В последнее время древнее египетское монашество сделалось предметом особого внимания в западной науке. Оживлению интереса к нему в данном случае, при том значении, какое вообще имело монашество в жизни древней Церкви, содействовало прежде всего гиперкритическое отношение некоторых ученых (Weingarten, Eucius) к главнейшим известным ранее на греческом и латинском языке источникам его истории, а затем, в особенности, появление на свет целого ряда новых относящихся сюда коптских памятников и решительное провозглашение издателем этих памятников, французским египтологом Amélineau, оригинальности и преимущества их перед известными доныне некоптскими. Необходимость пересмотра вновь поднятых вопросов породила целую литературу. Кроме ряда мелких исследований и статей и трудов более или менее компилятивного характера, появились обширные и весьма ценные исследования и капитальные издания некоторых памятников. Так, об общежительном египетском монашестве и источниках его истории дал весьма обстоятельное исследование P. Ladeuze. Etude sur le cenobitisme pakhomien pendant le IVe siecle et la premiere moitie du Ve. Louvain; Paris, 1898. Годом раньше, как результат подготовительных работ к будущему труду о египетском монашестве, представил исследование об «Истории египетских монахов», известной с именем Руфина, и о «Лавсаике» Палладия и впервые издал греческий текст «Истории» Е. Preuschen. Palladius und Rufinus. Ein Beitrag zur Quellenkunde des altesten Monchtums. Texte und Untersuchungen. Giessen, 1897. При этом Пройшен впервые разъяснил для Запада на основании рукописей давно уже установленный в русской литературе архиеп. Сергием Владимирским (1882) факт, что «История» вовсе не входила в первоначальную подлинную редакцию «Лавсаика», как это обычно принималось на основании позднейшего компилятивного текста «Лавсаика». Английский бенедиктинец Dom Cuthbert Butler в то же время взял на себя чрезвычайно трудную работу издания «чистого» «Лавсаика», доныне остававшегося неизвестным в подлинном виде, и блестяще выполнил ее в Texts and Studies, ed. by J. A. Robinson. Vol. VI. The Lausiac History of Palladius. I. Prolegomena. II. Introduction and Text. Cambridge, 1898–1904, 302 причем подверг этот памятник разностороннему исследованию и в своих пролегоменах и введении к изданию, в примечаниях и приложениях к нему затронул массу соприкосновенных вопросов по истории древнего монашества.

http://azbyka.ru/otechnik/Aleksandr_Bril...

The first instances of Niptic books collected into Paterika were popularized in the 4th century as the monastic movement took shape. First at this early stage was the Apophthegmata Patrum, the sayings and deeds of the desert fathers, which were collated at Scete and other monastic centers, and from there passed on to have a wide readership in Byzantium. Latin translations were also made at a very early date. The 4th-century Byzantine writer Palladius, in his Lausiac History (stories of the monks sponsored by the Constantinopolitan aris­tocrat Lausos) produced an early exemplar that caused a literary sensation in its day (not only among ascetical readers) in the imperial capital, which was added to with the History of the Monks in Egypt, known often as the Egyptian Paterikon. The genre was very popular in classical Byzantine times. Cyril of Scythopolis produced a version outlining the deeds and miracles of the Palestinian monks in the 5th century and the Evergetinon, originating at the large Constantinopolitan monastery of Theotokos Evergetes, amounted to a large multi-volume Paterikon collection that had a massive distribution and subsequently formed generations of Orthodox in the “tales and deeds of the saints» To this day many Orthodox, not connected otherwise with the monastic movement, can recount stories and legends derived from this litera­ture, which have become part of the folk memories of the different Orthodox coun­tries. The Philokalia is another example of Paterikon, assembled in the 18th century from a wide body of patristic and later medieval monastic writings, and is perhaps the one most widely known today; but there were several others before it that had an influence on early Russian monasticism, and which continued to be produced in the later history of the Russian Church, such as the Kiev Caves Paterikon (13th century) associated with St. Mark of Pechersky Lavra, the Skete Paterikon (which is an old Slavonic version of the Egyptian desert literature), the Valaam Paterikon, the 16th-century Volokolamsk Paterikon, and others, including Romanian and serbian Paterika collections.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-ency...

