Plate 55 Icon of the myrrh-bearing women at the tomb. By Eileen McGuckin. The Icon Studio: www.sgtt.org the New Testament the accounts of Jesus’ resurrection, based on apostolic memories and oral traditions, vary widely in detail. However, the fact and centrality of the resurrection constitute the bedrock of the Christian faith, attested by more than five hundred eyewitnesses ( 1Cor. 15.5–8 ). The gospels indicate that Jesus anticipated his death as blood covenant renewal and viewed his resurrection as God’s vindication of his ministry (e.g., Mk. 8.27–31; 14.22–5, 36, 61–2 ; cf. Acts 3.13–15). Matthew, Luke, and John link Jesus’ resurrection with the gift of the Spirit and the inauguration of the early Christian mission ( Mt. 28.16–20 ; Lk. 24.44–9 ; Jn. 20.19–23 ; cf. Acts 2.32–3). The Gospel ofJohn magnificently integrates the life, death, resurrection, and enthrone­ment of the Son of God as the mutual glo­rification between the Father and the Son, marking the decisive victory over the power of death and the gift of abundant life through the Spirit, available to believers in the present as well as the future ( Jn. 1.14 ; 5 .24–9; 7.37–9; 12.30–1; 14.15–24; 17.1–5). In this similar rich vein, the Apostle Paul provides the most detailed theological explication of the death and resurrection of the incarnate Son ( Gal. 4.4–6 ; Rom. 1.1–4 ) and Lord of glory ( 1Cor. 2.8; 15.1–4 ). For Paul, the death and resurrection of Jesus the Christ mark the cosmic shift from the old age of sin, corruption, and death to the new era of grace, life, incorruption, and transformed bodily immortality ( Rom. 3.21–6; 5.12–21; 8.18–39 ; 1Cor. 15.50–7 ). In Paul, as in John, God’s powers of salvation are at work both now and in the future in those who are united with Christ through faith and baptism, and who enact the pattern of Jesus’ death and resurrection by crucifying their sinful passions and offering themselves as living sacrifice to God ( Rom. 6.1–23; 8.9–13; 10.9–13; 12.1–2 ; 2Cor. 4.7–18 ; Gal. 3.16–24 ).

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-ency...

Второй фрагмент цитирует сщмч. Климент Римский ( Clem. Rom. Ep. I ad Cor. 8. 3) в качестве продолжения цитаты из Иез 33. 11. Слова о покаянии и милосердии Божием напоминают Ис 1. 16-20; Иез 18. 30; Пс 102. 11; Иер 3. 22. Предположение, что это не комбинация ряда ветхозаветных мест, а цитата из апокрифа, основано на том, что Климент Александрийский заканчивал фразу ссылкой на прор. Иезекииля ( Clem. Alex. Paed. I 10. 91); он повторно цитирует это место в др. сочинении, но без атрибуции к.-л. библейскому автору ( Idem. Quis div. salv. 39. 2). Похожее место встречается в копт. гностическом трактате «Толкование о душе» (NHC. Exeg. anim. II 135. 31 - 136. 4). Третий фрагмент встречается у нескольких авторов: у Климента Александрийского (««...родила она и не родила»,- говорит Писание, показывая, что Мария зачала Сама, без плотского общения» - Clem. Alex. Strom. XVI 94. 2); у Тертуллиана (цитата приписывается Иезекиилю: «Мы читали, конечно, у Иезекииля о телице, которая родила и не родила» - Tertull. De carn. Chr. 23. 6); у Епифания Кипрского (для опровержения ереси эбионитов в форме: «И он [прор. Исаия] говорит в другом месте: «и телица родит, и они скажут: «она не родила»» - Epiph. Adv. haer. XXX 30. 3); в Acta Petri. 24 («И другое пророчество говорит еще: «она родила и не родила»»). На появление этого пророчества могло оказать влияние место из Иов 21. 10. Христ. авторы, вероятно, заимствовали цитату не из И. а., а из собрания мессианских пророчеств (testimonia). Четвертый фрагмент сохранился в сочинениях мн. авторов. Древнейший вариант представлен у сщмч. Иустина Философа (после цитаты из прор. Иезекииля как слова Спасителя: «Поэтому-то наш Господь Иисус Христос сказал: «В чем Я найду вас, в том и буду судить»» - Iust. Martyr. Dial. 47) и у Климента Александрийского («...чем занятыми вас застану,- говорит Он [Бог Отец],- за то буду и судить вас» - Clem. Alex. Quis div. salv. 40. 2; 32 цитаты более позднего времени см.: Resch. Agrapha. S. 102, 322-324). Основанием для отнесения цитаты к И. а. является указание в Житии Антония, написанном свт. Афанасием Великим и переведенном на лат. язык Евагрием Антиохийским ( Athanas. Alex. Vita Antonii. 18. 2//PG. 26. Col. 869; PL. 73. Col. 136). Цитата близка к ряду мест из канонической Книги прор. Иезекииля (ср.: Иез 33. 20; ср.: 7. 3-8; 24. 14).

