Justinianus. Novella XVI. De mensura ordinatorum clericorum//Corpus iuris civilis/ed. G. Kroll, R. Schöll. Vol. 3. Berlin: Weidmannos, 1895. P. 115–117. Justinianus. Novella XXVIII. De moderatore Helenoponti//Corpus iuris civilis/ed. G. Kroll, R. Schöll. Vol. 3. Berlin: Weidmannos, 1895. P. 212–218. Justinianus. Novella XLII. De depositione Anthimi, Severi, et Zoorae//Corpus iuris civilis/ed. G. Kroll, R. Schöll. Vol. 3. Berlin: Weidmannos, 1895. P. 263–269. Justinianus. Novella LXVI. Ut novae quae fiunt constitutiones postquam insinuatae sunt post duos menses alios valeant//Corpus iuris civilis/ed. G. Kroll, R. Schöll. Vol. 3. Berlin: Weidmannos, 1895. P. 340–343. Justinianus. Novella CXXXI. De ecclesiasticis titulis//Corpus iuris civilis/ed. G. Kroll, R. Schöll. Vol. 3. Berlin: Weidmannos, 1895. P. 654–664. Leo I. De haeresi et historia Eutychiana I//PL. 55. Col. 1095C–1228C. Leo I. De haeresi et historia Eutychiana II//PL. 55. Col. 1227D–1324B. Leo IX. Epistulae 100. Ad Michaelem Constantinopolitanum patriarcham, adversus ejus et Leonis Acridani episcopi inauditas praesumptiones et nimias vanitates//PL. 143. Col. 744B–769D. Origenes. Selecta in Genesim (fragmenta e catenis)//PG. 12. Col. 91 –145B. Severianus Gabalensis. De caeco nato (olim sub auctore Joanne Chrysostomo)//PG. T. 59. Col. 543–554 . Severianus Gabalensis. Homilia de legislatore [Dub.]//PG. T. 56. Col. 397–410 . Severianus Gabalensis. In illud: Dominus regnavit, exsultet terra ( Ps. 96:1 ); et in illud: cum tradiderit regnum deo et patri ( 1Cor. 15:24 ), et in mysterium baptismi [Sp.]//PG. T. 55. Col. 603–612 . Socrates Scholasticus. Historia ecclesiastica I//Socrate de Constantinople. Histoire ecclésiastique. Livre I/éd. P. Maraval, P. Périchon. Paris: Éditions du Cerf, 2003. (SC; vol. 477). P. 44–262. Socrates Scholasticus. Historia ecclesiastica II//Socrate de Constantinople. Histoire ecclésiastique. Livres II–III/éd. P. Maraval, P. Périchon. Paris: Éditions du Cerf, 2005. (SC; vol. 493). P. 18–243.

http://azbyka.ru/otechnik/Dionisij_Shlen...