John Anthony McGuckin St. Ephrem the Syrian (ca. 306–373/379) KENNETH CARVELEY Ephrem was born to Christian parents in Nisibis. Legend describes his father as a heathen priest. During his youth he was influenced by Bishop Jacob (d. 338; present at Nicea 325, possibly with Ephrem) who appointed him as a church teacher. During the episcopate of Bishop Vologeses, the Per­sian Shapur II besieged the city and Ephrem migrated with the people to the Christian city of Edessa in 363, where he is said to have worked in the bath house. Teaching in the schola he defended the Orthodox Nicene teaching (the Edessene Orthodox group then called “Palutians,” so named after Bishop Palut), and countered Arianism, Marcionism, the Bardesainians, and other Gnostic heresies. A prolific Syriac hymn writer, Ephrem wrote poetic homilies, biblical commentaries, and graceful hymns affirming Orthodox Christology, meant to counter the metrical hymns of Bardesanes’ son Harmodios. He was possibly employed as liturgical chant writer for a community of Syriac women ascetics. His chief writings include Carmina Nisibena, Hymns On Faith, Hymns on Paradise, On Virginity, Against Heresies, and an (attributed) pane­gyric on St. Basil of Caesarea. His hymns, many of which mirror Hebraic parallel form, constitute part of the Syriac Church’s liturgy, particularly for major feasts; a very popular prayer of repentance of St. Ephrem (“Lord and Master of my Life”) is preserved in the regular Orthodox Lenten cycle of prayers. Sayings attributed to him appear in the Apophthegmata Patrum, and he had a distinctive influence over the traditions of Syro-Byzantine hymnody and liturgical chant. Scholars are still in the process, however, of disentangling the real Ephrem (the Syrian sage) from the so-called Greco- Byzantine Ephrem, with whom he was con­founded at an early date. He supported the people of Edessa indefatigably during per­secution by the Arian Emperor Valens (370–2) and in times of severe famine. Later Edessene hagiographic tradition developed his life and legend extensively. SEE ALSO: Council of Nicea I (325); Gnosti­cism; Hymnography; Virgins REFERENCES AND SUGGESTED READINGS Brock, S. (1992) The Luminous Eye: The Spiritual World Vision of St. Ephrem. Kalamazoo: Cistercian Publications. Brock, S. (1999) “St. Ephrem in the Eyes of Later Syriac Liturgical Tradition,” Hugoye Journal of Syriac Studies 2, 1. McVey, K. E. (trans.) (1989) Ephrem the Syrian: Hymns. New York: Paulist Press. Mayer, R. T. (trans.) (1964) Palladius: The Lausiac History. New York: Newman Press. Schaff, P. and Wace, H. (eds.) (1976) Gregory the Great, Ephraim Syrus. Aphrahat Select Library of Nicene and Post-Nicene Fathers, 2nd Series, vol. 13, part 2. Grand Rapids, MI: Eerdmans. Читать далее Источник: The Encyclopedia of Eastern Orthodox Christianity/John Anthony McGuckin - Maldin : John Wiley; Sons Limited, 2012. - 862 p. Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-ency...

Love. The Queen of Virtues (Part 2) Teach me, Oh God, to love TheeWith all my mind, with all my thoughts,So that Thou would be held sacred in my soulAnd in all my life with each heart beat. Examples of Love from The Lausiac History Abba Paphnutios and the righteousness of the flutist. The ascetic Paphnutios, having chosen the life of a hermit in one of the sketes at El Faiyada (in southern Egypt), prayed to God to show him what type of person he resembled. An Angel appeared and declared: “You resemble a flutist who lives in town.” Father Paphnutios hurried to this flutist and commenced questioning him as to his lifestyle and accomplishments. The flutist truthfully stated that he was a sinner who led an unclean life that lacked sobriety, and that only recently he gave up committing robberies to become a flutist. Paphnutios began to interrogate him as to whether he had performed any good deeds. The flutist answered that he was not aware of any meritorious actions, although once, when he was still a robber, he saved a young maiden from being defiled by a gang, and led her to safety. “Another time, he continued, I met a beautiful woman that was wandering in the wilderness. She ran away from a judgment against her husband, who owed 300 gold pieces to a public authority and was unable to repay it. During the following two years, he was incarcerated and beaten repeatedly, while their 3 sons were sold into slavery. She too was beaten a number of times and was forced to flee into the wastelands, wandering without any food. I felt pity for this woman, brought her to my cave, fed her and gave her the 300 gold pieces. Afterwards, I accompanied her to town. She was then able to repay the debt and secure the freedom of her husband and sons.” Paphnutios said to the flutist: “Most probably you would have heard of me and my ascetic life. Nevertheless, I do not have such good deeds to my credit as you have. And God has revealed you to me, that you are no lower than I am in good deeds. That is why you shouldn’t leave your soul neglected and to circumstantial dictates.”

