И. Д. Самойлова, с. Нижняя Синячиха Новгородский музей-заповедник – Новгородский государственный объединенный музей-заповедник, Новгород Музеи Московского Кремля – Государственный историко-культурный музей-заповедник «Московский Кремль» Музей религии – Государственный музей истории религии, Санкт-Петербург Музей им. Хоненко – Музей западного и восточного искусства им. Богдана и Варвары Хоненко, Киев Псковский музей-заповедник – Псковский архитектурно-художественный музей-заповедник, Псков РГБ – Российская Государственная библиотека, Москва Сергиево-Посадский музей-заповедник – Сергиево-Посадский государственный историко-художественный музей-заповедник, Сергиев Посад ЦМиАР – Центральный музей древнерусской культуры и искусства им. Андрея Рублева, Москва ЯХМ – Ярославский художественный музей, Ярославль Источники иллюстраций Ouspensky L., Lossky W. Der Sinn der Ikonen. Bern; Olten, 1952; Ouspensky L., Lossky V. The Meaning of Icons. Crestwood, NY, 1982. Andaloro М., Romano S. L’orrizonte tardoantico e le nuove immagini 312–468. Romä Brepols, 2006 (La Pittura Medievale a Roma 312–1431, Corpus Volume 1) (илл. на с. 34, 35, 36, 37,130,172, 254, 300). Byzantium: 330–1453/ed. R. Cormack, M. Vassilaki. London: Royal Academy of Arts, 2008 (илл. на с. 49,133, 294, 317). Byzantium: Faith and Power (1261–1557)/ed. H. C. Evans. New York: Metropolitan Museum of Art, 2004 (илл. на с. 143). Cormack R. Byzantine Art. Oxford: Oxford University Press, 2000 (илл. на с. 270). Grabar A. Le premier art chrétien: 200–395. Paris: Gallimard, 1966 (илл. на с. 36, 38). Lowerance R. Byzantium/The British Museum. Cambridge: Harvard University Press, 2004 (иллюстрации на с. 197, 238, 270). The Glory of Byzantium: Art and Culture of the Middle Byzantine Era, A. D. 843–1261/ed. H. C. Evans, W. D. Wixom. New York: Metropolitan Museum of Art, 1997 (илл. на с. 149). Treasures of Mount Athos: [Exhibition Catalogue]. Thessaloniki, 1997 (илл. на с. 190, 203). La rivoluzione dell’immagine: Arte paleocristiana tra Roma e Bisanzio/a cura di F.

http://azbyka.ru/otechnik/Vladimir_Lossk...

Gamber K. Ordo antiquua gallicanus. Der gallikanische Messritus des 6. Jahrhunderts//Textus Patristici et Litur- gici. Regensburg, 1965. B. 3. Germanus HE Germanus Historia Ecclesiastica. Goar J. Εχολγιον sive Rituale Graecorum complectens ritus et ordines Divinae Liturgiae, officiorum, sacramento- rum, consecrationum, benedictionum, funerum, orationum, etc. Editio secunda expurgata, et accuratior.Venice, 1730. Grabar A. Lempereur Grabar A. Lempereur dans lart byzantin. Paris, 1936. Grabar A. Quel est Grabar A. Quel est le sens de loffrande de Justinien et de Theodora sur les mosaïques de S. Vital?//Felix Ravenna. 1960. 30. P. 6377. Grimsted Grimsted P. K. Archives and Manuscript Repositories in the USSR: Moscow and Leningrad//Studies of the Russian Institute. Columbia University. Princeton, 1972. Habert Habert I. ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΝ: Liber Pontificalis Eccleaiae Graecae. Paris, 1693. Hanssens I. M. CM Hanssens I. M. De concelebratione missae in ritibus orien- talibus. De eius notione et modis, usu praesenti et historia. Romae, 1966.=Divinitas. 1966. 10. P. 482559. Hanssens I. M. IL Hanssens I. M. Institutiones liturgicae de ritibus orientali- bus. Vol. IIIII. Romae, 193032. Hoddinott Hoddinott R. F. Early Byzantine Churches in Macedonia and Southern Serbia. A Study of the Origins and Initial Development of East Christian Art. London, 1963. Høeg-Zuntz Høeg C., Zuntz G. Prophetologium//Monumenta Musicae Byzantinae. Lectionaria. Copenhagen, 19391962. Vol. I. Fasc. 15. Horbatsch Horbatsch O. De tribus textibus liturgicis linguae ecclesias- ticae (Palaeo) Slavicae in manuscriptis Vaticanis. Romae, 1966. Hussey-McNulty Nicholas Cabasilas A Commentary on the Divine Liturgy/Hussey J. M., McNulty P. A. (edd.) London, 1960. Jacob A. Concélébr. Jacob A. La concélébration de lanaphore à Byzance daprès le témoignage de Léon Toscan//OCP. 1969. 35. P. 249256. Jacob A. Eisodosgebet Jacob A. Zum Eisodosgebet der byzantinischen Chrysos- tomosliturgie des Vatican Barb. gr. 336//OS. 1966. 15. P. 3538.

