Источник текста

Священномученик Иоанн (Поммер), Рижский, архиепископ


ЯЦитата дня Попечение о делах житейских приводит в смятение душу, смущение ими смущает и лишает тишины ум.

прп. Исаак Сирин фото дня Аудио дня Житие свт. Николая, архиепископа Мир Ликийских, Чудотворца Этот день в истории 19 декабря 1240 года произошло падение Киева под нашествием монголо-татарских войск хана Батыя.

По Промыслу Божию бедному сельскому мальчику предстояла десятилетняя учеба в далекой Риге. В августе 1887 года Иоанн Поммер зачисляется в Рижскую духовную школу, окончив которую, в 1891 году поступает в Рижскую духовную семинарию.

Все свое свободное время Иоанн проводил в библиотеке. Товарищи уважали его за блестящие способности и готовность помочь, за его богатырскую силу. Когда приходила его очередь читать на богослужении, Иоанн читал проникновенно и молитвенно.

В 1900 году Иоанн Поммер поступает в Киевскую духовную академию. Нет сомнения, что святыни Киева оказали благотворное влияние на благочестивого юношу.

В годы обучения в академии в нем укреплялась решимость всю свою жизнь посвятить служению Церкви Христовой. На стезю иноческой жизни будущего подвижника Латвийской земли благословил великий молитвенник и чудотворец Русской земли св. праведный Иоанн Кронштадтский. В 1903 году, в 27 лет, Иоанн Поммер принимает монашеский постриг, 23 сентября 1903 года рукополагается в сан иеродиакона, а 13 июля 1904 года — в сан иеромонаха.

В 1904 году оканчивает духовную академию с отличием и степенью кандидата богословия. Учась в духовной академии, иеромонах Иоанн руководит пением академического хора.

Служение Богу в священном сане было для него постоянным исповедническим подвигом и следованием за пастыреначальником Христом, сказавшим о Своих пастырях: «... Аз избрах вы от мира, сего ради ненавидит вас мир. Поминайте слово, еже Аз рех вам: несть раб болий господина своего. Аще Мене изгнаша, и вас изженут; аще слово Мое соблюдоша, и ваше соблюдут... От сонмищ ижденут вы; но приидет час, да всяк, иже убиет вы, возмнится службу приносити Богу... В мире скорбни будете; но дерзайте, яко Аз победих мир» ( Ин. 15, 19-20, 16, 2: 33 ) . 26 сентября 1907 года архиепископом Вологодским иеромонах Иоанн возводится в сан архимандрита, где он занимал должность инспектора, а уже в следующем году назначается ректором Литовской духовной семинарии и настоятелем Виленского Свято-Троицкого монастыря.

Будучи прекрасным проповедником, архимандрит Иоанн прилагает много сил, чтобы поставить искусство проповеди на самый высокий уровень, лично прослушивает проповеди воспитанников, дает ценные указания и пояснения. Большое внимание уделяет благолепию храма и монастыря.

Архимандрит Иоанн совершает крестные ходы в сельские приходы с чудотворной иконой Божией Матери. В крестных ходах принимает участие огромное число молящихся. Истовые богослужения, молитвенное и внятное чтение, прекрасные проповеди глубоко проникают в души православного народа. В сердцах людей возгревается сила веры, надежды и любви.

Необыкновенно прост был архимандрит Иоанн в общении с людьми, и удивительно его сочувствие нуждам бедного народа: никто от него «тощ и неутешен не отыде». Архимандрит Иоанн, следуя за Христом, вмещал в своем сердце нужды угнетенных и обездоленных. Особенно любила его русская и белорусская беднота, получавшая через него работу, защиту и поддержку. В этом проявляется подлинная сущность христианского пастыря, не делающего разницы между рабом и свободным, эллином, иудеем или представителем любого народа.

11 марта 1912 года в Александро-Невской лавре собором епископов во главе с Митрополитом Московским Владимиром и Митрополитом Киевским Флавианом архимандрит Иоанн был хиротонисан во епископа и назначен в город Слуцк викарием архиепископа Минского Михаила.

В 1912 году епископ Иоанн совершает епископское служение в Одессе, а после кончины архиепископа Херсонского Димитрия в 1913 году назначается в Таганрог на вновь открытую Приазовскую кафедру ( 1913-1917 годы ) .

Наступило время тяжких испытаний и трагических потрясений Первой мировой войны и лихолетья 1917 года.

Милосердная любовь владыки Иоанна простиралась не только на его паству, но и на страждущих вне ограды Православной Церкви. Сострадательная действенная помощь беженцам из Галиции не только облегчила их страдания, но и привлекла многих из них к переходу в лоно Православной Церкви.

В результате революционного переворота 1917 года новые вожди воздвигли жесточайшее гонение на Церковь. Враг рода человеческого издревле особое гонение воздвигал на архипастырей и пастырей, надеясь, поразив пастырей, рассеять овец стада Христова.

7 (20) сентября 1917 года Святейший Патриарх Тихон назначает епископа Иоанна на служение в Тверскую епархию, где была нарушена мирная церковная жизнь. Споспешествуемый помощью Божией, мудрый архипастырь быстро налаживает церковную жизнь.

Видя в епископе Иоанне доброго и мудрого пастыря, Патриарх возводит его в сан архиепископа, назначает архиепископом Пензенским и Саранским и направляет на врачевание раскола и ереси. Епархия была в тяжелейшем положении. Местное духовенство, как стадо, не имущее пастыря, растерялось, а часть священников даже уклонилась в расколы. Еретичествующие раскольники захватили кафедральный собор Пензы и основные храмы.

К новому месту служения в Пензу архиепископ Иоанн прибыл во вторник на Страстной седмице 1918 года и уже первые архиерейские службы привлекли к владыке сердца народа Божия.

Господь хранил праведника для дальнейшего исповедничества и руководства овцами Своего стада. А тяжкие испытания и исповеднический подвиг только укрепляли духовные силы владыки. В этом мы видим великий промысел Божий о православных людях Латвийской земли, которые перенесли немало страданий и преследований за веру православную.

Печально было состояние Православной Церкви Латвии в то смутное время. Не признанная государством, она была отдана на разграбление. Паства была в рассеянии, а православие гонимо. Православию предрекали скорый конец.

