The 75th Anniversary of Fr. Pavel Florensky’s Martyric Death December 8 marks the 75th anniversary of the marytric death of Priest Paul Florensky, the eminent theologian, philosopher, art historian, and mathematician. On December 5, a memorial to all who suffered for the faith during the years of Bolshevik persecution was dedicated in Sergiev Posad. On the eve of Fr. Pavel’s anniversary, Pravmir spoke with his grandson, Igumen Andronik (Trubachev).   Russian universities  Vasily Rozanov said that Russians are formed less by universities than under the influence of their grandmothers and nannies.  This is Pushkin’s very beautiful conception of growing up. Fr. Pavel and his brothers and sisters had their own governess: Aunt Julia, their father’s sister. She, unlike her brother, kept her faith, reading the Gospels with her nephews and even taking the seven-year-old Pavel to receive Communion in Batumi – he writes about this in his memoirs. That is, she sowed the seed of religiosity in his soul. But his father, again according to Fr. Pavel’s memoirs, took an intermediate position. As a man of action, he resisted the nihilism of the times. At one point he served as Deputy Minister of Communications in the Caucasus, but he found his bureaucratic duties burdensome. He loved practical work, which kept him from the temptations of nihilistic ideas. But, typically for his time, he shared an enthusiasm for positivism. His father (Fr. Pavel’s grandfather) had graduated from the Kostroma Seminary, but later entered the medical faculty at Moscow University. At that time, in the early nineteenth century, some seminary graduates were sent to study at university. According to family tradition, however, Fr. Pavel’s grandfather went there in defiance: he had been intended for the theological academy, and even Metropolitan Philaret himself summoned him to try to persuade him to stay in the academy. He did not stay, but exchanged the priesthood for science – there was, as Fr. Pavel writes, a betrayal of the altar.

http://pravmir.com/the-75th-anniversary-...

N 4/5. P. 578-588; N 6. P. 723-735; 1932. N 3. P. 289-296), В. И. Алексеева «Трагедия экзарха Сергия Воскресенского и избрание Московского Патриарха в свете тайных немецких документов» (Le drame de l " exarque Serge Voskresenskij et l " élection du patriarche de Moscou à la lumière des documents confidentiels allemands//1957. N 2. P. 189-202); рус. внешним миссиям: статьи архим. Виталия (Сергеева) «Православные миссии в Японии и Персии» (Missions orthodoxes du Japon et de Perse//1931. N 1. P. 17-26), И. А. Карузо «Православные миссии в Корее» (Missions orthodoxes en Corée//1934. N 1/2. P. 93-100); истории рус. монашества: статья Софии Сенык «Другое монашество: святой Серафим Саровский и Дивеевская община» (L " autre monachisme: Saint Séraphim et la communauté de Divéyevo//1997. N 1. P. 5-29); истории единоверия: статья пресв. А. Ламбрехтса «Канонический статус единоверцев в Русской Церкви в XVIII-XX вв.» (Le statut ecclésial des Edinovertsy dans l " Église russe du XVIIIe au XXe siècle//1991. N 4. P. 451-467); отдельным персоналиям: статьи С. Мерло «Среди бедняков в городских трущобах: миссия архим. Спиридона (Кислякова) в Одессе и Киеве» (Chez les pauvres des banlieues urbaines: la mission de l " archimandrite Spyridon (Kisljakov) à Odessa et Kiev//2007. N 2/3. P. 267-293), А. Аржаковского «Духовничество в миру: святой Алексий Мечев» (La paternité spirituelle dans la compagnie des hommes: saint Alexis Metchev//2008. N 2/3. P. 260-281); рус. мыслителям ХХ в.: статьи К. Пфлегера «Православный гнозис Бердяева» (La Gnose orthodoxe de Berdjaev//1932. N 3. P. 225-339; N 4. P. 345-357), пресв. Т. Штротманна «Кредо Льва Шестова» (Le Credo de Léon Chestov//1939. N 1. P. 22-37), А. Йоса «Новое творение, встреча божественного и человеческого в Софии: Павел Флоренский» (La nouvelle Création, rencontre du divin et de l " humain dans la Sophia: Pavel Florenskij//1990. N 3. P. 346-358; N 4. P. 463-482); истории рус. церковного зарубежья: статьи Аржаковского «Дружба Пола Андерсона с русскими эмигрантами» (L " amitié entre Paul Anderson et les émigrés russes//2007.

