The May 15 th press release announcing the meeting also reported that the speakers would include Palestinian diplomats Afif Safieh and Samir Morcos, and a former assistant to Egyptian President Mohammed Morsi, a man who has utterly failed to protect Coptic Christians in their homeland. This pre-conference press release, issued on May 15 th , served as fair warning that meeting’s attendees would sweep the problem of Islamist violence under the rug and then accuse anyone who would talk openly about the impact of jihad against Christians in the Middle East of being Islamophobes. It also served as fair warning that the attendees would try to steer the conversation toward Israel. And that is exactly what happened. In the statement issued after the conference, the attendees lamented the kidnapping of two Christian clergy in Syria and said they “pray and hope that their speedy release, and assistance of the leaders of Muslim and Christian communities, will strengthen inter-religious co-operation.” The leaders in question are still in custody. The reference to the captivity of these two leaders was about the only mention of Muslim wrongdoing in the document, which condemned Christian Zionism as an ideology that enables “the manipulation of public opinion by Zionist lobbies, and damage[s] intra-Christian relations.” You read that right. The document about Christians in the Middle East – which makes no reference to the theological and juridical underpinnings of Islamic violence against Christians – raises the issue of Christian Zionism and portrays it as the problem, as if Evangelical Protestants from the U.S. have been blowing themselves up in houses of worship and murdering people in the streets. And it speaks the dark tones about “Zionist lobbies” but says nothing about Islamism. Things get even weirder when the document states “Palestine continues to be the central issue in the region.” By what measure? According to Israeli journalist Ben Dror Yemini, 86 million people have died as the result of armed conflict since the end of World War II. Twelve million of these deaths have been the result of armed conflict between Arabs and Muslims in the Middle East, Asia and North America.

http://pravoslavie.ru/61947.html

clxxxix – cxci Wright не упоминают памяти Иясус-Моа (подъ 26 хыдар), legentibus atque intellegentibus показывает, что иные легенды способны воинствовать per fas et nefas. 14 Против этого предложения, конечно, можно спорить. Во-первых, под этим числом в синаксаре упоминается «кончина Габра-Маскаль, царя Эфиопии, православнаго», т. е. видимо древнего аксумскаго Габра-Маскаль И. А «кончина Лалибала, блаженнаго царя Эфиопии», отмечена под 12. сане (6 июня). Во-вторых, Габра-Маскаль ублажается за то, что «пошел, удалился в пустыню, возседши верхом на льва, опустив узду»; а в житии царя Лалибала (ed. J. Perruchon, Paris 1892) о таком чуде нет речи: Но а) «соты меда сладкаго», о которых говорится в строфе, напоминают именно царя Лалибала. б) Исторический день его кончины вероятно неизвестен: житие уверяет, что он скончался 22 хазиран (т. е. 22 июня – 28 сане); синаксари ставят его кончину под 12-е сане, может быть, ради праздника архангела Михаила, являвшегося этому царю; следовательно в древности, для празднования ему, могли выбрать день памяти соименного ему царя Габра-Маскаль I. в) В G. Roh1fs, Meine Mission nach Abessinien (Leipzig 1883), между прочим дан рисунок, изображающий какого-то (по-видимому) святого, с посохом в правой руке, верхом на льве. Рольфс комментирует: «Негус, государь над Абессиниею, едет верхом на льве (символ страны)». Этот рисунок перебрался и в книгу Е.Е. Долганева (стр. 110) (конечно московский автор считает ниже своего достоинства – процитовать Рольфса), – но с измененною подписью: «Св. Лаливела». Begad-kepat в произношении («ве» вм. «ба») заставляет догадываться, что это толкование идет от иеродиакона Габра-Крыстос. Следовательно, абиссинские дабтара знают другую версию жития св. Лалибала. 15 В числе церквей, построенных царем Лалибала в городе того же имени, одна посвящена авве Матаы-Либаносу. Ее строила собственно супруга царя Лалибала Маскаль-Кыбра. – Одна из гор в области Ласта к северу от г. Лалибала называется «Авипа Yosef» – быть может по имени того Йосефа «льва пустыннаго», о котором была речь в прим. 8. Читать далее Источник: Болотов В.В. Часослов эфиопской церкви//Христианское чтение. 1898. 1. С. 189-198.

http://azbyka.ru/otechnik/Vasilij_Boloto...