http://pravenc.ru/text/293577.html

Kerygma In the ancient world a  keryx  was a “herald,” a town crier, whose duty it was to make authorized public announcements. The verb  krysso  meant “to announce” or “to proclaim,” especially in the public forum. The noun  krygma , meaning “heralding” or “proclamation,” could refer to the act of the announcement and also in particular to its content. The use of the noun is rare in the New Testament. Only Paul employs it several times referring exclusively to the central saving message (1 Cor 1:21; 2:4-5; 15:14). In the ending doxology of Romans the terms  euangelion  and  krygma  are connected in a text which praises God “who is able to strengthen you according to my gospel ( euangelion mou ) and the proclamation ( krygma ) of Jesus Christ” (Rom 16:25), meaning means the saving good news about Christ. Far more frequent is the verb  keryssein  (“to herald” or “to preach,” “to proclaim”) which appears dozens of times in Matthew, Mark and Luke, the book of Acts and the letters of Paul. The abundance of this usage for the core Christian message, whether proclaimed by Jesus or the Christian preachers, underscores its power and self-authenticating character. To call upon the risen Lord, prospective converts had to believe in him, but to believe in Him, they had first to hear the message about Him, and that was the task of the one heralding the message ( kryssn,  Rom 10:14-15). Martyria The noun  martyria (“testimony”) and the verb  martyrein (“to bear witness,” “to testify,” “to declare,” “to confirm”) are also sometimes used in the New Testament, especially in the Gospel of John, as a reference to the proclamation of the message of salvation. John the Baptist testifies ( martyrei)  that Jesus is the Son of God upon whom the Spirit of God descends and abides (John 1:32-34). Jesus testifies ( martyrei ) that his words “I am the light of the world” constitute a testimony ( martyria ) that is true (John 8:12-14). Jesus tells Pilate that he had come into the world to bear witness to the truth ( martyrein t altheia , John 19:37). The beloved disciple is one who testifies ( martyrn ) to the truth of all that is written, the entire Gospel being a true testimony ( martyria alths ), now confirmed by the circle of the author’s assistants (John 21:24).

http://pravmir.com/key-terms-for-the-gos...