За годы Первой мировой войны и революции в Латвии уничтожено православное духовное образование, отнята Рижская духовная семинария. Рижская кафедра вдовствовала: не было архипастыря. После получения Латвией независимости остро встал вопрос о положении Православной Церкви в Латвии. Власть имущие не соглашались с положением епархии Русской Православной Церкви.

Печально было состояние храмов в стране. Разграбленные и опустошенные во время оккупации и гражданской войны, они были в запустении. Иконостасы были разгромлены, иконы поруганы, распятия выбрасывались в мусор, был разорен Рижский кафедральный собор. Жесть с куполов храмов снималась для ремонта учреждений... Ни один из православных храмов не избежал этих бед. Один за другим захватывались лучшие православные храмы. Под угрозой закрытия был и Рижский женский монастырь.

В Рижском православном кафедральном соборе Рождества Христова одни хотели устроить пантеон-усыпальницу национальных героев, другие думали снести его с лица земли.

Латвийское духовенство и миряне, как стадо, не имевшее пастыря, с глубокой скорбью переживали вдовство Рижской кафедры и неустроенность положения православия в государстве, но что может сделать церковный народ без своего архипастыря?

Благочестивые пастыри и миряне обратились к Святейшему Патриарху Тихону со смиренной просьбой благословить окормлять латвийскую паству архиепископа Иоанна (Поммера) , стяжавшего любовь твердостью в вере и исповедническим подвигом.

Владыка Иоанн уврачевал раскол в Пензенской епархии, и Патриарх назначил его Рижским архиепископом и благословил на отъезд в Латвию, но пензенские клирики и миряне не хотели отпускать глубоко любимого владыку. И только ввиду неотступности просьб латвийской паствы Святейший Патриарх Тихон дал окончательное согласие на отъезд архиепископа Иоанна в Латвию, удостоив его благодарственной грамоты за самоотверженный и плодотворный труд на различных местах служения в России.

08 (21) июня 1921 года Святейший Патриарх Тихон дарует права широкой автономии Православной Церкви в Латвии и своим указом назначает архиепископа Пензенского Иоанна (Поммера) архиепископом Рижским и Латвийским.

По воле Божией владыка возвращается в Латвию с богатым духовным и административным опытом, приобретенным на предшествовавших кафедрах. На всех этапах своего служения он руководствовался прежде всего идеей духовного возрождения церковной жизни, служения Богу и людям.

Годы служения Святой Церкви и стояния за веру обогатили святого мудростью и рассудительностью. Он вырос в духовном отношении в мужа совершенна, могущего и других наставлять на путь спасения, и явил собой редкий пример самоотречения и преданности воле Божией. В величайшем смирении проходя стезей архипастырского служения, владыка Иоанн во всем полагался на Господа, ничего не приписывая лично себе, но во всем сообразовывался с волей Божией. Со смирением принял святитель латвийскую паству под свой омофор.

В Риге архиепископ был встречен своей новой паствой на вокзале и с крестным ходом проследовал в разгромленный кафедральный собор.

Окруженный любовью пасомых, владыка предпринял поездку по приходам, укрепляя веру и побуждая всех быть твердыми в вере.

Он испытывал притеснения властей, но это было ничто в сравнении с пережитым от большевиков в России.

Много сил и трудов потребовало утверждение прав Латвийской Православной Церкви в государстве. Только благодаря неустанным самоотверженным трудам архиепископа Иоанна удалось достичь регистрации Церкви как полноправного юридического лица, и только сердцеведец Господь знает, сколько страданий пришлось пережить владыке, совершая это важнейшее дело. Для достижения этого архиепископу Иоанну пришлось выдвинуть свою кандидатуру на выборы в Сейм. Народ поддержал своего архипастыря и неоднократно выбирал его депутатом парламента Латвии. Много унижений, оскорблений и даже побоев пришлось перенести владыке, будучи депутатом, за свидетельство об истине, но только таким путем он смог отстоять Церковь.

Владыка Иоанн свято чтил каноны Святой Православной Церкви и считал важнейшим для самостоятельной Латвийской Православной Церкви духовно находиться в лоне Матери-Церкви Московского Патриархата. Он отвергал все потуги Константинопольского Патриархата и карловацких раскольников заставить Латвийскую Церковь порвать с Матерью-Церковью, единство с которой является для нас завещанием святого архипастыря.

Вся жизнь и подвижнические труды святителя Иоанна как архиепископа и депутата были направлены на служение Церкви, своей родине Латвии и простому народу. Он одинаково заботился как о русских, латышах, так и о людях других национальностей. Для него не было своих и чужих, все были братья.

Защитник и покровитель обездоленных и беднейших слоев населения, сам владыка жил более чем скромно. Ставшая его жилищем темная и сырая комнатка в подвале кафедрального собора с зарешеченным окошечком под самым потолком, через которое проникали все звуки центрального бульвара, была в крайне запущенном состоянии. Закопченные стены покрывали пятна плесени и сырости. Живя в подвале, архиепископ Иоанн принимал там высоких иностранных гостей. В подвале собора побывали эстонский, финский и английский епископы. Один из иностранных посетителей со слезами на глазах воскликнул: «Поверьте, что в моем отечестве ни один арестант не живет в такой яме, как Вы, глава Латвийской Православной Церкви». Обстановка в келье владыки была очень простой: несколько кресел, стулья, шкафы с книгами, иконы. Над столбом большой портрет Святейшего Патриарха Тихона. Нам неведомо, сколько слез было пролито здесь святым исповедником перед святыми иконами. Владыка любовно называл свой подвал «моя пещера» и на проявления сочувствия к своему положению только отшучивался. Многочисленные посетители запомнили его улыбающимся, простым и доступным в общении.

Владыка очень любил детей, и дети любили его. Как часто с целой ватагой ребят являлся он в книжный магазин и покупал всем книжки, иногда на несколько десятков латов. И радостная толпа детей, часто забыв поблагодарить, рассыпалась по домам, а он с тихой радостью смотрел им вслед.

