Существует множество других свидетельств об англичанах в Византии. Известно, что английские солдаты понесли тяжелые потери, сражаясь за византийцев против норманнов при Дирраке (Дураццо) в 1081 году. Император Алексей пожаловал англичанам землю на берегу Никомидийского залива, чтобы они построили там укрепленный порт. Между 1101 и 1116 годами некий линкольнширец по имени Ульфрик возвратился в Англию из Константинополя, чтобы вербовать солдат в византийскую армию. Английские солдаты сражались также при обороне города от крестоносцев в 1204 году; современный французский писатель Робер Клер пишет, что у этих англичан были свои священники. Из бытовых свидетельств мы знаем, что в середине XIV века на рождественском пиру у императора потомки английских переселенцев пожелали приветствовать его на их собственном наречии. Что стало с этими англо-саксонскими поселениями после захвата Константинополя в 1453 году турками – неизвестно. По-видимому, те поселения, которые оказались под властью турок, объединились с греческими, а новоанглийская колония на северном побережье Черного моря слилась с русским народонаселением. Православные святые Британии и Ирландии, изображенные на иконе 66 Аван (Afan), Августин Кентербериийский (Augustine, †604), Адомнан (Adomnan), Адриан (Adrian, VI в.), Адриан Кентерберийский (Adrian of Canterbury, †709/710), Айдан (Aidan, †651), Албаний (Albanus, III в.), Альдгельм (Aldhelm, † ок. 700), Альфеге (Alphege, †1012), Асаф (Asaph, VII в.), Аустель (Austel), Беда Досточтимый (Beda Venerabilis, Беуно (Beuno, VI в.), Бирин (Birinus), Бранвал- Православные святые Британии и Ирландии ладер (Branwallader, VI в.), Брендан Мореплаватель (аб. Клонфертский; Brendan, 522-†575), Бригита Килдарская (Brigit, †525), Венедикт/ Бенедикт Нурсийский (Benedict of Nursia, 480-†ок. 550), Вонифатий/Бонифаций (Boniface of Crediton, 675-†754), Гильда 500-†ок. 570), Давид Уэльский (David, VI в.), Дениол (Deniol, †ок. 584), Дублитир (Dublitir), Дунстан (Dunstan, 909-†988), Иллтуд (†нач. VI в.), Кадок (Cadoc), Кедд (Cedd, VII в.), Келлан (Cellan of Peronne, VII в.), Кей (Kew), Киаран (Снагап of Clonmacnois, VI в.), Колман (Colman, VII в.), Колум мак Кримтайн (Colum mac Crimthain of Terryglass, VI в.), Колумбан (Columbanus, 543-†615), Колумкилле (Columcille, 521-†597), Комгалл (Comgall of Bangor, VII в.), Кутберт (Cutbert, 634-†687), Лаврентий (Laurence, †619), Маелруайн (Maelruain), Меллит (Mellitus, VII в.), Мохолд (Maughold, †498), Ниниан (Ninian, сер. V в.), Патрик/ Патрикий Ирландский (Patric/Patricius, 390-†461), Паулин (Paulinus, VII в.), Самсон (Samson), Трилло (Trillo, V в.), Фин(н)иан (Fin(n)ian of Clonard, 512-†ок. 545), Ферси (Fursey, VII в.), Феодор Тарсийский (Theodore of Tarse, †690), Эгберт (Egbert, VIII в.), Юст (Justus, VII в.).

http://azbyka.ru/otechnik/Zhitija_svjaty...