http://pravenc.ru/text/673919.html

Nun Juliania (Sokolova) recalls how batiushka was able to overcome evil with good: “During Matins a whole crowd of students came to batiushka’s church. Batiushka was in the altar and could hear men’s voices, dance melodies. They stormed in so riotously that the frightened acolyte barely finished the Six Psalms. Someone advised batiushka to drive them out, but he only fervently prayed. One of the students broke away from his comrades and went into the altar. Batiushka, standing at the table of oblation, quickly spun around and affectionately met this madcap: ‘How nice to see young people beginning their day with prayer… Did you come to commemorate your parents?’ Struck by such unexpected, heartfelt treatment, the youth was stunned and could only mutter, ‘Ye-e-es …’ Fr. Alexei Mechev serving a moleben at the founding of the rectory on Maroseika      At the end of Matins batiushka addressed those who had come, reminding these youths, seeking for some great happiness, about their families, about their parents who loved them, who hoped in them to support them once they received an education… He so spoke from his heart, so sincerely and lovingly that they were moved and several began to cry; several stayed to sing the Liturgy and became his friends and fellow-worshipers, and several even his spiritual children. They confessed to batiushka that … they had come to beat him up…” Fr. Paul Florensky wrote in 1924: “The Maroseika community was in a spiritual sense the daughter of Optina Pustyn : life there was built upon spiritual experience. Fr. Alexei taught by his own life, and everyone around him lived, each in his own way and to the best of his ability, to participate in the growth of the spiritual life of the whole community. Therefore, although the community did not have its own hospital, nevertheless many professors, doctors, nurses, and sisters of mercy—spiritual children of Fr. Alexei—tended to the sick who turned to Fr. Alexei for help. Although there was no school, a number of professors, writers, teachers, and students, also spiritual children of Fr. Alexei, came to help, by their knowledge and connections, those who needed it. Although the community had no organized shelter, all the same the needy and those seeking help were clothed, shod, and fed.”

http://pravoslavie.ru/97456.html

E. Klum, Natur, Kunst und Liebe in der Philosophie V. Solovievs//Slavische Beiträge 14. München, 1965. C. Lialine, Le débat sophiologique//Irénikon 13 (1936). P. 168–205. F. von Lilienfeld, Sophia – die Weisheit Gottes. Über die Visionen des Wladimir Solowiew als Grundlageseiner «Sophiologie»//Una Sancta 39(1984). S. 113–129. A. Litva, La «Sophia» dans la création selon la doctrine de S. Boulgakof//ОСР 16 (1950). P. 39–74; отдельное издание: Roma, 1951. Вл. Лосский, Спор о Софии. «Докладная записка» прот. С. Булгакова и смысл Указа Московской патриархии. Париж, 1936. N. Losski, Histoire. Р. 82–134,233–239. Русский перевод: Н. Лосский, История русской философии. Москва, 1991. S. Obolenskij, La sophiologie et la mariologie de Paul Florensky//Unitas 1 (1946), n. 3. P. 63–70; n. 4. P. 31–49. A. Pawlowski, Sofiologia Wlodzimierza Solowiewa//Collectanea theologica XIII. Lwow, 1937. P. 133–200. Разговор семи православных о Софии. Берлин, 1936. V. V., Sagesse//DS 14 (1990). Col. 57–132 . B. Schultze, Sophiologie//DS 14 (1990). Col. 122–126 . B. Schultze, La mariologie sophianique russe//Н. du Manoir. Maria. Vol. 6. Paris, 1961. P. 213–239. N. von Bubnoff II. S. 460 ff. (L. Šestov). M. Silberer, Die Trinitätsidee im Werk von Pavel Florenskij. Würzburg, 1984. S. 203–253. R. Slesinski, Pavel Florenskij. A Metaphysic of Love. New York, 1984. R. Slesinski, La sofiologia di Pavel Florenskij e la sua attualita oggi//Unitas 37, n. 4 (1982). P. 250–266. Архиеп. Серафим (Соболев) , Новое учение о Софии Премудрости Божией. София, 1935. Архиеп. Серафим (Соболев) , Защита софианской ереси протоиереем С. Булгаковым пред лицом Архиерейского собора Русской Зарубежной Церкви. София, 1937. W. Szylkarski, Solowjews Philosophic der All-Einheit. Kaunas, 1932. D. Stremooukhoff, V. Soloviev et son o_euvre messianique. Strassbourg, 1935. Т. Кн. О., Кн. Сергей Н. Трубецкой о Св. Софии, Русской Церкви и вере православной. Отношение его к славянофилам//Путь. 47 (1935). С. 3–14. E. Трубецкой, Смысл жизни. Берлин, 1922. С. 125–184: София.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/russ...

