епископом Наумбурга-Цайца Юлиусом фон Пфлугом. К XVI в. относятся и неск. неудачных опытов в этой области. Основанный на работе Эразма Роттердамского «Катехизис» гуманиста Иоганна Монгейма, изданный им в Дюссельдорфе в 1560 г., содержал множество заимствований из «Катехизиса женевской церкви» Ж. Кальвина 1542 г., что стало основанием для обвинения его в кальвинизме. Автор изданного в Кёльне в 1562 г. «Католического катехизиса» (Catechismus catholicus) францисканец Конрад Клинге был осужден вместе со всеми его сочинениями за содержащиеся в его К. еретические учения. П. Канизий. 1699 г. Неизвестный художник (Королевский музей, Амстердам) П. Канизий. 1699 г. Неизвестный художник (Королевский музей, Амстердам) К числу наиболее влиятельных сочинений в жанре К., созданных католич. авторами в XVI в., относятся работы иезуита Петра Канизия . Ему принадлежат три К., переиздававшиеся при жизни автора в общей сложности 233 раза: «Сумма христианского учения» (Summa doctrinae christianae. Vindobonae, 1555), установленный указом эрцгерцога Австрии Фердинанда I в качестве обязательного на всей территории Австрии; «Наикратчайший катехизис» (Catechismus minimus. Ingolstadt, 1556), предназначенный для детей; «Меньший, то есть малый катехизис католиков» (Parvus Catechismus catholicorum. Antverpiae, 1559), бывший в течение более чем 200 лет главным К. католич. Германии. К. Петра Канизия имеют обычную для этого жанра 5-частную структуру: Символ веры, молитвы «Отче наш» и «Аве, Мария», учение о таинствах, учение о грехах и добродетелях. При этом первые 3 части соотносятся с триадой добродетелей - верой, надеждой и любовью (см. в ст. Канизий ). Впоследствии эта символика использовалась авторами правосл. К., в т. ч. митр. Петром (Могилой) . К наиболее известным К., вышедшим в Италии, можно отнести: «Катехизис» (Katechesis sive christiana instructio. Florentiae, 1553) кард. Гаспаро Контарини ; «Катехизис» (Catecismo overo Instruttione delle cose pertinenti alla salute delle anime. Mantova, 1555), написанный администратором еп-ства Мантуя доминиканцем Леонардо де Маринисом для своего диоцеза; адресованные мирянам «Учение христианское краткое» (Dottrina christiana breve.

http://pravenc.ru/text/1683893.html

В католическом исчислении – третьей. The Catechism of the Council of Trent, published by command of Pope Pius the Fifth. Translated into English by Rev. J. Donovan, Professor, &c., Royal College, Maynooth. Dublin, 1829. P. 383. The Catechism of the Council of Trent, published by command of Pope Pius the Fifth. Translated into English by Rev. J. Donovan, Professor, &c., Royal College, Maynooth. Dublin, 1829. См. раздел IV катехизиса и декретов Тридентского собора. Документ доступен в интернет-проекте «Google Книги». Английский вариант ; латинский вариант: . Dies Domini, III, 47. К настоящему времени последний всекатолический собор, а потому в относительном смысле более авторитетный для католиков. Документы II Ватиканского собора. Москва: Паолине, 1998. С. 37. Документы II Ватиканского собора. С. 37. Катехизис Католической Церкви, 2180. URL: Dies Domini, III, 47 Фома Аквинский. Сумма теологии. Часть II-I. Вопросы 90-114. - К.: Ника-Центр, 2010. С. 236. Фома Аквинский. Сумма теологии. С. 126. The Catechism of the Council of Trent. P. 374. The Catechism of the Council of Trent. P. 374. The Catechism of the Council of Trent. P. 379. Отметим, что в Предании Церкви невозможно найти подтверждения этому высказыванию. Катехизис Католической Церкви. Компендиум. – М.: Культурный центр «Духовная библиотека», 2007. С. 146. Фома Аквинский. Сумма теологии. С. 133 См.: Деяния Вселенских Соборов, изданные в русском переводе при Казанской духовной академии. Том шестой. Издание третье. Казань, 1908. С. 288. Попов А. Историко-литературный обзор древнерусских полемических сочинений против латинян. XI-XV вв. М., 1875. С. 9. Наиболее ранний пример относится к св. Григорию Паламе (XIV в.), см. его «Десятисловие христианского законоположения», где сказано: «Один день недели, – который называется Господним, потому что посвящается Господу, воскресшему в оный из мёртвых, и тем общее всех воскресение предуказавшему и в нём предуверившему, – этот день святи (Исх.20:10–11), и никакого житейского дела в оный не делай (…). Имея таким образом Бога местом прибежища, ты не преступишь заповеди, огня страстей не возжёшь, и бремени греха на себя не возьмёшь; и тако освятишь день субботный, субботствуя неделанием зла» (Св. Григорий Палама. Десятисловие христианского законоположения//Добротолюбие: В 5 т. – Т. 5. – 4-е изд. – М.: Изд-во Сретенского монастыря, 2010. С. 275). Св. Григорий, как и ранние святые отцы, говорит о духовном субботстве, однако привязывает исполнение заповеди о субботе к воскресному дню.

