До последних дней жизни он посещал все храмовые богослужения и причащался Святых Христовых Тайн 24 октября. ПРАВМИР. В минувший понедельник после продолжительной болезни на 88-м году жизни отошел ко Господу известный богослов и филолог протоиерей Николай Лосский. Вечером этого же дня во Всехскорбященском храме в Париже (4, rue Saint-Victor, 75005, Paris), клириком которого являлся протоиерей Николай, состоялась панихида по новопреставленному. Отпевание протоиерея Николая пройдет в храме Свято-Сергиевского богословского института (93 rue de Crimée) b среду в 10.00, сообщает сайт Корсунской епархии . Несмотря на преклонный возраст и тяжелую болезнь, протоиерей Николай вплоть до последних дней своей жизни посещал все храмовые богослужения и причащался Святых Христовых Тайн. Протоиерей Николай Владимирович Лосский (1929-2017), клирик парижского прихода в честь иконы Божией Матери «Всех Скорбящих Радости» и святой Женевьевы Парижской, богослов, церковный деятель и филолог-англист, родился 20 ноября 1929 года в Париже. С 1964 года был профессором Парижского университета в Нантер. До 1989 года — главный редактор журнала «Вестник Русского Западно-Европейского Патриаршего Экзархата» Московского Патриархата. Был активным деятелем международного православного движения, работал во Всемирном Совете Церквей. Член комиссии «Вера и церковное устройство». В 2002 году был рукоположен во диакона, в 2006 году — стал священником. В 2009 году был возведён в сан протоиерея. Поскольку вы здесь... У нас есть небольшая просьба. Эту историю удалось рассказать благодаря поддержке читателей. Даже самое небольшое ежемесячное пожертвование помогает работать редакции и создавать важные материалы для людей. Сейчас ваша помощь нужна как никогда. Материалы по теме 9 апреля, 2024 9 апреля, 2024 9 апреля, 2024 9 апреля, 2024 9 апреля, 2024 9 апреля, 2024 9 апреля, 2024 9 апреля, 2024 9 апреля, 2024 Поделитесь, это важно Выбор читателей «Правмира» Подпишитесь на самые интересные материалы недели. Лучшие материалы

http://pravmir.ru/prestavilsya-ko-gospod...

Преставился ко Господу протоиерей Николай Лосский 24 октября 2017 г. 00:21 23 октября 2017 года, на 88-м году жизни, после продолжительной болезни отошел ко Господу известный богослов и филолог протоиерей Николай Лосский. В тот же день вечером во Всехскорбященском храме в Париже (4, rue Saint-Victor, 75005, Paris), клириком которого являлся протоиерей Николай, состоялась панихида по новопреставленному.  Отпевание протоиерея Николая состоится в храме Свято-Сергиевского богословского института в Париже (93 rue de Crimée) 25 октября в 10.00. Протоиерей Николай Лосский, клирик парижского прихода в честь иконы Божией Матери «Всех Скорбящих Радости» и святой Женевьевы Парижской, богослов, церковный деятель и филолог-англист, родился 20 ноября 1929 года в Париже в семье видного православного богослова Владимира Николаевича Лосского и Магдалины Исааковны Малкиель-Шапиро. Учился в Интернате Святого Георгия. Окончил английское отделение Сорбонны и Богословский институт святителя Дионисия в Париже. В 1953-1955 учился в Оксфордском университете в Англии, изучал английское богословие. В 1957-1964 годы — преподавал английский язык во французских лицеях. С 1964 года — профессор Парижского университета в Нантер (пригород Парижа). С 1964 по 1989 год — главный редактор журнала «Вестник Русского Западно-Европейского Патриаршего Экзархата» Московского Патриархата. Доцент, затем профессор и заслуженный профессор университета Париж X — Нантер (Франция). Активный деятель международного православного движения. Работал во Всемирном Совете Церквей. Член комиссии «Вера и церковное устройство». В 1975-1980 годы участвовал в передачах, посвященных Православию, на французском телеканале TF1. С 1976 года преподавал на кафедре истории Церкви в Свято-Сергиевском Богословском институте в Париже. В 2002 году архиепископом Корсунским Иннокентием (ныне митрополит Виленский) был рукоположен во диакона. Служил на парижском приходе в честь иконы Божией Матери «Всех скорбящих Радость» и святой Женевьевы Парижской. 22 октября 2006 года архиепископом Корсунским Иннокентием рукоположен во пресвитера. В 2009 году был возведен в сан протоиерея. 18 мая 2014 года удостоен права ношения креста с украшениями. 23 октября 2017 года отошел ко Господу в госпитале Сен-Луи (Париж). Несмотря на преклонный возраст и тяжелую болезнь, протоиерей Николай вплоть до последних дней своей жизни посещал все храмовые богослужения и причащался Святых Христовых Таин. Корсунская епархия /Патриархия.ru Соболезнование Святейшего Патриарха Кирилла в связи с кончиной протоиерея Николая Лосского Календарь ← 14 апреля 2024 г. 7 января 2024 г.