Y.), 1969. P. 149-165; idem. Archaeological Method in Palestine//Eretz Israel. 1969. Vol. 9. P. 13-24; idem. The «New Archaeology»//BiblArch. 1974. Vol. 38. P. 104-115; Dever W. G. Archaeology and Biblical Studies: Retrospects and Prospects. Evanston, 1973; idem. Two Approaches to Archaeological Method - The Architectural and the Stratigraphic//Eretz Israel. 1974. P. 1-8; idem. Biblical Theology and Biblical Archaeology: An Appreciation of G. Ernest Wright//HarvTR. 1980. Vol. 73. P. 1-15; idem. Archaeological Method in Israel: A Continuing Revolution//BiblArch. 1980. Vol. 43. P. 40-48; idem. The Impact of the «New Archaeology» on Syro-Palestinian Archaeology//BASOR. 1981. Vol. 242. P. 14-29; idem. Syro-Palestinian and Biblical Archaeology//The Hebrew Bible and Its Modern Interpreters/Ed. D. A. Knight, G. M. Tucker. Phil., 1985. P. 31-74; Smith M. S. The Present State of Old Testament Studies//JBL. 1969. Vol. 88. Vol. 19-35; Lapp P. W. Biblical Archaeology and History. Cleveland, 1969; Frank H. Th. Bible, Archaeology and Faith. Nashville (N. Y.), 1971; Ben-Arieh Y. The Rediscovery of the Holy Land in the Nineteenth Century. Jerusalem, 1979; Harker R. Digging up the Bible Lands. 1972; Kroll G. Auf den Spuren Jesu. Stuttg., 19808; Toombs L. E. The Development of Palestinian Archaeology as a Discipline//BiblArch. 1982. Vol. 45. P. 89-91; idem. A Perspective on the New Archaeology//Archaeology and Biblical Interpretation/Ed. L. G. Perdue, L. E. Toombs, G. L. Johnson. Atlanta, 1987. P. 41-52; Klaiber W. Archäologie und Neues Testament//ZNW. 1981. Bd. 72. S. 195-215; Lance H. D. The Old Testament and the Archaeologist. Phil., 1981; Moorey P. R. S. Excavation in Palestine. Grand Rapids., 1981; Sauer J. A. Syro-Palestinian Archaeology, History, and Biblical Studies//BiblArch. 1982. Vol. 45. P. 201-209; Bar-Yosef O. , Mazar A. Israeli Archaeology//World Archaeology. 1982. Vol. 13. P. 310-325; Silberman N. A. Digging for God and Country: Exploration, Archaeology, and the Secret Struggle for the Holy Land, 1798-1917.

http://pravenc.ru/text/Археология ...