http://pravoslavie.ru/63011.html

Three years of preaching by the Buddhist missionary did not convert a single person, and after this the “bonza, having found their efforts to turn our Christian (Kurillians) to Buddhism to be completely fruitless, left for Saykeo” (IV, 701). Meanwhile, St. Nicholas knew of the Europeans and Americans who recieved Buddhism. He recalled the Englishman who died in Japan having converted to Zen Buddhism as a “forever unhappy renegade” (V, 348), and the American, Fenolossa, who became a Buddhist (see: V, 595). He sharply reacted to General Henry Olcott, “who converted to Buddhism and even composed a Buddhist catechesis” (III, 560). All of this seemed to the saint ridiculous in the highest degree. Noting the closeness of Schopenhauer’s philosophy to Buddhism, St. Nicholas theorized that, including through it, “Buddhism entered through the edge of its mist into certain empty heads in Europe and America” (II, 304). In different notes he points out that, firstly, in turning toward people in the West, Buddhism itself mimics in many ways the Christian milieu; and on the other hand, the new converts themselves introduce into Buddhism ideas and concepts that are alien to it. In this sense, noteworthy are St. Nicholas’s comments on the book by one of the more well-known European preachers of Buddhism of the time: “Ambassador Mikhail Alexandrovich Khitrovo came with a German catechism of Buddhism… The author is a German who placed himself among the ranks of the fans of pantheistic Buddhism, but at the same time he cannot renounce the belief he received with his mother’s milk in a Personal God, and that is why he talks in his catechism about a power that rules the world that excludes accidents in the world, at which our Mikhail Alexandrovich, partially besotted with Buddhism, replied in the margins, “Fool!” (III, 229). St. Nicholas is apparently referring to the book, Subhadra Bhikchu Buddhistischer Katechismus zur Einfuhrung in die Lehre des Buddha Gotamo (Leipzig, 1888), written in emulation of the Buddhist Catechism of Olcott. Behind the pseudonym of Monk Subhadra hid the Berlin mathematician Fredrich Zimmerman (1852-1917).