Another affinity that the Irish shared with the Orthodox practice was its own form of the liturgy. Over the centuries the Orthodox Church has maintained a variety of liturgies, all of ancient origin, such as the liturgies of St John Chrysostom, St James the Apostle and St Basil the Great. Evidence of a pre-Roman liturgy of the Irish Church can be found in manuscripts such as the Antiphonary of Bangor , a collection of hymns and prayers dating from around 680. These texts radiate a Christian view of the world that echoes the Psalms in praise of God’s creation, as in the writings of the Church Fathers. All of creation is viewed as a vast whole, without the dualism of spirit and matter that would become the dominant post-Patristic medieval Western heterodox cosmology. It is pertinent to note that the metaphysical system expounded by the Irish philosopher John Scottus Eriugena (see further on) would also reflect this awareness of the unity of all creation. This reinforces our view that Irish Christianity was a holistic, Patristic faith. Irish missionary activity From their base in Ireland, missionaries spread out over Britain and continental Europe, proclaiming the Gospel, baptizing the people, and establishing places of worship and instruction. They often wandered about in groups of seven, or more often twelve, plus a leader, following the example of Christ and His twelve apostles. According to a 1966 study by Georges and Bernadette Cerbelaud-Salagnac, nearly 300 Irish missionaries went to Britain and the Continent. An even larger number set out from the monastery at Luxeuil (which was founded by St Columban in Belgium around 591) to the surrounding lands. The major figures in this enormous Irish missionary activity were St Columcille, who founded the monastery on Iona and evangelized the Scots and Picts; St Aidan, who founded the monastery on Lindisfarne and evangelized the Northumbrians; St Fridolin, who founded monasteries in France and Germany; St Fursey, who founded monasteries in East Anglia and Gaul; St Kilian, who did missionary work among the East Franks and the Thuringians, and suffered martyrdom; St Gall, the Enlightener of Switzerland; and St Columban, who founded monasteries in Belgium, Switzerland and Italy against fierce opposition. We will look at their lives further on in this essay.

http://pravoslavie.ru/52572.html

СЕВЕРИН ТИМ, Северин Тим (англ. Tim Severin; род. 1940) – британский путешественник, учёный и писатель. За научные достижения Тим Северин награждён медалью Королевского географического общества (1986) и Золотой медальюимени Ливингстона Королевского Шотландского географического общества (1988). В 1996 году дублинский Тринити-колледж присвоил ему степень доктора литературы гонорис кауза, а в 2003 году он стал почётным доктором Ирландского национального университета. СЕНАН, святой Сенан (др.-ирл. Senan, или Сенам, Senames; ок. 488-†560) – игумен из Скаттери (англ.). Святой Католической церкви. Считается, что он основал многочисленные монастыри на островах в устьях рек и в других местах, начиная со Слэни (Slaney, то есть Реки Здоровья) в Уэксфорде на побережье Клэра (Clare). Память 8 марта. СТЕФАНССОН, Вильялмур Стефанссон (Stefansson, исл. Vilhjalmur Stefansson; 1879–1962) – канадский полярный исследователь, этнограф и писатель. Исландец по происхождению. В 1906–1912 проводил этнографо-биологические исследования на северо-западном побережье Америки, от мыса Барроу до залива Коронейшен. В 1904 руководитель экспедиции в Исландию, на Аляску, в арктическую Канаду. В 1913–1918 исследовал острова Банке и Принс-Патрик, открыл в 1915 к С.-В. от последнего «Землю Борден» (фактически группа из трёх островов), в 1916 у 80° с. ш. – остров Миен и у 77° с. ш. – остров Лохид. В честь Стефанссона назван остров у северо-восточного побережья острова Виктория. ТОДОРОВ, Цветан Тодоров (фр. Tzvetan Todorov; род. 1939) – французский философ, семиотик; болгарского происхождения, теоретик структурализма в литературоведении. ТОЙНБИ, Арнольд Джозеф Тойнби (англ. Arnold Joseph Toynbee; 1889–1975) – британский историк, философ истории, культуролог и социолог, автор двенадцатитомного труда по сравнительной истории цивилизаций «Постижение истории», один из разработчиков цивилизационной теории. Удостоен Ордена Кавалеров Почёта. ФУРСА, святой Фурса, или Фурсей Благочестивый (ирл. Fursa, также лат. Fursey, Fursaeus, Forseus, Fursy, Betha Fursa, Fhursa, итал. Furseo, в католиц. Transitus Beati Fursei, фр. Fursa of Peronne, Fursey of Lagny, Furcy; †умер ок. 650 года) – святой, ирландский монах. Память – 16 января.

http://azbyka.ru/otechnik/Zhitija_svjaty...

