32 Lactantius, Inst-itut. divin. lib. VI. c. 23. Cyrillus Hierosol. Cateches. IV. § 23—26. 33 Origenes hom. XI. cap. 5. in Ierem. Gregorius Nissen. de virginitate cap. 4. Ambrosius de virginitate ad Marcell., de virginitate perpetua Mariae. Hieronymus adv. Iovinianum, Origenes в 17 бес " еде на евангелие Луки говорит: secundae nuptiae nos de regno Dei ejiciunt». Об Оригене, который сам себя оскопил и резко осуждал вообще брак, смотри Eusebü hist. eccl. lib. У I, cap. 8. 34 Рим. 7:3. 1 Кор. 7:8. 39—40. 35 1 Тим. 5:14. 36 Epiphanü haer. 39 (s. 49). Augustini ge haeresibus, cap. 38. 37 О Монтанистах смотри. Epiphanii, haer. 38 (s. 48). 38 Clemeus Alexandr. Stromata Ш, 12; „Si cui Apostolus propter intempe- rantiam et ustionem, veniam secundi concedit matrimonii, nam hie quoque non peccat quidem ex testamento, non est enim a lege prohibitum, non implet autem surnmam illam vitae perfectionem, quae agitur ex evangelio». Как Ориген судил о втором браке, смотри его слова в 33 примечании. 39 Cyril. Hierosol. Cateches. IV. с. 26. 40 Смотри 4, 12 и 87 правила св. Василия и толкование этих правил в книге: „Правила с тумаченима еписк. Никодима (Нови Сад. 1895. 1896) II. 354, 367, 425. Ср. ап. правило 17 и неокес. правило 7. 41 Одна имеет заглавие: „Молодой вдове» , другая: „О монандрии» (единомужии). Обе книги написаны около 380 года. 42 Смотри толкование этого канона в книге “Правила» II, 70—71. 43 Апост. канон 17: «Кто после святого Крещения двумя браками обязан был, или имел наложницу, тот не может быть ни епископом, ни пресвитером, ни диаконом, ни вообще состоять в списке священного чина.» Смотри толкование этого канона в книге „Правила» I. 74—46; а сравни и постановление константинопольского собора при патриархе Алексие (1025—1043) в греч. канонической Синтагме (изданной в Афинах 1852—1859 в 6 томах) V, 28. 44 Origen. horn. Х40;П in Lucam: „Ab ecclesiasticis dignitatibus non solum fornicatio sed et nuptiae repellunt: neque enirn episcopus, nec presbyter, пес diaconus possunt esso digami.»

http://lib.pravmir.ru/library/ebook/3711...