http://pravoslavie.ru/72988.html

One must protest that the lofty, spiritual sense of the divine liturgy, composed by the apostles and transmitted by two of the greatest pillars of the Christian Church, is not open to such coarse, sensual philosophizing. A notable example of such sensual philosophy is Lavrenty Zizany’s deliberations on the moment when, after the consecration of the Gifts, the deacon says ” Break, master, the Holy Bread.” The Great Catechism is especially penetrated with a worldly spirit reminiscent of the medieval scholastic doctrines from which the whole document is borrowed. Also striking is the author’s coarse literalism. First of all, one is shocked at the teaching of the Eucharist as a sacrifice satisfying God. We have already spoken of the complete insolvency of the very idea of “satisfaction” or “satisfaction of justice,” but even for those who would accept this idea, it seems strange why God, who was once [according to their doctrine] infinitely satisfied, continues to receive satisfaction with each new offering of the blood and body of His Son. As if this was not enough, the author of the Great Catechism has the bloody suffering of Christ in the Eucharist exceed the limits of Golgotha. The scholastics did not want to omit even the insignificant easing of His sufferings wherein the Roman soldiers did not break His bones. They assert: “On the Cross, it is said that bones will not be broken,’ but in order that the thing which was not suffered on the Cross be suffered somehow, it is suffered in the prosphora. That is to say, in the breaking of the prosphora, we behold this broken thing that this [the breaking of the bones] may be fulfilled” (Great Catechism, para.33). These words demonstrate clearly what a coarse, sensual character distinguished the view of the Eucharist held by the Kievan theologians. We have already had occasion to mention the concept of “satisfaction” which was introduced into the realm of the theology of repentance from the general view of Latin theologians.

http://pravmir.com/the-false-teaching-ab...

1979. Vol. 76. N 2. P. 93-103; Teigen B. W. I Believe: A Study of Luther " s Small and Large Catechisms. Mankato (Minnesota), 1979; Biemer G. Verantwortung für einen Katechismus: Vermaechtnis der Geschichte und Postulate der Gegenwart//Religionsunterricht an höheren Schulen. Münch., 1980. Bd. 23. S. 40-47; Anderson J. G. Dr. Martin Luther " s Small Catechism Handbook. Milwaukee (Wisconsin), 1981; Paul E., Stachel G., Langer W. Katechismus - ja? Nein? Wie?: Drei Diskussionsbeiträge. Zürich, 1982. (Studien z. Praktischen Theologie; 25); Repp A. C. Luther " s Catechism Comes to America: Theol. Effects on the Issues of the Small Catechism Prepared In or For America Prior to 1850. Metuchen (N. J.), 1982; Bellinger G. J. Bibliographie des Catechismus Romanus: Ex Decreto Concilii Tridentini ad Parochos, 1566-1978. Baden-Baden, 1983; Teipel A. Die Katechismusfrage. Freiburg i. Br., 1983; Einführung in den katholischen Erwachsenenkatechismus/Hrsg. von W. Kasper, R. Schnackenburg, F. Schreibmayr. Düsseldorf, 1985; Weismann Ch. Eine kleine Biblia: Die Katechismen von Luther und Brenz. Stuttg., 1985; idem. Die Katechismen des Johannes Brenz. B., 1990. Bd. 1; Simon M. Un catéchisme universel pour l " Église Catholique: Du Concile de Trente à nos jours. Leuven, 1992; Buschk ü hl M. Katechismus der Welt - Weltkatechismus: 500 Jahre Geschichte Des Katechismus. [Eichstätt,] 1993; Ratzinger J., Sch ö nborn Ch., von. Kleine Hinführung zum Katechismus der katholischen Kirche. Münch., 1993; Ruh U. Der Weltkatechismus: Anspruch und Grenzen. Freiburg i. Br., 1993; Verweyen H. Der Weltkatechismus: Therapie oder Symptom einer kranken Kirche? Düsseldorf, 1993; Fox H., Pauly W. Glauben lernen heute: Der «Katechismus der Katholischen Kirche» auf dem Prüfstand. Münch., 1994; Barry A. L. What Does This Mean?: Catechesis in the Lutheran Congregation. St. Louis, 1996; Stubenrauch B., Seitz M. Katechismus//LTK. 19963. Bd. 5. Sp. 1311-1317; Arand Ch. P. That I May Be His Own: An Overview of Luther " s Catechisms.