Walls of Roman fort in Burgh Castle, Norfolk      Before his departure from Ireland, Fursey travelled extensively across the country, blessed by angels to become “a wandering preacher for Christ”. Through his prayers the sick were healed and the possessed were delivered from the demons that had tormented them. On one occasion, Fursey raised two small children of a local ruler from the dead. Even his personal pastoral crozier healed the sick from various maladies when it was placed on them. For several years, Fursey led an ascetic solitary life on a tiny island in the ocean. Many place-names in the Irish counties of Louth, Galway and Cork are closely connected with him, thus confirming his missionary labors. Stained glass image of St. Fursey in a Norwich church The saint tried to avoid fame. Thus, about the year 630, seeking solitude, he took his holy brothers Ultan and Foillan (who had become monks at Rathmat) and moved first to Wales , and then to the kingdom of the East Angles . The holy king Sigebert of East Anglia met the saint with great honor. Christianity had been introduced into East Anglia but the country was still mainly pagan. Fursey resolved with all his zeal to preach the Word of God to its inhabitants. Soon, together with his brothers and two other Irish disciples, Fursey founded a monastery. It was the first Irish monastery on English soil. According to tradition, it was situated within the abandoned third century Roman fort of Cnobheresburg, which is associated by many researchers with the present-day village of Burgh Castle near Great Yarmouth in the county of Norfolk, very near to the Suffolk border, at the estuary of the River Waveney. (Remarkably, it is not the only case when early missionaries established great monastic communities within Roman forts in Britain). It was the pious King Sigebert who bestowed this land to the missionaries. Thus, at Burgh Castle and elsewhere in East Anglia, Fursey together with his saintly brothers and disciples (Goban and Dicul) spread Christianity, helping the mission of the Burgundian Bishop St. Felix, “the Apostle of East Anglia”, whose main center was at Domnoc (probably Dunwich or possibly Walton near Felixstowe in Suffolk).

http://pravoslavie.ru/90151.html

Изображение св. Пеги на витраже церкви св. Иоанна Крестителя в Питерборо, Кембриджшир (предоставила Dr Avril Lumley-Prior) Исторически в восточной части Англии находились англо-саксонские королевства Восточная Англия (East Anglia; нынешние графства Саффолк, Норфолк и частично Кембриджшир); Эссекс (Essex; графство Эссекс и часть нынешнего Лондона); маленькое королевство Линдси (Lindsey; на территории графства Линкольншир); и восточная часть большого королевства Мерсия (Mercia; теперь это регион Ист-Мидлендс). Значительная часть региона называлась Фенс (“Fens” «болота», «край болот»). Она представляла собой заболоченную низинную равнину площадью около 4000 квадратных километров, простиравшуюся примерно от залива Уош в Линкольншире на севере до Кембриджа на юге и Питерборо на западе (эти районы были осушены лишь в XVII веке). Христианство появилось на этих землях в период римского владычества (I–IV века), а в «эпоху святых» восточная Англия породила таких прославленных угодников Божиих, как преподобный игумен Ботольф (Botolph), преподобная игумения Этельдреда (Etheldred), преподобный аскет-пустынник Гутлак (Guthlac), король-мученик Эдмунд (Edmund) и праведный Вальстан (Walstan). Здесь проповедовали великие миссионеры святитель Феликс Бургундец (Felix) и ирландец преподобный Фурсей (Fursey). Икона прп. Гутлака В этом регионе находятся такие важные духовные центры, как Бедфорд (Bedford), Бери-Сент-Эдмундс (Bury St Edmunds), Челмсфорд (Chelmsford), Кроуленд (Crowland), Или (Ely), Линкольн (Lincoln), Норидж (Norwich), Питерборо (Peterborough), Сент-Олбанс (St Albans), Уолзингем (Walsingham) и Уолтем (Waltham). Здесь было основано так много церквей, что графство Норфолк считается районом с самой высокой концентрацией храмов в мире! Восточная Англия это в основном плоские равнины, низины, полное отсутствие высоких холмов, протяженная береговая линия (регион омывается с востока Северным морем) и популярная среди отдыхающих сеть водных путей, особенно в национальном парке «Броудс». В средние века ведущей отраслью на востоке Англии было производство шерсти, а сегодня здесь развито сельское хозяйство и высшее образование всемирно известный Кембриджский университет расположен именно на востоке страны. Удивительные по красоте пейзажи Восточной Англии вдохновляли многих выдающихся живописцев Томаса Чёрчьярда, Томаса Гейнсборо, Джона Констебла и Альфреда Маннингса, а также писателей и поэтов. Вспомним двух святых жен, подвизавшихся в «краю болот» на востоке Англии в условиях, которые современному человеку кажутся немыслимо суровыми.