Преп. Иоанн Дамаскин. De fide orth. 1, 14, PG 94, 860; русский пер.: I, 185. 494 Епископ Сильвестр. Цит. соч., т. II, с. 6. 495 Ср. Епископ Сильвестр. Цит. соч., т. II, с. 131. 496 Свят. Иоанн Златоуст. In Hebr., horn. 2, 1, PG 63, 19. 497 Преп. Иоанн Дамаскин. De fide orth. I, 13, PG 94, 852; русский пер.: I, 182. 498 Восточное отеческое различение сущности и сил в Боге всегда оставалось чуждо западному богословию вместе с основанным на нем различением апофатического и катафатического богословия; блаж. Августин его критически отвергает: см. Попов И.В. Цит. соч., с. 353 и Далее. Ср. Бриллиантов А. Цит. соч., с. 221 и далее. 499 Св. Дионисий Ареопагит. Dedivin. nomin. II, 5, PG 3, 641. 500 Ср., например, Decoel.hier. 11, 3, PG 3, 141. 501 Epist. 1, ad Caium., PG 3, 1065А. 502 De divin. nomin. XI, 6, PG 3, 956. 503 Св. Дионисий Ареопагит. De divin. nomin. 1, 4, PG 3, 589; V, 1–2, PG 3, 816B–C; ср. Преп. Максим Исповедник. Schol. in lib. de divin. nomin., in V, 1, PG 4, 309: исхождением же называет Божественное действие, которое произвело всё сущее; in I, 5, PG 4, 205, 208: промышление и исхождение вовне противополагается здесь Самому Богу. 504 De divin. nomin. IV, 13, PG 3, 712. 505 De divin. nomin. V, 8, PG 3, 824; V, 5–6, PG 3, 820; XI, 6, PG 3, 953 ss. Ср. у Бриллиантова всю главу об «Ареопагитиках», сс. 142–178; Попов И. В. Цит. соч., сс. 349–352. Псевдоэпиграфический характер «Ареопагитик» и их тесная связь с неоплатонизмом не умаляет их богословского значения, признанного и засвидетельствованного церковно–отеческим авторитетом. Конечно, здесь остается нужным новое историко–богословское исследование и оценка. 506 Св. Дионисий Ареопагит. De divin. nomin. IX, 1, PG 3, 909. 507 Свят. Григорий Палама. Capit. phys., theol., etc., 68–69, PG, 150, 1169. 508 Ibid., 75, PG 150, 1173: Свят. Григорий исходит из троякого различения в Боге: сущности, энергии и троичности ипостасей. Соединение с Богом [по сущности] невозможно, ибо, по всеобщему суждению богословов, по существу или в существе Своем Бог «несообщим». Соединение по ипостаси свойственно только Вочеловечившемуся Слову. Преуспевшие же твари соединяются с Богом по действию, причащаются не естества, но Его действия; cap. 92, PG 150, 1188: через причастие «Боготворной благодати» соединяются с самим Богом; cap. 93, PG 150, 1188: Божие просияние и боготворное действие, причастники которого обожаются, есть Божия благодать, но не естество Божие; ср. сарр. 78, 141, 144, PG 150, 1176, 1220, 1221; Theoph., PG 150, 912 et 928D; ср. Ibid., PG 150, 921 et 941. Ср. синодик собора 1452 г. у преосв. Порфирия (Успенского): История Афона. Т. III, 2. СПб., 1902, приложения, с. 784; и в Триоди, по венец, изд. 1820 г., 168. Это — мысль преп. Максима: Бог и сообщим — по Своим дарам, и несообщим — ибо ничто не причастно самой Его сущности, apud Euthymii Zigabeni Panopliam. tit. 3, PG 130, 132. 509

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=714...

Рассматривая веру в Иисуса Христа как центр духовной жизни человека, учение о Церкви К. строил на основании представления о свойствах христ. веры (подробный анализ учения К. о Церкви см.: Bohatec. 1937. P. 267-580; Milner. 1970). По убеждению К., как для приведения людей к вере, так и для сохранения их в вере Бог пользуется не только скрытым действием благодати, но и «внешними вспомогательными средствами» (aides exterieures), при помощи к-рых вера зарождается, возрастает и усиливается ( Clav. Inst. IV 1. 1). Эти внешние средства сосредоточены в Церкви: ей Господь вверил Свое Евангелие для проповеди, поставив «пастырей и учителей» (Ibidem; ср.: Еф 4. 11); в ней Он установил совершение истинных таинств. I. Невидимая и видимая Церковь. В Церкви Бог «собирает всех Своих детей» ( Calv. Inst. VI 1. 1), поэтому, повторяя слова древних христ. писателей, К. утверждал: «Церковь мать всех тех, кому Бог - Отец» (Ibidem; ср., напр.: Aug. Serm. 56//RBen. 1958. T. 68. P. 36). В таком наиболее широком смысле Церковь соединяет в себе всех избранных Богом людей, как живых, так и умерших, и возглавляется Иисусом Христом: «Избранные Божии так соединены с Иисусом Христом, что образуют единое тело, будучи зависимы от одного Главы» ( Calv. Inst. IV 1. 2). К. соглашался с учением Лютера о «невидимой Церкви», отмечая: «...чтобы находиться в единении с Церковью, нет необходимости видеть ее глазами или касаться рукой» (Ibid. 3). Невидимая Церковь - это Церковь избранных и святых; в нее соединены лишь те, «кто через благодать усыновления сделались чадами Божиими и через освящение Святым Духом стали истинными членами Иисуса Христа» (Ibid. 7). Вместе с тем, во многом под влиянием Буцера (см.: Wendel. 1963. P. 294-296), К. с течением времени все более важным считал представление о земной Церкви как об устроенном в соответствии со словом Божиим живом и развивающемся организме (см.: Bohatec. 1937. P. 417). Это - «множество тех людей, которые, будучи рассеяны по всему свету, исповедуют одну веру в Бога и в Иисуса Христа, крещены во свидетельство своей веры, принимают участие в Вечере Господней, заявляя тем самым о своем единстве в вере и любви, принимают Слово Божие и, следуя заповеди Иисуса Христа, хранят проповедь его» ( Calv. Inst. IV 1. 7). Если невидимая Церковь состоит только из избранных, то в видимой Церкви избранные и отверженные смешаны: «В этой Церкви добрые христиане смешаны с множеством лицемеров» (Ibidem). Видимая и невидимая Церкви - это в действительности не две Церкви, но единая Церковь, Тело Христово, в Которое на протяжении всей мировой истории включаются избранные и из Которого исключаются отверженные (ср.: Wendel. 1963. P. 297).