http://pravenc.ru/text/1683893.html

418-419.//St. Theophan the Recluse, ‘Commentary on the first eight chapters of the Epistle to the Romans’, Moscow, 1890, p. 421-422. Compare with Metropolitan Macarius (Oksiyuk), The Eschatology of St. Gregory of Nyssa, p. 262. St. Gregory of Nyssa, Paschal Homily on the Resurrection, Works, Part 8, Moscow, 1866, p. 79.//St. Gregory of Nyssa,  The Great Catechism, Works, Part 4, Moscow, 1862, p. 29-30. St. Gregory of Nyssa, The Great Catechism, op. cit., p. 31, ibid, p. 29.//Also compare: St. Symeon the New Theologian, Homily One, Homilies, Moscow, 1892, Volume 1, p. 22-23, 46. St. Gregory of Nyssa, An Exact Commentary on Solomon’s Song of Songs, Works, Part 3, Moscow, 1892, p. 371. St. Gregory of Nyssa, Refutations of the views of Apollinaris (antirrhinum), Works, Part 7, Moscow, 1865, p. 124. St. Gregory of Nyssa, On the Soul and the Resurrection, op. cit., p. 254.//Metropolitan Macarius (Oksiyuk), op. cit., p. 299-300. Further reading on Philo of Alexandria: Die Bibel und ihre Welt , Eine Enzyklopaedie zur Heiligen Schrift in zwei Baenden , herausgegeben von G. Cornfeld und G. J. Botterweck. Manfred Pawlak Verlagsgesellschaft. Herrsching, 1991, p. 628. St. Gregory of Nyssa, The Great Catechism, op. cit., p.29.//Compare with: St. Ignatius (Brianchaninov), Homily on Death, Ascetic Experiences,Volume 3, Jordanville, 1983, p. 74//On St. Ignatius see: Ascetic experiences, Volume 1, Writings of Bishop Ignatius Brianchaninov, Jordanville, 1983, p. 7-80.// Collection of Letters by St. Ignatius, bishop of Caucasus, Moscow, St. Petersburg, 1985; p. 27-38. St. Gregory of Nyssa, Funeral Oration for Pulcheria, Works, part 8, Moscow, 1866, p. 405.//Further reading on Pulcheria and Flacilla: A. Velichko, St. Theodosius I the Great.//A History of the Byzantine Emperors, Volume 1, Moscow: Fiv, 2009, p. 250-251.//St. Gregory of Nyssa, Funeral Oration for Empress Flacilla, Works, Part 8, Moscow, 1866, p. 392, 411. Ibid. p. 405.//St. Gregory of Nyssa, Homily: For those sorrowing for those departed from this life into the next, Works, Part 7, Moscow, 1865; p.

http://bogoslov.ru/article/2924422

The Catechism of the Council of Trent, published by command of Pope Pius the Fifth. Translated into English by Rev. J. Donovan, Professor, &c., Royal College, Maynooth. Dublin, 1829. P. 383. The Catechism of the Council of Trent, published by command of Pope Pius the Fifth. Translated into English by Rev. J. Donovan, Professor, &c., Royal College, Maynooth. Dublin, 1829. См. раздел IV катехизиса и декретов Тридентского собора. Документ доступен в интернет-проекте «Google Книги». Английский вариант: ; латинский вариант: . К настоящему времени последний всекатолический собор, а потому в относительном смысле более авторитетный для католиков. The Catechism of the Council of Trent. P. 379. Отметим, что в Предании Церкви невозможно найти подтверждения этому высказыванию. Катехизис Католической Церкви. Компендиум. – М.: Культурный центр «Духовная библиотека», 2007. С. 146. См.: Деяния Вселенских Соборов, изданные в русском переводе при Казанской духовной академии. Том шестой. Издание третье. Казань, 1908. С. 288. Попов А. Историко-литературный обзор древнерусских полемических сочинений против латинян. XI-XV вв. М., 1875. С. 9. Наиболее ранний пример относится к св. Григорию Паламе (XIV в.), см. его «Десятисловие христианского законоположения», где сказано: «Один день недели, – который называется Господним, потому что посвящается Господу, воскресшему в оный из мёртвых, и тем общее всех воскресение предуказавшему и в нём предуверившему, – этот день святи (Исх.20:10–11), и никакого житейского дела в оный не делай (…). Имея таким образом Бога местом прибежища, ты не преступишь заповеди, огня страстей не возжёшь, и бремени греха на себя не возьмёшь; и тако освятишь день субботный, субботствуя неделанием зла» (Св. Григорий Палама. Десятисловие христианского законоположения//Добротолюбие: В 5 т. – Т. 5. – 4-е изд. – М.: Изд-во Сретенского монастыря, 2010. С. 275). Св. Григорий, как и ранние святые отцы, говорит о духовном субботстве, однако привязывает исполнение заповеди о субботе к воскресному дню.