See, for example, De quiete et oratione, 3 (1308B); De quietudine et duobus orationis modis, 1 (1313A). Compare Capita, 17 (1244D), 118 (1281D); De quietudine . . ., 2 (1316A-B) and 8 (1320D). Scala 27 (MPG lxxxviii, col. 1112A). Climacus in his turn is adapting Evagrius, De oratione, 70 (MPG lxxix, col. 1181C): ‘Prayer is the laying aside of thoughts’. Capita, 60-61 (1256B-C). Here Gregory is probably drawing on Diadochus, Century, 25 (96,19-97,15). Compare Hausherr, Noms du Christ, p. 118: " La Prière à Jesus . . . a commencé par le penthos, le luctus, la douleur sur le péché . . . Elle condense en une formule courte, adaptée aux besoins de la “meditation”, la spiritualité monacale du penthos.’ For references to tears in Gregory, see for example De quiete et oratione, 4 (1308D), 7 (1309D); 9 (1312B); Quomodo oporteat sedere, 7 (1341C). See De quiete et oratione, 3 (1308C), 5 (1309B); De quietudine et duobus orationis modis, 10 (1324b); Capita, 113 (1277D). For the emphasis on conscious experience, see Capita, 127 sub fine (1292D): an immediate and conscious union with God. Compare, however, the important place assigned to the Mother of God in St Symeon the New Theologian’s vision of the divine light: Catechesis xxii (ed. Krivochéine, Sources Chrétiennes 104 [Paris 1964], p. 370, line 78 and p. 376, line 152). See also his Thanksgiving ii (ed. Krivochéine, Sources Chrétiennes 113 [Paris 1965], p. 350, lines 265-8). Capita, 118 (1281d). Compare Capita alia, 1 (1300C), where the ‘contemplation of divine light’ is linked with Christ’s Transfiguration. Gregory Palamas speaks in the same way, terming the divine light hypostatikon: Triads, I, 3, 7 (123,28). Capita, 23 (1245D). Compare Kallistos, Life, 5 (9,4-7), 8 (11,28-29; 12,2-7; and especially 14,14-15,7). Quomodo oporteat sedere, 8 (1345A). For other passages where Gregory of Sinai speaks in terms of light, see Capita, 5 (1240D), 45 (1253A), 85 (1265B), 113 (1277D); De quiete et oratione, 3 (1308C), 4 (1308D); Quomodo oporteat sedere, 7 (1344D).

http://bogoslov.ru/article/2588738

[lvii] Dequietudineetduobusorationismodis , 2 (1316A-B). Ср., сильно сокращённый вариант в Kadloubovsky and Palmer, pp. 84-85. [lxii] «Житие» Каллиста здесь мало чем может помочь, потому что в нём нигде прямо не говорится о технике дыхания. В 8 (11,6) слово pneuma , скорее всего, употреблено не в значении «дыхание», а в более общем смысле, «дух». [lxiii] О сходстве между суфизмом и исихазмом см. L. Gardet, ‘Un problème de mystique comparée: la mention du nom divin ( dhikr) dans la mystique musulmane’, Revue Thomiste, lii (1952), pp. 642-79; liii (1953), pp. 197-216. Впрочем, многие выводы автора, особенно во второй части работы, представляются спорными. [lxiv] См., например, De quiete et oratione, 3 (1308B); De quietudine et duobus orationis modis, 1 (1313A). Ср. Capita, 17 (1244D), 118 (1281D); De quietudine..., 2 (1316A-B) и 8 (1320D). [lxix] Scala 27 (MPG lxxxviii, col. 1112A). Иоанн, в свою очередь, переделывает выражение Евагрия ( Deoratione , 70 (MPG lxxix, col. 1181C)): «Молитва есть отложение помышлений о вещах». [lxx] Quomodo oporteat sedere , 5 (1333B); ср. De quietudine et duobus orationis modis , 9 (1324A). [lxxiv] Capita , 60-61 (1256B-C). Здесь, вероятно, Григорий использует мысли Диадоха ( Century , 25 (96,19-97,15). [lxxix] Compare Hausherr, Noms du Christ, p. 118: " La Prière à Jesus . . . a commencé par le penthos, le luctus, la douleur sur le péché . . . Elle condense en une formule courte, adaptée aux besoins de la “meditation”, la spiritualité monacale du penthos.’ [Иисусова молитва… начинается с penthos ,  luctus , с печали о грехе… в приспособленной для «медитации» сжатой формуле она выражает сущность монашеского penthos ]. [lxxxi] О слезах св. Григорий говорит, в частности, в Dequieteetoratione , 4 (1308D), 7 (1309D); 9 (1312B); Quomodooporteatsedere , 7 (1341C). [lxxxii] См. De quiete et oratione, 3 (1308C), 5 (1309B); De quietudine et duobus orationis modis, 10 (1324b); Capita, 113 (1277D). [lxxxiii] О важности осознанного опыта см. Capita , 127 subfine (1292D): непосредственное и осознанноеединение с Богом.

http://bogoslov.ru/article/2839188