http://pravenc.ru/text/1320173.html

Serviciul de pres al Patriarhului Moscovei i al întregii Rusii La 13 noiembrie 2011 Preafericitul Patriarh al Moscovei i al întregii Rusii Kiril i Preafericitul Patriarh al marelui ora Antiohia i al întregului Orient Ignatie IV au oficiat Dumnezeiasca liturghie în catedrala Adormirea Maicii Domnului din Damasc – capitala Siriei. Serviciul divin a fost svârit în limbile arab i slav bisericeasc. Cu patriarhii au slujit împreun ierarhii Patriarhiei de Antiohia: Mitropolitul de Sao Paulo i Brazilia Damaschin, mitropolitul de Mexico Antonie, mitropolitul de Huma Gheorghe, mitropolitul de Aleppo i Iskandaron Pavel, mitropolitul de Munii Siriei i Harran Sava, arhiepiscopul de Filippopol Nifon, reprezentantul Patriarhului de Antiohia pe lâng Patriarhul Moscovei i al Întregii Rusii; episcopul de Safit Dmitri, episcopul de Serghiopole Marc, episcopul de Karra Gataz, episcopul de Baria Luca, episcopul de Seidnaya Luca. Din partea Bisericii Ortodoxe Ruse la serviciul divin au participat preedintele Departamentului relaii externe al Patriarhiei Moscovei mitropolitul de Volokolamsk Ilarion; eful Secretariatului administrativ al Patriarhiei Moscovei episcopul de Solnecinogorsk Serghie, vicepreedintele   Departamentului relaii externe al Patriarhiei Moscovei protoiereul Nicolai Balaov, ajutorul preedintelui Departamentului relaii externe al Patriarhiei Moscovei protodiaconul Vladimir Nazarkin, reprezentantul Patriarhului Moscovei i al întregii Rusii pe lâng Patriarhul de Antiohia arhimandritul Alexandr (Elisov).   Catedrala a fost în întregime plin de credincioi. Canalele de televiziune siriene transmiteau în emisie direct serviciul divin. La liturghie au asistat reprezentanii diplomaticii ai unui ir de state: ambasadorul Federaiei Ruse în Republica Arab Siria A.P. Kulimuhametov, al Azerbaidjanului - Mahir Aliev, al Armeniei – Arac Poladean, al Belorusiei – Oleg Ermalovici, al Greciei – Taisia Afanasiu, al Kazahstanului – Ascar Assilov, al Ciprului – Antonis Grivas, al României – Danut-Florin Sandrovisi, al Serbiei – Iovan Vujasinovic, reprezentantul acreditat al Ucrainei în Republica Arab Siria Evghenii Jupiev, reprezentantul acreditat al Bulgariei în Republica Arab Siria   Dimitr Mihailov. La serviciul divin au mai fost prezeni reprezentanii Bisericii Siro-Iacobite i ai Bisericii Apostolice Armene.

http://patriarchia.ru/md/db/text/1673492...