После Пасхальной заутрени, по древнему обычаю, архиепископ разговлялся с бедными. Здесь он чувствовал себя точно в родной семье. Он никогда не различал людей по социальному происхождению. Для него было все равно, кто перед ним: министр, генерал, аристократ, крестьянин или рабочий. Во всех видел он образ Божий. Нередко владыку посещали только что вышедшие из заключения преступники. Владыка помогал им, кающимся, начать новую жизнь. Каждый ощущал радость от общения со святым. Добрый к добрым и кающимся, архиепископ был строг к себе, противостоял упорствующим в заблуждении и врагам Церкви. Охраняя Церковь, он не щадил себя и поэтому пользовался всеобщей любовью ревнителей благочестия как в Латвии, так и далеко за ее пределами.

Однако здоровье его было подорвано непосильными трудами и тяжелыми условиями жизни. Страдая телесными недугами, он был вынужден переехать на архиерейскую дачу у Кишозера — место своей мученической кончины.

Полагаясь на Господа, владыка жил без охраны на даче, находившейся в пустынном месте. Он любил одиночество. Здесь отдыхала душа его от мирской суеты. Свободное время владыка проводил в молитве, трудился в саду, занимался столярным трудом на верстаке, на котором мучители потом предали его страшным истязаниям.

О мученической кончине святого возвестил пожар на архиерейской даче в ночь с четверга на пятницу 12 октября 1934 года.

Никто не знает, кто владыку подверг мучениям. Но мучения эти были жестокими. Архиепископа привязали к снятой с петель двери и подвергли на верстаке страшным пыткам. Все свидетельствовало о том, что ноги святого жгли огнем, в него выстрелили из револьвера и живого предали огню.

На похороны архиепископа Иоанна кафедральный собор не мог всех вместить. Множество народа стояло вдоль улиц, по которым должны были пронести останки священномученика. Память о святом хранилась в сердцах православных, и ничто, даже страх преследований, не могло изгладить ее.

На протяжении долгих десятилетий на Покровском кладбище в Риге у усыпальницы священномученика свежие цветы, свечи, богомольцы. Известны факты исцеления и помощи Божией людям по молитвам святого предстателя земли Латвийской.

Часовня на Покровском кладбище в Риге, где под спудом покоились мощи архипастыря-мученика, стала местом паломничества многих православных, верно чтящих его память.

Использован материал ежемесячной газеты «Мир Православия» №11 (104) ноябрь 2006 Источник: Богослужения Служба новосвященномученику Иоанну, архиепископу Рижскому На велицей вечерни На Господи воззвах: стихиры, глас 4.

Подобен: Яко добля: Яко чистый благодати источник, Бога Слова река боготечная, струи источил еси боговедения, имиже и до ныне напаяемся: лучами же поучений твоих священно озаряемся, верою зовуще ти: буди нам до конца предстатель, Иоанне священномучениче.

Яко Богом явленное светило, в граде Рижстем светло возженное, и Латвийстим людем духоносне возсиял еси, сердца верных на путь истины направляя, Православно славити научая Пребожественную Троицу, Юже до конца возлюбил еси, Иоанне богомудре.

Яко присноцветный луг, добродетелей лучами преиспещренный, благоуханием небесным чувства наши услаждаеши, яко хлеб сладкий на огни испекаемь, души наша питаеши, чтущих тя любовию несказанною радостию веселиши, Иоанне богоносне.

Яко доблий воин Христов, страстей терния в юности попалил еси, чистотою жития украсился еси: темже и пастырь добрый в земли Латвийстей явися, сего ради и мученический венец огнем скончаваемь приял еси, да покажеши верным путь спасения, Иоанне богославне. Слава, глас 5: Свеща возжженная от Бога, и Латвийское пресветлое светило, вселенную всю озарившее, явился еси, отче достославне Иоанне, учений твоих зарями просвещаяй верою чтущих тя: темже и зовем ти: радуйся, всесожжение богоприятное, иерарше премудрейший, новомучеников пресветлое украшение, и молитвенниче теплый о душах наших.

Пророчества Исаиина чтение (глава 43) : Тако глаголет Господь: вси языцы собрашася вкупе, и соберутся князи от них. Кто возвестит сия в них или яже от начала, кто слышана сотворит вам; да приведут свидетели своя, и оправдятся и да услышат, и да рекут истину. Будите Ми свидетели, и Аз свидетель, глаголет Господь Бог, и Отрок егоже избрах, да познаете и веруете Ми, и разумеете, яко Аз есмь: прежде Мене не бысть ин Бог, и по Мне не будет. Аз есмь Бог, и несть разве Мене спасаяй. Аз возвестих, и спасох, уничижих, и не бе в вас чуждий. Вы Мне свидетели, и Аз Господь Бог, и еще от начала Аз есмь: и несть от рук Моих избавляяй. Сотворю и кто отвратит то; сице глаголет Господь Бог, избавляяй вас Святый Израилев.

Премудрости Соломони чтение (глава 3) : Праведных души в руце Божией, и не прикоснется их мука. Непщевани быша во очесех безумных умрети, и вменися озлобление исход их. И еже от нас шествие сокрушение, они же суть в мире. Ибо пред лицем человеческим аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено. И вмале наказани бывше, великими благодетельствовани будут, яко Бог искуси я, и обрете их достойны Себе. Яко злато в горниле искуси их, и яко всеплодие жертвенно прият я. И во время посещения их возсияют: и яко искры по стеблию потекут: судят языком, и обладают людьми, и воцарится Господь в них во веки. Надеющиися Нань разумеют истину, и вернии в любви пребудут Ему: Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.

На литии стихира, глас 6: Огнем воспаляемь Господни любве, огня презрел еси, и яко Божественное углие возжигаемь, честный священномучениче Иоанне, попалил еси хврастное лести шатание: нечестивых же уста заградил еси, и кровей проливаяй потоки терпеливно, Церковь напоил еси верно просвещаему. Слава, глас 4.

Подобен: Яко добля: И огню смесився, и мукам, святе, непреклонен мудрствованием пребыл еси, и яко свеща вжегшеся благодатию Духа, просветил еси верных сердца благодатию. Тем всяк возраст и род празднует святую память твою, песнословяще Господа.