http://pravmir.com/love-the-queen-of-vir...

Protopresbyter Michael Pomazansky: Theology in the Ancient Tradition (Протопресвитер Михаил Помазанский : богословие в древнем Предании). 1981. Р.76–81. A Radio Interview with Hieromonk Seraphim Rose (Интервью на радио с иеромонахом Серафимом (Роузом)) . 2001. Р.222–227. Raising the Mind, Warming the Heart (Возвысь ум и воспламенись сердцем). 1986. Р.27–34. Remember Your Instructors (Поминайте наставников ваших). 1978. Р.14–15, 48. Report on the New Interpretation of the Dogma of Redemption (Доклад о новом толковании догмата искупления). 1994. Nos 175–176. Р.159–171. The Response to Elder Tavrion (Ответ старцу Тавриону). 1981. Р.122–132. Review of “The Desert a City”, by Derwas J.Chitty (Обзор работы Дерваса Читти «Город- пустынь»). 1967. Р.30. Review of “European and Muscovite: Ivan Kireevsky and the Origin of Slavophilism”, by Abbot Gleason (Обзор работы игумена Глисона «Европеец и московит: Иван Киреевский и корни славянофильства»). 1973. Р.204–207. Review of Eusebius: The History of the Church from Christ to Constantine (Обзор книги Евсевия «История Церкви от Христа до Константина»). 1965. Р.121. Review of “Fifty Spiritual Homilies of St. Macarius the Great” (Обзор книги «Пятьдесят духовных бесед прп. Макария Великого »). 1974. Р.217. Review of “The Gulag Archipelago”, by Aleksandr I.Solzhenitsyn (Обзор книги Александра Солженицына «Архипелаг ГУЛАГ»). 1974. Р.116–122. Review of “The Holy Mountain”, by Constantine Cavamos (Обзор книги Константина Каварноса «Святая Гора»). 1974. Р 79–82. Review of “The New Martyrs of Russia”, by Protopresbyter Michael Polsky (Обзор книги протопресвитера Михаила Польского «Новомученики Российские»). 1972. Р.97–98. Review of Orthodoxy 1964: A Pan-Orthodox Symposium (Всеправославный симпозиум). 1965. Р.75–77. Review of Palladius: «The Lausiac History» (История «Лавсаика»). 1966. Р.39. Review of “The Persecutor” («Гонитель»), by Sergei Kourdakov. 1973. Р.238–245. Review of “The Russian Orthodox Church Underground”, by William C.Fletcher (Обзор книги Уильяма Флетчера «Русская Православная Церковь в подполье»). 1973. Р.163–164.

http://azbyka.ru/otechnik/Serafim_Rouz/o...