Words fail, my brethren, to follow the Great Sufferer from Gethsemane to Jerusalem, and thence to Golgotha; from His inner Cross to His outer one. But the mystical rites celebrated this day by the Church have already traced unto you this road and this last Cross. It is so painful, that the sun could not look down upon it, and so burdensome that the earth shook under it. For one, without spot or blemish, to endure all possible sufferings, both inward and outward, the heaviest and the most shameful, and to endure all this instead of receiving reward for blessings conferred; for the Most Holy to suffer from the most lawless, the Creator from His creatures, to suffer for beings unworthy, ungrateful, and for the very authors of that suffering, to suffer for the glory of God, and to be forsaken of God: oh, what an unfathomable abyss of sufferings! “My God, My God, why hast Thou forsaken” (Mk 25:34) Thy Beloved One? Yeah, O Lord! Thou hast forsaken Him, for a little while, that Thou shouldest not forsake us for eternity—us, who have forsaken Thee. From this day “He reigneth, He is clothed with majesty; the Lord is clothed with strength, wherewith He hath girded Himself: the world also is established, that it cannot be moved” (Ps 93:1). Lifted up from the earth, on the Cross, He spreadeth it abroad throughout the earth and “will draw all men unto Him, unto heaven” (Jn 22:32). But, however great and divine the all-attracting might of Jesus Christ, He cannot “draw us, that we should run after Him” (Song of Songs 1:4), otherwise than by implanting His Cross in us, and uniting our cross with His own. “If any man,” saith He, “will come after Me, let him deny himself, and take up his cross daily and follow Me” (Lk 9: 23). For although He has, of His sacred Blood and Cross, wrought the purification from sin and the redemption of the whole world from the curse, and opened unto us the entrance into the Holy of Holies, yet, inasmuch as none can enter therein but the priest and the offering, we must surrender ourselves as a sacrifice into the hands of this “Great Priest, after the order of Melchizedek” (Ps 109(110):4); and since the curse is the fruit of sin, and the root of sin is planted in our free-will, so must we also freely surrender our will unto the agency of the Cross of Christ in us, in order that we may appropriate the purification and redemption, the righteousness and blessing of Christ. It is for this reason that they who truly understand “the power of God” hid “in the preaching of the cross,” so often teach us by their example and their word, “to be crucified with Christ, to be crucified unto the world, to crucify the flesh with the affections and lusts; not to live to ourselves, and to fill up that which is behind of the affliction of Christ in our flesh” (Rom 6:6; Gal 5:24, 6:14, Rom 14:7; Col 1:2).

http://pravoslavie.ru/102731.html

( 1Cor. 12:8–11 ). In other utterances of the New Testament these gifts are mentioned separately. Thus, first of all, the Holy Spirit cleanses the conscience of man, endows it with highest and indisputable assuredness in its testimonies: «I say the truth in Christ, I lie not, my conscience also bearing me witness in the Holy Ghost»– writes Ap. Paul. That is why, on the word of Ap. Peter, the Holy Spirit moves unto those, who for the sake of the obedience to conscience tolerate sufferings: «If ye be reproached for the name of Christ, happy are ye; for the spirit of glory and of God resteth upon you: on their part he is evil spoken of, but on your part he is glorified» ( 1Pet. 4:14 ). If someone is brought into interrogation for the sake of truth of Christ, then the Holy Spirit is responsible for such a righteous in the court: «For it is not ye that speak, but the Spirit of your Father which speaketh in you,» warns the Lord his apostles (Math.10:20), and really, when the members of several synagogues started an argument with Stephan, they «were not able to resist the wisdom and the spirit by which he spake» (Acts. 6:10). On the contrary, the sin against the Holy Spirit is that conscious rejection of the testimony of conscience , which cannot be forgiven to man because he is in the state of voluntary bitterness. As the enlightener of our conscience, reporting to us the indifference towards dangers, the Holy Spirit is the constant Witness of truthfulness of the way of Christ, the Witness of His Divinity for us and for the outer world, as the Lord promised in His Farewell conversation. This promise came true very soon, for in several weeks the apostles testified in the court: " And we are his (Christ’s) witnesses of these things; and so is also the Holy Ghost, whom God hath given to them that obey him» (Acts 5:32). This Holy Spirit assures us of the fact that Christ abides in us (1 John 3:24) and that we are the children of God ( Rom. 8:16 ). Therefore He not only reports to us patience, but hope with love ( Rom.5:5 ), and this love gives us constant joy in the Holy Ghost (Ro.

http://azbyka.ru/otechnik/Antonij_Hrapov...

Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла Содержание ИАКОВА ПОСЛАНИЕ в составе НЗ одно из Соборных Посланий , автором к-рого традиционно считается Иаков , брат Господень. Текстология Текст Послания впервые засвидетельствован в папирусных фрагментах III в.- P20 (включает Иак 2. 19 - 3. 2, 4-9), P23 (Иак 1. 10-12, 15-16) и P100 (Иак 3. 13 - 4. 4 и 4. 9 - 5. 1). Кроме того, для текстологии имеют значение P54 (V в.) (содержит Иак 2. 16-18, 22-26; 3. 2-4) и P74 (VI/VII в.), в к-ром приводится почти полный текст И. П., за исключением стихов Иак 1. 7, 20, 24, 26; 2. 4, 16-17, 23-24; 3. 2-4, 7-9, 13, 15-16; 4. 9-10, 15-17; 5. 4-6, 10-11, 15-18. Полный текст И. П. содержится в основных унциалах IV-V вв. Во всех кодексах И. П. открывает ряд Соборных Посланий, обычно следуя после кн. Деяния святых апостолов (т. н. вост. последовательность). Существование старолат. переводов И. П. вызывает споры. С одной стороны, блж. Августин упоминает их, называя некачественными ( Aug. Retractat. II 32), с другой - рукописей известно крайне мало (ркп. из Корби, IX в. (ff 66) - РНБ. Q v. I 39; фрагмент в ркп. вестгот. происхождения (l 67) - Leon. Archiv. Cathedr. 15, VII в.). Поскольку др. Соборные Послания засвидетельствованы неск. лучше, есть вероятность, что И. П. было переведено изначально отдельно от них. Авторство и подлинность Послания Из древних писателей об авторстве Послания первым упоминал Ориген ( Orig. In Ioan. comm. XIX 23. 152-153; Idem. In Ep. ad Rom. IV 8. 30). Правда, он называл автора Послания просто Иаковом или ап. Иаковом, не уточняя, о каком именно Иакове идет речь (только в лат. пер. толкования Оригена на Послание к Римлянам, выполненном Руфином Аквилейским, поясняется, что имеется в виду Иаков, брат Господень). Евсевий , еп. Кесарийский, относит И. П. к числу спорных в связи с определением авторства, но цитирует его как подлинное и принадлежащее Иакову, брату Господню ( Euseb. Hist. eccl. III 25. 3; ср.: Ibid. II 23. 24-25).

http://pravenc.ru/text/200363.html

Orthodox Church of Cyprus Lashes Out Against Gay Pride Cyprus, May 17, 2014      The Holy Synod, the highest decision-making body of the Christian-Orthodox Church in Cyprus, made a statement lashing out against homosexuality, after activists announced the country’s first gay pride festival set to take place May 31. The Holy Synod said it looks at people trying to give homosexuality social and legal acceptance with “concern and grief.” Here is the full statement by the Holy Synod: “With concern and sorrow the Holy Synod is following what is happening and being announced in regards to the way of behavior and life of a portion of our fellowmen. These men and women, incited and carried away by similar groups abroad and the confusion of their own conscience, argue and demonstrate that the relations of people of the same sex (homosexuality) is a natural way of behavior, which is why their choice must be received as legal evidence and socially accepted. Indeed, in order to achieve their purpose, they have planned events of “pride”, as they call it. However, they are contradicted and rebuked by Holy Scripture, which teaches that God “in the beginning made people male and female” (Matt. 18:14) and blessed with the mystery of marriage lawful coupling (Eph. 5:32). At the same time, the word of God condemns homosexuality and warns its devotees of its grave consequences: “Do not be deceived: neither fornicators … nor adulterers, nor the soft (effeminate and womanish), nor homosexuals … will inherit the kingdom of God” (1 Cor. 6:9-10). This is why homosexual relationships are also a moral aberration and constitute a dishonor of the human person (Rom. 1:24-28). The Church and Science consider homosexuality as a fall and illness of the human person, and not a natural way of life or choice. This is why they recommend proper treatment and therapy and oppose institutional and social support and acceptance. The tragic results of homosexuality at the local and global level, with the loosening of moral behavior, the increased incidence of pedophilia, the countless cases of victims of the incurable illness AIDS of homosexuals, the increase of divorce and family breakdown, the unnatural adoption of children, etc., consist of the strongest arguments of this atypical way of life.