Феофан Затворник , свт. Толкование послания апостола Павла к Ефесянам. М. 2004. Флоренский П., свящ. В. В. Завитневич. Алексей Степанович Хомяков //Богословский вестник. 1916. Т. 2. 7/8. С. 516–581. Флоренский П., свящ. Столп и утверждение истины: Опыт православной теодицеи в двенадцати письмах. М. 2012. Флоровский Г., прот. Пути русского богословия. М., 2009. Хомяков А.С. Полное собрание сочинений: в 8 т. М., 1900. Хомяков А.С. Сочинения: в 2 т. М., 1994. Хондзинский П., прот. «Поле» конфессионализации: опыт приложения теории к русской духовной традиции//Вестник ПСТГУ II:2. 2015. С. 9–17. Хондзинский П., прот. «Чистая любовь» в поучениях старца Зосимы//Достоевский и мировая культура: Альманах 30. М., 2013. С. 423–440. Шопенгауэр А. Собрание сочинений. М., 2011. Anthony Khrapovitsky, metropolitan (2007) Izbrannye Trudy. Pis’ma. Materialy [Selected works. Letters. Materials]. Moscow. Barsov, N. I. (1878) “O znachenii Khomyakova v istorii otechestvennogo bogoslovia” [Khomyakov’s role in the history of Russian theology], Chrisianskoe chtenie 1/2, pp. 303–320. Bolshakoff, S. (1946) The Doctrine of the Unity of the Church in the Works of Khomyakov and Moehler, London. Congar, M.-J. (1935) “La pense de Möhler et l’eccléosiologie orthodoxe”, Irenicon XII (4, Juillet-Août): 321–329. Dmitriev, M.V. (2012) “‘Pravoslavnaya konfessionalizatsiya’ v Vostochnoj Evrope vo vtoroj polovine XVI veka?” [“Orthodox confessionalization” in Eastern Europe in the second half of the 16th century?], Dorogobits’kii kraeznavchii zbirnik, V. XVI, pp. 133–152. Drogobich, Kolo. Feofan Zatvornik, St. (2004) Tolkovanie poslaniia apostola Pavla k Efesianam [Interpretation of the Epistle of Paul to the Ephesians]. Moscow. Florensky, P., priest (1916) “V.V. Zavitnevitch. Alexey Stepanovich Khomyakov” [Alexey Stepanovich Khomyakov], Bogoslovskii vestnik 2(7/8): 516–581. Florensky, P., priest (2012) Stolp i utverzhdenie istiny: Opyt pravoslavnoi teoditsei v dvenadtsati pis’makh [The pillar and ground of the truth: an essay in Orthodox theodicy in twelve letters]. Moscow.

http://azbyka.ru/otechnik/Pavel_Hondzins...