Мы нуждаемся очень в Ваших молитвах, они будут сильнейшей опорой и поддержкой, и пояс Честной Богоматери Афон, как часть вашей любви и желание помочь людям, поможет и нам с мужем обрести семейное счастье. Спасибо Вам за Ваши Добрые Дела! ХРАНИ ВАС ГОСПОДЬ! Адрес: город Тамбов, улица Бульвар Энтузиастов, дом 1 Ж, корпус 4, квартира 45. индекс 392003 Наталия 2014/07/10, 15:01:09 Здравствуйте дорогие Отцы и Братья святой горы Афон! Мы рабы Божьи Евгений и Лия очень просим Вас, пожалуйста, вышлите нам 2 пояска Пресвятой Богородицы и пожалуйста помолитесь. Очень хотим зачать, выносить и родить здорового ребеночка, но не получается. Очень надеемся на Вашу помощь и помощь Господа Бога! Очень жду Вашего ответа. Спасибо Вам! Наш адрес: Россия, 432072, Ульяновская область, г. Ульяновск, ул. 40-летия Победы, дом 8, кв. 525, на имя Бурылиной Л. Евгений и Лия 2014/07/08, 22:51:24 Здравствуйте Святые Отцы и Братья монастыря ВАТОПЕД я очень болею, у меня 19 лет болит спина и ноги. грыжи в затылке, в грудном, в поясничном отделах, а в конце поясничного отдела искривление мозгового канала и поэтому очень болят ноги. 19 лет я так мучаюсь, не могу спать. Если спину как-то могу уложить поудобнее, то ногу левую никак. Очень больно ходить и лежать. Врачи не могут мне помочь так как грыжа не одна. Дают психотропные препараты чтобы заглушать как-то боль, но я от них почти мертвая поэтому не пью. Надежда только на поясочки Пресвятой Богородицы.Мы с мужем крещенные и венчанные сын и дочь крещенные. У сына проблемы со здоровьем не устроен в личной жизни за что не возмется ничего не получается. Я буду Вам очень благодарна если Вы вышлите мне чудотворные пояска Пресвятой Богородицы. Храни Вас Господь! Мой адрес: Shechter Yosef 28 Petah-Tikva 4973409 ISRAEL. Higerovich Mariy Мария Хигерович 2014/07/07, 01:17:17 Братия, отче Ефреме!!! Мы свидетельствуем о чуде -у нас родился здоровый малыш после почти 7 лет брака! Моя жена всю беременность носила пояс Богородицы, а я молился Всецарице. Малыш крещен и наречен Александром!!! Низкий поклон ВАМ и благодарность за ВАШИ молитвы к ЦАРИЦЕ НЕБЕСНОЙ!!! Помолитесь о РОССИИ, ВЫ наша НАДЕЖДА и ОПОРА.

http://isihazm.ru/?id=1710&c_pid=11

Ancient city unearthed where David battled Goliath      Archaeologists believe they have found evidence of King David’s footprints in a mysterious two-gated city from 3,000 years ago, mentioned in the Bible’s story of David and Goliath. The site is known by its modern name, Khirbet Qeiyafa, in Israel’s Elah Valley. After nearly seven years of excavations, the public can now explore the archaeological findings of Qeiyafa through “In the Valley of David and Goliath,” a new Bible Lands Museum exhibition that opened earlier this week in Jerusalem. The Qeiyafa findings have sparked debate and intrigued historians and archaeologists since they were first revealed. The city was discovered between Sokho and Azekah, on the border between the Philistines and the Judeans, in the place where David and Goliath battled. It’s mentioned in the Torah in 1 Samuel 17: 1-2. Carbon-14 dating of some 28 charred olive pits found during excavations date the city as existing around the end of the 11th century BCE, until the early 10th century, in the days of Saul and David. “No one can argue with this data,” said Prof. Yosef Garfinkel, Yigal Yadin Chair of Archeology at the Institute of Archeology at Hebrew University of Jerusalem. He, along with Sa’ar Ganor from the Israel Antiquities Authority and Prof. Michal Hazel of Southern Adventist University of Tennessee, led the excavations. Among the site’s highlights are its two gates: the western gate, which faced Philistia, and the southern gate, which faced Judah. Having two gates for a relatively small city of 5.7 acres is unusual, according to Bible Lands curator Yehuda Kaplan. Gates are the weakest part of any city. The two gates are what led excavators to identify the site with Sha’arayim (Hebrew for “two gates”), a city mentioned in the David and Goliath story in the Book of Samuel, which reads, “…And the slain Philistines lay along the way of Sha’arayim, as far as Gath and Ekron.” (1 Samuel 17:52) It’s also in Judges 16:5 and in Jeremiah 17:19-20.