http://azbyka.ru/otechnik/Pravoslavnoe_B...

зр. ( Grabar. 1979; Grabar. La prosa... P. 145), после этого утвердившейся в научной лит-ре (Reinhart. 2004. S. 68). Г. опубликовала ок. 90 апокрифов из почти 30 рукописей, перевод с греческого Житий Алексия, человека Божия ( Grabar. 1977, 1983), и мч. Иакова Персиянина ( Grabar. 1973). Хорват. тексты Деяний апостолов Петра и Андрея, «Евангелие Псевдо-Фомы», 2 версий Жития Алексия, человека Божия, и мч. Иакова Персиянина изданы Г. впервые. Она атрибутировала содержание ряда гомилетических и агиографических текстов, переведенных с греческого (Слово об обретении Креста Господня и Житие свт. Николая Мирликийского в составе Оксфордского сборника (Bodl. Canon lit, 414, XV в.) — Grabar. Izvori. S. 102–103; Слово на Благовещение Псевдо-Григория Неокесарийского в отрывке XIII в. — Архив ХАЗУ. F. glag. 16) (Reinhart. 2004. S. 69, 78–79). На основе анализа хорват. списков агиографических, апокрифических и гомилетических текстов, восходящих к греч. оригиналам, Г. пришла к выводу о возможности существования в древности у хорватов минейных сборников (гомилиариев), подобных древнеболг. Супрасльскому сборнику . Совместно с А. Назор, Штефаничем она подготовила публикацию антологии-хрестоматии древнейших памятников хорват. глаголической книжности (Hrvatska knjievnost srednjega veka, od XI do XVI st. Zagreb, 1969). Занимаясь исследованием процесса включения слав. переводов кирилло-мефодиевского времени в хорват. глаголическую книжность, Г. на основе репертуара последней установила, что в хорват. традиции частично сохранились переводы библейских книг великоморавского периода. Особое значение для их реконструкции представляют перикопы глаголических миссалов и бревиариев. Изучив древние глаголические отрывки Апостолов ( Гршковича Апостол , Михановича Апостол (оба XII в.), «Омишальский Апостол» (XIII–XIV вв.) и др.), Г. предположила, что у хорватов был кирилло-мефодиевский перевод этой книги, приспособленный к литургии зап. обряда. Исследуя Псалтирь Фрашчича 1463 г. (Vindob. Slav. 77), единственный известный хорвато-глаголический список Псалтири Толковой, Г., учитывая особенности ее графики (прямое и косвенное отражение кириллицы) и языка, пришла к выводу, что рукопись восходит к кириллическому оригиналу болгаро-македон.