138, note 1. Cf. John Burnet, «Introduction» to his edition of the Phaedo, p. LIII: «It is suf­ficiently established that the use of the word ψυχ to express a living man’s true personality is Orphic in its origin, and came into philosophy from mysticism. Properly speaking, the ψυχ of a man is a thing which only becomes important at the moment of death. In ordinary language it is only spoken of as something that may be lost; it is in fact ‘the ghost,’ which a man ‘gives up’.» 155 Cf. Büchsel, s.v. πολτρωσις, in Kittel’s Wörterbuch, IV, s. 355: " Die πολτρωσις του σματος ist Rom. VIII.23 nicht die Erlösung vom Leibe, sondern die Erlösung des Leibes. Das beweist der Vergleich mit v.21 unweigerlich. Wie die Geschöpfe zur Freiheit der Herrlichkeit gelangen, indem sie frei werden von der Sklaverei der Vergänglichkeit, so sollen auch wir zur υοθεσα, d.h. zur Einsetzung in die Sohnesstellung mit ihrer Herrlichkeit, gelangen, indem unser Leib, der tot ist um der Sünde willen (v.10), von diesem Todeslose frei wird und Unvergänglichkeit bzw. Unsterblichkeit anzieht [ 1Cor. XV.53, 54 ]. Leiblosigkeit ist für Paulus nicht Erlösung, sondern ein schrecklicher Zustand [ 2Cor. V.2–4 ] etc. " 158 V. F. Ern, Letters on Christian Rome, 3rd letter, «The Catacombs of St. Callistus,» Bogoslovskii Vestnik, 1913 (January), p. 106 [Russian]. 160 St. Justin regarded the belief in the General Resurrection as one of the cardinal articles of the Christian faith: if one does not believe in the Resurrection of the dead, one can hardly be regarded as a Christian at all; Dial., 80, M.G. VI, 665: o κα λγουσι μ εναι νεκρν νστασιν, λλ’ αμα τ ποθανεν τς ψυχς ατν ναλαμανσθαι ες ορανν, μ πολαμνετε ατος χριστιανος. Cf. Ε. Gilson, L’Esprit de la Philosophie Médiévale, I (Paris 1932), p. 177:      «On surprendrait aujourd’hui beaucoup de chrétiens en leur disant que la croyance en l’immortalité de l’âme chez certains des plus anciens Pères est obscure au point d’être à peu près inexistante. C’est pourtant un fait, et il est important de le noter parce qu’il met merveilleusement en relief l’axe central de l’anthropologie chrétienne et la raison de son évolution historique. Au fond, un Christianisme sans immortalité de l’âme n’eût pas été absolument inconcevable et la preuve en est qu’il a été conçue. Ce qui serait, au contraire, absolument inconcevable, c’est un Christianisme sans résurrection de l’Homme.» See Excursus II, Anima mortalis. 161 Paul Florensky, The Pillar and Ground of the Truth, An Essay in Christian Theodicy (Moscow, 1914), p. 291–292 [Russian].

http://azbyka.ru/otechnik/Georgij_Florov...

33 Cf. Biichsel, s.v. πολτρωσις, in Kittel " s Wvrterbuch, IV, s. 355: «Die πολτρωσις του σματος ist Rom. VIII.23 nicht die Erlosung vom Leibe, sondern die Erlosung des Leibes. Das beweist der Vergleich mit v.21 unweigerlich. Wie die Geschopfe zur Freiheit der Herrlichkeit gelangen, indem sie frei werden von der Sklaverei der Verganglichkeit, so sollen auch wir zur υιοθεσα, d.h. zur Einsetzung in die Sohnesstellung mit ihrer Herrlichkeit, gelangen, indem unser Leib, der tot ist um der Sunde willen (v.10), von dies em Τ odes lose frei wird und Unverganglichkeit bzw. Unsterblichkeit anz " teht (l Cor. XV.53:54). Leiblosigkeit ist jiir Paulus nicht Erlosung, sondern ein schrecklicher Zustand [ 2Cor. V.2–4 ] etc.» 36 V. F. Ern, Letters on Christian Rome, 3rd letter, «The Catacombs of St. Callistus,» Bogoslovskii Vestnik, 1913 (January), p. 106 [Russian]. 38 St. Justin regarded the belief in the General Resurrection as one of the cardinal articles of the Christian faith: if one does not believe in the Resurrection of the dead, one can hardly be regarded as a Christian at all; Dial, 80, M.G. VI, 665: ot και λγουσι μ εναι νεκρν νστασιν, αλλ9 μα τω ποθανεν τς ψυχς αυτν ναλαμβανσθαι ες ορανν, μ απολαμβνετε αυτος χριστιανος. Cf. Ε. Gilson, UEsprit de la Philosophie Medievale, I (Paris 1932), p. 177: «On surprendrait aujourd " hui beaucoup de chretiens en leur disant que la croyance en V immortalite de Ídme chez certains des plus anciens Peres est obscure au point d " etre a peu pres inexistante. Cest pourtant un fait, et il est important de le noter parce qúil met merveilleusement en relief Vaxe central de Íanthropologie chretienne et la raison de son evolution historique. Au fond, un Christianisme sans immortalite de Íame n " eut pas ete absolument inconcevable et la preuve en est qúil a ete congue. Ce qui serait, au contraire, absolument inconcevable, c " est un Christianisme sans resurrection de ÍHomme.» See Excursus II, Anima mortalis. 39 Paul Florensky, The Pillar and Ground of the Truth, An Essay in Christian Theodicy (Moscow, 1914), p. 291–292 [Russian].

