IX в), указывают на античные мотивы из иконографий философов и мыслителей. Нечто среднее между византийской и европейской традициями представляет собой декорация «Коронационного Евангелия» из Реймса (Lond. Brit. Lib. Cotton. Tiberius A II. Fol. 24 v, 4-я четв. IX - 4-я четв. X в.). У М. седая борода, но темные волосы, он сидит (перед ним кодекс) и беседует с ангелом, выглядывающим из-за занавеса. М. с книгой сидит в окружении крепостных стен с башнями, в облаках, как посреди Небесного Града,- на миниатюре из Евангелиара т. н. св. Ора (de sainte Aure) (Paris. ms. 1171); М. сед, с короткими волосами и бородой. Вероятно, одним из последних памятников эпохи зрелого средневековья, в котором можно встретить разночтения в изводах иконографии М., является мозаичная декорация собора Сан-Марко в Венеции (XII в.), что можно объяснить использованием разных образцов мастерами, призванными покрыть росписями огромные поверхности. В зап. куполе, в сцене Сошествия Св. Духа на апостолов, М. изображен средовеком с русыми недлинными волосами и бородой, в то время как в остальных случаях - в центральном куполе, где «Вознесение», в композиции на парусах и в мозаике на своде в западном рукаве в сценах крещения царя и мученической смерти - он старец с длинными волосами или муж преклонных лет с короткими седыми бородой и волосами. К античным прообразам, вероятно к статуям императоров и философов, восходит извод стоящего М. с кодексом в руках - на миниатюрах из Евангелий Иверского монастыря (Ath. Iver. 247(m). Fol. 10v, рубеж IX и X вв.), монастыря вмц. Екатерины на Синае (Sinait. gr. 204. Fol. 8, кон. X - нач. XI в.), к-польского письма из Музея Гетти (Getty Museum. Ms. Ludwig II 4, 1133 г.). Этот же образ встречается в монументальной декорации храмов, напр. в мозаиках Осиос Лукас (30-е гг. XI в.), где М. в розовом хитоне и бело-сером гиматии стоит среди др. апостолов (сев. арка нартекса). В Синаксаре Захарии Валашкертского (Tbilisi. А 648. Л. 14 об., 1-я четв. XI в.) фигура М.- небольшая по размеру, правая рука отведена в сторону и спрятана в глубокой складке, как у античных изображений ораторов.

http://pravenc.ru/text/2562632.html

Хадзидакис, Ю. А. Пятницкий) или входившая в состав икон с образами святителей, украшавших апсиду (Т. Вельманс) (1-я пол. (2-я четв.?) XII в., К-поль, ГЭ). Святитель представлен прямолично, чуть ниже пояса, в однотонной охристой фелони и белом омофоре с черными крестами, с Евангелием в покровенной левой руке, правой благословляет. В росписи рус. храмов Г. Ч. был изображен (предположительно) в ц. Успения Пресв. Богородицы на Волотовом поле близ Новгорода (не сохр., 1363 (?)) - на сев. стене в жертвеннике, в ц. вмч. Феодора Стратилата на Ручью в Новгороде, (80-90-е гг. XIV в.) - в медальоне на юго-вост. пилоне в виме рядом с 3 святителями Григориями - Нисским, Акрагантским и неизвестным - и др. Образ святителя устойчиво присутствует в минейных циклах, начиная с ранних иллюминированных Минологиев: имп. Василия II (Vat. gr. 1613. Fol. 188, 976-1025 гг.) - под 18 нояб.; Ватиканского (Vat. gr. 1156. Fol. 268r, XI в.); из Национальной б-ки в Париже (Parisin. gr. 580, 1499. Fol. 3r, 1055-1056 гг.); в Синаксаре из Давидгареджийского мон-ря (Tbilisi. A 648. б/п, 1030 г.); из Королевской б-ки в Копенгагене (Gl. Kongl. saml. 167. Fol. 4v, XI-XII вв.); из мон-ря Дохиар на Афоне (Doch. N 5. Fol. 9v, XII в.), а также на иконе (минея на сент., окт. и нояб., кон. XI в., мон-рь вмц. Екатерины) - везде в рост - и в настенных минологиях ряда серб. церквей: Христа Пантократора мон-ря Дечаны (1335-1350), вмч. Димитрия Маркова мон-ря (ок. 1376) - предположительно изображение погрудное,- св. Апостолов [св. Спаса] в Печи (1561), свт. Николая в Пелинове (1717-1718), в ц. Св. Троицы мон-ря Козия в Валахии, Румыния (ок. 1386). Ряд минологиев продолжают рус. минейные иконы и гравированные святцы, в к-рых образ святого представлен с той же последовательностью, что и в визант. и балканских памятниках, начиная с наиболее ранних сохранившихся миней: на минейных иконах на нояб. из Иосифова Волоколамского мон-ря 1569 г. (ГТГ), XVI в. (ГИМ), на годовой минее нач. XIX в. (УКМ) и др. Единоличные изображения Г.