http://pravoslavie.ru/71178.html

Statement on Homosexuality by the Holy Synod of Cyprus Source: MYSTAGOGY Natalya Mihailova 18 May 2014 As the first-ever gay pride parade in Cyprus draws near (May 31), the Holy Synod of the Church of Cyprus released an official statement at the request of many of the faithful who felt provoked due to recent publications and activities of homosexuals on the island. With concern and sorrow the Holy Synod is following what is happening and being announced in regards to the way of behavior and life of a portion of our fellowmen. These men and women, incited and carried away by similar groups abroad and the confusion of their own conscience, argue and demonstrate that the relations of people of the same sex (homosexuality) is a natural way of behavior, which is why their choice must be received as legal evidence and socially accepted. Indeed, in order to achieve their purpose, they have planned events of “pride”, as they call it. However, they are contradicted and rebuked by Holy Scripture, which teaches that God “in the beginning made people male and female” (Matt. 18:14) and blessed with the mystery of marriage lawful coupling (Eph. 5:32). At the same time, the word of God condemns homosexuality and warns its devotees of its grave consequences: “Do not be deceived: neither fornicators … nor adulterers, nor the soft (effeminate and womanish), nor homosexuals … will inherit the kingdom of God” (1 Cor. 6:9-10). This is why homosexual relationships are also a moral aberration and constitute a dishonor of the human person (Rom. 1:24-28). The Church and Science consider homosexuality as a fall and illness of the human person, and not a natural way of life or choice. This is why they recommend proper treatment and therapy and oppose institutional and social support and acceptance. The tragic results of homosexuality at the local and global level, with the loosening of moral behavior, the increased incidence of pedophilia, the countless cases of victims of the incurable illness AIDS of homosexuals, the increase of divorce and family breakdown, the unnatural adoption of children, etc., consist of the strongest arguments of this atypical way of life.

http://pravmir.com/statement-homosexuali...

Внутренние данные не дают возможности однозначной датировки. Автор Послания говорит о том, что он и его адресаты были наставлены в вере слушавшими Господа во время Его земного служения (Евр 2. 3). Поскольку в др. месте он говорит, что адресатам его Послания уже надлежит самим быть учителями (Евр 5. 12), с того момента прошло достаточно много времени. Вопрос о том, знал ли автор Послания о разрушении храма в 70 г., также не имеет решения. Ряд признаков указывают на то, что храм во время составления Послания еще стоял. Противопоставление в Евр 13. 14 подразумевает существование земного Иерусалима, от к-рого христиане отказываются в пользу небесного. Однако то, что автор пишет о богослужении Иерусалимского храма в наст. времени (Евр 7. 8; 8. 3-5; 9. 6-9, 13; 10. 1-3; 13. 10; ср.: 9. 25; 10. 11), по мнению ряда исследователей, не дает оснований датировать Е. П. временем до разрушения храма (точно так же пишут авторы кон. I - нач. II в.: Clem. Rom. Ep. I ad Cor. 41. 2; Diogn. 3; Barnaba. Ep. 7-8; Ios. Flav. Antiq. 4. 8. 17-23 (224-257); см.: Attridge. 1989. P. 8). Описание гонений в Евр 10. 32-34, где указываются «поношения», «скорби», выведение на арену цирка («служа зрелищем для других»), заключение в темницу, расхищение имущества, говорит о том, что автору Послания известны гонения на христиан со стороны рим. властей. Однако какие именно из гонений, происходивших в I в., здесь имеются в виду (при Клавдии в 49 ( Suet. Claud. 25. 4); при Нероне в 64-68 ( Tac. Ann. 15. 44. 4), при Домициане в кон. I в. ( Clem. Rom. Ep. I ad Cor. 6. 2) или какие-то гонения местных властей (Деян 12)), точно нельзя определить. Адресаты Е. П. В 1752 г. И. Веттштейн предположил, что Послание было адресовано Римской Церкви. Детально эта теория была разработана Т. Цаном, отметившим иудео-христ. ориентацию общины-адресата ( Zahn. 1897-1899), и Гарнаком ( Harnack. 1900) (в XX в. эту теорию разделяли Л. Гоппельт, Дж. Робинсон, Р. Браун). Основанием для гипотезы послужила фраза «приветствуют вас Италийские» (Евр 13. 24), т. е. те, кто происходили из Италии, но в момент написания Послания находились в др. месте (фраза может быть понята иначе: адресатов Послания приветствуют те, кто в наст. время находятся в Италии; напр., свт. Феофан Затворник считал, что Послание написано из Рима - Феофан Затворник. 1998. С. 468). Кроме того, обозначение лидеров общины как ϒομενοι (наставники - Евр 13. 7, 17, 24) было свойственно рим. традиции ( Clem. Rom. Ep. I ad Cor. 1. 3; 37. 2; ср.: 21. 6; Herma. Pastor. Vis. II 2. 6; III 9. 7).

