After having spoken in detail about the holy Prophet Elijah, he answered to my question, among other things, the following: “ Holy Prophet Elias " > Elijah the Tishbite , in complaining to the Lord against Israel that in its entirety it had bent the knee to Baal, said in prayer that he alone, Elijah, had remained faithful to the Lord, but they were already seeking to take away his soul also... And what, Batiushka, did the Lord answer him to this? I have left seven thousand men in Israel who have not bent the knee to Baal. And so, if in the kingdom of Israel, which had fallen away from the kingdom of Judea which was faithful to God, and had become completely corrupted, there remained still seven thousand men faithful to the Lord, then what shall we say of Russia? I suppose that in the kingdom of Israel at that time there were no more than three million people. And how many, Batiushka, are there now in our Russia?” I replied: “About sixty million.” And he continued: “Twenty times more. Then judge for yourself how many we have now who are still faithful to God! So it is, Batiushka, so it is: Whom He did foreknow, He also did forechoose; and whom He did forechoose, He also did predestinate; and whom He did predestinate, He will also watch over and glorify. And so, what is there for us to be downcast about!... God is with us! (Rom. 8:29-31.) He that trusteth in the Lo r d shall be as Mount Zion, and the Lord is round about His people (Ps. 124:1-2). The Lord shall preserve thy going out and thy coming in from this time forth even for evermore; the sun shall not smite thee by d ay nor the moon by night (Ps. 120:6-8). And then I asked him what this meant, and why he was saying this to me. “Because,” Batiushka Father Seraphim replied, “in this same way the Lord will preserve, as the apple of His eye, His people, that is, Orthodox Christians who love Him and serve Him with all their heart and all their mind, both in word and deed, day and night. And such are they who preserve entirely all the rules, dogmas, and traditions of our Eastern Orthodox Church, and who with their lips confess the piety which has been handed down by the Church, and who act in very deed in all circumstances of life according to the holy commandments of our Lord Jesus Christ.”

http://pravoslavie.ru/107841.html

Они тотчас прикоснулись к Нему, и уверовали, убедившись Его плотью и духом... по воскресении, Он ел и пил с ними, как имеющий плоть, хотя духовно был соединен с Отцом» (ср.: Лк 24. 36-43; см.: K ö ster. 1957); слова из 2-го Послания к Коринфянам, приписываемого сщмч. Клименту Римскому: «Поэтому Господь на тот раз, когда мы делаем это, сказал: «Если вы будете собраны в объятиях Моих и не исполните заповедей Моих, отвергну вас, и скажу вам: подите от Меня прочь, не знаю вас, откуда вы, делатели неправды»» ( Clem. Rom. Ep. II ad Cor. 4. 5; а также: Ibid. 5. 2-3; 8. 5; 12. 2). Нередко в сочинениях мужей апостольских встречаются назидания, заповеди и тексты литургического содержания, не обозначенные явным образом как слова И. Х., в то время как в канонических Евангелях те же слова или очень близкие к ним излагаются от лица Спасителя. К ним относятся, напр., двойная заповедь любви ( Barnaba. Ep. 19. 2, 5: «Возлюби создавшего тебя... возлюби ближнего своего более души своей»; ср.: Мк 12. 30-31), т. н. золотое правило (Didache. 1. 2 (ср.: Деян 15. 20, 29 по кодексу Безы): «Не делай другому всего того, чего бы ты не захотел, чтобы случилось с тобой»; ср.: Мф 7. 12; Лк 6. 31; Clem. Rom. Ep. I ad Cor. 13. 2), логия о силе молитвы ( Ign. Ep. ad Eph. 5. 2 (ср.: Herm. Pastor. III 6. 3): «Никто да не обольщается! Кто не внутри жертвенника, тот лишает себя хлеба Божьего. Если молитва двоих имеет великую силу, то сколько сильнее молитва епископа и целой Церкви?»; ср.: Мф 18. 19-20; Мк 11. 22-24), о грехе против Св. Духа (Didache. 11. 7: «И всякого пророка, говорящего в духе, не испытывайте и не судите, ибо всякий грех отпустится, а этот грех не отпустится»; ср.: Мк 3. 28-29) и заповедь о крещении (Didache. 7. 1: «...крестите во имя Отца и Сына и Святого Духа в живой воде»; ср.: Мф 28. 19). При этом наличие цитирования в раннехрист. текстах от лица автора слов, приведенных в канонических Евангелиях от лица Спасителя, нередко служит основанием для отказа от признания аутентичности этих высказываний (см.: K ö ster. 1957. S. 261 sqq.; см. ст. Дидахе ). Фрагментарные евангелия, близкие по содержанию к каноническим Помимо канонических Евангелий и сочинений мужей апостольских к письменным свидетельствам об И. Х. относят неск. фрагментарно сохранившихся евангелий: текст папируса Эджертона 2, Тайное Евангелие от Марка, Евангелие Петра и текст Оксиринхского папируса 840. Общей особенностью этих текстов является то, что они содержат как элементы синоптических Евангелий, так и черты сходства с Евангелием от Иоанна, что в лит-ре интерпретируется не только как свидетельство зависимости этих текстов от канонических Евангелий, но и как аргумент в пользу их более раннего происхождения.