37 См., например, историю Макария Александрийского у Табенниси в Лавсаике 19. 38 The Lausiac History of Palladius 1 Ed. C. Batler. Cambridge, 1898. Ношение вериг, однако, обнаруживается в Египте, как в случае с мощами Серапиона, открытыми в Антиное: см. Chitty D. J. The Desert a City. Oxford, 1966. — P. 17, прим. 36. Эта практика гораздо менее распространена в Сирии: Theodoret of Cyrus. Historia religiosa 10.1, 15.2, 23.1//Sources chretiennes 234, 257. Paris, 1977—1979, 1:438, 2:18, 134. Но поначалу аскетическая практика Сирии была относительно мягкой; некоторые подвиги умерщвления плоти стали появляться только конце четвертого, начале пятого века. Ср. Ascetic Behavoir. — P. 67. 39 Исаак Пресвитер 6//Достопамятные сказания...; Евлогий Пресвитер 1//Там же. 40 Правила святых Апостол 51//Книга правил святых Апостол, святых Соборов вселенских и поместных, и святых отец. Издание Свято-Троицкой Сергиевой Лавры, 1992. — С. 21. 41 Правило 9 Гангрского собора//Книга правил... — С. 149, ср. Правила 1, 2, 4, 10, 14. Гангрский собор запрещает также женщинам носить мужскую одежду (Правило 13). 42 Того же блаженного Диадоха подвижническое слово, разделенное на сто глав деятельных, исполненное ведения и рассуждения духовного 43//Добротолюбие. Т. III. Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 1992. — С. 30. 43 См. Священник Александр Ельчанинов. Записи. М., 1996. — С. 138. 44 Там же. — С. 82, 120. 45 Ср. Metropolitan Anthony (Bloom). Body and Matter in Spiritual Life//Sacrament and Imagë Essays in the Christian Understanding of Man Ed. A. M. Allchin. London, 1967. — P. 41. 46 Лавсаик 2. 47 Пимен 183. 48 On Hermits and Desert Dwellers, lines 97 ff., 189 ff. — P. 70, 72. 49 Текст в скобках отсутствует в цитате, приведенной владыкой Каллистом. Его включение обусловлено необходимостью контекстуального понимания слова равнодушный. — Пер. 50 Житие Антония 14//PG 26, 864C-865A. О значении этого пассажа см. Chitty D. J. The Desert a City. — P. 4. 51 Житие Антония 93//PG 26, 973AB. 52 См. Kallistos Ware. The Meaning of ‘Pathos " in Abba Isaias and Theodoret of Cyrus//Studia Patristica 20. Leuven, 1989. — P. 315—322.

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3481...

В Синаксаре К-польской ц. (кон. X в.) и нек-рых др. визант. Синаксарях И. назван священномучеником и в этом чине почитается в наст. время на Кипре (SynCP. Col. 54; ГИМ. Син. греч. 369 (353), 1-я пол. XIV в.). Христофор Митилинский (XI в.) составил ямбический дистих в честь И., где говорится, что И. был сожжен на костре. Служба И. была написана в поствизантийский период, отредактирована иером. Парфением и опубликована в Венеции в 1774 г.; впосл. она многократно переиздавалась по разным рукописям. В ХХ в. мон. Герасим Микраяннанит составил молебный канон в честь этого святого. От мощей И. происходили исцеления больных и бесноватых. Честная глава и десница И. хранятся в построенном на месте погребения И. в Ираклидия мон-ре . Кроме того, частицы мощей святого находятся в Киккском и Махерасском мон-рях, в Кипрской архиепископии и в мон-ре Хрисорройятисса ( Meinardus O. F. A. A Study of the Relics of Saints of the Greek Orthodox Church//Oriens Chr. 1970. Bd. 54. S. 190). В XI в. в честь И. была построена церковь, ставшая соборным храмом Иоанна Лампадиста мон-ря . Открытие ежегодной ярмарки в день памяти святого близ мон-ря св. Ираклидия проходит при большом стечении народа. Ист.: BHG, N 743; Владимир (Филантропов). Описание. С. 518; ActaSS. Sept. T. 5. P. 467-468; Halkin F. Les Actes Apocryphes: De St. Héraclide de Chypre disciple de l " Apotre Barnabé//AnBoll. 1964. T. 82. P. 133-170; Esbroeck M., van. Les Actes armeniens de saint Heraclide de Chypre//Ibid. 1985. T. 103. P. 115-162; Acta Barnab. S. 291-302; Vita Sancti Auxibii/Ed. P. Van Deun, J. Noret//Hagiographica Cypria. Turnhout; Leuven, 1993. P. 208-236. (CCSG; 26); Νικδημος. Συναξαριστς. 1993. Τ. 1. Σ. 167; Ιερ Μον Αγου Ηρακλειδου. Λευκωσα, 2001. Лит.: Butler C. The Lausiac History of Palladius. Camb., 1898. P. 183; Сергий (Спасский). Месяцеслов. Т. 2. С. 286; Delehaye H. Saints de Chypre//AnBoll. 1907. T. 26. P. 236-237; Nau F. La légende des saints évêques Héraclide, Mnason et Rhodon ou l " apostolicité de l " Église de Chypre//ROC. 1907. T. 12. P. 125-138; Lucchesi G. Eraclide//BiblSS. 1964. Vol. 4. Col. 1280-1281; Τωμαδκης Ν. Β. Η κυπριακ γιολογα κα μνογραφα ν σχσει πρς τς κυπριακς κολουθας//ΕΕΒΣ. 1983/1986. Τ. 46. Σ. 201, 229, 237, 245; Τσικνπουλλος Ι. Π. Ο Αγιος Ηρακλεδιος ερ ατο Μον κα κολουθα Επσης δε Αγιος Μνσων κα ερ ατο Μον, Αγιος Θεδωρος Ταμασες κα ερς ατο νας. Λευκωσα, 1967; Aubert R. Héraclide//DHGE. T. 23. Col. 1342-1343; Σωφρνιος (Εστρατιδης). Αγιολγιον. 1995. Σ. 168; Χατζηωννου Κ. Π. Η ρχαα Κπρος ες τς λληνικς πηγς. Λευκωσα, 1985. Τ. 1. Σ. 306-339.