http://patriarchia.ru/db/text/5043838.ht...

I have chosen to relegate to a long endnote the controversy surrounding a report by Victor of Capua, who discovered in the sixth century a Latin translation of Tatian’s work and had a beautiful and expensive copy of it made. Writing in a preface to this copy, now called the Codex Fuldensis, Victor reports that Tatian gave his composition the name Diapente ‘(one) through five’. This has sent scholars on a heroic search to find what Tatian’s mysterious ‘fifth source’ might have been. But no other Gospel has ever been discovered which can supply a consistent source for any of the peculiarities of the Diatessaron. The search appears to be a wild-goose chase. ‘Diapente’ probably represents either an innocent mental slip – both Diapente and Diatessaron were common terms for the musical intervals we today call ‘a fifth’ and ‘a fourth’ – or simply a mistake in copying by Victor or his scribe. I say this for three reasons. First, other early sources, like Theodoret, writing seventy or more years earlier, call Tatian’s work Diatessaron, while no one else calls it Diapente. Second. Victor is not making an independent claim about what Tatian called his work but rather reporting that Eusebius in his Ecclesiastical History saic that Tatian called his work Diapente. But every existing manuscript 0: Eusebius’ History, even the Syriac and Latin translations, says Diatessaron not Diapentel If, perchance, Victor thought he was correcting Eusebius, he must have understood the word Diapente as meaning something like, ‘one new Gospel out of four, that is, a fifth’. For, third, and most conclusively, it is clear that Victor himself, who had the manuscript before him and had studied it very carefully, believed it was composed from four Gospels, not five. Ignored by most critics is the fact that in the very place where Victor uses the word Diapente, he himself describes the work as ‘one composite gospel out of the four’, and repeats this description three more times. Even when reporting what Eusebius wrote in his History, he says: ‘It became clear to me also from his [Eusebius’] History that Tatian... combined one gospel out of the four, for which he composed the title “Diapente”.’ After a close examination of the manuscript, Victor speaks of the way Tatian arranged the Gospel materials, saying that, ‘for the most part he joined the words of the remaining three to the gospel of Saint Matthew’. Again, it is the ‘remaining three’ which are joined to Matthew, not the remaining four. All the relevant data (but not this explanation) can be found in William L. Petersen, Tatian’s Diatessarion: Its Creation, Dissemination, Significance, and History in Scholarship (Leiden, New York, and Cologne: Brill, 1994).

http://azbyka.ru/otechnik/world/who-chos...