http://pravenc.ru/text/587219.html

Synodicon Orientale/Ed. et tr. Chabot J.-B. Paris, 1902, pp. 294-296. O. Braun  De Sancta Nicaena Synodo. Syrische Texte des Maruta von Maipherkat nach einer handschrift der Propaganda zu Rom, Münster, 1898, p. 63. van Esbroeck M. Peter the Iberian and Dionysius the Areopagite: Honigmann’s thesis revisited//Orientalia Christiana Periodica, 59, 1993, pp. 217-227. Darrouzès J. Documents inédits d’ecclesiologie byzantine. Paris, 1966. Рр. 107–115 Darrouzès J. Documents inédits d’ecclesiologie byzantine. Paris, 1966. Рр. 109-108. Grumel V . Le schisme de Grégoire de Syracuse //Echos d " Orient. 39, 1940–1942. Рр. 257–267; Dagron G. Le traité de Grégoire de Nicée sur le bapteme des Juifs//Travaux et Mémoires. 11, 1991. Рр. 313–357. Dvornik F. The Photian Schisme, History and Legend. Cambridge, 1948. MGN: 373 (ер. 7). Grumel V. La liquidation de la querelle photienne//Echos d’Orient. 33, 1934. Рр. 257–288 Darrouzès J. Epistoliers  byzantins du Х ете siècle. Paris, 1960. рр.27-64. Darrouzès J. Documents inédits d’ecclesiologie byzantine. Paris, 1966. Рр. 116-159. Darrouzès J. Documents inédits d’ecclesiologie byzantine. Paris, 1966. P. 124. Darrouzès J. Documents inédits d’ecclesiologie byzantine. Paris, 1966. P. 140. Darrouzès J. Documents inédits d’ecclesiologie byzantine. Paris, 1966. P. 122. Darrouzès J. Documents inédits d’ecclesiologie byzantine. Paris, 1966. P. 128-132. Darrouzès J. Le patriarche  Méthode contre les iconoclasts et les Studites//RÉB. 1987. Vol. 45. P. 38–53. Darrouzès J. Documents inédits d’ecclesiologie byzantine. Paris, 1966. P. 148-154. Darrouzès J. Documents inédits d’ecclesiologie byzantine. Paris, 1966. P. 124. Darrouzès J. Documents inédits d’ecclesiologie byzantine. Paris, 1966. Рр. 160-162. Darrouzès J. Documents inédits d’ecclesiologie byzantine. Paris, 1966. Рр. 176-275. Darrouzès J. Documents inédits d’ecclesiologie byzantine. Paris, 1966. P. 200. Darrouzès J. Documents inédits d’ecclesiologie byzantine. Paris, 1966. P. 222. Darrouzès J. Documents inédits d’ecclesiologie byzantine.