http://pravoslavie.ru/97168.html

The Synagogue at Rechob//Ancient Synagogues Revealed/Ed. L. I. Levine. Jerusalem, 1981. P. 90-94; Cameron D. The Ghassulian Wall Paintings. L., 1981; Hennessy J. Teleilat Ghassul: Its Place in the Archaeology of Jordan//Studies in the History and Archaeology of Jordan. Amman, 1982. Vol. 1. P. 55-58; Yassine K., Ibrahim M., Sauer J. The East Jordan Valley Survey//The Archaeology of Jordan/Ed. K. Yassine. Amman, 1988. P. 157-207; Biran A. Le sanctuaire de Dan//MdB. 1990. Vol. 66. P. 52-56; idem. Sacred Spaces of Standing Stones, High Places and Cult Objects at Tel Dan//BAR. 1998. Vol. 24. P. 38-45, 70; Görg M.  //TDOT. 1990. Vol. 6. P. 322-330; Hirschfeld Y. The Judean Desert Monasteries in the Byzant. Period. New Haven, 1992; idem. The Roman Baths of Hammat Gader: Final Report. Jerusalem, 1997; Najjar M. A. The Jordan Valley (East Bank) During the Middle Bronze Age in the Light of New Excavations//Studies in the History and Archaeology of Jordan. 1992. Vol. 4. P. 149-154; Thompson H. O. Jordan//ABD. 1992. Vol. 3. P. 953-957; Vigne D. Christ au Jourdain: Le baptême de Jesus dans la tradition judeo-chrétienne. P., 1992; Bar-Yosef O., Goren-Inbar N. The Lithic Assemblages of " Ubeidiya: A Lower Palaeolithic Site at the Jordan Valley. Jerusalem, 1993; James F., McGovern P. The Late Bronze Egyptian Garrison at Beth Shan: A Study of Levels VI and VIII. Phil., 1993; Jensen R. What are Pagan River Gods Doing in Scenes of Jesus " s Baptism?//Bible Review. Wash., 1993. Vol. 9. N 1. P. 34-41; Patrich J. Monastic Cells in the Desert of Gerasimus near the Jordan//Early Christianity in Context: Monuments and Documents/Ed. F. Manns, E. Alliata. Jerusalem, 1993. P. 277-296; The Decapolis: ARAM Third International Conference, Oxford University, Sept. 28-30. 1992. Oxf., 1994; Bauer J. B., Schrenk S. Jordan//RAC. 1996. Bd. 18. Sp. 699-715; Dan I: A Chronicle of Excavations, the Pottery Neolithic, the Early Bronze Age and the Middle Bronze Age Tombs/Ed. A. Biran et al. Jerusalem, 1996; Becking B.

http://pravenc.ru/text/578378.html

zu «Joseph und Aseneth». Tüb., 1980; Delling G. Die Kunst des Gestaltens in Joseph und Aseneth//NTIQ. 1984. Vol. 26. P. 1-42; Rowland Chr. А Man Clothed in Linen, Daniel 10. 6ff. and Jewish Angelology//JSNT. 1985. Vol. 24. P. 99-110; Lindars B. «Joseph and Asenath» and the Eucharist//Scripture: Meaning and Method/Ed. B. P. Thompson. [Hull], 1987. P. 181-199; Chesnutt R. D. Bread of Life in Joseph and Aseneth and in John 6//Johannine Studies: Essays in Honor of F. Pack/Ed. J. E. Priest. Malibu, 1989. P. 1-16; idem. From Death to Life: Conversion in Joseph and Aseneth. Sheffield, 1995; Dschulnigg P. Überlegungen zum Hintergrund der Mahlformel in JosAs: Ein Versuch//ZNW. 1989. Bd. 80. N 3/4. S. 272-275; Holz T. Christliche Interpolationen in Joseph und Aseneth// Idem. Geschichte und Theologie des Urchristentums: Gesammelte Aufsätze/Hrsg. E. Reinmuth, Ch. Wolff. Tüb., 1991. S. 55-71; Zerbe G. M. Non-Retaliation in Early Jewish and NT Texts: Ethical Themes in Social Contexts. Sheffield, 1993; Humphrey E. M. The Ladies and the Cities: Transformation and Apocalyptic Identity in Joseph and Aseneth, 4 Ezra, the Apocalypse and the Shepherd of Hermas. Sheffield, 1995; Standhartinger A. Das Frauenbild im Judentum der hellenistischen Zeit: Ein Beitrag anhand von «Joseph und Aseneth». Leiden, 1995; idem. Weisheit in «Joseph und Aseneth» und den paulinischen Briefen//NTS. 2001. Vol. 47. N 4. P. 482-501; Bohak G. Joseph and Aseneth and the Jewish Temple in Heliopolis. Atlanta, 1996; Hubbard M. Honey for Aseneth: Interpreting a Religious Symbol//JSP. 1997. Vol. 8(16). P. 97-110; Kraemer R. Sh. When Aseneth Met Joseph: A Late Antique Tale of the Biblical Patriarch and his Egyptian Wife, Reconsidered. Oxf., 1998; Schneider M. Sefer Yosef ve-Asnat ve-ha-mistiqah ha-yahudit ha-qadomah [= Шнейдер М. Книга Иосифа и Асенеф и ранняя еврейская мистика]//Kabbalah: J. for the Study of Jewish Mystical Texts. Culver City, 1998. Vol. 3. P. 303-344 (на иврите); он же. Инициация и небесный мед в Повести об Иосифе и Асенефе//Мат-лы XII Ежег.