Bozius Thomas. De signis Ecclesiae. Cologne, 1593. Ulenberg C. Historia de vita, moribus, rebus gestis, studiis doct. Martini Luther. Cologne, 1622. Audin J . M. Histoire de la vie, des ouvrages et des doctrines de Luther (7 éd.). Paris, 1856, 3 vol. Kuhn F. Luther, sa vie et son œuvre. Paris-Neuchatel, Geneve, 1883– 1894, 3 vol. Majunke Dr. La Fin de Luther. Paris, 1893. Denifle H. Luther et le luthéranisme. Paris, 1912–1914, 4 vol. Grisar H. Luther. Fribourg-en-Brisgau, 1924–1925, 3 vol. Grisar H. Martin Luther, sa vie et son œuvre. Paris, 1931 D ö i i n g e r. La Reforme, son développement intérieur et les fruits qúelle a produits. Paris, 1848–1849, 3 vol. Maimbourg L. Histoire du luthéranisme. Paris, 1680, 2 vol. Bossue t. Histoire des variations des Eglises protestantes. Paris, 1688, 2 vol. Beausobre I. de. Histoire de la Réformation. Berlin, 1785, 3 vol. Mignet. Luther à la diète de Worms. Paris, 1835. Audin. Léon X. Paris, 1846. Henri VIII. Défense des sept Sacrements contre Luther. Angers, 1850. Gasparin A. de. Luther et la Réforme au XVI siècle. Paris, 1875. Monumenta Reformationis Lutheranae. Ratisbonne, 1883–1884,2 vol. Janssen J. L " Allemagne et la Réforme. Paris, 1889. 8 vol. Mayer A. Érasme et Luther. Paris, 1904. Imbart de La Tour. Les Origines de la Réforme. Paris, 1905– 1914,3 vol. Jundt. Le Développement de la pensée de Luther jusqúen 1517. Paris, 1906. Cristiani L. Luther et le luthéranisme. Paris, 1909. Cristiani L. Du luthéranisme au protestantisme. Paris, 1911. Cristiani L. Luther au couvent. Paris, 1914. Humbertclaude H. Érasme et Luther. Paris, 1910. Kaikoff P. Der Prozess des Jahres 1518. Gotha, 1912. Pâquier J. Le Protestantisme allemand. Paris, 1915. Boehmer H. Derjunge Luther. Gotha, s.d. Wolf E. Staupitz und Luther. Leipzig, 1927. Febvre L. Un destin, Martin Luther. Paris, 1928. Funck-Brentano F. Luther Paris, 1934. Erasme. Essai sur le libre arbitre. Alger, 1945. Dalbiez R. L " Angoisse de Luther. Paris, 1974. Brecht M. Martin Luther. Stuttgart, 1983–1987, 3 vol.

http://azbyka.ru/otechnik/konfessii/lyut...

In 358 Saint Gregory quietly left Athens and returned to his parents at Nazianzus. At thirty-three years of age, he received Baptism from his father, who had been appointed Bishop of Nazianzus. Against his will, Saint Gregory was ordained to the holy priesthood by his father. However, when the elder Gregory wished to make him a bishop, he fled to join his friend Basil in Pontus. Saint Basil had organized a monastery in Pontus and had written to Gregory inviting him to come. Saint Gregory remained with Saint Basil for several years. When his brother Saint Caesarius (March 9) died, he returned home to help his father administer his diocese. The local church was also in turmoil because of the Arian heresy. Saint Gregory had the difficult task of reconciling the bishop with his flock, who condemned their pastor for signing an ambiguous interpretation of the dogmas of the faith. Saint Gregory convinced his father of the pernicious nature of Arianism, and strengthened him in Orthodoxy. At this time, Bishop Anthimus, who pretended to be Orthodox but was really a heretic, became Metropolitan of Tyana. Saint Basil had been consecrated as the Archbishop of Caesarea, Cappadocia. Anthimus wished to separate from Saint Basil and to divide the province of Cappadocia. Saint Basil the Great made Saint Gregory bishop of the city of Sasima, a small town between Caesarea and Tyana. However, Saint Gregory remained at Nazianzos in order to assist his dying father, and he guided the flock of this city for a while after the death of his father in 374. Upon the death of Patriarch Valentus of Constantinople in the year 378, a council of bishops invited Saint Gregory to help the Church of Constantinople, which at this time was ravaged by heretics. Obtaining the consent of Saint Basil the Great, Saint Gregory came to Constantinople to combat heresy. In the year 379 he began to serve and preach in a small church called “Anastasis” (“Resurrection”). Like David fighting the Philistines with a sling, Saint Gregory battled against impossible odds to defeat false doctrine.