http://bogoslov.ru/article/1876128

545 Grabar, 1965, p. 69–70. For an additional interpretation by Corrigan regarding the representation of loca sancta in the ninth-century marginal psalters, see n. 34 above. 546 See, for example, the homilies of John of Damascus against the iconoclasts: Die Schriften des Johannes von Damaskos, III, Contra imaginumcalumniatoresorationestres/Ed. P. B. Kotter. Berlin – New York, 1975. 90 (1.16), 106 (II. 14), 118 (11.19), 139 (III.34); the Acts of the 7th Ecumenical Council, Mansi XIII, 44 ff.; the Refutatio et eversio of Patriarch Nicephoros, ed. Featherstone, 1997, 74 (§33:29–36), 113 (§70:11–12), 165 (§92:57–85), 169 (§92:184–190), 172–173 (§92:259–284), 235 (§142:24–25), 265 (§165:23–31), 272–273 (§17:25–34). See also Corrigan, 1992, p. 40–42. 547 Forthis iconophile argument, see the texts mentioned in n. 56 above. Also, John of Damascus, ed. Kotter, 1975, p. 113–114 (11.16), 140 (111.36), 179 (111.86), 196 (III.131); the Acts of the 7th Ecumenical Council, Mansi XIII, 40CD, 284В, 301BC, 361DE, 377CD; Theodore the Studite’sAntirrheticiand Refutatio etsubversio, PG 99, 352A, 376, 381AB, 448A. In addition see Corrigan (1992), 72 ff. 549 That the object represented is a reliquary is ascertained by the inscription that accompanies a similar object next to the same Psalm verse in the Theodore Psalter, an eleventh-century indirect copy of the Chludov Psalter: “σορς νθα πκεινται τ λεψανα τν γων” (box in which rest the relics of the saints), Der Nersessian, 1970, 27, fig. 65. 550 Chludov Psalter, folios 6r, 26v, 67v, 78v; Pantokrator Psalter, folios 24v, 26v, 30v, 89r, 109r, 112r. In all these cases the Tomb i s painted in the form that can be identified with the actual locus sanctus of the Holy Sepulchre (narrow, as tall as a man, with conical roof). In three other cases the Tomb appears in the Chludov Psalter in a different form: on folio 44r it is shown twice, with the same dimensions as before, but with a cupola instead of a cone at its top (could this be a vague reference to the Anastasis Rotunda, the most characteristic element of which in locus sanctus art i s its dome? See, for example, Bobbio ampullae numbers 15 and 16, Grabar, 1958, pi. XLV; the Sancta Sanctorum reliquary box (fig. 2); and an ampulla similar to those of Bobbio, in the Dumbarton Oaks Byzantine Collection, Vikan, 1982, p. 19–21, fig. 13b and back cover). Finally, on folio 9v of the Chludov Psalter the Tomb is represented as a rounded structure topped by a curtained ciborium, which Grabar has identified with the Temple of Jerusalem, without any further analysis (Grabar A. Essai sur les plus anciennes representations de la ‘resurrection du Christ’//Monuments et Memoires, Fondation E. Piot 63 (1980), p. 105–141, esp. 124). For some suggestions on the rich theological symbolism of this image in relation to iconophile arguments on Christ’s two natures see Evangelatou, 2002, p. 181–208.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Dvornik . Les Slaves. Dvornik F. Les Slaves, Byzance et Rome au IX е siècle. Paris, 1926. Dvornik . Photian Schism. Dvornik F. The Photian Schism. History and Legend. Cambridge, 1948. Échos d " Orient. Kadiköy; Bucarest, 1897–1943. Fuchs . Höhere Schulen. Fuchs F. Die höheren Schulen von Konstantinopel im Mittelalter. Leipzig; Berlin, 1926. (Byz. Archiv; 8). Gardner . The Lascarids Gardner A. The Lascarids of Nicaea, the Story of an Empire in Exile. London, 1912. Gay . Clément VI. Gay J. Le pape Clément VI et les affaires d " Orient (1342–1352). Paris, 1904. Gay . Italie. Gay J. L’Italie méridionale et l’Empire byzantin depuis l’avènement de Basile I jusqúà la prise de Bari par les Normands (867–1071). Paris, 1909. Geanakoplos . Michael Palaeologus. Geanakoplos D.J. Emperor Michael Palaeologus and the West. Cambridge (Mass.), 1959. Gelzer . Themenverfassung. Gelzer H. Die Genesis der byzantinischen Themenverfassung. Leipzig, 1899. (Abb. d. Kgl. Sachs. Ges. d. Wiss., Phil.-hist. Kl. 18,Nr.5). Gerland . Lat. Kaiserreich. Gerland E. Geschichte des lateinischen Kaiserreiches von Konstantinopel, Ï Geschichte der Kaiser Balduin I. und Heinrich, 1204–1216. Homburg v. d. Hohe, 1905 Gibbon-Bury . Gibbon E. The History of the Decline and Fall of the Roman Empire/Ed. in 7 vol. with introd., notes, appendices, and index by J.B. Bury. London, 1923. Glykatzi-Ahrweiler . Recherches. Glykatzi-Ahrweiler H. Recherches sur l’administration de l’Empire byzantin aux IX e -XI e siècles//Bull. de correspondance hell. 84 (1960). P. 1–111. Grabar . Empereur. Grabar A. L’empereur dans l’art byzantin. Recherches sur l’art officiel de l’Empire de l’Orient. Paris, 1936. (Publications de la Faculté des Lettres de l’Univ. de Strasbourg; 75). Grabar . Iconoclasme. Grabar A. L’iconoclasme byzantin. Dossier archéologique. Paris, 1957. Grafenauer . Nekaj vprašanj. Grafenauer B. Nekaj vprašanj iz dobe naseljevanja junih Slovanov//Zgodovinski asopis 4 (1950). S. 23–126. Grégoire. Épopée byzantine. Grégoire H. Études sur l’épopée byzantine//Revues des études grecques 46 (1933). P. 29–69.