http://pravenc.ru/text/187302.html

в сан архимандрита (РНБ. 1271.7. Л. 48). В 1792 г. преподобный добился разрешения устроить в Нямце типографию, но этот замысел был осуществлен только в 1807 г. попечением митр. Вениамина (Костаки) . П. был погребен по поручению митр. Иакова еп. Хустским Вениамином (Костаки) в Вознесенском соборе (Великой ц.) Нямецкого мон-ря (РНБ. 1271.7. Л. 54 об.). 6-9 июня 1988 г. канонизирован на Поместном Соборе РПЦ, 20 июня 1992 г. канонизирован Румынской Православной Церковью. Мощи П. были обретены 23 сент. 2013 г. и после исследований выставлены для поклонения. Сочинения Основные произведения и переводы П. написал в Нямецкой лавре, в ее б-ке хранится 35 автографов преподобного. Также рукописи П. находятся в б-ке АН Румынии, БАН, б-ке мон-ря Секу, архиве скита св. Илии Пророка на Афоне. Самое раннее из известных посланий П.- послание мон. Афанасию, написанное на Св. Горе в 1757-1758 гг., оно посвящено в основном полемике об уставах братств (на слав. языке: Яцимирский. Слав. и рус. рукописи. 1905. С. 557. 24. (совр. местонахождение неизв.); Б-ка Рильского мон-ря. 5/25. Л. 13-77 об.; Арх. скита св. Илии Пророка на Афоне. 234; на румын. языке: Bucur. Acad. Romana. Bibl. rom. 5110. Fol. 1-86v; 4301. Fol. 145-246; 1960; 1274; BMNN. 2119.3.82. Fol. 212v - 262v; Cuvinte i scrisori duhovniceti. 1999. Vol. 2. P. 21-83). Летом 1763 г. П. записал устав своего братства в виде послания митр. Гавриилу (Каллимаки); устав содержал правила, согласно к-рым община П. жила еще на Афоне. Он основывался на писаниях свт. Василия Великого , прп. Феодора Студита , прп. Нила Сорского , предполагал богослужение на 2 языках. П. не ограничивался только предписанием нестяжательности и послушания настоятелю и братии. Устав широко охватывал и деятельность настоятеля, основной заботой к-рого было духовное возрастание каждого пасомого. Игумен должен был являть образ смиренномудрия и любви ко всему братству. Устав требовал избрания настоятеля из среды братии. Также было регламентировано времяпрепровождение братии в кельях; основными занятиями являлись творение Иисусовой молитвы, пение псалмов, чтение Свящ. Писания, отеческих книг и занятие рукоделием, определенным настоятелем. В уставе имелся и пункт об устройстве больницы для ухода за больными и престарелыми монахами. Вход в обитель жен. полу запрещался, если пребывание женщин в мон-ре не было вызвано войной или к.-л. бедствиями (на румын. яз.: Bucur. Acad. Romana. Bibl. rom. 1494. Fol. 1-29; 2119; 2139; на слав. яз.: Bucur. Acad. Romana. Bibl. slav. 485. Fol. 1-23v; НАРМ. 2119.2.22. Л. 6-23; 2119.2.31. Л. 1-31; 2119.2.32. Л. 2v - 29; 2119.2.33. Л. 2v - 18v; 2119.2.34. Л. 1-48; 2119.2.35. Л. 1-68; 2119.2.36. Л. 1-48; 2119.2.37. Л. 1-33; Ганицкий. 1881; Яцимирский. Слав. и рус. рукописи. 1905. С. 533-538; Cuvinte i scrisori duhovniceti. 1999. Vol. 2. P. 84-105; BMNN. 2119.2.38. Fol. 1-12; 2119.2.39. Fol. 1-26; 2119.2.40. Fol. 1-22; 2119.2.41. Fol. 1-20; на польск. яз.: O modlitwie umysu. 1995. S. 133-146).

http://pravenc.ru/text/2578651.html

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010