http://pravoslavie.ru/100692.html

L’enseignement des Pères sur les personnes du Verbe et de l’Esprit, considérées comme images parfaites de Dieu, ne peut être expliqué que dans le même sens, c’est-à-dire dans le plan extérieur de la Trinité, se manifestant dans le monde par les énergies. En développant l’idée contenue dans le texte de saint Paul (splendor gloriae ejus et figura substantiae, He 1, 3), saint Jean Damascène dira: «Le Fils est l’image du Père et l’Esprit l’image du Fils 137 .» Or, l’image (εκν) pour Damascène est une manifestation et déclaration de ce qui demeure caché 138 . Et il précisera ainsi sa pensée sur l’action manifestatrice des deux personnes procédant du Père: «Le Fils est l’image du Père, image naturelle, complète, en tout semblable au Père, sauf l’innascibilité et la paternité. Car le Père est progéniteur non engendré, tandis que le Fils est engendré et n’est point Père»… «L’Esprit-Saint est l’image du Fils. Car personne ne peut dire: Seigneur Jésus, si ce n’est dans le Saint-Esprit (2 Co 12, 3). C’est donc par le Saint-Esprit que nous connaissons le Christ, Fils de Dieu et Dieu, et c’est dans le Fils que nous voyons le Père 139 .» Donc, les personnes consubstantielles du Fils et de l’Esprit, en opérant dans le monde, ne se manifestent pas elles-mêmes – car elles n’agissent pas en vertu d’une volonté propre – mais le Fils fait connaître le Père, le Saint-Esprit rend témoignage au Fils. Retenons un trait important: la personne du Saint-Esprit reste non manifestée, Elle n’a pas son image dans un autre. Nous aurons à revenir sur ce sujet plus tard, lorsque nous traiterons la question du Saint-Esprit et de la grâce. Pour le moment, faisons cette remarque: l’Église d’Orient a reproché à la théologie occidentale de confondre le plan extérieur des activités manifestatrices dans le monde, où l’Esprit-Saint révèle le Fils en tant que personne consubstantielle envoyée par le Père et le Fils, et le plan intérieur de la Trinité en elle-même, où la personne parfaite du Saint-Esprit procède du Père seul, sans avoir aucune relation d’origine avec le Fils. La différence entre les deux plans est constituée par la volonté qui n’intervient jamais, pour la tradition orientale, dans les rapports intérieurs de la Trinité, mais détermine les activités extérieures des personnes divines par rapport à la créature. Cette volonté est commune aux trois personnes c’est pourquoi, dans la mission du Fils et du Saint-Esprit, chacune des trois personnes agira en concours avec les deux autres: le Fils s’incarne, mais envoyé par le Père et prenant la chair avec l’assistance du Saint-Esprit le Saint-Esprit descend, mais envoyé du Père par le Fils. Dans ce plan de l’économie divine, l’amour de la Sainte Trinité qui se manifeste dans le mystère de la croix sera ainsi exprimé par Philarète de Moscou: «L’amour du Père crucifiant, l’amour du Fils crucifié, l’amour de l’Esprit-Saint triomphant dans la force invincible de la croix 140 .»

http://azbyka.ru/otechnik/Vladimir_Lossk...

Alevisopoulos A. Das Gute und das Bose in der Sicht Basileios des Grossen im Zusammenhang mit seiner Welterklarung. – Mainz, 1963. Allard P. et Besse J. Basile de Cesaree//Dictionnaire de Theologie Catholique. – Paris, 1905. – T. 2. – P. 441–459. Allard P. M. J. Saint Basile. – Paris, 1903. Amand de Mendieta E. Les ascetiques de Saint Basile de Cesaree. – Louvain, 1935. Amand de Mendieta E. The Unwritten and Secret Apostolic Traditions in the Theological Thought of St. Basil of Caesarea. – Edinburgh, 1965. Bamberger J. Е. «Μνμη-δθεσιζ», the Psychic Dynamisms In Ascetical Theology of St. Basil//Orientalia Christiana Periodica. – Roma, 1968. – 34. – P. 233–251. Basilius, Heiliger der Einen Kirche: Regensburger Oekumenisches Symposium. – Munchen, 1981. Callahan J. F. Greek Philosophy and the Cappadocian Cosmology//Dumbarton Oaks Papers. – Cambridge, 1958. – Vol. 12. – P. 29–57. Clarke W. K. L. Saint Basil the Great: A Study of Monasticism. – Cambridge, 1913. Courtonne J. Saint Basile et l’hellenisme: Etude sur la recontre de la pensee chretienne avec la sagesse antique dans l’Hexaemeron de Basile le grand. – Paris, 1934. Danielou J. Introduction//SChr. – Paris, 1944. – T. 160: Traite de l’creation de l " homme. Doergens H. Der heilige Basilius und die classischen Studien: Eine gymnasial-padagogische Studie. – Leipzig, 1857. Dorries H. De Spiritu Sancto: Der Beitrag des Basilius zum Abschluss des trinitarischen Dogmas. – Gottingen, 1956. Ewell J. L. Basil and Jerome Compared. – New York, 1913. Fedwick P. J. The Church and the Charisma of Leadership in Basil of Caesarea. – Toronto, 1979. Fialon E. Etude historique et litteraire sur Saint Basile, suivie de l’Hexaemeron. – Paris, 1865. Fox M. M. The Life and Times of St. Basil the great as revealed in his Works: a dissertation. – Washington, 1939. Gibson A. G. Saint Basil’s Liturgical Authorship. – Michigan, 1979. Giet S. Les idees et l’action sociales de Saint Basile. – Paris, 1941. Giet S. Saint Basile a-t-il donne une suite aux Homelies de l’Hexaemeron?//Recherches de science religieuse. – Paris, 1946.

http://azbyka.ru/otechnik/Ilarion_Alfeev...