http://pravenc.ru/text/168083.html

a V. Fol. 64r, XI в.); в груз. Минеи из Давидгареджи (Tbilisi A 648. б/п, XI в.); в греко-груз. рукописи и др., а также в настенных минологиях ряда средневек. серб. храмов (в ц. св. Георгия мон-ря Старо-Нагоричино (Македония), 1317; в нартексе архиеп. Даниила 2, Печская Патриархия (Косово и Метохия), 1561); в ц. свт. Николая в Пелинове (Черногория), 1717-1718) и на рус. минейных иконах на январь (напр., кон. XVI в. (ЧерМО), минея годовая, нач. XIX в. (УКМ)). Иконы святителя встречаются редко и, как правило, обусловлены желанием заказчика иметь образ соименного святого, напр. икона работы царских мастеров «Григорий Нисский и прп. Ксения», 1-я пол. XVII в. (ГТГ) - обе фигуры в 3/4-ном повороте в молении к Спасителю, изображенному в небесном сегменте вверху. Согласно греч. иконописному подлиннику нач. XVIII в., его следует писать так: «Старец с остроконечною бородою, говорит: «Благодарим тя, Царю невидимый» (по иерусалимскому списку - Благословляяй благословящия Тя, Господи)» («Ерминия» Дионисия Фурноаграфиота. Ч. 3. § 8. 14); рус. иконописные подлинники по спискам Г. Д. Филимонова и С. Т. Большакова (оба XVIII в.) совпадают в описании Г.: «Подобием стар, сед власы, брада мало подоле Власиевой (сщмч. Власия Севастийского.- Э. Ш.), риза святительская, на плечах омофор, в руках книга. Бяше же, по телесному воображению, подобен брату своему Василию, обаче в сединах, но яко понизок» ( Филимонов. Иконописный подлинник. С. 246). Лит.: Ерминия ДФ. С. 160; Большаков. Подлинник иконописный. С. 64; Антонова, Мнева. Каталог. Т. 2. Кат. 859. С. 368; Ritter A. M.//LCI. Bd. 6. Sp. 450-451; Менолог. С. 193, 201, 236, 271, 283, 368, 383. Э. В. Шевченко Рубрики: Ключевые слова: ГРИГОРИЙ БОГОСЛОВ [Назианзин] (325-330-389-390), архиеп., свт. (пам. 25 янв., 30 янв. - в Соборе Трех святителей; пам. зап. 2 янв. 9 мая) ИОАНН ЗЛАТОУСТ. Часть I сер. IV в. - 407, свт. (пам. 27 янв., 14 сент., 13 нояб.; 30 янв.- в Соборе Трех святителей; пам. зап. 27 янв.), еп. К-польский (398 - 404), отец и учитель Церкви ГРИГОРИЙ I ВЕЛИКИЙ [Двоеслов] папа Римский, отец и учитель Церкви (ок.

http://pravenc.ru/text/166529.html

Единоличные изображения М. М. в качестве минейных под 22 июля немногочисленны: на миниатюре из Евфимиевского Синаксаря (или из Синаксаря Захарии Валашкертского) (НЦРГ. Tbilisi A 648. Fol. 64r, 1030 г.) - с крестом в руке; в минологии по Симеону Метафрасту из мон-ря Эсфигмен (кон. XI в.); в росписях храма мон-ря Козия - в рост, без креста; в притворе Печи (1561) - с подписью: «Мироносица» - поколенно; в греко-груз. рукописи (РНБ. O.I.58. Л. 122, кон. XV в.) - в рост, в лиловом мафории и красном платье. Возможно, М. М. находится среди святых, дни памяти к-рых в июле, на сев. стене жертвенника ц. св. Симеона Богоприимца в новгородском Зверине мон-ре (нач. XV в.). Явление Христа равноап. Марии Магдалине. Роспись мон-ря Сан-Марко во Флоренции. Ок. 1445 г. Мастер Фра Беато Анджелико Явление Христа равноап. Марии Магдалине. Роспись мон-ря Сан-Марко во Флоренции. Ок. 1445 г. Мастер Фра Беато Анджелико Как личная покровительница одна или в составе композиций с избранными святыми М. М. могла быть изображена и на древних памятниках, однако из-за неполной их сохранности не всегда возможно определить патрональный характер ее образа. Так, в росписях ц. вмч. Георгия в Ст. Ладоге (80-90-е гг. XII в.) на юго-зап. арке под сводами хор располагается полуфигура «св. Марии», к-рую исследователи атрибутируют как М. М. На ней вишневый мафорий со звездами на плечах, светлый чепец, в правой руке небольшой крест. Полуфигура М. М. известна по прориси с иконы XVI в. из собрания А. Постникова: она изображена по пояс, в мафории, чепце, платье с шитым оплечьем, в правой руке - небольшой крест, на покровенной левой - сосуд с узким горлом (алавастр). Ее образ встречается в группе избранных святых на иконах, связанных с молением семьи Годуновых, поскольку она была небесной покровительницей супруги царя Бориса (на иконах: «Избранные святые в молении иконе Богоматери «Знамение»», кон. XVI в. (1581-1583), ПИАМ; «Избранные святые в молении Спасителю в окружении небесных сил», письма Прокопия Чирина, кон.