Подобен: Дал еси знамение: В подвизе мнозе быв, отче священномучениче Иоанне, егда мучители безбожнии на тя вооружишася и предаша тя горьким мукам, ты же разжегся любовию Христовою, терпеливно вражия козни победил еси, и венцем страдания увязлся еси, вечно со Христом царствуеши.

Богомудрым смыслом Евангельскаго проповедания сеяв словеса, Иоанне блаженне, возрастил еси плоды в земли Латвийстей, пребывати в плодоприношении добродетелей и содержати крепко Православную веру истинную, за нюже и пострадал еси, возрасти и в нас плоды в любовь Божию.

Неизреченное Божие смотрение бысть в тебе, иерарше всечестный, яко бо сосуд взезлатый, благодати Божественныя, от него же всем подаваяй обильно, милосердовал еси многия, священномучениче Христов, отче Иоанне, и ныне, Престолу Господню предстоя, моли о всех, память твою совершающих. Слава, глас 1.

Подобен: О, дивнаго чудесе: О, дивное чудо! источник благодати на огни испекается, и лествица на Небо дверь бывает, на нейже, Христу подобяся, распят бысть. Веселися, Иоанне святителю, мучеников украшение, сосуде честный Святаго Духа. Царствию наследниче, не премолчи, вопия за ны ко Господу.

И ныне, Богородичен: Cе исполнися Исаиино проречение: Тропарь, глас 4: Божественную благодать восприим и безбожную лесть низложив, земли Латвийския пастырь добрый явился еси, священномучениче Иоанне, Божественною же любовию ум распалив, на огненную смерть доблественно дерзнул еси. Темже тезоименитно просящим тя даеши благодатныя дары. Сего ради вопием ти: моли Христа Бога прегрешений оставление даровати празднующим любовию святую память твою. На Утрени По 1-м стихословии седален, глас 1: Огнедохновенно показался еси благовоние, страданием обоневаеши наша сердца, мучеников украшение и святителей удобрение. Темже, днесь всесвятую твою память празднующе, Иоанне, освящаемся вси любовию, чтущии тя.

Слава и ныне, Богородичен: Матерь Тя Божию вси свемы вси Деву воистинну, и по рождестве явльшуюся, иже любовию прибегабщии к Твоей благости: Тебе бо имамы грешнии предстательство, Тебе стяжахом в напастех спасение, Пресвятая Мати Дево.

По 2-м стихословии, седален, глас 3: Точа веры исповедание, прелесть угасил еси злославия, обличив безбожник нечестие, и всесожжение божественное быв, благодатьми орошаеши концы: священномучениче Иоанне, Христа Бога моли, даровати нам велию милость.

Слава и ныне, Богородичен: Красоте девства Твоего, и пресветлей чистоте Твоей, Гавриил удивився, вопияше Ти, Богородице: кую Ти похвалу принесую достойную? Что же возыменую Тя? Недоумеваю и ужасаюся. Темже яко повелен бых, вопию Ти: Радуйся, Обрадованная.

Величание: Величаем тя, священномучениче Христов Иоанне, и чтем честная страдания твоя, яже за Христа претерпел еси.

По полиелеи седален, глас 1: Пройде сквозе огнь мучения и воду слез, изведе тя Господь в покой святых, священномучениче преславне Иоанне, ходатаю воззвания к Богу разумеющим и лобызающим подвиг твой. Слава Предуведевшему произволение твое, слава Предуставившему тя к славе Небесней, слава Подающему нам тобою велию милость.

Слава и ныне, Богородичен: Под кров Твой прибегаем, Пречистая Дево: мольбу убо принеси о нас к Человеколюбцу Богу, спастися рабом Твоим.

По 50-м псалме стихира, глас 6: Благочестия истиннаго проповедник, сожженный во пламени огненнем, водрузися на тверди церковней, яко звезда светосиятельная, и освещаеши темную нощь неверия, и озаряеши сердца верных учении божественными, священномучениче Иоанне, молитвенниче о душах наших. Канон, глас 2. Песнь 1 Ирмос: Грядите, людие: Запев: Священномучениче Иоанне, моли Бога о нас.

Во обителех райских достойно наслаждаяся и всем новомучеником Российским сликовствуяй, благодать ми даровати моли, воспевающу тя, блаженне Иоанне.

Был еси, блаженне, отрасль корене благочестива, прадед бо твой прелести люторския отвержеся, и веру истинную восприяв, исповедник святаго Православия явися.

Пасл еси первее стадо отца своего, пастырь же истинный стада овец Христовых последи явися, пасый души твоея в мудрости помышления, души же заблуждающия обращая и к Богу приводя, славне.

Богородичен: Бога из Тебе воплощенна, ведуще, без хотения плотскаго, суща прежде твари и прежде всех век, воистинну Богородицу Тя исповедуем. Песнь 3 Ирмос: Утверди нас в Тебе, Господи: Палат украшенных отметаяся, имел еси житие твое в подклете церковнем, восхотел бо еси приметатися в дому Господнем паче, неже жити в селениих грешничих.

Иисуса Бога во плоти явльшагося и в доме Иосифа древодела труждавшагося, поминая, и сам, отче Иоанне, труды велии понесл еси, глаголя, яко труд лучшее средство есть от зла удаления.

Яко пси лаяху на тя нечестивии, не терпяще обличений твоих, и скорби мнози тебе деяху, послежде огнем тя сожгоша, ты же огня мучений не устрашився, ныне огнь напастей к тебе притекающим, угашаеши, Иоанне.

Богородичен: Неискусобрачно Слово Божие, о, Богородице, породила еси из Тебе воплощенна, Егоже священномученик Иоанн, Бога, мужески исповедав, яко воин Сего и венечник явися.

Седален, глас 1: Укоризны и оклеветания от безбожник прием и огненное мучение претерпев, чашу страданий испил еси, за правду и верность Церкви Христовой подвизався, на двери распят и огнем опаляемь, священномученик явился еси. Сего ради зовем: спасай нас, святителю Иоанне, молитвами твоими.

Слава, и ныне, Богородичен: Пречистыя руки Твои, Дево Мати простерши, покрый уповающия на Тя, и Сыну Твоему зовущия: всем подаждь, Христе, милости Твоя. Песнь 4 Ирмос: Услышах, Господи: Не поколеба столпа сердца твоего безбожных противление, страстотерпче, темже разжегся ревностию веры, явился еси огня сильнейши.