Возвращение христианства в Церковь, как об этом говорил покойный патриарх, это прежде всего новое раскрытие ее святости. Той святости, которая должна сделать видимым, ощутимым в Церкви присутствие Божие. У него было предчувствие, что все это должно начаться в пробуждающейся России. BIBLIOGRAPHIE SOMMAIRE I. LE CONTEXTE ORTHODOXE Olivier CLEMENT, L " Eglise orthodoxe , Paris, 1965 2 . Paul EVDOKIMOV, L " Orthodoxie , Paris–Neuchatel, 1959. Vladimir LOSSKY, Essai sur la theologie mystique de l " Eglise d " Orient , Paris, 1944. Jean MEYENDORFF, L " Eglise orthodoxe hier et aujourd " hui , Paris, 1969 2 . Petite Philocalie de la priere du coeur , trad. et intr. de Jean GOUIL–LARD, Paris, 1968 2 . Timothy WARE, L " Orthodoxie, l " Eglise des sept conciles oecuméniques , Paris, 1968. II. CONSTANTINOPLE Louis BREHIER, La civilisation byzantine , Paris, 1950. André GRABAR, La peinture byzantine , Genève, 1964. Id. L " âge d " or de Justinien , Paris, 1966. Olivier CLEMENT, L " essor du christianisme oriental , Paris, 1964. Id. Byzance et le christianisme , Paris, 1964. Elie MASTROIANNOPOULOS, Byzance, un univers d " esprit et d " amour (en grec), Athènes, 1967. Gervase MATHEW, Byzantine Aesthetics , Londres, 1963. Georges OSTROGORSKY, Histoire de l " Etat byzantin , Paris, 1956. Steven RUNCIMAN, La civilisation byzantine , Paris, 1952. Id. La chute de Constantinople, 1453 , Paris, 1965. Philip SHERRARD, Constantinople, Iconography of a sacred city , Oxford, 1965. David TALBOT RICE, Constantinople, Byzance, Istanbul , Paris, 1965. Paul A. UNDERWOOD, The Kariye Djami , 3 vol., New York, 1966. Spéros VRYONIS, Le rôle de Byzance , Paris, 1968. III. LE PATRIARCAT OECUMENIQUE (ET L " EGLISE GRECQUE) A L " EPOQUE OTTOMANE ET AU XX e SIECLE Asterios ARGYRIOU, Spirituels néo–grecs (XV–XX siècles), Namur, 1967. Friedrich–Wilhelm FERNAU, Patriarchen am Goldenen Horn. Gegenwart und Tradition des orthodoxen Orients , Opladen, 1967. Ambroise FONTRIER, Saint Nectaire d " Egine , Paris, s.d.

http://pravbiblioteka.ru/reader/?bid=753...