Epistula 14//PL. 69. Col. 49A). Вероятно, в К-поле К. познакомился со знаменитым грамматиком Присцианом и его сочинениями, которые впосл. использовал в образовательных целях ( Cassiod. De orth. 12; De artib. 1. 1). Там же он окончил свой главный богословский труд - «Изъяснение псалмов», к-рый посвятил папе Вигилию ( Cappuyns. 1949. Col. 1370; Fridh. 1973. P. XI). К. состоял в дружеских отношениях со мн. благочестивыми христианами, среди к-рых были епископы Примасий Адруметский и Факунд Гермианский ( Cassiod. De inst. div. lit. 9. 4; Exp. ps. 118. 2; 138. Concl.), нотарий Иордан (впосл. монах и еп. Кротонский), к-рый в 551 г. в К-поле взял у К. на 3 дня его «Историю готов» и составил ее сокращенное изложение ( Iord. Get. Prol. 1), богословы-миряне Юнилий Африканский и Евсевий Слепой ( Cassiod. De inst. div. lit. Praef. 1; 10. 1). По-видимому, К., как и мн. др. беженцы, давно стремился вернуться на родину, в Италию. Однако это стало возможно только после того, как визант. армия под командованием Нарсеса в 552 г. разбила гот. войска Тотилы, а в 553 г.- Тейи, завоевав наконец всю Италию. 13 авг. 554 г. имп. Юстиниан издал свою знаменитую «прагматическую санкцию», устанавливавшую на всех отвоеванных территориях подконтрольный К-полю политический порядок. В 554 или в 555 г. К. вернулся в Италию и, решив навсегда оставить светскую жизнь, удалился в Скилакий ( Cappuyns. 1949. Col. 1357; Fridh. 1973. P. VIII; O " Donnell. 1979. P. 135; Vessey. 2004. P. 15). Там на территории своего имения на свои личные средства К. основал монашескую общину, получившую название «Вивариев монастырь» (monasterium Vivariense) или просто Виварий (Vivarium - название позднее, не принадлежащее К., см.: Cappuyns. 1949. Col. 1358), вероятно, потому, что в скалах, находившихся на территории имения, были высечены бассейны для живой рыбы (vivaria), соединенные с р. Пеллена ( Cassiod. De inst. div. lit. 29; Varia. XII 15. 4). Др. название мон-ря - Кастельский (monasterium Castellense) связано с находившейся неподалеку горой Кастелл, на к-рой в уединении проживали монахи-анахореты (De inst.