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

542 For emphatic statements of the iconophile argument that the Saviour’s depiction in images was both result and proof of his Incarnation see, for example, the Acts of the 7th Ecumenical Council, Mansi XII, 1014CD, 1147B, Mansi XIII, 93E–96C, 101A–D, 113C–E, 377BC, 248B, and the Antirrhetici of Patriarch Nicephoros, PG 100, 209AB, 256A–D, 360, 372A– C. Scholars have already analysed the influence of this argument on the illustration of the ninth-century marginal Psalters. See for example: Grabar A. L’iconoclasme byzantine, le dossier archeologique, 2nd ed. Paris, 1984 239 ff. idem, Sur plusieurs images insolites du Christ dans le psautier Chluodov//Δελτον Χριστιανικς Αρχαιολογκς Εταιρεας 10 (4th period, 1980–1981), p. 11–16; Kartsonis, 1986, p. 138, 228–229; Corrigan, 1992, 69 ff, p. 83, 88–89. Grabar, 1984, p. 242 and Kartsonis, 1986, p. 228–229, explain the frequent representations of Christ’s Passion and Resurrection in the ninth-century psalters (Grabar specifically mentioning the novel iconography of Christ rising from the Tomb), as a reference to Jesus’ human nature, emphasising the truth of the Incarnation, and therefore justifying his pictorial representation. However, while the Crucifixion puts greater emphasis on Christ’s human nature, the Resurrection stresses his human and divine natures equally, as is usually maintained in Byzantine theology (see notes 25 and 28 above). Thus, without rejecting the validity of previous interpretations, I would suggest that the frequent representation of the Resurrection in the ninth-century psalters seems to reflect more specifically the iconophile refutation of the iconoclast argument that such representation divides the two natures of Christ. However, the representation of Jesus’ Tomb in these psalters as the actual site of the Holy Sepulchre can be definitely related to the dogma of Christ’s Incarnation and its iconophile implications. 543 Grabar A. Quelques notes sur les psautiers illustrés byzantins du IXe siècle//Cah. Arch. 15 (1965), p. 61–82. The church of the Nativity and the Manger appear in the Chludov Psalter, folio 131v, the Pantokrator Psalter, folio 184v, (and cod. Paris, gr. 20, folio 37r). Folio 140r of the Pantokrator Psalter shows a church on the hill of Golgotha. The church of Sion appears in the Chludov Psalter, folios 5 lr, 79r, 86v, and on folio 121rofthe Pantokrator Psalter. (The church shown in the scene of Christ’s Temptation, in the Chludov Psalter, folio 92v, and Pantokrator Psalter, folio 130v, might have been meant to represent Sion, but unlike all other cases, bears no relative inscription.)

http://azbyka.ru/otechnik/Istorija_Tserk...

Материал из Православной Энциклопедии под редакцией Патриарха Московского и всея Руси Кирилла ГРАБАР Грáбар [хорват. Grabar] Бисерка (2.06.1932, Загреб — 28.08.1986, там же), хорват. славист и палеокроатист, д-р филологических наук (с 1965). В 1957 г. окончила филологический фак-т Загребского ун-та, специализировалась по классической филологии. Занималась глаголической (под рук. В. Штефанича) и кириллической (под рук. В. А. Мошина) палеографией в Историческом ин-те при Югославянской академии наук и искусств в Загребе. С 1959 г. работала в отделе Словаря церковнославянского языка хорватской редакции в Старославянском ин-те им. С. Ритига (с 1977 главный редактор, с 1978 директор ин-та). Круг научных интересов Г. составляла древнейшая история хорват. книжности (прежде всего переводные нарративные тексты — апокрифы, жития, поучения, сохр. в хорват. списках до XV в. в виде отрывков) и ее связи с греч. лит-рой и лит-ра-ми-посредницами — старославянской, древнейшей болгарской и сербской. Г. продолжила наблюдения И. И. Срезневского , В. Ягича , Й. Вайса и М. Решетара. Ее докт. диссертация посвящена текстологии хорват. глаголических списков апокрифических Деяний апостолов (тексты изд.: Grabar. 1967, 1972). Г. исследовала и опубликовала глаголический отрывок из «Евангелия Псевдо-Фомы» ( Grabar. 1969), установила, что в первопечатном Бревиарии Баромича (Венеция, 1493) в качестве чтения на праздник Зачатия Пресв. Богородицы содержится отрывок из «Протоевангелия Иакова», восходящий к слав. переводу с греческого ( Grabar. 1984. S. 174). О происхождении слав. перевода с латинского пространной редакции «Евангелия Псевдо-Никодима» (X в., представлен в хорвато-глаголической традиции отрывками нач. XIV в.— Архив ХАЗУ. F. glag. 90 g-h и 32 c) в славистике существовало 2 т. зр.: А. И. Соболевский и Ф. В. Мареш относили его к числу чеш. текстов, А. Вайан и Р. Айцетмюллера считали, что он выполнен на северо-западе Балканского п-ова. Г., опираясь на дополнительные аргументы, доказала правомерность последней т.