Храмы мнози, еретики разореннии, паки воздвигл еси, Иоанне, сам же Духа Святаго явился еси храм одушевлен.

Не нам, не нам, но имене Твоему слава, сице глаголал еси, Иоанне, вся дни живота твоего, ни огнь бо, ни раны, ниже смерть любве Христовы отлучиша тебе.

Богородичен: Просвети, Чистая, омраченную душу мою светом Твоим, Яже Свет Рождшая присносущный. Песнь 5 Ирмос: Света подателю: Грады Чернигов и Вологда учение твое слышаху, Минск же, Тамбов, и Пенза имеяху тя пастыря, Рига же мощи твоя святыя прият, Иоанне, тамо бо тело огню на снедь предав, вся концы просветил еси.

Трезвения и воздержания поборник быв, монах истинный явился еси, яко пастырь же добрый, мужественный защитник Церкве от безбожник показася, Иоанне святителю.

Душевныя крепости твоея не преможе сила вражия, святителю Христов Иоанне, клеветы бо диавольския, девицею некою на тя возводимыя, в ничтоже вменил еси, тя бо праведна и непорочна показа Господь.

Богородичен: Ветхий деньми, якоже на руно дождь, Пречистая, в Твое чрево сниде освященное, и нов явися Адам, Человеколюбец. Песнь 6 Ирмос: В бездне греховней валяяся: Злобу слуг сатанинских, сожженную совесть имущих, обличи, святителю Иоанне, сими сожигаемь, всесожжение же совершенно и чиста жертва Спасу всех принеслся еси.

Тя славят святители со иереи, и весь собор благочестивых, в животе бо твоем явися пастырь Церкве Латвийския, во Христе вся собирая верныя.

Евангельскою простотою и святостию крепко оградився, Иоанне, и на нечестие ополчився, крепость ересей низверг, твердый проповедник явися.

Богородичен: Грех мира вземлющаго, Чистаго Агнца заченши, Всенепорочная, согрешений прощение моли даровати рабом Твоим.

Кондак, глас 2: Богодухновеннаго исповедника Иоанна, претерпевшаго муки лютыя, и жива сожженнаго, приял еси Господи, яко жертву непорочну, Един Сый прославляяй святыя Своя. Икос: Озари омрачение ума моего Христе, яко да дерзновенно отверзу уста воспети труды и страдания священномученика Твоего Иоанна, егоже подвигом и терпению удивишася видимая же с невидимыми, защищаше бo обидимых от руки обидящих, не бояся лица сильных, и искореняше нечестие, обличаше безбожие и утвержаше Православие, и претерпев узы, гонения, оклеветания, лишения, и смерть во пламени огненнем, и прославил еси его по всей земли, Един Сый прославляяй святыя Своя. Песнь 7 Ирмос: Образу златому: Огнем, богоблаженне, болезней твоих запаление безбожное угасил еси, кровными же потоки погрузил еси враги безплотныя, Иоанне, вопия: благословен еси, Боже отец наших.

Яко фимиам благовонен, принеслся еси, мудре, Подвигоположнику твоему, Божественною благодатию злосмрадную лесть низлагая. Тем поеши радостно: благословен еси, Боже отец наших.

Юныя три отроки изобразуя, Иоанне блаженне, якоже посреде пещи, среди пламене разженнаго взывал еси: благословен еси, Боже отец наших.

Богородичен: Ты едина Богу Мати явилася еси, Неискусобрачная Девомати Всечистая, темже благочестно Тебе, Всенепорочная, взывающе, поем: благословенная, Яже Бога плотию рождшая. Песнь 8 Ирмос: В пещь огненную: Пастырский жезл прием, святителю, людем учитель был еси, преславне Иоанне, и многия к вере Православней привел еси, да вси с тобою зовут: пойте дела Господа, и превозносите во вся веки.

Помыслом доблим на всеядца огня дерзнул еси, якоже отроцы еврейстии, святителю, с теми взывая: пойте дела Господа, и превозносите во вся веки.

Твердым умом был еси нестерпимаго пламене крепчайши, яко в чуждем телеси сожигаемь, блаженне, верою поя Господа и превознося Его во веки.

Богородичен: Световиден столп огнен и облак светел преводящ к Небесному наследию, Богородице Чистая, буди ми, Дево Всенепорочная, в пустыни жития заблужденному. Песнь 9 Ирмос: От Бога Слова: Срам безбожия и нечестия гнетет ныне чад Новаго Израиля, Руси святыя, обаче Господь во веки Тойже есть, и се благодатная нива уготовляется, иже произрастит избавление Божие, сице глаголал еси, Иоанне, чад твоих на подвиг укрепляя.

Днесь Рига град, хранителя тя изрядна стяжавши, празднует, божественное совершающе твое страдание, со всеми грады и весьми, ихже соблюди твоими молитвами.

Яко же солнце, блаженне, от запада возсиял еси, Иоанне, поборник единения во Христе людей Божиих быв, Церковь всю просвещая твоими блистаньми, досточудне, и согревая веры и страданий пламенем, тем тя вси ублажаем.

Богородичен: Явльшися Дево дверь Божественнаго Света, души моея мглу Твоими невещественными блистаньми озари, и от вечнаго огня избавитися ми со священномучеником Иоанном молися, да верою и любовию Тя песньми величаем. Светилен: Искусився, якоже злато, огнем и муками, благодать Небесную приял еси от Бога Вышняго, Иоанне священномучениче, о нас ныне молися.

Слава и ныне, Богородичен: Державным Твоим покровом, от врагов навета нас, Чистая, Твоя рабы сохрани вся невредимы, Тя бо стяжахом, Едину прибежище в нуждах.

На хвалитех стихиры, глас 8: Подобен: О, преславнаго чудесе: О, преславнаго чудесе! Латвийския земли славный цвет днесь в Церкви Торжествующей благоухает и веселит поющия: радуйся, пречудный святителю! радуйся, божественный наш заступниче! приими, отче, от уст недостойных прославление и песнословия, яко Богом прославленный.