http://pravoslavie.ru/150533.html

Преподобные и покаявшиеся грешники Теперь вспомним нескольких великих отцов монашества в странах Бенилюкс. Как ангелы являются светом для монахов, так и монахи в идеале являются светом для людей, объяснял преподобный Иоанн Лествичник. Преподобные мужи этих земель явили собой яркие примеры, подтверждающие эту истину. Фреска с изображением прп. Бавона (слева) и прп. Бегги (в центре) Одним из самых выдающихся деятелей монашества этого региона является преподобный Бавон Гентский (Bavo of Ghent; ему посвящен кафедральный собор в Генте). Он родился в знатной семье в Австразии (Австразия была северо-восточной частью Франкского королевства). Его семья отличалась благочестием: матерью Бавона была преподобная Итта, а сестрами – преподобные Бегга и Гертруда. Однако в молодости святой Бавон не искал святости, напротив, любил роскошь и светскую жизнь. Бавон вступил в выгодный брак, но смерть жены некоторое время спустя заставила его изменить свою жизнь. Став учеником святителя Аманда, Бавон отказался от всего мирского имущества, раздав накопленные деньги бедным. Некоторое время он сопровождал святителя Аманда в его миссионерских поездках, а затем удалился в обитель, построенную на ранее принадлежавших ему землях. Там он вел отшельническую жизнь в лесу до конца своих дней. Преставился преподобный Бавон мирно. Некоторые из святых, включенных в наш рассказ, были родом с Британских островов и Ирландии. Ирландец преподобномученик Фойлан Фосский (Foillan of Fosses) был одним из них. Он тоже имел святых сродников: его братья Ультан Фосский (Ultan; память: 2 мая) и Фурсей (Fursey, Fursa; † ок. 650; память: 16 января) прославлены во святых. Фойлан и Ультан сопровождали преподобного Фурсея во время его миссионерских трудов в Восточной Англии, где он некоторое время служил настоятелем монастыря Бург-Касл (Burgh Castle); однако позднее они были вынуждены покинуть эти земли из-за вторжения язычников. Братья отправились в Нейстрию – западную часть Королевства франков. Но вскоре были изгнаны и оттуда. Тогда они прибыли в Нивель (Nivelles) в регионе Валлония. Здесь святые братья были тепло приняты преподобными Иттой и Гертрудой, о которых подробнее поговорим ниже. Святой Фойлан подарил Нивельскому монастырю многочисленные драгоценные святыни, которые привез с собой из монастыря в Восточной Англии. Святые Итта и Гертруда помогли ему основать неподалеку новый монастырь в Фосс-ла-Виль (Fosses-la-Ville). Однажды, отправившись в Нивель отслужить литургию в день памяти святого мученика Квинтина, Фойлан и его спутники на обратном пути попали в засаду, устроенную в лесу бандитами, и были убиты. Говорили, что святой Фойлан какое-то время не переставал произносить молитвы даже после того, как ему отсекли голову. Позже преподобная Гертруда обрела и похоронила его святые мощи. В городе Фосс-ла-Виль в Бельгии действует коллегиальная церковь Святого Фойлана.