http://azbyka.ru/otechnik/Georgij_Florov...

67 См.: Письмо присяжного поверенного Ральфа Финка от 30 марта 1923, где говорится о том, что через Колтона передавался приказ о назначении митрополита Платона на Американскую кафедру//Следственное дело Патриарха Тихона. С. 711 и 716. 71 Татьяна Шауфусс – до революции служительница общины сестер милосердия в Сергиевом Посаде, духовная дочь о. Павла Флоренского; эмигрировала в начале 20-х годов сначала в Чехию, потом в США, вместе с А. Л. Толстой организовала Толстовский фонд и долгие годы была его директором. Колтон, познакомившийся с Шауфусс в Сергиевом Посаде, позднее поддерживал с ней контакты, помогая в благотворительной деятельности Толстовского фонда. 72 Имеется в виду «Записка о христианстве и культуре» о. Павла Флоренского, написанная в 1923 году, переданная через Э. Колтона в Англию и опубликованная в журнале Англиканской Церкви «The Pilgrim» на английском языке (Florensky Paul. Christianity and Culture//The Pilgrim. A review of Christian politics and religion Edited by William Temple, Bishop of Manchester. July. 1924. Vol. 4. N. 4. P. 421–437). Русский текст Записки см.: Флоренский П. Соч. в 4-х т. Т. 2. М., 1996. С.547–559. Ранее в том же журнале (The Pilgrim», April) были опубликованы упомянутые Э. Колтоном «Тезисы Всемирного союза возрождения христианства, составленные в 1918 году Л. М. Лопатиным». Русский текст Тезисов см. в комментариях к «Записке о христианстве и культуре»: Флоренский П. Цит. соч. С. 789–794. 73 Мотт Джон Р. (Mott John Raleigh) (1865–1955) – президент Всемирного союза организаций YMCA (1926–1937), один из инициаторов создания Русского студенческого христианского движения (РСХД) и издательства «YMCA-Press» в Париже. Духовно и материально поддерживал русское православие в эмиграции (в частности, Свято-Сергиевский православный богословский институт в Париже). Лауреат Нобелевской премии мира за 1946 г. Читать далее Источник: Е.В. Иванова. Святейший Патриарх Тихон и голод 1921–1922 гг. в России//Богословские труды. 41. 2007. С. 504 - 529. Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/Tihon_Belavin/...