http://pravenc.ru/text/1681287.html

3567 E.g., Matt 6:9/Luke 11:2. The alleged Pompeiian evidence (Botha, «Prayer,» 43) is not, however, compelling (see Baines, «Square»). 3568 Jeremias contends that the use of «Abba» for God was unique to Jesus until passed on to Jesus» followers (Jeremias, Prayers, 57; followed also by Bruce, Time, 21–22); Vermes, Jesus the Jew, 210–11, cites b. Ta c an. 23b to the contrary, but if the tradition there is pre-Christian, it is still parabolic and rare rather than vocative and standard (as apparently with Jesus; cf. already Klausner, Jesus, 378). Whether Christians learned «Abba» from Jesus» example ( Mark 14:36 ) or from an Aramaic address in the Lord " s Prayer (e.g., Ridderbos, Galatia, 158; Hunter, Predecessors, 50; for the Lord " s Prayer in Aramaic rather than Hebrew, see Jeremias, Theology, 188–89; idem, Prayers, 95–98; Dalman, Jesus-Jeshua, 19–20; but then why not include the common «Abba» in the prayer?) or experienced the cry ecstatically based on either tradition (Lull, Spirit, 67; cf. Aune, «Magic,» 1550) is disputed. 3569 Cf. also Paul on «adoption,» where he apparently follows the Roman concept of adoption attested by witnesses ( Rom 8:15–16 ); the custom is Greco-Roman, especially Roman, not Palestinian Jewish (Lyall, «Law»; idem, Slaves, 67–99; cf. Hester, Inheritance, 18–19, 59; Ramsay, Teaching, 203; Sanday and Headlam, Romans, 203; Ferguson, Backgrounds, 51; Deissmann, Studies, 239; idem, Paul, 174–75; Tarn, Civilizations, 101–2; on witnesses also to Roman wills, cf. Gaius Inst. 2.104–108; Justinian Inst. 2.10.6–11). Adoptive sons have the same legal standing as genetic sons (Gaius Inst. 2.136) and come under the father " s full authority (Gaius Inst. 1.97–117, cited in Lefkowitz and Fant, Life, 189–90, §194; cf. Lyall, «Law,» 466). 3570 See Pancaro, «People,» 126–27, who argues that «scattered children of God» is a double entendre for Diaspora Jews (the traditional sense John exploits here) and all those who believe, united in Christ. 3572 This is not to exclude the value of human effort once authorized; in Xenophon Oec. 7.27 God gave both genders equal βξουσαν to exercise self-contro1. Whitacre, John, 36,55, finds an antimony (a figure used by both Greek and Jewish writers) linking both divine election and human responsibility (with John Chrysostom Hom. Jo. 10.2); see our comment on 6:43–44 for Jewish thought on the matter.

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-gosp...

La Dumnezeiasca liturghie a cântat corul mnstirii Novospasski, or. Moscova. Citirile din Apostol i Evanghelie au rsunat în limbile slav bisericeasc i chinez, iar unele tropare în timpul serviciului divin au rsunat în limba chinez. Dup serviciul divin Întâistttorul Bisericii Ortodoxe Ruse a svârit litia pentru adormiii arhipstori, pstori, monahi i mireni ai Bisericii Ortodoxe Autonome a Chinei. Protoiereul Alexii Kiselevici, dup terminarea serviciului divin, l-a salutat pe Preafericitul Stpân, în numele comunitii ortodoxe din Shanghai i al tuturor compatrioilor care locuiesc în Estul Chinei. Dumnealui a menionat în mod special c liturghia, pe care a oficiat-o Întâistttorul Bisericii Ortodoxe Ruse este prima în aceast biseric din ultima jumtate de veac. Întru amintirea vizitei în Shanghai i rugciunea de obte, printele Alexii a adus în dar Preafericitului Patriarh un tablou cu imaginea catedralei în cinstea icoanei Preasfintei Nsctoare de Dumnezeu „Grabnic ajuttoare” – lucrarea tânrului pictor Alexei Veriovkin, locuitor al or. Shanghai. Întâistttorul Bisericii Ruse în predica sa a spus: „Astzi, cu adevrat, este o mare bucurie. Este minunat c primul serviciu divin în biserica în cinstea icoanei Preasfintei Nsctoare de Dumnezeu „Grabnic ajuttoare”,  aproape dup o întrerupere de cincizeci de ani, a fost oficiat în zilele de Pate… Noi cunoatem din exemplele Rusiei i Chinei, cum perioadele de scârbire alternau cu perioadele de renatere. i Dumnezeiasca liturghie de azi în biserica „Grabnic ajuttoare” – este la fel un oarecare simbol al renaterii Chinei”. Exprimându-i deosebita recunotin clericilor Bisericii Ortodoxe Autonome a Chinei – preotului Mihail Van, protodiaconului Evanghel Lu i ipodiaconului Papii Fu, Sanctitatea Sa a menionat c, în pofida vârstei, în ei se simte o mare putere interioar. Împreun cu tot poporul chinez ei au trecut peste diferite evenimente ale istoriei i actualmente sunt martorii renaterii Chinei i renaterii acestei sfinte biserici. Printele Mihail Van a fost hirotonit în anii 50 ai secolului al XX-lea de ctre episcopul de Shanghai Simeon (Du). Protodiaconul Evanghel Lu în anul 1950 a fost hirotonit de arhiepiscopul Chinei i al Pekinului Victor (Sveatin), eful ultimei Misiuni duhobniceti ruse, celei de a XX-a, în China.

http://patriarchia.ru/md/db/text/2975622...