http://pravenc.ru/text/293939.html

Gruppe der Hierarchen, die der Regierung gegenüber völlig loyal sind. Werke : Intervju s General’nym Sekretarem VSC d-rom J.K. Blejkom 2.4. 1967, in: MP 1967 ,6 ,17–18. Religioznye osnovy mirotvorestva, in: MP 1969,4,42–46. Patriarch Sergij v istorii vosstanovlenija patriaršestva, in: MP 1969,5,63–71. Slovo v nedelju russkich svjatych, in: MP 1969,7,15–16. Etot den‘ prinadleit cerkvi, in: MP 1970 ,2 ,25–29 . Nagrobnoe slovo (Patr. Aleksij), in: MP 1970,6,26–29. V poslušanii svobodnogo ducha, in: MP 1970,10,35–36. U groba Patriarcha Gruzinskogo, in: MP 1972,6,57–63. K50-lemiju Sojuza SSR, in: MP 1972,12,37–39. Bratskie vizity Predstojateija Russkoj Cerkvi, in: MP 1973,2, 12–20; 3,8–13; 4,10–17; 5,11–17. U svjatitelja Spiridona v Kerkire, in: MP 1974,1,44–46. O duše voskrešennoj. Slovo na Evangelie ot Marka,5,35–43, in: MP 1974,2,30–31. O poezdke Patriarcha Pimena v Efiopiju, in: MP 1974,5,38–47. Cerkov‘ kakpremvorenie Trinitarnogo Domostroitel‘stva, in: MP 1975,1,58–76; deutsch, in: Orthodoxie Heute 1975,50, 1–8. Cerkov‘ i sveršenie tvorenija, ebda 64–76. V nedelju 16-ju po Pjatidesjatnice, in: 2МР1976, 1, . Slovo v nedelju Vsech svjatych, in: MP 1977,8,66–67. Maksim, Patriarch Bolgarskij. Na nive Gospodnej. (Rez.), in: MP 1977 ,10,53–54. Intronizacija Bl. Patriarcha Rumynskogo Iustina I, in: ZMP 1977, 11,44–47. Pogrebenie Bl. Archiepiskopa Kiprskogo Makarija, in: ZMP 1977, 11,47–50. Pamjati Bl. Archiepiskopa Kiprskogo Makarija, in: MP1977,12, 39–44. Slovo v den’ pominovenija Sv. Patriarcha Aleksija, in: MP1978, 2,32–33. Pred panichidoj v roditel’skuju subbotu, in: MP 1978 ,10 ,28–29 . V nedelju Vsech svjatych, in: MP 1979,6,27–28. Lampada Prepodobnogo Sergija, in: MP 1979,9,32. Slovo pered panichidoj, in: MP 1980,9,52–53. Slovo na Novyj god, in: MP 1981,1,26–27. Slovo v den’ pamjati sv. Ioanna Zlatousta, in: MP 1981,2,37–39. Slovo na Passii, in: MP 1981,8,43–45. Slovo о poslušanii, in: MP 1982,1,44–46. Rodestvenskoe pis " mo kchrismianskim publicistam, in: MP 1982, 1,66.

http://azbyka.ru/otechnik/Manuil_Lemeshe...