http://pravenc.ru/text/Мария ...

Were the other monasteries as academically advanced as Iviron? Was it Athanasios who introduced this level of scholarship? Or was it purely Iviron’s individual choice and orientation to intertwine in a creative way political and cultural ambitions and to create a national spiritual symbol that would resonate throughout the centuries? Bibliography Archives de l’Athos, fondées par Gabriel Millet, publiées par Paul Lemerle et Jacques Lefort, IV: Actes de Dionysiou, éd. par N. Oikonomidès (Paris, 1968). ––, VII: Actes du Prôtaton, éd. par Denise Papachryssanthou (Paris, 1975). ––, XIV, XVI, XVIII, XIX: Actes d’Iviron, vols 1–4, édition diplomatique par J. Lefort, N. Oikonomidès, D. Papachryssanthou, V. Kravari, avec la collaboration d’H. Métrévéli (Paris, 1985, 1990, 1994, 1995). Badridze, Shota, Georgian Relations with Byzantium and Western Europe (Tbilisi, 1984). Grdzelidze, Tamara (tr.), Georgian Monks on Mount Athos. Two Eleventh-Century Lives of the Hegoumenoi of Iviron (London, 2009). Harvey, Alan, Economic Expansion in the Byzantine Empire, 900–1200 (Cambridge, 1989). Metreveli, Helen, The Book of Synodikon of the Georgian Monastery on Mount Athos (Tbilisi, 1998). ––, Philological-Historical Research, vol.1 (Tbilisi, 2008). ––, Studies in Cultural and Educational History of the Athonite Establishment (Tbilisi, 1996). Pantsulaia, I., Catalogue of the Georgian Manuscripts from the Monastery of Iviron on Mount Athos (A Collection), vol. 4 (Tbilisi, 1954). van Parys, Michel, ‘La monachisme et sa signification pour l’identité européenne’, in Gianpaolo Rigotti (ed.), Dall’Oronte al Tevere. Scritti in onore del cardinale Ignace Moussa I Daoud per il cinquantesimo di sacerdozio (Edizioni Orientalia Christiana, Rome, 2004), pp. 297–308. 43 Hilarion the Georgian lived in the nineteenth century and served in the imperial army in St Petersburg. He joined the monastery of Dionysiou but subsequently lived in a hermitage nearby. 44 See Tamara Grdzelidze (tr.), Georgian Monks on Mount Athos. Two Eleventh-Century Lives of the Hegoumenoi of Iviron (London, 2009).

http://azbyka.ru/otechnik/world/mount-at...

Patriarch Ilia has taken an unwavering stand for children, mothers, fathers, and the natural family. To combat Georgia’s low birthrate, in late 2007, the Patriarch announced that he would personally baptize and be the godfather of any child born to a family that already had at least two children. This has resulted in a mini-baby boom. Mass baptism ceremonies are conducted four times a year and Patriarch Ilia now has more than 19,000 godchildren. Larry Jacobs, Manager of the World Congress of Families, said: “We are honored and humbled to have the Patriarch’s blessing and participation in World Congress of Families X. Patriarch Ilia represents the Christian virtues of faith, beauty, truth, and goodness in Georgia that the World Congress of Families stands for throughout the world by defending the natural family as the fundamental and only sustainable unit of society and defending the sanctity of dignity of all human life from conception to natural death.” WCF X will also show a beautifully crafted UK documentary on Patriarch Ilia titled: The Patriarch – The Most Trusted Man in the Caucasus. The synopsis of the movie reads: “As the Orthodox world’s longest serving leader for over 40 years the Patriarch has led Georgia through the Soviet oppression, civil wars and its emergence as an independent nation on the world scene. For most Georgians he embodies Georgia’s cultural identity – both secular and religious. The Patriarch’s interests range far beyond the church. He is a gifted artist, a respected social thinker and an accomplished composer of sacred music. He established the internationally renowned Patriarch’s Choir which today tours the world singing Georgian music and revived the ancient Georgian tradition of the polyphonic sacral chant. His moral authority provides a stark contrast to the corruption that is rife in the region.” WCF Tbilisi 2016 will be the first World Congress of Families in the Eurasian and Caucasus region (on the Old Silk Road to China) and the first in an Orthodox country. WCF X conferences and concerts will be held in multiple venues in Tbilisi including the opening ceremony in Tbilisi’s State Philharmonic Concert Hall, the Radisson Blu Iveria Hotel, and the closing ceremony in the historic Rustaveli National Theatre in Tbilisi. WCF X will be broadcast on Georgian National TV and international channels to more than 250 million viewers.