http://pravenc.ru/text/673835.html

In Lausiac History, the Savior is called the tamer of envy. Only Christ is the giver of all blessings, He calls for contentment and hope in Him. It is for a reason that after confession, where “Christ invisibly stands between us,” you can get rid of this ailment. Chesterton, in his famous essay on Robinson, calls this book the greatest of poems, because it celebrates the preciousness of the little things that survived from shipwreck. Abba Dorotheus wrote: “So, envy in itself is nothing, but it has reasons, among which there is love for fame: for whoever wants to be glorified, envies the glorified or the preferred one. And all the fathers say that every passion is born from these three: from the love for fame, love for money and love for pleasure, as I have often told you. So, one should not only cut off the passions, but also their reasons, then fertilize their morals well with repentance and weeping, and then begin to sow a good seed, which is the essence of good deeds.” The land of the heart is not for the weeds or the wind, but for the good seed. The saints advise the opposite virtue to be opposed to passion. For example, envy is opposed by benevolence and joy for the success of one’s neighbor. The same venerable Abba ends one of his instructions this way: “You must bring your efforts and diligence; and the veil, mercy and the granting of power depend on God.” The power of envy, according to the philosopher F. Bacon, is similar to the power of love. Perhaps, envy is only conquered by love. It was also noticed by Aesop that when someone has joy in the house, rejoice with him. Rejoice for the joy of your brother – and the Lord will not leave you. Heart ailments are cured with the love of the heart. Christian, appreciate what you have. Code for blog Since you are here… …we do have a small request. More and more people visit Orthodoxy and the World website. However, resources for editorial are scarce. In comparison to some mass media, we do not make paid subscription. It is our deepest belief that preaching Christ for money is wrong.

http://pravmir.com/why-is-envy-so-danger...