91 Яннарас Христос (род. 1935) – греческий философ, православный богослов, писатель. Профессор философии (Институт политических наук и международных исследований, Афины). Докторскую степень получил в Сорбонне, защитив диссертацию на тему «Метафизика тела у святого Иоанна Лествичника ». Видный представитель современной православной религиозно-философской мысли. Основные труды: «Истина и единство Церкви», «Введение в философию», «Вера Церкви», «Предпосылки критической онтологии», «Постмодерная метафизика». 92 См., напр.: Yannaras Ch. De l’absence et de l’inconnaissance de Dieü d’après et écrits aréopagitiques et Martin Heidegger. P., 1971. P. 103–113. 93 См.: Irenaeus. Adversus haereses, V, 6,1//SC 153. P. 75–77 [Ириней. Сочинения. С. 454]. О святоотеческом понятии «теоцентрической» антропологии более подробно см. Meyendorff J. Byzantine Theology. 1979. P. 138–143 [Византийское богословие. С. 199–205]. 94 Gregorius Nyssenus. Oratio catechetica magna, 5/ed. J. H. Strawley. Cambridge, 1903. P. 22–23 [ Григорий Нисский . Догматические сочинения. T. 1. С. 15]. Идея о том, что свобода есть основное выражение образа Божия в человеке, развита также прп. Максимом Исповедником (см., напр.: Maximus Confessor. Disputatio cum Pyrrho//PG 91, col. 304c). 96 См., в части.: Флоренский П., свящ. Дедукция семи таинств//БТ. Вып. 17. М., 1977. С. 143–146; Он же. Освящение реальности//Там же. С. 147–156. 98 См., напр.: Slesinsky R. Fr. Paul Florensky: A Profile//SVTQ. 1982. Vol. 26. 1. P. 3–27; 2. P. 67–88. Необычайное разнообразие работ Флоренского на ниве религиозной мысли и чистой науки сегодня становится известно гораздо лучше благодаря обнародованию точных биографических данных о нем, а также полной библиографии его трудов; см.: Андроник (Трубачев) , игумен. Указатель печатных трудов священника Павла Флоренского //БТ. Вып. 23. 1982. С. 280–309. Читать далее Источник: Пасхальная тайна : Статьи по богословию/Протопресвитер Иоанн Мейендорф. - Москва : Православный Свято-Тихоновский гуманитарный ун-т : Эксмо, 2013. - XXV, 797, с. (Религия. Сокровища православной мысли). Вам может быть интересно:

http://azbyka.ru/otechnik/Ioann_Mejendor...

Bulgakov, Sergei Vasil’evich. Nastol’naia kniga dlia sviashchennotserkovno-sluzhitelei; sbornik sviedienii, kasaiushchikhsia preimushchestvenno prakticheskoi dieiatel’nosti otechestvennago dukhovenstva. Izd. 2., ispr. i dop. Khar’kov, Tip. Gub. pravleniia, 1900. [Reprinted: Graz, Akademischer Druck- u. Verlagsantalt, 1965.] 6, ii, 1272 p. “V etom izdanii ‘Otdel istoriko-statisticheskii’ ne pechataetsia.” Bychkov, Viktor Vasilevich. The Aesthetic Face of Being: Theology of Pavel Florensky. Translated from the Russian by Richard Pevear and Larissa Volokhonsky. Crestwood, NY: St. Vladimir’s Seminary Press, 1993. Translation of Esteticheskii lik bytiia. Demetrius, of Rostov, Saint. 1651–1709. The Great Collection of the Lives of the Saints. Translated by Thomas Marretta. House Springs, MO: Chrysostom Press, 1995. Early Christian Biographies: Lives of: St. Cyprian, by Pontius; St. Ambrose, by Paulinus; St. Augustine, by Possidius; St. Anthony, by St. Athanusius; St. Paul the First Hermit, St. Hilarion, and Malchus, by St. Jerome; St. Epiphanius, by Ennodius; with a Sermon on the Life of St. Honoratus, by St. Hilary. Translated by Roy J. Deferrari, et al. NY: Fathers of the Church, 1952. xiv, 407 p. (The Fathers of the Church, a new translation; v. 15.) An Early Soviet Saint: The Life of Father Zachariah. Translated from the Russian by Jane Ellis; and with an introduction by Sir Joh n Lawrence. London: Mowbrays, 1976. xiv, 111 p. (Keston books; no. 6.) Ennodius, Magnus Felix, Saint, 474–521. The Life of Saint Epiphanius. A translation with an introduction and commentary by Sister Genevieve Marie Cook. Washington, DC: Catholic University of America Press, 1942. xvii, 262 p. (Catholic University of America. Studies in medieval and renaissance Latin language and literature; vol. XIV.) Ford, David. Marriage as a Path to Holiness: Lives of Married Saints. South Canaan, PA: St. Tikhon’s Seminary Press, 1994. Kirchen im Kontext unterschiedlicher Kulturen: auf dem Weg ins dritte Jahrtausend; Aleksandr Men in memoriam (1935–1990). Herausgegeben von Karl Christian Felmy . . . et al.; redaktion, Wolfgang Heller. Gottingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1991. 1031 p. English, French, and German.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-a-to...

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010