О, преславнаго чудесе! град Рига радуется днесь: се новый угодник Божий является и от верных сице прославляется: радуйся, земнородный ангеле! радуйся, теплый наш молитвенниче! приими от нас прославление, и мир душам нашим даруй, яко Богу мира угодивый.

О, преславнаго чудесе! днесь Иоанн на земли огнем сожигается и на Небеси со славою венчается, приемля от верных сия прославления: радуйся, небесным радование! радуйся, земных хваление! испроси и нам в покаянии житие скончати, и с тобою наследие на Небеси имети, яко Отцу щедрот любезный. Слава, глас 1 Подобен: Небесных чинов: Послужив Слову непорочно, святителю, огнем вещественным благовонна жертва Господеви принеслся еси, и радости Небесныя сподобился еси, о нас моля всегда, чтущих тя, Иоанне.

Причастен: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится. Молитвы Тропарь священномученику Иоанну (Померу) глас 4 И нравом причастник, и престолом наместник апостолом быв, деяние обрел еси Богодухновенне, в видения восход: сего ради слово истины исправляя, и веры ради пострадал еси даже до крове, священномучениче Иоанне, моли Христа Бога, спастися душам нашим.

Кондак священномученику Иоанну (Померу) глас 4 Во святителех благочестно пожив, и служения путь прошед, идольския угасил еси жертвы, и поборник быв твоему стаду Богомудре. Темже тя почитающе, тайно вопием ти: от бед избави ны присно твоими мольбами, отче наш Иоанне. показать все Величание священномученику Иоанну (Померу) Величаем тя, святый священномучениче Иоанне, и чтим святую память твою; ты бо молиши за нас Христа Бога нашего.

Молитва священномученику Иоанну (Померу) О, всеблаженне святый священномучениче святителю отче наш Иоанне, правды Божия поборниче и святыя православныя веры Христовой защитниче, хулителей Святыя Церкве обличителю, врагов прогонителю, обидимым покровителю и всех верных христиан теплый предстателю. Ты всею душею от юности заповеди Христовы возлюбил еси. И во дни гонения лютаго на веру Православную, яко истинный пастырь явился еси, крестный путь прошед: поругание, заточение, оклеветание претерпевый и тако мученический венец восприял еси, обретши благодать Господу молитися за ны. Вемы, яко ты, предстоя Престолу Вседержителя, имаши велие дерзновение в молитвах пред Господем. И ныне смиренно припадаем и усердно молимся: о, скорый заступниче наш, святителю священномучениче отче Иоанне, услыши нас грешных и недостойных чад твоих: умоли Всемилостиваго Господа и Пречистую Его Матерь Пресвятую Богородицу веру православную соблюсти, Святую нашу Церковь укрепити в единстве мира и любви, отпадшия от Святыя Церкве паки возвратити, страну нашу Латвийскую в мире, христианских добродетелех и благоденствии сохранити. Помози нам и разум наш питати не суетною мудростию человеческою, но смиренным познанием воли Божия. О, святый угодниче Божий, не презри нас молящихся тебе: не токмо от бед и скорбей избавления просим, но силы и твердости, великодушия и любве, дабы претерпети оныя напасти восстающия на ны. Испроси нам неослабное терпение до конца жития нашего, мир с Господем и грехов наших прощение. Ей, святый священномучениче, моли Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа Сына Божия избавитися нам от всякаго зла и сохранити храм сей, и град, и страну нашу, и люди благочестно чтущия тя от всякия напасти, от болезней, глада, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменников и междоусобныя брани, от клеветы и всякаго злаго обстояния. Молитвами твоими святыми рассеянныя собери, заблудшия на путь правый настави, старость поддержи, юныя вразуми, младенцы воспитай и всех нас с любовию почитающих тя утверди, да пребудем в любве друг ко другу, единомысленно исповедуя Отца и Сына и Святаго Духа, Троицу Единосущную и Нераздельную, и тако да сподобимся Небеснаго Царствия, идеже славится Пречестное и Великолепое Имя Пресвятой и Живоначальной и Нераздельной Троицы. Аминь.

Каноны и Акафисты Акафист священномученику Иоанну, архиепископу Рижскому и всей Латвии Кондак 1 Избранный архиерею, предивный угодниче Христов, Церкви Православный крепкое ограждение, страны нашея ходатаю и заступниче, прославляя прославльшаго тя Господа, похвальное пение восписуем ти; яко же имеяй велие дерзновение ко Святей Троице, от всяких нас бед свободи, да зовем ти: Радуйся, священномучениче Иоанне, скорый помощниче и теплый к Богу предстателю. Икос 1 Ангелов Творче и Владыко всех, восхотев Церковь Латвийскую в годину гонений сохранити и людем страждущим утешение даровати, предъизбра, освяти и постави тя, святителю Иоанне, архипастыря и проповедника Правды отечеству твоему, мы же вопием ти: Радуйся, земли Латвийския прозябение святое; радуйся, родителей благочестивых отрасль пречестная.

Радуйся, вся заповеди Господни непорочно сохранивый; радуйся, велий плод духовный о Христе сотворивый.

Радуйся, священномучениче Иоанне, скорый помощниче и теплый к Богу предстателю. Кондак 2 Виде суету мира сего тленнаго, всем сердцем возжелел еси, отче Иоанне, мир сей оставити и во иночестве Богу и Церкве послужити. Благословением же и молитвами святаго праведнаго Иоанна Кронштадтскаго утвержденный, усердно восприял сие благое и легкое иго Христово, воспевая Творцу всех ангельскую песнь: Аллилуиа. Икос 2 Разум богопросвещенный твой виде, Владыка Господь благоволи поставити тя начальника в вертоградех духовных, да православныя отроки Богомудрию и христианскому благочестию научиши, соблазном же богоборчества колеблемых в разуме церковнем утвердиши. Мы же, от словес твоих и ныне вразумляеми, вопием ти сице: Радуйся, светильниче всесветный; радуйся, проповедниче изящный.

Радуйся, страх Божий и начало премудрости в сердцах пасомых насадивый; радуйся, праведныя жизни образ верным показавый.

Радуйся, яко твоим к Богу молением от врага оградивый; радуйся, твоим предстательством на путь спасения возставляяй.