La serviciul divin au fost prezeni: conductorul Republicii Kabardino-Balkaria Valerii Kokov; preedintele Parlamentului Republicii Kabardino-Balkaria T.B. Egorova; reprezentanii conducerii Kabardino-Balkariei. Cântrile liturgice au fost interpretate de corul catedralei episcopale în cinstea lui Hristos Mântuitorul din or. Piatigorsk (regent - A.I. Kuba), corul comun al clerului Eparhiei de Piatigorsk (regent – protoiereul Serghii Kuznetsov), corul catedralei în cinstea sfintei întocmai cu apostolii Maria Magdalena în or. Nalcik (regent – lucrtorul emerit al culturii din RKB I.G. Rastereaev). O parte din cântrile Liturghiei au fost interpretate în limba kabardin. Sanctitatea Sa Patriarhul Chiril a rostit de asemenea unul din vozglasuri în limba kabardin. Serviciul divin a fost emis în direct pe posturile de televiziune VTK „Kabardino-Balkaria” i „Soiuz”. Credincioii, care nu au putut intra în biserica supraaglomerat, au urmrit oficierea serviciului divin pe un ecran mare, instalat pe piaa în faa catedralei. Dup ectenia struitoare, Întâistttorul Bisericii Ortodoxe Ruse a ridicat rugciunea pentru pacea în Ucraina. Apoi au fost svârite rugciuni pentru odihna sufletului pururea pomenitului Patriarh al Moscovei i al întregii Rusii Serghii (Stragorodski), care a plecat la Domnul în acea zi, la 15 mai 1944. Predica înainte de împrtanie a inut-o protoiereul Mihail Samohin, secretarul de pres i conductorul departamentului informaional i de editare al Eparhiei de Piatigorsk, parohul bisericii în cinstea sfintei întocmai cu apostolii cneaghina Olga în or. Jeleznovodsk, regiunea Stavropol. Dup încheierea serviciului divin Sanctitatea Sa Patriarhul Chiril l-a salutat pe arhiepiscopul de Piatigorsk i Cerkessk Feofilact. Arhiereul eparhiot al Episcopiei de Piatigorsk s-a adresat, în special, ctre Sanctitatea Sa cu o rugminte de a binecuvânta din aceast zi începutul emisiei în Kabardino-Balkaria a postului de radio „Vera”. Din 1 iunie 2015 a început emisia postului de radio „Vera” în vecina republic Karaceaevo-Cerkesia. În septembrie 2015 au început s fie difuzate programe regionale, elaborate în comun de ctre departamentele de misionarism i de informare a Eparhiei de Piatigorsk.

http://patriarchia.ru/md/db/text/4469071...