Второе послание к солуня- Послание Иуды нам (фессалоникийцам) Послание к колоссянам Первое послание к Тимо Первое послание к корин Второе послание к Тимо Второе послание к корин Послание к Титу Евангелие от Луки Послание к Филимону Евангелие от Марка Послание к филиппийцам Чины святости: святой мученик святые мученица святитель великомученик Сщмч. – священномученик великомученица блаженный апостол преподобный Целит. – целитель Блгв. – благоверный Бесср. – бессребреник Прав. – праведный исповедник Наименования священного сана: Прот. – протоиерей Митр. – митрополит Архиеп. – -архиепископ игумен Прочие наименования: остров Государственный Русский ЦМиАР.– – Центральный музей древне русской культуры и искус ства имени Андрея Рублева Совр. – современный Названия месяцев. – ян., фев., мар., Государственная ап., м., ин., ил., авг., сен., Третьяковская галерея окт., н., дек. список источников И ЛИТЕРАТУРЫ 1 . Основные источники, использованные при подготовке книги Acta Sanctorum. Vol. 1–67. Bruxelles, Venezia, Paris, 1643–1940. Adrian, Archim. Heiligenjaar Heiligenlevens voor elke dag. Vol. 1–13. Den Haag, 1985–1995. Anal. Boll. – Analecta Bollandiana. Revue critique d’hagiographie. Bruxelles, 1882-. Baudot J., Chaussin L. Vies des Saints et des Bienheureux selon lordre du Calendrier par les RR. PP. Benedictins de Paris. Vol. 1–13. Paris, 1931–1959. Bovon E, Geoltrain P. Ecrits apocryphes chretiens. Vol. I–II. Paris, 1997, 2005 (Bibliotheque de la Pleiade, 442, 516) Butler C. The Lausiac History of Palladius. Cambridge, 1904 (Texts and Studies, 6/2). Bibliotheca Sanctorum/Ed. Amore A. etc. Vol. 1–13. Roma, 1961–1970. Bibliotheca Sanctorum Orientalium: Enciclopedia dei Santi. Le Chiese orientali. Vol. 1–2. Roma, 1998–1999. Clavis Patrum Graecorum/Cura et studio M. Geerard. Vol. I-VI. Turnhout, 1983–1998. Doukakis D. (ed.) Μγας Ζυναξαριστς πντων τν γων. T. 1–12. Athenai, 1889 – 1896. Dubois J. (ed.) Le Martyrologe d’Usuard. Bruxelles, 1965 (Subsidia Hagiographica 40). Eusebe de Cesaree. Histoire ecclesiastique/SC 31,41, 65,73.

http://azbyka.ru/otechnik/Zhitija_svjaty...

Болландисты и архиеп. Сергий (Спасский) отождествляли И. с прп. Илией, упоминаемым в греч. стишных Синаксарях под 3 нояб., на основании того, что оба они уподоблялись прор. Илии: первый - в «Истории египетских монахов», второй - в стихословии Синаксаря ( Сергий (Спасский). Месяцеслов. Т. 2. С. 343). Визант. Синаксари упоминают прп. Илию еще под одной датой - 12 янв., где о нем говорится только то, что он был чудотворцем (SynCP. Col. 388). В комментариях к «Синаксаристу» прп. Никодима Святогорца на память прп. Илии приводится один из текстов алфавитного собрания Apophthegmata Patrum (Περ το ββ Ηλα 1//PG. 65. Col. 184) ( Νικδημος. Συναξαριστς. Τ. 3. Σ. 64). Архиеп. Сергий (Спасский) и Софроний (Евстратиадис), митр. Леонтопольский, отождествляли этого святого с Илией, упоминаемым в 51-й гл. «Лавсаика» , опираясь в данном случае не на аутентичный текст, а на его пространную редакцию, представляющую собой контаминацию текста Палладия Еленопольского и «Истории египетских монахов» ( Butler C. The Lausiac History of Palladius: A crit. discussion together with notes. Camb., 1898. Р. 6-51). Рассказ об И., заимствованный из пространной редакции «Лавсаика», был включен под 8 янв. в состав 2-й (пространной) редакции древнерус. нестишного Пролога во 2-й пол. XII в. и впосл. был внесен в ВМЧ. Поэтому в совр. календаре РПЦ память И. празднуется 8 янв. Ист.: PG. 34. Col. 1132, 1137 [«Лавсаик», пространная ред.]; Apophthegmata Patrum//PG. 65. Col. 184-185 [алф. собр.]; Apopht. Patr. (Guy). T. 1. P. 426-427; Hist. mon. Aeg. Р. 45; Rufin. Hist. mon. P. 331-332; Достопамятные сказания. 1993. С. 68-69; ЖСв. Янв. Ч. 1. С. 270-271; Изречения египетских отцов. 2001. С. 91, 205; История египетских монахов. М., 2001. С. 30; Палладий, еп. Еленопольский. Лавсаик: Повествование о жизни святых и блаженных отцов. М., 2003. С. 172 [пространная ред.]; Великий Патерик, или Великое собрание изречений старцев: Сист. колл. М., 2005. Т. 1. С. 25, 97, 130. Лит.: Сергий (Спасский). Месяцеслов. Т. 2. С. 7-8, 12, 343; Lucchesi G. Elia, monaco in Egitto//BiblSS. Vol. 4. Col. 1042-1043; Σωφρνιος (Εστρατιδης). Αγιολγιον. Σ. 166.

http://pravenc.ru/text/389305.html

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010