Еще одним серьезным врагом И. В. была Клеопатра VII, царица Египта, желавшая превратить Иудею в собственную провинцию и восстановить территорию, принадлежавшую первым Птолемеям. Клеопатра, имевшая сильное влияние на Марка Антония и поддерживавшая тесную дружбу с тещей И. В. Александрой, постоянно требовала у Антония включить в ее царство различные части Иудеи и Сирии. Антоний не желал притеснять верного ему И. В., но все-таки даровал ей значительные территории, среди которых были знаменитые финиковые и бальзамовые рощи у Иерихона и близ Иерусалима (Ibid. 4. 1-2). Раздраженный посягательствами Клеопатры, И. В. даже хотел убить ее, но отказался от этой мысли. Конец вражде между правителями положила битва при Акции 2 сент. 31 г. ( Plut. Antonius. 61-68; Dio Cassius. Hist. Rom. L. 15-35), после которой Антоний и Клеопатра покончили жизнь самоубийством, а И. В. обрел нового покровителя, Октавиана Августа, и получил земли, отнятые у него егип. царицей ( Ios. Flav. De bell. I 22. 3). В 29/28 г. произошла главная драма в жизни И. В.: в приступе ревности он казнил Мариамну (о дате казни см.: Kasher. 2007. P. 165), обвинив ее в супружеской неверности ( Ios. Flav. Antiq. XV 7. 2-3; Idem. De bell. I 22. 4; Вавилонский Талмуд. Бава Батра. 3б) (сюжет с обвинением Мариамны повторяется в «Иудейских древностях» и «Иудейской войне» Иосифа Флавия неск. раз с новыми деталями, подробный анализ см.: Richardson. 1999. P. 216-220). После ее смерти И. В. устранился от управления гос-вом, укрывшись в Самарии ( Ios. Flav. Antiq. XV 7. 7). Однако никто из сыновей не мог править вместо него: старший, Антипатр (17 лет), был в изгнании, а сыновья от Мариамны не достигли соответствующего возраста (Александру было 8, Аристовулу - 7 лет). Власть попыталась взять в свои руки Александра, но И. В., узнав об этом, приказал ее казнить. Несмотря на тоску по Мариамне, И. В. вскоре вступил сразу в неск. новых браков (Ibid. XVII 1. 3; Idem. De bell. I 28. 3), а голод и засуха, поразившие страну ( Idem. Antiq. XV 9. 1), заставили его вернуться к гос. делам. Период относительного благополучия

http://pravenc.ru/text/674087.html

25 . When were the sacred books written? At different times: some before the birth of Christ, others after. 26 . Have not these two divisions of the sacred books each their own names? They have. Those written before the birth of Christ are called the books of the Old Testament, while those written after are called the books of the New Testament. 27 . What are the Old and New Testaments? In other words, the old and new Covenants of God with men. 28 . In what consisted the Old Testament? In this, that God promised men a divine Saviour, and prepared them to receive him. 29 . How did God prepare men to receive the Saviour? Through gradual revelations, by prophecies and types. 30 . In what consists the New Testament? In this, that God has actually given men a divine Saviour, his own only-begotten Son, Jesus Christ. 31 . How many are the books of the Old Testament? St. Cyril of Jerusalem, St. Athanasius the Great, and St. John Damascene reckon them at twenty-two, agreeing therein with the Jews, who so reckon them in the original Hebrew tongue. (Athanas. Ep. xxxix. De Test.; J. Damasc. Theol. lib. iv. c. 17.) 32 . Why should we attend to the reckoning of the Hebrews? Because, as the Apostle Paul says, unto them were committed the oracles of God; and the sacred books of the Old Testament have been received from the Hebrew Church of that Testament by the Christian Church of the New. Rom. iii. 2. 33 . How do St. Cyril and St. Athanasius enumerate the books of the Old Testament? As follows: 1, The book of Genesis; 2, Exodus; 3, Leviticus; 4, the book of Numbers; 5, Deuteronomy; 6, the book of Jesus the son of Nun; 7, the book of Judges, and with it, as an appendix, the book of Ruth; 8, the first and second books of Kings, as two parts of one book; 9, the third and fourth books of Kings; 10, the first and second books of Paralipomena; 11, the first book of Esdras, and the second, or, as it is entitled in Greek, the book of Nehemiah; 12, the book of Esther; 13, the book of Job; 14, the Psalms; 15, the Proverbs of Solomon; 16, Ecclesiastes, also by Solomon; 17, the Song of Songs, also by Solomon; 18, the book of the Prophet Isaiah; 19, of Jeremiah; 20, of Ezekiel; 21, of Daniel; 22, of the Twelve Prophets.

http://azbyka.ru/otechnik/Filaret_Moskov...