În timpul serviciului divin s-au rugat: preedintele Departamentului Sinodal informaional V.R. Legoida; studeni ai seminarului de teologie din Saratov, ai colii intereparhiale a surorilor de caritate; reprezentani ai comunitilor ortodoxe de tineret, numeroi credincioi. Serviciul divin a fost vizitat de episcopul Bisericii Romano-Catolice Pickel Clemens, ordinariu eparhial  „Sfântul Clement” în Saratov . A cântat corul arhieresc de brbai al bisericii „Pogorârea Sfântului Duh” din or. Saratov (regent – A.G. Zanorin). Serviciul divin a fost difuzat în emisie direct pe postul de  televiziune „Soiuz”, pe portalul Eparhiei de Saratov „Ortodoxie i contemporaneitate” i pe site-ul  „Vzglead-info”. Credincioii au putut urmri emisia pe monitoarele, instalate lâng cldirea seminarului de teologie din Saratov. Dup ectenia struitoare, Preafericitul Patriarh Chiril a ridicat rugciune pentru pacea în Ucraina. În timpul Liturghiei Preafericitul Patriarh Chiril a oficiat  hirotonia în treapt de preot a diaconului Serghii Iakimenko, clericul bisericii în cinstea cuviosului Ilie Muromets i a sfintei mare mucenie Varvara în formaiunea administrativ-teritorial Vlasiha, regiunea Moscova. Predica înainte de împrtanie a inut-o protoiereul Vladimir Parhomenko, duhovnicul i profesorul seminarului de teologie din Saratov, parohul bisericii în cinstea marelui mucenic i tmduitor Pantelimon, s. Usti-Kurdum, raionul Saratov. Dup terminarea Liturghiei rectorul seminarului din Saratov mitropolitul Longhin l-a salutat pe Preafericitul Patriarh în numele participanilor la serviciul divin i i-a adus în dar Sanctitii Sale odjdii de Patriarh. Preafericitul Patriarh Chiril s-a adresat ctre credincioi cu o predic. În semn de binecuvântare pentru trudele arhipstoreti ulterioare Întâistttorul i-a înmânat mitropolitului Longhin o panaghie i o cruce. Preafericitul Stpân a transmis în dar biserici nou sfinite icoana cuv. Serghie de Radonej, pictat cu ocazia aniversrii a 700 de ani din ziua naterii Cuviosului, care se srbtorete în anul curent de întreaga Biseric.

http://patriarchia.ru/md/db/text/3812151...

Printre coslujitori au fost reprezentanii Bisericilor Ortodoxe Locale pe lâng tronul Patriarhului din or. Moscova: Mitropolitul de Cirine Atanasie (Biserica Ortodox a Alexandriei); arhiepiscopul de Filippopol Nifon (Biserica Ortodox a Antiohiei); episcopul de Moravice Antonie (Biserica Ortodox Sârb); arhimandritul Stefan (Dispirakis) (Biserica Ortodox a Ierusalimului); arhimandritul Teoctist (Dimitrov) (Biserica Ortodox Bulgar); arhimandritul Serafim (emeatovski) (Biserica Ortodox a Pmânturilor Cehiei i a Slovaciei); arhimandritul Alexandr (Pihaci) (Biserica Ortodoxe din America). Cu Întâistttorul Bisericii Ortodoxe Ruse au coslujit, de asemenea, conductorii instituiilor sinodale, stareii mnstirilor stavropighiale de clugri, clerul or. Moscova i al eparhiei de Moscova. Cântrile serviciului divin le-a interpretat corul catedralei „Hristos Mântuitorul” (regent – I.B. Tolkaciov). În timpul serviciului divin de Naterea Domnului s-au rugat egumenele mnstirilor stavropighiale de maici, slujitorii bisericii din or. Moscova, membrii consiliilor parohiale ale bisericilor din capital, colaboratorii instituiilor sinodale ale Bisericii Ortodoxe Ruse, numeroi credincioi. Serviciul divin a fost difuzat pe postul de televiziune „TV entr”. Transmisiunea a fost comentat de profesorul Academiei de teologie din Moscova, academicianul A.C. Svetozarski. Fragmentul evanghelic a fost citit de Sanctitatea Sa Patriarhul Chiril din Evanghelia veche de pristol din vremea Elizavetei Petrovna, care este scoas din altarul catedralei „Hristos Mântuitorul” de dou ori în an: la marea vecernie de srbtoarea Naterii Domnului i la vecernia mare de Pate. Dup încheierea serviciului divin Sanctitatea Sa Patriarhul Moscovei i al întregii Rusii Chiril a fost felicitat în numele întregii plinti a Bisericii Ortodoxe Ruse de mitropolitul de Krutitsy i Kolomna Iuvenalii: „Sanctitatea Voastr, Preafericite Stpâne i printe! S-a încheiat postul Crciunului ce a durat 40 de zile i noi am intrat în bucuria srbtorii Naterii Domnului. Fiecare dintre noi în bisericile sale a oficiat  serviciile divine, rugându-ne împreun cu oamenii credincioi.

http://patriarchia.ru/md/db/text/4330420...

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010