http://pravenc.ru/text/673673.html

В течение всего XX в. израильской школой библейской археологии разрабатывались и отдельные проблемы этой науки: история доизраильских поселений на Святой Земле (см.: Bar-Yosef О . The Walls of Jerichö An Alternative Interpretation//CAn. 1986. V. 27, 2. P. 157–162), генезис древнеизраильского этноса (см.: Na’aman N. Habiru and Hebrews: The Transfer of a Social Term to the Literary Sphere//JNES. 1986. V. 45, 4. P. 271–288), межэтнические взаимоотношения периода Судей (см.: Raban A. The Philistines in the Western Jezreel Valley//BASOR. 1991, 284. P. 17–27; Kelm G., Mazar A. Timnah: A Biblical City in the Sorek Valley. Winona Lake, 1995), хозяйственная жизнь в период Царей (см.: Borowski О . Agriculture in Iron Age Israel. Winona Lake, 1987; Golani A., Sass B. Three Seventh-Century B.C.E. Hoards of Silver Jewelery from Tel Miqne-Ekron//BASOR. 1998, 311. P. 57–81), устроение городов того же времени (см.: Kempinski A. Gezer: Re-excavating Ancient Sites in Israel: Review Article//IEJ. 1993. V. 43, 2–3. P. 174–180), особенности духовной жизни в Разделенных царствах – Израиле (см.: Biran A., Naveh J. An Aramaic Stele Fragment from Tel Dan//IEJ. 1993. V. 43, 2–3. P. 81–98) и Иудее (см.: Stern E. A Phoenician-Cypriote Votive Scapula from Tel Dor: A Maritime Scene//IEJ. 1994. V. 44, 1–2. P. 1–12), история падения этих царств (см.: Bordreuil P., Israel F., Pardee D. King’s Command and Widow’s Pleä Two New Hebrew Ostraca of the Biblical Period//NEA. 1998. V. 61, 1. P. 2–13) и особенности послепленного периода (см.: Ronen Y. The Weight Standards of the Judean Coinage in the Late Persian and Early Ptolemaic Period//NEA. 1998. V. 61, 2. P. 122–126). Подобная разноплановость вообще свойственна израильским археологам: достаточно просмотреть список публикаций одного из известных современных ученых – проф. Э. Штерна, работающего в Археологическом институте Еврейского университета в Иерусалиме. Труды израильских археологов публикуются в ежегодниках «Israel Exploration Journal» и «Atiqot», выходящих, соответственно, с 1950 г. и 1962 г., а также в журнале «Israel Oriental Studies». В Израиле проходят международные конгрессы по библейской археологии, а в четырех из восьми университетов есть факультеты археологии. В силу особенностей региона работа израильских археологов идет под постоянным нажимом как арабских жителей Святой Земли, так и иудеев-ортодоксов, протестующих не столько против «осквернения могил», сколько против научных взглядов израильских ученых, – взглядов, проникнутых идеями «новой археологии» – науки светской, для которой Библия есть лишь один из документов, требующий к тому же серьезной проверки. Подведение итогов в конце XX века

http://azbyka.ru/otechnik/Biblia/biblejs...