The Last Judgment, Giotto di Bondone. 1306 Then I saw a great white throne and Him who sat on it… And I saw the dead, small and great, standing before God, and books were opened… And the dead were judged according to their works, by the things which were written in the books. (Rev. 20:11-12) The theme of the Last Judgment of God’s creation has been the subject of many books, lectures, sermons, and conversations. However, its relation to the First Judgment of creation is seldom discussed. The First Judgment In Genesis chapter one, we see God creating the earth and calling it “good” over and over. When He reaches the end of the last day of creation, He looks upon all His work and judges it as “Very good” (Gen. 1:31). This is the First Judgment of creation, when all was natural – meaning it was all exactly as God designed it to be. But as we know, mankind fell into sin, and “the wages of sin is death” (Rom. 6:23). Death, decay, corruption, sickness, and many other problems entered humanity, and through us, to the rest of creation (cf. Rom. 8:20, St. Symeon the New Theologian,  Discourses,  28-29). This fall into sin and death is unnatural for creation. So, we, along with creation, entered a sub-natural state. When we say, “I am only human,” we misjudge the glorious state of what it means to be a truly healed human. The Cure The Son of God, the second Person of the Holy Trinity, took upon Himself our humanity so that He could heal it of sin and death. He became sin for us to reconcile us to God (cf. 2 Cor. 5:20-21). In doing so, He began the work of creation’s restoration. For all creation is restored in and through us, the Church. Depart: I Never Knew You Our Lord tells us at the Last Judgment, many will appear before Him and be shunned. These will be people who did great works in God’s name, yet their lives were not in accordance with the Gospel. To these people, our Lord states the fearful words, “I never knew you: depart from me, ye that work iniquity” (Matt. 7:23). It parallels another passage of the five wise and five foolish virgins. By virginity, we can understand it to mean those who kept themselves pure from the ways of the world. When “the door was shut,” they knocked but were not allowed entry. They cry out, “Lord, Lord, open to us!” Then the dreadful words are spoken, “Assuredly, I say to you, I do not know you” (Matt. 25:1-13). Apparently, even being rigorous about purity is not enough.

http://pravmir.com/the-first-and-last-ju...

Most disciples in the Gospel had begun to «believe» Jesus before the resurrection, often with minimal signs (cf. 1:49); they become paradigmatic for believers after Jesus» ascension. 10775 Like the disciples before the resurrection appearances, John " s own audience comprised entirely, or almost entirely, believers through the word of others (17:20), who had not seen Christ for themselves (cf. 1Pet 1:8 ); 10776 through Jesus» words to Thomas, John exhorts his own audience to believe despite having to depend on the eyewitnesses. The Spirit, after all, presented the real Jesus through the witnesses» testimony ( John 16:7–11 ). Signs-faith is not rejected here; Thomas " s faith is a start. But signs are not always available, and signs do not in themselves guarantee faith (6:26; 11:45–47). Thus Jesus provides a beatitude (see comment on 13:17) for those who believe without signs, on the testimony of others about signs Jesus already worked (20:30–31). The argument that those who had not seen yet believed were more blessed (20:29) would have been intelligible in terms of Jewish logic about rewards. 10777 But as Thomas " s confession demonstrates, the true, resurrection faith requires more than commitment to Jesus (cf. 11:16); it requires in addition the recognition of Jesus» divine role. 10375 Niccacci, «Fede,» emphasizes parallels between 1:19–51 and 20:1–29, including in the four units of each section (some others make the parallels with the epilogue, ch. 21–e.g., Breck, «Conclusion»; Ellis, «Authenticity»). 10376 Cf. Sabugal, «Resurreccion.» 10377 See Brown, «Resurrection.» 10378 Here we have used material especially from Keener, Matthew, 697–712. 10379 Dodd, Tradition, 148. 10380 See Lindars, «Composition,» 147. He believes that John utilized his material creatively (Lindars, Behind, 76). 10381 Wenham, «Narratives»; Gundry, Matthew, 590–91. 10382 The sudden ending in Mark 16fits some ancient narration patterns; though in some cases, e.g., L.A.B., the ending may be lost, one may compare also abrupt original endings, e.g., in some of Plutarch " s speeches (Fame of Athenians 8, Mor. 351B; Fort. Alex. 2.13, Mor. 345B; Fort. Rom. 13, Mor. 326C; Uned. R. 7, Mor. 782F); Isocrates Demon. 52, Or. 1; Demetrius 5.304; Lucan C.W. 10.542–546; Herodian 8.8.8. See esp. Magness, Sense, for more ancient literary parallels; for consistency with Markan style, especially a final γρ, cf. Boomershine and Bartholomew, «Technique.» An abbreviated conclusion allows Mark to retain the centrality of the cross without actually playing down the resurrection (cf. also Thompson, Debate, 225), because he points to resurrection appearances beyond his narrative (e.g., Anderson, Mark, 353; Rhoads and Michie, Mark, 42; Hooker, Mark, 120». Farmer, Verses, even makes a noteworthy case on external (pp. 3–75) and internal (79–103) grounds that Mark 16:9–20 has more support for being the original ending than usually accepted.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