http://bogoslov.ru/article/3386271

In indicating the attributes of God, we do not thereby give a “definition” of the concept of God Such a definition is essentially impossible, because every definition is an indication of” finiteness” (In Russian, Father Michael is indicating here the derivation of the word opredeleniye (“definition”) from predel (“limit” or “boundary”). In English the same thing is true: “definition” derives from the Latin finis, “limit.”) and signifies, incompleteness. However, in God there are no limits, and therefore there cannot be a definition of the concept of the Divinity: “For a concept is itself a form of limitation” (St. Gregory the Theologian, Homily 28, his Second Theological Oration). Our reason demands the acknowledgement in God of a whole series of essential attributes. Reason tells us that God has a rational, free, and personal existence. If in the imperfect world we see free and rational personal beings, we cannot fail to recognize a free and rational personal existence in God Himself, who is the Source, Cause, and Creator of all life Reason tells us that God is a most perfect Being. Every lack and imperfection are incompatible with the concept of “God.” Reason tells us that the most perfect Being can be only singular: God is One. There cannot be two perfect beings, since one would limit the other. Reason tells us that God is a self-existing Being, since nothing can be the cause or condition of the existence of God. Sacred Scripture concerning the attributes of God. The attributes of God, taken directly from the Word of God, are set forth in Metropolitan Philaret " " s Longer Christian Catechism of the Orthodox Church (English translation (reprinted from the 1901 translation) in The Catechism of the Orthodox Church, Eastern Orthodox Books, Willits, California, 1971, p. 19). Here we read “Question: What idea of the essence and essential attributes of God may be derived from Divine revelation? Answer: That God is a Spirit, eternal, all-good, omniscient, righteous, almighty, omnipresent, unchangeable, all sufficing to Himself, all-blessed.” Let us stop to think about these attributes set forth in the catechism.

http://azbyka.ru/otechnik/Mihail_Pomazan...

2). RGALI, – Rossiyskiy Gosudarstvennuy Arkhiv Literatury I Iskusstva (Russian State Archive of Literature and Art). Coll. 2: A. A. Alexandrov. Aids 2. Fol. 5: Letters by K. P. Pobedonostsev to A. A. Alexandrov, 1894–1896. (In Russian). 3). Carroll (2004), – Carroll L. Dnevnik puteshestviya v Rossiyu v 1867 godu. Pishcha dlya uma. “Mest’ Bruno” i drugiye rasskazy (Diary of the Journey to Russia in 1867. Feeding the Mind. Bruno’s Revenge and Other Stories). Moscow, 2004, 479 p. (In Russian). 4). Kireev (1894), – Kireev A. A. Po povodu otzyva o starokatolicheskom zhurnale (pis’mo k redaktoru) (On the reply to the Old Catholic journal (a letter to the editor)). Bogoslovskiy vestnik, 1894, no. 4, pp. 140–147 (2nd pagination). (In Russian). 5). Pobedonostsev (2010), – Pobedonostsev K. P. “Bud’ tverd i muzhestven...» stat’i iz ezhenedel’nika «Grazhdanin» 1873–1876 gg., pis’ma («Be firm and courageous»: the articles from «Grazhdanin» Weekly, 1873–1876, the letters). Saint Petersburg, 2010, 387 p. (In Russian) 6). Pobedonostsev K. P. Gladston ob osnovakh very i neveriya (Gladstone on the foundations of Belief and Unbelief). Russkoye obozreniye, 1894, no. 3, pp. 32–41. (In Russian). 7). Salomon A. P. Shirokotserkovnik. Katekhizis khristianskogo panteizma. The Broad Churchman. Catechism of Christian pantheism. Rev. G. E. Comerford Casey. M. A. Omon. London, 1891 (The Broad Churchman. Catechism of Christian pantheism. Review on the book by Rev. G.E. Comerford Casey. M.A. Omon. London, 1891). Russkoye obozreniye, 1892, no. 10, pp. 993996. (In Russian). 8). Smirnov E. K. Anglo-russkoye literaturnoye obshchestvo (Anglo-Russian Literary Society). Russkoye obozreniye, 1895, no. 7, pp. 303–319; no. 8, pp. 620–637. (In Russian). 9). Smirnov E. K. Anglo-russkoye literaturnoye obshchestvo i ego zasedaniye, posvyashchennoye A. S. Khomyakovu (Pis’mo iz Londona) (Anglo-Russian Literary Society and its session devoted to Alexey Khomyakov (A letter from London)). Russkoye obozreniye, 1898, no. 1, pp. 453–475. (In Russian).