http://pravoslavie.ru/156201.html

составление и перевод А.А. Бурова Святой Гуасахт, епископ Гранардский (V, память 24 января) Гуасахт, также Куасахт (Guasacht mac Máelchon) 44 Святой Гуасахт был сыном Маэлху, иначе Милиука, хозяина, на которого работал в Ирландии святой Патрик в качестве раба 45 . Маэлху поджёг свой дом, запер двери и погиб в пламени, лишь бы вновь не встретиться со святым Патриком. Гуасахт, согласно «Трёхчастному житию» святого Патрика (IX век), был в хороших отношениях с святым: он назван «совоспитанником» (comalta) 46 Патрика. Гуасахт был обращён святым Патриком в христианство, помогал ему в евангелизации Ирландии и позднее стал епископом Гранарда, графство Лонгфорд. Обе сестры Гуасахта носили имя Эмер; они также приняли христианство и стали монахинями и были погребены в местечке Клуан Бронах 47 . Во время написания «Трёхчастного жития» в Клуан Бронахе показывали в камне следы сестёр Гуасахта, которые якобы отпечатались там во время их пострижения святым Патриком. По традиции, аббатиса Клуан Бронаха рукополагалась главой церкви Гранарда 48 . Из монахинь монастыря в Клуан Бронахе наиболее известна святая Самтанн 49 . Родословные святых Ирландии упоминают ещё одну сестру Гуасахта –Бронах, которая якобы была матерью семи святых 50 . Святые, о которых идёт речь – Мохуа из Оэндрума, Колман Гробовой (Chomraire), Колман Мельничный (Mulind), Дайре Слепой (Chaechain), епископ Мак Эрка, святая Дамнатан и Фурса Благочестивый. Включение в эту родословную Фурсы (Fursey) является анахронизмом: он жил почти двести лет спустя (умер ок. 650). День святого Гуасахта – 24 января – фигурирует в основных ирландских мартирологиях: «Календаре Таллахта», «Календаре О’Гормана» и «Календаре Донегола» 51 . 45 The Tripartite Life of Patrick with other documents relating to that Saint/Ed. with transl. and indexes by Wh. Stokes. Vol. I–II. London, 1887 (Rerum Britannicarum medii aevi scriptores) P. 20. Текст существенно дополнен Н.Чехонадской 49 О Клуан Бронахе см. Hogan E. Onomasticon Goedelicum locorum et tribuum Hiberniae et Scotiae: An Index, with Identifications, to the Gaelic Names of Places and Tribes. Dublin, 1910; repr. Dublin: Four Courts Press, 1993, 2000. s.v. Clúan Brónaig. 51 The Martyrology of Tallaght from the Book of Leinster and MS. 5100–4 in The Royal Library, Brussels/Ed. with introd., transl. and notes by R.I. Best and H.J. Lawlor. London, 1931. С. 11; Félire Húi Gormáin. The Martyrology of Gorman/Ed. by Wh. Stokes. London, 1895. P. 22; The Martyrology of Donegal: A Calendar of the Saints of Ireland/Transl. by J. O’Donovan; ed. with the Irish text by J.H. Todd. Dublin, 1864. P. 26 Читать далее Источник: Избранные жития святых, в Европейских и иных землях просиявших : А-Э/Сост. и перевод А.А. Бурова. – Москва : 2005–2015. Поделиться ссылкой на выделенное

http://azbyka.ru/otechnik/Zhitija_svjaty...

After St. Sigebert had been slain by pagans in 635, the mission of St. Fursey was wholeheartedly supported by his pious successor, King Anna of East Anglia. Fursey converted a very large number of East Anglians to Christ and performed many miracles. As the monastery gained in glory, Fursey, fearing human fame, retreated to a secluded place where he unceasingly prayed for a year together with his brother St. Ultan. Meanwhile, St. Foillan remained Abbot of Burgh Castle. About the year 640, the Mercians headed by the pagan King Penda attacked East Anglia and the Irish missionaries could not stay in the English land any longer. Taking holy relics and other objects with them, Sts. Fursey, Ultan and Foillan moved to present-day France. Fursey hoped to continue his “desert life” in Europe and arrived in Neustria—the western part of the kingdom of the Merovingian Franks—where he was welcomed by King Clovis III (who ruled from 639 to 658; then only a small child) and the mayor of the palace Erchinoald, to whom most of the power belonged. Erchinoald gave the saint land for a new monastery, and Fursey early in the 640s established a monastery in Lagny (now Lagny-sur-Marne in the Seine-et-Marne department) on the River Seine, a few miles from Paris. This monastery gained wide popularity. At that time the area was rich in woods and vineyards. At Lagny the saint himself built three chapels: one was dedicated to the Savior, another one to St. Peter and the third one was later dedicated to St. Fursey. In the medieval period this monastery was known as the Abbey of St. Peter. Church of St. Fursey in Lagny-sur-Marne, France      According to tradition, once Fursey struck the ground with his staff and suddenly a holy well gushed forth on that spot. In Neustria St. Fursey tirelessly preached, visited other monasteries and performed miracles until his death. He cured many sick, returned to life the only son of a Duke of Mezerolles, converted to Christ and guided to the path of salvation numerous sinners, criminals and robbers. St. Fursey reposed in the Lord as a very old man in about 648 or 650. During one of his journeys the holy man was stricken with a fatal illness. It is considered that the great ascetic passed away in the village of Mezerolles in the present-day Somme department of France (it was there that he had earlier raised the Duke’s son from the dead).