Свт. Григорий Богослов сравнительно редко использует И. к. при обсуждении вопросов троичного богословия, но часто - в качестве иллюстрации в нравственных проповедях. Так, в надгробной речи ( Greg. Nazianz. Or. 8. 12) он восхвалял гостеприимство своей умершей сестры Горгонии словами из Иов 31. 32 и 29. 15-16; в надгробной речи «в похвалу отцу…» ( Idem. Or. 18. 38) он напоминает об Иов 40. 4. Словами из И. к. свт. Григорий описывает некоторые конкретные ситуации, напр. плач матери о больном проказой ребенке ( Idem. Or. 14. 11, 14; ср.: Иов 3. 11), словами из Иов 10. 11 он пытается ее утешить, в др. месте он подчеркивает важность заботы о бедных и предостерегает от стяжательства ( Idem. Or. 14. 18; ср.: Иов 31. 40). Свт. Григорий, так же как и др. греч. отцы, считает Иова богобоязненным и терпеливым праведником (ср.: Idem. Or. 21. 17-18), но в сравнении с добродетелями др. ветхозаветных праведников он подчеркивает его «твердость и непреодолимость в страданиях» (ср.: Idem. Or. 18. 24). Свт. Григорий Нисский в полемике по вопросам триадологии и космологии редко прибегает к И. к. (ср.: Greg. Nyss. Contr. Eun. 2. 277, 292; Idem. Or. catech. 4. 1; ср.: Canevet M. Gregoire de Nysse et l " herméneutique biblique. P., 1983. P. 117-118). Мифологический образ дракона в Иов 40. 25 LXX (ξεις δ δρκοντα ν γκστρ περιθσεις δ φορβεν περ να ατου /) свт. Григорий интерпретирует сотериологически. Диавол, к-рый хотел уничтожить Христа телесной смертью, сам «попался на крючок» и был так побежден Богом ( Greg. Nyss. De spatio. 1). Именам дочерей Иова (Иов 42. 14) Григорий дает аллегорическое толкование: Амалтея - добродетельная жизнь; Кассия - чистота и благоухание; Дия - благообразие начинаний, честность ( Greg. Nyss. In Cant. Cantic. 9). Свт. Иоанн Златоуст кроме комментария использует И. к. и в др. творениях. Особенно часто святитель цитирует Иов 1. 21: «Наг я вышел из чрева матери моей, наг и возвращусь. Господь дал, Господь и взял; да будет имя Господне благословенно!» Ими он утешает родителей, потерявших детей ( Ioan. Chrysost. In 1 Cor. 10. 3; 41. 5; Idem. In Rom. 10. 4; Idem. In Col. 8. 6), обосновывает относительность богатства и бедности ( Idem. Homilia 15. 3//PG. 49. Col. 158), необходимость благодарить Бога за все удары судьбы ( Idem. In Hebr. 33. 4; Idem. In Col. 1. 2), преодолевать страх и искушения ( Idem. In Hebr. 20. 3), со смирением принимать страдания ( Idem. In 1 Cor. 28. 3).

