между сими исправлениями под 8 Июня дополнено: посл панахида по цр федор. Л. 7–179. Излагается устав по месяцеслову, глава 1.; л. 180–197. от недели о мытаре и фарисее до св. Четыредесятницы гл. 2.; л. 197 об.–268. устав св. Четыредесятницы гл. 3.; л. 269–313. от Пасхи до поста св. Апостол гл. 4.; л. 313 об.–315. о посте св. Апостол гл. 5. Заметим здесь описание хода на утрени в великую субботу. Л. 261 об. По окончании канона и светильна поидет. в болшю црквь. облачатс в ризы. пою т . хвалите га с нбе. стры. на хва и . ве и по выходи т . со сщенники. облача вь вс. сверными дверми. несе т . а попы возд. пономари (на поле: нест. пере возхо. свщи (на поле приб. кадт безпрестанно е и возх. пре крылошана поют. сты бе. т тихо. жертвеника двере. около. столпа. донде сты бе. всю. а пою т . по крылосо. перемена. быд т . сверша а праваго. крылоса. сты бе бесмтныи помилу на. входт во тарь. црьскими дверми. полагаю т возх на пртл. и на всеи стои нли тм возхом покрываю т . пртлъ. снимают в с. на сто нли. посл обдни. та. гле т . премрость.

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksandr_Gors...

Л. 34. Под заставкою, фигурно раскрашенною: свтишаго и блаженаго зл а тлстаго. града. бжтвна слжба . Описание действий встречается редко. Согласно с 355. полагается две молитвы перед Евангелием. При перенесении даров, л. 56., положен псалом 50. (См. выше стр. 8. – описан. 343). При входе в алтарь с св. дарами указано священнодействующим тайно читать из псалма: во з мте врата ваша ... и: блвенъ во им гне... Встречается и в некоторых служебниках Греческих (Goar. р. 92.), но с замечанием, что стихи из псалма в великой церкви Константинопольской не говорятся, но иереи, входя в алтарь, произносят только: «благословен грядый во имя Господне». – После возгласа: «возлюбим друг друга», л. 61., положена молитва: Гди хе, любв творче и дателю блгы. ( 345., см. выше стр. 21). После возглашения: «двери, двери» ереи во з двигъ мало во з дха. и прекло глав по возд и глет, врю во единого бга. и по се снимае т во з д гл! стыи бже. стыи крпкыи ... О подклонении главы ещё не упоминалось в предшествующих списках. – Л. 71. После освящения св. даров и поминовения царя приложена особая молитва под заглавием: Млтва всемирна, бща, глема по изрно вс х и за вс! Помн гди и сослжебникн, и наши ихже имена ты самъ вси влко ( 354. л. 4.). – После поминовения архиепископа, приложено ещё моление о здравии и спасении всех, кого священнодействующий хочет помянуть поимённо, и наконец о самом служащем. – Л. 77 об. Молитву: «Отче наш», возглашает диакон. – Л. 80. После главопреклонной молитвы: «Вонми Господи, Иисусе Христе, Боже наш» прибавлена млтва Гди нсмь достоинъ да по кровъ твои прибгн..., отличная от двух, имеющих подобное начало между молитвами причастными, ныне известными. В описании приобщения св. таин многое встречается из древних служебников. – Л. 81 об. Преломляя св. агнец, священник произносит: познаста га чнка в хлба, как в 343. – Л. 82. При соединении тела и крови Христовой употребляются теже слова, какие назначено произносить в 343.

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksandr_Gors...