http://pravenc.ru/text/587219.html

Там же. Копия письма митрополита Аксумского Николая кардиналу Амлето Чиконьяни от 1 марта 1966 г. (Там же. 1966. С. 1–7). Письмо митрополита Карфагенского Парфения митрополиту Ярославскому и Ростовскому Никодиму от 22 августа 1963 г. (Там же. 1963). Тесные связи митрополита Парфения с Русской Церковью, обвинения в приверженности коммунистическим идеям (иерарха за глаза называли «коммунистом») привели к созданию против него оппозиции, в которую вошли влиятельные иерархи Александрийской Церкви, в том числе митрополит Иринупольский Николай (Отчет 2 настоятеля храма святого князя Александра Невского в Александрии протоиерея Д. Сагана от 12 марта 1963 г. (Там же. Д. 4а. 1963. С. 3)). Организация не имела отношения ни к Александрийской Православной Церкви, ни к какой-либо другой африканской христианской церкви. В письме, адресованном предстоятелям ряда Поместных Православных Церквей, в том числе Святейшему Патриарху Алексию, митрополит Иринупольский и Восточноафриканский Николай (Варелопулос) именовал С. Касаса «лже-священником» и «двуличным человеком», «единственным занятием которого является создание проблем и беспорядков как с точки зрения этической, так и канонической» (Письмо митрополита Иринупольского Николая Патриарху Московскому и всея Руси Алексию от 20 мая 1966 г. (Архив ОВЦС. Д. 4. 1966)). Письмо митрополита Иринупольского Николая митрополиту Ярославскому и Ростовскому Никодиму от 4 февраля 1964 г.; ответное письмо митрополита Ленинградского и Ладожского Никодима митрополиту Иринупольскому Николаю 635 от 25 апреля 1964 г. (Там же. 1964). Рапорт настоятеля храма святого князя Александра Невского в Александрии протоиерея М. Стаднюка от 5 марта 1965 г. (Там же. Д. 4а. 1965. Ч. 1. С. 3). Рапорт настоятеля храма святого князя Александра Невского в Александрии протоиерея М. Стаднюка от 5 мая 1966 г. (Там же. 1966. С. 2). Письмо митрополита Иринупольского Николая митрополиту Ленинградскому и Ладожскому Никодиму от 30 марта 1966 г.; ответное письмо митрополита Никодима митрополиту Николаю 945 от 2 июня 1966 г. (Там же. Д. 4. 1966).

http://sedmitza.ru/lib/text/10312279/

Grabar, Andre. Beginnings of Christian Art, 200–395. Translated from the French by Stuart Gilbert and James Emmons. London: Thames & Hudson, 1967. 7, 325 p. 313 illus. (The Arts of mankind; v. 9.) Originally published as Le Premier art chretien (200–395). Paris: Gallimard, 1966. Bibliography: p. 307–313. -. Byzantine Painting: Historical and Critical Study. Translated by Stuart Gilbert. Geneva: Skira, 1953. 200 p. (The Great centuries of painting.) Bibliography: p. 194. -. Byzantium: Byzantine Art in the Middle Ages. Translated from the German by Betty Forster. London: Methuen, 1966. 216 p. 62 plates (Art of the world; a series of regional histories of the visual arts.) Bibliography: p. 209–210. -. Byzantium: From the Death of Theodosius to the Rise of Islam. Translated from the French by Stuart Gilbert and James Emmons. London: Thames & Hudson, 1966. 9, 416 p. 475 illus. (The Arts of mankind.) Bibliography: p. 383– 392 . Translation of L’age d’or de Justinien. -. Christian Iconography: A Study of Its Origins: the A. W. Mellon Lectures in the Fine Arts, 1961, the National Gallery of Art, Washington, DC. Translated from the French by Terry Grabar. London: Rout-ledge & Kegan Paul, 1969. ii-1, 175 p. 202 plates, 346 illus. (The A. W. Mellon lectures in the fine arts, 1961.) Bibliography: p. 149–158. -. Early Christian Art: From the Rise of Christianity to the Death of Theodosius. Translated by Stuart Gilbert and James Emmons. NY: Odyssey Press, 1968. 325 p. (The Arts of mankind, v. 9.) Translation of Le Premier art chretien (200–395) Bibliography: p. 307–313. -. Early Medieval Painting From the Fourth to the Eleventh Century. Mosaics and Mural Painting, A. Grabar; Book illumination, Carl Nordenfalk. Translated by Stuart Gilbert. NY: Skira, 1957. 241 p. (The Great centuries of painting.). Bibliography: p. 223–225. -. Golden Age of Justinian, From the Death of Theodosius to the Rise of Islam. Translated by Stuart Gilbert and James Emmons. New York, Odyssey Press, 1967. 408 p. 392 illus. (The Arts of mankind.) Translation of L’age d’or de Justinien. Bibliography: p. 381 – 392 .

http://azbyka.ru/otechnik/world/the-a-to...

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010