Радуйся, священномучениче Иоанне, скорый помощниче и теплый к Богу предстателю. Кондак 3 Сила благодати Божия осени тя, отче Иоанне, егда святитель Михаил, болезнию отягчен, возжела имети тя помощника себе в трудех апостольских. Темже, собор святителей возведе тя, блаженне, в сан епископский в Лавре святаго благовернаго князя Невскаго Александра. Ты же жезл архипастырский, яко крест приял еси, к подвигу ради Христа себе уготовляя и поя избравшему тя Богу: Аллилуиа. Икос 3 Имея в сердце своем огнь любве Божественныя, спасения ради душ человеческих пастырски подвизался еси, святителю Иоанне, на кафедрах богоспасаемых градов Таганрога, Твери и Пензы. Егда же Божиим попущением прииде на Церковь гонение лютое, мужески противостал еси врагом Христовым, начало исповедничеству своему полагая. Сего ради песньми похвальными ублажаем тя сице: Радуйся, Церкве Христовы избранный служителю; радуйся, ересей, смут и неправды искоренителю.

Радуйся, злострадания темничная за Христа претерпевый; радуйся, о заблуждших от пути истиннаго много скорбевый.

Радуйся, священномучениче Иоанне, скорый помощниче и теплый к Богу предстателю. Кондак 4 Буря гонений от богоборцев возшуме на тя, богомудре Иоанне. Ты же, слыша в сердце твоем глагол Господень: блажени есте, егда поносят вы и ижденут, и рекут всяк зол глагол на вы лжуще Мене ради, в радости духа, пред судиями неправедными Христа мужески исповедал еси, и темничное заключение, уничижение и на смерть осуждение без ропота претерпел еси, жизни вечныя взыскуя. Ныне же со всеми святыми поеши Богу: Аллилуиа. Икос 4 Слыша о тебе, святителю Иоанне, православнии людие земли твоея отеческия и ведяще тя, яко святителя богоносна и пастыря премудра, просиша Первосвятителя Тихона отпустити тя на кафедру града Рижскаго, волнами нестроений обуреваемую, да идеже рожден еси плотию, тамо и духовную паству обрящеши от Пастыреначальника Христа. Мы же в сем волю Божию уразумевающе, вопием ти таковая: Радуйся, утешение всех градов и весей, иже сподобишася тя видети и о тебе благословитися; радуйся, всего себе принесша в жертву живу, святу и благоугодну Богови.

Радуйся, душетленному зверю стадо твое расхищати не попустивый; радуйся, Церковь, в гонении сущую, верной Христу сохранивый.

Радуйся, священномучениче Иоанне, скорый помощниче и теплый к Богу предстателю. Кондак 6 Проповедник словес Евангельских: еже не скрывати себе сокровищ на земли, не словом точию, но и делом явился еси, святителю отче наш Иоанне, егда в подклете каменнем соборнаго храма Рождества Христова, аки в пещере, в тесноте и скудости подвизался еси, смирением высокая стяжавый и нищету иноческую соблюдый. Ныне же в чертозех Небесных со Ангелы ликуеши, поя Богу: Аллилуиа. Икос 6 Возсия земле нашей всерадостный свет добродетелей твоих, святителю отче Иоанне; труды ко трудом прилагая, паству твою неленостно поучал еси в истинней вере пребывати и заповеди Господни хранити. И ныне светом богомудрых поучений твоих озаряеши души верных, вопиющих ти таковая: Радуйся, светильниче Божественнаго света; радуйся, молитвы благовонное кадило.

Радуйся, яко молитвами твоими козни вражия низлагаются; радуйся, яко ходатайством твоим болящия исцеляются.

Радуйся, священномучениче Иоанне, скорый помощниче и теплый к Богу предстателю. Кондак 7 Хотение едино имел еси, святителю Христов, яже Богу благоугождати и спасению людей твоих служити. Ты же, красоту церковную возлюбив, о устроении и обновлении храмов святых, безбожною властию разоренных, и о благочестии всеусердно прилежал еси. Подаждь и нам, святителю Божий, благодатныя силы неленостно Богу работати и Церкве Святей неустанно служити, да вкупе с тобою сподобимся пети Господу Сил: Аллилуиа. Икос 7 Новаго тя апостола и дивнаго строителя Церкве Латвийския вемы, святителю отче Иоанне, яко во дни смуты и разделений, благовествовал мир дальним и ближним: поучая, яко во Христе Иисусе несть иудей, ни еллин, но вси едино есте. Сего ради помози и нам, грешным, единство духа в союзе мира имети, да совокуплени любовию, тебе поем: Радуйся, смятенных сердец умирителю; радуйся, смирения и терпения учителю.

Радуйся, отче благосердый, о спасении многих поревновавый; радуйся, не своих си, но ближняго искавый.

Радуйся, священномучениче Иоанне, скорый помощниче и теплый к Богу предстателю. Кондак 8 Велию ревность о святей правде имеяй, преблаженне, противостал врагом Христовым; огненная словеса испущаяй, хитросплетения богоборцев разрушил еси, заблудшия на путь истины наставил еси, Церковь Православную от клеветы и поношений оградил еси. Сего ради и мужем борьбы от Патриарха Тихона наречен был еси. Мы же, зряще таковые труды и подвиги твоя, со удивлением вопием о тебе: Аллилуиа. Икос 8 Весь в Бозе быв, дар любве божественныя стяжал еси, в ней бо милость и истина сретостеся, правда и мир облобызастася, скорби же человечестии елеем милосердия твоего утолишася. Мы же, нерадивии, многим печалем и недугом достойни явихомся, ведуще тя помощника неусыпна, умиленно вопием ти: Радуйся, всех скорбящих и обремененных заступниче; радуйся, болящих и от нечистых духов страждущих благодатный врачевателю.

Радуйся, в море житейстем обуреваемых тихое пристанище; радуйся, яко душевне и телесне изнемогающим о помощи к Богу ходатаю.

Радуйся, спасительных благ земных и небесных щедрый подателю; радуйся, от враг видимых и невидимых надежный избавителю.