О милая моя братиа и дружина ласкова! Уже не повеселюсь с вами! Свте мои драгие, чему помрачилися есте? Не много порадовахся с вами! Аще услышит Богь молитву вашу, то помолитеся о мн, о брате вашем, да вкупе умру с вами! Уже бо за веселием плач и слезы приидоша ми, а за утху и радость сетование и скръбь яви ми ся. Почто аз не преже вас умрох, да бых не видл смерти вашея, а своея погибели? Не слышите ли бдных моих словес жалостно вещающа? О земля, о земля! О дубравы! Поплачите со мною! Како нареку день той, или како возпишу его – в он же погибе толико господарей и многие узорочье резанское храбрых удалцев. Ни един от нихъ возвратися вспять, но вси равно умроша, едину чашу смертную пиша. Се бо в горести души моея язык мой связается, уста загражаются, зрак опусмевает, крпость изнемогает!» Бысть убо тогда многи туги и скорби, и слез и воздыханиа, и страха и трепета от всх злых, находящих на ны. Великий князь Ингварь Ингоревич возд руц на небо, со слезами возва, глаголаше: «Господи Боже мой! На тя уповах, спаси мя, и от всх гонящих – избави мя! 229 Пречиста владычице Богородице Христа, Бога нашего! Не остави меня во время печали моея! Великие страстотерпы и сродники наши Борис и Глбъ! Буди мн помощники, грешному, во бранех! О, братие моа и господие! Помогайте мн во святых своих молитвах на супостаты наши – на агаряне и внуци измаительска рода!» Князь Ингварь Ингоревич начаша разбирати трупие мертвых, и взя тло братьи своей: и великаго князя Георгия Ингоревича, князя Давыда Иньгоревичя Муромского, и князя Глба Ингоревича Коломенского, и инех князей мсных – своих сродниковъ, и многих бояръ и воевод, и ближних-знаемых, принесе их во град Резань и похраняше их честно. А инех тут на мсте на пусте собираше и, надгробное пша, похраняше. Князь Ингварь Ингоревича и поиде ко граду Проньску, и собра раздробленыи уды брата своего – благоврнаго и христолюбиваго князя Ольга Ингоревича, и несоша его во град Резань, а честную его главу сам князь велики Ингварь Иньгоревич и до града понеси, и целова ю любезно.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Сл ава Теб е, Г осподи, сл ава Теб е, Свят ый, сл ава Теб е, Цар ю, яко дал ес и нам бр ашна в вес елие: исп олни нас и Д уха Свят аго, да обр ящемся пред Тоб ою благоуг одни и непост ыдни, егд а возд аси ком уждо по дел ом ег о. Благодар им Тя, Христ е Б оже наш, яко нас ытил ес и нас земн ых Твоих благ, не лиш и нас и неб еснаго Твоег о Ц арствия, но яко посред е ученик ов Твоих приш ел ес и, Сп асе, мир да яй им, приид и к нам и спас и нас. Затем поются или читаются тропари в тот день служащихся праздников — Господского, Богородичного, Архангелов, Предтечи, Апостолов и великих Вселенских Святителей (с поклоном после каждого тропаря). Посем тропарь Всем Русским Святым (глас 8): Якоже плод кр асный Твоего спас ительнаго с еяния, земл я Р усская прин осит Ти, Г осподи, всех свят ых, в той проси явших. Тех мол итвами в м ире глуб оце Ц ерковь и стран у нашу Богор одицею соблюд и, Многом илостиве. И тропари празднуемых в тот день русских святых (с поклонами). Слава: Тропарь пророку Илии (глас 4): Во пл оти ангел, прор оков основ ание, втор ый предт еча приш ествия Христ ова, Или я сл авный, от ангела п ищу при емый и вдов ицу во вр емя гл ада препит авый, и нам, почит ающим тя, благод атный пит атель б уди. И ныне: Богородичен (глас тойже): К Заст упнице стран ы н ашей Приснод еве Богор одице притец ем, и к первоп исанной ик оне Е я н ыне припад ем, с верою зов уще из глубин ы душ и: о М ати Б ожия, спас и з емлю Р усскую, исц ели сокруш ение е я, и в ерных люд ей ут еши. К благодарению за насыщение может быть присоединено моление об устроителях трапезы и благодетелях. Тогда по окончании тропаря Богородице иерей возглашает: М илостиве Господи, пом илуй раб ов Тво их, нас м илующих. Все повторяют этот припев. Иерей: Слава . И мы: И ныне. Затем поют катавасию: Изб ави от бед и скорб ей раб ов Твоих, пит ающих нас, М илостиве, яко мы ус ердно к Теб е прибег аем, к М илостивому Пит ателю н ашему и всем м илостивым помилование обещ авшему. Иерей произносит ектению: Пом илуй нас, Б оже, по вел ицей м илости Тво ей, м олимтися, усл ыши и пом илуй.

http://lib.pravmir.ru/library/readbook/2...

   001    002    003    004    005    006   007     008