http://pravoslavie.ru/90151.html

The main center of veneration of St. Fursey in England is the village of Burgh Castle in Norfolk where he founded a monastery. The monastery existed probably till the ninth or tenth century. Now it is a very quiet and picturesque place. Three of four walls of the 3 rd century Roman fort stand practically intact to this day and are open to the public. The recent archaeological excavations within the former fort revealed the existence of an early Christian cemetery and a Christian church on this spot, which more or less confirms early traditions connecting Burgh Castle with the three holy brothers. Church of Sts. Peter and Paul in Burgh Castle, Norfolk      There is an ancient parish church of Sts. Peter and Paul standing very near to the former fort. It may have been linked to the monastery. The earliest parts of this small and pretty church are of the late Saxon period, while other parts date from various periods. There are beautiful stained glass windows inside the church, one of which shows scenes of the life of Fursey. There is an exhibition dedicated to the saint inside. A Celtic cross in honor of St. Fursey stands in the churchyard. There is an annual pilgrimage to Burgh Castle arranged by Orthodox Christians. St. Fursey is depicted in the stained glass windows in a number of other East Anglian churches too. There is the tiny St. Fursey’s Orthodox community under the Patriarchate of Antioch nearby in Stalham in Norfolk. Celtic cross in memory of St. Fursey in churchyard of Burgh Castle church      He is the patron-saint of the towns of Peronne and Lagny-sur-Marne in France. A major street in Peronne is called “Rue Saint-Fursy”; there are also the fountain of St. Fursey and a street called “Rue de la Fontaine Saint Fursy” there. In Lagny-sur-Marne there are monuments closely connected with the former St. Fursey’s monastery. They include the Abbey Church of Our Lady of the Ardent, the city hall on the site of the monastery’s cloisters, and the fountain of St. Fursey. It is commonly believed that this fountain is fed by water from the holy spring founded by the saint himself. There is a modern Church of St. Fursey in this town. A street in Lagny-sur-Marne is also called Rue Saint Fursy, and a square bears his name also.

http://pravoslavie.ru/90151.html

Fursey was buried in the monastery in Peronne in Picardy—another famous Irish monastery in Europe. It was said that the body of Fursey was not committed to earth for thirty days so that thousands of believers could bid farewell to their beloved teacher, and his relics remained absolutely incorrupt. Afterwards the monastery was called “Peronne of the Irish saints”. The monastery in Lagny founded by Fursey for a long time retained its status as one of the most prominent Irish Christian centers. St. Bede and other authors testified that Fursey’s relics produced a pleasant fragrance for many years after his demise. In 654 his relics were laid into a beautiful shrine in the shape of a little house, especially prepared probably by St. Eligius, the Enlightener of Flanders. Church of St. John the Baptist in Peronne, France (photo by Michael Krier)      In 1056 the holy remains were laid in a splendid new shrine in Peronne, and again in 1256 under Louis IX (ruled from 1226 till 1270). Most of St. Fursey’s relics survived until the French Revolution. During the Revolution the reliquary with the saint’s head relic survived (as opposed to his main relics), and in 1870 during the bombardment of Peronne by the Prussians in the Franco-Prussian War the relic again remained whole, while the church was reduced to ashes! In all probability, part of the skull of the saint still exists and is kept at the Church of St. John the Baptist in Peronne to this day. In the Middle Ages Canterbury also claimed part of his relics. Another portion of St. Fursey's relics rests at the Notre Dame Cathedral of Amiens in France. St. Fursey " s Church in Banteer      St. Fursey is still venerated in Ireland, England and France, where he is remembered in stained glass, frescoes, sculpture and other artworks, as well as in place-names. A number of parish churches in Ireland are dedicated to him. Thus, the Catholic church in the small town of Haggardstown in County Louth, built in 1853, bears his name. Another Catholic church in Banteer, County Cork, is dedicated to him, and there is a holy well of St. Fursey nearby. Two other wells which bear his name can be found at Clonmeenin in County Cork and Killurky West in County Kerry, where, it is believed, the saint was healed from blindness. Another ancient site closely associated with Fursey is Killursa in County Galway, where he may have founded one of his famous monasteries (its name means “church of Fursa”). Now ruins of a splendid early monastery church survive there, and it is considered that the saint had his vision of angels on this spot. The fabric of the church indicates that the monastery was rebuilt after the Norman Conquest, though some minor early Celtic elements can be seen as well. The monastery was dedicated to St. Fursey. There is a monument to the saint at the entrance to the ruins which are situated beside a cemetery. The nearest town is Headford.

http://pravoslavie.ru/90151.html

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010