http://pravenc.ru/text/578206.html

25 3 Kgd 19:9 ff. 26 Probably an echo of both the chariot in which Elijah ascends into heaven in 4 Kgd 2:11, and of the chariot of the soul in Plato’s Phaedrus (246A-C). 27 Cf. 4 Kgd 2:1ff. 28 Probably commenting on 4 Kgd 1:9–12, but alluding also to 4 Kgd 6:15–17. 29 Cf. 1 Kgd 1:9–20. 30 Cf. Lev. 14:33–42 . 31 Cf. 3 Kgd 17:8–24. 32 Cf. Matt. 17:1–8, Mark 9:2–8 , Luke 9:28–36. 33 Cf. Isa. 53:2. 34 Cf. Psa. 44:3. 35 Cf. John 1:1 . 36 Apophasis: Maximus introduces here the technical terms of apophatic and cataphatic theology. 37 Cf. John 1:14 . 38 This section develops the theme just introduced in the dual interpretation of the radiant garments of the Transfigured Christ as both Scriptures and creation. 39 The Evagrian triad of ascetic struggle (praktike), natural contemplation (physike), and theology was related by Origen to a very similar classification of the categories of philosophy in the prologue to his Commentary on the Song of Songs: see Louth (1981), 57–8. 40 Cf. Denys the Areopagite, Ep. 9.1 (1105D). 41 Literally: in a Greek way. It is in contrast with the later ‘in a Jewish way’: cf. St Paul’s contrast between Greeks/Gentiles and Jews, especially in Rom. 1–3 . 42 Cf. Phil. 3.19 . 43 A metaphor for the Incarnation used by Gregory Nazianzen in Sermon 38.2 (PG 36:313B). Maximus devotes a Difficulty to Gregory’s use of the term (suspected of Origenism?): Amb. 33:1285C-1288A, where the Word’s expressing itself in letters and words is one of the interpretations offered of the metaphor. 44 Cf. Gen. 39:11–12 . 45 This is an important section in which Maximus reworks a fundamental Evagrian theme. For Evagrius, the five modes of contemplation are: 1. contemplation of the adorable and holy Trinity, 2. and 3. contemplation of incorporeal and incorporeal beings, 4. and 5. contemplation of judgment and providence (Centuries on Spiritual Knowledge I.27, in Guillaumont 1958 ). Maximus’ understanding is quite different. See Thunberg (1965), 69–75 and Gersh (1978), 226–7. 46 I do not know where Maximus gets these five secret meanings (or hidden logoi) from. They recall Plato’s ‘five greatest kinds’ (being, rest, motion, sameness and difference: see Sophist 254D-255C), but are evidently not the same.

http://azbyka.ru/otechnik/Endryu-Laut/ma...

29 Софрония п-ха (629–638), λγος περιχων τν κκλησιαστικν ιστοραν ν. Ang. Mai Spicil. Rom. t. IV, 31 и Migne, P. gr. c. c. t. III, p. 3981–4001. Германа (715–740) ’Ιστορα εκκλησιαστικ και μυστικ θεωρα, Migne ibid. t. 98, ρ. 384 sq. 30 См. в перечне изображений у Martigny, Dict. d. ant. chr., v. Transfiguration, при чем автор указывает редкость изображении сюжета на западе. 31 Изображена (кроме фотографий Парнелля) в изд. Garrucci, Storia della arte cristiana, tav. 284. 32 Сличая надписи собранные в Corpus inscr. gr., мы также полагаем, что ΚΔ ЕТϒ должно обозначать ΚΔ ЕТОϒС, т.е. двадцать четвертого года, или в 24 году, а не двадцать четыре года, чему противоречило бы обозначение индикта в простейшей форме, без всякого указания на счет индиктионных циклов, как полагает проф. Усов. 33 Для многих, вероятно, – как и для меня, до путешествия, остается неясным, как хранятся в Синайском монастыре рукописи, иначе говоря, что представляет из себя это хранилище,– пункт весьма, как известно, важный для исследователя. Благодаря арх. Антонину, порядок содержания рукописей улучшился, но не достиг особенного совершенства. Рукописи пергаменные хранятся в описанной «лчебниц»; это одна комната при зале («Синодика», на Западе «Капитульной»), и в ней стоят ящики, набитые кодексами по формату; здсь все лучшее и важное, кроме Евангелия Феод. III, Псалтыри Кассии и Глагольских рукописей, которые хранятся у о. ризничего. Далее, мембраны плохой сохранности и листки находятся в кладовой, где в шкапах стоят грузино-армянские и арабские рукописи. Наконец, остальные греч. рукописи находятся в шкапах вместе с книгами новейшими и инкунабулами и славянскими рукописями в библиотеке, на другом конце монастыря. Прибавлю,– что это все те места хранения, которые я сам видел и обозревал, но я нисколько не ручаюсь, что в монастыре нет и других книгохранилищ, хотя меня положительно уверяли, что рукописей больше нет; заведующие монастырем могут сами не знать существования других складов. 35 Монастырь этот Мар Елиас, и теперь, основанный по преданию, пророком, на самом деле, быть можетъ, иер. патриархом Илиею (+ 518), был разрушен при Франках землетрясением и восстановлен Имп. Эммануйлом Комненом около 1160 года. См. Sepp, Ierusalem и. d. Heilige Land, 1873, I p. 535–8. Слово κελλι=κελλιτου или κελλιωτν?

http://azbyka.ru/otechnik/Nikodim_Kondak...

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010