Тема страдания праведника почти не обсуждается в раввинистической экзегезе; там, где об этом говорится, тексты получают традиционную интерпретацию (страдание как наказание для очищения; см.: Вавилонский Талмуд. Берахот. 63a); соответственно Елиуй как представитель иудейской ортодоксии иногда получает высокую оценку раввинов. Раввинистическая экзегеза часто использует И. к. во мн. др. контекстах (перечень обсуждаемых в Мишне и Талмуде мест из текста И. к. см. в: Wiernikowski. 1902. S. 89-91; богатый раввинистический материал раннего времени содержит комментарий XII в.: Masnut, Samuel ben Nissim. Mayan gannim: perush al al sefer Iyyov/Hrsg. S. Buber. B., 1889; ср.: Baskin. 1983. P. 130). Слова Бога о творении (Иов 38-41) толкователи используют при описании красоты сотворенного мира (ср.: Wiernikowski. 1902. S. 25-26, 65-78, 82). Мн. стихи понимаются как указания на Тору и ее изучение (Ibid. S. 21-23, 59-64, 80-81). Правовые предписания также могут обосновываться с помощью И. к. Так, в словах: «...и если есть порок в руке твоей, а ты удалишь его и не дашь беззаконию обитать в шатрах твоих» (Иов 11. 14) - видят запрет держать дома оплаченное долговое обязательство (Вавилонский Талмуд. Кетуббот. 19b); слова: «Тогда Иов встал и разодрал верхнюю одежду свою...» (Иов 1. 20) - воспринимают как указание, что одежду нужно разрывать стоя (Вавилонский Талмуд. Моэд Катон. 20b; Wiernikowski. 1902. S. 79). В Вавилонском Талмуде также отрицается, что в И. к. засвидетельствована вера в воскресение (Бава Батра. 16a). Средневековые еврейские толкования В раввинистической традиции 1-м полным толкованием на И. к. является сочинение Саадии Гаона (882-942), написанное на араб. языке (изд.: Seadya, Gaon. Iyyov: Im Targum u-Peruš hag-Gaon Rabbenu Saadya Ben-Yosef Fayyumi/Ed. J. Kafah. Jerusalem, 1970; англ. пер.: The Book of Theodicy: Transl. and Comment. on the Book of Job by Saadiah ben Joseph al-Fayyumi/Ed. L. E. Goodman. New Haven, 1988). В XII в. в Алеппо (Халебе) комментарий к И. к. составил Шмуэль бен Ниссим Маснут ( Samuel ben Nissim Masnuth.

http://pravenc.ru/text/578206.html

The excavation began in 2015 at the Khirbet al-Ra’i site, located between Kiryat Gat and Lachish, and was led by Prof. Yosef Garfinkel, head of the Institute of Archaeology at the Hebrew University,  The Jerusalem Post  reports. Researchers from a joint expedition including the Hebrew University of Jerusalem, the Israel Antiquities Authority, and Macquarie University in Sydney, said they believe they have discovered the biblical city of Ziklag, a Philistine city where a young David sought refuge from King Saul. The original Philistine settlement at Ziklag dates back to 12th century BCE. The excavation began in 2015 at the Khirbet al-Ra’i site, located between Kiryat Gat and Lachish. It was led by Prof. Yosef Garfinkel, head of the Institute of Archaeology at Hebrew University. About 1,000 sq.m. were excavated; the find revealed evidence of Philistine settlement dating to the 11th-12th century BCE. Large stone structures were uncovered, including finds characteristic of Philistine culture. Stone vessels and metal vessels found on site are similar to other finds from this period that were discovered at past excavations in Ashdod, Ashkelon, Ekron and Gat – all ancient Philistine cities. To date, several sites were suggested by archaeologists attempting to find Ziklag, such as Tel Halif near Kibbutz Lahav, Tel Shara in the western Negev, and Tel Sheva. However, according to the researchers, “in all of these sites there was no settlement continuity, including both a Philistine settlement and a settlement from the time of David. In the site at Khirbet al-Ra’i, evidence of both settlements were found.” A rural settlement dating to the time of King David, the beginning of 10th century BCE, was also discovered above the remains of the Philistine settlement, which was destroyed by a fire. There were dozens of complete pottery vessels found in the remains of buildings, identical to those found in the fortified Jewish city of Khirbet Qeiyafa, identified with the biblical She’arayim. It was discovered in the Judean foothills and also excavated by Garfinkel.

http://pravmir.com/philistine-refuge-of-...

  001     002