http://azbyka.ru/otechnik/Evgenij_Smirno...

Der Weg des deutschen katholischen Katechismus von Deharbe bis zum Einheitskatechismus. Freiburg i. B., 1936; Hofinger J. Geschichte des Katechismus in Österreich von Canisius bis zur Gegenwart: Mit besonderer Berücksichtigung der gleichzeitigen gesamtdeutschen Katechismusgeschichte. Innsbruck, 1937; idem. Katechismus//LTK. 1961. Bd. 6. Sp. 45-50; Seebass A. Dass wir in Ihm bleiben, dem treuen Heiland: Ein Lehrbüchlein für Konfirmanden. Hermannsburg, 1949; Eckstein R. Das Leben aus dem Glauben: Der kleine Katechismus Luthers bearbeitet für die Hand des Katecheten. B., 1950; Prater G., Brunner P. Unser Katechismustext. Münch., 1950. (Kirchlich-theologische Hefte; 8); Aland K. Der Text des Kleinen Katechismus in der Gegenwart. Gütersloh, 1954; idem. Der neue Text des Kleinen Katechismus//Monatsschrift für evangelisch-lutherische Kirchenzeitung. 1956. Bd. 45. S. 95-117; Dehn G. Die einheitliche Textgestalt von Luthers Kleinem Katechismus//ThLZ. 1954. Bd. 79. S. 719-724; Schreibmayr F., Tilmann K., Hrsg. Handbuch zum Katholischen Katechismus. [Freiburg i. Br.,] 1955-1966. 3 Bde in 6 Hbd; Berz A. Geschichte des Katechismus im Bistum Basel. Freiburg, 1959; Girgensohn H. Teaching Luther " s Catechism. Phil., 1959-1960. 2 vol.; Torrance T. F. School of Faith: The Cathechisms of the Reformed Church. L., 1959; Keller P. F. Studies in Lutheran Doctrine. St. Louis, 1960; Dhotel J.-C. Les Origines du catéchisme moderne, d " après les premiers manuels imprimés en France. P., 1967; Chiaruttini A., ed. Il dossier del Catechismo olandese. Mil., 1968; Dani é lou J., Du Charlat R. La Catéchèse aux premiers siècles. P., 1968; Dreissen J. Diagnose des Holländischen Katechismus: Über Struktur und Methode eines revolutionierenden Buches. Freiburg i. Br., 1968; Hastings P., Ernst C. The New Dutch Catechism//New Blackfriars. 1968. Vol. 49. P. 190-198; Wollt ihr weggehen?//Der Spiegel. Hamburg. 1968. N 50. S. 178-182; Report über den holländischen Katechismus: Dokumente, Berichte, Kritik. Freiburg i.

http://pravenc.ru/text/1683893.html

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010