http://pravmir.com/orthodox-patriarch-il...

In his Christmas epistle, which drew controversy mainly because of its wording on the issue of surrogacy and artificial insemination, the Patriarch said that Georgia is part of “Christian Europe”, but the EU should take into consideration Georgia’s “traditions and mindset.” There are some high-ranking clerics, including within the Church’s main governing body Holy Synod, who have used anti-western rhetoric in their sermons before parishioners. ‘Myths and Misperceptions’ In his public speech during a meeting with civil society representatives, before heading to the Georgian Patriarchate, European Commissioner Füle spoke on number of, as he put it, “myths and misperceptions” about the Association Agreement and mentioned among them a notion as if the EU threatens Georgia’s traditions. “This is not an attempt by western countries to impose foreign values on Georgia,” Füle said. “I have heard it said that the Association Agreement would force Georgia to allow same-sex marriages. There is nothing at all in the Agreement that would force Georgia to adopt any such legislation.” He said that adoption of an anti-discrimination legislation, which is one of the requirements under the visa liberalization action plan, “is not a way to impose an alternative lifestyle on anyone.” “What it does do is guarantee the right of individuals to fair and equal treatment regardless of their race, religion, gender, or sexual orientation,” he said. Tbilisi Wants to Speed Up Signing of Association Agreement During his visit in Tbilisi on March 4, the European Commissioner also met President Giorgi Margvelashvili, PM Irakli Garibashvili, parliament speaker Davit Usupashvili, some other senior officials, as well as opposition representatives. One of the issues pushed by the Georgian officials was to speed up signing of the Association Agreement, which was initialled in November. EU leaders decided at a summit in Brussels in late December to speed up the process and to sign the Association Agreements with Georgia and Moldova “as soon as possible and no later than the end of August, 2014.” But Tbilisi, especially after the developments in Ukraine, seeks earlier date.

http://pravmir.com/patriarch-church-will...

45 Helen Metreveli, The Book of Synodikon of the Georgian Monastery on Mount Athos (Tbilisi, 1998). A synodikon is a book containing names of the departed who are to be commemorated in church services for their financial donations or contributions in kind to a monastery. 46 Archives de l’Athos, fondées par Gabriel Millet, publiées par Paul Lemerle et Jacques Lefort, XIV, XVI, XVIII, XIX: Actes d’Iviron, vols 1–4, édition diplomatique par J. Lefort, N. Oikonomidès, D. Papachryssanthou, V. Kravari, avec la collaboration d’H. Métrévéli (Paris, 1985, 1990, 1994, 1995). 47 T. Grdzelidze, Georgian Monks, pp. 56–7. This was the creation of a group of hermitages or a skete, also confirmed later in the text. The creation of Iviron, according to the chrysobull of Basil II, was decided in 979/80. Actes d’Iviron, vol. 1, p. 88. 48 Archives de l’Athos IV: Actes de Dionysiou, éd. par N. Oikonomidès (Paris, 1968), pp. 68–71. See also H. Metreveli, Philological-Historical Research, vol.1, p. 45. 50 This chrysobull is lost but its content is known through the act of Judge Leo (1059 or 1074), Actes d’Iviron, pp. 11–13. 52 According to tradition, the Mother of God, on her way to Cyprus, landed on Mount Athos at the place known as Klementos. 54 Helen Metreveli, Studies in Cultural and Educational History of the Athonite Establishment (Tbilisi, 1996), p. 33. 57 Epitropos is interpreted in Byzantium as administrative head, but Helen Metreveli (Studies, pp. 34–5) says that Athanasios left John the Iberian and Euthymios as epitropoi, spiritual supervisors, of the Great Lavra and it led the Greek monks to dislike the Georgian presence even further. A conflict between the Greeks and the Georgians becomes clear also from the fact that none of the lives of Athanasios the Great mentions the presence and the role of the Georgians in founding the monastic settlement on the Holy Mountain. However, the eighteenth-century Greek description of the lives of the ktitors of the Great Lavra speaks about John the Iberian, John Tornikios, and Euthymios. Also, in the administrative centre in Karyes there is a fresco with eleven great saints of Mount Athos and two of them are Euthymios and George.

http://azbyka.ru/otechnik/world/mount-at...