Радуйся, священномучениче Иоанне, скорый помощниче и теплый к Богу предстателю. Кондак 9 Всем, в гонениих и напастех сущим, образ долготерпения и мужества явился еси, святителю отче наш Иоанне. Правду Божию защищая, столп злобы богопротивныя обличил еси, скорби и клеветы приемля: беззаконных соборище, не могуще заградити праведная уста твоя, тайно ковы деяху, погубити тя поучахуся. Ты же, на Господа упование возложив, вопиял: Аллилуиа. Икос 9 Ветия многовещанныя не возмогут по достоянию изрещи твоего к падшим милосердия, святителю Божий, ибо многажды от людей злых нападения и скорби претерпевая, не ожесточил еси сердце твое. Егда же неции от них впадаху в руце твоя, ибо крепостию телесною и велиею силою от Бога наделен быв еси, тыя спасительне наказуя и, кающияся, с любовию приимал еси. Поминающе убо таковое твое к согрешающим благоснизхождение, вопием ти сицевая: Радуйся, в кротости и смирении твоем Христу Богу подражавый; радуйся, незлобием твоим духа злобы победивый.

Радуйся, яко состраданием твоим скорби и печали наша утоляяй; радуйся, яко молитвами твоими кающиеся грешницы Царствию Небесному приуготовляются.

Радуйся, священномучениче Иоанне, скорый помощниче и теплый к Богу предстателю. Кондак 10 Спасительнаго твоего подвига скончание предзря, святителю Христов Иоанне, всего себе в руце Божий предал еси, надежду спасения своего на Него Единаго возлагая. Ибо умножившимся врагом твоим, ближнии твои отдалече тебе сташа. Ты же, блаженне, жертвенною любовию Подвигоположнику нашему Иисусу Христу последуя, возшел еси на голгофу страданий твоих, взывая победную песнь: Аллилуиа. Икос 10 Стена тверда бысть вера и любы твоя ко Господу, богоносне отче наш Иоанне, в ней же утвердися сердце твое, егда людие нечестивии, разум помраченный неверием имеяху и злобою дышуще, нощию в дому твоем руце убийственная на тя возложивше, биением и ранами уязвляху и огнем опаляху многострадальное тело твое, яко не быти на нем места цела и неуязвлена; обаче мужества души твоея поколебати не возмогоша. Дивящеся убо величеству терпения твоего, зовем ти: Радуйся, страданием исповедание совершивый; радуйся, крове обагрением ризу твою святительскую украсивый.

Радуйся, со мученики в радость Господа твоего вшедый; радуйся, имя Христово кончиною твоею прославивый.

Радуйся, за овцы твоя словесныя душу свою положивый; радуйся, град наш Ригу излиянием крове Твоея освятивый.

Радуйся, священномучениче Иоанне, скорый помощниче и теплый к Богу предстателю. Кондак 11 Пение Пресвятей Троице паче иных воздал еси, священномучениче Иоанне, не словом точию и умом, но живым всего себе в жертву принесением; подражая бо распятому за ны непорочному Агнцу Христу, положил еси душу за паству твою; огнем бо всесожжегся, во обители горняя душею возшед, со Ангелы поеши Богу: Аллилуиа. Икос 11 Светозарную свещу во мраце жития сущим, зрим тя, Богом прославление, отче наш Иоанне, ты бо победоносно путь страданий прошед, от Христа увенчался еси. И ныне на Небесех, у Престола Божия, в сонме святых о нас присно ходатайствуеши. Мы же, земнии, по достоянию прославити тя не могуще и недоумением объяти бывше, вопием ти: Радуйся, о тебе же возрадовашеся Ангели; радуйся, емуже удивишася человецы.

Радуйся, по Бозе и Пресвятей Богородице все наше упование; радуйся, во юдоли сей земной наше утешение.

Радуйся, мученическаго пресветлаго собора сияющая звездо; радуйся, Церкве Христовой дивное украшение.

Радуйся, священномучениче Иоанне, скорый помощниче и теплый к Богу предстателю. Кондак 12 Благодать велию и щедрот обилие яви Человеколюбец Господь Святей Церкве нашей, яко дарова нам тебе, чудотворца новаго и молитвенника богоприятнаго, чудес благодать источающа и недуги наша врачующа. Темже благодарим тобою благодеющаго нам Господа и раку мощей твоих соборне обстояще, с любовию к ним притекающе и Христу зовуще: Аллилуиа. Икос 12 Поюще подвиги твоя, священномучениче Иоанне, и святых мощей твоих нетленных обретение, поминаем, яко еще ти живу сущу изрек еси желание: по кончине своей быти погребенным в убозей своей пещере в подклете соборнаго храма. Ныне же познахом, яко сими словесы предрекл еси славное свое прославление и в собор пренесение. Сего ради со умилением вопием ти: Радуйся, Пресвятыя Троицы верный исповедниче; радуйся, Пречистыя Богородицы достойный избранниче.


Предыдущая страница

Источник текста


Ссылки на другие источники в источнике:

Файл:Романовская церковь (Вильнюс).jpg — Азбука паломника | Священномученик Иоанн (Поммер), Рижский, архиепископ |
Священномученик Петр, архиепископ Александрийский ... ... Своим ученикам после воскресения, Христос Спаситель послал их проповедовать Евангелие по всему миру. Апостолы пошли и благовествовали, выполняя завет Христов, и все, кроме Евангелиста Иоанна Богослова, пострадали на этом поприще. Апостол Марк был замучен в Александрии, где он основал Церковь. К нему восходит преемство предстоятелей Александрийской Церкви. Они с самого начала достославно исповедывали истину и мужественно свидетельствовали о ней даже пред судилищем языческим, но до святого Петра 3. Время и место рождения святого Петра, как и других святителей и предстоятелей того времени, неизвестны. Но весьма вероятно, что “святой Петр, если не по происхождению, то по воспитанию и должности был александриец” 4. В это время Александрийскую богословскую школу возглавлял епископ Серапион, а Церковь — епископ Феона. После смерти первого святой Петр становится начальником школы 5. Это была замечательная должность в Александрийской Церкви и, несомненно, кандидат на нее должен был обладать незаурядными качествами. Дело в том, что Александрия того времени была центром всего Востока, или вторым городом в империи после Рима. “В цветущее время число ее жителей доходило до ... Посмотреть другие результаты по теме ...

Постоянная ссылка: Священномученик Иоанн (Поммер), Рижский, архиепископ