Возвращение христианства в Церковь , как об этом говорил покойный патриарх, это прежде всего новое раскрытие ее святости. Той святости, которая должна сделать видимым, ощутимым в Церкви присутствие Божие. У него было предчувствие, что все это должно начаться в пробуждающейся России. BIBLIOGRAPHIE SOMMAIRE I. LE CONTEXTE ORTHODOXE Olivier CLEMENT, L " Eglise orthodoxe , Paris, 1965 2 . Paul EVDOKIMOV, L " Orthodoxie , Paris-Neuchatel, 1959. Vladimir LOSSKY, Essai sur la theologie mystique de l " Eglise d " Orient , Paris, 1944. Jean MEYENDORFF, L " Eglise orthodoxe hier et aujourd " hui , Paris, 1969 2 . Petite Philocalie de la priere du coeur , trad. et intr. de Jean GOUIL-LARD, Paris, 1968 2 . Timothy WARE, L " Orthodoxie, l " Eglise des sept conciles oecumeniques , Paris, 1968. II. CONSTANTINOPLE Louis BREHIER, La civilisation byzantine , Paris, 1950. Andre GRABAR, La peinture byzantine , Geneve, 1964. Id. L " age d " or de Justinien , Paris, 1966. Olivier CLEMENT, L " essor du christianisme oriental , Paris, 1964. Id. Byzance et le christianisme , Paris, 1964. Elie MASTROIANNOPOULOS, Byzance, un univers d " esprit et d " amour (en grec), Athenes, 1967. Gervase MATHEW, Byzantine Aesthetics , Londres, 1963. Georges OSTROGORSKY, Histoire de l " Etat byzantin , Paris, 1956. Steven RUNCIMAN, La civilisation byzantine , Paris, 1952. Id. La chute de Constantinople, 1453 , Paris, 1965. Philip SHERRARD, Constantinople, Iconography of a sacred city , Oxford, 1965. David TALBOT RICE, Constantinople, Byzance, Istanbul , Paris, 1965. Paul A. UNDERWOOD, The Kariye Djami , 3 vol., New York, 1966. Speros VRYONIS, Le role de Byzance , Paris, 1968. III. LE PATRIARCAT OECUMENIQUE (ET L " EGLISE GRECQUE) A L " EPOQUE OTTOMANE ET AU XX e SIECLE Asterios ARGYRIOU, Spirituels neo-grecs (XV-XX siecles), Namur, 1967. Friedrich-Wilhelm FERNAU, Patriarchen am Goldenen Horn. Gegenwart und Tradition des orthodoxen Orients , Opladen, 1967. Ambroise FONTRIER, Saint Nectaire d " Egine , Paris, s.d.

http://azbyka.ru/otechnik/Olive_Kleman/b...

Repose of St Alexander Nevsky Commemorated on November 23 The Holy Prince Alexander Nevsky was born on May 30, 1220 in the city of Pereslavl-Zalessk. His father Yaroslav II, Theodore in Baptism (+1246), “a gentle, kindly and genial prince”, was the younger son of Vsevolod III Large Nest (+ 1212), brother of the Holy Prince Yuri Vsevolodovich (February 4). Saint Alexander’s mother, Theodosia Igorevna, a Ryazan princess, was Yaroslav’s third wife. Their older son was the Holy Prince Theodore (June 5), who departed to the Lord at age fifteen. Saint Alexander was their second son. His childhood was spent at Pereslavl-Zalessk, where his father was prince. The princely tonsure of the lad Alexander (a ceremony of initiation to be soldier) was done in the Savior Transfiguration Cathedral of Pereslavl by Saint Simon, Bishop of Suzdal (May 10), one of the compilers of the Kiev Caves Paterikon (Lives of the Fathers). From this Elder-hierarch, Saint Alexander received his first blessing for military service in the name of God, to defend the Russian Church and the Russian Land. In 1227 Prince Yaroslav, at the request of the people of Novgorod, was sent by his brother Yuri, the Great Prince of Vladimir, to rule as prince in Novgorod the Great. He took with him his sons, Saints Theodore and Alexander. Dissatisfied with the Vladimir princes, the people of Novgorod soon invited Saint Michael of Chernigov (September 20), and in February 1229 Yaroslav with his sons departed to Pereslavl. The matter ended peacefully: in 1230 Yaroslav with his sons returned to Novgorod, and Saint Michael’s daughter Theodosia was betrothed to Saint Theodore, the elder brother of Saint Alexander. After the death of the bridegroom in 1233 the young princess went to a monastery and became famous in monastic exploits as the nun Saint Euphrosyne of Suzdal (September 25). From his early years Saint Alexander went along on his father’s campaigns. In 1235 he participated in a battle at the River Emajogi (in present-day Estonia), where the forces of Yaroslav totally routed the Germans. In the following year Yaroslav went to Kiev, “settling” his son, Saint Alexander, to rule independently as prince at Novgorod. In 1239 Saint Alexander entered into marriage, taking as wife the daughter of the Polotsian prince Briacheslav. Some histories relate that the day the princess was baptized was the Name Day of her saintly spouse, and she was named Alexandra. His father, Yaroslav, blessed them at betrothal with the holy wonderworking icon of the Theodore Mother of God (the father was named Theodore in Baptism). Afterwards, Saint Alexander constantly prayed before this icon. Later, it was taken from the Gorodetsk Monastery, where he died, by his brother Basil of Kostroma (+1276), and transferred to Kostroma.

http://pravoslavie.ru/99182.html

  001     002    003    004    005    006    007    008    009    010