8. “The Place of Georgian Orthodox Church in Diptych” - in the Constanta State University “Ovidius” Scientific Magazine Analele Universitii „Ovidius” Constana,Seria: Teologie, nr. 1, 2007, p. 304-314; 9. “Georgian Orthodox Church in the I-III centuries – Historical and Canonical Research” – in the Constanta State University “Ovidius” Scientific Magazine „Sfântul Apostol Andrei; 10. “ Blessing Holy Chrism in Georgia” -in the Constanta State University “Ovidius” Scientific Magazine „Sfântul Apostol Andrei; 11. “Religion as a Subject in the Program of State General educational schools – Necessary attribute in Democratic Society” – in Scientific Magazine “Logos”, No. 5, 2008, p. 225-232; 12. „Georgian Church and the State in the Context of International Law” – in the Iv. Javakhishvili State University  Scientific Magazine  „Religia”. No. 1, 2008, p. 50-60; 13. “St. Antimos Iverian – The Greatest Politician and Thinker” – in Scientific Magazine Proceeding of Tbilisi Theological Academy, No. 1, 2009, p. 148-158; 14. „The Relations between State and Church of Georgia in the Middle Ages – An Unique Symbiosis of  Eastern and Western Canonical Principles” – in Sulkhan Saba Orbeliani University of Humanities, A collection of Critical Essays “Christianity of East and West”, Tbilisi, 2009, p. 406-421; 15. „Historical-Canonic Principles of Georgian Orthodox Church’s Apostolic Status”  – in the Iv. Javakhishvili State University  Scientific Magazine  „Religia”. No. 3, 2011, p. 30-42; 16. „Filthiness of a Woman – Orthodox Christian Canonic-Anthropological Analysis” – in the Iv. Javakhishvili State University  Scientific Magazine “Christian Researches”. No. 6, 2011, p. 246-261. Выступления на конфренциях и семинарах 2005, May 23, Romania, Constanta; International Symposium ”The main Human Rights and their Legal Protection”;  Theme of the report: “Conscience, religion and belief rights in Georgia in the XX century”; 2006, June 8, Romania, Constanta; International Symposium “Freedom of speech and religion”; Theme of the report: “Freedom of speech and religion in Georgia in the communist period”;

http://bogoslov.ru/person/2296870

In the 11th century, therefore, the great Athonite authority still found it acceptable for the Georgians to celebrate the distinctive liturgies of St. James and St. Peter. GEORGIAN LITERATURE AND ARTS The Church of Georgia is proud of its numerous witnesses who have been canon­ized by the church across the centuries. The Lives of many of them were composed for following generations to learn about their faith in Christ. The oldest original hagiog­raphy is considered to be the Martyrdom of St. Shushaniki (Susanna). In 466 Varsqen, the ruler of Kartli/Iberia, visited the Persian Shah Peroz and was received into Zoroas­trianism, renouncing his Christian faith. On his return home he found that his wife Shushaniki, daughter of the renowned Armenian General Vardan Mamikonian, had abandoned the palace in order to make her protest. Many representatives of Kartli society respected her stand, but they could not prevent her martyrdom. The Georgians ever afterwards accepted Shushaniki, an Armenian-born woman, as their own national witness. The church canonized her and her martyrdom was described by Jacob, a local priest and her spiritual guide in Tsurtavi. Shushaniki as a saint is shared with the Armenian Apostolic Church. Also from the earliest literary period, the 6th century, there survives the Martyrdom of St. Eustathios, as described by an eyewit­ness of the events recorded in the text. At the end of the 8th century the Martyrdom of Abo of Tbilisi was written. He was an Arab by birth who came to Kartli, received Christianity, and openly confessed his faith at a time when Tbilisi was under Islamic rule. He was martyred in 786, and his mar­tyrdom was described by Ioane Sabanisdze, one of his close friends. From the first millennium there also survive the Life of St. Gobroni, the Life of St. Serapion of Zarzma, and the Life of St. Gregory of Khandzta. The 11th century witnessed the composition of the Lives of famous Georgian Athonites, notably John the Iberian, Euthymios, and George the Hagiorite.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-ency...

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010